SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Ženeva – prezentácia nových modelov a dizajnérskych štúdií (2)

Jedna z najväčších európskych i svetových automobilových výstav, v poradí už 72. medzinárodný autosalón v Ženeve, začiatkom marca predviedol svoje najčerstvejšie novinky

. Aj keď sa v tomto roku v Ženeve nepredstavilo toľko svetových premiér ako po uplynulé roky, úroda sériových noviniek, štúdií a konceptov bola bohatá. Oficiálne tu malo svetovú premiéru 33 noviniek, európsku 18 a domácich švajčiarskych premiér bolo až päťdesiatpäť.Viaceré z nich sme predstavili textom či na snímkach pred týždňom, teraz uvádzame ďalšie.

K značkám, o ktorým sme sa už zmieňovali pred týždňom, ešte doplníme, že nový športový kaliber má Audi vo verzii RS6 a RS6 Avant Quattro, ktorý poháňa motor 4,2 V8 s výkonom 331 kW/450 k a zvláda „stovku“ za 4,9 s. Tiež najmenší A2 s motorom 1,6 FSI s priamym vstrekovaním benzínu má výkon 81 kW/110 k a kombinovanú spotrebu len 5,9 l/100 km. Ďalej to, že slávna britská značka Bentley má nielen stálych obdivovateľov, ale pod kapotou nového špičkového sedana Arnage R pohonnú jednotku V8 s objemom 6,75 a výkonom 336 kW/457 k.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vráťme sa však k ďalším značkám. BMW malo novinku v superluxusnej triede, kde prezentovalo predĺženú verziu Long limuzíny radu 7. Z trojkový rad mal ako novinku M Sportopaket pre BMW 3 Compact, ktorým sa športové gény modelu M prenášajú aj na Compact. Pozoruhodnou bola štúdiu CS1 Concept Car, ktorou BMW na malom roadsteri naznačuje, akým smerom by sa v budúcnosti mohol uberať dizajn exteriéru pripravovaného malého BMW. Honda okrem dôkladne modernizovanej CR-V a priestorného a úsporného mikrovanu Jazz mala v expozícii aj inovovaný športový model NS-X a štúdiu Dualnote.

Hyundai milo prekvapil úplne novým automobilom menom Getz z kategórie malých s motormi od 1,1 l (46 kW/62 k) po 1,6 l (77 kW/105 k), ale aj malým dieselom 1,5 l (59 kW/80 k). Úspešné a známe Mini patriace k BMW sa predstavilo špičkovým “ostrým” modelom Cooper S s motorom 1,6 a výkonom až 120 kW/163 k (218 km/h a 7,4 s). Kia má nové SUV – Sorento, na pohľad robustnejšiu náhradu za Sportage, priestranné SUV, ktoré by sa čoskoro malo objaviť na trhu. Zaujímavú dizajnovú štúdiu s menom Compass predstavil v Európe po prvý raz Jeep. Automobilka Lancia predstavila veľkopriestorovú Phedra, postavenú na spoločnej platforne ako Citroen C8, Fiat Ulysse a Peugeot 807. Maseratti svoje GT Coupé s motorom 4,2 V8 predstavil v európskej premiére, po prvý raz s tlačidlovým radenímm, ako má formula 1.

SkryťVypnúť reklamu

Mazda zásadne modernizuje svoju strednú triedu a predviedla náhradu za 626 s jednoduchým označením Mazda 6 ako sedan, hatchback i kombi s menom Wagon. Základným bude motor 1,8 l (88 kW/120 k), špičkovým 2,3 l a vznetovým dvojlitrom so vstrekovaním Common Rail. Štúdia MX Sport Runabout by mala byť predbežcom športovo-kompaktného päťdverového automobilu, ktorý príde na trh v roku 2003 a bude sa vyrábať v Európe.

Maybach sa po prvý raz prezentoval ako samostatná značka. Mal byť v Ženeve hviezdou prvej veľkosti, ako najluxusnejší sériovo vyrábaný automobil na svete. Žiaľ, predviedol sa len za tmavou sklenenou stenou. Jeho kontúry však nezapreli jeho budúci luxus. V expozícii Mercedes-Benz sa veľkej pozornosti sa dostalo novej generácii automobilu Mercedes-Benz triedy E, elegantnému sedanu vyššej strednej triedy s mnohými technickými novinkami, napríklad elektrohydraulickým brzdovým systémom, vzduchovým pružením Airmatic či štvorzónovou klimatizáciou. Veľkej pozornosti sa tešilo aj veľmi elegantné kupé Mercedes-Benz CLK a špičkový najmenší Mercedes A210 Evolution (140 k, 203 km/h, 8,2 s). MG s faceliftom kabrioletu s označením TF získal v Ženeve ocenenie Kabriolet roka, ktorý sa tu každoročne udeľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Nissan okrem novej Primery mal dve esá v podobe koncepčnej štúdie automobilu variabilného SUV s menom YanYa a agresívne športové kupé GT-R, možno európsky Nissan Skylane. Opel predstavil novú Vectru vo svetovej premiére. Spolu s ňou aj športový variant s menom Vectra GTS, z ktorých najvýkonnejší variant bude poháňať motor 3,2 V6 (160 kW/218 k). Zaujímavou bola štúdia mikrovanu Concept M postavená na báze Corsy, ale aj štúdia Vivaro. Peugeot sa pýšil viacerými premiérami - veľkopriestorovým vanom 807, ale aj praktické kombi 307 SW a 206 SW odvodené z osobných verzií.

Tromfami boli aj štúdie na báze modelu 206 – RC Carreau a RC Pique. Obe vo vyhotovení kupé, s motorom pred zadnou nápravou, v rozdielnych farbách a s rozdielnymi motormi benzínovým 2,0 a dieselom 2,2 HDI. Renault mal zaujímavú novinku v možnom nástupcovi veľkopriestorového Espace, v Ženeve prezentovanom ako štúdia Z81 – Espace Concept. Sedemmiestny van bude poháňať motor 3,5 V6 s výkonom 180 kW/245 k. Ťahákom boli aj dve športové Clia – Sport 2,0 16V (124 kW/168 k) a Kit Car Super 1600 (160 kW/218 k). Saab svoju štúdiu 9³-X prezentuje ako výkonné s vlastnosťami terénneho vozidla, k čomu mu slúži aj elektronicky nastaviteľný podvozok.

SkryťVypnúť reklamu

Má motor s výkonom 206 kW/280 k a krútiaci moment 400 Nm. Seat mal v Ženeve novú generáciu Ibizy, ktorá mala premiéru už predtým – už na podvozkovej platforme Fabie a VW Polo. Smart sa predstavil modelom Crossblade – je to automobil do mesta, bez čelného skla i bočných dverí, na mieste ktorých je tyčová vzpera. Má, ako aj ostatné smarty, modernizovaný vzhľad. Subaru malo v Ženeve silne modernizovaný Forester. Najväčšie zmeny má tento pozoruhodný automobil na cesty i do terénu v prednej i zadnej partii.

Suzuki predstavil v Ženeve nové Alto. Tento malý päťdverový hatchback poháňa úsporný motor s objemom 1,1 l, ktorý dosahuje najvyšší výkon 46 kW/62 k. Škoda v Ženeve prekvapila. Štúdia Tudor patrila k najkrajším automobilom. Elegantné kupé na podvozku Superbu udivovalo ladnými líniami. Podľa predstaviteľov automobilky Tudor je len ukážkou kreatívneho potenciálu automobilky a s jeho výrobou sa neráta. Tata spolu s Ital Designom predstavili jednopriestorový van MPV Concept Indiva, ale aj malý automobil Indica ako trojpriestorový sedan.
Toyota vystavovala niekoľko koncepčných štúdií.

SkryťVypnúť reklamu

Toyota UUV ponúka svoju víziu vozidla budúcnosti. Sleduje sa ním ďalší možný rozvoj športovo-úžitkových vozidiel (SUV) a vytvorenie celkom nového mestského segmentu. Má pohon 4x4, dômyselný dizajn a výborné jazdné vlastnosti. Volkswagen predstavil reprezentačný sedan Phaeton, najjagavejšiu hviezdu Volkswagenu. Bude sa vyrábať v Drážďanoch a jeho montáž spoza skla budú môcť sledovať budúci majitelia. Základnou pohonnou jednotkou bude benzínový šesťvalec 2,8 l a výkonom 177 kW/240 k, najvýkonnejšou dvanásťvalec W12 s objemom 6,0 l a výkonom 309 kW/420 k. Volvo XC 90 sa radí medzi najatraktívnejšie automobily kategórie SUV.

Z pozoruhodných štúdií patrili k najväčším atrakciám autosalónu kreácia Alfa Romeo Brera od Giugiara Bertona Novanta, už spomínané športové kupé Peugeot RC, koncepčná štúdia Opel Concept M, či unikátny koncept kabrioleta Rinspeed Presto s premenlivou dĺžkou karosérie a počtom sedadiel dve alebo štyri od švajčiarskeho konštruktéra Rinderknechata. Obdivovateľov športových automobilov zaujalo nové Ferrari, model 575M Maranello s motorom 5,75 l V12 s enormným výkonom 320 kW/435 k, ktoré zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,2 s. Zvedavosť budil aj švédsky Koenigsegg, uchádzač o najrýchlejšie produkčné auto na svete.

SkryťVypnúť reklamu

Pozornosť najširšej vrstvy návštevníkov patrí vždy novým produkčným modelom. Ak začneme od najmenších, tak sú to napríklad už pred Ženevou predstavené Ford Fiesta, Citroen C3, Honda Jazz a Daewoo Kalos, úplne nové Hyundai Getz, Suzuki Alto, či Mazda MX Sport Runabout, elegantné kombi Peugeot 206 SW a Ford Fusion. Z väčších Mazda 6 a 6 Wagon, Opel Vectra, Daewoo Magnus ako náhrada za Leganzu, modernizovaná Alfa Romeo 156 a väčšie kombi Peugeot 307 SW. Výrobcovia ich postupne zavedú do sériovej výroby a dodajú na trh, aby možno už na niektorom najbližšom autosalóne predstavili svoje ďalšie nové modely.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 716
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 180
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 510
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 163
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 246
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 537
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 338
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.


17. aug
Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.


11 h
Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.


9 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


4 h

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  2. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  3. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  4. Štefan Vidlár: Je suis fan
  5. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  6. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  7. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  8. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 922
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 020
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 794
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 698
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 056
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 999
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 681
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 646
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu