SME

Nový Lexus RX 350 - ešte dokonalejší

Najpredávanejší luxusný SUV na svete, Lexus RX, dostal v rámci poslednej modernizácie objemnejší a výkonnejší šesťvalec, vylepšenú samočinnú prevodovku, nový navigačný systém a špičkovú audiosústavu, ktorú si môžu zákazníci vychutnať v ešte lepšie odhlučn

enom interiéri.

Úspešná história
Od roku 1997, kedy sa modelový rad Lexus RX objavil prvýkrát na trhu, stal sa počtom vyše 1.000.000 kusov najpredávanejším luxusným SUV na svete. Najviac sa mu darí v USA ale čoraz väčší trhový podiel si získava aj na starom kontinente, kde sa z neho od roku 2000 predalo 53.000 kusov. V Európe je už niekoľko rokov najpredávanejším modelom značky s podielom 21% na trhu luxusných SUV so zážihovým motorom. Jeho druhá generácia brázdi naše cesty od roku 2003, čo je dosť dlhá doba na to aby sa udržal vo forme. Preto ho výrobca nedávno ľahko modernizoval.
Starý dobrý RX ale nový motor
Dizajnu sa konštruktéri prakticky nedotkli. Ten sa im vydaril natoľko, že za modelom RX sa obzrú ľudia aj dnes po troch rokoch. Oveľa významnejšia zmena nastala pod prednou kapotou, kde jeho jedinú benzínovú pohonnú jednotku strieda nová, objemnejšia i výkonnejšia. Má rovnako 6 valcov, zdvihový objem ale narástol z 3,0 na 3,5 litra a s ním aj výkon (+ 35%) i krútiaci moment (+ 21%) na 203 kW/276 k, resp. 342 Nm. Stalo sa tak zásluhou usilovnej práce konštruktérov, ktorí sa s novou pohonnou jednotkou doslova vyhrali. Za všetky novinky spomeňme mimoriadne ľahkú a kompaktnú stavbu (na úrovni predošlého trojlitra), vďaka ktorej sa napriek väčšiemu objemu motora pohotovostná hmotnosť vozidla prakticky nezmenila. Nový motor je vybavený variabilným časovaním nasávacích aj výfukových ventilov, ktoré boli pre lepšie plnenie zväčšené. Nasávacie potrubie má meniteľnú dĺžku a kvôli čo najnižším stratám bolo prepracované aj výfukové potrubie.
Veľký kus práce venovali konštruktéri tiež zníženiu zvukových prejavov a vibrácii motora. Hoci desaťkorunová minca sa na jeho plastovom kryte stále postojačky neudrží (takže ešte je čo vylepšovať), na voľnobežných otáčkach ho takmer nepočuť ani necítiť a pokiaľ naňho nepritlačíte, inak tomu nie je ani za jazdy. Výrobca tvrdí, že jeho nový motor je najvýkonnejším a súčasne najúspornejším šesťvalcom tejto kategórie vozidiel na svete. Pokiaľ ide o papierové údaje tak určite áno.
Prvá jazda
V praxi nárast koní a krútiaceho momentu tiež cítiť, najmä v lepšom nástupe z nízkych otáčok. Radikálnu zmenu v porovnaní s predchádzajúcim trojlitrom ale nečakajte. Okrem toho aj pre nový motor platí, že pokiaľ chcete prudko pridať, silu musíte vydolovať vo vyšších otáčkach (výkon i krútiaci moment sú totiž položené dosť vysoko – 6.200 ot./min, resp. 4.700 ot/min). Sedieť vtedy v kokpite však stojí za to, čo potvrdzuje aj údaj o zrýchlení z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy. Maximálnu rýchlosť výrobca z bezpečnostných dôvodov obmedzil na 200 km/h. A či je pravda, že spotreba klesla v porovnaní s predchádzajúcim motorom o 8% na výrobcom udávaných 11,2 l/100 km, preveríme už onedlho v pravidelnom redakčnom teste. Pri prvých testovacích jazdách po kľukatých cestíčkach Toskánska sme si namiesto sledovania spotreby viac užívali radosť z jazdy a nasadenie s akým Lexus RX krájal jednu zákrutu za druhou. Presnejšie povedané vždy len ten, kto sedel za volantom, lebo ostatní mali čo robiť aby sa udržali v sedadlách (ktorým mimochodom aj vpredu citeľne chýba lepšie bočné vedenie). Každý perfektne zvládnutý prejazd zákruty vodiča motivoval ten ďalší prejsť ešte plynulejšie a rýchlejšie až sme boli po hodine všetci radi, že trasu nenaplánovali dlhšiu. Napriek tomu si spoza volantu každý z nás odnášal len tie príjemnejšie pocity. Pod ne sa okrem silného motora a rýchlejšie reagujúcej novej 5-stupňovej prevodovky podpísalo aj riadenie s preprogramovaným „mozgom“ hydraulického posilňovača, vďaka ktorému vozidlo citlivejšie a presnejšie reaguje na pohyby volantom a vodič má lepšiu spätnú väzbu. Na podvozku sa nemenilo nič. Veď ani nebolo treba. V súvislosti s novým motorom dostal ale Lexus RX nový medzinápravový diferenciál s viskóznou spojkou, ktorý okrem prenosu krútiaceho momentu na prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50 zabezpečuje teraz v súčinnosti so stabilizačným systémom VSC lepšiu trakciu a stabilitu za akýchkoľvek jazdných podmienok. Či dokáže teraz viac aj v teréne preveríme počas spomínaného testu.
V interiéri vyžarujúcom tradične prvotriednu kvalitu a luxus príznačný pre túto značku, nastalo niekoľko podstatných zmien. V prvom rade bol ešte kvalitnejšie odhlučnený aby sa RX stal bezpečne najtichším SUV na trhu. Použitím nového čelného skla s akustickým filtrom (graf), efektívnejším odhlučnením tunela hnacieho ústrojenstva a položením nových podlahových kobercov znížili konštruktéri hladinu hluku o ďalšie 3 dB. Ešte lepšie tak vynikne krištáľovo čistý zvuk šíriaci sa z 11 reproduktorov prepracovaného audiosystému Mark Levinson, ktorý prehráva CD, DVD ako aj súbory MP3 a WMA. Majiteľov často jazdiacich po Európe zase poteší nový multimediálny navigačný systém. Ovláda sa prostredníctvom nového LCD displeja s rozlíšením VGA (800x480 pixelov) a ponúka 32.000 farieb oproti predchádzajúcim 256-tim. Lexus RX 350 sa dodáva v jedinej, mimoriadne bohatej základnej výbave a jeho cena začína od 1.819.000 Sk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nový šesťvalec objemu 3,5 l je podľa výrobcu najvýkonnejším a najúspornejším zážihovým šesťvalcom kategórie SUV na svete.

