Ako treba jazdiť po zlých cestách

Následky rozbitých ciest bývajú rôzne, od takmer nepozorovateľných poškodení auta cez rozsiahlejšie škody na technike až po dopravné nehody. Stačí, ak jeden vodič kvôli výtlku prudko spomalí a ostatní za ním nestihnú zabrzdiť.

Nalomený asfaltový koberec nie je žiadnou raritou, pritom na toto miesto neupozorňuje dopravné značenie. Preraziť pneumatiku v rýchlosti 90 km/h na takto zanedbanom mieste môže byť životu nebezpečné.

Najideálnejšie je pridať plyn

Následky rozbitých ciest bývajú rôzne, od takmer nepozorovateľných poškodení auta cez rozsiahlejšie škody na technike až po dopravné nehody. Stačí, ak jeden vodič kvôli výtlku prudko spomalí a ostatní za ním nestihnú zabrzdiť. Oveľa horší je prípad, keď rozrazená pneumatika vo vysokej rýchlosti náhle sfúkne, a automobil vyletí z cesty.

Jediný recept, ako sa vyhnúť výtlkom, je nižšia rýchlosť a väčšie rozostupy medzi vozidlami.

V noci je situácia najhoršia, lebo vo svetlách výtlky nevidieť, a ak sú plné vody, ich hĺbka sa nedá odhadnúť. Aby sme mohli bezpečne obísť veľký výtlk alebo zastaviť, potrebujeme pri rýchlosti 60 km/h rozhľad na 35 až 40 metrov!

Obchádzanie výtlkov by nemalo ohroziť ani obmedziť vodičov v protismere a navyše pritom treba dávať pozor na stabilitu vozidla. Opäť je najvhodnejšie prechádzať úsekom v nižšej rýchlosti. Ak sa nemôžeme výtlkom vyhnúť, vyberieme si menej hlboké miesta.

V každom prípade tesne pred výtlkom musíme prestať brzdiť a najideálnejšie je pridať plyn. Následky poškodenia auta sa tak výrazne znížia.

Ak sa poškodí disk

Silnejšie buchnutie na náprave rozhorčí motoristu iba v danej chvíli. Na pohľad nepoškodený disk začne jemne vibrovať a s pribúdajúcimi kilometrami nenápadne poškodzuje nápravu. Niekedy začnú vplyvom nárazu hučať ložiská kolies, až sa napokon rozpadnú. Poškodená geometria nápravy ovplyvní jazdné vlastnosti auta a bezpečné držanie stopy v zákrutách, v inom prípade výrazne skráti životnosť pneumatiky.

Preventívna kontrola

Neraz sa stáva, že disk býva viditeľne poškodený a pneumatika sa zdá byť v poriadku. V jej vnútri však môže byť poškodený oceľový kord, následkom čoho plášť stratí svoje pôvodné vlastnosti. Časom sa môže na mieste vytvoriť hrča, preto je dobré plášť pár dní sledovať.

Ak je disk príliš poškodený, ideálne je vymeniť aj pneumatiku. Bežné výtlky ničia podvozok auta iba nebadane a skracujú životnosť niektorých dielcov. Po prejazde poriadneho výtlku by si mal človek dať preventívne skontrolovať geometriu podvozka a disku v autoservise. V konečnom dôsledku je to lacnejšie.

Vymáhanie škody

Ceny opravy auta poškodeného výtlkom sa rôznia od rozsahu škody a cien náhradných dielcov. Zničená pneumatika alebo disk ešte nemusia stáť ťažké tisíce, ak sa však k tomu pridá oprava geometrie a výmena častí podvozka, suma býva aj niekoľko desiatok tisíc korún.

V závislosti od okolností, za akých došlo k poškodeniu auta, možno od správcu cesty vymáhať zaplatenie škody. Proces a prípadné súdne konanie trvajú dlho, nehovoriac o tom, že ak chcete mať auto pojazdné, treba zaplatiť, a potom vymáhať odškodné.

Takéto poškodenie disku patrí do kategórie extrémnych, avšak čoraz častejších prípadov. Na odstránenie následkov nestačí výmena pneumatiky a disku v pneuservise, pretože silný náraz s určitosťou deformoval aj prednú nápravu. Poškodených diskov pribúda a nie vždy sú následky viditeľné voľným okom. Po trafení poriadneho výtlku na ceste si treba dať skontrolovať geometriu aj disk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 390
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 774
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 077
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 049
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 167
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 651
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 637
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 429
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 426
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 055

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.