Ďalší možný úspech značky Lexus
na európskom trhu bol podmienený príchodom naftovej verzie. Teraz, keď Lexus konečne predstavil diesel sa mnohí pýtajú, či Lexus a diesel idú vôbec k sebe. Preto sme vyskúšali dve existujúce alternatívy s benzínovým aj naftovým motorom.
Vynikajúca aerodynamika a malý kufor
Nový Lexus radu IS dostal v porovnaní s predchodcom výrazne sviežejší a modernejší vzhľad, sprevádzaný nárastom rozmerov, najmä dĺžky ( + 17,5 cm) a šírky (7,5 cm). Pohľadná karoséria s nízkym koeficientom odporu vzduchu Cx iba 0,27 funguje ako reklama na ticho s nízkou úrovňou aerodynamického hluku a extrémne malými medzerami medzi jednotlivými dielcami karosérie. V tejto kategórii nehrá batožinový priestor rozhodujúcu úlohu, no objem 378 litrov je malý. Navyše vstupný otvor tiež nepatrí medzi najväčšie. Našťastie členité vnútro kufra dosahuje v najširšom mieste až 147 cm a medzi dnom a rezervným kolesom sa našlo miesto na odkladací box. Vonkajší dizajn má svoje osobité prvky, za ktorými okoloidúci otáčajú hlavu (zaujímavo je tiež spracované vykrojenie zadných dverí), hlavné rysy však našli inšpiráciu v európskych konkurenčných modeloch.
Šíri pokoj a dobrú náladu
Interiér modelu IS si zakladá na tradičných prednostiach značky ako kvalitné vypracovanie, hodnotné materiály, bohaté vybavenie a príkladné odhlučnenie. Po estetickej stránke je prístrojová doska krajšia než vo väčšom modeli GS. „Základná“ výbava naftovej verzie obsahovala klasickú audio sústavu a dvojzónovú klimatizáciu. Benzínový model IS 250 nám predviedol ako chutí zvuk špičkovej audiosústavy Mark and Levinson (navrhnutá špeciálne pre tento interiér) a ovládanie množstva funkcií na veľkom farebnom dotykovom displeji. V tejto kombinácii je zahrnutý aj multimediálny DVD prehrávač so zásobníkom na 6 diskov, hlasovou navigáciou a zvukom „5.1 digital Surround“. Lexus nie je v žiadnom prípade lacné auto ale za danú cenu ponúka rozhodne širší balík výbavy, než nemecké trio luxusných značiek a pritom im po technickej stránke dokáže konkurovať. Pokiaľ ide o vnútorný priestor, jediným nedostatkom miesta vodiča sa nám zdá nízko umiestnená horná hrana čelného skla (daň za aerodynamiku). Paradoxne to obmedzuje vodičov nižšieho vzrastu, ktorí majú sedadlo viac vpredu, teda bližšie k čelnému sklu. Počítať tiež treba s tým, že vzadu sú sedadlá vhodné pre dvoch a stredné miesto je núdzové s vysokým stredovým tunelom v oblasti nôh. Kým pomer ceny a vybavenia vysoko predčí konkurenciu, priestorové podmienky sú priemerné, zodpovedajúce koncepcii sedanu. Lexus IS v žiadnom prípade nestrháva vodiča k agresívnej jazde, ale má zvláštny dar upokojiť , dokonca navodiť dobrú atmosféru. Miesto za volantom je zvláštna autonómna oblasť ticha a kvalitne reprodukovanej hudby, ideálne miesto na odbúranie stresu dňa. Netreba však zabúdať vypínať telefón, v opačnom prípade sa komunikačný systém auta prostredníctvom bluetooth spojí s mobilným telefónom a útoku okolitého sveta sa nevyhnete. Samozrejme tento spôsob riešenia „hands free“ patrí k tým lepším.
OptitrónZvukové prejavy motora sú vyslovene sterilné ako pravý opak BMW. Na druhej strane Lexus má rovnako nízku úroveň aerodynamického hluku ako BMW radu 3. Okrem klasickej ponuky čelných bočných a hlavových airbagov sú v štandarde kolenné airbagy pre vodiča aj spolujazdca. Interiér je príťažlivejší, lebo pomaly stráca japonskú jednoduchosť spoločnú s Toyotou a získava vlastnú tvár, hoci kombinácia hranatých (stred prístrojovej dosky) a kruhových (okraje) výduchov ventilácie je trochu netradičná. Rovnako pokrokové a dobré sa nám zdá optitrónové prevedenie prístrojového panelu. Pri vypnutom aute je pred vodičom čierna plocha ukrytá za sklom, ktorá po naštartovaní akoby ožije. V noci neťahá oči, akurát ciferníky otáčkomera a rýchlomera by mohli byť prehľadnejšie. O technických detailoch a riešeniach tejto kategórie automobilov by sa dala písať diplomová práca.
