Poškodenie automobilov v dôsledku nekvalitnej vozovky je aj napriek stúpajúcemu množstvu opravených úsekov ciest stále časté. Sústavná jazda po nekvalitnom povrchu ciest ničí auto systematicky a poruchy sa prejavia časom. V takomto prípade náhrada škody neprichádza do úvahy. Existujú prípady, kedy po vbehnutí kolesa do jamy ostane preseknutá pneumatiky, poškodený disk alebo náprava. Je reálna šanca pre takto poškodeného motoristu, aby vymáhal náhradu škody od správcu cesty ? Úspech v procese závisí od priebehu a okolností celej udalosti.
Správca ciest vymáhanie škody neodmieta
Pokiaľ v cestnej premávke vznikne škoda na motorovom vozidle alebo zranenia účastníkov v cestnej premávke, ktoré zapríčiní výtlk na ceste, na ktorý nie sú účastníci cestnej premávky vhodným spôsobom upozornení, postup je štandardný ako pri bežných dopravných nehodách.
V takom prípade musí byť privolaná na miesto udalosti dopravná polícia, ktorá takúto udalosť riadne zaeviduje a rieši v rámci svojich kompetencií ako dopravnú nehodu. O udalosti vydá protokol podobne ako zástupca správcu dotknutej komunikácie. V prípade, že je preukázané objektívnym spôsobom vznik dopravnej nehody na základe technického stavu vozovky, náhradu škody si poškodení motoristi uplatňujú zákonným spôsobom z povinného poistenia. Následne poisťovne si u správcu cesty uplatňujú refundáciu náhrady škody.
Polícia to posúdi
V týchto prípadoch je asi najväčším problémom preukázať, či vodič poškodil auto na základe nekvalitnej vozovky a nie nesprávneho spôsobu jazdy. Aj to, či bol účastník premávky vhodne upozornený na zlý stav vozovky, posúdi polícia, ktorá už eviduje stále viac podobných prípadov. Podľa hovorcu prezídia policajného zboru SR, Vladimíra Gemelu, treba políciu privolať vtedy, keď je „Výška škody vyššia ako 10 násobok minimálnej mzdy, tak ako pri ostatných dopravných nehodách. V praxi však poisťovne častokrát neakceptujú poistnú udalosť, ak nie je dopravná nehoda riadne dokumentovaná políciou.“ V praxi tak bude lepšie pre istotu privolať políciu na posúdenie.
Vinník dopravnej nehody zvyčajne dostáva pokutu za nesprávny spôsob jazdy, ktorým zapríčinil dopravnú nehodu. O tom, či sa to vzťahuje na poškodenie vozidla zlým stavom cesty, Vladimír Gemela povedal : „Všetko závisí od okolností dopravnej nehody, napr. či mal vodič dostatočný výhľad, mohol v dostatočnej vzdialenosti vidieť prekážku, resp. či prispôsobil rýchlosť jazdy stavu a povahe vozovky a pod. V nedávnom prípade zosunutej pôdy na diaľnici nebol zodpovedný správca komunikácie.“
Slovenská správa ciest pre podobné prípady uzavrela poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkovou činnosťou, vadným výrobkom. Vymáhanie náhrady škody však závisí od subjektívneho posúdenia objektívnych príčin.