SME
Streda, 24. apríl , 2019

Na výtlkoch sa poškodia každý rok stovky áut

Cesty prvej a druhej triedy sú vo veľmi zlom stave, kompetentní hovoria, že lepšie to nebude, kým nebudú peniaze, a tie tak skoro nebudúSlovenské cesty prvej a druhej triedy neboli už dávno v takom zlom stave, ako po tohtoročnej dlhej zime. Nekvalitný ...

Cesty prvej a druhej triedy sú vo veľmi zlom stave, kompetentní hovoria, že lepšie to nebude, kým nebudú peniaze, a tie tak skoro nebudú. Slovenské cesty prvej a druhej triedy neboli už dávno v takom zlom stave, ako po tohtoročnej dlhej zime. Nekvalitný a zaplátaný asfaltový povrch ničia mrazy, preťažené kamióny aj chemický posyp.


Prevažná časť peňazí v rezorte dopravy ide do výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií, takže na údržbu a opravu zostáva iba minimum. Údržbu, prevádzku a opravy ciest I. triedy má na starosti odbor prípravy, výstavby, správy a údržby Slovenskej správy ciest so sídlami v Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach a Žiline. Na otázku, prečo je tempo opráv po tohtoročnej zime také pomalé, odpovedali všade rovnako: "Keby boli peniaze, bol by kompletne nový povrch kritických úsekov. Keďže peniaze nie sú, opravujú sa iba lokálne poškodené miesta, tie navzájom tvoria súvislé celky a cesty sa nám pred očami rozpadajú. Kým nebudú peniaze, stav sa nezlepší."


Podľa evidencie Cestnej databanky Slovenskej správy ciest a meraní z roku 2004, bolo 48,8 % slovenských diaľnic vo veľmi dobrom stave, 2,7 % v nevyhovujúcom a 0,2 % v havarijnom stave. Výrazne horšia situácia bola na cestách prvej triedy, kde bolo iba 10 % komunikácií vo veľmi dobrom stave. Naopak, až 22,3 % ciest prvej triedy bolo v nevyhovujúcom a 2,9 % v havarijnom stave. Z celkovej dĺžky 3748 kilometrov ciest druhej triedy bolo v roku 2004 v nevyhovujúcom stave 31,4 % a 4,8 % v havarijnom stave.



Niektoré jamy v okresných mestách sú nebezpečné aj pre chodcov. Horehronským cestám ublížili aj preťažené kamióny s kalamitným drevom.

Cestám na Horehroní sa treba vyhýbať, pretože sú v havarijnom stave. Dopravnou značkou sa cesta neopraví, jej správca takto upozorňuje motoristov na možné riziko a zároveň chráni sám seba. Rýchlejšie ako 40 km/h sa týmto úsekom ísť neoplatí.

Žalostný stav ciest má pôvod v minulosti, keď sa nepoužíval kvalitný asfalt a ani technológia jeho nanášania nebola vždy správna. Situáciu na diaľniciach a cestách prvej triedy by možno vyriešil betónový povrch, ktorý je vo fáze výstavby o niečo drahší ako asfalt, ale jeho údržba je v porovnaní s asfaltom zanedbateľná. Staré neduhy betónových ciest ako hlučnosť a zložitá technológia výstavby sú už minulosťou. U nás je betónový povrch jedine v troch najnovších tuneloch Branisko, Horelica a Sitiny. Cesty prvej triedy zostanú aj naďalej asfaltové. Betónového povrchu s trojnásobne dlhšou životnosťou ako asfalt sa možno dočkáme na diaľničnom prepojení Žiliny a Košíc. Oprava poškodeného povrchu klasickej asfaltovej vozovky je vraj značne jednoduchšia než v prípade betónového povrchu, zaplátaná diera však v asfalte vydrží rok až dva a nový výtlk sa vytvorí na spojnici záplaty s okolitým asfaltom.


Aké výhody či nevýhody má betónový povrch


Výhody



  • kvalitný povrch

  • nižší valivý odpor pneumatík

  • protišmykový povrch

  • nízke prevádzkové náklady

  • v noci lepšia viditeľnosť

  • cement nemusíme dovážať

Nevýhody



  • cena výstavby

  • zložité opravy

  • vyžaduje pevné podložie

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu
  3. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  5. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  6. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  7. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  9. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  1. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  2. RECENZE autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  3. Od mája sa mení definícia kilogramu
  4. Spready a poplatky pri obchodovaní
  5. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  6. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  7. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  8. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody
  9. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  10. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 23 380
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 9 498
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 248
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 6 285
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 4 929
  6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 468
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 215
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 4 150
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 793
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 527

Hlavné správy zo Sme.sk

Café Európa: Ako sa zmení Ukrajina a čo čakať od Zelenského (video)

Diskusia o ukrajinských prezidentských voľbách.

Volodymyr Zelenskyj.

Fotografie boli detailné. Novinári hovoria o tom, ako ich sledovali

Možno skúšali odsledovať, kto by bol najľahšia obeť, hovorí Zuzana Petková.

Zuzana Petková
Peter Tóth
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Uvedomuje si štát, aká bola hlboká Kočnerova nora?

Nevieme, či sledovanie novinárov bol ojedinelý prípad.

Šéfredaktorka SME Beata Balogová.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Swift Sport je hot hatch zo starej školy (test)

Nízka hmotnosť a vyšší výkon sú zaručeným receptom na zábavu.

Toyota Proace City

Volkswagen T-Cross je viac ako len zdvihnuté Polo (test)

Okrem dizajnu boduje konečne aj cenou.

Volkswagen T-Cross

Elektrické dodávky Renault EZ-FLEX vyrazia skúšobne do ulíc

Koncept využíva diely zo starších modelov.

Na niektorých cestách sa tvoria kolóny, vodiči hlásia zdržanie do štyridsať minút

Nehoda je hlasená za odbočkou na Medzibrod smerom do Podbrezovej.

Ilustračné foto