TURBO NA KAŽDÝ DEŇ ?

Škoda Octavia RS

Väčšina sloganov sprevádzajúcich príchod automobilovej novinky na trh býva na míle vzdialená skutočnosti. Aj v prípade športového modelu Octavia RS môže slogan „Turbo na každý deň“ vyzerať trochu nadnesene ale jazda s najrýchlejšou sériovo vyrábanou Škod

Väčšina sloganov sprevádzajúcich príchod automobilovej novinky na trh býva na míle vzdialená skutočnosti. Aj v prípade športového modelu Octavia RS môže slogan „Turbo na každý deň“ vyzerať trochu nadnesene ale jazda s najrýchlejšou sériovo vyrábanou Škodou dokázala, že to tak nie je.

Rodinný strih
Proporcie modelu Octavia sú priam predurčené pre rodinný život, najmä masívna zadná časť s gigantickým batožinovým priestorom objemu 560 litrov. Aby sa športová verzia RS odlíšila od množstva bežných modelov Octavia, dostala prepracované nárazníky a dynamicky vyzerajúce zadné krídlo. Rozdiel v jazdných vlastnostiach medzi bežným modelom a verziou RS je podľa nás väčší, než vonkajšie optické odlišnosti. V možno trochu diétnej úprave karosérie vyniknú osemnásť palcové disky s pneumatikami 225/40 R18. Pokiaľ ide o paletu farieb rozhodne odporúčame ktorúkoľvek len nie čiernu.

Kompromisy nie sú krysy
Silnejší športový ráz nachádzame v interiéri, kde výborne tvarované sedadlá s kombinovaným poťahom kože a látky dávajú najavo príslušnú dynamiku. Ostatné detaily vrátane prístrojového panelu, radiacej páky, pedálov a volantu stelesňujú typický kompromis medzi rodinným a športovým autom. Majiteľ Octavie RS a otec rodiny v žiadnom prípade nezostane ochudobnený o základné atribúty klasickej Octavie ako vnútorný priestor, dobrú ergonómiu a kvalitné vypracovanie. Za nemalú cenu modelu navyše dostane dvojzónovú automatickú klimatizáciu, kvalitné autorádio, tempomat, xenónové reflektory a ďalšie drobnosti.
Rodinný príslušníci si určite nebudú sťažovať na zvýšený hluk športového motora, naopak, keď otecko dostane chuť na rýchle sólo za volantom, poriadneho zvuku motora a výfuku sa nedočká. Okrem nedostatku zvukovej kulisy nám trochu prekážala nevhodná poloha brzdového a spojkového pedálu, ktoré sú na športové auto príliš vysoko. Celkovo však Škoda predviedla ako vyzerá dokonalý kompromis, teda spojenie rodinného a športového auta v jednom.

Keď to na chlapa príde
Pri bežnom používaní sa špičkový motor (2,0 TFSI) koncernu Volkswagen s priamym vstrekovaním paliva a turbodúchadlom správa pokojne a ekonomicky. Ľahko sa s ním predbieha a pri rodinnej jazde sa uskromní aj s ôsmimi litrami na sto kilometrov. Pritom pod kapotou drieme dvesto koní (147 kW) a krútiaci moment 280 Nm.
Po zmene jazdného štýlu dokáže Octavia RS pokoriť stokilometrovú rýchlosť za 7,3 s. Viac ako maximálna rýchlosť 240 km/h nás oslovila pružnosť a ťah motora v celom spektre otáčok. V princípe je jedno, pri akých otáčkach vodič stlačí plyn , motor vždy ochotne potiahne. Z pohľadu športového auta RS-ke chýba rýchlejšia odozva na elektronický plynový pedál, čo by priaznivci tunnigu vedeli ľahkou softvérovou úpravou zmeniť.
Podvozok s veľkou rezervou zvláda nápor výkonu, najmä do rýchlosti 200 km/h, kde by sa dostala k slovu vylepšená aerodynamika. Brzdy tiež bez problémov skrotia temperament motora, akurát treba počítať s ich skoršou výmenou. O priebehu testovania je aj krátke VIDEO.

Škoda Octavia RS a konkurenti

Vozidlo Motor Verzia Cena(Sk) Výkon (kW/K) Spotreba (l/100 km) Kufor(l)
Škoda Octavia 2,0 TFSI RS 940 000 147 / 200 7,8 560
VW Golf 2,0 TFSI GTI 964 000 147 / 200 8,0 350
SEAT Leon 2,0 TFSI Sport Up 755 400 136 / 185 8,1 340
Citroen C4 2,0 i VTS 849 900 130 / 177 8,4 320
Opel Astra 2,0 Turbo Sport 863 400 147 / 200 9,1 350
*výbava vozidiel je odlišná

Naše hodnotenie

vzhľad výrazové prostriedky športovej verzie sú veľmi decentné až nenápadné, s výnimkou zadného krídla
interiér výborné sedadlá, príkladné ovládanie a dostatok miesta na sedenie, trefné športové doplnky, chýba športový zvuk
motor kráľ svojej kategórie , dynamický a úsporný
jazdné vlastnosti bezpečný podvozok, tvrdý na nerovnostiach, výborné pneumatiky Continental, citlivé ovládanie, dobré brzdy
technika na úrovni
výbava primeraná cene
úžitok veľký batožinový priestor, praktický interiér, vysoká nakladacia hrana,
celkový dojem ideálny kompromis medzi športovým a rodinným autom, vynikajúce jazdné vlastnosti pri zachovaní tradičných hodnôt modelu, uspokojí aj náročnejších

Celkový vzhľad Octavie RS je možno až príliš mierumilovný, nám sa však páčil masívny predný nárazník, zadné „krídlo“ a osemnásť palcové kolesá. Z bočného profilu je každému jasné rodinné zameranie auta aj napriek športovému charakteru.

 

 

Vďaka pneumatikám Continental mohol vyniknúť výborný podvozok s primerane mäkkou charakteristikou. Pre takéto zahýbanie by sa hodili ešte tvrdšie tlmiče, ale na priečnych nerovnostiach by bolo potom auto zase málo komfortné, takže celkom fajn kompromis medzi komfortom a športom. Príjemne nás prekvapil pokojný zadok Octavie RS. V konečnej fáze losieho testu, pri rýchlosti cca 85 km/h síce nastal klasický pretáčavý šmyk, ale nová RS zostáva ďaleko lepšie kontrolovateľná než predchodca v podobnej situácii.


Ešte pred testom sme sa dopočuli, že vraj Octavia RS je nevýrazná a málo športová nám sa to nezdá, pretože z času na čas si môže majiteľ vyraziť na trať niekdajšej asfaltovej rýchlostnej skúšky s dobrým povrchom. Octavia sa správa vyrovnane i vtedy, ak na chvíľu stratí kontakt so zemou. Jediné, čo môže pri takomto používaní trochu vadiť je ABS a vyššia hmotnosť prednej časti auta.

Strojcom športového šťastia je motor 2,0 TFSI, ktorý obšťastňuje mnohé športovo ladené autá koncernu VW. Agregát významne ťahá od 1850 otáčok, kde začína kulminovať krútiaci moment 280 Nm a jeho vrchol neklesne až po 5100 ot./min. ! Aby sme nadšenie z motora 2,0 TFSI trochu schladili, prišla na pomoc Impreza STi (ešte dvojliter) v sériovom vyhotovení. Je jasné, že Octavia RS je z iného cesta, ale v spodnom spektre otáčok (do 3000) má TFSI jednoznačne navrch. Až potom prichádza úder boxera z Japonska a začnú sa ukazovať rozdiely a v podstate to, že tieto auta si nekonkurujú. Jediné, čo môže na ideálnom motore TFSI vadiť je úplne obyčajný zvuk v interiéri.

Tieto dve logá sa stretli na jednom bojisku v rámci automobilových súťaží WRC, možno preto ich chcú mnohí porovnávať v sérii, ale to by bolo pre RS nespravodlivé. O čo zaostáva Octavia RS v športovej oblasti o to viac je komfortnejšia a vhodnejšia na dlhé cesty o spotrebe nehovoriac.

 

Octavia RS je dosť rýchla na to, aby mala v sériovom vybavení stabilizačný systém ESP. Ten je síce vypínateľný ale v situáciách, ktoré športovo ladeného vodiča potešia, môže z nenazdania zasiahnuť. Prečo? Stačí si auto nahodiť s vypnutým ESP do šmyku. Ak však v jeho priebehu stlačíte brzdový pedál tak, že sa aktivuje ABS, nastáva zmena. Štvorkanálový ABS funguje s ESP ako celok a vodičom požadovanú brzdnú silu už rozloží na základe analýzy systému ESP tak, aby sa auto stabilizovalo. Po uvoľnení brzdy to akože prejde, no rovnako šmyk je v inej fáze než vodič chcel. Stačí si túto skutočnosť uložiť do hlavy a potom auto chodí ako vodič chce.

Interiéru, ťažko niečo vytknúť, snáď len prílišné tlmenie športového zvuku motora a výfuku. Sedadlá sú také ako majú byť, výrazne tvarované s protišmykovou textíliou uprostred. V pórovitej látke sa celkom dobre zachytávajú omrvinky ale kategória ľudí, pre ktorých je auto určené, je s jedením za volantom vysporiadaná. Samotný volant a radiaca páka sú v pohode.











Autorádio a dvojzónová klimatizácia dostupná aj v iných modeloch Octavia zaujme jednoduchým a prehľadným ovládaním, čo sa v tejto dobe cení. Pedále (spojka a brzda) sú vzhľadom na polohu plynového pedálu a podlahy príliš vysoko.

 

 


Za priemernú spotrebu v dynamicky ladenom teste sa športová Octavia hanbiť nemusí, niekedy dosiahla aj 7,3 l/100 km.











„Rodinné turbo“ na každý deň má svoju cenu 940 000 Sk. Ak berieme do úvahy vnútorné i vonkajšie vybavenie a úžitkové vlastnosti, cena sa nejaví ako zlá. Mnohé kompaktné športové sú však lacnejšie.













Technické údaje

Motor
Typ prepĺňaný benzínový štvorvalec
Uloženie priečne
Zdvihový objem 1984 cm3
Výkon 147/200 kw/k
Pri otáčkach 5100 - 600 ot./min.
Krútiaci moment 280 Nm
Pri otáčkach 1850 - 5000 ot./min.
Kilogramový výkon 7 kg/k
Litrový výkon 100,8 (Turbo) k/l
Emisná norma EURO IV
Karoséria
Typ liftback
Počet dverí 5
Súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,31
Pneumatiky 225/40 R18
Prevodovka
Typ Manuálna
Počet stupňov 6
Poháňané kolesá predné
Podvozok
Predná náprava McPherson, spodné trojuhol. ramená
Zadná náprava viacprvkove zavesenie
Svetlosť podvozka 128 mm
Priemer otočenia 10,2 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu kotúčové
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2577 mm
Dĺžka 4578 mm
Širka 1759 mm
Výška 1447 mm
Pohotovostná hmotnosť 1400 kg
Užitočná hmotnosť 540 kg
Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel 560/1420 l
Objem palivovej nádrže 55 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 7,3 s
Maximálna rýchlosť 240 km/h
Spotreba
mesto 11,9 l/100 km
mimo mesto 6 l/100 km
kombinácia 7,8 l/100 km

 

 

 

 

 

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 022
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 545
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 293
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 948
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 753
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 744
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 477
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 458
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 225
  10. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 179

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, hovorí pre SME podnikateľ Michal Gučík, ktorého označujú za radcu Andreja Danka.

PLUS

SNS skúšajú posunúť slovenské "zvyklosti", doplatia na svoju nenažranosť

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

KOMENTÁRE

Počet superstarostov sa zvýšil o sto percent

Raslavický starosta je nový Vlado Ledecký.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.

Auto ako investícia? Na čo by ste si mali dať pozor pri výbere

Na cene začínajú rásť aj celkom obyčajné autá.