SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky
MENIA SA PREDPISY, KTORÉ MODELY S ODPOČTOM DPH ZOSTANÚ ?

Vozidlá s odpočtom DPH už priamo z továrne

Slovenské prestavby osobných automobilov na malé úžitkové prestanú platiť, automobilky však ponúkajú náhradu priamo z továrneNa Slovensku nie je nič nezvyčajné, keď sa z luxusného auta relatívne jednoduchou úpravou stane "malý úžitkový automobil". Obyčaj

FOTO

Slovenské prestavby osobných automobilov na malé úžitkové prestanú platiť, automobilky však ponúkajú náhradu priamo z továrne

Predať nový osobný automobil a ešte k tomu poriadne drahý, nie je na Slovensku tak jednoduché ako v motoristicky vyspelých krajinách. Preto sa u nás využívali všetky dostupné a zákonné možnosti, ako získať zákazníka na svoju stranu. V kategórií drahých vozidiel sa ukázala celkom zaujímavá cesta odpočtu DPH. Doposiaľ stačilo, aby importér požiadal o národné schválenie a jednoduchou úpravou zmenil osobné auto na malé úžitkové kategórie N1. Automobil síce musel splniť podmienky úžitkového vozidla, pokiaľ ide o pomer medzi batožinovým priestorom a priestorom pre posádku, ale pri troche snahy všetko išlo. Model N1 dostal deliacu kovovú stenu a nepriehľadné fólie na bočné okná, ako to predpisuje náš zákon. Kde hra čísel nevychádzala, tam sa odmontovaním bezpečnostného pásu a hlavovej opierky zmenil počet miest na sedenie z päť na štyri a schválený bol aj automobil s malým batožinovým priestorom. Na cestách sa tak objavili veľmi zaujímavé malé úžitkové automobily, v praxi na míle vzdialené svojmu označeniu. Je úplne normálne, ak si živnostník alebo firma kúpi pôvodom päťmiestny osobný Peugeot Partner v úprave N1 za účelom prepravy tovaru alebo náradia. Doslova exoticky v súlade s poslaním firmy však pôsobí Porsche Cayenne S za 2 610 000 Sk, kde odpočet DPH predstavuje celkom zaujímavú čiastku 495 000 Sk. Hoci je Porsche tŕňom v oku daňových úradov, po zmene predpisov ostane v ponuke aj naďalej, lebo verziu N1 ponúka samotný výrobca a spĺňa európske kritériá. V princípe tak náš trh príde iba o niektoré vozidlá s odpočtom DPH. Tie, ktoré zostanú, budú upravené priamo z továrne. .

Výber sa takmer nezmenší

Niektoré diskutabilné vozidlá sa síce podľa nových predpisov do kategórie N1 nedostanú, ale celkový výber vozidiel sa okliešti iba minimálne. Automobilky majú v programe pripravené aj úžitkové alternatívy. Niektoré značky ako Suzuki, Subaru a Toyota nebudú ponúkať osobné vozidlá vo verzii N1. Zástupcovia značiek BMW, Honda a Audi na slovenskom trhu ešte nemajú kompletný zoznam vozidiel vo verziách N1. Čakajú na definitívny európsky zoznam podmienok tejto kategórie.

Prestavba už neexistuje

V cenníkoch sa dosiaľ uvádzal príplatok za N1 ako cena prestavby, v ktorej bola zakalkulovaná cena prídavných prvkov a ich montáž do vozidla. Od prvého júla sa príplatok nebude uvádzať ako cena prestavby, pretože vozidlá prídu v úžitkovej verzii priamo z výroby.

Odpisy verzus odpočet DPH

Automobil kúpený za účelom podnikania je nutné odpisovať štyri roky, ale vozidlo, ktoré bolo kúpené s odpočtom DPH ako úžitkové, sa musí evidovať v účtovníctve šesťdesiat mesiacov, teda päť rokov. Ak ho chce majiteľ odpredať skôr, musí vrátiť alikvotnú časť odpustenej DPH.

Bez mreže ani na krok

Nárok na odpočet DPH vzniká iba pri kúpe úžitkového automobilu a ten je úžitkovým dovtedy, kým spĺňa podmienky stanovené technickými predpismi. Hneď ako si užívateľ z auta vymontuje plechovú deliacu stenu, prestane byť úžitkovým a odvtedy mu zaniká nárok na odpočet DPH. Daňovému úradu by mal potom vrátiť príslušnú časť DPH za obdobie, od ktorého prestal automobil využívať ako úžitkový. V mnohých prípadoch sa takéto vozidlá kupovali iba pre daňové zvýhodnenie. Majiteľ krátko po kúpe deliacu stenu vymontoval, aby mohlo slúžiť ako osobné.

Výhody a nevýhody osobných vozidiel v úprave N1

Technické úpravy verzie N1 sú navrhnuté tak, aby uľahčili majiteľovi prepravu nákladu a zvýšili bezpečnosť posádky v prípade nehody. Preto majú všetky úžitkové vozidlá slúžiace na prepravu tovaru deliacu stenu medzi priestorom pre náklad a posádkou. Rodinnému využitiu auta takáto sieť môže prekážať, lebo obmedzuje niektoré funkcie zadných sedadiel a využitie interiéru, preto je otázne, či kúpa N1 za tie peniaze stojí.

výhody  - odpočet DPH 
              - bezpečný prevoz tovaru 
              - lepšia ochrana tovaru pred odcudzením

nevýhody - obmedzený akustický komfort 
                 - zásah do interiéru 
                 - spravidla menej miest na sedenie
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 115
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 993
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 10 542
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 053
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 000
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 310
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 599
  8. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 563
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 548
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 367
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Matovič trvá na tom, že plošné testovanie je efektívne (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 222-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 417 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Premiér Igor Matovič.
Petra Vlhová počas 1. kola obrovského slalomu v stredisku Kranjska Gora.

Chôdza ako terapia aj šport. Ako ňou chudnúť aj meditovať?

Prečo je pre nás chôdza taká dôležitá?

Vizualizácia projektu Bytový dom Hradská.