SME

Dacia je už zisková

Zámer francúzskeho koncernu Renault z konca minulého desaťročia obnoviť výrobu osobných vozidiel v rumunskej automobilke Dacia sa vydaril.

Výroba automobilov priniesla prvý zisk už v treťom roku od jej začatia. Dacia začala vyrábať model Logan v septembri 2003. Nasledujúci rok skončilo jej hospodárenie so stratou 72,3 milióna EUR, v prepočte vyše 2,7 miliardy SKK; ale vlani už bol čistý zisk Dacie 57 miliónov EUR. Dacia dosiahla vlani obrat 1,2 miliardy EUR a tento rok, hlavne vďaka odbytu Loganov, vzrastie asi o štvrtinu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Renault za svoju spoluprácu s Daciou v 60. rokoch minulého storočia zožal doma len vlnu kritiky. Preto po skončení platnosti 12-ročnej dohody o spolupráci ju v roku 1978 už neobnovil. V roku 1991 bola Dacia z výrobcu motorových vozidiel zdegradovaná na rumunského generálneho importéra Renaultu.

SkryťVypnúť reklamu

Nová etapa života Dacie sa začala po jej privatizácii v roku 1999, keď sa stala dcérou francúzskeho koncernu. Renault v nasledujúcich rokoch do nej investoval 630 miliónov EUR.

Renault vyrába v Rumunsku vozidlo vhodné pre viaceré krajiny strednej, východnej a južnej Európy, ale aj pre obyvateľov týchto regiónov, ktorých finančná situácia je len priemerná. Je schopný predávať na trhu spotrebiteľom automobil za menej ako 6 000 EUR.

Aj vďaka tomu Dacia vlani vyviezla 51 000 vozidiel a na rumunskom trhu ich predala 113 000. V porovnaní s rokom 2004 sa predaj Loganov vlani zvýšil o 69 %. K prudkému vzostupu ich predaja došlo preto, lebo v krajine sa zaviedla 16-% rovná daň, ktorá nahradila 40-% daň z príjmov obyvateľstva.

Šéf Dacie Francois Fourmont uviedol, že Loganov sa na budúci rok vyvezie viac, než sa ich predá na rumunskom trhu. Model Logan je podľa štatistiky spoločnosti Jato Dynamics druhým najpredávanejším vo východnej Európe. Avšak doťahuje sa aj na českú Škodu Fabia.

SkryťVypnúť reklamu

Logan je vhodný aj na ruské cesty. V moskovskom závode Renaultu sa ich plánuje vyrobiť v roku 2010 okolo 120 000. Teraz je ich ročná produkcia 60 000. Logan sa vyrába už aj v Maroku a Kolumbii. V budúcom roku sa začne montovať v Indii. Podľa dohody z minulého týždňa do jeho výroby v Iráne Renault v nasledujúcich rokoch bude investovať miliardu EUR.

Informoval o tom rakúsky denník Die Presse.

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 097
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 990
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 256
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 034
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 827
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 494
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 068
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 562
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Ako "Volský Jano" prispel k porážke nacizmu - prvá časť.
  2. Anna Miľanová: Diktátori, sadisti v rôznych oblastiach spoločnosti, počnúc od rodín, zvyknú byť zákerne útoční...
  3. Milan Srnka: Ako poslať Fica do politického dôchodku: Opozícia musí urobiť kompromisy
  4. Štefan Šturdzík: Výstrel Igora Matoviča.
  5. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh.
  6. Anna Šuhajdová: Nemecký bankový obor láme rekordy: Po 14 rokoch zažíva finančný vrchol. Ide o začiatok novej éry?
  7. Ján Valchár: O Máriových muliciach II.
  8. Aleksander Prętnicki: Slepý bod - Bratislavský expres
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 422
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 689
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 479
  4. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 8 805
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 746
  6. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 7 185
  7. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 573
  8. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 005
  1. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  7. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  8. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu