SME

Hyundai Getz 1,5 CRDi

Nedávna inovácia úspešného malého auta priniesla viacero pozoruhodných technických noviniek. Snáď najväčšou z nich je štvorvalcový naftový motor 1,5 CRDI. V redakčnom teste sme mali možnosť vyskúšať silnejšiu verziu.

Nedávna inovácia úspešného malého auta priniesla viacero pozoruhodných technických noviniek. Snáď najväčšou z nich je štvorvalcový naftový motor 1,5 CRDI. V redakčnom teste sme mali možnosť vyskúšať silnejšiu verziu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Osvedčený a krajší

Zmena v modelovom roku 2005 sa týkala najmä vonkajšieho vzhľadu a pár drobností v interiéri. Getz si prirodzene zachoval svoje pôvodné výhody spojené s vnútorným priestorom, pohodlím a príjemným ovládaním.

Zlepšenie nastalo v použitých plastoch, odhlučnení karosérie a zmysluplnejšom využití voľných odkladacích plôch. Súčasný Getz má usmiatu tvár a oblé tvary na čelnej maske. Nové farby a nový vzhľad mu rozhodne pristanú, preto si dovolíme konštatovať, že patrí medzi krajšie autá svojej triedy. V interiéri nám prekážal iba plastový veniec volantu s nepríjemným povrchom. Sedadlá majú slabé bočné vedenie na sedákoch i operadlách, najmä ak zoberieme do úvahy dynamické vlastnosti naftovej verzie.

SkryťVypnúť reklamu

K pozitívam interiéru patria polohovateľné zadné operadlá, sieťky na operadlách predných sedadiel, háčik na tašku, prípadne ďalšie praktické drobnosti. Sklápanie zadných sedadiel je rovnako intuitívne ako ovládanie celého auta. Stačí pár hmatov a priemerný batožinový priestor objemu 254 l sa zmení na objemnejší úložný priestor 977 l. Viac ako staré známe vlastnosti nás však zaujímal nový motor, najmä spotreba, jazdné vlastnosti a hluk.

Naftový rýchlik

Kórejský automobilový priemysel neúprosne útočí na európsku konkurenciu aj v oblasti, ktorá bola doménou západných automobiliek. Starší a hlučný trojvalcový diesel v modeloch Hyundai a Kia nahradil moderný štvorvalec, s mimoriadne kultivovaným chodom , vysokým výkonom (65 resp. 81 kW) a dobrou spotrebou. My sme vyskúšali silnejšiu verziu za 459 900 Sk, stačilo pár kilometrov a malý diesel nás dokázal presvedčiť o svojich kvalitách. Akonáhle motor prekročí hranicu 2000 otáčok, predvedie sa v plnej kráse. Po stránke dynamiky a kultúry chodu mu niet čo vytknúť. Údaj o zrýchlení z 0 na 100 km/h (11,1s ) nemá tú správnu výpovednú hodnotu, pretože Getz 1,5 CRDi oplýva vynikajúcou pružnosťou na štvrtom a piatom prevodovom stupni a pritom v priemere spotrebuje 4,5 l/100 km (údaj výrobcu). V podmienkach nášho testu to bolo 6,2 l/100 km. Výkon 81 kW (110k) a krútiaci moment 235 Nm bol donedávna výsadou dvojlitrových motorov, dnes je to inak a voči malému motoru nemáme výhrady.

SkryťVypnúť reklamu

Podvozok na hranici

Poriadna nálož výkonu a krútiaceho momentu pod prednou kapotou narobila starosti podvozku, pretože motor je mimoriadne silný a Getz poriadne rýchly. Viac istoty mäkšie ladenému pruženiu by nezaškodilo. Z prvkov aktívnej bezpečnosti sa do výbavy dostalo iba ABS, privítali by sme však aj stabilizačný systém ESP. Hyundai Getz 1,5 CRDi neodporúčame do rúk vodičov začiatočníkov ale tých, ktorí si vedia vychutnať rýchle a úsporné malé auto. Sériovo dodávané pneumatiky Kumho rozmeru 175/65 R14 nestoja za veľa a pre bezpečnejšiu jazdu odporúčame obutie s nižším profilovým číslom. Ako prešiel Getz 1,5 CRDI losím testom ukazuje krátke video.

Ženská alternatíva

V testoch automobilov obyčajne chlapi píšu o tom, aké auto sa ženám páči, niekedy sa však tomu nedá vyhnúť. Napríklad pekný Getz je totiž praktické auto na každý deň, ľahko sa ovláda, spoza volantu je dobrý výhľad na všetky strany a testovaná verzia zrýchľuje bez ohľadu na momentálne otáčky motora. V tejto kabelke na rôzne príležitosti sa však ukrýva rýchla zbraň. S dámou, ktorá osedlá rýchly Hyundai Getz 1,5 CRD-i sa nehodno pretekať. Cena testovanej verzie 459 900 Sk je v porovnaní s konkurenciou rozhodne zaujímavá.

SkryťVypnúť reklamu

S novým naftovým motorom si mäkký podvozok ako-tak poradí, horšie sú na tom sériové pneumatiky.

Na operadlách predných sedadiel sú sieťky a háčik na tašku, vnútorný

priestor tiež poteší.

 

Moderný motor 1,5 CRDi  sa zaskvel v plnej kráse

 

Odklápanie zadných sedadiel je jednoduché a rýchle

Plastový veniec volantu má na dotyk nepríjemný povrch, vo verzii Dynamic

by mal byť kožený.

 

 

 

 

Hyundai Getz a konkurencia

Vozidlo Motor Verzia Cena(Sk) Výkon (kW/k) Spotreba (l/100 km) Kufor (l)

Hyundai Getz 1,5 CRDi Dynamic 459 900 81 / 110 4,5 254

Ford Fiesta 1,6 TDCi Trend 484 000 66 / 90 4,4 284

Škoda Fabia 1,9 TDI Ambiente 525 990 74 / 100 4,9 260

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Fiat Grande Punto 1,3 JTDm Dynamic 524 900 66 / 90 4,5 275

Toyota Yaris 1,4 D-4D Terra 494 900 66 / 90 5,1 270

Technické údaje

Motor

Typ naftový štorvalec

Uloženie priečne

Zdvihový objem 1493 cm3

Výkon 81/110 kw/k

Pri otáčkach 4000 ot./min.

Krútiaci moment 235 Nm

Pri otáčkach 1900 - 2750 ot./min.

Kilogramový výkon 10,8 kg/k

Litrový výkon 73,6 k/l

Emisná norma EURO IV

Karoséria

Typ hatchback

Počet dverí 5

Prevodovka

Typ Manuálna

Počet stupňov 5

Poháňané kolesá predné

Podvozok

Predná náprava nezávislé, McPherson

Zadná náprava viacprvkové

Svetlosť podvozka 130 mm

Priemer otočenia 11 m

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením

Brzdy vzadu bubnové

Rozmery, hmotnosti, objemy

Rázvor náprav 2455 mm

Dĺžka 3825 mm

Širka 1665 mm

Výška 1490 mm

Pohotovostná hmotnosť 1187 kg

Užitočná hmotnosť 413 kg

Objem palivovej nádrže 45 l

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 11,1 s

Maximálna rýchlosť 180 km/h

Spotreba

mesto 5,5 l/100 km

mimo mesto 3,9 l/100 km

kombinácia 4,5 l/100 km

Naše hodnotenie

vzhľad nápaditý dizajn s vlastnou tvárou poteší, celkovo príjemné zmeny

interiér jednoduché ovládanie a dostatok miesta na sedenie patria k hlavným prednostiam, podobne potešia polohovateľné zadné operadlá, nepríjemný plastový veniec volantu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

motor nemá chybu, je dynamický, tichý a úsporný

jazdné vlastnosti mäkký komfortný podvozok spôsobuje nakláňanie v zákrutách, zradili pneumatiky Kumho

technika primeraná svojej triede

výbava v porovnaní s konkurenciou veľmi slušná

úžitok batožinový priestor, množstvo praktických detailov pre každodenné jazdenie, jednoduché sklápanie zadných sedadiel

celkový dojem milé a praktické auto do mesta i mimo neho, s motorom 1,5 CRD-i mimoriadne rýchla a úsporná alternatíva vhodná aj na dlhšie cesty

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 476
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 309
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 700
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 594
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 552
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 179
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 031
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 1 985
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michael Achberger: „Len káva a cigarety“: Dnešné dievčatá kopírujú nebezpečný trend z TikToku.
  2. František Kukura: Náboženstvo ako politický nástroj: Od slovenského holokaustu k súčasnému dogmatizmu
  3. Július Alexy: Volebné výlety
  4. Jakub Cipko: Je lepšie zomrieť ako byť sám sebou?
  5. Miroslav Ferkl: Titanic smeroval na Západ
  6. Ján Valchár: Doplnky k útokom plus prepad ruských regiónov
  7. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  8. Štefan Šturdzík: Pozvoľna padáme ekonomicky aj ľudsky.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 100 706
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 070
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 17 039
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 404
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 329
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 711
  7. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 7 981
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 179
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
SkryťZatvoriť reklamu