SME
Utorok, 23. apríl , 2019
MENIA SA PREDPISY, KTORÉ MODELY S ODPOČTOM DPH ZOSTANÚ ?

Vozidlá s odpočtom DPH už priamo z továrne

Slovenské prestavby osobných automobilov na malé úžitkové prestanú platiť, automobilky však ponúkajú náhradu priamo z továrneNa Slovensku nie je nič nezvyčajné, keď sa z luxusného auta relatívne jednoduchou úpravou stane "malý úžitkový automobil". Obyčaj

FOTO

Slovenské prestavby osobných automobilov na malé úžitkové prestanú platiť, automobilky však ponúkajú náhradu priamo z továrne

Predať nový osobný automobil a ešte k tomu poriadne drahý, nie je na Slovensku tak jednoduché ako v motoristicky vyspelých krajinách. Preto sa u nás využívali všetky dostupné a zákonné možnosti, ako získať zákazníka na svoju stranu. V kategórií drahých vozidiel sa ukázala celkom zaujímavá cesta odpočtu DPH. Doposiaľ stačilo, aby importér požiadal o národné schválenie a jednoduchou úpravou zmenil osobné auto na malé úžitkové kategórie N1. Automobil síce musel splniť podmienky úžitkového vozidla, pokiaľ ide o pomer medzi batožinovým priestorom a priestorom pre posádku, ale pri troche snahy všetko išlo. Model N1 dostal deliacu kovovú stenu a nepriehľadné fólie na bočné okná, ako to predpisuje náš zákon. Kde hra čísel nevychádzala, tam sa odmontovaním bezpečnostného pásu a hlavovej opierky zmenil počet miest na sedenie z päť na štyri a schválený bol aj automobil s malým batožinovým priestorom. Na cestách sa tak objavili veľmi zaujímavé malé úžitkové automobily, v praxi na míle vzdialené svojmu označeniu. Je úplne normálne, ak si živnostník alebo firma kúpi pôvodom päťmiestny osobný Peugeot Partner v úprave N1 za účelom prepravy tovaru alebo náradia. Doslova exoticky v súlade s poslaním firmy však pôsobí Porsche Cayenne S za 2 610 000 Sk, kde odpočet DPH predstavuje celkom zaujímavú čiastku 495 000 Sk. Hoci je Porsche tŕňom v oku daňových úradov, po zmene predpisov ostane v ponuke aj naďalej, lebo verziu N1 ponúka samotný výrobca a spĺňa európske kritériá. V princípe tak náš trh príde iba o niektoré vozidlá s odpočtom DPH. Tie, ktoré zostanú, budú upravené priamo z továrne. .

Výber sa takmer nezmenší

Niektoré diskutabilné vozidlá sa síce podľa nových predpisov do kategórie N1 nedostanú, ale celkový výber vozidiel sa okliešti iba minimálne. Automobilky majú v programe pripravené aj úžitkové alternatívy. Niektoré značky ako Suzuki, Subaru a Toyota nebudú ponúkať osobné vozidlá vo verzii N1. Zástupcovia značiek BMW, Honda a Audi na slovenskom trhu ešte nemajú kompletný zoznam vozidiel vo verziách N1. Čakajú na definitívny európsky zoznam podmienok tejto kategórie.

Prestavba už neexistuje

V cenníkoch sa dosiaľ uvádzal príplatok za N1 ako cena prestavby, v ktorej bola zakalkulovaná cena prídavných prvkov a ich montáž do vozidla. Od prvého júla sa príplatok nebude uvádzať ako cena prestavby, pretože vozidlá prídu v úžitkovej verzii priamo z výroby.

Odpisy verzus odpočet DPH

Automobil kúpený za účelom podnikania je nutné odpisovať štyri roky, ale vozidlo, ktoré bolo kúpené s odpočtom DPH ako úžitkové, sa musí evidovať v účtovníctve šesťdesiat mesiacov, teda päť rokov. Ak ho chce majiteľ odpredať skôr, musí vrátiť alikvotnú časť odpustenej DPH.

Bez mreže ani na krok

Nárok na odpočet DPH vzniká iba pri kúpe úžitkového automobilu a ten je úžitkovým dovtedy, kým spĺňa podmienky stanovené technickými predpismi. Hneď ako si užívateľ z auta vymontuje plechovú deliacu stenu, prestane byť úžitkovým a odvtedy mu zaniká nárok na odpočet DPH. Daňovému úradu by mal potom vrátiť príslušnú časť DPH za obdobie, od ktorého prestal automobil využívať ako úžitkový. V mnohých prípadoch sa takéto vozidlá kupovali iba pre daňové zvýhodnenie. Majiteľ krátko po kúpe deliacu stenu vymontoval, aby mohlo slúžiť ako osobné.

Výhody a nevýhody osobných vozidiel v úprave N1

Technické úpravy verzie N1 sú navrhnuté tak, aby uľahčili majiteľovi prepravu nákladu a zvýšili bezpečnosť posádky v prípade nehody. Preto majú všetky úžitkové vozidlá slúžiace na prepravu tovaru deliacu stenu medzi priestorom pre náklad a posádkou. Rodinnému využitiu auta takáto sieť môže prekážať, lebo obmedzuje niektoré funkcie zadných sedadiel a využitie interiéru, preto je otázne, či kúpa N1 za tie peniaze stojí.

výhody  - odpočet DPH 
              - bezpečný prevoz tovaru 
              - lepšia ochrana tovaru pred odcudzením

nevýhody - obmedzený akustický komfort 
                 - zásah do interiéru 
                 - spravidla menej miest na sedenie

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  6. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  9. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  1. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Women in business
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Bim Challenge 2019
  6. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  7. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  8. Grilovacia sezóna je zahájená!
  9. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  10. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 21 079
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 11 762
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 853
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 429
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 901
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 373
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 896
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 751
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 973
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 761

Hlavné správy zo Sme.sk

Ficova ochranka stála už desaťtisíce eur

O predĺženú ochranu žiadal expremiér aj v roku 2010 po nástupe vlády Ivety Radičovej.

Robert Fico.
STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Kremeľ si už s antisemitizmom neškrtne, na Ukrajine vyhral ruskojazyčný Žid

Zelenskyj je populárny aj v Rusku.

Peter Schutz
Dobré ráno

Dobré ráno: Hádky aj spojenectvá. Aké sú vzťahy v opozícii

Čo robí opozícia ako spolu strany vychádzajú.

Podcast Dobré Ráno

Prečo Bakoš nepôjde na šampionát? Môžu za to viaceré dôvody

Slovenská nominácia sa postupne kryštalizuje.

Martin Bakoš.

Neprehliadnite tiež

Na niektorých cestách sa tvoria kolóny, vodiči hlásia zdržanie do štyridsať minút

Nehoda je hlasená za odbočkou na Medzibrod smerom do Podbrezovej.

Ilustračné foto

Volkswagen T-Cross je viac ako len zdvihnuté Polo (test)

Okrem dizajnu boduje konečne aj cenou.

Volkswagen T-Cross
Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet
Ilustračné foto.

Automobilka Karma si trúfa na Európu. S talianskym dizajnom

Pod kapotou je aj trojvalec na dobíjanie batérií.