SME

Škoda Octavia RS

Väčšina sloganov sprevádzajúcich príchod automobilovej novinky na trh býva na míle vzdialená skutočnosti. Aj v prípade športového modelu Octavia RS môže slogan „Turbo na každý deň“ vyzerať trochu nadnesene ale jazda s najrýchlejšou sériovo vyrábanou Škod

Väčšina sloganov sprevádzajúcich príchod automobilovej novinky na trh býva na míle vzdialená skutočnosti. Aj v prípade športového modelu Octavia RS môže slogan „Turbo na každý deň“ vyzerať trochu nadnesene ale jazda s najrýchlejšou sériovo vyrábanou Škodou dokázala, že to tak nie je.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rodinný strih

Proporcie modelu Octavia sú priam predurčené pre rodinný život, najmä masívna zadná časť s gigantickým batožinovým priestorom objemu 560 litrov. Aby sa športová verzia RS odlíšila od množstva bežných modelov Octavia, dostala prepracované nárazníky a dynamicky vyzerajúce zadné krídlo. Rozdiel v jazdných vlastnostiach medzi bežným modelom a verziou RS je podľa nás väčší, než vonkajšie optické odlišnosti. V možno trochu diétnej úprave karosérie vyniknú osemnásť palcové disky s pneumatikami 225/40 R18. Pokiaľ ide o paletu farieb rozhodne odporúčame ktorúkoľvek len nie čiernu.

SkryťVypnúť reklamu

Kompromisy nie sú krysy

Silnejší športový ráz nachádzame v interiéri, kde výborne tvarované sedadlá s kombinovaným poťahom kože a látky dávajú najavo príslušnú dynamiku. Ostatné detaily vrátane prístrojového panelu, radiacej páky, pedálov a volantu stelesňujú typický kompromis medzi rodinným a športovým autom. Majiteľ Octavie RS a otec rodiny v žiadnom prípade nezostane ochudobnený o základné atribúty klasickej Octavie ako vnútorný priestor, dobrú ergonómiu a kvalitné vypracovanie. Za nemalú cenu modelu navyše dostane dvojzónovú automatickú klimatizáciu, kvalitné autorádio, tempomat, xenónové reflektory a ďalšie drobnosti.

Rodinný príslušníci si určite nebudú sťažovať na zvýšený hluk športového motora, naopak, keď otecko dostane chuť na rýchle sólo za volantom, poriadneho zvuku motora a výfuku sa nedočká. Okrem nedostatku zvukovej kulisy nám trochu prekážala nevhodná poloha brzdového a spojkového pedálu, ktoré sú na športové auto príliš vysoko. Celkovo však Škoda predviedla ako vyzerá dokonalý kompromis, teda spojenie rodinného a športového auta v jednom.

SkryťVypnúť reklamu

Keď to na chlapa príde

Pri bežnom používaní sa špičkový motor (2,0 TFSI) koncernu Volkswagen s priamym vstrekovaním paliva a turbodúchadlom správa pokojne a ekonomicky. Ľahko sa s ním predbieha a pri rodinnej jazde sa uskromní aj s ôsmimi litrami na sto kilometrov. Pritom pod kapotou drieme dvesto koní (147 kW) a krútiaci moment 280 Nm.

Po zmene jazdného štýlu dokáže Octavia RS pokoriť stokilometrovú rýchlosť za 7,3 s. Viac ako maximálna rýchlosť 240 km/h nás oslovila pružnosť a ťah motora v celom spektre otáčok. V princípe je jedno, pri akých otáčkach vodič stlačí plyn , motor vždy ochotne potiahne. Z pohľadu športového auta RS-ke chýba rýchlejšia odozva na elektronický plynový pedál, čo by priaznivci tunnigu vedeli ľahkou softvérovou úpravou zmeniť.

SkryťVypnúť reklamu

Podvozok s veľkou rezervou zvláda nápor výkonu, najmä do rýchlosti 200 km/h, kde by sa dostala k slovu vylepšená aerodynamika. Brzdy tiež bez problémov skrotia temperament motora, akurát treba počítať s ich skoršou výmenou. O priebehu testovania je aj krátke VIDEO.

Škoda Octavia RS a konkurenti

Vozidlo Motor Verzia Cena(Sk) Výkon (kW/K) Spotreba (l/100 km) Kufor(l)

Škoda Octavia 2,0 TFSI RS 940 000 147 / 200 7,8 560

VW Golf 2,0 TFSI GTI 964 000 147 / 200 8,0 350

SEAT Leon 2,0 TFSI Sport Up 755 400 136 / 185 8,1 340

Citroen C4 2,0 i VTS 849 900 130 / 177 8,4 320

Opel Astra 2,0 Turbo Sport 863 400 147 / 200 9,1 350

*výbava vozidiel je odlišná

Naše hodnotenie

vzhľad výrazové prostriedky športovej verzie sú veľmi decentné až nenápadné, s výnimkou zadného krídla

SkryťVypnúť reklamu
reklama

interiér výborné sedadlá, príkladné ovládanie a dostatok miesta na sedenie, trefné športové doplnky, chýba športový zvuk

motor kráľ svojej kategórie , dynamický a úsporný

jazdné vlastnosti bezpečný podvozok, tvrdý na nerovnostiach, výborné pneumatiky Continental, citlivé ovládanie, dobré brzdy

technika na úrovni

výbava primeraná cene

úžitok veľký batožinový priestor, praktický interiér, vysoká nakladacia hrana,

celkový dojem ideálny kompromis medzi športovým a rodinným autom, vynikajúce jazdné vlastnosti pri zachovaní tradičných hodnôt modelu, uspokojí aj náročnejších

Celkový vzhľad Octavie RS je možno až príliš mierumilovný, nám sa však páčil masívny predný nárazník, zadné „krídlo“ a osemnásť palcové kolesá. Z bočného profilu je každému jasné rodinné zameranie auta aj napriek športovému charakteru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 

Vďaka pneumatikám Continental mohol vyniknúť výborný podvozok s primerane mäkkou charakteristikou. Pre takéto zahýbanie by sa hodili ešte tvrdšie tlmiče, ale na priečnych nerovnostiach by bolo potom auto zase málo komfortné, takže celkom fajn kompromis medzi komfortom a športom. Príjemne nás prekvapil pokojný zadok Octavie RS. V konečnej fáze losieho testu, pri rýchlosti cca 85 km/h síce nastal klasický pretáčavý šmyk, ale nová RS zostáva ďaleko lepšie kontrolovateľná než predchodca v podobnej situácii.

Ešte pred testom sme sa dopočuli, že vraj Octavia RS je nevýrazná a málo športová nám sa to nezdá, pretože z času na čas si môže majiteľ vyraziť na trať niekdajšej asfaltovej rýchlostnej skúšky s dobrým povrchom. Octavia sa správa vyrovnane i vtedy, ak na chvíľu stratí kontakt so zemou. Jediné, čo môže pri takomto používaní trochu vadiť je ABS a vyššia hmotnosť prednej časti auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Strojcom športového šťastia je motor 2,0 TFSI, ktorý obšťastňuje mnohé športovo ladené autá koncernu VW. Agregát významne ťahá od 1850 otáčok, kde začína kulminovať krútiaci moment 280 Nm a jeho vrchol neklesne až po 5100 ot./min. ! Aby sme nadšenie z motora 2,0 TFSI trochu schladili, prišla na pomoc Impreza STi (ešte dvojliter) v sériovom vyhotovení. Je jasné, že Octavia RS je z iného cesta, ale v spodnom spektre otáčok (do 3000) má TFSI jednoznačne navrch. Až potom prichádza úder boxera z Japonska a začnú sa ukazovať rozdiely a v podstate to, že tieto auta si nekonkurujú. Jediné, čo môže na ideálnom motore TFSI vadiť je úplne obyčajný zvuk v interiéri.

