SME

Jazda s naloženým osobným autom

Na cestách pribúda stále viac osobných vozidiel v úžitkovej verzii. Sú autá a ich vodiči pripravení na maximálnu záťaž a zmenu jazdných vlastností ?

Na cestách pribúda stále viac osobných vozidiel v úžitkovej verzii. Sú autá a ich vodiči pripravení na maximálnu záťaž a zmenu jazdných vlastností ?

Na preplnenej ceste medzi Žiarom nad Hronom a Zlatými Moravcami kľučkuje pomedzi autá biely Opel Astra Caravan naprataný tovarom až po strechu. Vodičovi zjavne neprekáža blikanie protiidúcich vozidiel a evidentne plávajúci zadok auta. Aj posledný predbiehací manéver v kolóne mu len tak-tak vyšiel a mizne v diaľke. Aj tie najlepšie kombi autá upravené na malé úžitkové automobily sa totiž pri plnom naložení správajú úplne ináč a nebezpečnejšie. Mnohým slovenským vodičom to nevadí. My sme vplyv plného užitočného zaťaženia na jazdné vlastnosti vyskúšali na vlastnej koži. Akurát s tým rozdielom, že oproti nešiel kamión.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Čo spôsobujú kilá navyše
Presne to, čo u ľudí s nadváhou. Horšiu manévrovaciu schopnosť a pomalšie reakcie. Naložením tristo alebo štyristo kilogramovej záťaže dozadu sa mení hmotnostný pomer zaťaženia na nápravách a z pretáčavého auta sa môže stať nedotáčavé, prípadne opačne. Najhoršie je, že zaťažená zadná náprava síce dobre sedí na ceste, ale keď sa začne šmýkať, niet pomoci. S nárastom hmotnosti sa mení poloha ťažiska a stúpa riziko prevrátenia alebo rozkmitania karosérie. Tlmiče , ktoré majú za sebou okolo 50 000 km, majú problém tlmiť bočné kmity oceľového monštra. Celkovo sa zaťažením auta na maximum menia jazdné vlastnosti, čo si nie každý vodič uvedomuje. S výnimkou málo prípadov, kedy môže zaťaženie auta pomôcť, predstavuje vysoká hmotnosť negatívum.

SkryťVypnúť reklamu

Ako jazdiť s naloženým autom ?
Auto nabalené na dovolenku, prípadne naložené tovarom znamená pre vodiča zmenu jazdného štýlu a myslenia. Pri automobiloch so slabším motorom, si treba nechať väčšiu vzdialenosť na predbiehanie, pretože plné využitie užitočnej hmotnosti spôsobuje aj o štyridsať percent horšie dynamické vlastnosti. Predbiehanie na poslednú chvíľu obyčajne vodič ukončí prudkou myšičkou pred protiidúcim autom. Práve vtedy sa môžu prejaviť zhoršené jazdné vlastnosti a šmyk je na svete. V prudkom a dlhom klesaní nemožno podceniť ani brzdy osobného auta, zvlášť ak je poriadne zaťažené. Za normálnych okolností by sa nemali brzdy prehriať „uvariť“ ani pri zjazde bez zaradeného prevodového stupňa, auto sa bude dať stále zastaviť. Ak však príde krízová situácia, vädnúce brzdy sa neosvedčia. V kopcoch sa oplatí použiť zaradený rýchlostný stupeň aj cestou dole. Navyše moderným motorom s katalyzátorom to prospieva. Cestou hore sa motor lepšie cíti v stredných a mierne vyšších otáčkach. Jednak sa tak nenamáha, spaľovací priestor sa lepšie vyprázdňuje a obeh chladiacej kvapaliny je rýchlejší. Motor „dusený“ na nízkych otáčkach a pod vysokou záťažou vyslovene trpí a na spotrebe sa takto veľa neušetrí. Základom bezpečnej jazdy je citlivé ovládanie auta, vyhýbanie sa kolíznym situáciám, prudkým pohybom volantu a brzdeniu na poslednú chvíľu.

SkryťVypnúť reklamu


Pre náš tréning sme si zvolili dostupné kombi Peugeot 307 SW 1,6 HDi v úprave N1. Skúšaný model má v rámci svojej triedy špičkové jazdné vlastnosti a užitočnú hmotnosť 450 kg. Po návšteve stavebnín sme mu na chrbát naložili 320 kg a vodiča s hmotnosťou 80 kg.




 






Ten istý vyhýbací manéver postavený z kužeľov, to isté auto, ale rozdielne zaťaženie. Kým s prázdnym autom sme prešli šikanu v rýchlosti vyše 75 km/h, naložené auto sa dostalo do šmyku už pri nájazdových rýchlostiach okolo 65 km/h. Šmyk ľahkého auta v podstatne vyššej rýchlosti je ľahšie zvládnuteľný


Šmyk naloženého auta sa oveľa ťažšie zvláda. Auto je najskôr výrazne nedotáčavé (predná časť auta sa rúti smerom von z požadovaného smeru) a potom prudko pretáčavé (zadok ide do hodín). Príčina je jasná, vodič najskôr prudko točí volantom a auto stále nezatáča. Keď sa tak stane, kolesá sú prudko vytočené, auto neprimerane zahýba a vodič nestíha točiť späť. V tomto prípade by padla vhod jemnejšia reakcia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Vplyv hmotnosti na pruženie zadnej nápravy je viditeľný voľným okom. Toto je prvý impulz na zmenu správania za volantom.
















V prípade nehody sa z tovaru stáva torpédo, ktoré letí dopredu a môže smrteľne zraniť posádku. Sedadlá by obrovskú kinetickú energiu tovaru pri náraze neudržali, preto musí byť deliaca stena verzie N1 pevne uchytená a z predpísaného materiálu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 246
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 150
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 875
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 106
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 243
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 888
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 717
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu