SME

Nový Lexus RX 350 - ešte dokonalejší

Najpredávanejší luxusný SUV na svete, Lexus RX, dostal v rámci poslednej modernizácie objemnejší a výkonnejší šesťvalec, vylepšenú samočinnú prevodovku, nový navigačný systém a špičkovú audiosústavu, ktorú si môžu zákazníci vychutnať v ešte lepšie odhlučn

enom interiéri.

Úspešná história
Od roku 1997, kedy sa modelový rad Lexus RX objavil prvýkrát na trhu, stal sa počtom vyše 1.000.000 kusov najpredávanejším luxusným SUV na svete. Najviac sa mu darí v USA ale čoraz väčší trhový podiel si získava aj na starom kontinente, kde sa z neho od roku 2000 predalo 53.000 kusov. V Európe je už niekoľko rokov najpredávanejším modelom značky s podielom 21% na trhu luxusných SUV so zážihovým motorom. Jeho druhá generácia brázdi naše cesty od roku 2003, čo je dosť dlhá doba na to aby sa udržal vo forme. Preto ho výrobca nedávno ľahko modernizoval.
Starý dobrý RX ale nový motor
Dizajnu sa konštruktéri prakticky nedotkli. Ten sa im vydaril natoľko, že za modelom RX sa obzrú ľudia aj dnes po troch rokoch. Oveľa významnejšia zmena nastala pod prednou kapotou, kde jeho jedinú benzínovú pohonnú jednotku strieda nová, objemnejšia i výkonnejšia. Má rovnako 6 valcov, zdvihový objem ale narástol z 3,0 na 3,5 litra a s ním aj výkon (+ 35%) i krútiaci moment (+ 21%) na 203 kW/276 k, resp. 342 Nm. Stalo sa tak zásluhou usilovnej práce konštruktérov, ktorí sa s novou pohonnou jednotkou doslova vyhrali. Za všetky novinky spomeňme mimoriadne ľahkú a kompaktnú stavbu (na úrovni predošlého trojlitra), vďaka ktorej sa napriek väčšiemu objemu motora pohotovostná hmotnosť vozidla prakticky nezmenila. Nový motor je vybavený variabilným časovaním nasávacích aj výfukových ventilov, ktoré boli pre lepšie plnenie zväčšené. Nasávacie potrubie má meniteľnú dĺžku a kvôli čo najnižším stratám bolo prepracované aj výfukové potrubie.
Veľký kus práce venovali konštruktéri tiež zníženiu zvukových prejavov a vibrácii motora. Hoci desaťkorunová minca sa na jeho plastovom kryte stále postojačky neudrží (takže ešte je čo vylepšovať), na voľnobežných otáčkach ho takmer nepočuť ani necítiť a pokiaľ naňho nepritlačíte, inak tomu nie je ani za jazdy. Výrobca tvrdí, že jeho nový motor je najvýkonnejším a súčasne najúspornejším šesťvalcom tejto kategórie vozidiel na svete. Pokiaľ ide o papierové údaje tak určite áno.
Prvá jazda
V praxi nárast koní a krútiaceho momentu tiež cítiť, najmä v lepšom nástupe z nízkych otáčok. Radikálnu zmenu v porovnaní s predchádzajúcim trojlitrom ale nečakajte. Okrem toho aj pre nový motor platí, že pokiaľ chcete prudko pridať, silu musíte vydolovať vo vyšších otáčkach (výkon i krútiaci moment sú totiž položené dosť vysoko – 6.200 ot./min, resp. 4.700 ot/min). Sedieť vtedy v kokpite však stojí za to, čo potvrdzuje aj údaj o zrýchlení z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy. Maximálnu rýchlosť výrobca z bezpečnostných dôvodov obmedzil na 200 km/h. A či je pravda, že spotreba klesla v porovnaní s predchádzajúcim motorom o 8% na výrobcom udávaných 11,2 l/100 km, preveríme už onedlho v pravidelnom redakčnom teste. Pri prvých testovacích jazdách po kľukatých cestíčkach Toskánska sme si namiesto sledovania spotreby viac užívali radosť z jazdy a nasadenie s akým Lexus RX krájal jednu zákrutu za druhou. Presnejšie povedané vždy len ten, kto sedel za volantom, lebo ostatní mali čo robiť aby sa udržali v sedadlách (ktorým mimochodom aj vpredu citeľne chýba lepšie bočné vedenie). Každý perfektne zvládnutý prejazd zákruty vodiča motivoval ten ďalší prejsť ešte plynulejšie a rýchlejšie až sme boli po hodine všetci radi, že trasu nenaplánovali dlhšiu. Napriek tomu si spoza volantu každý z nás odnášal len tie príjemnejšie pocity. Pod ne sa okrem silného motora a rýchlejšie reagujúcej novej 5-stupňovej prevodovky podpísalo aj riadenie s preprogramovaným „mozgom“ hydraulického posilňovača, vďaka ktorému vozidlo citlivejšie a presnejšie reaguje na pohyby volantom a vodič má lepšiu spätnú väzbu. Na podvozku sa nemenilo nič. Veď ani nebolo treba. V súvislosti s novým motorom dostal ale Lexus RX nový medzinápravový diferenciál s viskóznou spojkou, ktorý okrem prenosu krútiaceho momentu na prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50 zabezpečuje teraz v súčinnosti so stabilizačným systémom VSC lepšiu trakciu a stabilitu za akýchkoľvek jazdných podmienok. Či dokáže teraz viac aj v teréne preveríme počas spomínaného testu.
V interiéri vyžarujúcom tradične prvotriednu kvalitu a luxus príznačný pre túto značku, nastalo niekoľko podstatných zmien. V prvom rade bol ešte kvalitnejšie odhlučnený aby sa RX stal bezpečne najtichším SUV na trhu. Použitím nového čelného skla s akustickým filtrom (graf), efektívnejším odhlučnením tunela hnacieho ústrojenstva a položením nových podlahových kobercov znížili konštruktéri hladinu hluku o ďalšie 3 dB. Ešte lepšie tak vynikne krištáľovo čistý zvuk šíriaci sa z 11 reproduktorov prepracovaného audiosystému Mark Levinson, ktorý prehráva CD, DVD ako aj súbory MP3 a WMA. Majiteľov často jazdiacich po Európe zase poteší nový multimediálny navigačný systém. Ovláda sa prostredníctvom nového LCD displeja s rozlíšením VGA (800x480 pixelov) a ponúka 32.000 farieb oproti predchádzajúcim 256-tim. Lexus RX 350 sa dodáva v jedinej, mimoriadne bohatej základnej výbave a jeho cena začína od 1.819.000 Sk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nový šesťvalec objemu 3,5 l je podľa výrobcu najvýkonnejším a najúspornejším zážihovým šesťvalcom kategórie SUV na svete.

Navigačný systém dostal nový LCD displej s rozlíšením VGA (800x480 pixelov) a ponúka 32.000 farieb (predtým len 256).


V interiéri sa na prvý pohľad nič nezmenilo. Za príplatok 170.000 si teraz môžete doobjednať nový multimediálny navigačný systém s audiosústavou Mark Levinson, prehrávačom na 6 DVD a parkovacou
kamerou.



Technické parametre vozidla Lexus RX 350

motor 3.5 Dual VVT-i
karoséria 5-dverová
zdvihový objem valcov (cm³) 3.456
výkon (kW/k) 203/276
pri otáčkach (1/min) 6.200
krútiaci moment (Nm) 342
pri otáčkach (1/min) 4.700
palivová spotreba (l/100 km) 11,2
pohotovostná hmotnosť (kg) 1.835 – 1.915)
užitočné zaťaženie (kg) 545
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,8
maximálna rýchlosť (km/h) 200
Rozmery
dĺžka 4.740 mm
šírka 1.845 mm
výška 1.665 mm
rázvor náprav 2.715 mm
rozchod kolies vpredu/ vzadu 1.575/1.555 mm
polomer otočenia 5,7 m
palivová nádrž 72 l
batožinový priestor 439l
pneumatiky 235/55 R18

 

 

 

 

 

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 072
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 139
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 862
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 098
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 257
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 871
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 753
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 35
Nataša Holinová

Prečo sa Smer zlostí na Šutaja Eštoka?


24
Désiré Doué sa teší z gólu.

Paríž St. Germain zdolal Aston Villu 3:1.


4
Ilustračné foto.

Burzy vo Frankfurte, Londýne a Miláne si pripísali zisky v rozmedzí šesť až osem percent.


SITA a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu