SME
reklama

Autom do Chorvátska

Pred začiatkom hlavnej turistickej sezóny sme navštívili Chorvátsko s cieľom zmapovať cesty, momentálne ceny a novinky v prímorskej krajine. Prinášame tiež základnú kalkuláciu nákladov na cestu autom do rôznych destinácií Chorvátska.

Upozornenie autora: Vzhľadom k tomu, že článok sa stále objavuje v čítanosti, upozorňujeme na skutočnosť, že bol publikovaný pred dvomi rokmi a preto nie všetky informácie sa stotožňujú so súčasnosťou!

Pred začiatkom hlavnej turistickej sezóny sme osobne navštívili Chorvátsko s cieľom zmapovať cesty, momentálne ceny a novinky v Slovákmi najnavštevovanejšej prímorskej krajine. Prinášame tiež základnú kalkuláciu nákladov na cestu autom do rôznych destinácií Chorvátska.

V Chorvátsku nové diaľnice nepribudli

Veľká časť Slovákov stále uprednostňuje dovolenku vlastným autom pred autobusom,

cesta autom je pohodlnejšia, rýchlejšia a drahšia.

Priepustnosť dopravnej tepny smerom k chorvátskemu pobrežiu síce z roka na rok stúpa, ale v nadchádzajúcej letnej sezóne nové úseky diaľnice nepribudnú. Iná situácia bude o rok, kedy v júni sprístupnia tridsaťsedemkilometrový úsek diaľnice Dugopolje - Šestanovac. Počas májovej reportážnej cesty sme si všimli rozširovanie ciest na diaľničnom privádzači k Splitu a na pobrežnej magistrále. Teoreticky ba sa tak mohla zrýchliť doprava v kritickom úseku od konca diaľnice po Makarsku Riviéru. Dva najdlhšie tunely Mala Kapela a Sveti Rok budú aj toto leto priechodné iba v jednom tubuse obojsmerne.

Maďarsko sa tiež snaží
Tempo výstavby diaľnice M7 z Budapešti smerom na Balatón a Nagykanizsu je výrazne pomalšie než sme zvyknutí u Chorvátov, avšak tohto roku pribudol nový štvorprúdový úsek v dĺžke cca 35 km. Budapešť je naďalej problematická, preto je lepšie použiť cestu cez západ Maďarska a bez poplatkov (Bratislava- Mosonmagyarovar- Csorna- Szombathely-Redics) prípadne preťaženú rakúsko-slovinskú trasu cez Graz, Maribor až do Zagreb.



Cesta vlastným autom znamená pre rodinu väčšiu pohodu, komfort, rýchlejšiu prepravu ale nemalé náklady a riziká v prípade nehody či poruchy. Chorvátsko je na nával áut stále lepšie pripravené. Cestovné náklady v porovnaní s autobusom už také atraktívne nie sú.

Odporúčané trasy pre Slovákov

(Časová kalkulácia cesty iba po Zagreb. Odtiaľ je cesta spoločná v závislosti od cieľovej destinácie.)

1. Východné a stredné Slovensko
Salgotarián (E 571) smer diaľnica M3 – Budapešť – centrum - obchvat M0 – diaľnica M7 – Siofok – (E71) Nagykanizsa – Leteneye – (E65) diaľnica A4 - Zagreb

Km 476 km
Čas 6 h 30 min
Poplatky
Maďarsko 4 dňová – 1 520 Ft (224 Sk)
Chorvátsko Goričan-Sv,Helena 36 KN (194 Sk)

2. Stredné Slovensko
Šahy (E77) – Vác – Budapešť – centrum - obchvat M0 – diaľnica M7 – Siofok – (E71) Nagykanizsa – Leteneye – (E65) diaľnica A4 - Zagreb

Km 435 km
Čas 6 h 10 min
Poplatky
Maďarsko 4 dňová – 1 520 Ft (224 Sk)
Chorvátsko Goričan- Sv.Helena 36 KN (194 Sk)

3. Stredné a západné Slovensko

Bratislava – Rajka (E65) mimo diaľnice – Mosonmagyarovar – Csorna – Szombathely – smer Redics č. cesty 86 – Lendava (Slovinsko) – Čakovec smer diaľnica A4 - Zagreb

Km 307 km
Čas 4 h 00 min
Poplatky
Maďarsko bez poplatkov
Chorvátsko Čakovec - Sv.Helena 29 KN (156 Sk)

4. Stredné a západné Slovensko

Bratislava – Viedeň (E60) – obchvat smer Graz (E 59) – Maribor (Slovinsko) – Macelj –smer Zagreb (E 59)

Km 431 km
Čas 5 h 40 min
Poplatky
Rakúsko 10 dňová – 7, 60 Eur (290 Sk)
Chorvátsko po Zagreb bez poplatkov

Diaľničná známka v Maďarsku

Do Chorvátska existujú notoricky známe trasy cez Rakúsko prípadne západ Maďarska. Obyvatelia východného a stredného Slovenska často používajú cestu cez Budapešť, Siofok, Nagykanizsa a hraničný priechod Leteneye. Okrem stále problematickej Budapešti sa situácia zlepšila v okolí Balatonu, kde pribudlo 36 km novej diaľnice. Z hraničného prechodu Šahy na hranice Chorvátska je 338,9 kilometrov, čo sa dá v noci zvládnuť aj za štyri hodiny. Štvordňová diaľničná známka stojí počas turistickej sezóny 1520 Ft (228 Sk), teda o 350 Ft viac ako v inej časti roka. Týždňová sa väčšine dovolenkárov kupovať neoplatí a mesačná je už drahšia ako dve štvordňové, ktoré sú v tomto prípade najlacnejším riešením. Do základnej kategórie diaľničných poplatkov D1 patria motocykle, osobné automobily vrátane prípojného vozidla.
Známku sa rozhodne oplatí kúpiť, pretože naši južní susedia majú špeciálne vozidlá vybavené kamerou na sledovanie neplatičov. Pri kúpe diaľničného kupónu si predávajúci vypýta evidenčné číslo auta, ktoré vpíše do centrálneho systému a tiež na kupón. Známku sa rozhodne oplatí kúpiť, pretože v Maďarsku majú špeciálne vozidlá vybavené kamerou na sledovanie neplatičov. Pri kúpe diaľničného kupónu si predávajúci vypýta evidenčné číslo auta, ktoré vpíše do centrálneho systému a tiež na kupón.

V Chorvátsku si pripravte hotovosť
Hneď po prekročení maďarsko-chorvátskej hranice začína diaľnica A4 Goričan - Zagreb. Tá je spoplatnená po výjazd Sv. Helena. Na vstupe si vodič preberá iba kartu z automatu s časom a miestom nástupu. Na platenie si treba pripraviť hotovosť, najlepšie chorvátske kuny, pretože suma v eurách je nadsadená. Niektoré stanice mýta bývajú v piatok a sobotu preplnené s dlhšou dobou čakania. V záujme hladšieho priebehu by si mali motoristi pripraviť peniaze vopred a tiež rátať s možným zdržaním. S toaletami na mýte býva problém, preto odporúčame nenechávať si návštevu toalety až po prejdení mýta, ale so zdržaním kalkulovať vopred, najmä ak sa v aute vezú deti.

Ako ušetriť na doprave
Dovolenka je údajne od slova dovoliť si, to znamená, že na dovolenke by sme si mali v skutočnosti užívať. Realita je v mnohých prípadoch iná a motoristi hľadajú priestor, kde ušetriť. Prvú možnosť ponúka samotné auto, jeho spotreba a palivo. Vozidlá s naftovým motorom majú obyčajne nižšiu spotrebu a navyše v Chorvátsku je nafta lacnejšia než benzín. (nafta 7 kuna/liter, natural 95 8kuna/liter). Ušetriť sa dá aj na poplatkoch za diaľnice použitím starej cesty cez Plitvice až k moru, ťažko však povedať, či tie peniaze za to stoja. Diaľnica A1 je dobre vybudovaná s dostatkom odpočívadiel, toaliet a všetkým, čo k pohodlnej a oddychovej ceste patrí.

Reflexná vesta je povinná
Informácie o tom, že pri vstupe do Chorvátska musí byť v aute reflexná vesta pre každého člena posádky, sú nepravdivé. Chorváti však požadujú v aute jednu reflexnú vestu, ktorú musí mať vodič alebo obsluhujúca osoba v prípade poruchy vozidla na ceste oblečenú. Polícia sleduje obliekanie vesty podobne prísne ako v Rakúsku. Mať ju v aute nestačí, lebo ak nebude použitá, ako by ani nebola.

Mäso sa dovážať nesmie
S dovolenkou autom a v prenajatom apartmáne úzko súvisí dovoz vlastných potravín zo Slovenska. Väčšinu toho, čo do Chorvátska vozíme v aute, je nelegálne, pretože podľa ich colných predpisov nesmú dovolenkári dovážať čerstvé mäso. Salámy a mäsové výrobky smú byť iba v takom množstve, ktoré zodpovedá konzumácii počas cesty. Na jednu osobu v aute možno doviesť jeden kilogram alebo jeden liter potravín živočíšneho pôvodu (vajcia, mlieko, syry). Podľa slov chorvátskych colníkov môžeme na jednu plnoletú osobu v aute viesť dva litre vína, dva litre piva, liter tvrdého alkoholu a krabičku cigariet.

Kritické body na chorvátskej diaľnici
Prúdy turistov zo všetkých používaných smerov a ciest sa stretávajú v Zagrebe, kde spoločne vstupujú na diaľnicu na mýte Lučko. Najhoršie bývajú prelomové termíny, piatok , sobota prípadne streda. Stav na platidlách sleduje webová kamera s online výstupom na stránke chorvátskych diaľnic www.hac.hr . Problémy v dopravnej špičke bývajú aj pri tuneloch Mala Kapela a Sveti Rok, ktoré sú vybudované iba v polovičnom profile a jeden tubus funguje obojsmerne.

___________________________________________________________________________________________________________

Praktický fotosprievodca dôležitými úsekmi cesty zo Slovenska do Chorvátska

Cestu z hraničného prechodu Šahy do Dubrovníka sme tento rok prešli za 14,5 hodiny. Najväčšie zdržanie a možné komplikácie spôsobuje záverečný úsek od konca diaľnice pri Splite (Dugopolje). Posledných 215 kilometrov zostáva aj tento rok bez diaľnice. Už o rok by však malo pribudnúť 37 kilometrov smerom na Makarskú. Aspoň čiastočné zlepšenie by mohlo priniesť rozširovanie pobrežnej magistrály.

Na konci diaľnice A1 (Záhreb - Split), pri výjazde Dugopolje je križovatka vo výstavbe. Smerové tabule sú však už pripravené na hotový diaľničný privádzač. Z tohto dôvodu je potrebné rešpektovať vodorovné značenie na ceste. Križovatka pôsobí pomerne chaoticky a vodič sa môže veľmi ľahko pomýliť.


Diaľnica zo Splitu (Dugopolje) do Dubrovníka je zatiaľ vo výstavbe a tohto roku nové kilometre pre verejnosť nepribudnú. Na budúci rok však dovolenkári použijú nový úsek diaľnice (37 km) z Dugopolje až po Šestanovac.

Pri vstupe do Chorvátska si treba všimnúť rýchlostné limity, ale najmä povinnosť celodenného svietenia. S najväčšou hustotou radarov a policajtov sme sa stretli pri tranzite cez Bosnu a Hercegovinu, kde v meste Neum za prekročenie rýchlosti o 13 km/h sme dostali pokutu 100 kún.


Pobrežná magistrála E65 medzi Splitom a Makarskou bola pred dovolenkovou sezónou v rekonštrukcii. Okrem nového asfaltového koberca pribúdajú rozšírené úseky s miestom na predbiehanie.





Čerpacie stanice pri diaľnici so slušným štandardom služieb sú rozmiestnené pomerne riedko (40 až 70 km), preto sa neoplatí jazdiť na rezerve paliva v nádrži. Približne na polovici z nich možno načerpať aj plyn. Väčšina je otvorená NON STOP prípadne od 5.00 do 23.00 h vrátane zmenárne a kaviarne.



Diaľničný privádzač k Splitu zatiaľ funguje v polovičnom profile a pre prebiehajúce práce sa tu tvorili ranné dopravné zápchy už v máji. Do začiatku dovolenkovej sezóny pribudne na dvadsaťkilometrovej spojnici diaľnice a pobrežia niekoľko štvorprúdových úsekov a rozšírených mostov.



Práce na úseku Dugopolje - Bisko - Šestanovac pokračujú podľa plánu a tam, kde boli pred rokom iba naznačené tubusy tunela Crna Brda je teraz kompletne vydolovaná ľavá časť. Tunel dlhý 360 metrov dajú do prevádzky o rok. Okrem neho pribudne na trase Dugopolje - Šestanovac most ponad rieku Cetina. Kompletný cenník poplatkov za diaľnice je na stránke www.hac.hr, v princípe však cesta zo Zagrebu do Splitu (Dugopolje) stojí v jednom smere 157 KN. V závislosti od toho, ktorým hraničným priechodom do Chorvátska vstúpite, stojí diaľnica po Záhreb (Sv. Helena) do 36 KN.



V meste Omiš, kde sa rieka Cetina vlieva do mora agentúry poriadajú plavbu nádherným kaňonom rieky. Samostatný prenájom motorového člnu pre osem osôb stojí 90 KN/1h.





Podobné dopravné značky bývajú počas sezóny predzvesťou dopravného kolapsu. Počnúc prvým prázdninovým dňom by mali byť úpravy na pobrežnej magistrále hotové.




Delta rieky Neretva alebo záhrada Chorvátska – prechod cez toto územie patrí k príjemnému spestreniu inak dosť únavnej cesty pobrežnou magistrálou smerom k Dubrovníku.





Ovocie a iné prírodné produkty urodené priamo v „záhrade Chorvátska“ chutia výborne ale aj dosť stoja. Pred sezónou stáli pomaranče okolo 8 KN / kg. Jahody 20 KN/kg.

Na ostrov Pag možno ísť dvomi spôsobmi a to po diaľnici až po výjazd Posedarje a potom cez veľkolepý most. Do väčšiny dovolenkových destinácií na ostrove je to dlhšia ale aj rýchlejšia cesta než trajektom Prizna - Žigljen .


Cestou k trajektu (na ostrov Pag) treba diaľnicu A1 opustiť na výjazde Gospič. V porovnaní s dlhšou trasou cez most a Posedarje ušetríte na diaľničných poplatkoch 27 KN. Preprava osobného auta (74 KN) a troch dospelých osôb (12 KN/os) trajektom stojí až 110 KN.



Kompletný cenník poplatkov za diaľnice je na stránke www.hac.hr, v princípe však cesta zo Zagrebu do Splitu (Dugopolje) stojí v jednom smere 157 KN. V závislosti od toho ktorým hraničným priechodom do Chorvátska vstúpite stojí diaľnica po Zagreb (Sv. Helena) do 36 KN.

Internet café
Naša zastávka v Dubrovniku sa netýkala len prehliadky historického centra mesta, ale aj hľadania internetového pripojenia. Hneď prvá možnosť sa naskytla v jednej z dvoch internetových kaviarní blízko hlavnej ulice. Dovolenkári tu môžu surfovať na miestnych počítačoch, prípadne na svojom lap tope. Minúta pripojenia na internet stojí 50 lipa (0,50 KN), čo je v prepočte cca 2,70 Sk. Za hodinu na internete zaplatíte 30 KN. Hodinové státie na parkovisku v Dubrovniku stojí 10 KN. Parkovanie na divoko sa neodporúča a nevypláca.


______________________________________________________________

Rady na cestu

  • Kto si chce ušetriť nervy, mal by sa vyhnúť presunom v piatok a sobotu
  • Zo Slovenska sa oplatí vyraziť podvečer a kritické úseky prejsť v noci
  • Je potrebné mať doklad o poistení vozidla - takzvanú zelenú kartu
  • Ak vodič nie je majiteľom auta, musí mať overené prehlásenie majiteľa vozidla o zapožičaní
  • Každé dieťa vo vozidle do 5 rokov by malo byť pripútané v autosedačke
  • Počas jazdy autom sú vodiči povinní mať zapnuté stretávacie svetlá
  • Informácie o stave, o podmienkach dopravy poskytuje Chorvátsky automobilový klub, Informačné centrum 00385/01/4640800
  • V prípade dopravnej nehody volajte políciu: telefónne číslo 92
  • V prípade potreby odstránenia poruchy na vozidle volajte Pomoc na ceste: telefónne číslo 987

Náklady na cestu k Jadranu sa od vlani nezvýšili

Nafta je v Chorvátsku výrazne lacnejšia ako u nás, diaľničné poplatky nezmenené , ale rodinné apartmány drahšie o päť až desať Eur. Diaľničné poplatky za použitie chorvátskych diaľnic sa v porovnaní s minulým rokom nezmenili. Nové úseky diaľnice A1 Zagreb-Split nepribudli, a tak vyššie náklady na cestu ovplyvní iba cena pohonných hmôt a spotreba automobilu. V príprave finančných prostriedkov na dovolenku netreba zabudnúť na to, že ďalšie kilometre sa najazdia v okolí dovolenkovej destinácie. Výsledná suma bude závisieť aj od toho, či auto jazdí na benzín alebo naftu.

Kalkulácia nákladov
Reportážnu cestu do Chorvátska sme tohto roku absolvovali s vozidlom Škoda Octavia 1,9 TDI Combi,ktorá patrí k najpoužívanejším automobilom Slovákov. Prevedenie 4X4 nám zaručilo mierne vyššiu spotrebu, takú, ako máva plne naložené a obsadené auto. Pri kalkulácii nákladov sme zohľadnili všetky poplatky a ceny paliva. Momentálne sa oplatí natankovať plnú nádrž paliva na Slovensku, prejsť Maďarskom, kde je nafta drahšia a potom doplniť palivo v Chorvátsku. Kto cestuje cez Rakúsko, môže si lacnejšiu naftu natankovať tam. Cestou späť sme doplna natankovali ešte v Chorvátsku a na tom palive sme prišli až domov. Priame náklady na cestu autom do Chorvátska - Škoda Octavia 1,9 TDI 4x4.

Trasa Šahy - Split Šahy - Makarska Šahy - Dubrovnik Šahy - Sveti Stefan (Čierna hora)
Dĺžka (km) 856 913 1070 1190
Čas jazdy (h:m) 9:20 10:50 13:30 15:45
Prestávky (h:m) 0:40 0:50 2:30 2:45
Celkový čas (h:m) 10:00 11:40 16:00 18:30
Priemerná spotreba (l/100 km) 6,9 6,6 6,4 6,2
Spotrebované palivo (l) 59,1 60,25 68,5 73,8
Cena nafty na Slovensku (Sk) 41,20 41,20 41,20 41,20
Cena nafty v zahraničí (prepočítané na Sk) H: 41,50 H: 41,50 H: 41,50 H: 41,50
HR: 37,80 HR: 37,80 HR: 37,80 HR: 37,80
- - - CG: 37,30
Diaľničné poplatky - Maďarsko (Sk) 228 / 4 dni 228 / 4 dni 228/ 4 dni 228 / 4 dni
Diaľničné poplatky - Chorvátsko(Sk) 1042 1042 1042 1042
Zvláštne poplatky- vtáčia chrípka očistenie vozidla(Sk) - - - 37,40 (1 Euro)
Trajekty (Sk) - - - 132
Parkovné a údržba (Sk) 150 150 200 280
Pohyb v mieste dovolenky (Sk/ 200 km) 530 530 530 520
Celkové náklady na cestu autom tam aj späť (Sk) 7857 Sk 7944 Sk 8618 Sk 9361 Sk

