Ako treba jazdiť po zlých cestách

Následky rozbitých ciest bývajú rôzne, od takmer nepozorovateľných poškodení auta cez rozsiahlejšie škody na technike až po dopravné nehody. Stačí, ak jeden vodič kvôli výtlku prudko spomalí a ostatní za ním nestihnú zabrzdiť.

Nalomený asfaltový koberec nie je žiadnou raritou, pritom na toto miesto neupozorňuje dopravné značenie. Preraziť pneumatiku v rýchlosti 90 km/h na takto zanedbanom mieste môže byť životu nebezpečné.

Najideálnejšie je pridať plyn

Následky rozbitých ciest bývajú rôzne, od takmer nepozorovateľných poškodení auta cez rozsiahlejšie škody na technike až po dopravné nehody. Stačí, ak jeden vodič kvôli výtlku prudko spomalí a ostatní za ním nestihnú zabrzdiť. Oveľa horší je prípad, keď rozrazená pneumatika vo vysokej rýchlosti náhle sfúkne, a automobil vyletí z cesty.

Jediný recept, ako sa vyhnúť výtlkom, je nižšia rýchlosť a väčšie rozostupy medzi vozidlami.

V noci je situácia najhoršia, lebo vo svetlách výtlky nevidieť, a ak sú plné vody, ich hĺbka sa nedá odhadnúť. Aby sme mohli bezpečne obísť veľký výtlk alebo zastaviť, potrebujeme pri rýchlosti 60 km/h rozhľad na 35 až 40 metrov!

Obchádzanie výtlkov by nemalo ohroziť ani obmedziť vodičov v protismere a navyše pritom treba dávať pozor na stabilitu vozidla. Opäť je najvhodnejšie prechádzať úsekom v nižšej rýchlosti. Ak sa nemôžeme výtlkom vyhnúť, vyberieme si menej hlboké miesta.

V každom prípade tesne pred výtlkom musíme prestať brzdiť a najideálnejšie je pridať plyn. Následky poškodenia auta sa tak výrazne znížia.

Ak sa poškodí disk

Silnejšie buchnutie na náprave rozhorčí motoristu iba v danej chvíli. Na pohľad nepoškodený disk začne jemne vibrovať a s pribúdajúcimi kilometrami nenápadne poškodzuje nápravu. Niekedy začnú vplyvom nárazu hučať ložiská kolies, až sa napokon rozpadnú. Poškodená geometria nápravy ovplyvní jazdné vlastnosti auta a bezpečné držanie stopy v zákrutách, v inom prípade výrazne skráti životnosť pneumatiky.

Preventívna kontrola

Neraz sa stáva, že disk býva viditeľne poškodený a pneumatika sa zdá byť v poriadku. V jej vnútri však môže byť poškodený oceľový kord, následkom čoho plášť stratí svoje pôvodné vlastnosti. Časom sa môže na mieste vytvoriť hrča, preto je dobré plášť pár dní sledovať.

Ak je disk príliš poškodený, ideálne je vymeniť aj pneumatiku. Bežné výtlky ničia podvozok auta iba nebadane a skracujú životnosť niektorých dielcov. Po prejazde poriadneho výtlku by si mal človek dať preventívne skontrolovať geometriu podvozka a disku v autoservise. V konečnom dôsledku je to lacnejšie.

Vymáhanie škody

Ceny opravy auta poškodeného výtlkom sa rôznia od rozsahu škody a cien náhradných dielcov. Zničená pneumatika alebo disk ešte nemusia stáť ťažké tisíce, ak sa však k tomu pridá oprava geometrie a výmena častí podvozka, suma býva aj niekoľko desiatok tisíc korún.

V závislosti od okolností, za akých došlo k poškodeniu auta, možno od správcu cesty vymáhať zaplatenie škody. Proces a prípadné súdne konanie trvajú dlho, nehovoriac o tom, že ak chcete mať auto pojazdné, treba zaplatiť, a potom vymáhať odškodné.

Takéto poškodenie disku patrí do kategórie extrémnych, avšak čoraz častejších prípadov. Na odstránenie následkov nestačí výmena pneumatiky a disku v pneuservise, pretože silný náraz s určitosťou deformoval aj prednú nápravu. Poškodených diskov pribúda a nie vždy sú následky viditeľné voľným okom. Po trafení poriadneho výtlku na ceste si treba dať skontrolovať geometriu aj disk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  3. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  4. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  9. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 950
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 559
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 593
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 900
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 084
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 901
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 833
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 822
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 687
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 329

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Hľadáte problém tam, kde nie je

Belgické úrady podozrievajú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov.

KOMENTÁRE

Môže byť Harabin škodcom?

Aj v pozícii radového sudcu vyzerá Harabin na nebezpečného škodcu.

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojnosti nás ničí.

Neprehliadnite tiež

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.