SME

Na výtlkoch sa poškodia každý rok stovky áut

Cesty prvej a druhej triedy sú vo veľmi zlom stave, kompetentní hovoria, že lepšie to nebude, kým nebudú peniaze, a tie tak skoro nebudúSlovenské cesty prvej a druhej triedy neboli už dávno v takom zlom stave, ako po tohtoročnej dlhej zime. Nekvalitný ...

Cesty prvej a druhej triedy sú vo veľmi zlom stave, kompetentní hovoria, že lepšie to nebude, kým nebudú peniaze, a tie tak skoro nebudú. Slovenské cesty prvej a druhej triedy neboli už dávno v takom zlom stave, ako po tohtoročnej dlhej zime. Nekvalitný a zaplátaný asfaltový povrch ničia mrazy, preťažené kamióny aj chemický posyp.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prevažná časť peňazí v rezorte dopravy ide do výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií, takže na údržbu a opravu zostáva iba minimum. Údržbu, prevádzku a opravy ciest I. triedy má na starosti odbor prípravy, výstavby, správy a údržby Slovenskej správy ciest so sídlami v Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach a Žiline. Na otázku, prečo je tempo opráv po tohtoročnej zime také pomalé, odpovedali všade rovnako: "Keby boli peniaze, bol by kompletne nový povrch kritických úsekov. Keďže peniaze nie sú, opravujú sa iba lokálne poškodené miesta, tie navzájom tvoria súvislé celky a cesty sa nám pred očami rozpadajú. Kým nebudú peniaze, stav sa nezlepší."

SkryťVypnúť reklamu

Podľa evidencie Cestnej databanky Slovenskej správy ciest a meraní z roku 2004, bolo 48,8 % slovenských diaľnic vo veľmi dobrom stave, 2,7 % v nevyhovujúcom a 0,2 % v havarijnom stave. Výrazne horšia situácia bola na cestách prvej triedy, kde bolo iba 10 % komunikácií vo veľmi dobrom stave. Naopak, až 22,3 % ciest prvej triedy bolo v nevyhovujúcom a 2,9 % v havarijnom stave. Z celkovej dĺžky 3748 kilometrov ciest druhej triedy bolo v roku 2004 v nevyhovujúcom stave 31,4 % a 4,8 % v havarijnom stave.

Niektoré jamy v okresných mestách sú nebezpečné aj pre chodcov. Horehronským cestám ublížili aj preťažené kamióny s kalamitným drevom.

Cestám na Horehroní sa treba vyhýbať, pretože sú v havarijnom stave. Dopravnou značkou sa cesta neopraví, jej správca takto upozorňuje motoristov na možné riziko a zároveň chráni sám seba. Rýchlejšie ako 40 km/h sa týmto úsekom ísť neoplatí. Žalostný stav ciest má pôvod v minulosti, keď sa nepoužíval kvalitný asfalt a ani technológia jeho nanášania nebola vždy správna. Situáciu na diaľniciach a cestách prvej triedy by možno vyriešil betónový povrch, ktorý je vo fáze výstavby o niečo drahší ako asfalt, ale jeho údržba je v porovnaní s asfaltom zanedbateľná. Staré neduhy betónových ciest ako hlučnosť a zložitá technológia výstavby sú už minulosťou. U nás je betónový povrch jedine v troch najnovších tuneloch Branisko, Horelica a Sitiny. Cesty prvej triedy zostanú aj naďalej asfaltové. Betónového povrchu s trojnásobne dlhšou životnosťou ako asfalt sa možno dočkáme na diaľničnom prepojení Žiliny a Košíc. Oprava poškodeného povrchu klasickej asfaltovej vozovky je vraj značne jednoduchšia než v prípade betónového povrchu, zaplátaná diera však v asfalte vydrží rok až dva a nový výtlk sa vytvorí na spojnici záplaty s okolitým asfaltom.

SkryťVypnúť reklamu

Aké výhody či nevýhody má betónový povrch

Výhody

kvalitný povrch

nižší valivý odpor pneumatík

protišmykový povrch

nízke prevádzkové náklady

v noci lepšia viditeľnosť

cement nemusíme dovážať

Nevýhody

cena výstavby

zložité opravy

vyžaduje pevné podložie

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 182
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 11 185
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 445
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 154
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 963
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 429
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 364
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 350
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Posledný návrat k hodnotiacej konferencií SFPA
  2. Seniori v pohybe: Blízkosť lieči
  3. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  4. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  5. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  6. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  7. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  8. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 165
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 28 007
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 662
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 711
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 755
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 912
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 391
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 696
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu