Ako treba jazdiť po zlých cestách

Následky rozbitých ciest bývajú rôzne, od takmer nepozorovateľných poškodení auta cez rozsiahlejšie škody na technike až po dopravné nehody. Stačí, ak jeden vodič kvôli výtlku prudko spomalí a ostatní za ním nestihnú zabrzdiť.

Nalomený asfaltový koberec nie je žiadnou raritou, pritom na toto miesto neupozorňuje dopravné značenie. Preraziť pneumatiku v rýchlosti 90 km/h na takto zanedbanom mieste môže byť životu nebezpečné.

Najideálnejšie je pridať plyn

Následky rozbitých ciest bývajú rôzne, od takmer nepozorovateľných poškodení auta cez rozsiahlejšie škody na technike až po dopravné nehody. Stačí, ak jeden vodič kvôli výtlku prudko spomalí a ostatní za ním nestihnú zabrzdiť. Oveľa horší je prípad, keď rozrazená pneumatika vo vysokej rýchlosti náhle sfúkne, a automobil vyletí z cesty.

Jediný recept, ako sa vyhnúť výtlkom, je nižšia rýchlosť a väčšie rozostupy medzi vozidlami.

V noci je situácia najhoršia, lebo vo svetlách výtlky nevidieť, a ak sú plné vody, ich hĺbka sa nedá odhadnúť. Aby sme mohli bezpečne obísť veľký výtlk alebo zastaviť, potrebujeme pri rýchlosti 60 km/h rozhľad na 35 až 40 metrov!

Obchádzanie výtlkov by nemalo ohroziť ani obmedziť vodičov v protismere a navyše pritom treba dávať pozor na stabilitu vozidla. Opäť je najvhodnejšie prechádzať úsekom v nižšej rýchlosti. Ak sa nemôžeme výtlkom vyhnúť, vyberieme si menej hlboké miesta.

V každom prípade tesne pred výtlkom musíme prestať brzdiť a najideálnejšie je pridať plyn. Následky poškodenia auta sa tak výrazne znížia.

Ak sa poškodí disk

Silnejšie buchnutie na náprave rozhorčí motoristu iba v danej chvíli. Na pohľad nepoškodený disk začne jemne vibrovať a s pribúdajúcimi kilometrami nenápadne poškodzuje nápravu. Niekedy začnú vplyvom nárazu hučať ložiská kolies, až sa napokon rozpadnú. Poškodená geometria nápravy ovplyvní jazdné vlastnosti auta a bezpečné držanie stopy v zákrutách, v inom prípade výrazne skráti životnosť pneumatiky.

Preventívna kontrola

Neraz sa stáva, že disk býva viditeľne poškodený a pneumatika sa zdá byť v poriadku. V jej vnútri však môže byť poškodený oceľový kord, následkom čoho plášť stratí svoje pôvodné vlastnosti. Časom sa môže na mieste vytvoriť hrča, preto je dobré plášť pár dní sledovať.

Ak je disk príliš poškodený, ideálne je vymeniť aj pneumatiku. Bežné výtlky ničia podvozok auta iba nebadane a skracujú životnosť niektorých dielcov. Po prejazde poriadneho výtlku by si mal človek dať preventívne skontrolovať geometriu podvozka a disku v autoservise. V konečnom dôsledku je to lacnejšie.

Vymáhanie škody

Ceny opravy auta poškodeného výtlkom sa rôznia od rozsahu škody a cien náhradných dielcov. Zničená pneumatika alebo disk ešte nemusia stáť ťažké tisíce, ak sa však k tomu pridá oprava geometrie a výmena častí podvozka, suma býva aj niekoľko desiatok tisíc korún.

V závislosti od okolností, za akých došlo k poškodeniu auta, možno od správcu cesty vymáhať zaplatenie škody. Proces a prípadné súdne konanie trvajú dlho, nehovoriac o tom, že ak chcete mať auto pojazdné, treba zaplatiť, a potom vymáhať odškodné.

Takéto poškodenie disku patrí do kategórie extrémnych, avšak čoraz častejších prípadov. Na odstránenie následkov nestačí výmena pneumatiky a disku v pneuservise, pretože silný náraz s určitosťou deformoval aj prednú nápravu. Poškodených diskov pribúda a nie vždy sú následky viditeľné voľným okom. Po trafení poriadneho výtlku na ceste si treba dať skontrolovať geometriu aj disk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 270
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 11 547
  3. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 8 598
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 331
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 6 260
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 897
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 493
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 175
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 034
  10. Sedem mýtov o stavebnom sporení 3 797

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Petra Schutza

Pellegrini plakal nad rozliatym mliekom

Zdá sa, že v jazde za funkciou sudcu má Fico širokú základňu, o ktorú sa podopiera.

Neprehliadnite tiež

Čo prinesie ženevský autosalón a kto sa ho nezúčastní?

Neúčasť viacerých značiek kompenzuje množstvo noviniek.

Dacia Logan MCV je splnený sen o dostupnom novom aute (test)

Časy, keď sa ľudia za Daciu hanbili sú už minulosťou.

Dacia Logan MCV Stepway
Ilustračné foto
Podcast Za volantom

Za volantom: Môže sa cestovanie vlakmi zlepšiť?

Za posledné mesiace došlo k viacerým nehodám vlakov.

Podcast Za volantom o autách a doprave.
Matúš Vallo