Navigačný systém dostal nový LCD displej s rozlíšením VGA (800x480 pixelov) a ponúka 32.000 farieb (predtým len 256).


V interiéri sa na prvý pohľad nič nezmenilo. Za príplatok 170.000 si teraz môžete doobjednať nový multimediálny navigačný systém s audiosústavou Mark Levinson, prehrávačom na 6 DVD a parkovacou
kamerou.



Technické parametre vozidla Lexus RX 350

motor 3.5 Dual VVT-i
karoséria 5-dverová
zdvihový objem valcov (cm³) 3.456
výkon (kW/k) 203/276
pri otáčkach (1/min) 6.200
krútiaci moment (Nm) 342
pri otáčkach (1/min) 4.700
palivová spotreba (l/100 km) 11,2
pohotovostná hmotnosť (kg) 1.835 – 1.915)
užitočné zaťaženie (kg) 545
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,8
maximálna rýchlosť (km/h) 200
Rozmery
dĺžka 4.740 mm
šírka 1.845 mm
výška 1.665 mm
rázvor náprav 2.715 mm
rozchod kolies vpredu/ vzadu 1.575/1.555 mm
polomer otočenia 5,7 m
palivová nádrž 72 l
batožinový priestor 439l
pneumatiky 235/55 R18

 

 

 

 

 

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  2. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  3. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  4. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  6. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  7. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu?
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  3. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  8. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 18 911
  2. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu? 7 499
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 985
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 691
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 4 187
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 462
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 2 616
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 2 157
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog
  2. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  3. Miro Jankes: Oneskorený augustový výber 2025
  4. Radoslav Medzihradský: Kamaráti a cudzí politici
  5. Štefan Šturdzík: Weiss ml. - miesto trestu odmena . Takto sa nikdy nepoučí.
  6. Ján Valchár: Čerpacia ex-stanica vlastnená mafiou
  7. Zuzana Kučminová: Modriny na duši - Cesta k odchodu
  8. Simona Šramová: Prečo sa žena z humanitných vied púšťa do sveta umelej inteligencie
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 17 020
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 16 048
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 267
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 068
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 10 596
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 8 989
  7. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 220
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 166
  1. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  2. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  3. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  4. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  5. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  6. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  7. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  8. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
SkryťZatvoriť reklamu