Tieto dve logá sa stretli na jednom bojisku v rámci automobilových súťaží WRC, možno preto ich chcú mnohí porovnávať v sérii, ale to by bolo pre RS nespravodlivé. O čo zaostáva Octavia RS v športovej oblasti o to viac je komfortnejšia a vhodnejšia na dlhé cesty o spotrebe nehovoriac.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Octavia RS je dosť rýchla na to, aby mala v sériovom vybavení stabilizačný systém ESP. Ten je síce vypínateľný ale v situáciách, ktoré športovo ladeného vodiča potešia, môže z nenazdania zasiahnuť. Prečo? Stačí si auto nahodiť s vypnutým ESP do šmyku. Ak však v jeho priebehu stlačíte brzdový pedál tak, že sa aktivuje ABS, nastáva zmena. Štvorkanálový ABS funguje s ESP ako celok a vodičom požadovanú brzdnú silu už rozloží na základe analýzy systému ESP tak, aby sa auto stabilizovalo. Po uvoľnení brzdy to akože prejde, no rovnako šmyk je v inej fáze než vodič chcel. Stačí si túto skutočnosť uložiť do hlavy a potom auto chodí ako vodič chce.

Interiéru, ťažko niečo vytknúť, snáď len prílišné tlmenie športového zvuku motora a výfuku. Sedadlá sú také ako majú byť, výrazne tvarované s protišmykovou textíliou uprostred. V pórovitej látke sa celkom dobre zachytávajú omrvinky ale kategória ľudí, pre ktorých je auto určené, je s jedením za volantom vysporiadaná. Samotný volant a radiaca páka sú v pohode.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autorádio a dvojzónová klimatizácia dostupná aj v iných modeloch Octavia zaujme jednoduchým a prehľadným ovládaním, čo sa v tejto dobe cení. Pedále (spojka a brzda) sú vzhľadom na polohu plynového pedálu a podlahy príliš vysoko.

 

 

Za priemernú spotrebu v dynamicky ladenom teste sa športová Octavia hanbiť nemusí, niekedy dosiahla aj 7,3 l/100 km.

„Rodinné turbo“ na každý deň má svoju cenu 940 000 Sk. Ak berieme do úvahy vnútorné i vonkajšie vybavenie a úžitkové vlastnosti, cena sa nejaví ako zlá. Mnohé kompaktné športové sú však lacnejšie.

Technické údaje

Motor

Typ prepĺňaný benzínový štvorvalec

Uloženie priečne

Zdvihový objem 1984 cm3

Výkon 147/200 kw/k

Pri otáčkach 5100 - 600 ot./min.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Krútiaci moment 280 Nm

Pri otáčkach 1850 - 5000 ot./min.

Kilogramový výkon 7 kg/k

Litrový výkon 100,8 (Turbo) k/l

Emisná norma EURO IV

Karoséria

Typ liftback

Počet dverí 5

Súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,31

Pneumatiky 225/40 R18

Prevodovka

Typ Manuálna

Počet stupňov 6

Poháňané kolesá predné

Podvozok

Predná náprava McPherson, spodné trojuhol. ramená

Zadná náprava viacprvkove zavesenie

Svetlosť podvozka 128 mm

Priemer otočenia 10,2 m

Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením

Brzdy vzadu kotúčové

Rozmery, hmotnosti, objemy

Rázvor náprav 2577 mm

Dĺžka 4578 mm

Širka 1759 mm

Výška 1447 mm

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pohotovostná hmotnosť 1400 kg

Užitočná hmotnosť 540 kg

Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel 560/1420 l

Objem palivovej nádrže 55 l

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 7,3 s

Maximálna rýchlosť 240 km/h

Spotreba

mesto 11,9 l/100 km

mimo mesto 6 l/100 km

kombinácia 7,8 l/100 km

 

 

 

 

 

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 35 970
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 751
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 426
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 316
  5. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 6 100
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 762
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 541
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 371
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  2. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 878
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 455
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 093
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 781
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 959
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 568
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 925
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu