Päť hviezdičiek – štandard aj pre malé automobily
Nezávislá skúšobňa Euro NCAP skúma bezpečnosť automobilov takmer desať rokov, aby informovala verejnosť a motivovala automobilky vyrábať stále bezpečnejšie automobily. Ochrana pasažierov a vysoká úroveň bezpečnosti už dávno nie je doménou len severských automobiliek, či luxusných limuzín. Dôkazom je nedávny nárazový test novinky spomedzi malých vozidiel. Peugeot 207 získal maximálny možný počet hviezdičiek a výborné bodové ohodnotenie. Nová 207-ka sa tak stala šiestym vozidlom svojej kategórie s ochranou posádky na úrovni päť hviezdičiek.
Bezpečnosť sa radikálne zmenila
Jedno desaťročie v automobilovom priemysle znamená doslova prevratný skok, pretože v roku 1996 bol v kategórii malých vozidiel airbag pre vodiča skôr raritou než pravidlom. To isté platí o pyrotechnických predpínačoch bezpečnostných pásov, nehovoriac o bočných alebo hlavových airbagoch, ktoré sa dostali do malých automobilov podstatne neskôr. Renault Clio z roku 1996 napríklad dosiahol bezpečnosť na úrovni dvoch hviezdičiek, pričom pri náraze bol enormne ohrozený vodič a jeho nohy. K spolujazdcovi bolo vtedajšie Clio rozhodne prívetivejšie. Nástupom generácie malých automobilov so štyrmi hviezdičkami na prelome tisícročí sa bezpečnosť výrazne zlepšila. Hviezdami roka 1999 sa stali Volkswagen Polo a Fiat Punto, nakoľko si v teste vyslúžili 4 hviezdičky a 26 bodov. Peugeot 1007, prvý miniautomobil s maximálnym ohodnotením (5 hviezdičiek) naznačil, ktorým smerom sa francúzska značka uberá.
Za svoj výsledok a zisk 26 bodov, teda štyroch hviezdičiek sa nemusí hanbiť ani Škoda Fabia. Aby uspela nová Fabia, ktorú už automobilka dôkladne testuje, musí dostať aspoň 35 bodov.
Nie všetky malé automobily sú bezpečné. Fiat Seicento absolvoval nárazový test v roku 2000 a celkové hodnotenie zodpovedalo hrôzostrašnému obrazu, ktorý zachytili kamery v priebehu testu. Seicento získalo jednu hviezdičku a iba 12 bodov.
Peugeot 207 pokračuje v tradícii
V sérii posledných testov milo prekvapil Peugeot 207 so ziskom 35 bodov a 5 hviezdičiek. Na rozdiel od predchodcov spred desiatich rokov mal Peugeot 207 v bezpečnostnej výbave dvojstupňové čelné airbagy, bočné airbagy, hlavové airbagy, predpínače bezpečnostných pásov s obmedzovačom záťaže a aktívne opierky hlavy. Testovaciu procedúru so štyrmi typmi nárazu absolvoval Peugeot 207 na jednotku stelesnenú v piatich hviezdičkách.
Čelný náraz
Peugeot 207 sa pomocou vlastného pohonu rozbehne na rýchlosť 64 km/h, aby krátko po jej dosiahnutí narazil do deformovateľnej bariéry. Veľký kváder zložený z plechov predpísanej tuhosti simuluje druhý automobil, s ktorým sa Peugeot zrazí. Skúšobňa euro NCAP takto simuluje najčastejší čelný náraz s polovičným prekrytím čela automobilu. Napätie sa vtedy koncentruje v ľavej polovici automobilu, teda tam, kde sedí vodič ohrozovaný volantom.
Dlhé prípravy a rýchly koniec
Niekoľkohodinové prípravy a montáž senzorov do automobilu vyvrcholia v priebehu pár sekúnd. Vysokorýchlostné kamery schopné urobiť tisíc obrázkov za sekundu snímajú celý priebeh nárazu. Predná časť päťdverového modelu 207 sa po dotyku nárazníka s prekážkou príkladne deformuje a energiu nárazu pohlcujú časti karosérie na to určené. Približne 40 ms od začiatku demolácie senzory vo figuríne vodiča zaregistrujú prudký nárast preťaženia. Bezpečnostné pásy sú v tejto chvíli napnuté, aby pás od začiatku nárazu chránil vodiča pred kontaktom s volantom. Potom nasledujú explózie náloží vzduchových čelných airbagov. Správne načasovanie nafúknutia airbagu zabránilo kontaktu tela vodiča s vencom volantu. Navyše čelné airbagy sú dvojstupňové a môžu poskytnúť rôznu ochranu v závislosti na sile nárazu a veľkosti pasažiera.
A nastalo ticho
Približne po 200 ms od začiatku nárazu je po všetkom. Figuríny vracia spätná sila do sedadla a na zem dopadajú posledné črepiny vraku, na ktorý sa o chvíľu vrhnú mechanici, aby preskúmali deformáciu interiéru. Ich verdikt je jasný - volant sa počas nárazu posunul iba 10 mm smerom hore a o 4 mm doľava. Posunutie volantu smerom k vodičovi nebolo zaznamenané. Dokonca aj kolená vodiča zostali dobre uchránené pred kontaktom s prístrojovou doskou. Peugeot 207 splnil ochranu dospelých pasažierov na 94 %, za čo mu podľa metodiky Euro NCAP patrí 15 bodov.
Boduje sa všetko
Peugeot si ďalšie tri body pripísal za inteligentný pripomínač nezapnutých pásov na predných aj zadných sedadlách. Ten odporný pískajúci element, ktorý nám strpčuje začiatok jazdy má na výsledku mimoriadny až desatinový podiel. Euro NCAP tak nepriamo donúti výrobcov, aby naučili ľudí používať bezpečnostné pásy, bez nich by totiž tento test dopadol úplne zle.
Ochrana detí
S používaním detských autosedačiek dnes počíta každý výrobca, preto sú aj v Peugeote 207 úchyty Isofix pre upevnenie detskej autosedačky. Peugeot 207 ochránil deti umiestnené v autosedačkách na 74% a za to mu prináležia štyri hviezdičky.
Na posádku pôsobí najväčšie preťaženie približne sto milisekúnd od začiatku nárazu, vtedy sa končí deformácia vozidla a figuríny sú ponorené vo vzduchových vankúšoch. Vaky sa podľa analýzy nafúkli včas. Bez rizika zranenia sa zaobišli aj chodidlá a členky vodiča, pretože pedál spojky sa posunul iba 37 mm. Predný stĺpik zmenil polohu o 13 mm.
Bočný náraz
Náraz do vozidla zboku nie je až tak častým ako čelný náraz, no následky bývajú oveľa horšie už pri nízkej rýchlosti, pretože telo vodiča totiž chráni iba veľmi malá deformačná zóna. S výstuhami vo dverách a bočnými airbagmi, však riziko zranenia významne kleslo. Pri skúške odolnosti voči bočnému nárazu do vodičových dverí naráža špeciálny vozík rýchlosťou 50 km/h vyzbrojený závažím a deformovateľným nárazníkom. Peugeot 207 dobre obstál aj v tejto skúške, pretože zaťaženie bedrovej oblasti a hrudníka vodiča bolo minimálne. Za bočný náraz tak francúzsky lev získal 94% resp 17 bodov.
„Pole“ test
Celkovo tretí exemplár v rámci testovacích procedúr zničí bočný náraz do modelu stĺpa. Stromy a stĺpy verejného osvetlenia sú najnebezpečnejšie elementy vôkol ciest, pretože na malej stykovej ploche s automobilom sa koncentruje napätie a stĺp doslova reže automobil. Krátko pred nárazom vychádza testovaný Peugeot 207 na špeciálne upravený vozík, priečne k smeru jazdy. Plošina s autom sa rozbehne na rýchlosť 29 km/h a bok auta vrazí do kovového stĺpu s priemerom 25,4 cm.
Ochrana figuríny je teraz v rukách tuhých prahov karosérie , bočných a hlavových airbagov. Práve záclonové alebo hlavové airbagy ochránia hlavu pred ťažkým úrazom a v prípade modelu 207 znížili zaťaženie hlavy na minimum.
Ochrana chodcov
Markantný vzostup bezpečnosti posádky ale stále zlá ochrana bezbranných chodcov inšpirovali skúšobňu Euro NCAP k zavadeniu nárazového testu s figurínou chodca. Ešte donedávna boli výsledky testov hrôzostrašné, pretože automobilky sa sústredili na ochranu posádky a efektný dizajn prednej časti, ktorá bola k chodcom neľútostná. Súťaživosť výrobcov sa tak z ochrany posádky sústredila na ochranu chodcov. Peugeot 207 sa ziskom troch hviezdičiek za ochranu chodcov zaradil do elitnej skupiny vozidiel. História : Peugeot 206
Výbornú bezpečnosť v svojej dobe predviedol predchádzajúci model Peugeot 206, ktorý v roku 2000 získal štyri hviezdičky a celkovo 25 bodov. Prednosťou 206-stky bola ochrana pri bočnom náraze (14 bodov a 78 %). Pred šiestimi rokmi mal skúšaný Peugeot 206 čelné airbagy v štandardnej výbave a bočné za príplatok.