SME
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Autosedačky sú zatiaľ nepovinné, ale potrebné

Informácie o tom, že detské autosedačky budú povinné od mája 2006 sú nepravdivé. Európska únia ich odporúča, ale náš zákon neprikazuje. Vláda vo februári rozhodla, že detské autosedačky budú povinné pre deti do 12 rokov, do 150 centimetrov a do 36 kilogr

Informácie o tom, že detské autosedačky budú povinné od mája 2006 sú nepravdivé. Európska únia ich odporúča, ale náš zákon neprikazuje. Vláda vo februári rozhodla, že detské autosedačky budú povinné pre deti do 12 rokov, do 150 centimetrov a do 36 kilogramov. V tlači sa medzičasom objavili mylné informácie, že motoristi budú musieť autosedačky používať už od mája, prípadne od júna tohto roka. Návrh však nestihol schváliť parlament a do júnových volieb ho už ani nemá kedy schváliť. Používanie detských autosedačiek tak zatiaľ naďalej zostáva dobrovoľné.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Európska únia sedačky odporúča
Podľa záväzných nariadení Európskej únie malo byť používanie detských zádržných systémov v automobile na Slovensku povinné od mája tohto roku. Keďže však návrh neschválil parlament, polícia nebude môcť používanie sedačiek kontrolovať a zatiaľ nerieši ani výšku pokút. Jediné, čo môžu odborníci urobiť, je odporučiť rodičom, aby deti vozili bezpečne v autosedačkách.

Prvoradé je myslenie
Bezpečná preprava detí by mala byť v prvom rade v záujme rodičov, bez ohľadu na momentálnu formuláciu zákona. V našich podmienkach nemožno odsúdiť, ak niekto kupuje použitú autosedačku alebo aspoň lacný podsedák pre odrastajúce deti, pretože nie každý si môže dovoliť autosedačku za päť-, desať- alebo dokonca pätnásťtisíc korún. Trestuhodné však je, ak pri intenzite dnešnej premávky stoja deti počas jazdy medzi prednými sedadlami, prípadne voľne chodia po zadných sedadlách alebo ležia pod zadným oknom. Rodičia by mali urobiť aspoň minimum a zapnúť dieťa bezpečnostným pásom v oblasti bedier.

Skryť Vypnúť reklamu

Štatistiky neklamú
Deti sú najdrahšie, čo máme, neraz ich však vozíme ako tovar alebo tašky, iba tak pohodené v interiéri auta. Dieťa stojace medzi sedadlami pri bežnej zrážke v meste nadobudne kinetickú energiu, ktorá ho katapultuje do prístrojovej dosky, čelného skla alebo aj von z auta. Argument, že dieťa chce vidieť na cestu a mať výhľad do okolia, neobstojí, z detskej autosedačky uvidí okolie a navyše bude bezpečne pripútané. Ani dieťa v náručí matky alebo inej dospelej osoby nie je chránené a pri náraze ho telo dospelého pritisne alebo mu vyletí z rúk. Pri náraze v rýchlosti 50 km/h a váhe dieťaťa 10 kíl by musela matka v rukách udržať 300 kíl, aby jej dieťa ostalo v náručí. Podľa analýzy dieťa v protismernej autosedačke má riziko vážneho poranenia o 90 až 95 percent nižšie než dieťa bez autosedačky. Úrazy sú všeobecne najčastejšou príčinou úmrtia v detskom veku, pritom najväčší podiel na tragédiách majú autonehody.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako si vybrať detskú autosedačku. Rozhoduje vek, výška a hmotnosť detí
Okrem drahých autosedačiek, ktoré sú schopné "rásť" s dieťaťom, a teda presahujú aj dve kategórie, sú ostatné rozdelené do štyroch skupín podľa rozsahu vyznačeného na sedačke.
Skupina 0 a 0 + je určená pre najmenšie deti a ide o tzv. vajíčka pre hmotnosť do 9, respektíve 13 kg.
Skupinu 1 tvoria autosedačky pre škôlkarov (9 - 18 kg) približne do 4,5 roka.
Skupina 2 je určená pre deti predškolského a školského veku hmotnosti 15 - 25 kg.
Najväčšie autosedačky skupiny 3 sú určené pre deti do 36 kg. Do tejto skupiny patria aj tzv. podsedáky pre staršie a ťažšie deti. Úlohou podsedáka je zabezpečiť lepšiu polohu dieťaťa voči trojbodovým bezpečnostným pásom auta. Tie totiž nesmú prechádzať deťom cez krk, ale cez hrudník a rameno.

