SME
reklama

Nový Lexus IS - diesel alebo benzín?

Ďalší možný úspech značky Lexus na európskom trhu bol podmienený príchodom naftovej verzie. Teraz, keď Lexus konečne predstavil diesel, mnohí sa pýtajú, či Lexus a diesel idú vôbec k sebe. Preto sme vyskúšali dve existujúce alternatívy s benzínovým aj n

Ďalší možný úspech značky      Lexus
na európskom trhu bol podmienený príchodom naftovej verzie. Teraz, keď Lexus konečne predstavil diesel sa mnohí pýtajú, či Lexus a diesel idú vôbec k sebe. Preto sme vyskúšali dve existujúce alternatívy s benzínovým aj naftovým motorom.










Vynikajúca aerodynamika a malý kufor
Nový Lexus radu IS dostal v porovnaní s predchodcom výrazne sviežejší a modernejší vzhľad, sprevádzaný nárastom rozmerov, najmä dĺžky ( + 17,5 cm) a šírky (7,5 cm). Pohľadná karoséria s nízkym koeficientom odporu vzduchu Cx iba 0,27 funguje ako reklama na ticho s nízkou úrovňou aerodynamického hluku a extrémne malými medzerami medzi jednotlivými dielcami karosérie. V tejto kategórii nehrá batožinový priestor rozhodujúcu úlohu, no objem 378 litrov je malý. Navyše vstupný otvor tiež nepatrí medzi najväčšie. Našťastie členité vnútro kufra dosahuje v najširšom mieste až 147 cm a medzi dnom a rezervným kolesom sa našlo miesto na odkladací box. Vonkajší dizajn má svoje osobité prvky, za ktorými okoloidúci otáčajú hlavu (zaujímavo je tiež spracované vykrojenie zadných dverí), hlavné rysy však našli inšpiráciu v európskych konkurenčných modeloch.




Šíri pokoj a dobrú náladu
Interiér modelu IS si zakladá na tradičných prednostiach značky ako kvalitné vypracovanie, hodnotné materiály, bohaté vybavenie a príkladné odhlučnenie. Po estetickej stránke je prístrojová doska krajšia než vo väčšom modeli GS. „Základná“ výbava naftovej verzie obsahovala klasickú audio sústavu a dvojzónovú klimatizáciu. Benzínový model IS 250 nám predviedol ako chutí zvuk špičkovej audiosústavy Mark and Levinson (navrhnutá špeciálne pre tento interiér) a ovládanie množstva funkcií na veľkom farebnom dotykovom displeji. V tejto kombinácii je zahrnutý aj multimediálny DVD prehrávač so zásobníkom na 6 diskov, hlasovou navigáciou a zvukom „5.1 digital Surround“. Lexus nie je v žiadnom prípade lacné auto ale za danú cenu ponúka rozhodne širší balík výbavy, než nemecké trio luxusných značiek a pritom im po technickej stránke dokáže konkurovať. Pokiaľ ide o vnútorný priestor, jediným nedostatkom miesta vodiča sa nám zdá nízko umiestnená horná hrana čelného skla (daň za aerodynamiku). Paradoxne to obmedzuje vodičov nižšieho vzrastu, ktorí majú sedadlo viac vpredu, teda bližšie k čelnému sklu. Počítať tiež treba s tým, že vzadu sú sedadlá vhodné pre dvoch a stredné miesto je núdzové s vysokým stredovým tunelom v oblasti nôh. Kým pomer ceny a vybavenia vysoko predčí konkurenciu, priestorové podmienky sú priemerné, zodpovedajúce koncepcii sedanu. Lexus IS v žiadnom prípade nestrháva vodiča k agresívnej jazde, ale má zvláštny dar upokojiť , dokonca navodiť dobrú atmosféru. Miesto za volantom je zvláštna autonómna oblasť ticha a kvalitne reprodukovanej hudby, ideálne miesto na odbúranie stresu dňa. Netreba však zabúdať vypínať telefón, v opačnom prípade sa komunikačný systém auta prostredníctvom bluetooth spojí s mobilným telefónom a útoku okolitého sveta sa nevyhnete. Samozrejme tento spôsob riešenia „hands free“ patrí k tým lepším.

Optitrón
Zvukové prejavy motora sú vyslovene sterilné ako pravý opak BMW. Na druhej strane Lexus má rovnako nízku úroveň aerodynamického hluku ako BMW radu 3. Okrem klasickej ponuky čelných bočných a hlavových airbagov sú v štandarde kolenné airbagy pre vodiča aj spolujazdca. Interiér je príťažlivejší, lebo pomaly stráca japonskú jednoduchosť spoločnú s Toyotou a získava vlastnú tvár, hoci kombinácia hranatých (stred prístrojovej dosky) a kruhových (okraje) výduchov ventilácie je trochu netradičná. Rovnako pokrokové a dobré sa nám zdá optitrónové prevedenie prístrojového panelu. Pri vypnutom aute je pred vodičom čierna plocha ukrytá za sklom, ktorá po naštartovaní akoby ožije. V noci neťahá oči, akurát ciferníky otáčkomera a rýchlomera by mohli byť prehľadnejšie. O technických detailoch a riešeniach tejto kategórie automobilov by sa dala písať diplomová práca.

Podľa mníchovského vzoru
Už pri prvom pohľade na Lexus IS je zrejmé, ktorej automobilovej značke sa približuje koncepcia podvozka s pozdĺžne uloženým motorom takmer za prednou nápravou, krátkymi prevismi karosérie a pohonom zadnej nápravy. Plavný štýl jazdy mnohých limuzín je pre Lexus IS veľkou neznámou, dôraz sa totiž kladie na dokonalé prepojenie vodiča a cesty. Ak by sa vodič nechal uniesť temperamentom auta k športovej jazde, radosť mu môže prekaziť stabilizačný a trakčný systém. Ochrana proti preklzu sa síce vypnúť dá ale stabilizačný systém nie. Lexus tak zostáva verný tradícii. Rozdiel v ovládaní naftovej a benzínovej verzie bežný motorista nepocíti, navyše porovnanie nebolo relevantné, lebo benzínová verzia mala obuté zimné plášte a naftový Lexus IS 220 d nízkoprofilové letné pneumatiky. Z podvozka asi najviac poteší dobré odhlučnenie od nerovností na ceste a lepšie jazdné vlastnosti, než sme boli u japonských luxusných automobilov zvyknutí.

Dva motory, dve tváre
Od začiatku uvedenia na náš trh sú v ponuke dva motory spaľujúce rôzne palivo s úplne odlišnou charakteristikou. Benzínový šesťvalec IS 250 s výkonom 153 kW/208 k vyniká zamatovým chodom s rovnomerným ťahom a pomerne slušným výkonom. Jeho jedinou neresťou je vyššia spotreba okolo 11,5 l/100 km. Naftový štvorvalec verzie IS 220 d zasa zaujme v strednom pásme otáčok, kde ťahom predčí benzínový motor, spotreba paliva nebola v teste rekordne nízka a priemer 8,4 l/100 km dáva tušiť tvrdý boj v rozhodovaní. Diesel má tradične navrch v nižších otáčkach avšak využiteľné spektrum otáčok sa nám zdá dosť úzke a prevody dlhé. Až po teste sme sa dozvedeli, že existuje verzia IS 220d Sport s iným stálym prevodom zadného diferenciálu, so spontánnejšou reakciou na stlačenie plynového pedálu a lepším zrýchlením. Testovaná naftová verzia s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou sa nám zdala trochu „prispatá“, hoci stovku pokorí za 8,9 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 215 km/h. Manuálna prevodovka by pristala benzínovému motoru, ktorý akoby čakal na miernu provokáciu. Jeho prednosťou je nízka úroveň hluku, zamatový chod a ochota ťahať od nízkych otáčok. Pri troche pozornosti dokáže IS 250 jazdiť aj za 10 l/100 km. Pokiaľ ide o pôžitok z jazdy našim favoritom je benzínový šesťvalec a túto skutočnosť by dokázala zmeniť iba naftová verzia šport so zmeneným prevodovým pomerom. Automatická prevodovka s radením pri volante by sa naopak hodila k naftovému motoru, pretože smerom hore radí trochu komótne. V konečnom dôsledku však zapadá do pokojného charakteru auta.

Náš víťaz
Keď človek po niečom dlho túži a napokon to dostane, ešte nemusí byť šťastný. Podobne to dopadlo s očakávanou verziou naftového motora pod kapotou vozidiel značky Lexus. Teraz, keď sa modelová paleta rozrástla o bezpochyby atraktívny diesel, zamýšľame sa na tým, či sme našli to pravé orechové. Pokiaľ ide o ekonomiku prevádzky a pružnosť motora, tak áno. K Lexus-u však zvuk naftového motora akosi nepasuje, kto bol zvyknutý na zamatový šepot benzínových šesťvalcov iba ťažko si zvykne na diesel. Naopak pre tých, čo Lexus zatiaľ nikdy nevyskúšali, bude aj naftová verzia fajn a navyše má v porovnaní s benzínovým motorom výrazne nižšiu nákupnú cenu. Ide snáď o prvú automobilovú značku, kde diesel (motor 2,2 D-4D patrí k súčasnej špičke) nie je drahá výsada, skôr nutné riešenie pre „chudobnejších“.


Porovnanie
Model Lexus IS 220 d Lexus IS 250
Cena 1.169.000 Sk 1.289.000 Sk
Motor štvorvalec diesel 2,2 D-4D šesťvalec benzín, 2,5 Dual VVT-i
Výkon 130 kW/177 k 153 kW/208 k
Krútiaci moment 400 Nm 252 Nm
Spotreba
Podľa výrobcu 7,2 l/100km 9,1 l/100km
V teste 8,4 l/100km 11,5 l/100km

Naše hodnotenie
+ výbava výbava
+ tichý interiér tichý interiér
+ podvozok podvozok
+ spotreba kultivovaný motor
- batožinový priestor batožinový priestor
- hlučný voľnobeh motora pomalé preraďovanie (automat)
- dlhé prevody cena


Lexus IS – celkové hodnotenie
vzhľad inšpirácia v európskej konkurencii, výborná aerodynamika
interiér príjemné ovládanie, vysoký komfort, dobré odhlučennie, pohoda za volantom, vynikajúca audiosústava Mark and Levinson
motor úsporný diesel s užším spektrom využiteľných otáčok alebo zamatový šesťvalec s vyššou spotrebou
jazdné vlastnosti presné vedenie stopy, stabilita vo vysokých rýchlostiach , vďaka stabilizačnej kontrole bezpečnosť ale menej zábavy
technika Hi-tech
výbava v porovnaní s konkurenciou nadštandardná
úžitok malý batožinový priestor, neveľký nakladací otvor, pohodlné miesto pre štyroch
celkový dojem prepracované auto, vážna konkurencia pre luxusných lídrov strednej triedy, chýba šesťvalcový diesel



Nový Lexus IS dostal v porovnaní s predchodcom výrazne sviežejší a modernejší vzhľad. V ponuke tiež pribudol naftový motor, ktorý má za úlohu prilákať nových zákazníkov, nie je však isté, či osloví súčasných majiteľov značky Lexus.









Podvozok znamená krok vpred, pretože auto sa ľahko ovláda, bezpečne drží stopu aj pri prudkej zmene smeru jazdy. Zo skúšky ovládateľnosti v losom teste ponúkame krátke  video.










Model IS 250 IS 220 d
Motor
Typ V6 Dual VVT-i 2,2 D-4D D-CAT
Uloženie pozdĺžne pozdĺžne
Zdvihový objem 2500 2231 cm3
Výkon 153/208 130/177 kw/k
Pri otáčkach 6400 3600 ot./min.
Krútiaci moment 252 400 Nm
Pri otáčkach 4800 2000-2600 ot./min.
Kilogramový výkon 7,5 8,95 kg/k
Litrový výkon 83,2 79,3 k/l
Emisná norma EURO IV EURO IV
Karoséria
Typ sedan sedan
Počet dverí 4 4
Súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,27 0,27
Pneumatiky 225/45 R17 225/40 R18
Disky 7,5J X17 8J X 18
Prevodovka
Typ Automatická Manuálna
Počet stupňov 6 6
Poháňané kolesá zadné zadné
Podvozok
Predná náprava dvojité priecne ramená,hlink. kĺby dvojité priecne ramená,hlink. kĺby
Zadná náprava päťprvkový multilink päťprvkový multilink
Svetlosť podvozka 150 150 mm
Priemer otočenia 10,2 10,2 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu kotúčové kotúčové
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2730 2730 mm
Dĺžka 4575 4575 mm
Širka 1800 1800 mm
Výška 1440 1440 mm
Pohotovostná hmotnosť 1560 1585 kg
Užitočná hmotnosť 485 490 kg
Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel 378 378 l
Objem palivovej nádrže 65 65 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 8,1 8,9 s
Maximálna rýchlosť 225 215 km/h
Spotreba
mesto 12,7 7,9 l/100 km
mimo mesto 7,0 5,4 l/100 km
kombinácia 9,1 7,9 l/100 km


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 24 122
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 754
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 937
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 337
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 273
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 885
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 650
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 170
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 487
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 372
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 303
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu