Každá automobilová štúdia má svoj význam a presnú funkciu. Výrobcovia tak veľmi rafinovaným spôsobom zisťujú záujem verejnosti o nové prvky dizajnu a nové myšlienky. Ak sa automobilový trh vyvíja podľa predstáv a novinka zaujme, k rozhodnutiu o výrobe je už iba krok.
Najskôr prichádzajú štúdie
Spomenutý postup nám živo pripomenula nedávna návšteva archívu prototypov značky Citroen vo výrobnom závode pri Paríži. Na laminátové štúdie, ktoré sa kedysi leskli vo svetle reflektorov teraz pomaly sadá prach, ale ich nástupcovia sa v sériovej podobe preháňajú po cestách. Rovnako si väčšina motoristov pamätá na štúdiu Roomster spred štyroch rokov , ktorá sa dočkala sériovej podoby. Podobný osud s úspešným koncom čaká štúdiu Yeti, avizujúcu príchod ľahkého terénneho auta s emblémom Škoda na kapote.
Škoda Yeti
Predseda predstavenstva automobilky Škoda, Detlef Wittig, nedávno potvrdil rozhodnutie manažmentu vyrábať športové terénne vozidlo zostavené z komponentov novej Fabie a Octavie. Nový model s variabilným interiérom a pohonom všetkých kolies sa začne vyrábať v roku 2009. Vstup do rozmáhajúceho sa segmentu je pre českú automobilku nevyhnutný, pretože aj napriek novinke Roomster Škoda potrebuje rozšíriť paletu o ďalšie modely. Správnosť orientácie na tento segment potvrdzujú značky Fiat a Suzuki, ktoré už predstavili spoločný model SX4/Sedici.
Citroen C-buggy
Francúzskemu koncernu PSA chýba pohon všetkých kolies ako soľ. Už čoskoro sa dočkáme nového veľkého SUV vyvinutého v spolupráci značiek Peugeot, Citroen a Mitsubishi. Citroen C9 však nebude posledným modelom značky s pohonom všetkých kolies. Budúcnosť avizuje štúdia C-buggy predstavená na autosalóne v Madride. Malý automobil s dĺžkou tri a pol metra váži iba 850 kg a vzhľadom pripomína vesmírne vozidlo. Pozoruhodné však je, že má poháňané všetky kolesá, čím dáva značka Citroen najavo svoj úmysel zostrojiť malý Crossover vhodný do ťažšieho prostredia. Na pohon prototypu slúži benzínový motor 1,6 16V s výkonom až 155 k.
Citroen C-BUGGY má pohon všetkých kolies a interiér pre dvoch. Trh však potrebuje o niečo väčšie auto 4x4.
Budúcnosť vraj patrí volantu s pevným stredom a integrovanými ukazovateľmi v ňom.
Veľké SUV s pohonom všetkých kolies sú pre mnohých motoristov príliš drahé, a tak menšie „štvorkolky“ s cenou kompaktného auta by sa mohli dobre predávať.