MENIA SA PREDPISY, KTORÉ MODELY S ODPOČTOM DPH ZOSTANÚ ?

Vozidlá s odpočtom DPH už priamo z továrne

Slovenské prestavby osobných automobilov na malé úžitkové prestanú platiť, automobilky však ponúkajú náhradu priamo z továrneNa Slovensku nie je nič nezvyčajné, keď sa z luxusného auta relatívne jednoduchou úpravou stane "malý úžitkový automobil". Obyčaj

FOTO

Slovenské prestavby osobných automobilov na malé úžitkové prestanú platiť, automobilky však ponúkajú náhradu priamo z továrne

Predať nový osobný automobil a ešte k tomu poriadne drahý, nie je na Slovensku tak jednoduché ako v motoristicky vyspelých krajinách. Preto sa u nás využívali všetky dostupné a zákonné možnosti, ako získať zákazníka na svoju stranu. V kategórií drahých vozidiel sa ukázala celkom zaujímavá cesta odpočtu DPH. Doposiaľ stačilo, aby importér požiadal o národné schválenie a jednoduchou úpravou zmenil osobné auto na malé úžitkové kategórie N1. Automobil síce musel splniť podmienky úžitkového vozidla, pokiaľ ide o pomer medzi batožinovým priestorom a priestorom pre posádku, ale pri troche snahy všetko išlo. Model N1 dostal deliacu kovovú stenu a nepriehľadné fólie na bočné okná, ako to predpisuje náš zákon. Kde hra čísel nevychádzala, tam sa odmontovaním bezpečnostného pásu a hlavovej opierky zmenil počet miest na sedenie z päť na štyri a schválený bol aj automobil s malým batožinovým priestorom. Na cestách sa tak objavili veľmi zaujímavé malé úžitkové automobily, v praxi na míle vzdialené svojmu označeniu. Je úplne normálne, ak si živnostník alebo firma kúpi pôvodom päťmiestny osobný Peugeot Partner v úprave N1 za účelom prepravy tovaru alebo náradia. Doslova exoticky v súlade s poslaním firmy však pôsobí Porsche Cayenne S za 2 610 000 Sk, kde odpočet DPH predstavuje celkom zaujímavú čiastku 495 000 Sk. Hoci je Porsche tŕňom v oku daňových úradov, po zmene predpisov ostane v ponuke aj naďalej, lebo verziu N1 ponúka samotný výrobca a spĺňa európske kritériá. V princípe tak náš trh príde iba o niektoré vozidlá s odpočtom DPH. Tie, ktoré zostanú, budú upravené priamo z továrne. .

Výber sa takmer nezmenší

Niektoré diskutabilné vozidlá sa síce podľa nových predpisov do kategórie N1 nedostanú, ale celkový výber vozidiel sa okliešti iba minimálne. Automobilky majú v programe pripravené aj úžitkové alternatívy. Niektoré značky ako Suzuki, Subaru a Toyota nebudú ponúkať osobné vozidlá vo verzii N1. Zástupcovia značiek BMW, Honda a Audi na slovenskom trhu ešte nemajú kompletný zoznam vozidiel vo verziách N1. Čakajú na definitívny európsky zoznam podmienok tejto kategórie.

Prestavba už neexistuje

V cenníkoch sa dosiaľ uvádzal príplatok za N1 ako cena prestavby, v ktorej bola zakalkulovaná cena prídavných prvkov a ich montáž do vozidla. Od prvého júla sa príplatok nebude uvádzať ako cena prestavby, pretože vozidlá prídu v úžitkovej verzii priamo z výroby.

Odpisy verzus odpočet DPH

Automobil kúpený za účelom podnikania je nutné odpisovať štyri roky, ale vozidlo, ktoré bolo kúpené s odpočtom DPH ako úžitkové, sa musí evidovať v účtovníctve šesťdesiat mesiacov, teda päť rokov. Ak ho chce majiteľ odpredať skôr, musí vrátiť alikvotnú časť odpustenej DPH.

Bez mreže ani na krok

Nárok na odpočet DPH vzniká iba pri kúpe úžitkového automobilu a ten je úžitkovým dovtedy, kým spĺňa podmienky stanovené technickými predpismi. Hneď ako si užívateľ z auta vymontuje plechovú deliacu stenu, prestane byť úžitkovým a odvtedy mu zaniká nárok na odpočet DPH. Daňovému úradu by mal potom vrátiť príslušnú časť DPH za obdobie, od ktorého prestal automobil využívať ako úžitkový. V mnohých prípadoch sa takéto vozidlá kupovali iba pre daňové zvýhodnenie. Majiteľ krátko po kúpe deliacu stenu vymontoval, aby mohlo slúžiť ako osobné.

Výhody a nevýhody osobných vozidiel v úprave N1

Technické úpravy verzie N1 sú navrhnuté tak, aby uľahčili majiteľovi prepravu nákladu a zvýšili bezpečnosť posádky v prípade nehody. Preto majú všetky úžitkové vozidlá slúžiace na prepravu tovaru deliacu stenu medzi priestorom pre náklad a posádkou. Rodinnému využitiu auta takáto sieť môže prekážať, lebo obmedzuje niektoré funkcie zadných sedadiel a využitie interiéru, preto je otázne, či kúpa N1 za tie peniaze stojí.

výhody  - odpočet DPH 
              - bezpečný prevoz tovaru 
              - lepšia ochrana tovaru pred odcudzením

nevýhody - obmedzený akustický komfort 
                 - zásah do interiéru 
                 - spravidla menej miest na sedenie

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 013
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 664
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 150
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 737
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 284
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 279
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 169
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 378
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 299
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 192

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Akékoľvek súkromné peniaze do zdravotníctva sú vítané

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

Neprehliadnite tiež

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.