SME
Utorok, 28. marec, 2023 | Meniny má Soňa
reklama

Autosedačky sú zatiaľ nepovinné, ale potrebné

Informácie o tom, že detské autosedačky budú povinné od mája 2006 sú nepravdivé. Európska únia ich odporúča, ale náš zákon neprikazuje. Vláda vo februári rozhodla, že detské autosedačky budú povinné pre deti do 12 rokov, do 150 centimetrov a do 36 kilogr

Informácie o tom, že detské autosedačky budú povinné od mája 2006 sú nepravdivé. Európska únia ich odporúča, ale náš zákon neprikazuje. Vláda vo februári rozhodla, že detské autosedačky budú povinné pre deti do 12 rokov, do 150 centimetrov a do 36 kilogramov. V tlači sa medzičasom objavili mylné informácie, že motoristi budú musieť autosedačky používať už od mája, prípadne od júna tohto roka. Návrh však nestihol schváliť parlament a do júnových volieb ho už ani nemá kedy schváliť. Používanie detských autosedačiek tak zatiaľ naďalej zostáva dobrovoľné.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Európska únia sedačky odporúča
Podľa záväzných nariadení Európskej únie malo byť používanie detských zádržných systémov v automobile na Slovensku povinné od mája tohto roku. Keďže však návrh neschválil parlament, polícia nebude môcť používanie sedačiek kontrolovať a zatiaľ nerieši ani výšku pokút. Jediné, čo môžu odborníci urobiť, je odporučiť rodičom, aby deti vozili bezpečne v autosedačkách.

Prvoradé je myslenie
Bezpečná preprava detí by mala byť v prvom rade v záujme rodičov, bez ohľadu na momentálnu formuláciu zákona. V našich podmienkach nemožno odsúdiť, ak niekto kupuje použitú autosedačku alebo aspoň lacný podsedák pre odrastajúce deti, pretože nie každý si môže dovoliť autosedačku za päť-, desať- alebo dokonca pätnásťtisíc korún. Trestuhodné však je, ak pri intenzite dnešnej premávky stoja deti počas jazdy medzi prednými sedadlami, prípadne voľne chodia po zadných sedadlách alebo ležia pod zadným oknom. Rodičia by mali urobiť aspoň minimum a zapnúť dieťa bezpečnostným pásom v oblasti bedier.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štatistiky neklamú
Deti sú najdrahšie, čo máme, neraz ich však vozíme ako tovar alebo tašky, iba tak pohodené v interiéri auta. Dieťa stojace medzi sedadlami pri bežnej zrážke v meste nadobudne kinetickú energiu, ktorá ho katapultuje do prístrojovej dosky, čelného skla alebo aj von z auta. Argument, že dieťa chce vidieť na cestu a mať výhľad do okolia, neobstojí, z detskej autosedačky uvidí okolie a navyše bude bezpečne pripútané. Ani dieťa v náručí matky alebo inej dospelej osoby nie je chránené a pri náraze ho telo dospelého pritisne alebo mu vyletí z rúk. Pri náraze v rýchlosti 50 km/h a váhe dieťaťa 10 kíl by musela matka v rukách udržať 300 kíl, aby jej dieťa ostalo v náručí. Podľa analýzy dieťa v protismernej autosedačke má riziko vážneho poranenia o 90 až 95 percent nižšie než dieťa bez autosedačky. Úrazy sú všeobecne najčastejšou príčinou úmrtia v detskom veku, pritom najväčší podiel na tragédiách majú autonehody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako si vybrať detskú autosedačku. Rozhoduje vek, výška a hmotnosť detí
Okrem drahých autosedačiek, ktoré sú schopné "rásť" s dieťaťom, a teda presahujú aj dve kategórie, sú ostatné rozdelené do štyroch skupín podľa rozsahu vyznačeného na sedačke.
Skupina 0 a 0 + je určená pre najmenšie deti a ide o tzv. vajíčka pre hmotnosť do 9, respektíve 13 kg.
Skupinu 1 tvoria autosedačky pre škôlkarov (9 - 18 kg) približne do 4,5 roka.
Skupina 2 je určená pre deti predškolského a školského veku hmotnosti 15 - 25 kg.
Najväčšie autosedačky skupiny 3 sú určené pre deti do 36 kg. Do tejto skupiny patria aj tzv. podsedáky pre staršie a ťažšie deti. Úlohou podsedáka je zabezpečiť lepšiu polohu dieťaťa voči trojbodovým bezpečnostným pásom auta. Tie totiž nesmú prechádzať deťom cez krk, ale cez hrudník a rameno.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okolo správneho výberu detskej autosedačky existujú rozsiahle návody a množstvo odporúčaní. V našich podmienkach budeme radi, ak si väčšina motoristov kúpi aspoň najlacnejšiu s homologačným štítkom od výrobcu. Pre bezpečný prevoz detí je dôležitá zodpovedajúca veľkosť sedačky. Komfort obsluhy a uchytenia do auta zodpovedá nákupnej cene. Deti vyššie ako 150 cm a ťažšie ako 36 kg rozhodne do autosedačky nepatria, menšie však áno. Na kupovanej autosedačke by mal byť homologačný štítok s menom výrobcu, vyznačenou kategóriou i rozsahom váhy dieťaťa, skúšobný symbol či kód krajiny, kde bola autosedačka schválená. Ideálne je kúpiť autosedačku v obchodoch s autopríslušenstvom, kde sa ceny za slušné autosedačky pohybujú od 2500 do 15 000 korún. Autosedačka prípadne podsedák z hypermarketu, ktoré majú homologačný štítok, tiež splnia svoj účel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ideálne by bolo kúpiť si detské autosedačky so systémom upínania Isofix. Nie každé auto však má takéto úchyty a ak áno, tak maximálne na dvoch miestach vzadu. Viacdetné rodiny preto siahnu skôr po lacných systémoch a menej masívnych autosedačkách. Počas kupovania je dobré autosedačku pred predajňou vyskúšať upevniť do auta. Poťah autosedačky má byť odnímateľný a príjemne mäkký na dotyk. Ceny detských zádržných systémov zatiaľ nestúpajú, hoci o niečo lacnejšie než u nás sa dajú kúpiť v Poľsku.


V krajnom prípade môžu byť aj použité
Vo všeobecnosti sa neodporúča kupovať použité a cenovo výhodné sedačky, najmä kvôli riziku skrytého poškodenia po autonehode. Je teda na predávajúcom, aby sa správal čestne a nepredal poškodenú autosedačku. Rozhodne je však použitá autosedačka lepšia ako nič. Z použitých sedačiek je najvýhodnejšie kúpiť vajíčko, teda sedačku kategórie 0 až 0+. Z tohto typu deti vyrastú v priebehu šiestich mesiacov až roka. Jedna sedačka tak môže "odchovať" aj päť detí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Používanie autosedačiek na Slovensku je zatiaľ dobrovoľné a situácia sa zrejme nezmení ani v najbližšom období. Tlak Európskej únie a odbornej verejnosti sa však stupňuje. O dôležitosti používania autosedačiek niet pochýb, preto bude dôležité, aby si túto skutočnosť osvojili rodičia aj bez nátlaku zákona.

Dôležité bude, aby detské autosedačky vôbec začala používať väčšina mladých rodín. Až druhoradá bude značka a kvalita, hoci aj tá najlacnejšia autosedačka má mať homologačný štítok so základnými údajmi napr.: 0 - 13 kg - hmotnostná trieda, Chicco – výrobca, Artsana –model, ECE44/03 - produkt spĺňa normu EHK OSN 44/03, E4 - určuje krajinu pôvodu v tvare Ex, x je číslo štátu pridelené v systéme EHK, 03442713 – číslo povolenia

Do bežného osobného automobilu sa tri masívne autosedačky nevmestia a pre viacdetné rodiny je kúpa minivanu nereálna. Staršie deti môžu použiť podsedák, ktorý je užší, než bežná autosedačka. Ak nie je na mieste spolujazdca airbag, prípadne je vypínateľný, veľká protismerná sedačka môže ísť tam. Vzadu sa uvoľní miesto pre dospelého, ktorý potrebuje menej miesta než autosedačka.




Mnoho majiteľov luxusných a bezpečných automobilov vozí deti nepripútané, dokonca voľne sa pohybujúce na prednom sedadle. Používanie autosedačiek a zádržných systémov nie je zrejme iba otázkou peňazí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama



Keď sa do auta vmestia iba dve sedačky a deti sú tri, pre najstaršie odporúčame kúpiť tzv. „podsedák“.




SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  6. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  7. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  8. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  1. Ako poraziť vysokú infláciu? Napríklad výnosom 24 % za 3 roky
  2. 8 vecí, na ktoré záhradkári pravidelne zabúdajú
  3. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  4. 7 rýchlych tipov, ako lepšie hospodáriť v domácnosti
  5. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  6. BILLA Žampa Cup – jedinečný záver zimnej sezóny
  7. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  8. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu?
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 431
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 711
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 5 050
  4. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 3 974
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 604
  6. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 578
  7. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 2 184
  8. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 1 888
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Lukáš Majerčák: Prielom Bialky (POL), Pieniny
  2. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny...
  3. Ľubomír Maretta: Návrat
  4. Miroslav Ferkl: Istoty pretrvali, nekvalita socík nie.
  5. Dušan Koniar: Dohľadanie krásnych, dávno stratených detailov hradu Uhrovec
  6. Kristína Jakubičková: Pozitívne dosahy extrémnej poddimenzovanosti slovenského zdravotníctva
  7. Štefan Vidlár: Kantori a pedagógové!
  8. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 21 317
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 471
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 628
  4. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 412
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 789
  6. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 4 750
  7. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 3 111
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 797
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
reklama
SkryťZatvoriť reklamu