V sobotu, 3. júna 2006, štartuje v ruskom Petrohrade jedna z najťažších súťaží OFF ROAD na svete – terénne preteky okolo Ladožského jazera – Ladoga Trophy 2006. Tento rok bude mať premiéru Matador Off Road Trophy Team Slovakia v zložení Štefan Malák a Michal Ďurdík na upravenom automobile Nissan Patrol GR 60 2,7 TDI. Vozidlo bude obuté do špeciálnych OFF ROAD pneumatík Wisentta 31x10,5 R 15 M/T.
Náročné preteky v extrémne ťažkých podmienkach si nevyžadujú len zručnosť pri riadení terénneho vozidla, ale aj kus ľudskej odvahy. Viac ako 200 posádok z 18 krajín sveta sa pokúsi v priebehu 9 dní a 9 etáp prejsť viac ako 1200 kilometrov vo veľmi nebezpečnom a mnohokrát takmer neschodnom teréne plnom nevyspytateľných močiarov. Člen slovenskej posádky Štefan Malák aj vzhľadom na to upozorňuje: Nejde o rýchlostné preteky, priemerná rýchlosť súťažiacich terénnych vozidiel sa niekedy pohybuje v rozmedzí 3 – 4 km/hod.
O náročnosti trate svedčí aj fakt, že preteky každoročne dokončí len zlomok tých, ktorí sa na začiatku postavia na štart. O cieľoch pred súťažou je teda veľmi ťažké hovoriť. „Ideme najmä skúšať, vidieť a získavať skúsenosti,“ hovorí Malák. Zaujímavosťou z doterajších pretekov je aj fakt, že v nich doteraz nikdy nezvíťazil tím, ktorý nepochádza z niektorej z krajín bývalého Sovietskeho zväzu. „Všetko záleží na zručnosti posádky, jej dobrých a zlých momentálnych rozhodnutiach,“ objasňuje situáciu Malák. Dôležitou súčasťou terénnych automobilov na tejto súťaží je navijak, ktorý posádke veľmi často pomáha zvládnuť zložité situácie – nepostrádateľný je pri prevrátení auta, jeho uviaznutí v teréne, či potopení pod hladinu vody. Naša reprezentačná dvojica je vybavená dvojicou navijakov – jedným na prednej časti a druhým na zadnej časti vozidla, pod pravými zadnými dverami.
Samozrejmosťou je aj vybavenie vozidla tzv. šnorchlom – zvýšeným sacím potrubím vzduchu do motora, ktoré má automobil umiestnený až nad strechou a je opatrené špeciálnym vzduchovým filtrom. Vo vozidle bola taktiež prerobená a vymenená elektroinštalácia, ktorá je absolútne vodotesná. Všetky ovládače, ktoré sú pod elektrickým napätím sú umiestnené v kabíne vozidla na strope strešnej časti karosérie tak, aby sa k nim podľa možnosti nedostala voda.
Súťažiace tímy si musia vedieť poradiť v takmer každej situácii. „V prípade ak požiadate o vyprostenie organizátorov súťaže, ste pre tento deň diskvalifikovaný,“ vysvetľuje Malák. V situácii, keď si posádka nedokáže pomôcť sama a nechce prísť o možnosť bodovať, môže o pomoc požiadať len niektorého zo svojich súperov.
Slovenský tím bude v terénnych pretekov okolo Ladožského jazera (jeho rozloha by zabrala približne jednu tretina Slovenska) súťažiť v kategórii TROPHY. Cieľ pretekov je rovnako ako štart v Petrohrade, 11. júna.