MENIA SA PREDPISY, KTORÉ MODELY S ODPOČTOM DPH ZOSTANÚ ?

Vozidlá s odpočtom DPH už priamo z továrne

Slovenské prestavby osobných automobilov na malé úžitkové prestanú platiť, automobilky však ponúkajú náhradu priamo z továrneNa Slovensku nie je nič nezvyčajné, keď sa z luxusného auta relatívne jednoduchou úpravou stane "malý úžitkový automobil". Obyčaj

FOTO

Slovenské prestavby osobných automobilov na malé úžitkové prestanú platiť, automobilky však ponúkajú náhradu priamo z továrne

Predať nový osobný automobil a ešte k tomu poriadne drahý, nie je na Slovensku tak jednoduché ako v motoristicky vyspelých krajinách. Preto sa u nás využívali všetky dostupné a zákonné možnosti, ako získať zákazníka na svoju stranu. V kategórií drahých vozidiel sa ukázala celkom zaujímavá cesta odpočtu DPH. Doposiaľ stačilo, aby importér požiadal o národné schválenie a jednoduchou úpravou zmenil osobné auto na malé úžitkové kategórie N1. Automobil síce musel splniť podmienky úžitkového vozidla, pokiaľ ide o pomer medzi batožinovým priestorom a priestorom pre posádku, ale pri troche snahy všetko išlo. Model N1 dostal deliacu kovovú stenu a nepriehľadné fólie na bočné okná, ako to predpisuje náš zákon. Kde hra čísel nevychádzala, tam sa odmontovaním bezpečnostného pásu a hlavovej opierky zmenil počet miest na sedenie z päť na štyri a schválený bol aj automobil s malým batožinovým priestorom. Na cestách sa tak objavili veľmi zaujímavé malé úžitkové automobily, v praxi na míle vzdialené svojmu označeniu. Je úplne normálne, ak si živnostník alebo firma kúpi pôvodom päťmiestny osobný Peugeot Partner v úprave N1 za účelom prepravy tovaru alebo náradia. Doslova exoticky v súlade s poslaním firmy však pôsobí Porsche Cayenne S za 2 610 000 Sk, kde odpočet DPH predstavuje celkom zaujímavú čiastku 495 000 Sk. Hoci je Porsche tŕňom v oku daňových úradov, po zmene predpisov ostane v ponuke aj naďalej, lebo verziu N1 ponúka samotný výrobca a spĺňa európske kritériá. V princípe tak náš trh príde iba o niektoré vozidlá s odpočtom DPH. Tie, ktoré zostanú, budú upravené priamo z továrne. .

Výber sa takmer nezmenší

Niektoré diskutabilné vozidlá sa síce podľa nových predpisov do kategórie N1 nedostanú, ale celkový výber vozidiel sa okliešti iba minimálne. Automobilky majú v programe pripravené aj úžitkové alternatívy. Niektoré značky ako Suzuki, Subaru a Toyota nebudú ponúkať osobné vozidlá vo verzii N1. Zástupcovia značiek BMW, Honda a Audi na slovenskom trhu ešte nemajú kompletný zoznam vozidiel vo verziách N1. Čakajú na definitívny európsky zoznam podmienok tejto kategórie.

Prestavba už neexistuje

V cenníkoch sa dosiaľ uvádzal príplatok za N1 ako cena prestavby, v ktorej bola zakalkulovaná cena prídavných prvkov a ich montáž do vozidla. Od prvého júla sa príplatok nebude uvádzať ako cena prestavby, pretože vozidlá prídu v úžitkovej verzii priamo z výroby.

Odpisy verzus odpočet DPH

Automobil kúpený za účelom podnikania je nutné odpisovať štyri roky, ale vozidlo, ktoré bolo kúpené s odpočtom DPH ako úžitkové, sa musí evidovať v účtovníctve šesťdesiat mesiacov, teda päť rokov. Ak ho chce majiteľ odpredať skôr, musí vrátiť alikvotnú časť odpustenej DPH.

Bez mreže ani na krok

Nárok na odpočet DPH vzniká iba pri kúpe úžitkového automobilu a ten je úžitkovým dovtedy, kým spĺňa podmienky stanovené technickými predpismi. Hneď ako si užívateľ z auta vymontuje plechovú deliacu stenu, prestane byť úžitkovým a odvtedy mu zaniká nárok na odpočet DPH. Daňovému úradu by mal potom vrátiť príslušnú časť DPH za obdobie, od ktorého prestal automobil využívať ako úžitkový. V mnohých prípadoch sa takéto vozidlá kupovali iba pre daňové zvýhodnenie. Majiteľ krátko po kúpe deliacu stenu vymontoval, aby mohlo slúžiť ako osobné.

Výhody a nevýhody osobných vozidiel v úprave N1

Technické úpravy verzie N1 sú navrhnuté tak, aby uľahčili majiteľovi prepravu nákladu a zvýšili bezpečnosť posádky v prípade nehody. Preto majú všetky úžitkové vozidlá slúžiace na prepravu tovaru deliacu stenu medzi priestorom pre náklad a posádkou. Rodinnému využitiu auta takáto sieť môže prekážať, lebo obmedzuje niektoré funkcie zadných sedadiel a využitie interiéru, preto je otázne, či kúpa N1 za tie peniaze stojí.

výhody  - odpočet DPH 
              - bezpečný prevoz tovaru 
              - lepšia ochrana tovaru pred odcudzením

nevýhody - obmedzený akustický komfort 
                 - zásah do interiéru 
                 - spravidla menej miest na sedenie

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 717
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 13 213
  3. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 13 181
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 981
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 7 683
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 379
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 417
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 315
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 051
  10. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 3 642

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Jakuba Fila

Rozhodnú voľby skrytí voliči? Pri čítaní prieskumov sa treba mať na pozore

Ustálila sa štvorica favoritov, súboj môže byť tesný do konca.

Dobré ráno

Dobré ráno: Nachystajte sa na ešte horšieho Roberta Fica

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Za hrsť mýtov o majdane

Rukoväť slovenských ukrajinistov.

Neprehliadnite tiež

Honda v Európe do troch rokov skončí s výrobou áut

Britské médiá za tým vidia frustráciu z brexitu, automobilka to odmieta.

Honda

Aj Porsche čelí možnej pokute v súvislosti s emisným škandálom

Vyšetrovatelia majú podozrenie, že spoločnosť spáchala administratívny priestupok.

Ilustračné foto.

BMW rozširuje ponuku výkonných SUV o modely X3 M a X4 M

Pod kapotou sa nachádza zatiaľ najsilnejší radový šesťvalec značky.

Ostrý Ford Focus ST dostal motor z Mustangu

Pôjde o jedinú verziu s benzínovým štvorvalcom.

Ford Focus ST