Kia Sorento , jeden z nosných modelov kórejskej značky, prešiel modernizáciou napriek optimistickým predajným číslam.
Doposiaľ sa v celosvetovom meradle predalo 120.000 kusov modelu Kia Sorento. Po modernizácii vzhľadu, výbavy a ponuky motorov chce Kia predať ďalších 200.000 kusov. Za krátky čas svojej existencie si Sorento vybudovalo dobré meno aj v západnej Európe, kde mu pridelili titul najlepšie auto 4x4 s cenou do 30 000 Eur. Za zmienku stojí tiež ocenenie agentúry J.D. Power v kategórii najspoľahlivejších automobilov 4x4.
Celkom vydarený dizajn prešiel iba miernou modernizáciou predných svetiel, blatníkov a nárazníkov. V praxi to znamená osvieženie, hoci zmeny vidieť najlepšie vtedy, keď stoja bok po boku starý a nový model. V interiéri sa tiež zásadné korektúry neudiali, veľký vnútorný priestor zostáva, pribudla akurát dvojzónová klimatizácia, ESP v štandardnom vybavení a konečne pôsobivejšie materiály. Oveľa dôslednejšie zlepšenie sa týka motorov. Starší diesel nahradil štvorvalec 2,5 CRDi VGT s výkonom 170 k a krútiacim momentom 392 Nm. Kombinovaná spotreba naftového motora 7,9 l/100 km vyzerá celkom sľubne. Pôvodný benzínový šesťvalec 3,5 V6 vystriedal menší a najmä úspornejší motor 3,3 V6 s výkonom 175 kW / 238 k. Na vlastnej koži sme vyskúšali iba nový a tichší diesel.
Sľubované vylepšenie tlmičov cítiť na rozbitých prašných cestách o aké nebola na španielskom vidieku núdza. Sorento sa v teréne nenechá rozhádzať a keď treba, veľmi civilizovane dopadá aj po dlhšom skoku, doslova hltá nerovnosti a nechá sa vyprovokovať k rýchlej jazde. Nemoderné štvorstupňové automatické prevodovky konečne nahradil 5-stupňový automat. V rýchlosti radenia sa nepretrhne ale je výrazne lepší a dokonca k charakteru naftového motora 2,5 CRDi pasuje lepšie, než manuálna prevodovka.
Na dvadsaťkilometrovom terénnom testovacom okruhu bolo všetko, s čím sa Sorento môže v praxi stretnúť. Najviac obľubuje široké prašné cesty s tiahlymi zákrutami.
Zadná náprava typu multi-link nemá problémy ani v „krížení“, ktoré sa považuje za achilovu pätu vozidiel SUV. Sorento má na krízové situácie osvedčený recept, redukčnú prevodovku a svorný zadný diferenciál.
Motor | 2,5 CRDi | 3,3 V6 CVVT | |
Typ | naftový štvorvalec | benzínový šesťvalec | |
Uloženie | pozdĺžne | pozdĺžne | |
Zdvihový objem | 2497 | 3297 | cm3 |
Výkon | 125/170 | 177/241 | kw/k |
Pri otáčkach | 3800 | 6000 | ot./min. |
Krútiaci moment | 392 | 307 | Nm |
Pri otáčkach | 2000 | 4500 | ot./min. |
Emisná norma | EURO IV | EURO IV | |
Prevodovka | |||
Typ | Man./Aut. | Automatická | |
Počet stupňov | 5/5 | 5 | |
Poháňané kolesá | všetky | všetky | |
Prevádzkové hodnoty | |||
Zrýchlenie | 12/12,3 | 9,2 | s |
Maximálna rýchlosť | 182 | 190 | km/h |
Spotreba | |||
mesto | 10/11 | - | l/100 km |
mimo mesto | 6,7/7,3 | - | l/100 km |
kombinácia | 7,9/8,6 | - | l/100 km |
Rozmery
Karoséria | ||
Typ | SUV | |
Počet dverí | 5 | |
Pneumatiky | 245/70 R16 | |
Podvozok | ||
Predná náprava | nezávislé, dvojité ramená | |
Zadná náprava | päťprvkové zavesenie | |
Svetlosť podvozka | 203 | mm |
Priemer otočenia | 11 | m |
Brzdy vpredu | kotúčové s vnútorným chladením | |
Brzdy vzadu | kotúčové s vnútorným chladením | |
Rozmery, hmotnosti, objemy | ||
Rázvor náprav | 2710 | mm |
Dĺžka | 4590 | mm |
Širka | 1863 | mm |
Výška | 1730 | mm |
Celková hmot. | 2640 | kg |
Batožinový priestor | 898/1849 (SAE) | l |
Objem pal. nádrže | 80 | l |