SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky
MENIA SA PREDPISY, KTORÉ MODELY S ODPOČTOM DPH ZOSTANÚ ?

Vozidlá s odpočtom DPH už priamo z továrne

Slovenské prestavby osobných automobilov na malé úžitkové prestanú platiť, automobilky však ponúkajú náhradu priamo z továrneNa Slovensku nie je nič nezvyčajné, keď sa z luxusného auta relatívne jednoduchou úpravou stane "malý úžitkový automobil". Obyčaj

FOTO

Slovenské prestavby osobných automobilov na malé úžitkové prestanú platiť, automobilky však ponúkajú náhradu priamo z továrne

Predať nový osobný automobil a ešte k tomu poriadne drahý, nie je na Slovensku tak jednoduché ako v motoristicky vyspelých krajinách. Preto sa u nás využívali všetky dostupné a zákonné možnosti, ako získať zákazníka na svoju stranu. V kategórií drahých vozidiel sa ukázala celkom zaujímavá cesta odpočtu DPH. Doposiaľ stačilo, aby importér požiadal o národné schválenie a jednoduchou úpravou zmenil osobné auto na malé úžitkové kategórie N1. Automobil síce musel splniť podmienky úžitkového vozidla, pokiaľ ide o pomer medzi batožinovým priestorom a priestorom pre posádku, ale pri troche snahy všetko išlo. Model N1 dostal deliacu kovovú stenu a nepriehľadné fólie na bočné okná, ako to predpisuje náš zákon. Kde hra čísel nevychádzala, tam sa odmontovaním bezpečnostného pásu a hlavovej opierky zmenil počet miest na sedenie z päť na štyri a schválený bol aj automobil s malým batožinovým priestorom. Na cestách sa tak objavili veľmi zaujímavé malé úžitkové automobily, v praxi na míle vzdialené svojmu označeniu. Je úplne normálne, ak si živnostník alebo firma kúpi pôvodom päťmiestny osobný Peugeot Partner v úprave N1 za účelom prepravy tovaru alebo náradia. Doslova exoticky v súlade s poslaním firmy však pôsobí Porsche Cayenne S za 2 610 000 Sk, kde odpočet DPH predstavuje celkom zaujímavú čiastku 495 000 Sk. Hoci je Porsche tŕňom v oku daňových úradov, po zmene predpisov ostane v ponuke aj naďalej, lebo verziu N1 ponúka samotný výrobca a spĺňa európske kritériá. V princípe tak náš trh príde iba o niektoré vozidlá s odpočtom DPH. Tie, ktoré zostanú, budú upravené priamo z továrne. .

Výber sa takmer nezmenší

Niektoré diskutabilné vozidlá sa síce podľa nových predpisov do kategórie N1 nedostanú, ale celkový výber vozidiel sa okliešti iba minimálne. Automobilky majú v programe pripravené aj úžitkové alternatívy. Niektoré značky ako Suzuki, Subaru a Toyota nebudú ponúkať osobné vozidlá vo verzii N1. Zástupcovia značiek BMW, Honda a Audi na slovenskom trhu ešte nemajú kompletný zoznam vozidiel vo verziách N1. Čakajú na definitívny európsky zoznam podmienok tejto kategórie.

Prestavba už neexistuje

V cenníkoch sa dosiaľ uvádzal príplatok za N1 ako cena prestavby, v ktorej bola zakalkulovaná cena prídavných prvkov a ich montáž do vozidla. Od prvého júla sa príplatok nebude uvádzať ako cena prestavby, pretože vozidlá prídu v úžitkovej verzii priamo z výroby.

Odpisy verzus odpočet DPH

Automobil kúpený za účelom podnikania je nutné odpisovať štyri roky, ale vozidlo, ktoré bolo kúpené s odpočtom DPH ako úžitkové, sa musí evidovať v účtovníctve šesťdesiat mesiacov, teda päť rokov. Ak ho chce majiteľ odpredať skôr, musí vrátiť alikvotnú časť odpustenej DPH.

Bez mreže ani na krok

Nárok na odpočet DPH vzniká iba pri kúpe úžitkového automobilu a ten je úžitkovým dovtedy, kým spĺňa podmienky stanovené technickými predpismi. Hneď ako si užívateľ z auta vymontuje plechovú deliacu stenu, prestane byť úžitkovým a odvtedy mu zaniká nárok na odpočet DPH. Daňovému úradu by mal potom vrátiť príslušnú časť DPH za obdobie, od ktorého prestal automobil využívať ako úžitkový. V mnohých prípadoch sa takéto vozidlá kupovali iba pre daňové zvýhodnenie. Majiteľ krátko po kúpe deliacu stenu vymontoval, aby mohlo slúžiť ako osobné.

Výhody a nevýhody osobných vozidiel v úprave N1

Technické úpravy verzie N1 sú navrhnuté tak, aby uľahčili majiteľovi prepravu nákladu a zvýšili bezpečnosť posádky v prípade nehody. Preto majú všetky úžitkové vozidlá slúžiace na prepravu tovaru deliacu stenu medzi priestorom pre náklad a posádkou. Rodinnému využitiu auta takáto sieť môže prekážať, lebo obmedzuje niektoré funkcie zadných sedadiel a využitie interiéru, preto je otázne, či kúpa N1 za tie peniaze stojí.

výhody  - odpočet DPH 
              - bezpečný prevoz tovaru 
              - lepšia ochrana tovaru pred odcudzením

nevýhody - obmedzený akustický komfort 
                 - zásah do interiéru 
                 - spravidla menej miest na sedenie
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 479
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 13 888
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 176
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 997
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 237
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 373
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 846
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 942
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 776
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 756
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krajčí testoval, potom rokoval. Verí, že Slovensko bude príkladom (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Minister Marek Krajčí v Tvrdošíne.

Boris Kollár mal v Bratislave vážnu dopravnú nehodu

Predseda parlamentu je pri vedomí, previezli ho do nemocnice.

Predseda Národnej rady Boris Kollár.
Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Luka Modrič strieľa gól v zápase FC Barcelona - Real Madrid.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.