Nový Lexus RX 350 - ešte dokonalejší

Najpredávanejší luxusný SUV na svete, Lexus RX, dostal v rámci poslednej modernizácie objemnejší a výkonnejší šesťvalec, vylepšenú samočinnú prevodovku, nový navigačný systém a špičkovú audiosústavu, ktorú si môžu zákazníci vychutnať v ešte lepšie odhlučn

enom interiéri.

Úspešná história
Od roku 1997, kedy sa modelový rad Lexus RX objavil prvýkrát na trhu, stal sa počtom vyše 1.000.000 kusov najpredávanejším luxusným SUV na svete. Najviac sa mu darí v USA ale čoraz väčší trhový podiel si získava aj na starom kontinente, kde sa z neho od roku 2000 predalo 53.000 kusov. V Európe je už niekoľko rokov najpredávanejším modelom značky s podielom 21% na trhu luxusných SUV so zážihovým motorom. Jeho druhá generácia brázdi naše cesty od roku 2003, čo je dosť dlhá doba na to aby sa udržal vo forme. Preto ho výrobca nedávno ľahko modernizoval.
Starý dobrý RX ale nový motor
Dizajnu sa konštruktéri prakticky nedotkli. Ten sa im vydaril natoľko, že za modelom RX sa obzrú ľudia aj dnes po troch rokoch. Oveľa významnejšia zmena nastala pod prednou kapotou, kde jeho jedinú benzínovú pohonnú jednotku strieda nová, objemnejšia i výkonnejšia. Má rovnako 6 valcov, zdvihový objem ale narástol z 3,0 na 3,5 litra a s ním aj výkon (+ 35%) i krútiaci moment (+ 21%) na 203 kW/276 k, resp. 342 Nm. Stalo sa tak zásluhou usilovnej práce konštruktérov, ktorí sa s novou pohonnou jednotkou doslova vyhrali. Za všetky novinky spomeňme mimoriadne ľahkú a kompaktnú stavbu (na úrovni predošlého trojlitra), vďaka ktorej sa napriek väčšiemu objemu motora pohotovostná hmotnosť vozidla prakticky nezmenila. Nový motor je vybavený variabilným časovaním nasávacích aj výfukových ventilov, ktoré boli pre lepšie plnenie zväčšené. Nasávacie potrubie má meniteľnú dĺžku a kvôli čo najnižším stratám bolo prepracované aj výfukové potrubie.
Veľký kus práce venovali konštruktéri tiež zníženiu zvukových prejavov a vibrácii motora. Hoci desaťkorunová minca sa na jeho plastovom kryte stále postojačky neudrží (takže ešte je čo vylepšovať), na voľnobežných otáčkach ho takmer nepočuť ani necítiť a pokiaľ naňho nepritlačíte, inak tomu nie je ani za jazdy. Výrobca tvrdí, že jeho nový motor je najvýkonnejším a súčasne najúspornejším šesťvalcom tejto kategórie vozidiel na svete. Pokiaľ ide o papierové údaje tak určite áno.
Prvá jazda
V praxi nárast koní a krútiaceho momentu tiež cítiť, najmä v lepšom nástupe z nízkych otáčok. Radikálnu zmenu v porovnaní s predchádzajúcim trojlitrom ale nečakajte. Okrem toho aj pre nový motor platí, že pokiaľ chcete prudko pridať, silu musíte vydolovať vo vyšších otáčkach (výkon i krútiaci moment sú totiž položené dosť vysoko – 6.200 ot./min, resp. 4.700 ot/min). Sedieť vtedy v kokpite však stojí za to, čo potvrdzuje aj údaj o zrýchlení z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy. Maximálnu rýchlosť výrobca z bezpečnostných dôvodov obmedzil na 200 km/h. A či je pravda, že spotreba klesla v porovnaní s predchádzajúcim motorom o 8% na výrobcom udávaných 11,2 l/100 km, preveríme už onedlho v pravidelnom redakčnom teste. Pri prvých testovacích jazdách po kľukatých cestíčkach Toskánska sme si namiesto sledovania spotreby viac užívali radosť z jazdy a nasadenie s akým Lexus RX krájal jednu zákrutu za druhou. Presnejšie povedané vždy len ten, kto sedel za volantom, lebo ostatní mali čo robiť aby sa udržali v sedadlách (ktorým mimochodom aj vpredu citeľne chýba lepšie bočné vedenie). Každý perfektne zvládnutý prejazd zákruty vodiča motivoval ten ďalší prejsť ešte plynulejšie a rýchlejšie až sme boli po hodine všetci radi, že trasu nenaplánovali dlhšiu. Napriek tomu si spoza volantu každý z nás odnášal len tie príjemnejšie pocity. Pod ne sa okrem silného motora a rýchlejšie reagujúcej novej 5-stupňovej prevodovky podpísalo aj riadenie s preprogramovaným „mozgom“ hydraulického posilňovača, vďaka ktorému vozidlo citlivejšie a presnejšie reaguje na pohyby volantom a vodič má lepšiu spätnú väzbu. Na podvozku sa nemenilo nič. Veď ani nebolo treba. V súvislosti s novým motorom dostal ale Lexus RX nový medzinápravový diferenciál s viskóznou spojkou, ktorý okrem prenosu krútiaceho momentu na prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50 zabezpečuje teraz v súčinnosti so stabilizačným systémom VSC lepšiu trakciu a stabilitu za akýchkoľvek jazdných podmienok. Či dokáže teraz viac aj v teréne preveríme počas spomínaného testu.
V interiéri vyžarujúcom tradične prvotriednu kvalitu a luxus príznačný pre túto značku, nastalo niekoľko podstatných zmien. V prvom rade bol ešte kvalitnejšie odhlučnený aby sa RX stal bezpečne najtichším SUV na trhu. Použitím nového čelného skla s akustickým filtrom (graf), efektívnejším odhlučnením tunela hnacieho ústrojenstva a položením nových podlahových kobercov znížili konštruktéri hladinu hluku o ďalšie 3 dB. Ešte lepšie tak vynikne krištáľovo čistý zvuk šíriaci sa z 11 reproduktorov prepracovaného audiosystému Mark Levinson, ktorý prehráva CD, DVD ako aj súbory MP3 a WMA. Majiteľov často jazdiacich po Európe zase poteší nový multimediálny navigačný systém. Ovláda sa prostredníctvom nového LCD displeja s rozlíšením VGA (800x480 pixelov) a ponúka 32.000 farieb oproti predchádzajúcim 256-tim. Lexus RX 350 sa dodáva v jedinej, mimoriadne bohatej základnej výbave a jeho cena začína od 1.819.000 Sk.

Nový šesťvalec objemu 3,5 l je podľa výrobcu najvýkonnejším a najúspornejším zážihovým šesťvalcom kategórie SUV na svete.

Navigačný systém dostal nový LCD displej s rozlíšením VGA (800x480 pixelov) a ponúka 32.000 farieb (predtým len 256).


V interiéri sa na prvý pohľad nič nezmenilo. Za príplatok 170.000 si teraz môžete doobjednať nový multimediálny navigačný systém s audiosústavou Mark Levinson, prehrávačom na 6 DVD a parkovacou
kamerou.



Technické parametre vozidla Lexus RX 350

motor 3.5 Dual VVT-i
karoséria 5-dverová
zdvihový objem valcov (cm³) 3.456
výkon (kW/k) 203/276
pri otáčkach (1/min) 6.200
krútiaci moment (Nm) 342
pri otáčkach (1/min) 4.700
palivová spotreba (l/100 km) 11,2
pohotovostná hmotnosť (kg) 1.835 – 1.915)
užitočné zaťaženie (kg) 545
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,8
maximálna rýchlosť (km/h) 200
Rozmery
dĺžka 4.740 mm
šírka 1.845 mm
výška 1.665 mm
rázvor náprav 2.715 mm
rozchod kolies vpredu/ vzadu 1.575/1.555 mm
polomer otočenia 5,7 m
palivová nádrž 72 l
batožinový priestor 439l
pneumatiky 235/55 R18

 

 

 

 

 

 


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 556
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 759
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 449
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 276
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 204
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 151
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 110
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 080
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 1 599
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 597

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My jediní máme Boha. Patrí iba nám a robí všetko, čo chceme

Slovenský Boh nám poslal slovenského Ježiša cez jeho slovenskú matku, aby nás chránil.

KOMENTÁRE

Rok 1995: Keď Mečiar zabával vtipmi na úrovni piatej cenovej skupiny

Slovensko preniklo medzi hokejovú elitu.

EKONOMIKA

RTVS plánuje urobiť radikálne škrty vo vysielaní, ak sa nezvýšia príjmy

Súčasné príjmy sú vraj nedostatočné.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.