. Pre tých, ktorí na prehliadku jedného z najväčších a najznámejších svetových autosalónov cestujú vlastným dopravným prostriedkom, je v garážach výstaviska a na priľahlých miestach pripravených dostatok parkovacích miest. Hotely v samotnej Ženeve i širokom okolí sú obsadené do posledného miestečka, a tak tí, ktorí si ubytovanie neobstarali v dostatočnom predstihu, sa môžu tešiť len z toho, že na výstavných plochách Palexpa ich očakávajú vystavovatelia, najmä však najčerstvejšie novinky renomovaných svetových automobilových výrobcov, či malých výrobcov unikátnych exemplárov, úpravcov či výrobcov doplnkov a príslušenstva. Množstvo vystavovaných exponátov je pastvou pre oči každého návštevníka. A tak spoločne nazrime do expozícií vystavovateľov.
Alfa Romeo vystrieľala svoj potenciál v uplynulých rokoch uvedením nových modelových radov, naposledy radu 147 a športovo ladených modelov 156 GTA a Sportwagom GTA. Odteraz model 156 doplnili najvýkonnejším motorom 3,2 V6/250 k, ktorý má maximálnu rýchlosť 250 km/h. Zmien najmä na interiéri sa dostalo modelu 156 označenému Nuova.
Audi prestavoval dva nové športovo ladené modely: RS6 a RS6 Avant – novú limuzínu a nové kombi vyššej strednej triedy.
Bentley ako svetovú novinku predstavil zo svojho modelového radu Arnage novú luxusnú verziu Arnage R. Jeho motor V8 s objemom 6,75 l. Výkon sa neudáva, zato zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,0 s a automobil vyvinie najvyššiu rýchlosť 250 km/h.
Citroën mal po uvedení C5, C5 Break a malom C3, ktoré predstavil v priebehu posledného jeden a pol roka, ďalšiu svetovú premiéru. Francúzsky výrobca uviedol teraz v Ženeve nový veľkopriestorový van v duchu doterajšieho značenia C8. Nahradí doterajší model Evasion. Vyrábať sa bude na spoločnej platforme s vanmi Fiat, Peugeot a Lancia. Možno ho uvidíme onedlho aj na autosalóne v Bratislave. Pohonnými jednotkami budú dva benzínové motory 2,0/138 k, 2,2/160 k a 3,0/208 k, a dva turbodieselové 2,0/109 a 2,2/130 k. Zaujímavým exponátom bola štúdia športového úžitkového automobilu (SUV) C-Crosser.
Chrysler sa predstavil niekdajším prototypom, o približne o rok už produkčným modelom Crossfire, elegantným dvojmiestnym kupé. Zaujímavosťou u tohto amerického kupé je to, že vyrábať sa bude od roku 2003, nie však v Amerike, ale v Nemecku v známej firme Karmann. Novinkou v expozícii bola špeciálna verzia retro verzia monospace PT Street Cruiser. Ďalšou novinkou je začiatok montáže vznetových motorov Mercedes-Benz s objemom 2,2 do modelov PT Cruiser so značením CRD. Atraktívnou štúdiou bol Jeep-Compass na báze modelu Cherokee.
Daewoo sa prezentovalo európskymi premiérami kompaktnej limuzíny Kalos Sedan (motor 1,4 l) a automobilom vyššej strednej triedy Magnus (motor vidlicový šesťvalec).
Daihatsu je japonský výrobca malých automobilov. Značka u nás nemá zastúpenie a jej automobily sa u nás nepredávajú. V spektre značky boli zastúpené okrem najmenšieho Cuore všetky ostatné, teda Sirius, YRV Turbo s motorom 1,3 a maximálnym výkonom 95 kW/129 k, i terénne Terios.
Ferrari pristúpilo k ďalšiemu vývoju doterajšieho modelu Maranello 550 a výsledkom je nové Ferrari GT s označením 575M Maranello. Nové Maranello má zvýšený objem z 5500 na 5750 cm³. Zvýšil sa aj výkon zo 485 na 515 k, krútiaci moment z 569 na 589 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h zo 4,4 s na 4,2 s a výkon na vozovku sa prenáša prostredníctvom 6-stupňovej prevodovky používanej u formuly 1.
Fiat nahradil a v Ženeve predstavil doterajší veľkopriestorový van Evasion novým Ulysse. Je na spoločnej báze s podobnými typmi značiek Citroën, Peugeot a Lancia. Uvedenie nového vanu Ulysse bolo zároveň jeho svetovou premiérou. Ulysse bude používať dva benzínové motory 2,0 a 3,0 V6 a dva turbodielové s objemom 2,0 a 2,2 l.
Ford vo svojej expozícii nemohol vynechať svoj nový produkčný model Fiesta, ktorého výroba sa intenzívne pripravuje. Ukazuje sa, že malá Fiesta nie je až tak malá, najmä zvnútra, kde sa pohodlne odvezie päť pasažierov s batožinou. Vnútorný, bezpečnosť, výborné a úsporné dva benzínové motory (1,4 a 1,6 l) a jeden turbodiesel (1,4 l) sú hlavnými prednosťami Fiesty. Veľkej pozornosti sa tešil prototyp Fusion, automobil novej kompaktnej generácie moderných malých automobilov, nový kompaktný van orientovaný na športové využívanie. Fusion ponúka veľký vnútorný priestor. Vysoký komfort a bezpečnosť. Automobil dlhý 4,02 m sa bude dodávať s dvomi benzínovými pohonnými jednotkami (1,4 16V – 59 kW/80 k a 1,6 16V – 74 kW/100 k) a jedným úsporným turbodieselom s priamym vstrekovaním Common Rail (1,4 – 50 kW/68 k). Zaujímavú kolekciu Forda dopĺňali Focus ST 170 ako športová verzia najpredávanejších automobilu na sveta, ale aj najvýkonnejšie Mondeo ST 220.
Autor: JÁN GOLDBERGER, Bratislava-Ženeva