24 hodín Le Mans

Slávne preteky patria k najstarším dnes žijúcim motoristickým podujatiam. Najťažšiu okruhovú dvadsaťštyrihodinovku možno porovnávať s rely Paríž Dakar, pretekmi do vrchu na americkom Pikes Peak, či slávnou rely Monte Carlo.

24 h LeMans - história

Slávne preteky patria k najstarším dnes žijúcim motoristickým podujatiam. Prvý ročník sa išiel už v roku 1923 a víťaznou posádkou sa stali Lagache a Léonard na automobile už neexistujúcej značky Chenard – Walcker. Pretekov sa vtedy zúčastnilo 33 automobilov, z ktorých do cieľa došlo 30. Víťazi v priebehu 24 hodín prešli dvetisícdvesto kilometrov priemernou rýchlosťou 92 km/h. Z vtedajších 17,262 km jedného okruhu sa trať pretekov skrátila na súčasných 13,650 km a priemerná rýchlosť vzrástla na 200 km/h.
Pretekársky okruh v Le Mans je situovaný približne dvesto kilometrov západne od Paríža a s výnimkou sporadických menších podujatí naplno ožíva iba raz za rok. Veľká časť trate je mimo dobu konania pretekov bežnou komunikáciou s mimoriadne rýchlymi úsekmi. Ešte pred prestavbou v roku 1990 mala najdlhšia rovinka Huaudiéres takmer päť kilometrov. Pretekárske monoposty tu dosahovali rýchlosť okolo 400 km/h a tak tu z bezpečnostných dôvodov pribudli dve zákruty. Prakticky každá časť trate má svoje meno. Slávnymi miestami sú zákruty Porsche, v ktorých sa dajú dosiahnuť rýchlosti okolo 230 km/h. Naopak jedným z najpomalších miest je Virage Ford pred cieľovou rovinkou. Prvá zákruta za štartom , Dunlop Chicane, tiež nepatrí k najrýchlejším, zato druhá, Dunlop Curve áno.


24 hodín Le Mans – deň, ktorý trvá dva týždne

Vytrvalostný pretek 24 hodín Le Mans, zaradený v rebríčku top automobilových súťaží sveta trvá viac než jeden deň. Najťažšiu okruhovú dvadsaťštyrihodinovku možno porovnávať s rely Paríž Dakar, pretekmi do vrchu na americkom Pikes Peak, či slávnou rely Monte Carlo.

Dva týždne príprav
Kolotoč testovania, tréningov a technických prebierok začal prvým testovacím dňom v nedeľu 4.júna. Prípravy vrcholia týždeň pred pretekom, keď začne technické preberanie. V piatok 16. júna budú prebiehať tlačové konferencie a slávnostná prehliadka jazdcov. V sobotu ráno odštartujú zahrievacie kolá pre posledné naladenie vozidiel tzv. Warm-up a o 17.00 hod. nastane finále, krátka bodka za všetkými prípravami. Prvý automobil v cieli bude odmávnutý šachovnicovou zástavkou v nedeľu o 17.00 hod. V priebehu 24 hodín budú depá na nohách a za volantom jedného auta sa vystriedajú traja piloti. Na štart sa tento rok postaví 50 starostlivo vyselektovaných posádok, ktoré vybrali na základe dosiahnutých časov v kvalifikácii zo 79 prihlásených.
 Medzi účastníkmi bude aj prvý slovenský jazdec Miro Konôpka na Porsche 911 GT3 RS.

Šialené tempo
Rekord novopostavenej trate drží víťazné Audi z roku 2002, ktoré absolvovalo za 24 hodín 375 okruhov (5 205 km) s priemernou rýchlosťou 216 km/h. Na starom okruhu sa prvýkrát prehupla priemerná rýchlosť cez 200 km/h v roku 1967. Automobily vtedy dosahovali na rovine rýchlosť okolo 400 km/h, čo viedlo organizátorov k vybudovaniu spomaľovacej šikany. Dnes sa maximálna rýchlosť pohybuje iba okolo 340 km/h.

Pozerá sa celý svet
Vlani sa na preteky prišlo pozrieť 231 130 ľudí a televízny prenos sledovalo 386 miliónov domácností v 111 krajinách sveta. Na trati medzi sebou bojujú všetky stroje nielen o celkové víťazstvo, ale ešte aj o prvenstvo v jednej zo štyroch kategórií. Veľký adept na víťazstvo, Audi Motorsport bude musieť súperiť so silnou benzínovou konkurenciou vo forme pretekárskych špeciálov Pescaloro, kde potvrdil svoju účasť napríklad aj úradujúci Majster sveta v rallye – Sébastien Loeb. Naživo budú môcť sledovať preteky 24h Le Mans televízni diváci z 32 európskych krajín v štyroch jazykoch na stanici Motors TV, ktorá uvedie 48 hodín živého prenosu.

Kategórie
Najvyššie v hierarchii Le Mans sú automobily triedy LM P1. Sú to špeciálne prototypy s otvorenou karosériou, ktoré majú minimálny hmotnostný limit 925 kg. Objem ich motorov je obmedzený na 4.000 cm3 (s turbodúchadlom), na 6000cm3 pre benzínové motory a na 5500 cm3 pre turbodiesely. Vozidlá LM P2 sú taktiež prototypy s otvorenou karosériou, ale ich minimálna hmotnosť je obmedzená na 775 kg a objem motora maximálne 2000 cm3 s turbodúchadlom alebo 3400 cm3 bez neho. Ďalšie dve triedy vychádzajú z bežných superšportových automobilov.


Audi chce vyhrať s naftovým motorom V12 TDI

Prvé Audi stálo na štarte v Le Mans v roku 1999 a už pri svojej premiére prešli posádky cieľom na treťom a štvrtom mieste. V roku 2000 automobilka nasadila špeciál Audi R8, ktorý obsadil prvé tri miesta a v nasledujúcich rokoch sa stal lídrom. S výnimkou roku 2003, kedy zvíťazlo Bentley. Už o štyri dni sa na štart 24 hodín Le Mans postaví celkom nový špeciál Audi R10 s naftovým motorom V12 TDI. V hlavnej kategórii sa ešte nikomu nepodarilo vyhrať s naftovým motorom.
Kompletne nový 5,5 litrový dvanásťvalcový biturbodiesel (dve turbodúchadlá) s výkonom 650 koní dosahuje krútiaci moment až 1100 Nm. Pre úzke spektrum využiteľných otáčok (3000 až 5000 ot./min.) musela byť pripravená nová prevodovka s pneumatickým radením. Audi R10 TDI možno sklame tých, ktorí sa tešia na plamene šľahajúce z výfukov, pretože ekologický nafťák bude mať filtre pevných častíc a nespálené palivo sa nedostane do výfukového potrubia. Najväčšou výhodou dieselového motora vo vytrvalostných pretekoch bude nízka spotreba.

Počas prvých meraných tréningov na okruhu v LeMans dosiaholo Audi R10 TDI druhý najlepší čas a priemernú rýchlosť 231 km/h.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 270
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 11 547
  3. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 8 598
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 331
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 6 260
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 897
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 493
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 175
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 034
  10. Sedem mýtov o stavebnom sporení 3 797

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Petra Schutza

Pellegrini plakal nad rozliatym mliekom

Zdá sa, že v jazde za funkciou sudcu má Fico širokú základňu, o ktorú sa podopiera.

Neprehliadnite tiež

Čo prinesie ženevský autosalón a kto sa ho nezúčastní?

Neúčasť viacerých značiek kompenzuje množstvo noviniek.

Dacia Logan MCV je splnený sen o dostupnom novom aute (test)

Časy, keď sa ľudia za Daciu hanbili sú už minulosťou.

Dacia Logan MCV Stepway
Ilustračné foto
Podcast Za volantom

Za volantom: Môže sa cestovanie vlakmi zlepšiť?

Za posledné mesiace došlo k viacerým nehodám vlakov.

Podcast Za volantom o autách a doprave.
Matúš Vallo