Nedávna inovácia úspešného malého auta priniesla viacero pozoruhodných technických noviniek. Snáď najväčšou z nich je štvorvalcový naftový motor 1,5 CRDI. V redakčnom teste sme mali možnosť vyskúšať silnejšiu verziu.
Osvedčený a krajší
Zmena v modelovom roku 2005 sa týkala najmä vonkajšieho vzhľadu a pár drobností v interiéri. Getz si prirodzene zachoval svoje pôvodné výhody spojené s vnútorným priestorom, pohodlím a príjemným ovládaním.
Zlepšenie nastalo v použitých plastoch, odhlučnení karosérie a zmysluplnejšom využití voľných odkladacích plôch. Súčasný Getz má usmiatu tvár a oblé tvary na čelnej maske. Nové farby a nový vzhľad mu rozhodne pristanú, preto si dovolíme konštatovať, že patrí medzi krajšie autá svojej triedy. V interiéri nám prekážal iba plastový veniec volantu s nepríjemným povrchom. Sedadlá majú slabé bočné vedenie na sedákoch i operadlách, najmä ak zoberieme do úvahy dynamické vlastnosti naftovej verzie.
K pozitívam interiéru patria polohovateľné zadné operadlá, sieťky na operadlách predných sedadiel, háčik na tašku, prípadne ďalšie praktické drobnosti. Sklápanie zadných sedadiel je rovnako intuitívne ako ovládanie celého auta. Stačí pár hmatov a priemerný batožinový priestor objemu 254 l sa zmení na objemnejší úložný priestor 977 l. Viac ako staré známe vlastnosti nás však zaujímal nový motor, najmä spotreba, jazdné vlastnosti a hluk.
Naftový rýchlik
Kórejský automobilový priemysel neúprosne útočí na európsku konkurenciu aj v oblasti, ktorá bola doménou západných automobiliek. Starší a hlučný trojvalcový diesel v modeloch Hyundai a Kia nahradil moderný štvorvalec, s mimoriadne kultivovaným chodom , vysokým výkonom (65 resp. 81 kW) a dobrou spotrebou. My sme vyskúšali silnejšiu verziu za 459 900 Sk, stačilo pár kilometrov a malý diesel nás dokázal presvedčiť o svojich kvalitách. Akonáhle motor prekročí hranicu 2000 otáčok, predvedie sa v plnej kráse. Po stránke dynamiky a kultúry chodu mu niet čo vytknúť. Údaj o zrýchlení z 0 na 100 km/h (11,1s ) nemá tú správnu výpovednú hodnotu, pretože Getz 1,5 CRDi oplýva vynikajúcou pružnosťou na štvrtom a piatom prevodovom stupni a pritom v priemere spotrebuje 4,5 l/100 km (údaj výrobcu). V podmienkach nášho testu to bolo 6,2 l/100 km. Výkon 81 kW (110k) a krútiaci moment 235 Nm bol donedávna výsadou dvojlitrových motorov, dnes je to inak a voči malému motoru nemáme výhrady.
Podvozok na hranici
Poriadna nálož výkonu a krútiaceho momentu pod prednou kapotou narobila starosti podvozku, pretože motor je mimoriadne silný a Getz poriadne rýchly. Viac istoty mäkšie ladenému pruženiu by nezaškodilo. Z prvkov aktívnej bezpečnosti sa do výbavy dostalo iba ABS, privítali by sme však aj stabilizačný systém ESP. Hyundai Getz 1,5 CRDi neodporúčame do rúk vodičov začiatočníkov ale tých, ktorí si vedia vychutnať rýchle a úsporné malé auto. Sériovo dodávané pneumatiky Kumho rozmeru 175/65 R14 nestoja za veľa a pre bezpečnejšiu jazdu odporúčame obutie s nižším profilovým číslom. Ako prešiel Getz 1,5 CRDI losím testom ukazuje krátke video.
Ženská alternatíva
V testoch automobilov obyčajne chlapi píšu o tom, aké auto sa ženám páči, niekedy sa však tomu nedá vyhnúť. Napríklad pekný Getz je totiž praktické auto na každý deň, ľahko sa ovláda, spoza volantu je dobrý výhľad na všetky strany a testovaná
S novým naftovým motorom si mäkký podvozok ako-tak poradí, horšie sú na tom sériové pneumatiky.
Na operadlách predných sedadiel sú sieťky a háčik na tašku, vnútorný
priestor tiež poteší.
Moderný motor 1,5 CRDi sa zaskvel v plnej kráse
Odklápanie zadných sedadiel je jednoduché a rýchle
Plastový veniec volantu má na dotyk nepríjemný povrch, vo verzii Dynamic
by mal byť kožený.
Hyundai Getz a konkurencia
Vozidlo | Motor | Verzia | Cena(Sk) | Výkon (kW/k) | Spotreba (l/100 km) | Kufor (l) |
Hyundai Getz | 1,5 CRDi | Dynamic | 459 900 | 81 / 110 | 4,5 | 254 |
Ford Fiesta | 1,6 TDCi | Trend | 484 000 | 66 / 90 | 4,4 | 284 |
Škoda Fabia | 1,9 TDI | Ambiente | 525 990 | 74 / 100 | 4,9 | 260 |
Fiat Grande Punto | 1,3 JTDm | Dynamic | 524 900 | 66 / 90 | 4,5 | 275 |
Toyota Yaris | 1,4 D-4D | Terra | 494 900 | 66 / 90 | 5,1 | 270 |
Technické údaje
Motor | ||
Typ | naftový štorvalec | |
Uloženie | priečne | |
Zdvihový objem | 1493 | cm3 |
Výkon | 81/110 | kw/k |
Pri otáčkach | 4000 | ot./min. |
Krútiaci moment | 235 | Nm |
Pri otáčkach | 1900 - 2750 | ot./min. |
Kilogramový výkon | 10,8 | kg/k |
Litrový výkon | 73,6 k/l | |
Emisná norma | EURO IV | |
Karoséria | ||
Typ | hatchback | |
Počet dverí | 5 | |
Prevodovka | ||
Typ | Manuálna | |
Počet stupňov | 5 | |
Poháňané kolesá | predné | |
Podvozok | ||
Predná náprava | nezávislé, McPherson | |
Zadná náprava | viacprvkové | |
Svetlosť podvozka | 130 | mm |
Priemer otočenia | 11 | m |
Brzdy vpredu | kotúčové s vnútorným chladením | |
Brzdy vzadu | bubnové | |
Rozmery, hmotnosti, objemy | ||
Rázvor náprav | 2455 | mm |
Dĺžka | 3825 | mm |
Širka | 1665 | mm |
Výška | 1490 | mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1187 | kg |
Užitočná hmotnosť | 413 | kg |
Objem palivovej nádrže | 45 | l |
Prevádzkové hodnoty | ||
Zrýchlenie | 11,1 | s |
Maximálna rýchlosť | 180 | km/h |
Spotreba | ||
mesto | 5,5 | l/100 km |
mimo mesto | 3,9 | l/100 km |
kombinácia | 4,5 | l/100 km |
Naše hodnotenie
vzhľad | nápaditý dizajn s vlastnou tvárou poteší, celkovo príjemné zmeny |
interiér | jednoduché ovládanie a dostatok miesta na sedenie patria k hlavným prednostiam, podobne potešia polohovateľné zadné operadlá, nepríjemný plastový veniec volantu |
motor | nemá chybu, je dynamický, tichý a úsporný |
jazdné vlastnosti | mäkký komfortný podvozok spôsobuje nakláňanie v zákrutách, zradili pneumatiky Kumho |
technika | primeraná svojej triede |
výbava | v porovnaní s konkurenciou veľmi slušná |
úžitok | batožinový priestor, množstvo praktických detailov pre každodenné jazdenie, jednoduché sklápanie zadných sedadiel |
celkový dojem | milé a praktické auto do mesta i mimo neho, s motorom 1,5 CRD-i mimoriadne rýchla a úsporná alternatíva vhodná aj na dlhšie cesty |