SME
reklama

Ženeva – prezentácia nových modelov a dizajnérskych štúdií (2)

Jedna z najväčších európskych i svetových automobilových výstav, v poradí už 72. medzinárodný autosalón v Ženeve, začiatkom marca predviedol svoje najčerstvejšie novinky

. Aj keď sa v tomto roku v Ženeve nepredstavilo toľko svetových premiér ako po uplynulé roky, úroda sériových noviniek, štúdií a konceptov bola bohatá. Oficiálne tu malo svetovú premiéru 33 noviniek, európsku 18 a domácich švajčiarskych premiér bolo až päťdesiatpäť.Viaceré z nich sme predstavili textom či na snímkach pred týždňom, teraz uvádzame ďalšie.

K značkám, o ktorým sme sa už zmieňovali pred týždňom, ešte doplníme, že nový športový kaliber má Audi vo verzii RS6 a RS6 Avant Quattro, ktorý poháňa motor 4,2 V8 s výkonom 331 kW/450 k a zvláda „stovku“ za 4,9 s. Tiež najmenší A2 s motorom 1,6 FSI s priamym vstrekovaním benzínu má výkon 81 kW/110 k a kombinovanú spotrebu len 5,9 l/100 km. Ďalej to, že slávna britská značka Bentley má nielen stálych obdivovateľov, ale pod kapotou nového špičkového sedana Arnage R pohonnú jednotku V8 s objemom 6,75 a výkonom 336 kW/457 k.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vráťme sa však k ďalším značkám. BMW malo novinku v superluxusnej triede, kde prezentovalo predĺženú verziu Long limuzíny radu 7. Z trojkový rad mal ako novinku M Sportopaket pre BMW 3 Compact, ktorým sa športové gény modelu M prenášajú aj na Compact. Pozoruhodnou bola štúdiu CS1 Concept Car, ktorou BMW na malom roadsteri naznačuje, akým smerom by sa v budúcnosti mohol uberať dizajn exteriéru pripravovaného malého BMW. Honda okrem dôkladne modernizovanej CR-V a priestorného a úsporného mikrovanu Jazz mala v expozícii aj inovovaný športový model NS-X a štúdiu Dualnote.

Hyundai milo prekvapil úplne novým automobilom menom Getz z kategórie malých s motormi od 1,1 l (46 kW/62 k) po 1,6 l (77 kW/105 k), ale aj malým dieselom 1,5 l (59 kW/80 k). Úspešné a známe Mini patriace k BMW sa predstavilo špičkovým “ostrým” modelom Cooper S s motorom 1,6 a výkonom až 120 kW/163 k (218 km/h a 7,4 s). Kia má nové SUV – Sorento, na pohľad robustnejšiu náhradu za Sportage, priestranné SUV, ktoré by sa čoskoro malo objaviť na trhu. Zaujímavú dizajnovú štúdiu s menom Compass predstavil v Európe po prvý raz Jeep. Automobilka Lancia predstavila veľkopriestorovú Phedra, postavenú na spoločnej platforne ako Citroen C8, Fiat Ulysse a Peugeot 807. Maseratti svoje GT Coupé s motorom 4,2 V8 predstavil v európskej premiére, po prvý raz s tlačidlovým radenímm, ako má formula 1.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mazda zásadne modernizuje svoju strednú triedu a predviedla náhradu za 626 s jednoduchým označením Mazda 6 ako sedan, hatchback i kombi s menom Wagon. Základným bude motor 1,8 l (88 kW/120 k), špičkovým 2,3 l a vznetovým dvojlitrom so vstrekovaním Common Rail. Štúdia MX Sport Runabout by mala byť predbežcom športovo-kompaktného päťdverového automobilu, ktorý príde na trh v roku 2003 a bude sa vyrábať v Európe.

Maybach sa po prvý raz prezentoval ako samostatná značka. Mal byť v Ženeve hviezdou prvej veľkosti, ako najluxusnejší sériovo vyrábaný automobil na svete. Žiaľ, predviedol sa len za tmavou sklenenou stenou. Jeho kontúry však nezapreli jeho budúci luxus. V expozícii Mercedes-Benz sa veľkej pozornosti sa dostalo novej generácii automobilu Mercedes-Benz triedy E, elegantnému sedanu vyššej strednej triedy s mnohými technickými novinkami, napríklad elektrohydraulickým brzdovým systémom, vzduchovým pružením Airmatic či štvorzónovou klimatizáciou. Veľkej pozornosti sa tešilo aj veľmi elegantné kupé Mercedes-Benz CLK a špičkový najmenší Mercedes A210 Evolution (140 k, 203 km/h, 8,2 s). MG s faceliftom kabrioletu s označením TF získal v Ženeve ocenenie Kabriolet roka, ktorý sa tu každoročne udeľuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nissan okrem novej Primery mal dve esá v podobe koncepčnej štúdie automobilu variabilného SUV s menom YanYa a agresívne športové kupé GT-R, možno európsky Nissan Skylane. Opel predstavil novú Vectru vo svetovej premiére. Spolu s ňou aj športový variant s menom Vectra GTS, z ktorých najvýkonnejší variant bude poháňať motor 3,2 V6 (160 kW/218 k). Zaujímavou bola štúdia mikrovanu Concept M postavená na báze Corsy, ale aj štúdia Vivaro. Peugeot sa pýšil viacerými premiérami - veľkopriestorovým vanom 807, ale aj praktické kombi 307 SW a 206 SW odvodené z osobných verzií.

Tromfami boli aj štúdie na báze modelu 206 – RC Carreau a RC Pique. Obe vo vyhotovení kupé, s motorom pred zadnou nápravou, v rozdielnych farbách a s rozdielnymi motormi benzínovým 2,0 a dieselom 2,2 HDI. Renault mal zaujímavú novinku v možnom nástupcovi veľkopriestorového Espace, v Ženeve prezentovanom ako štúdia Z81 – Espace Concept. Sedemmiestny van bude poháňať motor 3,5 V6 s výkonom 180 kW/245 k. Ťahákom boli aj dve športové Clia – Sport 2,0 16V (124 kW/168 k) a Kit Car Super 1600 (160 kW/218 k). Saab svoju štúdiu 9³-X prezentuje ako výkonné s vlastnosťami terénneho vozidla, k čomu mu slúži aj elektronicky nastaviteľný podvozok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Má motor s výkonom 206 kW/280 k a krútiaci moment 400 Nm. Seat mal v Ženeve novú generáciu Ibizy, ktorá mala premiéru už predtým – už na podvozkovej platforme Fabie a VW Polo. Smart sa predstavil modelom Crossblade – je to automobil do mesta, bez čelného skla i bočných dverí, na mieste ktorých je tyčová vzpera. Má, ako aj ostatné smarty, modernizovaný vzhľad. Subaru malo v Ženeve silne modernizovaný Forester. Najväčšie zmeny má tento pozoruhodný automobil na cesty i do terénu v prednej i zadnej partii.

Suzuki predstavil v Ženeve nové Alto. Tento malý päťdverový hatchback poháňa úsporný motor s objemom 1,1 l, ktorý dosahuje najvyšší výkon 46 kW/62 k. Škoda v Ženeve prekvapila. Štúdia Tudor patrila k najkrajším automobilom. Elegantné kupé na podvozku Superbu udivovalo ladnými líniami. Podľa predstaviteľov automobilky Tudor je len ukážkou kreatívneho potenciálu automobilky a s jeho výrobou sa neráta. Tata spolu s Ital Designom predstavili jednopriestorový van MPV Concept Indiva, ale aj malý automobil Indica ako trojpriestorový sedan.
Toyota vystavovala niekoľko koncepčných štúdií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toyota UUV ponúka svoju víziu vozidla budúcnosti. Sleduje sa ním ďalší možný rozvoj športovo-úžitkových vozidiel (SUV) a vytvorenie celkom nového mestského segmentu. Má pohon 4x4, dômyselný dizajn a výborné jazdné vlastnosti. Volkswagen predstavil reprezentačný sedan Phaeton, najjagavejšiu hviezdu Volkswagenu. Bude sa vyrábať v Drážďanoch a jeho montáž spoza skla budú môcť sledovať budúci majitelia. Základnou pohonnou jednotkou bude benzínový šesťvalec 2,8 l a výkonom 177 kW/240 k, najvýkonnejšou dvanásťvalec W12 s objemom 6,0 l a výkonom 309 kW/420 k. Volvo XC 90 sa radí medzi najatraktívnejšie automobily kategórie SUV.

Z pozoruhodných štúdií patrili k najväčším atrakciám autosalónu kreácia Alfa Romeo Brera od Giugiara Bertona Novanta, už spomínané športové kupé Peugeot RC, koncepčná štúdia Opel Concept M, či unikátny koncept kabrioleta Rinspeed Presto s premenlivou dĺžkou karosérie a počtom sedadiel dve alebo štyri od švajčiarskeho konštruktéra Rinderknechata. Obdivovateľov športových automobilov zaujalo nové Ferrari, model 575M Maranello s motorom 5,75 l V12 s enormným výkonom 320 kW/435 k, ktoré zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,2 s. Zvedavosť budil aj švédsky Koenigsegg, uchádzač o najrýchlejšie produkčné auto na svete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pozornosť najširšej vrstvy návštevníkov patrí vždy novým produkčným modelom. Ak začneme od najmenších, tak sú to napríklad už pred Ženevou predstavené Ford Fiesta, Citroen C3, Honda Jazz a Daewoo Kalos, úplne nové Hyundai Getz, Suzuki Alto, či Mazda MX Sport Runabout, elegantné kombi Peugeot 206 SW a Ford Fusion. Z väčších Mazda 6 a 6 Wagon, Opel Vectra, Daewoo Magnus ako náhrada za Leganzu, modernizovaná Alfa Romeo 156 a väčšie kombi Peugeot 307 SW. Výrobcovia ich postupne zavedú do sériovej výroby a dodajú na trh, aby možno už na niektorom najbližšom autosalóne predstavili svoje ďalšie nové modely.

Autor: JÁN GOLDBERGER, Bratislava-Ženeva

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 245
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 756
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 005
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 864
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 636
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 567
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Kumičák: Kolaborant
  2. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  3. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  5. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  6. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  7. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  8. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 606
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 493
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 366
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 700
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 358
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 344
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 004
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 419
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu