Nedávna inovácia úspešného malého auta priniesla viacero pozoruhodných technických noviniek. Snáď najväčšou z nich je štvorvalcový naftový motor 1,5 CRDI. V redakčnom teste sme mali možnosť vyskúšať silnejšiu verziu.
Osvedčený a krajší
Zmena v modelovom roku 2005 sa týkala najmä vonkajšieho vzhľadu a pár drobností v interiéri. Getz si prirodzene zachoval svoje pôvodné výhody spojené s vnútorným priestorom, pohodlím a príjemným ovládaním.
Zlepšenie nastalo v použitých plastoch, odhlučnení karosérie a zmysluplnejšom využití voľných odkladacích plôch. Súčasný Getz má usmiatu tvár a oblé tvary na čelnej maske. Nové farby a nový vzhľad mu rozhodne pristanú, preto si dovolíme konštatovať, že patrí medzi krajšie autá svojej triedy. V interiéri nám prekážal iba plastový veniec volantu s nepríjemným povrchom. Sedadlá majú slabé bočné vedenie na sedákoch i operadlách, najmä ak zoberieme do úvahy dynamické vlastnosti naftovej verzie.
K pozitívam interiéru patria polohovateľné zadné operadlá, sieťky na operadlách predných sedadiel, háčik na tašku, prípadne ďalšie praktické drobnosti. Sklápanie zadných sedadiel je rovnako intuitívne ako ovládanie celého auta. Stačí pár hmatov a priemerný batožinový priestor objemu 254 l sa zmení na objemnejší úložný priestor 977 l. Viac ako staré známe vlastnosti nás však zaujímal nový motor, najmä spotreba, jazdné vlastnosti a hluk.
Naftový rýchlik
Kórejský automobilový priemysel neúprosne útočí na európsku konkurenciu aj v oblasti, ktorá bola doménou západných automobiliek. Starší a hlučný trojvalcový diesel v modeloch Hyundai a Kia nahradil moderný štvorvalec, s mimoriadne kultivovaným chodom , vysokým výkonom (65 resp. 81 kW) a dobrou spotrebou. My sme vyskúšali silnejšiu verziu za 459 900 Sk, stačilo pár kilometrov a malý diesel nás dokázal presvedčiť o svojich kvalitách. Akonáhle motor prekročí hranicu 2000 otáčok, predvedie sa v plnej kráse. Po stránke dynamiky a kultúry chodu mu niet čo vytknúť. Údaj o zrýchlení z 0 na 100 km/h (11,1s ) nemá tú správnu výpovednú hodnotu, pretože Getz 1,5 CRDi oplýva vynikajúcou pružnosťou na štvrtom a piatom prevodovom stupni a pritom v priemere spotrebuje 4,5 l/100 km (údaj výrobcu). V podmienkach nášho testu to bolo 6,2 l/100 km. Výkon 81 kW (110k) a krútiaci moment 235 Nm bol donedávna výsadou dvojlitrových motorov, dnes je to inak a voči malému motoru nemáme výhrady.
Podvozok na hranici
Poriadna nálož výkonu a krútiaceho momentu pod prednou kapotou narobila starosti podvozku, pretože motor je mimoriadne silný a Getz poriadne rýchly. Viac istoty mäkšie ladenému pruženiu by nezaškodilo. Z prvkov aktívnej bezpečnosti sa do výbavy dostalo iba ABS, privítali by sme však aj stabilizačný systém ESP. Hyundai Getz 1,5 CRDi neodporúčame do rúk vodičov začiatočníkov ale tých, ktorí si vedia vychutnať rýchle a úsporné malé auto. Sériovo dodávané pneumatiky Kumho rozmeru 175/65 R14 nestoja za veľa a pre bezpečnejšiu jazdu odporúčame obutie s nižším profilovým číslom. Ako prešiel Getz 1,5 CRDI losím testom ukazuje krátke video.
Ženská alternatíva
V testoch automobilov obyčajne chlapi píšu o tom, aké auto sa ženám páči, niekedy sa však tomu nedá vyhnúť. Napríklad pekný Getz je totiž praktické auto na každý deň, ľahko sa ovláda, spoza volantu je dobrý výhľad na všetky strany a testovaná verzia zrýchľuje bez ohľadu na momentálne otáčky motora. V tejto kabelke na rôzne príležitosti sa však ukrýva rýchla zbraň. S dámou, ktorá osedlá rýchly Hyundai Getz 1,5 CRD-i sa nehodno pretekať. Cena testovanej verzie 459 900 Sk je v porovnaní s konkurenciou rozhodne zaujímavá.
S novým naftovým motorom si mäkký podvozok ako-tak poradí, horšie sú na tom sériové pneumatiky.
Na operadlách predných sedadiel sú sieťky a háčik na tašku, vnútorný
priestor tiež poteší.
Moderný motor 1,5 CRDi sa zaskvel v plnej kráse
Odklápanie zadných sedadiel je jednoduché a rýchle
Plastový veniec volantu má na dotyk nepríjemný povrch, vo verzii Dynamic
by mal byť kožený.
Hyundai Getz a konkurencia
Vozidlo Motor Verzia Cena(Sk) Výkon (kW/k) Spotreba (l/100 km) Kufor (l)
Hyundai Getz 1,5 CRDi Dynamic 459 900 81 / 110 4,5 254
Ford Fiesta 1,6 TDCi Trend 484 000 66 / 90 4,4 284
Škoda Fabia 1,9 TDI Ambiente 525 990 74 / 100 4,9 260
Fiat Grande Punto 1,3 JTDm Dynamic 524 900 66 / 90 4,5 275
Toyota Yaris 1,4 D-4D Terra 494 900 66 / 90 5,1 270
Technické údaje
Motor
Typ naftový štorvalec
Uloženie priečne
Zdvihový objem 1493 cm3
Výkon 81/110 kw/k
Pri otáčkach 4000 ot./min.
Krútiaci moment 235 Nm
Pri otáčkach 1900 - 2750 ot./min.
Kilogramový výkon 10,8 kg/k
Litrový výkon 73,6 k/l
Emisná norma EURO IV
Karoséria
Typ hatchback
Počet dverí 5
Prevodovka
Typ Manuálna
Počet stupňov 5
Poháňané kolesá predné
Podvozok
Predná náprava nezávislé, McPherson
Zadná náprava viacprvkové
Svetlosť podvozka 130 mm
Priemer otočenia 11 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu bubnové
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2455 mm
Dĺžka 3825 mm
Širka 1665 mm
Výška 1490 mm
Pohotovostná hmotnosť 1187 kg
Užitočná hmotnosť 413 kg
Objem palivovej nádrže 45 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 11,1 s
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Spotreba
mesto 5,5 l/100 km
mimo mesto 3,9 l/100 km
kombinácia 4,5 l/100 km
Naše hodnotenie
vzhľad nápaditý dizajn s vlastnou tvárou poteší, celkovo príjemné zmeny
interiér jednoduché ovládanie a dostatok miesta na sedenie patria k hlavným prednostiam, podobne potešia polohovateľné zadné operadlá, nepríjemný plastový veniec volantu
motor nemá chybu, je dynamický, tichý a úsporný
jazdné vlastnosti mäkký komfortný podvozok spôsobuje nakláňanie v zákrutách, zradili pneumatiky Kumho
technika primeraná svojej triede
výbava v porovnaní s konkurenciou veľmi slušná
úžitok batožinový priestor, množstvo praktických detailov pre každodenné jazdenie, jednoduché sklápanie zadných sedadiel
celkový dojem milé a praktické auto do mesta i mimo neho, s motorom 1,5 CRD-i mimoriadne rýchla a úsporná alternatíva vhodná aj na dlhšie cesty