SME

Chevrolet Epica - prvá jazda

Medzi našimi motoristami sa už dávnejšie rozchýrilo, že kórejské automobily ponúkajú veľa „auta“ za relatívne málo peňazí. Jedine v strednej triede sú ešte stále akýmsi exotickým druhom, čo by chcel Chevrolet teraz zmeniť.

Medzi našimi motoristami sa už dávnejšie rozchýrilo, že kórejské automobily ponúkajú veľa „auta“ za relatívne málo peňazí. Preto sa im u nás darí vo viacerých segmentoch, predovšetkým v kategórii SUV. Jedine v strednej triede sú ešte stále akýmsi exotickým druhom, čo by chcel Chevrolet teraz zmeniť. Pomôcť mu v tom má nástupca modelu Evanda, nová vlajková loď Epica. 

Inšpirácie
      Elegantnú, 4.810 mm dlhú limuzínu s rázvorom 2.700 mm navrhli v juhokórejskom dizajnérskom centre automobilky GM DAT. Výrobca tvrdí, že tvarovo jej karosériu prispôsobili vkusu európskych zákazníkov, na nás však od prvého momentu, kedy sme ju uvideli naživo (ženevský autosalón), pôsobí skôr americky, než európsky. Nemožno síce zaprieť, že šéfdizajnér sa skutočne inšpiroval v Európe, pretože bočný profil (nielen tvar ale aj nepomer medzi predným a zadným previsom), predný nárazník, veľké predné svetlá potiahnuté takpovediac „za roh“ do blatníkov a obrysy zadných svetiel až veľmi nápadne pripomínajú BMW radu 5.
      Rovnako však cítiť, že tento pán študoval a určitý čas pôsobil v USA. Uvedomíte si to nielen pri pohľade na robustne pôsobiacu karosériu s kolesami „utopenými“ v blatníkoch , ale najmä po usadnutí do bohato dimenzovaného interiéru. Všade panuje nevídaný priestorový komfort. Vysokí pasažieri si vpredu budú pochvaľovať najmä dĺžku a šírku priestoru pre nohy, zavalitejší zase ocenia veľké predné sedadlá s mohutným bočným vedením.

Komfort vzadu

     Ešte príjemnejšie sa cestuje vzadu. Zadné sedadlá nie sú žiadna sparťanská lavica, z ktorej sa zošmyknete pri každom prudšom brzdení, ako tomu bývalo u kórejských limuzín zvykom. Svojim tvarom a veľkosťou uspokoja teraz aj náročnejších pasažierov, ktorých keby ste posadili dnu so zaviazanými očami, možno by ani nepostrehli, či sedia v Kórejcovi alebo v niektorom zo sedanov prémiových nemeckých značiek. Dvaja dospelí sa vzadu povezú sa ako králi (podľa výrobcu s najväčším priestorom pre nohy a kolená v danej triede). Tesno nebude ani trom, ale v strede sa už nesedí tak pohodlne ako na dvoch tvarovaných krajných sedadlách.
Lepšie plasty
Plasty použité v interiéri sú prevažne tvrdé, takže stále majú dosť ďaleko od nemeckej konkurencie. Príjemne nás ale prekvapila kvalita ich vypracovania a veľmi slušné lícovanie jednotlivých dielcov, čím výrobca umne maskuje ich nižšiu cenu. Zákazníkov, ktorí si nepotrpia na imidž a prvotriedne materiály Epica teda ničím neurazí. Palubná doska aj výplne dverí pôsobia solídne. Príjemný dojem v nás zanechalo aj niekoľko pekne vypracovaných detailov, ako napríklad ručná brzda, radiaca páka alebo stredový panel. Batožinový priestor s objemom 480 litrov patrí v danej kategórii medzi lepší priemer. Ku cti mu slúži, že veko sa zdvíha pomocou plynových vzpier a do samotného priestoru nezasahujú žiadne pánty - ramená. Otvárať sa dá ale len z miesta vodiča alebo tlačidlom na kľúči.
Iba šesťvalce
Pod kapotou budú spočiatku na výber dva benzínové šesťvalce s netradične malým objemom ( 1.993 cm³ a 2.492 cm³) a poddimenzovaným výkonom, čo opäť zaváňa Amerikou. Pri týchto objemoch a šiestich valcoch by každý európsky výrobca vyťažil z oboch motorov podstatne viac sily. Základnou pohonnou jednotkou je motor 2.0 V6 s výkonom 105 kW/143 k a maximálnym krútiacim momentom 195 Nm, ktorý odvádza na predné kolesá cez 5-stupňovú manuálnu alebo automatickú prevodovku. Výkonnejší 2.5-litrový šesťvalec (115 kW/156 k, 237 Nm) sa dodáva výhradne s 5-stupňovým automatom. Počas prvých testovacích jázd sme si vyskúšali všetky tri varianty. Najviac sa nám pozdával 2-litrový V6 motor v kombinácii s manuálom.
Prevodovky
Prevodovka s priamym radením umožňuje vodičovi lepšie využiť jeho výkonový potenciál. Okrem toho, manuálna prevodovka nás oslovila novou kulisou radenia, ktorá pracuje ďaleko precíznejšie než sme boli u Chevroletu zvyknutí. V kombinácii s automatickou prevodovkou sa dvojliter dosť trápil, pričom samotná prevodovka radila veľmi trhane a s dlhým reakčným časom. Úplne inak reagoval automat pri motore 2.5 V6. Hoci sú oba automaty 5-stupňové, správajú sa úplne odlišne a ich rôznorodosť potvrdzuje úplne inak tvarovaná kulisa radiacej páky. Automat kombinovaný s motorom 2.5 V6 funguje podstatne jemnejšie a citlivejšie sa prispôsobuje jazdnému štýlu vodiča. Oba motory pracujú príkladne kultivovane a ticho. Oceniť tiež musíme takmer nulový aerodynamický hluk karosérie, ktorý sa spolu hrubšími sklami a dôkladne odhlučneným podvozkom podieľa na obdivuhodnej akustickej pohode v interiéri. Nízka hladina vnútorného hluku bola prvá vec, ktorá nás počas testovacích jázd zaujala. Hneď druhou bola kvalitne hrajúca aparatúra s krásne čistým zvukom.
Podvozok

Podvozok je nastavený americky mäkko. Napriek tomu vozidlo sedí na ceste uspokojivo, vďaka viacprvkovému zaveseniu zadných kolies prechádza zákrutami s veľkou istotou a zásluhou pomerne malého priemeru zatáčania (necelých 11m) sa s ním aj veľmi dobre manévruje. Ako je podvozok schopný absorbovať nerovnosti sme sa nedozvedeli, lebo cesty v okolí švajčiarskeho Bernu, kde sme Epicu skúšali, sú na to až priveľmi rovné. Veľmi dobrý dojem v nás zanechali aj kotúčové brzdy (na všetkých kolesách).
Turbodiesel a ESP neskôr
Koncom roka obohatí motorovú paletu 2-litrový turbodiesel s výkonom 110kW/150 k. Ide o prvý naftový motor z dielne kórejského Chevroletu, ktorý sa prvýkrát predstaví pod kapotou SUV modelu Captiva. ESP momentálne nie je v ponuke ani za príplatok. Výrobca ale sľúbil, že objednať sa bude dať už začiatkom roka 2007.
Výbavy a cena
Chevrolet Epica sa bude dodávať v dvoch stupňoch výbavy – LS a LT. Už základná verzia ponúkne napríklad ABS, elektrické ovládanie predných i zadných okien a spätných zrkadiel, vyhrievanie čelného skla, manuálnu klimatizáciu, hliníkové kolesá a ďalšie. Vyššia výbava LT bude obsahovať 6 airbagov, dažďový senzor, tempomat, parkovací asistent, automatickú klimatizáciu, rádio s CD prehrávačom na MP3 nosiče, vyhrievanie predných sedadiel, pozdĺžne i výškovo nastaviteľný volant, kožené čalúnenie sedadiel a iné. Predaj modelu Epica na Slovensku odštartuje 6.9. nitrianskym autosalónom. Cena základnej verzie bude začínať na sume 719.000 Sk.



Interiér nás príjemne prekvapil. Plasty síce ešte nedosahujú úrovne nemeckej konkurencie, ale ich vypracovanie a lícovanie jednotlivých dielcov je veľmi dobré.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu







Pohodlie cestovania vzadu má vysokú úroveň. Keby sme usadili dnu pasažierov so zaviazanými očami, možno by ani nepostrehli či sedia v Kórejcovi alebo v niektorom zo sedanov prémiových nemeckých značiek.
V lakťovej opierke si môžete zriadiť pojazdný minibar.

Batožinový priestor s objemom 480 litrov patrí v danej kategórii medzi lepší priemer. Ku cti mu slúži, že veko sa zdvíha pomocou plynových vzpier a do samotného priestoru nezasahujú žiadne pánty.


Stredový panel je dobre zvládnutý po dizajnérskej aj ergonomickej stránke. Aparatúra hrá na kórejské pomery dosť kvalitne.

 

 

 

 

 

 

Technické parametre

Motor 2.0 V6 2.5 V6
Prevodovka 5 M 5 A
Počet valcov 6 6
Zdvihový objem (cm³) 1.993 2.492
Výkon kW(k) pri ot /min 105(144) 6.400 115(156) 5.800
Krútiaci moment Nm pri ot/min 195/4.600 237/4.000
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,9 9,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 207 209
Zrýchlenie z 80 na 120 km/h 5.stupeň (s) 7,1 7,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 8,2 9,3
Objem palivovej nádrže (l) 65 63
Vonkajšie rozmery (mm) 4.805 x 1.810 x 1.450 4.805 x 1.810 x 1.450
Rázvor náprav (mm), 2.700 2.700
Objem batožinového priestoru (l) 480 480

 

 

Autor: Karol Michalovič

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 558
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 144
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 088
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 147
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 3 756
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 494
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 301
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 274
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Horanský: Equity Crowdfunding - zábava s portfóliom 1 - Fintech
  2. Rado Surovka: Titanic z Devína mieri do Banskej Bystrice
  3. Martin Turčan: Slovenský štát Róberta Tisa
  4. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo
  5. Daniel Bíro: Zrúcaninu hradu Čeklís nájdeme v Bernolákove. Aké sú ďalšie zaujímavosti, súvislosti a história tohto hradu?
  6. Andrea Podešvová: Keď slávik slovenský nevie, či lepšie je mlčať
  7. Ján Šeďo: Súdruh Blanár, svet patrí nevedomým, vládnete oprávnene...
  8. Patrik Zimáni: Cestovné poistenie AXA
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 872
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 997
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 458
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 683
  5. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 8 896
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 8 008
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 225
  8. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 472
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťZatvoriť reklamu