Podľa mníchovského vzoruUž pri prvom pohľade na Lexus IS je zrejmé, ktorej automobilovej značke sa približuje koncepcia podvozka s pozdĺžne uloženým motorom takmer za prednou nápravou, krátkymi prevismi karosérie a pohonom zadnej nápravy. Plavný štýl jazdy mnohých limuzín je pre Lexus IS veľkou neznámou, dôraz sa totiž kladie na dokonalé prepojenie vodiča a cesty. Ak by sa vodič nechal uniesť temperamentom auta k športovej jazde, radosť mu môže prekaziť stabilizačný a trakčný systém. Ochrana proti preklzu sa síce vypnúť dá ale stabilizačný systém nie. Lexus tak zostáva verný tradícii. Rozdiel v ovládaní naftovej a benzínovej verzie bežný motorista nepocíti, navyše porovnanie nebolo relevantné, lebo benzínová verzia mala obuté zimné plášte a naftový Lexus IS 220 d nízkoprofilové letné pneumatiky. Z podvozka asi najviac poteší dobré odhlučnenie od nerovností na ceste a lepšie jazdné vlastnosti, než sme boli u japonských luxusných automobilov zvyknutí.
Dva motory, dve tváreOd začiatku uvedenia na náš trh sú v ponuke dva motory spaľujúce rôzne palivo s úplne odlišnou charakteristikou. Benzínový šesťvalec IS 250 s výkonom 153 kW/208 k vyniká zamatovým chodom s rovnomerným ťahom a pomerne slušným výkonom. Jeho jedinou neresťou je vyššia spotreba okolo 11,5 l/100 km. Naftový štvorvalec verzie IS 220 d zasa zaujme v strednom pásme otáčok, kde ťahom predčí benzínový motor, spotreba paliva nebola v teste rekordne nízka a priemer 8,4 l/100 km dáva tušiť tvrdý boj v rozhodovaní. Diesel má tradične navrch v nižších otáčkach avšak využiteľné spektrum otáčok sa nám zdá dosť úzke a prevody dlhé. Až po teste sme sa dozvedeli, že existuje verzia IS 220d Sport s iným stálym prevodom zadného diferenciálu, so spontánnejšou reakciou na stlačenie plynového pedálu a lepším zrýchlením. Testovaná naftová verzia s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou sa nám zdala trochu „prispatá“, hoci stovku pokorí za 8,9 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 215 km/h. Manuálna prevodovka by pristala benzínovému motoru, ktorý akoby čakal na miernu provokáciu. Jeho prednosťou je nízka úroveň hluku, zamatový chod a ochota ťahať od nízkych otáčok. Pri troche pozornosti dokáže IS 250 jazdiť aj za 10 l/100 km. Pokiaľ ide o pôžitok z jazdy našim favoritom je benzínový šesťvalec a túto skutočnosť by dokázala zmeniť iba naftová verzia šport so zmeneným prevodovým pomerom. Automatická prevodovka s radením pri volante by sa naopak hodila k naftovému motoru, pretože smerom hore radí trochu komótne. V konečnom dôsledku však zapadá do pokojného charakteru auta.
Náš víťazKeď človek po niečom dlho túži a napokon to dostane, ešte nemusí byť šťastný. Podobne to dopadlo s očakávanou verziou naftového motora pod kapotou vozidiel značky Lexus. Teraz, keď sa modelová paleta rozrástla o bezpochyby atraktívny diesel, zamýšľame sa na tým, či sme našli to pravé orechové. Pokiaľ ide o ekonomiku prevádzky a pružnosť motora, tak áno. K Lexus-u však zvuk naftového motora akosi nepasuje, kto bol zvyknutý na zamatový šepot benzínových šesťvalcov iba ťažko si zvykne na diesel. Naopak pre tých, čo Lexus zatiaľ nikdy nevyskúšali, bude aj naftová verzia fajn a navyše má v porovnaní s benzínovým motorom výrazne nižšiu nákupnú cenu. Ide snáď o prvú automobilovú značku, kde diesel (motor 2,2 D-4D patrí k súčasnej špičke) nie je drahá výsada, skôr nutné riešenie pre „chudobnejších“.
Porovnanie | ||
Model | Lexus IS 220 d | Lexus IS 250 |
Cena | 1.169.000 Sk | 1.289.000 Sk |
Motor | štvorvalec diesel 2,2 D-4D | šesťvalec benzín, 2,5 Dual VVT-i |
Výkon | 130 kW/177 k | 153 kW/208 k |
Krútiaci moment | 400 Nm | 252 Nm |
Spotreba | ||
Podľa výrobcu | 7,2 l/100km | 9,1 l/100km |
V teste | 8,4 l/100km | 11,5 l/100km |
Naše hodnotenie | ||
+ | výbava | výbava |
+ | tichý interiér | tichý interiér |
+ | podvozok | podvozok |
+ | spotreba | kultivovaný motor |
- | batožinový priestor | batožinový priestor |
- | hlučný voľnobeh motora | pomalé preraďovanie (automat) |
- | dlhé prevody | cena |
Lexus IS – celkové hodnotenie
vzhľad | inšpirácia v európskej konkurencii, výborná aerodynamika |
interiér | príjemné ovládanie, vysoký komfort, dobré odhlučennie, pohoda za volantom, vynikajúca audiosústava Mark and Levinson |
motor | úsporný diesel s užším spektrom využiteľných otáčok alebo zamatový šesťvalec s vyššou spotrebou |
jazdné vlastnosti | presné vedenie stopy, stabilita vo vysokých rýchlostiach , vďaka stabilizačnej kontrole bezpečnosť ale menej zábavy |
technika | Hi-tech |
výbava | v porovnaní s konkurenciou nadštandardná |
úžitok | malý batožinový priestor, neveľký nakladací otvor, pohodlné miesto pre štyroch |
celkový dojem | prepracované auto, vážna konkurencia pre luxusných lídrov strednej triedy, chýba šesťvalcový diesel |
Nový Lexus IS dostal v porovnaní s predchodcom výrazne sviežejší a modernejší vzhľad. V ponuke tiež pribudol naftový motor, ktorý má za úlohu prilákať nových zákazníkov, nie je však isté, či osloví súčasných majiteľov značky Lexus.
Podvozok znamená krok vpred, pretože auto sa ľahko ovláda, bezpečne drží stopu aj pri prudkej zmene smeru jazdy. Zo skúšky ovládateľnosti v losom teste ponúkame krátke video.
Model | IS 250 | IS 220 d | |
Motor | |||
Typ | V6 Dual VVT-i | 2,2 D-4D D-CAT | |
Uloženie | pozdĺžne | pozdĺžne | |
Zdvihový objem | 2500 | 2231 | cm3 |
Výkon | 153/208 | 130/177 | kw/k |
Pri otáčkach | 6400 | 3600 | ot./min. |
Krútiaci moment | 252 | 400 | Nm |
Pri otáčkach | 4800 | 2000-2600 | ot./min. |
Kilogramový výkon | 7,5 | 8,95 | kg/k |
Litrový výkon | 83,2 | 79,3 | k/l |
Emisná norma | EURO IV | EURO IV | |
Karoséria | |||
Typ | sedan | sedan | |
Počet dverí | 4 | 4 | |
Súčiniteľ odporu vzduchu Cx | 0,27 | 0,27 | |
Pneumatiky | 225/45 R17 | 225/40 R18 | |
Disky | 7,5J X17 | 8J X 18 | |
Prevodovka | |||
Typ | Automatická | Manuálna | |
Počet stupňov | 6 | 6 | |
Poháňané kolesá | zadné | zadné | |
Podvozok | |||
Predná náprava | dvojité priecne ramená,hlink. kĺby | dvojité priecne ramená,hlink. kĺby | |
Zadná náprava | päťprvkový multilink | päťprvkový multilink | |
Svetlosť podvozka | 150 | 150 | mm |
Priemer otočenia | 10,2 | 10,2 | m |
Brzdy vpredu | kotúčové s vnútorným chladením | kotúčové s vnútorným chladením | |
Brzdy vzadu | kotúčové | kotúčové | |
Rozmery, hmotnosti, objemy | |||
Rázvor náprav | 2730 | 2730 | mm |
Dĺžka | 4575 | 4575 | mm |
Širka | 1800 | 1800 | mm |
Výška | 1440 | 1440 | mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1560 | 1585 | kg |
Užitočná hmotnosť | 485 | 490 | kg |
Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel | 378 | 378 | l |
Objem palivovej nádrže | 65 | 65 | l |
Prevádzkové hodnoty | |||
Zrýchlenie | 8,1 | 8,9 | s |
Maximálna rýchlosť | 225 | 215 | km/h |
Spotreba | |||
mesto | 12,7 | 7,9 | l/100 km |
mimo mesto | 7,0 | 5,4 | l/100 km |
kombinácia | 9,1 | 7,9 | l/100 km |