SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Ako treba jazdiť po zlých cestách

Následky rozbitých ciest bývajú rôzne, od takmer nepozorovateľných poškodení auta cez rozsiahlejšie škody na technike až po dopravné nehody. Stačí, ak jeden vodič kvôli výtlku prudko spomalí a ostatní za ním nestihnú zabrzdiť.

Nalomený asfaltový koberec nie je žiadnou raritou, pritom na toto miesto neupozorňuje dopravné značenie. Preraziť pneumatiku v rýchlosti 90 km/h na takto zanedbanom mieste môže byť životu nebezpečné.

Najideálnejšie je pridať plyn

Následky rozbitých ciest bývajú rôzne, od takmer nepozorovateľných poškodení auta cez rozsiahlejšie škody na technike až po dopravné nehody. Stačí, ak jeden vodič kvôli výtlku prudko spomalí a ostatní za ním nestihnú zabrzdiť. Oveľa horší je prípad, keď rozrazená pneumatika vo vysokej rýchlosti náhle sfúkne, a automobil vyletí z cesty.

Jediný recept, ako sa vyhnúť výtlkom, je nižšia rýchlosť a väčšie rozostupy medzi vozidlami.

V noci je situácia najhoršia, lebo vo svetlách výtlky nevidieť, a ak sú plné vody, ich hĺbka sa nedá odhadnúť. Aby sme mohli bezpečne obísť veľký výtlk alebo zastaviť, potrebujeme pri rýchlosti 60 km/h rozhľad na 35 až 40 metrov!

Obchádzanie výtlkov by nemalo ohroziť ani obmedziť vodičov v protismere a navyše pritom treba dávať pozor na stabilitu vozidla. Opäť je najvhodnejšie prechádzať úsekom v nižšej rýchlosti. Ak sa nemôžeme výtlkom vyhnúť, vyberieme si menej hlboké miesta.

V každom prípade tesne pred výtlkom musíme prestať brzdiť a najideálnejšie je pridať plyn. Následky poškodenia auta sa tak výrazne znížia.

Ak sa poškodí disk

Silnejšie buchnutie na náprave rozhorčí motoristu iba v danej chvíli. Na pohľad nepoškodený disk začne jemne vibrovať a s pribúdajúcimi kilometrami nenápadne poškodzuje nápravu. Niekedy začnú vplyvom nárazu hučať ložiská kolies, až sa napokon rozpadnú. Poškodená geometria nápravy ovplyvní jazdné vlastnosti auta a bezpečné držanie stopy v zákrutách, v inom prípade výrazne skráti životnosť pneumatiky.

Preventívna kontrola

Neraz sa stáva, že disk býva viditeľne poškodený a pneumatika sa zdá byť v poriadku. V jej vnútri však môže byť poškodený oceľový kord, následkom čoho plášť stratí svoje pôvodné vlastnosti. Časom sa môže na mieste vytvoriť hrča, preto je dobré plášť pár dní sledovať.

Ak je disk príliš poškodený, ideálne je vymeniť aj pneumatiku. Bežné výtlky ničia podvozok auta iba nebadane a skracujú životnosť niektorých dielcov. Po prejazde poriadneho výtlku by si mal človek dať preventívne skontrolovať geometriu podvozka a disku v autoservise. V konečnom dôsledku je to lacnejšie.

Vymáhanie škody

Ceny opravy auta poškodeného výtlkom sa rôznia od rozsahu škody a cien náhradných dielcov. Zničená pneumatika alebo disk ešte nemusia stáť ťažké tisíce, ak sa však k tomu pridá oprava geometrie a výmena častí podvozka, suma býva aj niekoľko desiatok tisíc korún.

V závislosti od okolností, za akých došlo k poškodeniu auta, možno od správcu cesty vymáhať zaplatenie škody. Proces a prípadné súdne konanie trvajú dlho, nehovoriac o tom, že ak chcete mať auto pojazdné, treba zaplatiť, a potom vymáhať odškodné.

Takéto poškodenie disku patrí do kategórie extrémnych, avšak čoraz častejších prípadov. Na odstránenie následkov nestačí výmena pneumatiky a disku v pneuservise, pretože silný náraz s určitosťou deformoval aj prednú nápravu. Poškodených diskov pribúda a nie vždy sú následky viditeľné voľným okom. Po trafení poriadneho výtlku na ceste si treba dať skontrolovať geometriu aj disk.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  3. Tento rok turizmu neprial
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  9. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 26 813
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 780
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 12 152
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 927
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 685
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 161
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 740
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 912
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 211
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 054
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


19 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


22 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Jan Pražák: Já ti říkal, že to děláš blbě!
  2. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  3. Agáta Krupová: Juraj Ďurček: Dejiny železníc horného Zemplína (o autorovi i knihe)
  4. Ctirad Klimčík: O študentoch
  5. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  6. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  7. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  8. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 086
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 754
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 967
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 061
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 989
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 626
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 584
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 468
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu