SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky
NÁKLAD JE AKO ČASOVANÁ BOMBA

Jazda s naloženým osobným autom

Na cestách pribúda stále viac osobných vozidiel v úžitkovej verzii. Sú autá a ich vodiči pripravení na maximálnu záťaž a zmenu jazdných vlastností ?

Na cestách pribúda stále viac osobných vozidiel v úžitkovej verzii. Sú autá a ich vodiči pripravení na maximálnu záťaž a zmenu jazdných vlastností ?

Na preplnenej ceste medzi Žiarom nad Hronom a Zlatými Moravcami kľučkuje pomedzi autá biely Opel Astra Caravan naprataný tovarom až po strechu. Vodičovi zjavne neprekáža blikanie protiidúcich vozidiel a evidentne plávajúci zadok auta. Aj posledný predbiehací manéver v kolóne mu len tak-tak vyšiel a mizne v diaľke. Aj tie najlepšie kombi autá upravené na malé úžitkové automobily sa totiž pri plnom naložení správajú úplne ináč a nebezpečnejšie. Mnohým slovenským vodičom to nevadí. My sme vplyv plného užitočného zaťaženia na jazdné vlastnosti vyskúšali na vlastnej koži. Akurát s tým rozdielom, že oproti nešiel kamión.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Čo spôsobujú kilá navyše
Presne to, čo u ľudí s nadváhou. Horšiu manévrovaciu schopnosť a pomalšie reakcie. Naložením tristo alebo štyristo kilogramovej záťaže dozadu sa mení hmotnostný pomer zaťaženia na nápravách a z pretáčavého auta sa môže stať nedotáčavé, prípadne opačne. Najhoršie je, že zaťažená zadná náprava síce dobre sedí na ceste, ale keď sa začne šmýkať, niet pomoci. S nárastom hmotnosti sa mení poloha ťažiska a stúpa riziko prevrátenia alebo rozkmitania karosérie. Tlmiče , ktoré majú za sebou okolo 50 000 km, majú problém tlmiť bočné kmity oceľového monštra. Celkovo sa zaťažením auta na maximum menia jazdné vlastnosti, čo si nie každý vodič uvedomuje. S výnimkou málo prípadov, kedy môže zaťaženie auta pomôcť, predstavuje vysoká hmotnosť negatívum.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako jazdiť s naloženým autom ?
Auto nabalené na dovolenku, prípadne naložené tovarom znamená pre vodiča zmenu jazdného štýlu a myslenia. Pri automobiloch so slabším motorom, si treba nechať väčšiu vzdialenosť na predbiehanie, pretože plné využitie užitočnej hmotnosti spôsobuje aj o štyridsať percent horšie dynamické vlastnosti. Predbiehanie na poslednú chvíľu obyčajne vodič ukončí prudkou myšičkou pred protiidúcim autom. Práve vtedy sa môžu prejaviť zhoršené jazdné vlastnosti a šmyk je na svete. V prudkom a dlhom klesaní nemožno podceniť ani brzdy osobného auta, zvlášť ak je poriadne zaťažené. Za normálnych okolností by sa nemali brzdy prehriať „uvariť“ ani pri zjazde bez zaradeného prevodového stupňa, auto sa bude dať stále zastaviť. Ak však príde krízová situácia, vädnúce brzdy sa neosvedčia. V kopcoch sa oplatí použiť zaradený rýchlostný stupeň aj cestou dole. Navyše moderným motorom s katalyzátorom to prospieva. Cestou hore sa motor lepšie cíti v stredných a mierne vyšších otáčkach. Jednak sa tak nenamáha, spaľovací priestor sa lepšie vyprázdňuje a obeh chladiacej kvapaliny je rýchlejší. Motor „dusený“ na nízkych otáčkach a pod vysokou záťažou vyslovene trpí a na spotrebe sa takto veľa neušetrí. Základom bezpečnej jazdy je citlivé ovládanie auta, vyhýbanie sa kolíznym situáciám, prudkým pohybom volantu a brzdeniu na poslednú chvíľu.

Skryť Vypnúť reklamu


Pre náš tréning sme si zvolili dostupné kombi Peugeot 307 SW 1,6 HDi v úprave N1. Skúšaný model má v rámci svojej triedy špičkové jazdné vlastnosti a užitočnú hmotnosť 450 kg. Po návšteve stavebnín sme mu na chrbát naložili 320 kg a vodiča s hmotnosťou 80 kg.




 






Ten istý vyhýbací manéver postavený z kužeľov, to isté auto, ale rozdielne zaťaženie. Kým s prázdnym autom sme prešli šikanu v rýchlosti vyše 75 km/h, naložené auto sa dostalo do šmyku už pri nájazdových rýchlostiach okolo 65 km/h. Šmyk ľahkého auta v podstatne vyššej rýchlosti je ľahšie zvládnuteľný


Šmyk naloženého auta sa oveľa ťažšie zvláda. Auto je najskôr výrazne nedotáčavé (predná časť auta sa rúti smerom von z požadovaného smeru) a potom prudko pretáčavé (zadok ide do hodín). Príčina je jasná, vodič najskôr prudko točí volantom a auto stále nezatáča. Keď sa tak stane, kolesá sú prudko vytočené, auto neprimerane zahýba a vodič nestíha točiť späť. V tomto prípade by padla vhod jemnejšia reakcia.

Skryť Vypnúť reklamu


Vplyv hmotnosti na pruženie zadnej nápravy je viditeľný voľným okom. Toto je prvý impulz na zmenu správania za volantom.
















V prípade nehody sa z tovaru stáva torpédo, ktoré letí dopredu a môže smrteľne zraniť posádku. Sedadlá by obrovskú kinetickú energiu tovaru pri náraze neudržali, preto musí byť deliaca stena verzie N1 pevne uchytená a z predpísaného materiálu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Budovanie zelenej značky
  6. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  7. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 630
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 276
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 433
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 121
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 704
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 571
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 546
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 455
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 389
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 293
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 238-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 260 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

4 h
Petra Vlhová ide obrovský slalom.

Sledujte online prenos s nami.

3 h
Rusko si vybralo tvrdú silu.

Protesty spája pieseň a pocit beznádeje.

19 h

Nie všetci občania trpia množiacimi sa príkladmi neschopnosti tejto vlády. Minimálne dvaja sa z nich tešia.

Neprehliadnite tiež

Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

16 h
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan