"Protesty v závodoch GM budú pokračovať aj v nasledujúcich týždňoch," uviedol najvyšší zástupca zamestnancov v GM Europa, šéf podnikovej rady automobilky Opel, Klaus Franz pre nemecký denník Handelsblatt. "Pritom mimo nebudú ani fabriky v španielskej Zaragoze a v nemeckom Eisenachu, ktorí sú uprostred nábehu na nový Opel Corsa." Zamestnanci sa štrajkami mobilizujú proti hroziacemu zatvoreniu závodu GM Azambuja v Portugalsku.
Automobilový koncern chce dnes pravdepodobne oznámiť koniec závodu. Opel Corsa patrí k najdôležitejším modelom Opel. Nové malé vozidlo by sa malo dostať do obchodov v októbri.
Pre Opel by odsunutie štartu modelu Corsa znamenalo krutý úder. Auto je podľa vyjadrenia šéfa GM Europa Carl-Petra Forstera "jeden z našich troch kľúčových modelov". Corsa bola ešte v rokoch 1996 až 1997 tretie najobľúbenejšie auto v Nemecku. Odvtedy síce predaje výrazne klesli, ale nový model má dopyt po produktoch automobilky Opel so sídlom v Rüsselsheime v tomto segmente opäť prebudiť. Dlhšie štrajky v závodoch na výrobu modelu Corsa v Eisenachu a v Zaragoze by však mohli plány poriadne skrížiť. "Pripravujeme sa na dlhší konflikt," uviedol Franz.
V utorok sa už vo fabrike Azambuja objavili prvé prípady zastavenia práce. Podľa informácií z odborárskych kruhov sa štrajky rozšíria vo štvrtok na Zaragozu, na budúci týždeň budú prvé akcie v Nemecku. Okrem toho majú zamestnanci v budúcnosti odmietnuť všetky nadčasy. Plánovaným zatvorením závodu sa manažment dal na cestu konfrontácie, uvádza sa v zdôvodnení. Už koncom októbra by sa tam podľa plánov manažmentu mali definitívne zastaviť výrobné pásy.
Americká automobilka GM, ktorá má problémy, takto zostruje svoj tvrdý kurz sanácie v Európe. V koncerne sa už špekuluje, že Forster predloží nový úsporný program na tento rok. Interne však Forster takýto balík opatrení doteraz ešte neavizoval. Hovorca GM zdôraznil, že GM sa bude ďalej usilovať znížiť svoje náklady, avšak žiadne nové úsporné ciele neexistujú.
GM chce po prvý raz po rokoch dosiahnuť opäť zisk. V dôsledku silnejúceho konkurenčného tlaku chce manažment v USA prijať tvrdé opatrenia. Koncom minulého roka GM oznámil, že na ťažkom americkom trhu zruší 30 000 pracovných miest a zatvorí 12 fabrík. Podľa informácií z kruhov v koncerne navrhol GM aj pre Európu scenáre, podľa ktorých by sa v extrémnom prípade zatvorili 3 fabriky. Iba pred niekoľkými týždňami škrtol GM 900 pracovných miest v britskom závode GM Ellesmere Port, aby znížil náklady.