Dacia je už zisková

Zámer francúzskeho koncernu Renault z konca minulého desaťročia obnoviť výrobu osobných vozidiel v rumunskej automobilke Dacia sa vydaril.

Výroba automobilov priniesla prvý zisk už v treťom roku od jej začatia. Dacia začala vyrábať model Logan v septembri 2003. Nasledujúci rok skončilo jej hospodárenie so stratou 72,3 milióna EUR, v prepočte vyše 2,7 miliardy SKK; ale vlani už bol čistý zisk Dacie 57 miliónov EUR. Dacia dosiahla vlani obrat 1,2 miliardy EUR a tento rok, hlavne vďaka odbytu Loganov, vzrastie asi o štvrtinu.

Renault za svoju spoluprácu s Daciou v 60. rokoch minulého storočia zožal doma len vlnu kritiky. Preto po skončení platnosti 12-ročnej dohody o spolupráci ju v roku 1978 už neobnovil. V roku 1991 bola Dacia z výrobcu motorových vozidiel zdegradovaná na rumunského generálneho importéra Renaultu.

Nová etapa života Dacie sa začala po jej privatizácii v roku 1999, keď sa stala dcérou francúzskeho koncernu. Renault v nasledujúcich rokoch do nej investoval 630 miliónov EUR.

Renault vyrába v Rumunsku vozidlo vhodné pre viaceré krajiny strednej, východnej a južnej Európy, ale aj pre obyvateľov týchto regiónov, ktorých finančná situácia je len priemerná. Je schopný predávať na trhu spotrebiteľom automobil za menej ako 6 000 EUR.

Aj vďaka tomu Dacia vlani vyviezla 51 000 vozidiel a na rumunskom trhu ich predala 113 000. V porovnaní s rokom 2004 sa predaj Loganov vlani zvýšil o 69 %. K prudkému vzostupu ich predaja došlo preto, lebo v krajine sa zaviedla 16-% rovná daň, ktorá nahradila 40-% daň z príjmov obyvateľstva.

Šéf Dacie Francois Fourmont uviedol, že Loganov sa na budúci rok vyvezie viac, než sa ich predá na rumunskom trhu. Model Logan je podľa štatistiky spoločnosti Jato Dynamics druhým najpredávanejším vo východnej Európe. Avšak doťahuje sa aj na českú Škodu Fabia.

Logan je vhodný aj na ruské cesty. V moskovskom závode Renaultu sa ich plánuje vyrobiť v roku 2010 okolo 120 000. Teraz je ich ročná produkcia 60 000. Logan sa vyrába už aj v Maroku a Kolumbii. V budúcom roku sa začne montovať v Indii. Podľa dohody z minulého týždňa do jeho výroby v Iráne Renault v nasledujúcich rokoch bude investovať miliardu EUR.

Informoval o tom rakúsky denník Die Presse.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 877
  2. Od septembra opäť po starom 6 156
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 788
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 424
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 731
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 693
  7. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 212
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 195
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 092
  10. Leto nekončí! 1 077

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ukázal svoje najmenšie SUV, volá sa T-Roc

Už v základe ponúkne bohatú výbavu a možnosti individualizácie.

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.