SME

Škoda Roomster – prvá jazda

Od ženevskej premiéry Škody Roomster uplynuli tri mesiace a my sme dostali prvú príležitosť sadnúť si za jej volant. Ako sa novinka od najpredávanejšej značky nášho trhu správa na ceste, čím chce zaujať a ktoré motory jej sadnú najlepšie sme zisťovali poč

 

   Fantázia v priestore

as medzinárodnej jazdnej prezentácie v Prahe a okolí. Keď sme pred časom napísali, že najväčším ťahákom a najvýznamnejšou novinkou Ženevského autosalóna bola Škoda Roomster, zasypali nás čitatelia v diskusii poznámkami rôzneho druhu, akoby nechceli dopriať Škode úspech a pochvalu . Pritom za tento model si jej zaslúži viac ako kedykoľvek predtým.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Roomster je naozaj výnimočný model, hoci nevytvára žiadnu novú kategóriu a neprináša prevratné myšlienky. Pozornosť si zaslúži minimálne tým, že doteraz konzervatívna značka postavila odvážny a zaujímavý model nielen po funkčnej ale aj dizajnovej stránke. Zatiaľ čo Octaviu i Fabiu navrhli podľa prísne racionálnej šablóny, v prípade Roomsteru mohli autori oveľa viac tvoriť, pretože najprv postavili štúdiu a z nej potom odvodili sériový model. Pracovali s väčšou fantáziou a pohrali sa s viacerými detailmi. Napríklad s bočnou líniou karosérie, ktorá je opticky akoby rozdelená na dve časti – kokpit pre posádku a priestor pre pasažierov. Tento dojem navodzuje hlavne nepomer medzi veľkosťou predných a zadných bočných okien. Zatiaľ čo predná časť kabíny so šikmým čelným sklom a malými bočnými oknami pripomína kokpit dopravného lietadla, zadná má oveľa väčšie presklené plochy siahajúce až po strechu. Výrobca tieto dva priestory charakterizuje ako „driving room“ vpredu a „living room“ vzadu, teda miestnosť pre posádku a obývačku pre cestujúcich vzadu.

SkryťVypnúť reklamu

S touto koncepciou dizajnu súvisí aj stavba podvozku (vzadu rozchod širší o 64 mm), pri ktorej Škoda opustila systém spoločných platforiem a namiesto toho začala pracovať s modulmi. Predná náprava pochádza z Fabie, zadná z Octavie Tour a podlaha medzi nimi je úplne nová. Samozrejme Roomster využíva omnoho viac spoločných dielov s ostatnými modelmi, predovšetkým s Fabiou, ktoré ale na prvý pohľad nezbadáte. Napríklad predné sedadlá pochádzajú tiež z Fabie. Pre použitie v Roomsteri ale boli mierne upravené s ohľadom na vyššiu bezpečnosť.

Ďalším príkladom modulárneho systému je palubná doska. Základ tvorí kostra, ktorá je pre všetky verzie rovnaká a potom podľa stupňa výbavy sa na schránky pred spolujazdcom pridávajú dvierka a mení sa farba plastov vo vrchnej a spodnej časti palubnej dosky. Kokpit je na Škodovku veľmi útulný a pestrý. Napriek tomu, že plasty sa nám nezdali o nič kvalitnejšie ako vo Fabii, vďaka krajšie stvárnenej a členitejšej palubnej doske pracovisko vodiča pôsobí oveľa zaujímavejšie. Zaisto aj preto, že s výnimkou volantu a páčiek pod ním tu na prvý pohľad nenájdete prvky zo žiadnej inej Škody.

SkryťVypnúť reklamu

O vnútornom priestore a variabilite interiéru sa už toho napísalo veľa. Preto len zopakujme, že práve tieto dve prednosti zohrajú podľa nás zásadnú úlohu pri rozhodovaní zákazníkov o kúpe Roomstera. Vďaka systému Vario Flex môžete usporiadanie priestoru meniť podľa vlastných potrieb, posúvaním (v rozsahu 150 mm), sklápaním alebo vyberaním všetkých troch zadných sedadiel. Manipulácia s nimi je veľmi jednoduchá. Oba krajné vážia podľa odhadu okolo 13 až 15 kg, o strednom výrobca tvrdí, že váži 11 kg. My sme sa ich zbavili v priebehu niekoľkých minút, a to sme ani neotvorili návod na použitie. Priestoru pre nohy majú zadní pasažieri toľko, že by ho  mohli rozdávať. Horšie je to s vnútornou šírkou, kde trom dospelým môže byť pritesno, pretože stredné sedadlo je vyslovene provizórne úzke (navyše s nízko vysúvateľnou opierkou hlavy), vhodné maximálne pre deti. Pohodlnejšie sa sedí na dvoch plnohodnotných krajných sedadlách, zvlášť keď stredné vyberiete a obe krajné posuniete až o 110 mm viac k sebe. Batožinový priestor ponúka nadpriemerných 450 l ale sklopením a vybratím zadných sedadiel ho dokážete zväčšiť až na rekordných 1780 l! Na papieri vyzerajú tieto údaje celkom pekne. Skutočnú využiteľnosť tohto priestoru si uvedomíte, keď vyklopíte široké zadné veko a cez veľký vstupný otvor porovnateľný s dodávkami nahliadnete dnu. Ten pohľad je skutočne impozantný. Šírka kufra v žiadnom mieste neklesne pod 1 m, takže nakoniec vám toto poslúži aj ako malá dodávka na prevoz krabíc s nábytkom, elektronikou a pod.

SkryťVypnúť reklamu

Motory

Trasu dynamickej prezentácie českej novinky organizátori vybrali skutočne svedomito, aby novinári získali pokiaľ možno komplexný prehľad o jej vlastnostiach. Diaľničné úseky mali preveriť vnútornú hlučnosť vozidla a jeho schopnosť čeliť bočnému vetru vo vysokých rýchlostiach, na okresných cestách v okolí Karlštejnu sme si mohli zase vyskúšať, ako sa správa podvozok. Uličky Prahy preverili ovládateľnosť a obratnosť novinky v meste. Z ponuky 6 motorov padla naša prvá voľba na najvýkonnejší benzínový štvorvalec 1.6 16V v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Za príplatok si môžete k tomuto motoru ako jedinému doobjednať aj 6-stupňovú automatickú prevodovku Tiptronic. Tento motor poskytuje Roomsteru papierovo najlepšiu dynamiku i maximálnu rýchlosť, ale ani s ním nie je Roomster žiaden rýchlik. Vyššia pohotovostná hmotnosť v porovnaní s Fabiou (1.215 kg) sa jednoducho nedá prehliadnuť. Napriek tomu, že disponuje pomerne solídnou pružnosťou a veľmi príjemnou spotrebou, po dynamickej stránke sme od neho čakali viac. Druhý v poradí sme osedlali  zážihový trojvalec 1.2 HTP, ktorý predstavuje vstupnú bránu do modelového radu Roomster. Tento agregát odporúčame hlavne do mesta, kde vďaka pomerne veľkému krútiacemu momentu pôsobí dostatočne agilne. K dosiahnutiu slušnej dynamiky mu tiež pomáhajú krátke prevody, ktoré ale na druhej strane nepriaznivo ovplyvňujú spotrebu a vodiča nútia častejšie narábať s radiacou pákou. Mimo mesta nie je jazda s týmto motorom žiadna slasť. Pri predbiehacích manévroch a v kopci vodič doslova tlačí auto očami dopredu a dvakrát si rozmyslí, kedy sa pustí do predbiehania a kedy nie.          K naftovým agregátom a úplne novému zážihovému motoru 1.4 16V sme sa vzhľadom na krátkosť času nedostali. Podľa dojmov niektorých našich kolegov však práve výkonnejší z dvoch naftových trojvalcov a benzínový štvorvalec 1.4 16V sadnú Roomsteru asi najviac. Nám neostáva nič iné, len si počkať na redakčný test niektorej z týchto motorických verzií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stabilný a dobre odhlučnený

