Nalomený asfaltový koberec nie je žiadnou raritou, pritom na toto miesto neupozorňuje dopravné značenie. Preraziť pneumatiku v rýchlosti 90 km/h na takto zanedbanom mieste môže byť životu nebezpečné.
Najideálnejšie je pridať plyn
Následky rozbitých ciest bývajú rôzne, od takmer nepozorovateľných poškodení auta cez rozsiahlejšie škody na technike až po dopravné nehody. Stačí, ak jeden vodič kvôli výtlku prudko spomalí a ostatní za ním nestihnú zabrzdiť. Oveľa horší je prípad, keď rozrazená pneumatika vo vysokej rýchlosti náhle sfúkne, a automobil vyletí z cesty.
Jediný recept, ako sa vyhnúť výtlkom, je nižšia rýchlosť a väčšie rozostupy medzi vozidlami.
V noci je situácia najhoršia, lebo vo svetlách výtlky nevidieť, a ak sú plné vody, ich hĺbka sa nedá odhadnúť. Aby sme mohli bezpečne obísť veľký výtlk alebo zastaviť, potrebujeme pri rýchlosti 60 km/h rozhľad na 35 až 40 metrov!
Obchádzanie výtlkov by nemalo ohroziť ani obmedziť vodičov v protismere a navyše pritom treba dávať pozor na stabilitu vozidla. Opäť je najvhodnejšie prechádzať úsekom v nižšej rýchlosti. Ak sa nemôžeme výtlkom vyhnúť, vyberieme si menej hlboké miesta.
V každom prípade tesne pred výtlkom musíme prestať brzdiť a najideálnejšie je pridať plyn. Následky poškodenia auta sa tak výrazne znížia.
Ak sa poškodí disk
Silnejšie buchnutie na náprave rozhorčí motoristu iba v danej chvíli. Na pohľad nepoškodený disk začne jemne vibrovať a s pribúdajúcimi kilometrami nenápadne poškodzuje nápravu. Niekedy začnú vplyvom nárazu hučať ložiská kolies, až sa napokon rozpadnú. Poškodená geometria nápravy ovplyvní jazdné vlastnosti auta a bezpečné držanie stopy v zákrutách, v inom prípade výrazne skráti životnosť pneumatiky.
Preventívna kontrola
Neraz sa stáva, že disk býva viditeľne poškodený a pneumatika sa zdá byť v poriadku. V jej vnútri však môže byť poškodený oceľový kord, následkom čoho plášť stratí svoje pôvodné vlastnosti. Časom sa môže na mieste vytvoriť hrča, preto je dobré plášť pár dní sledovať.
Ak je disk príliš poškodený, ideálne je vymeniť aj pneumatiku. Bežné výtlky ničia podvozok auta iba nebadane a skracujú životnosť niektorých dielcov. Po prejazde poriadneho výtlku by si mal človek dať preventívne skontrolovať geometriu podvozka a disku v autoservise. V konečnom dôsledku je to lacnejšie.
Vymáhanie škody
Ceny opravy auta poškodeného výtlkom sa rôznia od rozsahu škody a cien náhradných dielcov. Zničená pneumatika alebo disk ešte nemusia stáť ťažké tisíce, ak sa však k tomu pridá oprava geometrie a výmena častí podvozka, suma býva aj niekoľko desiatok tisíc korún.
V závislosti od okolností, za akých došlo k poškodeniu auta, možno od správcu cesty vymáhať zaplatenie škody. Proces a prípadné súdne konanie trvajú dlho, nehovoriac o tom, že ak chcete mať auto pojazdné, treba zaplatiť, a potom vymáhať odškodné.
Takéto poškodenie disku patrí do kategórie extrémnych, avšak čoraz častejších prípadov. Na odstránenie následkov nestačí výmena pneumatiky a disku v pneuservise, pretože silný náraz s určitosťou deformoval aj prednú nápravu. Poškodených diskov pribúda a nie vždy sú následky viditeľné voľným okom. Po trafení poriadneho výtlku na ceste si treba dať skontrolovať geometriu aj disk.