SME
Štvrtok, 9. december, 2021 | Meniny má IzabelaKrížovkyKrížovky

Na výtlkoch sa poškodia každý rok stovky áut

Cesty prvej a druhej triedy sú vo veľmi zlom stave, kompetentní hovoria, že lepšie to nebude, kým nebudú peniaze, a tie tak skoro nebudúSlovenské cesty prvej a druhej triedy neboli už dávno v takom zlom stave, ako po tohtoročnej dlhej zime. Nekvalitný ...

Cesty prvej a druhej triedy sú vo veľmi zlom stave, kompetentní hovoria, že lepšie to nebude, kým nebudú peniaze, a tie tak skoro nebudú. Slovenské cesty prvej a druhej triedy neboli už dávno v takom zlom stave, ako po tohtoročnej dlhej zime. Nekvalitný a zaplátaný asfaltový povrch ničia mrazy, preťažené kamióny aj chemický posyp.


Prevažná časť peňazí v rezorte dopravy ide do výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií, takže na údržbu a opravu zostáva iba minimum. Údržbu, prevádzku a opravy ciest I. triedy má na starosti odbor prípravy, výstavby, správy a údržby Slovenskej správy ciest so sídlami v Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach a Žiline. Na otázku, prečo je tempo opráv po tohtoročnej zime také pomalé, odpovedali všade rovnako: "Keby boli peniaze, bol by kompletne nový povrch kritických úsekov. Keďže peniaze nie sú, opravujú sa iba lokálne poškodené miesta, tie navzájom tvoria súvislé celky a cesty sa nám pred očami rozpadajú. Kým nebudú peniaze, stav sa nezlepší."


Podľa evidencie Cestnej databanky Slovenskej správy ciest a meraní z roku 2004, bolo 48,8 % slovenských diaľnic vo veľmi dobrom stave, 2,7 % v nevyhovujúcom a 0,2 % v havarijnom stave. Výrazne horšia situácia bola na cestách prvej triedy, kde bolo iba 10 % komunikácií vo veľmi dobrom stave. Naopak, až 22,3 % ciest prvej triedy bolo v nevyhovujúcom a 2,9 % v havarijnom stave. Z celkovej dĺžky 3748 kilometrov ciest druhej triedy bolo v roku 2004 v nevyhovujúcom stave 31,4 % a 4,8 % v havarijnom stave.



Niektoré jamy v okresných mestách sú nebezpečné aj pre chodcov. Horehronským cestám ublížili aj preťažené kamióny s kalamitným drevom.

Cestám na Horehroní sa treba vyhýbať, pretože sú v havarijnom stave. Dopravnou značkou sa cesta neopraví, jej správca takto upozorňuje motoristov na možné riziko a zároveň chráni sám seba. Rýchlejšie ako 40 km/h sa týmto úsekom ísť neoplatí.

Žalostný stav ciest má pôvod v minulosti, keď sa nepoužíval kvalitný asfalt a ani technológia jeho nanášania nebola vždy správna. Situáciu na diaľniciach a cestách prvej triedy by možno vyriešil betónový povrch, ktorý je vo fáze výstavby o niečo drahší ako asfalt, ale jeho údržba je v porovnaní s asfaltom zanedbateľná. Staré neduhy betónových ciest ako hlučnosť a zložitá technológia výstavby sú už minulosťou. U nás je betónový povrch jedine v troch najnovších tuneloch Branisko, Horelica a Sitiny. Cesty prvej triedy zostanú aj naďalej asfaltové. Betónového povrchu s trojnásobne dlhšou životnosťou ako asfalt sa možno dočkáme na diaľničnom prepojení Žiliny a Košíc. Oprava poškodeného povrchu klasickej asfaltovej vozovky je vraj značne jednoduchšia než v prípade betónového povrchu, zaplátaná diera však v asfalte vydrží rok až dva a nový výtlk sa vytvorí na spojnici záplaty s okolitým asfaltom.


Aké výhody či nevýhody má betónový povrch


Výhody



  • kvalitný povrch

  • nižší valivý odpor pneumatík

  • protišmykový povrch

  • nízke prevádzkové náklady

  • v noci lepšia viditeľnosť

  • cement nemusíme dovážať

Nevýhody



  • cena výstavby

  • zložité opravy

  • vyžaduje pevné podložie

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  2. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  4. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  5. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  6. Uhlíková stopa výrobku? Vyžiada si ju zákazník aj regulátor
  7. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  8. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  9. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  10. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  1. Slováci si radi vychutnávajú jedlo v spoločnosti blízkych
  2. AAA AUTO zajtra otvorí pobočky s ponukou vyše 5 000 áut
  3. Reinoo chce na Vlčincoch postaviť 750 nových parkovacích miest
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  6. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  7. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  8. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  9. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  10. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 10 560
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 9 940
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 462
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 505
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 6 084
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 364
  7. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 656
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 617
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 2 995
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom 2 466
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Výboh (vpravo).

Fotka je na fanúšikovskom účte jazdca F1 Charlesa Leclerca.


a 1 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

S problémami treba počítať najmä na západe Slovenska.


a 1 ďalší 7 h
Pri snežení na cestách spomaľte a viac predvídajte.

Myslite včas na výbavu, ale aj zvýšené riziko šmyku.


17 h

Výmena pneumatík zďaleka nestačí.


9. nov
Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


7. dec

Blogy SME

  1. Inštitút strategických politík: Čo chce Putin dosiahnuť na Ukrajine?
  2. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Ako inak nahliadať na emigráciu, občianske protesty alebo euroskepticizmus
  3. Rudolf Pado: ZMOS opäť vyplakáva, kým aktivisti konajú
  4. Tomáš Mihalík: Je Zuzana Smatanová čarodejnica, cestuje v čase alebo je len členkou Bilderbergu?
  5. Věra Tepličková: Čau mami, stretneme sa na manikúre
  6. Miroslav Galovič: Rozdelená spoločnosť a obchodníci s covidom (zápisky dezoláta). Prvá časť pandemickej trilógie.
  7. Mišo Šesták: Slováci krášlia samotnú smrť
  8. Anton Sládek: Bratislava - Panenská ulica - 1
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 519
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 368
  3. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 4 133
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 089
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 748
  6. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 502
  7. Ján Šeďo: Dnes, po 184 dňoch, som si bol po tretiu včeličku a stretol sa s antivaxerom. 3 401
  8. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 225
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu