SME

Nový Lexus IS - diesel alebo benzín?

Ďalší možný úspech značky Lexus na európskom trhu bol podmienený príchodom naftovej verzie. Teraz, keď Lexus konečne predstavil diesel, mnohí sa pýtajú, či Lexus a diesel idú vôbec k sebe. Preto sme vyskúšali dve existujúce alternatívy s benzínovým aj n

Ďalší možný úspech značky      Lexus

na európskom trhu bol podmienený príchodom naftovej verzie. Teraz, keď Lexus konečne predstavil diesel sa mnohí pýtajú, či Lexus a diesel idú vôbec k sebe. Preto sme vyskúšali dve existujúce alternatívy s benzínovým aj naftovým motorom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vynikajúca aerodynamika a malý kufor

Nový Lexus radu IS dostal v porovnaní s predchodcom výrazne sviežejší a modernejší vzhľad, sprevádzaný nárastom rozmerov, najmä dĺžky ( + 17,5 cm) a šírky (7,5 cm). Pohľadná karoséria s nízkym koeficientom odporu vzduchu Cx iba 0,27 funguje ako reklama na ticho s nízkou úrovňou aerodynamického hluku a extrémne malými medzerami medzi jednotlivými dielcami karosérie. V tejto kategórii nehrá batožinový priestor rozhodujúcu úlohu, no objem 378 litrov je malý. Navyše vstupný otvor tiež nepatrí medzi najväčšie. Našťastie členité vnútro kufra dosahuje v najširšom mieste až 147 cm a medzi dnom a rezervným kolesom sa našlo miesto na odkladací box. Vonkajší dizajn má svoje osobité prvky, za ktorými okoloidúci otáčajú hlavu (zaujímavo je tiež spracované vykrojenie zadných dverí), hlavné rysy však našli inšpiráciu v európskych konkurenčných modeloch.

SkryťVypnúť reklamu

Šíri pokoj a dobrú náladu

Interiér modelu IS si zakladá na tradičných prednostiach značky ako kvalitné vypracovanie, hodnotné materiály, bohaté vybavenie a príkladné odhlučnenie. Po estetickej stránke je prístrojová doska krajšia než vo väčšom modeli GS. „Základná“ výbava naftovej verzie obsahovala klasickú audio sústavu a dvojzónovú klimatizáciu. Benzínový model IS 250 nám predviedol ako chutí zvuk špičkovej audiosústavy Mark and Levinson (navrhnutá špeciálne pre tento interiér) a ovládanie množstva funkcií na veľkom farebnom dotykovom displeji. V tejto kombinácii je zahrnutý aj multimediálny DVD prehrávač so zásobníkom na 6 diskov, hlasovou navigáciou a zvukom „5.1 digital Surround“. Lexus nie je v žiadnom prípade lacné auto ale za danú cenu ponúka rozhodne širší balík výbavy, než nemecké trio luxusných značiek a pritom im po technickej stránke dokáže konkurovať. Pokiaľ ide o vnútorný priestor, jediným nedostatkom miesta vodiča sa nám zdá nízko umiestnená horná hrana čelného skla (daň za aerodynamiku). Paradoxne to obmedzuje vodičov nižšieho vzrastu, ktorí majú sedadlo viac vpredu, teda bližšie k čelnému sklu. Počítať tiež treba s tým, že vzadu sú sedadlá vhodné pre dvoch a stredné miesto je núdzové s vysokým stredovým tunelom v oblasti nôh. Kým pomer ceny a vybavenia vysoko predčí konkurenciu, priestorové podmienky sú priemerné, zodpovedajúce koncepcii sedanu. Lexus IS v žiadnom prípade nestrháva vodiča k agresívnej jazde, ale má zvláštny dar upokojiť , dokonca navodiť dobrú atmosféru. Miesto za volantom je zvláštna autonómna oblasť ticha a kvalitne reprodukovanej hudby, ideálne miesto na odbúranie stresu dňa. Netreba však zabúdať vypínať telefón, v opačnom prípade sa komunikačný systém auta prostredníctvom bluetooth spojí s mobilným telefónom a útoku okolitého sveta sa nevyhnete. Samozrejme tento spôsob riešenia „hands free“ patrí k tým lepším.

SkryťVypnúť reklamu

Optitrón

Zvukové prejavy motora sú vyslovene sterilné ako pravý opak BMW. Na druhej strane Lexus má rovnako nízku úroveň aerodynamického hluku ako BMW radu 3. Okrem klasickej ponuky čelných bočných a hlavových airbagov sú v štandarde kolenné airbagy pre vodiča aj spolujazdca. Interiér je príťažlivejší, lebo pomaly stráca japonskú jednoduchosť spoločnú s Toyotou a získava vlastnú tvár, hoci kombinácia hranatých (stred prístrojovej dosky) a kruhových (okraje) výduchov ventilácie je trochu netradičná. Rovnako pokrokové a dobré sa nám zdá optitrónové prevedenie prístrojového panelu. Pri vypnutom aute je pred vodičom čierna plocha ukrytá za sklom, ktorá po naštartovaní akoby ožije. V noci neťahá oči, akurát ciferníky otáčkomera a rýchlomera by mohli byť prehľadnejšie. O technických detailoch a riešeniach tejto kategórie automobilov by sa dala písať diplomová práca.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa mníchovského vzoru

Už pri prvom pohľade na Lexus IS je zrejmé, ktorej automobilovej značke sa približuje koncepcia podvozka s pozdĺžne uloženým motorom takmer za prednou nápravou, krátkymi prevismi karosérie a pohonom zadnej nápravy. Plavný štýl jazdy mnohých limuzín je pre Lexus IS veľkou neznámou, dôraz sa totiž kladie na dokonalé prepojenie vodiča a cesty. Ak by sa vodič nechal uniesť temperamentom auta k športovej jazde, radosť mu môže prekaziť stabilizačný a trakčný systém. Ochrana proti preklzu sa síce vypnúť dá ale stabilizačný systém nie. Lexus tak zostáva verný tradícii. Rozdiel v ovládaní naftovej a benzínovej verzie bežný motorista nepocíti, navyše porovnanie nebolo relevantné, lebo benzínová verzia mala obuté zimné plášte a naftový Lexus IS 220 d nízkoprofilové letné pneumatiky. Z podvozka asi najviac poteší dobré odhlučnenie od nerovností na ceste a lepšie jazdné vlastnosti, než sme boli u japonských luxusných automobilov zvyknutí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dva motory, dve tváre

Od začiatku uvedenia na náš trh sú v ponuke dva motory spaľujúce rôzne palivo s úplne odlišnou charakteristikou. Benzínový šesťvalec IS 250 s výkonom 153 kW/208 k vyniká zamatovým chodom s rovnomerným ťahom a pomerne slušným výkonom. Jeho jedinou neresťou je vyššia spotreba okolo 11,5 l/100 km. Naftový štvorvalec verzie IS 220 d zasa zaujme v strednom pásme otáčok, kde ťahom predčí benzínový motor, spotreba paliva nebola v teste rekordne nízka a priemer 8,4 l/100 km dáva tušiť tvrdý boj v rozhodovaní. Diesel má tradične navrch v nižších otáčkach avšak využiteľné spektrum otáčok sa nám zdá dosť úzke a prevody dlhé. Až po teste sme sa dozvedeli, že existuje verzia IS 220d Sport s iným stálym prevodom zadného diferenciálu, so spontánnejšou reakciou na stlačenie plynového pedálu a lepším zrýchlením. Testovaná naftová verzia s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou sa nám zdala trochu „prispatá“, hoci stovku pokorí za 8,9 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 215 km/h. Manuálna prevodovka by pristala benzínovému motoru, ktorý akoby čakal na miernu provokáciu. Jeho prednosťou je nízka úroveň hluku, zamatový chod a ochota ťahať od nízkych otáčok. Pri troche pozornosti dokáže IS 250 jazdiť aj za 10 l/100 km. Pokiaľ ide o pôžitok z jazdy našim favoritom je benzínový šesťvalec a túto skutočnosť by dokázala zmeniť iba naftová verzia šport so zmeneným prevodovým pomerom. Automatická prevodovka s radením pri volante by sa naopak hodila k naftovému motoru, pretože smerom hore radí trochu komótne. V konečnom dôsledku však zapadá do pokojného charakteru auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Náš víťaz

Keď človek po niečom dlho túži a napokon to dostane, ešte nemusí byť šťastný. Podobne to dopadlo s očakávanou verziou naftového motora pod kapotou vozidiel značky Lexus. Teraz, keď sa modelová paleta rozrástla o bezpochyby atraktívny diesel, zamýšľame sa na tým, či sme našli to pravé orechové. Pokiaľ ide o ekonomiku prevádzky a pružnosť motora, tak áno. K Lexus-u však zvuk naftového motora akosi nepasuje, kto bol zvyknutý na zamatový šepot benzínových šesťvalcov iba ťažko si zvykne na diesel. Naopak pre tých, čo Lexus zatiaľ nikdy nevyskúšali, bude aj naftová verzia fajn a navyše má v porovnaní s benzínovým motorom výrazne nižšiu nákupnú cenu. Ide snáď o prvú automobilovú značku, kde diesel (motor 2,2 D-4D patrí k súčasnej špičke) nie je drahá výsada, skôr nutné riešenie pre „chudobnejších“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Porovnanie

Model Lexus IS 220 d Lexus IS 250

Cena 1.169.000 Sk 1.289.000 Sk

Motor štvorvalec diesel 2,2 D-4D šesťvalec benzín, 2,5 Dual VVT-i

Výkon 130 kW/177 k 153 kW/208 k

Krútiaci moment 400 Nm 252 Nm

Spotreba

Podľa výrobcu 7,2 l/100km 9,1 l/100km

V teste 8,4 l/100km 11,5 l/100km

Naše hodnotenie

+ výbava výbava

+ tichý interiér tichý interiér

+ podvozok podvozok

+ spotreba kultivovaný motor

- batožinový priestor batožinový priestor

- hlučný voľnobeh motora pomalé preraďovanie (automat)

- dlhé prevody cena

Lexus IS – celkové hodnotenie

vzhľad inšpirácia v európskej konkurencii, výborná aerodynamika

interiér príjemné ovládanie, vysoký komfort, dobré odhlučennie, pohoda za volantom, vynikajúca audiosústava Mark and Levinson

SkryťVypnúť reklamu
reklama

motor úsporný diesel s užším spektrom využiteľných otáčok alebo zamatový šesťvalec s vyššou spotrebou

jazdné vlastnosti presné vedenie stopy, stabilita vo vysokých rýchlostiach , vďaka stabilizačnej kontrole bezpečnosť ale menej zábavy

technika Hi-tech

výbava v porovnaní s konkurenciou nadštandardná

úžitok malý batožinový priestor, neveľký nakladací otvor, pohodlné miesto pre štyroch

celkový dojem prepracované auto, vážna konkurencia pre luxusných lídrov strednej triedy, chýba šesťvalcový diesel

Nový Lexus IS dostal v porovnaní s predchodcom výrazne sviežejší a modernejší vzhľad. V ponuke tiež pribudol naftový motor, ktorý má za úlohu prilákať nových zákazníkov, nie je však isté, či osloví súčasných majiteľov značky Lexus.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podvozok znamená krok vpred, pretože auto sa ľahko ovláda, bezpečne drží stopu aj pri prudkej zmene smeru jazdy. Zo skúšky ovládateľnosti v losom teste ponúkame krátke  video.

Model IS 250 IS 220 d

Motor

Typ V6 Dual VVT-i 2,2 D-4D D-CAT

Uloženie pozdĺžne pozdĺžne

Zdvihový objem 2500 2231 cm3

Výkon 153/208 130/177 kw/k

Pri otáčkach 6400 3600 ot./min.

Krútiaci moment 252 400 Nm

Pri otáčkach 4800 2000-2600 ot./min.

Kilogramový výkon 7,5 8,95 kg/k

Litrový výkon 83,2 79,3 k/l

Emisná norma EURO IV EURO IV

Karoséria

Typ sedan sedan

Počet dverí 4 4

Súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,27 0,27

Pneumatiky 225/45 R17 225/40 R18

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Disky 7,5J X17 8J X 18

Prevodovka

Typ Automatická Manuálna

Počet stupňov 6 6

Poháňané kolesá zadné zadné

Podvozok

Predná náprava dvojité priecne ramená,hlink. kĺby dvojité priecne ramená,hlink. kĺby

Zadná náprava päťprvkový multilink päťprvkový multilink

Svetlosť podvozka 150 150 mm

Priemer otočenia 10,2 10,2 m

Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením kotúčové s vnútorným chladením

Brzdy vzadu kotúčové kotúčové

Rozmery, hmotnosti, objemy

Rázvor náprav 2730 2730 mm

Dĺžka 4575 4575 mm

Širka 1800 1800 mm

Výška 1440 1440 mm

Pohotovostná hmotnosť 1560 1585 kg

Užitočná hmotnosť 485 490 kg

Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel 378 378 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Objem palivovej nádrže 65 65 l

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 8,1 8,9 s

Maximálna rýchlosť 225 215 km/h

Spotreba

mesto 12,7 7,9 l/100 km

mimo mesto 7,0 5,4 l/100 km

kombinácia 9,1 7,9 l/100 km

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 234
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 463
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 186
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 762
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 708
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 680
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 944
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 33 964
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 828
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 409
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 827
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 400
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 114
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 312
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 292
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu