Dacia je už zisková

Zámer francúzskeho koncernu Renault z konca minulého desaťročia obnoviť výrobu osobných vozidiel v rumunskej automobilke Dacia sa vydaril.

Výroba automobilov priniesla prvý zisk už v treťom roku od jej začatia. Dacia začala vyrábať model Logan v septembri 2003. Nasledujúci rok skončilo jej hospodárenie so stratou 72,3 milióna EUR, v prepočte vyše 2,7 miliardy SKK; ale vlani už bol čistý zisk Dacie 57 miliónov EUR. Dacia dosiahla vlani obrat 1,2 miliardy EUR a tento rok, hlavne vďaka odbytu Loganov, vzrastie asi o štvrtinu.

Renault za svoju spoluprácu s Daciou v 60. rokoch minulého storočia zožal doma len vlnu kritiky. Preto po skončení platnosti 12-ročnej dohody o spolupráci ju v roku 1978 už neobnovil. V roku 1991 bola Dacia z výrobcu motorových vozidiel zdegradovaná na rumunského generálneho importéra Renaultu.

Nová etapa života Dacie sa začala po jej privatizácii v roku 1999, keď sa stala dcérou francúzskeho koncernu. Renault v nasledujúcich rokoch do nej investoval 630 miliónov EUR.

Renault vyrába v Rumunsku vozidlo vhodné pre viaceré krajiny strednej, východnej a južnej Európy, ale aj pre obyvateľov týchto regiónov, ktorých finančná situácia je len priemerná. Je schopný predávať na trhu spotrebiteľom automobil za menej ako 6 000 EUR.

Aj vďaka tomu Dacia vlani vyviezla 51 000 vozidiel a na rumunskom trhu ich predala 113 000. V porovnaní s rokom 2004 sa predaj Loganov vlani zvýšil o 69 %. K prudkému vzostupu ich predaja došlo preto, lebo v krajine sa zaviedla 16-% rovná daň, ktorá nahradila 40-% daň z príjmov obyvateľstva.

Šéf Dacie Francois Fourmont uviedol, že Loganov sa na budúci rok vyvezie viac, než sa ich predá na rumunskom trhu. Model Logan je podľa štatistiky spoločnosti Jato Dynamics druhým najpredávanejším vo východnej Európe. Avšak doťahuje sa aj na českú Škodu Fabia.

Logan je vhodný aj na ruské cesty. V moskovskom závode Renaultu sa ich plánuje vyrobiť v roku 2010 okolo 120 000. Teraz je ich ročná produkcia 60 000. Logan sa vyrába už aj v Maroku a Kolumbii. V budúcom roku sa začne montovať v Indii. Podľa dohody z minulého týždňa do jeho výroby v Iráne Renault v nasledujúcich rokoch bude investovať miliardu EUR.

Informoval o tom rakúsky denník Die Presse.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Používate make-up? Potom spozornite
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Mečiarovské spôsoby nového bratislavského župana?
  2. Študenti Stavebnej fakulty STU na exkurzii v Brne
  3. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  4. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  5. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  7. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  8. Používate make-up? Potom spozornite
  9. Legendárna Transsibírska magistrála
  10. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 28 553
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 203
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 127
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 022
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 024
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 992
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 982
  8. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov 948
  9. Používate make-up? Potom spozornite 948
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 902

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Róbert Bezák: Za pápežmi som bol trikrát, chodil som aj za kardinálmi

Diskusia SME NAŽIVO s Róbertom Bezákom a Marie Vrabcovou.

PLUS

Fico dal opäť prednosť sebe, a kto je užitočný idiot politiky

Robert Fico si už musí poslušnosť vynucovať krajnými prostriedkami

KOMENTÁRE

Rok 1998: Maďarka prah môjho domu neprekročí

Čože?! Ty nebudeš voliť Mečiara?

Neprehliadnite tiež

V počítači nasimulovali, ako vyzerá optimálna križovatka

Kruhové objazdy premávku spomaľujú, inteligentné semafory zrýchľujú.

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.