Ceny vybraných tovarov

Tovar Množstvo Cena v KN Cena v Sk
Potraviny
Chlieb biely 1 kg 5,60 30,50
Chlieb biely 1 kg 4,00 21,50
Suchá saláma 1 kg 49,90 269,50
Mlieko 1L 5,18 27,97
Jogurt biely smotanový 150g 2,15 12
Cestoviny "Penne" 500g 4,68 25,50
Cestoviny "Tortiglioni" 500g 7,14 38,50
Sáčková polievka Maggi 4 porcie 4,19 23
Hladká múka 1 kg 3,00 16,20
Tuniak "Rio Mare" 160 g 17,80 96,50
Bravčová paštéta 50 g 2,80 15,50
Pivo 0,5 l 4,98 26,30
Džús pomarančový 100% 1 L 6,98 37,50
Džús pomarančový so slamkou 0,25 L 3,18 17,50
Minerálna voda Jamnica 1,5 L 4,98 27
Drogéria
Opaľovací krém, ochr. faktor 24 500 ml 35,90 194
Šampón na vlasy Palmolive 400 ml 8,09 44
Sprchový gel Fa 500 ml 14,05 76
Detské plienky Pampers Mini 90 ks 119,90 647
Detské plienky Pampers Maxi 24 ks 49,90 269,50

Orientačné ceny jedál a nápojov v reštauráciách v KN

Jedlo / nápoj Dubrovnik Maly Ston Makarska Zadar
Rybia polievka 25 26 18 25
Mušle 50 60 45 38
Kalamáre 65 90 60 55
Rizoto z darov mora 85 85 75 80
Špageti 50 65 55 48
Pivo 8 8 10 9
Presso s mliekom 6 6 5 6
Cola, tonic, fanta 0,25 l 12 14 11 12


Náklady na cestu autom do Chorvátska môže výrazne ovplyvniť rýchlosť jazdy a druh paliva, pretože liter nafty je podstatne lacnejší než 95 oktánový benzín. Najlacnejší je samozrejme plyn. Poplatky za diaľnice sa v porovnaní s vlaňajškom nezmenili.


Pri pohľade na ceny pohonných hmôt na Slovensku prechádza mráz po chrbte. S výnimkou Maďarska boli všade nižšie ceny nafty ako u nás, v priemere o 3,40 až o 3,90 Sk/l. Benzín je v Chorvátsku o niečo drahší než u nás.

Mliečne výrobky v supermarketoch stoja približne to, čo u nás, chlieb je o niečo drahší ale najdrahšie sú mäsové výrobky a mäso samotné.

Ceny ovocia a zeleniny nás v priebehu májovej návštevy nepotešili. Iná situácia môže byť u súkromných predajcov pri ceste, kde sa dá cena zjednať.

Miestne špeciality stoja za to , hoci je chorvátska kuchyňa pomerne drahá. Rozdiel v cenách býva obrovský, niekde stoja kalamáre 50 KN inde 95 KN. Z vlastnej skúsenosti vieme, že zapadnutá malá reštaurácia má ďaleko lepšiu kuchyňu než drahé podniky, rozdiel býva v servírovaní.

V niektorých reštauráciách sa dohodnete skôr po slovensky ako po nemecky alebo sa necháte prekvapiť, čo obsluha prinesie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 153
  2. Každý piaty zomrie 8 876
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 774
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 7 987
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 800
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 732
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 871
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Paškuliak: Zmysluplný život
  2. Marcel Rebro: Naozaj krátka úvaha o demokracii
  3. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť ôsma „Oslík potras sa!“ tretie pokračovanie.
  4. Milan Srnka: Prezidentské voľby: Pellegrini môže dopadnúť ako Fico
  5. Tupou Ceruzou: RTVS
  6. Richard Sulík: Pár slov ku koncesionárskym poplatkom tak, aby pochopila aj pani Čengel Solčanská
  7. Pavel Macko: Kandidát Pellegrini zaujal tvrdý protislovenský postoj
  8. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 5/11
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 201
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 307
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 708
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 652
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 770
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 153
  7. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 9 045
  8. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 8 695
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu