SME
Pondelok, 21. október, 2019 | Meniny má Uršuľa
NÁKLAD JE AKO ČASOVANÁ BOMBA

Jazda s naloženým osobným autom

Na cestách pribúda stále viac osobných vozidiel v úžitkovej verzii. Sú autá a ich vodiči pripravení na maximálnu záťaž a zmenu jazdných vlastností ?

Na cestách pribúda stále viac osobných vozidiel v úžitkovej verzii. Sú autá a ich vodiči pripravení na maximálnu záťaž a zmenu jazdných vlastností ?

Na preplnenej ceste medzi Žiarom nad Hronom a Zlatými Moravcami kľučkuje pomedzi autá biely Opel Astra Caravan naprataný tovarom až po strechu. Vodičovi zjavne neprekáža blikanie protiidúcich vozidiel a evidentne plávajúci zadok auta. Aj posledný predbiehací manéver v kolóne mu len tak-tak vyšiel a mizne v diaľke. Aj tie najlepšie kombi autá upravené na malé úžitkové automobily sa totiž pri plnom naložení správajú úplne ináč a nebezpečnejšie. Mnohým slovenským vodičom to nevadí. My sme vplyv plného užitočného zaťaženia na jazdné vlastnosti vyskúšali na vlastnej koži. Akurát s tým rozdielom, že oproti nešiel kamión.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čo spôsobujú kilá navyše
Presne to, čo u ľudí s nadváhou. Horšiu manévrovaciu schopnosť a pomalšie reakcie. Naložením tristo alebo štyristo kilogramovej záťaže dozadu sa mení hmotnostný pomer zaťaženia na nápravách a z pretáčavého auta sa môže stať nedotáčavé, prípadne opačne. Najhoršie je, že zaťažená zadná náprava síce dobre sedí na ceste, ale keď sa začne šmýkať, niet pomoci. S nárastom hmotnosti sa mení poloha ťažiska a stúpa riziko prevrátenia alebo rozkmitania karosérie. Tlmiče , ktoré majú za sebou okolo 50 000 km, majú problém tlmiť bočné kmity oceľového monštra. Celkovo sa zaťažením auta na maximum menia jazdné vlastnosti, čo si nie každý vodič uvedomuje. S výnimkou málo prípadov, kedy môže zaťaženie auta pomôcť, predstavuje vysoká hmotnosť negatívum.

Ako jazdiť s naloženým autom ?
Auto nabalené na dovolenku, prípadne naložené tovarom znamená pre vodiča zmenu jazdného štýlu a myslenia. Pri automobiloch so slabším motorom, si treba nechať väčšiu vzdialenosť na predbiehanie, pretože plné využitie užitočnej hmotnosti spôsobuje aj o štyridsať percent horšie dynamické vlastnosti. Predbiehanie na poslednú chvíľu obyčajne vodič ukončí prudkou myšičkou pred protiidúcim autom. Práve vtedy sa môžu prejaviť zhoršené jazdné vlastnosti a šmyk je na svete. V prudkom a dlhom klesaní nemožno podceniť ani brzdy osobného auta, zvlášť ak je poriadne zaťažené. Za normálnych okolností by sa nemali brzdy prehriať „uvariť“ ani pri zjazde bez zaradeného prevodového stupňa, auto sa bude dať stále zastaviť. Ak však príde krízová situácia, vädnúce brzdy sa neosvedčia. V kopcoch sa oplatí použiť zaradený rýchlostný stupeň aj cestou dole. Navyše moderným motorom s katalyzátorom to prospieva. Cestou hore sa motor lepšie cíti v stredných a mierne vyšších otáčkach. Jednak sa tak nenamáha, spaľovací priestor sa lepšie vyprázdňuje a obeh chladiacej kvapaliny je rýchlejší. Motor „dusený“ na nízkych otáčkach a pod vysokou záťažou vyslovene trpí a na spotrebe sa takto veľa neušetrí. Základom bezpečnej jazdy je citlivé ovládanie auta, vyhýbanie sa kolíznym situáciám, prudkým pohybom volantu a brzdeniu na poslednú chvíľu.


Pre náš tréning sme si zvolili dostupné kombi Peugeot 307 SW 1,6 HDi v úprave N1. Skúšaný model má v rámci svojej triedy špičkové jazdné vlastnosti a užitočnú hmotnosť 450 kg. Po návšteve stavebnín sme mu na chrbát naložili 320 kg a vodiča s hmotnosťou 80 kg.




 






Ten istý vyhýbací manéver postavený z kužeľov, to isté auto, ale rozdielne zaťaženie. Kým s prázdnym autom sme prešli šikanu v rýchlosti vyše 75 km/h, naložené auto sa dostalo do šmyku už pri nájazdových rýchlostiach okolo 65 km/h. Šmyk ľahkého auta v podstatne vyššej rýchlosti je ľahšie zvládnuteľný


Šmyk naloženého auta sa oveľa ťažšie zvláda. Auto je najskôr výrazne nedotáčavé (predná časť auta sa rúti smerom von z požadovaného smeru) a potom prudko pretáčavé (zadok ide do hodín). Príčina je jasná, vodič najskôr prudko točí volantom a auto stále nezatáča. Keď sa tak stane, kolesá sú prudko vytočené, auto neprimerane zahýba a vodič nestíha točiť späť. V tomto prípade by padla vhod jemnejšia reakcia.


Vplyv hmotnosti na pruženie zadnej nápravy je viditeľný voľným okom. Toto je prvý impulz na zmenu správania za volantom.
















V prípade nehody sa z tovaru stáva torpédo, ktoré letí dopredu a môže smrteľne zraniť posádku. Sedadlá by obrovskú kinetickú energiu tovaru pri náraze neudržali, preto musí byť deliaca stena verzie N1 pevne uchytená a z predpísaného materiálu.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestarnú, ale dozrievajú
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  6. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  7. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  8. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  2. Kvalitné Vianočné osvetlenie
  3. Unikát medzi značkami. CUPRA
  4. A new, ultra - modern logistics park with an ideal location
  5. Bezpečnosť pri práci je priorita, pomáhajú i moderné technológie
  6. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  7. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  8. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  9. Aj do Ružomberka a okolia dorazí nová optická sieť
  10. Najnovšia ponuka optického internetu na Spiši
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 16 830
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 16 372
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 173
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 10 223
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 666
  6. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 8 544
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 158
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 6 578
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 6 259
  10. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy 5 709

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Samuela Marca

Mečiar to vybudoval, Dzurinda využíval a Fico zdokonalil (píše Samo Marec)

Áno, Slovensko je mafiánsky štát. Takto to malo byť celý čas.

Bez komentára.
Píše Ivan Mikloš

Čia kauza je Gorila? (píše Ivan Mikloš)

Za Ficových vlád sa nepohlo s vyšetrovaním. Nie je to náhoda.

Ivan Mikloš.
Andrej Kiska.
Petra Vlhová.
CYNICKÁ OBLUDA

Neandertálci sa ohradzujú

Potetovaní náckovia sa ukrivdene ohradzujú proti tomu, že ich médiá vykresľujú ako "neandertálcov".

Neprehliadnite tiež

Peugeot 208 v nižšej výbave Active.

Volvo má prvý elektromobil, ohromí výkonom

Dojazd na jedno nabitie je vyše 400 kilometrov.

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.