Prvá časť testovacej trasy viedla po diaľnici. Tu nás zaujala veľmi slušná úroveň odhlučnenia kabíny a nečakane malá citlivosť karosérie na bočný vietor. Pokiaľ by mal niekto stále chuť prirovnávať Roomster k dodávkovým automobilom typu Citroen Berlingo či Renault Kangoo, interiér a jeho akustika sú prvým dôkazom, že sa mýlia. Na rozdiel od spomínaných modelov bol Roomster navrhnutý a vyvinutý ako rodinný automobil a nie užitkový, čo nám v ďalšom pokračovaní testovacej trasy potvrdili aj jazdné vlastnosti. Toto auto sa správa vyslovene ako osobák, síce trochu vyšší, ale dlhý rázvor (2.617 mm v porovnaní s Octaviou, ktorá má 2.578 mm) a široký rozchod kolies (vzadu dokonca o 64 mm širší než vpredu) mu zaručujú obdivuhodnú stabilitu a veľmi sebaisté správanie aj pri razantnejšom štýle jazdy. Okrem iného má na tom zásluhu tuhá karoséria odolná voči krúteniu, ktorá sa napriek svojej výške nakláňa v zákrutách len minimálne. Pocit dôvery dodáva vodičovi aj presné riadenie, radiaca páka chodí ľahko a presne. Príjemne nás prekvapila kvalita jazdy po nerovnom povrchu, kde podvozok s dobre utlmeným hlukom náprav komfortne absorbuje väčšinu hrboľov a iných nerovností. V meste sme si pochvaľovali obratnosť Roomstera a vďaka výškovo nastaviteľným sedadlám bezproblémový výhľad dopredu. Pri cúvaní zase pomáha rozmerné zadné okno s nízko posadenou spodnou hranou. K orientácii za vozidlom prispievajú takmer kolmé zadné dvere. Horšie to je len s výhľadom šikmo dozadu, ktorý obmedzuje zaoblený B stĺpik rozširujúci sa smerom nadol – daň za stvárnenie prednej časti kabíny ako „Driving Room“ ,napodobňujúcej kokpit lietadla. Tento dizajnérsky prvok má ešte jeden negatívny vplyv. Prispieva k stiesnenému pocitu na predných sedadlách, hoci racionálny dôvod na to nie je, pretože vodič aj spolujazdec majú dostatok miesta vo všetkých smeroch. Rozdiel pocítite po presadnutí do zadnej časti nazvanej „Living Room“, kde si budete pripadať ako v úplne inom aute. Veľké presklené plochy dôkladne presvetľujú celý interiér a pocit vzdušnosti umocňuje aj veľkorysý priestor nad hlavou, ktorý môže ešte znásobiť príplatková panoramatická strecha. Ak by ste váhali nad tým, či sa oplatí do nej zainvestovať alebo nie, odporúčam si takéto auto vyskúšať a ihneď vás opustia všetky pochybnosti. Vďaka nej je Roomster jedným z mála automobilov, v ktorom sa spolucestujúci pobijú nie o to, kto bude sedieť vpredu, ale vzadu. Sedenie na zadných sedadlách ocenia najmä deti, ktoré budú výborne vidieť von, pretože zadné sedadlá sú uchytené o 46 mm vyššie než predné, čím chceli konštruktéri dosiahnuť tzv. kino efekt. Spodná hrana bočných okien je navyše podstatne nižšie, takže nič im nebude brániť ani vo výhľade do strán.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Začiatok predaja aj s odpočtom DPH

Podľa slov importéra sa prvé kusy dajú objednávať už v priebehu leta. Oficiálny predaj bude spustený až počas nitrianskeho autosalónu, kedy by mal byť na Slovensku už väčší počet vozidiel. Cena Roomsteru s motorom 1.2 HTP začína od 399.900 Sk.  Viac informácií o cenách nájdete   TU...  . Od začiatku predaja bude k dispozícii aj verzia N1 s posuvnou mrežou. Keď ju ukotvíte za zadnými sedadlami, môžete prevážať 5 cestujúcich a 400 l náklad. Sklopením zadných sedadiel a posunutím steny dopredu zväčšíte nákladný priestor na 1.210 l.

Motor 1.2 HTP 1.4 16V 1.6 16V 1.4 TDI/51 kW 1.4 TDI/59 kW 1.9 TDI

počet valcov 3 4 4 3 3 4

zdvihový objem (cm³) 1198 1390 1598 1422 1422 1896

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Max.výkon kW(k)ot/min 47(64)5400 63(86)5000 77(105)5600 51(69)4000 59(80)4000 70(95)4000

Krút. moment Nm(ot/min) 112/3000 132/3800 153/3800 155/1600-2800 195/2200 240/1800

Najvyššia rýchlosť (km/h) 155 171 184 158 165 182

0-100 km/h (s) 16,9 13 10,9 16,5 14,7 11,5

Spotreba(l/100 km) 8,7/5,5/6,8 8,9/5,6/6,8 9,2/5,7/7,0 6,4/4,5/5,3 6,1/4,5/5,1 6,7/4,6/5,4

Zadné sedadlá sa dajú samostatne posúvať, sklápať, odklápať ale aj vyberať. Každé zo sedadiel váži zhruba toľko ako malý cestovný kufrík (najľahšie stredné má hmotnosť 11 kg), takže manipuláciu s nimi hravo zvládne aj žena. Aby ste nemuseli pátrať po tom, ktoré z dvoch krajných sedadiel patrí na pravú a ktoré na ľavú stranu, obe výrobca na zadnej strane označil veľkým tlačeným písmenom (L -ľavá, R –pravá).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Základný objem batožinového priestoru má hodnotu 450 l. Po vybratí zadných sedadiel môže narásť až na 1.780 l. Praktická ohrádka vpravo uľahčuje fixovanie drobných predmetov.

Z dlhého zoznamu príplatkových prvkov vám bude najmenej ľúto zainvestovať do panoramatickej strechy siahajúcej až k zadným sedadlám (v Čechách stojí približne 15.000 CZK). Kto sa raz prevezie v Roomstery s oblohou nad hlavou, iné auto nebude chcieť. Vďaka nej je Roomster jedným z mála automobilov, v ktorom sa spolucestujúci pobijú nie o to kto bude sedieť vpredu ale kto vzadu. Presklenná strecha o rozlohe 1m² výborne presvetľuje interiér a prispieva k fantastickej atmosfére pri jazde krajinou.

Roomster bude od začiatku predaja v ponuke aj vo verzii N1 s možnosťou odpočtu DPH (ako 5-miestny), čo mu pri cene od 400.000 Sk výrazne pridáva na atraktivite. Čarovanie so sedadlami ale v tom prípade stráca zmysel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vzorka z pestrej palety farebných odtieňov.

Vďaka tomu, že úzke stredné sedadlo je mierne vystrčené dopredu, usadia sa vzadu aj traja dospelí bez toho aby si prekážali ramenami. Na strednom sedadle by som ale dlho sedieť nechcel, pretože je naozaj priúzke a ani opierka hlavy sa nedá vytiahnuť

dostatočne vysoko.

V závislosti od výbavy nájdete pred spolujazdcom buď jednu alebo dve odkladacie schránky. Väčšia spodná je pri zapnutej klimatizácii chladená.

Napriek svojim rozmerom sa zadné dvere vyklápajú dosť vysoko.

Štylisticky je karoséria Roomstera rozdelená na dve časti. Predná „driving room“ imitujúca kabínu lietadla pôsobí kvôli úzkym bočným oknám na vodiča a spolujazdca trochu stiesnene. Svoj podielom na tom nesie smerom dolu rozširujúci sa B stĺpik, opticky oddeľujúci „driving room“ od living room“. Zadná časť s podstatne väčšími oknami je naopak priestrannejšia, vzdušnejšia. Vzadu sa človek cíti akoby sedel v inom aute.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Voči pracovisku vodiča nemáme žiadne výhrady. Hoci kvalita materiálov sa nám zdá byť porovnasteľná s Fabiou, ich spracovaniu nemôžeme nič vytknúť. Dizajnové stvárnenie viacfarebnej palubnej dosky a výplní dverí má štýl a veľmi Roomsteru sadne. Rovnako by mal vyzerať aj interiér novej Fabie, ktorá sa predstaví v marci budúceho roku.

Autor: Karol Michalovič

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 639
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 347
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 932
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 577
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 464
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 105
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  2. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  3. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  4. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  5. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  6. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  7. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  8. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 42 984
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 574
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 332
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 785
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 254
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 043
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 450
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 477
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu