SME
Sobota, 1. apríl, 2023 | Meniny má Hugo
reklama

Jazda s naloženým osobným autom

Na cestách pribúda stále viac osobných vozidiel v úžitkovej verzii. Sú autá a ich vodiči pripravení na maximálnu záťaž a zmenu jazdných vlastností ?

Na cestách pribúda stále viac osobných vozidiel v úžitkovej verzii. Sú autá a ich vodiči pripravení na maximálnu záťaž a zmenu jazdných vlastností ?

Na preplnenej ceste medzi Žiarom nad Hronom a Zlatými Moravcami kľučkuje pomedzi autá biely Opel Astra Caravan naprataný tovarom až po strechu. Vodičovi zjavne neprekáža blikanie protiidúcich vozidiel a evidentne plávajúci zadok auta. Aj posledný predbiehací manéver v kolóne mu len tak-tak vyšiel a mizne v diaľke. Aj tie najlepšie kombi autá upravené na malé úžitkové automobily sa totiž pri plnom naložení správajú úplne ináč a nebezpečnejšie. Mnohým slovenským vodičom to nevadí. My sme vplyv plného užitočného zaťaženia na jazdné vlastnosti vyskúšali na vlastnej koži. Akurát s tým rozdielom, že oproti nešiel kamión.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo spôsobujú kilá navyše
Presne to, čo u ľudí s nadváhou. Horšiu manévrovaciu schopnosť a pomalšie reakcie. Naložením tristo alebo štyristo kilogramovej záťaže dozadu sa mení hmotnostný pomer zaťaženia na nápravách a z pretáčavého auta sa môže stať nedotáčavé, prípadne opačne. Najhoršie je, že zaťažená zadná náprava síce dobre sedí na ceste, ale keď sa začne šmýkať, niet pomoci. S nárastom hmotnosti sa mení poloha ťažiska a stúpa riziko prevrátenia alebo rozkmitania karosérie. Tlmiče , ktoré majú za sebou okolo 50 000 km, majú problém tlmiť bočné kmity oceľového monštra. Celkovo sa zaťažením auta na maximum menia jazdné vlastnosti, čo si nie každý vodič uvedomuje. S výnimkou málo prípadov, kedy môže zaťaženie auta pomôcť, predstavuje vysoká hmotnosť negatívum.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako jazdiť s naloženým autom ?
Auto nabalené na dovolenku, prípadne naložené tovarom znamená pre vodiča zmenu jazdného štýlu a myslenia. Pri automobiloch so slabším motorom, si treba nechať väčšiu vzdialenosť na predbiehanie, pretože plné využitie užitočnej hmotnosti spôsobuje aj o štyridsať percent horšie dynamické vlastnosti. Predbiehanie na poslednú chvíľu obyčajne vodič ukončí prudkou myšičkou pred protiidúcim autom. Práve vtedy sa môžu prejaviť zhoršené jazdné vlastnosti a šmyk je na svete. V prudkom a dlhom klesaní nemožno podceniť ani brzdy osobného auta, zvlášť ak je poriadne zaťažené. Za normálnych okolností by sa nemali brzdy prehriať „uvariť“ ani pri zjazde bez zaradeného prevodového stupňa, auto sa bude dať stále zastaviť. Ak však príde krízová situácia, vädnúce brzdy sa neosvedčia. V kopcoch sa oplatí použiť zaradený rýchlostný stupeň aj cestou dole. Navyše moderným motorom s katalyzátorom to prospieva. Cestou hore sa motor lepšie cíti v stredných a mierne vyšších otáčkach. Jednak sa tak nenamáha, spaľovací priestor sa lepšie vyprázdňuje a obeh chladiacej kvapaliny je rýchlejší. Motor „dusený“ na nízkych otáčkach a pod vysokou záťažou vyslovene trpí a na spotrebe sa takto veľa neušetrí. Základom bezpečnej jazdy je citlivé ovládanie auta, vyhýbanie sa kolíznym situáciám, prudkým pohybom volantu a brzdeniu na poslednú chvíľu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Pre náš tréning sme si zvolili dostupné kombi Peugeot 307 SW 1,6 HDi v úprave N1. Skúšaný model má v rámci svojej triedy špičkové jazdné vlastnosti a užitočnú hmotnosť 450 kg. Po návšteve stavebnín sme mu na chrbát naložili 320 kg a vodiča s hmotnosťou 80 kg.




 






Ten istý vyhýbací manéver postavený z kužeľov, to isté auto, ale rozdielne zaťaženie. Kým s prázdnym autom sme prešli šikanu v rýchlosti vyše 75 km/h, naložené auto sa dostalo do šmyku už pri nájazdových rýchlostiach okolo 65 km/h. Šmyk ľahkého auta v podstatne vyššej rýchlosti je ľahšie zvládnuteľný


Šmyk naloženého auta sa oveľa ťažšie zvláda. Auto je najskôr výrazne nedotáčavé (predná časť auta sa rúti smerom von z požadovaného smeru) a potom prudko pretáčavé (zadok ide do hodín). Príčina je jasná, vodič najskôr prudko točí volantom a auto stále nezatáča. Keď sa tak stane, kolesá sú prudko vytočené, auto neprimerane zahýba a vodič nestíha točiť späť. V tomto prípade by padla vhod jemnejšia reakcia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Vplyv hmotnosti na pruženie zadnej nápravy je viditeľný voľným okom. Toto je prvý impulz na zmenu správania za volantom.
















V prípade nehody sa z tovaru stáva torpédo, ktoré letí dopredu a môže smrteľne zraniť posádku. Sedadlá by obrovskú kinetickú energiu tovaru pri náraze neudržali, preto musí byť deliaca stena verzie N1 pevne uchytená a z predpísaného materiálu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deti v letných táboroch budú pomáhať strážiť roboty
  2. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  3. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  4. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  5. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  6. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  7. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  8. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  1. Deti v letných táboroch budú pomáhať strážiť roboty
  2. MetLife prináša novinky v skupinovom poistení pre zamestnancov
  3. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  4. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  5. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  6. Unilabs Slovensko otvára v Boroch najmodernejšie laboratórium
  7. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  8. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  1. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 31 849
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 22 244
  3. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur. 14 450
  4. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 11 331
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 6 075
  6. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 4 230
  7. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať? 4 158
  8. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 3 628
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Ulica bez duše (cyklus Bratislavská krutosť)
  2. Jozef Drahovský: Verejná doprava zadarmo
  3. Štefan Vidlár: Bílý tíň
  4. Rudolfa Vallová: Prvý apríl v turizme
  5. Jozef Ďanovský: Umenie Žiť
  6. Anton Kovalčík: Čím je dláždená cesta do Kremľa? 1 - Zopár výbuchov.
  7. Ivan Čáni: Robert a Lucinka.
  8. Peter Svoreň: Erste Group zasiahla banková neistota najsilnejšie, z úderu by sa však mala čoskoro zotaviť
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 45 934
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 25 033
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 887
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 9 174
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 825
  6. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne ! 4 610
  7. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 4 122
  8. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 3 783
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
reklama
SkryťZatvoriť reklamu