Skryť Vypnúť reklamu

Okolo správneho výberu detskej autosedačky existujú rozsiahle návody a množstvo odporúčaní. V našich podmienkach budeme radi, ak si väčšina motoristov kúpi aspoň najlacnejšiu s homologačným štítkom od výrobcu. Pre bezpečný prevoz detí je dôležitá zodpovedajúca veľkosť sedačky. Komfort obsluhy a uchytenia do auta zodpovedá nákupnej cene. Deti vyššie ako 150 cm a ťažšie ako 36 kg rozhodne do autosedačky nepatria, menšie však áno. Na kupovanej autosedačke by mal byť homologačný štítok s menom výrobcu, vyznačenou kategóriou i rozsahom váhy dieťaťa, skúšobný symbol či kód krajiny, kde bola autosedačka schválená. Ideálne je kúpiť autosedačku v obchodoch s autopríslušenstvom, kde sa ceny za slušné autosedačky pohybujú od 2500 do 15 000 korún. Autosedačka prípadne podsedák z hypermarketu, ktoré majú homologačný štítok, tiež splnia svoj účel.

Skryť Vypnúť reklamu

Ideálne by bolo kúpiť si detské autosedačky so systémom upínania Isofix. Nie každé auto však má takéto úchyty a ak áno, tak maximálne na dvoch miestach vzadu. Viacdetné rodiny preto siahnu skôr po lacných systémoch a menej masívnych autosedačkách. Počas kupovania je dobré autosedačku pred predajňou vyskúšať upevniť do auta. Poťah autosedačky má byť odnímateľný a príjemne mäkký na dotyk. Ceny detských zádržných systémov zatiaľ nestúpajú, hoci o niečo lacnejšie než u nás sa dajú kúpiť v Poľsku.


V krajnom prípade môžu byť aj použité
Vo všeobecnosti sa neodporúča kupovať použité a cenovo výhodné sedačky, najmä kvôli riziku skrytého poškodenia po autonehode. Je teda na predávajúcom, aby sa správal čestne a nepredal poškodenú autosedačku. Rozhodne je však použitá autosedačka lepšia ako nič. Z použitých sedačiek je najvýhodnejšie kúpiť vajíčko, teda sedačku kategórie 0 až 0+. Z tohto typu deti vyrastú v priebehu šiestich mesiacov až roka. Jedna sedačka tak môže "odchovať" aj päť detí.

Skryť Vypnúť reklamu
Používanie autosedačiek na Slovensku je zatiaľ dobrovoľné a situácia sa zrejme nezmení ani v najbližšom období. Tlak Európskej únie a odbornej verejnosti sa však stupňuje. O dôležitosti používania autosedačiek niet pochýb, preto bude dôležité, aby si túto skutočnosť osvojili rodičia aj bez nátlaku zákona.

Dôležité bude, aby detské autosedačky vôbec začala používať väčšina mladých rodín. Až druhoradá bude značka a kvalita, hoci aj tá najlacnejšia autosedačka má mať homologačný štítok so základnými údajmi napr.: 0 - 13 kg - hmotnostná trieda, Chicco – výrobca, Artsana –model, ECE44/03 - produkt spĺňa normu EHK OSN 44/03, E4 - určuje krajinu pôvodu v tvare Ex, x je číslo štátu pridelené v systéme EHK, 03442713 – číslo povolenia

Do bežného osobného automobilu sa tri masívne autosedačky nevmestia a pre viacdetné rodiny je kúpa minivanu nereálna. Staršie deti môžu použiť podsedák, ktorý je užší, než bežná autosedačka. Ak nie je na mieste spolujazdca airbag, prípadne je vypínateľný, veľká protismerná sedačka môže ísť tam. Vzadu sa uvoľní miesto pre dospelého, ktorý potrebuje menej miesta než autosedačka.




Mnoho majiteľov luxusných a bezpečných automobilov vozí deti nepripútané, dokonca voľne sa pohybujúce na prednom sedadle. Používanie autosedačiek a zádržných systémov nie je zrejme iba otázkou peňazí.

Skryť Vypnúť reklamu



Keď sa do auta vmestia iba dve sedačky a deti sú tri, pre najstaršie odporúčame kúpiť tzv. „podsedák“.




Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  2. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  3. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  4. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  6. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  7. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  8. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  9. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  10. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  1. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  2. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  3. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  5. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  6. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  7. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  8. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  9. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  10. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 18 151
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 917
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 500
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 341
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 928
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 565
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 976
  8. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 688
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 607
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 113
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský do mesiaca preverí ako zaviesť povinné očkovanie.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako zvládajú obchody a obchodníci pandémiu.


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


19 h
Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


6. dec
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu, alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec

Blogy SME

  1. Vladimir Rucel: Kovidisti, je čas konať! (Satirický fejtón)
  2. Ján Šeďo: Kocúrkovo alebo len aby sme v hanbe nezostali.
  3. Miroslav Kollár: POLITICI - NEZNEUŽÍVAJTE A NEZAVÁDZAJTE SENIOROV !!!
  4. Lubomir Zahora: Koľko je známych zriedkavých ochorení
  5. Ľudovít Mravík: Covid-19: Po stopách Covidu. Relevantné údaje! Situácia v Európe: Česko epicentrom!
  6. Otilia Horrocks: Aký je Váš plán B?
  7. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť.
  8. Víťazoslav Würschner: Vážení redaktori Plus JEDEN DEŇ
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 213
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 033
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 990
  4. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 3 835
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 826
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 595
  7. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 775
  8. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov 2 732
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu