24 hodín Le Mans

Slávne preteky patria k najstarším dnes žijúcim motoristickým podujatiam. Najťažšiu okruhovú dvadsaťštyrihodinovku možno porovnávať s rely Paríž Dakar, pretekmi do vrchu na americkom Pikes Peak, či slávnou rely Monte Carlo.

24 h LeMans - história

Slávne preteky patria k najstarším dnes žijúcim motoristickým podujatiam. Prvý ročník sa išiel už v roku 1923 a víťaznou posádkou sa stali Lagache a Léonard na automobile už neexistujúcej značky Chenard – Walcker. Pretekov sa vtedy zúčastnilo 33 automobilov, z ktorých do cieľa došlo 30. Víťazi v priebehu 24 hodín prešli dvetisícdvesto kilometrov priemernou rýchlosťou 92 km/h. Z vtedajších 17,262 km jedného okruhu sa trať pretekov skrátila na súčasných 13,650 km a priemerná rýchlosť vzrástla na 200 km/h.
Pretekársky okruh v Le Mans je situovaný približne dvesto kilometrov západne od Paríža a s výnimkou sporadických menších podujatí naplno ožíva iba raz za rok. Veľká časť trate je mimo dobu konania pretekov bežnou komunikáciou s mimoriadne rýchlymi úsekmi. Ešte pred prestavbou v roku 1990 mala najdlhšia rovinka Huaudiéres takmer päť kilometrov. Pretekárske monoposty tu dosahovali rýchlosť okolo 400 km/h a tak tu z bezpečnostných dôvodov pribudli dve zákruty. Prakticky každá časť trate má svoje meno. Slávnymi miestami sú zákruty Porsche, v ktorých sa dajú dosiahnuť rýchlosti okolo 230 km/h. Naopak jedným z najpomalších miest je Virage Ford pred cieľovou rovinkou. Prvá zákruta za štartom , Dunlop Chicane, tiež nepatrí k najrýchlejším, zato druhá, Dunlop Curve áno.


24 hodín Le Mans – deň, ktorý trvá dva týždne

Vytrvalostný pretek 24 hodín Le Mans, zaradený v rebríčku top automobilových súťaží sveta trvá viac než jeden deň. Najťažšiu okruhovú dvadsaťštyrihodinovku možno porovnávať s rely Paríž Dakar, pretekmi do vrchu na americkom Pikes Peak, či slávnou rely Monte Carlo.

Dva týždne príprav
Kolotoč testovania, tréningov a technických prebierok začal prvým testovacím dňom v nedeľu 4.júna. Prípravy vrcholia týždeň pred pretekom, keď začne technické preberanie. V piatok 16. júna budú prebiehať tlačové konferencie a slávnostná prehliadka jazdcov. V sobotu ráno odštartujú zahrievacie kolá pre posledné naladenie vozidiel tzv. Warm-up a o 17.00 hod. nastane finále, krátka bodka za všetkými prípravami. Prvý automobil v cieli bude odmávnutý šachovnicovou zástavkou v nedeľu o 17.00 hod. V priebehu 24 hodín budú depá na nohách a za volantom jedného auta sa vystriedajú traja piloti. Na štart sa tento rok postaví 50 starostlivo vyselektovaných posádok, ktoré vybrali na základe dosiahnutých časov v kvalifikácii zo 79 prihlásených.
 Medzi účastníkmi bude aj prvý slovenský jazdec Miro Konôpka na Porsche 911 GT3 RS.

Šialené tempo
Rekord novopostavenej trate drží víťazné Audi z roku 2002, ktoré absolvovalo za 24 hodín 375 okruhov (5 205 km) s priemernou rýchlosťou 216 km/h. Na starom okruhu sa prvýkrát prehupla priemerná rýchlosť cez 200 km/h v roku 1967. Automobily vtedy dosahovali na rovine rýchlosť okolo 400 km/h, čo viedlo organizátorov k vybudovaniu spomaľovacej šikany. Dnes sa maximálna rýchlosť pohybuje iba okolo 340 km/h.

Pozerá sa celý svet
Vlani sa na preteky prišlo pozrieť 231 130 ľudí a televízny prenos sledovalo 386 miliónov domácností v 111 krajinách sveta. Na trati medzi sebou bojujú všetky stroje nielen o celkové víťazstvo, ale ešte aj o prvenstvo v jednej zo štyroch kategórií. Veľký adept na víťazstvo, Audi Motorsport bude musieť súperiť so silnou benzínovou konkurenciou vo forme pretekárskych špeciálov Pescaloro, kde potvrdil svoju účasť napríklad aj úradujúci Majster sveta v rallye – Sébastien Loeb. Naživo budú môcť sledovať preteky 24h Le Mans televízni diváci z 32 európskych krajín v štyroch jazykoch na stanici Motors TV, ktorá uvedie 48 hodín živého prenosu.

Kategórie
Najvyššie v hierarchii Le Mans sú automobily triedy LM P1. Sú to špeciálne prototypy s otvorenou karosériou, ktoré majú minimálny hmotnostný limit 925 kg. Objem ich motorov je obmedzený na 4.000 cm3 (s turbodúchadlom), na 6000cm3 pre benzínové motory a na 5500 cm3 pre turbodiesely. Vozidlá LM P2 sú taktiež prototypy s otvorenou karosériou, ale ich minimálna hmotnosť je obmedzená na 775 kg a objem motora maximálne 2000 cm3 s turbodúchadlom alebo 3400 cm3 bez neho. Ďalšie dve triedy vychádzajú z bežných superšportových automobilov.


Audi chce vyhrať s naftovým motorom V12 TDI

Prvé Audi stálo na štarte v Le Mans v roku 1999 a už pri svojej premiére prešli posádky cieľom na treťom a štvrtom mieste. V roku 2000 automobilka nasadila špeciál Audi R8, ktorý obsadil prvé tri miesta a v nasledujúcich rokoch sa stal lídrom. S výnimkou roku 2003, kedy zvíťazlo Bentley. Už o štyri dni sa na štart 24 hodín Le Mans postaví celkom nový špeciál Audi R10 s naftovým motorom V12 TDI. V hlavnej kategórii sa ešte nikomu nepodarilo vyhrať s naftovým motorom.
Kompletne nový 5,5 litrový dvanásťvalcový biturbodiesel (dve turbodúchadlá) s výkonom 650 koní dosahuje krútiaci moment až 1100 Nm. Pre úzke spektrum využiteľných otáčok (3000 až 5000 ot./min.) musela byť pripravená nová prevodovka s pneumatickým radením. Audi R10 TDI možno sklame tých, ktorí sa tešia na plamene šľahajúce z výfukov, pretože ekologický nafťák bude mať filtre pevných častíc a nespálené palivo sa nedostane do výfukového potrubia. Najväčšou výhodou dieselového motora vo vytrvalostných pretekoch bude nízka spotreba.

Počas prvých meraných tréningov na okruhu v LeMans dosiaholo Audi R10 TDI druhý najlepší čas a priemernú rýchlosť 231 km/h.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Používate make-up? Potom spozornite
  2. Legendárna Transsibírska magistrála
  3. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  4. Vianočný bázar chalaňov
  5. Vianočné mecheche 2017
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  8. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  9. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  10. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 33 138
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 728
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 190
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 467
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 740
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 274
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 209
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 141
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 955
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 891

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Neplačú, rovno to skončia. Na Slovensku pribúda samovrážd mužov

Celosvetovo si na život siahne dvakrát viac chlapov ako žien, u nás je tento pomer trojnásobne vyšší. Prečo a čo s tým?

ŠPORT

Dravecký o vyhodení: Beriem všetko na seba

Dravecký si s veľkou pravdepodobnosťou nezahrá na olympiáde.

PRIEVIDZA

Zničil päť lietadiel. Ficov brat za leteckú nehodu pokutu nedostal

Za haváriu na letisku obíde Ladislav Fico bez trestu.

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

Neprehliadnite tiež

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.