(TASR) - Medzi tunelmi s najlepším ohodnotením sa v tomto roku ocitol aj slovenský tunel Branisko. V rámci 8 posudzovaných oblastí "dostal výbornú" v 5 prípadoch: osvetlenie, doprava - kontrola dopravy, komunikácia, vetranie a krízový manažment.
V hodnotení tunela Branisko je tiež uvedených 15 výhod, napr. uzavretie tunela pre dopravu nebezpečných tovarov, nepretržitý videový dohľad, automatická evidencia o poruchách v premávke, v prípade požiaru automatická aktivácia vzduchotechniky a uzávierka tunela, dobre označené chodby s núdzovým osvetlením, dobre technicky zabezpečené zamedzenie šírenia dymu a teploty do únikových ciest, pravidelné školenie obsluhujúceho personálu a hasičskej jednotky, nepretržité rádiové spojenie pre políciu, hasičskú jednotku a obslužný personál. Tunel Branisko, ktorý je 4 975 m dlhý, bol prvým tunelom tohto druhu vybudovaným na Slovensku. Do prevádzky bol odovzdaný v roku 2003.
Pri hodnotení bezpečnosti tunelov použili nezávislí experti kritériá ako dĺžka tunela, počet tunelových rúr, množstvo prepravených áut, spôsob evakuácie, vetrania, atď. Na základe dosiahnutej úrovne bezpečnosti zaradili tunel do príslušnej skupiny (výborný, chválitebný...)
Jednoznačným víťazom sa spomedzi všetkých testovaných stal španielsky tunel M-12 na ceste M 12 - privádzači k madridskému letisku Barajas, ktorý bol uvedený do prevádzky len minulý rok. Najhorší výsledok v 8-ročnej histórii testovania tunelov bol zaznamenaný pri talianskom tuneli Segesta na A 29 (Palermo - Trapani) - podľa expertov je to len "čierna diera - nič viac".
Testovanie tunelov sa každoročne uskutočňuje v rámci európskeho projektu EuroTAP, ktorý podporuje Európska komisia a 11 európskych partnerských klubov. Do konca budúceho roku sa má preskúšať celkovo 150 tunelov v celej Európe.