SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Jazda s naloženým osobným autom

Na cestách pribúda stále viac osobných vozidiel v úžitkovej verzii. Sú autá a ich vodiči pripravení na maximálnu záťaž a zmenu jazdných vlastností ?

Na cestách pribúda stále viac osobných vozidiel v úžitkovej verzii. Sú autá a ich vodiči pripravení na maximálnu záťaž a zmenu jazdných vlastností ?

Na preplnenej ceste medzi Žiarom nad Hronom a Zlatými Moravcami kľučkuje pomedzi autá biely Opel Astra Caravan naprataný tovarom až po strechu. Vodičovi zjavne neprekáža blikanie protiidúcich vozidiel a evidentne plávajúci zadok auta. Aj posledný predbiehací manéver v kolóne mu len tak-tak vyšiel a mizne v diaľke. Aj tie najlepšie kombi autá upravené na malé úžitkové automobily sa totiž pri plnom naložení správajú úplne ináč a nebezpečnejšie. Mnohým slovenským vodičom to nevadí. My sme vplyv plného užitočného zaťaženia na jazdné vlastnosti vyskúšali na vlastnej koži. Akurát s tým rozdielom, že oproti nešiel kamión.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Čo spôsobujú kilá navyše
Presne to, čo u ľudí s nadváhou. Horšiu manévrovaciu schopnosť a pomalšie reakcie. Naložením tristo alebo štyristo kilogramovej záťaže dozadu sa mení hmotnostný pomer zaťaženia na nápravách a z pretáčavého auta sa môže stať nedotáčavé, prípadne opačne. Najhoršie je, že zaťažená zadná náprava síce dobre sedí na ceste, ale keď sa začne šmýkať, niet pomoci. S nárastom hmotnosti sa mení poloha ťažiska a stúpa riziko prevrátenia alebo rozkmitania karosérie. Tlmiče , ktoré majú za sebou okolo 50 000 km, majú problém tlmiť bočné kmity oceľového monštra. Celkovo sa zaťažením auta na maximum menia jazdné vlastnosti, čo si nie každý vodič uvedomuje. S výnimkou málo prípadov, kedy môže zaťaženie auta pomôcť, predstavuje vysoká hmotnosť negatívum.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako jazdiť s naloženým autom ?
Auto nabalené na dovolenku, prípadne naložené tovarom znamená pre vodiča zmenu jazdného štýlu a myslenia. Pri automobiloch so slabším motorom, si treba nechať väčšiu vzdialenosť na predbiehanie, pretože plné využitie užitočnej hmotnosti spôsobuje aj o štyridsať percent horšie dynamické vlastnosti. Predbiehanie na poslednú chvíľu obyčajne vodič ukončí prudkou myšičkou pred protiidúcim autom. Práve vtedy sa môžu prejaviť zhoršené jazdné vlastnosti a šmyk je na svete. V prudkom a dlhom klesaní nemožno podceniť ani brzdy osobného auta, zvlášť ak je poriadne zaťažené. Za normálnych okolností by sa nemali brzdy prehriať „uvariť“ ani pri zjazde bez zaradeného prevodového stupňa, auto sa bude dať stále zastaviť. Ak však príde krízová situácia, vädnúce brzdy sa neosvedčia. V kopcoch sa oplatí použiť zaradený rýchlostný stupeň aj cestou dole. Navyše moderným motorom s katalyzátorom to prospieva. Cestou hore sa motor lepšie cíti v stredných a mierne vyšších otáčkach. Jednak sa tak nenamáha, spaľovací priestor sa lepšie vyprázdňuje a obeh chladiacej kvapaliny je rýchlejší. Motor „dusený“ na nízkych otáčkach a pod vysokou záťažou vyslovene trpí a na spotrebe sa takto veľa neušetrí. Základom bezpečnej jazdy je citlivé ovládanie auta, vyhýbanie sa kolíznym situáciám, prudkým pohybom volantu a brzdeniu na poslednú chvíľu.

Skryť Vypnúť reklamu


Pre náš tréning sme si zvolili dostupné kombi Peugeot 307 SW 1,6 HDi v úprave N1. Skúšaný model má v rámci svojej triedy špičkové jazdné vlastnosti a užitočnú hmotnosť 450 kg. Po návšteve stavebnín sme mu na chrbát naložili 320 kg a vodiča s hmotnosťou 80 kg.




 






Ten istý vyhýbací manéver postavený z kužeľov, to isté auto, ale rozdielne zaťaženie. Kým s prázdnym autom sme prešli šikanu v rýchlosti vyše 75 km/h, naložené auto sa dostalo do šmyku už pri nájazdových rýchlostiach okolo 65 km/h. Šmyk ľahkého auta v podstatne vyššej rýchlosti je ľahšie zvládnuteľný


Šmyk naloženého auta sa oveľa ťažšie zvláda. Auto je najskôr výrazne nedotáčavé (predná časť auta sa rúti smerom von z požadovaného smeru) a potom prudko pretáčavé (zadok ide do hodín). Príčina je jasná, vodič najskôr prudko točí volantom a auto stále nezatáča. Keď sa tak stane, kolesá sú prudko vytočené, auto neprimerane zahýba a vodič nestíha točiť späť. V tomto prípade by padla vhod jemnejšia reakcia.

Skryť Vypnúť reklamu


Vplyv hmotnosti na pruženie zadnej nápravy je viditeľný voľným okom. Toto je prvý impulz na zmenu správania za volantom.
















V prípade nehody sa z tovaru stáva torpédo, ktoré letí dopredu a môže smrteľne zraniť posádku. Sedadlá by obrovskú kinetickú energiu tovaru pri náraze neudržali, preto musí byť deliaca stena verzie N1 pevne uchytená a z predpísaného materiálu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  10. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  3. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. Employee's age as a new ground for notice of termination
  7. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  8. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  9. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  10. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 139
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 757
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 900
  4. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 899
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 294
  6. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 4 942
  7. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 3 480
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 165
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 100
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 049
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Časť galérie predsedov vlád na Úrade vlády.

Slovensku hrozí, že sa prepadne samo do seba. Vlastne ako teraz.


5. dec
Jakub Filo.

Minister neráta, s kým sedí vo vláde.


22m

Neprehliadnite tiež

Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


5 h
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec

Blogy SME

  1. Ján Rudolf: Zastavme korupciu, ale aj krvavé oči!
  2. Ján Šeďo: Preventívna prehliadka u lekára skončila kolonoskopiou - moje skúsenosti.
  3. Jana Hanuliaková: Ku komu sa prihovárate pán Mazurek?
  4. Martin Zachar: Dočkáme sa debutu slovenského brankára v NHL po viac než 14 rokoch?
  5. Soňa Bulbeck: O umení prepojiť staré a nové...
  6. Andrej Hossa: Fenomén s názvom repasovanie: Prečo si kúpiť repasované produkty?
  7. Barbora Kujundžić: Waldorfská pedagogika a naše nákupné zvyklosti
  8. Toto je rovnosť: Inštruktori sebaobrany: O násilí sa v minulosti nehovorilo. Teraz je to na nás.
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 224
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 390
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 931
  4. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 867
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 775
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 406
  7. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 744
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 736
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu