"Príchodom novej generácie modelu L200 vznikla vznikla nová trieda SUT – Sport Utility Truck"
Medzi terénnymi úžitkovými vozidlami to poriadne vrie, pretože na trh prišli nové modely, troch významných výrobcov takmer súčasne. Okrem značiek Nissan a Toyota predstavilo svoju novinku L200 aj Mitsubishi. Kompletne nový dizajn karosérie nachádza inšpiráciu v prototype Mitsubishi Pajero Evo známe zo súťaží Rallye Paríž Dakar. Hlavným cieľom návrhárov karosérie bolo zlepšenie aerodynamiky, čo sa citeľne prejavilo na znížení spotreby paliva a nižšej úrovni hluku v kabíne. Kedysi čisto pracovné vozidlá sú dnes obľúbené aj na šport a oddych, preto dali konštruktéri dôraz na komfort a vnútorný priestor, ktorý narástol na úkor úložnej plochy. Terénny pick-up sa tak razom zmenil na športovo úžitkový truck novej triedy SUT. Základná koncepcia vozidla s nosným rámom a vynikajúcou priechodnosťou zostala zachovaná. Všetky modely majú štandardne ABS , dva airbagy, klimatizáciu a komfortnejšiu kabínu.
Najpredávanejší model svojej kategórie v Európe má svoje korene v roku 1946, kedy Mitsubishi predstavilo svoj prvý pick-up. Modelová rada L200 sa vyrába od roku 1978.
Dizajn pracovných vozidiel bol doposiaľ čisto účelový, čo sa príchodom modelu L 200 mení. Vo svojej podstate však aj zaoblený pick-up L200 ostáva terénnym autom určeným na prácu šport a oddych. Dĺžka karosérie (5m) zostala na rozdiel od stále sa predlžujúcej konkurencie nezmenená, pretože sa zmenil pomer medzi dĺžkou kabíny a úložným priestorom, ktorý je teraz kratší. Už po prvom praktickom zblížení s modelom L200 je nám jasné, že interiér a komfort jazdy nabral nebývalú úroveň. Napriek inováciám si pracovisko vodiča zachovalo správne ergonomické rozmiestnenie prvkov pre pohodlné ovládanie auta v teréne. V ponuke sú zatiaľ tri verzie kabíny pre dvoch, štyroch alebo piatich pasažierov.
Tri karosérie , jeden motor
Na Slovensko sa budú dovážať iba verzie karosérie Club Cab (štyri miesta) a Double Cab (päť miest). O jednoduchú dvojmiestnu verziu, vo svete najpredávanejšiu, nie je na Slovensku záujem. Celkovo si na našom trhu terénne pracovné autá kupujú veľké firmy a nie živnostníci, prípadne drobní farmári, ktorí vo svete predstavujú hlavnú klientelu. V ponuke bude zatiaľ jediný naftový štvorvalcový motor 2,5 D-ID s výkonom 100 kW (136k) a krútiacim momentom 314 Nm. Odhliadnuc od vyššieho výkonu je najväčšou a citeľnou zmenou oproti predchodcovi zníženie spotreby o dva litre na sto kilometrov v každom režime jazdy. Priemerná spotreba sa teraz pohybuje okolo 8,6 l/100 km. V blízkej budúcnosti pribudne silnejšia verzia s výkonom 118 kW/160 k a krútiacim momentom 400 Nm.
Technika
Základom nového Mitsubishi L200 je opäť rám s novým profilom, kvôli lepšej tuhosti v ťažkom teréne. V závislosti od verzie a ceny sú na výber dve verzie pohonu všetkých kolies. Lacnejší, pracovný variant Invite so systémom Easy Select 4WD nemá medzinápravový diferenciál ani trakčnú kontrolu ale má uzávierku zadnej nápravy, ktorá sa pri prekročení 12 km/h samočinne vypína. Naopak model L200 Intese Super Select 4WD s medzinápravovým diferenciálom a viskóznou spojkou sa správa suverénne aj na cestách a vo vysokých rýchlostiach. Okrem trakčnej kontroly môže mať L200 ako prvý 4WD Pick up na svete aj stabilizačný systém. Antiblokovací systém ABS je v obidvoch vozidlách súčasťou štandardnej výbavy.
Dizajn pôsobí trochu rozporuplne, najmä oblé zakončenie kabíny a spojenie s ložnou plochou. Naopak predná maska má vďaka podobnosti so športovým prototypom Pajero EVO niečo do seba. Trend skrášľovania „drsných“ automobilov je nezvratný.
Nový prístup je napohľad zrejmý aj v interiéri, kde dostali priestor nové tvary, kvalitnejšie materiály a farby. Modrý podklad prístrojového panelu je však príliš hravý. Citeľne viac miesta je na zadných sedadlách za ktorými je elektricky otvárateľné zadné okno.
Vďaka dobre pripravenému areálu v Horných Pršanoch (Banská Bystrica) sme mohli novinku vyskúšať v ťažkých podmienkach. Práve obratnosť v teréne je silnou stránkou auta, nevynímajúc najmenší polomer otáčania vo svojej triede (5,9 m).
Lacnejšia verzia pohonu Easy Select so 100 % uzávierkou zadnej nápravy má v teréne svoje prednosti, najmä pri krížení náprav. Drahší pohon Super Select zasa dominuje na cestách so šmykľavým povrchom. Dojmy z jazdy v terénne sú nad očakávanie dobré. V minulosti sme totiž jazdili aj s predchádzajúcimi modelmi.
Technické údaje
Model Mitsubishi L200 Double Cab
Motor
Typ radový štorvalec
Uloženie pozdĺžne
Zdvihový objem 2477 cm3
Výkon 100/136 kw/k
Pri otáčkach 4000 ot./min.
Krútiaci moment 314 Nm
Pri otáčkach 2000 ot./min.
Emisná norma EURO IV
Karoséria
Typ Pick-up 4WD
Počet dverí 4
Súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,46
Prevodovka
Typ Manuálna/Automatická
Počet stupňov 5/6
Poháňané kolesá všetky (easy select, Super Select)
Podvozok
Predná náprava lichobežníkové ramená, nezávislé, vinuté pružiny
Zadná náprava tuhá, listové perá nad nápravou
Svetlosť podvozka 205 mm
Priemer otočenia 11,8 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu bubnové
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 3000 mm
Dĺžka 5000 mm
Širka 1750 mm
Výška 1775 mm
Pohotovostná hmotnosť 1880 kg
Užitočná hmotnosť 970 kg
Max. hmotnosť prívesu 2700 l
Objem palivovej nádrže 75 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 14,6 s
Maximálna rýchlosť 167 km/h
Spotreba
mesto 10,7 l/100 km
mimo mesto 7,4 l/100 km
kombinácia 8,6 l/100 km
Parametre pre jazdu v teréne
Model Predchádzajúca L200 Nová L200
Predný nájazdový uhol 35,9° 33,4°
Prejazdový uhol 23,2° 26,7°
Zadný nájazdový uhol 27,6° 27,4°
Porovnanie motorov
Motory Predchádzajúca L200 Nová L200
Maximálny výkon 115 k pri 4000 ot./min. 136 k pri 4000 ot./min.
Maximálny krútiaci moment 240 Nm pri 2000 ot./min. 314 Nm pri 2000 ot./min.
Pomer hmotnosť/výkon 15,3 kg/k 13,7 kg/k
0 – 100 km/h 16,8s 14,6s
80-100 km/h 6,9s 6,2s
Maximálna rýchlosť 152 km/h 167 km/h
Spotreba (kombinovaná) 10,6 l/100 km 8,6 l/100 km