SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

„Škoda Yeti bude štvorkolka“

Roomster otvára novú kapitolu v histórii českej automobilky. O jej budúcnosti aj tomto modeli hovorí Detlef Wittig, predseda predstavenstva Škoda Auto.



Ako by ste charakterizovali uplynulý obchodný rok z pohľadu automobilky Škoda?
Rok 2005 bol pre Škodu zvlášť významný z pohľadu dejín a súčasne to bol aj rok historických rekordov. Pripomenuli sme si 100. výročie výroby automobilov a 110 rokov existencie spoločnosti, navyše to bol pre nás najúspešnejší rok vo všetkých oblastiach obchodu. Dosiahli sme rekordný odbyt, vyrobili sme najviac vozidiel, zvýšili sme obrat aj zisk. Produkcia vzrástla na 492.000 vozidiel, čo je o 8% viac, než v predchádzajúcom roku. A to aj napriek tomu, že niektoré trhy stagnovali a inde dopyt dokonca klesal. Zvýšili sme trhový podiel a prenikli sme do nových teritórií. Sme veľmi hrdí, že sme sa po prvýkrát stali jednotkou na poľskom trhu – pred Toyotou. Okrem rekordnej výroby sme mali aj najvyššiu zamestnanosť v histórii - 26.000 pracovníkov. Náš obrat vzrástol o 14%, čo indikuje nárast kvality. Zásluhu má na tom nová Octavia, pretože ju trh akceptoval nad naše očakávania. Vyrobili a predali sme z nej o 20.000 áut viac, než sme plánovali. Vďaka Octavii sa náš zisk zdvojnásobil. Bol to teda pre nás mimoriadne úspešný rok.

Koľko vozidiel by ste chceli predať v tomto roku?
Vyše 500.000. Prvé dva mesiace naznačujú, že je to reálne, pretože do konca februára sme predali o 18% viacej áut než vlani. Samozrejme, že takýto nárast nepotrvá stále pretože vlani sme v rovnakom období prechádzali k novej Octavii a jej odbyt preto mierne klesol. Napriek tomu súčasný trend naznačuje, že predáme viac vozidiel a prekročíme hranicu 500.000 ks.

Čo si myslíte, kedy bude Škoda schopná predať milión vozidiel ročne?

Nuž, na to existuje známa krištáľová guľa a tie staré dámy, ktoré z nej veštia... Neviem. Akurát môžem povedať, čo vieme ovplyvniť, manažovať a plánovať povedzme na najbližšie dva-tri roky. V tomto období chceme dosiahnúť číslo 600.000. Ďalej sa uvidí.

Aký podiel z celkového objemu predaja by mal patriť modelu Roomster?
Tento rok z neho vyrobíme v závode Kvasiny 15.000 áut (produkcia sa začala koncom marca). Budúci rok chceme zvýšiť produkciu na vyše 50.000 vozidiel. Koľko to bude v skutočnosti závisí od toho, ako Roomster prijme verejnosť. Tu na svetovej premiére bol ohlas veľmi pozitívny.

Koľko verzií bude mať Roomster?
Len jednu základnú. Ďalšie modely, ktoré sme predviedli na minulých salónoch, napríklad Yeti, budú mať odlišnú platformu. Roomster má špecifickú, modulárnu podlahovú plošinu. Zadná náprava pochádza z Octavie Tour, predná z novej Fabie.

Kedy a kde sa začne predávať?
Najprv v júni na domácom trhu, v júli budú nasledovať Nemecko, Francúzsko a Rakúsko a v auguste ďalšie krajiny. Do konca roka by sa mal objaviť na všetkých európskych trhoch. Vo vzdialených krajinách Ázie a Južnej Ameriky sa objaví asi v januári 2007.

Plánuje Škoda vyrábať aj ľahké úžitkové vozidlo?
Povedali sme si, že Roomster je štvrtý modelový rad a žiaden netvorí iba jeden model. Po tejto základnej verzii budú nasledovať aj ďalšie a jednou z nich bude ľahký úžitkový automobil.

Bude Roomster v ponuke aj vo verzii N1 s možnosťou odpočtu DPH?
Áno, takmer od začiatku predaja a bude 5-miestny.

Uvažujete o výrobe lacného auta ako Dacia Logan, ktoré by mohla fabrika produkovať v Indii alebo v niektorom z pripravovaných závodov v Číne alebo Rusku?

Najprv chcem povedať, že koncept Dacie Logan je veľmi zaujímavý a vhodný pre určité trhy, ale zaručene to nie je Európa, zvlášť nie západná Európa. Navyše aj vkus zákazníkov stredoeurópskych krajín sa rapídne približuje k západu. Takže koncept typu Dacia Logan sa mi javí veľmi zaujímavý pre regióny ako je India, Čína, Rusko a iné otvárajúce sa trhy. Teraz stojí pred nami otázka, či chceme rozvíjať Škodu ako spoločnosť, ktorá by sa zameriavala na trhy tohto typu. V Indii sme prítomní a budeme tam naše aktivity ďalej rozvíjať. Ideme do Ruska aj do Číny a potom musíme nájsť koncept ako Logan. Treba ale vedieť odpovedať na otázku, či môžeme využiť koncepciu Fabie so skromnejšou výbavou pre lacnejšie trhy. To je dobrá cesta pre špecifické trhy v Európe, ale zákazníci v Európe oň veľký záujem nemajú. Prvou odpoveďou na tieto otázky bude lacnejšia verzia Fabie, ktorú má vyrábať fabrika v Indii a to potrvá nejaký čas. Na túto tému by sme mohli dlho rozprávať, preto iba stručne: Myslím si, že koncept Dacia Logan je zaujímavý aj pre Škodu so zameraním na rozvíjajúce sa trhy.

Akú budúcnosť má Škoda Superb a perspektíva výroby auta kategórie SUV, čiže Yeti?

Budúcnosť Superba je skvelá, pretože do tohto segmentu sme vstúpili celkom úspešne, hoci v tomto prípade nejde ani tak o objem predaných vozidiel. Ukázalo sa, že Škodu zákazníci akceptujú dokonca i v tejto kategórii. Superb navyše urýchlil transformáciu imidžu značky. Preto sme sa rozhodli, že bude mať nástupcu. Po dizajnovej stránke je už hotový a pripravujeme ho do výroby.
Poznámka redakcie: Škoda Superb nesplnila očakávania výrobcu. Pôvodne sa z nej malo ročne predávať 50.000 vozidiel. V skutočnosti sa z nej ale míňa menej než 20.000 áut ročne a preto nemala dostať nástupcu. Volkswagen však zmenil pohľad na tento model, zaradil ho medzi svoje prestížne limuzíny a schváli vývoj jeho nástupcu. Debutovať by mal na jeseň budúceho roka.
Videli ste Yeti? Prvýkrát sme ho ukázali vlani v Ženeve a teraz po roku sa objavili v niektorých expozíciách podobné koncepty menších SUV. Už sme sa rozhodli, že budeme takýto model vyrábať. Yeti je koncepčné vozidlo, teraz ho treba pretransformovať do reálnej podoby vhodnej pre sériovú výrobu. Dnešný Roomster nie je veľmi vzdialený od pôvodného konceptu, takže to isté sa dá očakávať aj od modelu Yeti.

Bude to štvorkolka alebo ostanete pri pôvodnom zámere zvýšeného vozidla s pohonom prednej nápravy?
Yeti bude auto s pohonom 4x4.

Teraz niekoľko čitateľských otázok: Môžu aj vaši zákazníci očakávať v niektorých modeloch motor 1.4 TSI?
O tejto otázke sa interne diskutuje. Je to zaujímavý koncept motora, pretože potešenie z jazdy spája s nižšou spotrebou paliva, lenže za vyššiu obstarávaciu cenu aj náklady. Našim zákazníkom sa páčia výkonné autá, páči sa im nižšia spotreba, no nepáčia sa im vyššie ceny. Takže tieto tri požiadavky musíme najprv zladiť. Koncept TSI je zaujímavý aj pre Škodu a jedno vozidlo s týmto motorom už pripravujeme. Musíme však dosiahnuť takú cenovú hladinu, ktorú budú zákazníci akceptovať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Kedy dostane Škoda RS pohon 4x4 a počíta sa pre tento model aj s využitím prevodovky DSG?
V súčasnosti neplánujeme pohon 4x4 pre model RS. Technicky je to možné, ale potrebujeme určité zázemie zákazníkov, aby bolo ekonomické investovať do jeho vývoja a výroby. Najprv musíme zistiť, ako sa bude predávať RS s predným pohonom, či sa naplní marketingový plán a potom môžeme uvažovať o variante 4x4. Prevodovku DSG kombinujeme so vznetovým motorom ale RS sme predstavili s benzínovým agregátom. Najprv si teda premyslíme, či rozšírime ponuku o dieselový motor a potom sa rozhodneme, či k nemu dodáme aj DSG. Taká je postupnosť, ale premýšľame o tom.

Posledná otázka súvisí s motoristickým športom. Veľa výrobcov sa v sezóne 2007 chce vrátiť do majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach. Čo Škoda?
Kto vám to povedal, že výrobcovia sa v roku 2007 vrátia?

Fiat už testuje nové Grande Punto, Citroen vyvinul nástupcu Xsary, Peugeot aj Suzuki tu v Ženeve vystavujú koncept nového súťažného vozidla kategórie Super 2000, Kia postaví špeciál na platforme nového kompaktné hatchbacku, ktorý sa má vyrábať v Žiline a do svetového šampionátu sa chystá tiež Dacia Logan...

To je báječné. Zatiaľ sa WRC zúčastňujú iba dvaja výrobcovia – Subaru a Ford. Všetci ostatní odstúpili a my nemáme žiadne seriózne signály, že by sa chceli vrátiť. Ako viete, my štartujeme vo WRC prostredníctvom súkromných tímov Red Bull, Jana Kopeckého a tiež belgickej stajne. Či sa vrátime ako fabrika, záleží od budúcnosti šampionátu. Ak má WRC budúcnosť, možnosť návratu zvážime. Iní to možno zvážia tiež. Budúcnosť WRC je ale neistá, pravidlá sú neisté a najpravdepodobnejším scenárom z dnešného pohľadu je zmena pravidiel. Potom zistíme, ako môžeme našimi autami reagovať. Kým nebudeme poznať budúcnosť WRC, neurobíme žiadne rozhodnutie. Súčasná situácia nám vyhovuje, lebo v 3 tímoch, ktoré v svetovom šampionáte štartujú, máme za nižšiu cenu viac áut ako predtým. Škoda je teda stále vo WRC a preto sme z tohto pohľadu spokojní.
Poznámka redakcie: V nedávnej on-line diskusii sa pre server i-DNES.cz šéf dozornej rady spoločnosti Škoda Auto Vratislav Kulhánek mimo iného naznačil, že Škoda uvažuje o návrate do veľkého kolotoča svetového šampionátu. Doslovne povedal:
"Účast Škody auto v mistrovství světa v kategorii WRC pro rok 2006 má svůj smysl. Kromě reklamy je jako laboratoř, ale v dalších letech předpokládáme účast s jiným vozem, který bude vypsán FIA v nejvyšší kategorii."
Ďakujeme za rozhovor.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 403
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 865
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 10 593
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 616
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 6 506
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 772
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 378
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 936
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  2. Maťo Chudík: Nedopovedané príbehy
  3. Tupou Ceruzou: Igor, poď už dole!
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov?
  5. Ján Škerko: Sulík alebo Matovič? Kto to myslí so Slovenskom dobre a kto nie
  6. Marian Nanias: Jadrová energia – Olivia Newton-John - úžasná umelkyňa – úžasná rodina.
  7. Júlia Piraňa Mikolášiková: Herečka Karin Haydu nespáchala poisťovací podvod. Prokurátorka rozhodla po viac ako deviatich rokov
  8. Ján Šeďo: Okrem vlády nás dobehla aj iná pohroma - Covid a nepára sa s nami.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 580
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 14 087
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 497
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 880
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 799
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 7 965
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 647
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 363
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu