SME
Sobota, 25. marec, 2023 | Meniny má Marián
reklama

Individuálny dovoz automobilov zo zahraničia

Slovensko je jediná krajina, ktorá požaduje pri prihlásení individuálne dovezeného automobilu certifikát konformity, teda COC.

Slovensko je jediná krajina, ktorá požaduje pri prihlásení individuálne dovezeného automobilu certifikát konformity, teda COC.

Od prvého marca minulého roka je možné doviezť zo zahraničia staré či nové auto za jednotný poplatok 2 000 Sk. Nie je to však jediný poplatok a podmienka potrebná k prihláseniu auta do evidencie. Kritériá dovozu nových a ojazdených automobilov sa síce výrazne zjednodušili, ale ešte stále individuálny dovoz stojí nemalé prostriedky. K úspešnému prihláseniu vozidla treba získať certifikát konformity COC, teda potvrdenie o zhodnosti typu a homologizácii v rámci krajín Európskej únie. Certifikát sa dá získať na automobily od roku výroby 1996 a mladšie. Sú však značky automobilov a krajiny Únie, z ktorých je dovoz automobilu komplikovaný aj vtedy, ak je vyrobený po roku 1996. Najčastejšie otázky motoristov sa týkajú práve neraz komplikovaného vybavovania certifikátu COC a poplatkov za jeho vybavenie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo sa stalo pred rokom
Až nenormálne komplikovaný a drahý dovoz vozidiel bolo potrebné po vstupe Slovenska do Európskej únie zjednodušiť a hlavne cenovo upraviť. Ministerstvo dopravy SR vypracovalo novelu zákona a tá vstúpila do platnosti 1. marca 2005. Dovtedajšie vysoké poplatky za dovoz ojazdeného automobilu (od 10 000 do 50 000 Sk) a schválenie jeho technickej spôsobilosti sa zmenili na jednotný poplatok 2000 Sk. Pribudol však nový poplatok – do recyklačného fondu vo výške 2 000 Sk. Okrem toho si musí motorista vybaviť certifikát COC (3000 – 10 000 Sk) a úradný preklad dokumentov.




Oplatí sa vôbec doviezť auto
Zrušenie reštrikčných poplatkov konečne otvorilo trh s ojazdenými automobilmi. Dôkazom je rok 2005, kedy sa na Slovensko doviezlo najviac ojazdených automobilov v histórii. Novej sféry v podnikaní sa chytili takmer všetky veľké spoločnosti, ktoré sa zaoberajú predajom ojazdených automobilov. V západných krajinách sa totiž stále dajú nájsť kvalitné ojazdeniny za výhodné ceny a v dobrom technickom stave. Zjednodušený dovoz s vidinou dobrej ceny aj po prirátaní dovozných položiek inšpiroval mnohých motoristov k individuálnej kúpe v zahraničí. Príliš lacné, dobre vybavené a nie staré automobily často pochádzajú z autopožičovní a firiem s veľkým vozidlovým parkom. Ich nevýhodou je vysoký počet kilometrov a značné opotrebovanie. Celkovo však vozidlá predávané v Nemecku, Francúzsku alebo Belgicku majú rozsiahle vybavenie, zachovalý interiér i podvozok. Ich cena je zvyčajne nižšia ako porovnateľných modelov predávaných na Slovensku. Dovoz ojazdených áut sa zjednodušil, ale stále ide o pomerne zložitý administratívny proces. Najmä záujemcovia o dovoz starších vozidiel by sa mali radšej pred ich kúpou a dovozom najprv informovať na obvodnom úrade, či je možné zamýšľané vozidlo na Slovensku vôbec prihlásiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo áno
• veľký výber
• ponuka špecifických modelov
• rozsiahla výbava vozidiel nižších tried
• dobre podchytená história vozidla
• lepší technický stav, vozidlá sú lepšie ošetrované, jazdili po lepších cestách
• automobily na západe majú kvalitný a pravidelný servis

Prečo nie
• vysoký počet najazdených kilometrov vzhľadom na vek, na západe je vyšší ročný priemer
• pri individuálnom dovoze treba vycestovať do zahraničia
• nutnosť získať potrebné doklady (certifikát konformity, úradné preklady potrebných dokladov, poplatky, technická a emisná kontrola)
• prepravné náklady na Slovensko – prevozné značky, poistenie
• komplikácie v prípade reklamácie zatajených technických chýb
• isté riziko dovozu vozidla nelegálneho pôvodu


Pozor na dovoz niektorých značiek a typov z Českej republiky

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dnes je možné oveľa jednoduchšie doviezť ojazdené autá a potom ich bezproblémovo prihlásiť na Slovensku. Nie všetko je také jednoduché, ako sa zdá, pretože stále ide o byrokratický proces. Navyše nie na všetky automobily mladšie ako desať rokov je možné vybaviť certifikát COC. O skúsenostiach s dovozom automobilov a vybavovaním potrebných dokumentov sme sa rozprávali s Michalom Valachovičom, zástupcom spoločnosti COC.sk.

Ktoré základné dokumenty sú potrebné k prihláseniu individuálne dovezeného automobilu s rokom výroby mladším ako 1996 ?
Väčšina obvodných úradov vyžaduje tri dokumenty, ktoré musia byť úradne preložené. Ide hlavne o odhlásený technický preukaz, faktúru a certifikát konformity COC.

Ktoré doklady získame priamo na mieste, kde auto kupujeme ?
Faktúru vystavuje predajca vozidla, odhlásenie z evidencie je treba urobiť v krajine, kde sa auto kupuje. Odhlásenie sa robí ešte predtým, ako auto privezieme, na miestnom úrade v Nemecku alebo v Rakúsku. Certifikát COC je možné vybaviť aj v krajine , v ktorej auto kupujeme, ale je to možné bez problémov vybaviť aj tu na Slovensku po jeho dovoze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kto vystavuje certifikát COC v zahraničí?
Certifikáty v zahraničí vystavujú importéri značiek do danej krajiny. To znamená, že Renault kúpený v Nemecku je francúzske auto avšak certifikát vystaví automobilka Renault importérovi značky Renault v Nemecku.

Keby sme auto kúpili za tú istú sumu v Čechách alebo v Rakúsku , môže nás dovoz vyjsť rozdielne sumy?
Áno, môže nás vyjsť na rozdielne sumy, problém je hlavne v tom, že každý importér v danej krajine si účtuje rôzne administratívne poplatky. Niekedy sú tie poplatky nižšie a vyskytujú sa okolo 20 – 30 eur ale môžu byť aj 130 eur.

Je možné povedať , koľko vybavenie takýchto dokumentov stojí?
Vybavenie certifikátov COC stojí väčšinou od 2000 po 10 000 Sk, pre väčšinu bežných áut sa poplatok pohybuje okolo päťtisíc korún. Úradný preklad dokumentov stojí približne dvetisíc korún, pokiaľ je to bežný jazyk ako angličtina, nemčina, francúzština a taliančina. Potom to môže byť holandčina a tam je preklad o niečo drahší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Uvediem príklad dovozu automobilu prvýkrát predaného v Nemecku, prevezeného do Čiech, kde ho slovenský motorista kúpi. Ako treba postupovať ?
Certifikát COC treba žiadať vždy v krajine prvého prihlásenia, teda tam, kde bolo auto predané ako nové, a pre ktorý trh bolo prispôsobené. V tomto prípade v Nemecku.

Ako je to s Amerikou, prípadne s Áziou ?
Tam je problém, certifikáty o zhode pre tieto autá nie je možné vystavovať, lebo sú schvaľované podľa amerických alebo národných noriem, ktoré patria pod nejaké krajiny v Ázii, takže v Európe sa dajú prihlásiť iba cez veľkú technickú kontrolu, čo je pomerne nákladný proces.

Je Slovensko jediná krajina, kde sa certifikát konformity v rámci EU vyžaduje ?
Jediná nám známa.

Ako je to s okolitými krajinami ?
Tam sa dá prihlásiť auto aj bez certifikátu konformity. Na základe odhláseného technického preukazu a faktúry.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S akými problémami sa môžeme stretnúť pri prihlasovaní vozidla ?
Problém môže nastať pri dovoze automobilu z nových členských krajín Európskej únie, kde ešte dlho platili národné normy homologizácie a nie európske normy homologizácie a kde je auto schválené podľa národných noriem a nie európskych. Vtedy sa nedá vystaviť certifikát COC. Môže sa stať, že doveziete Opel, ročník 2003, ktorý bol prvýkrát predaný v Čechách a na Slovensku certifikát COC nedostanete, teda ho nebudete môcť prihlásiť.

Ako sa problémom vyhnúť nekúpiť auto, ktoré sa nedá prihlásiť ?
Podmienkou vystavenia certifikátu COC je, aby sa na homologizačnom štítku nachádzalo číslo európskej homologizácie, ktoré má tvar „Ex*x/**xxx - je to výrazné desaťmiestne číslo, ktoré sa nachádza na karosérii. Číslo v spomenutom formáte je podmienkou na vystavenie COC, nie však zárukou. V Čechách na autá, ktoré toto éčko nemajú, certifikát vystaviť nepôjde. Na niektoré značky však nie je problém vystaviť COC aj na ročníky 98, 99 , ktoré boli prvýkrát predané v Čechách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Akú možnosť má ten kto dovezie auto a nemôže získať COC?
Ostáva mu alebo ísť na veľkú technickú kontrolu , čo nie je stopercentné riešenie, alebo auto predá v krajinách okolitých ako je Maďarsko, Poľsko, Česko.

Môžem si doviesť auto a prihlásiť ho bez certifikátu COC, ak pracujem v zahraničí a tam auto kúpim?
Áno, človek, ktorý je majiteľom vozidla dlhšie ako jeden rok, má právo doviezť auto na Slovensko a prihlásiť na slovenské značky bez toho, aby potreboval certifikát COC, lebo to spadá pod ochranu osobného vlastníctva.


Koľko stojí a ako dlho trvá vybavenie COC na Slovensku

Peugeot 3500,-Sk 2-3 týždne
Citroen (nevystavuje importér ale sieť predajcov) 4000,-Sk 2-3 týždne
Škoda 5000,-Sk 7 pracovných dní
Mercedes Benz 5000,-Sk 6 – 10 pracovných dní
Jeep 5000,-Sk 5 pracovných dní
Chrysler 5000,-Sk 5 pracovných dní
Hyundai 5000,-Sk 7 pracovných dní
Volkswagen 5000,-Sk 10 pracovných dní
Audi 5000,-Sk 10 pracovných dní
Porsche 5000,-Sk 10 pracovných dní
Toyota 4000,-Sk 2 pracovné dni
Seat 5000,-Sk 7 pracovných dní
Suzuki (nevystavuje COC ale ES, EHK – globálnu homologáciu)
Fiat (nevystavuje COC ale ES, EHK – globálnu homologáciu)
Mitsubishi (od mája 2006 sa v COC v SR nevybavuje)
Ford (vystavuje iba výnimočne, COC treba žiadať v krajine prvého prihlásenia)

Zoznam poplatkov pri prihlasovaní individuálne dovezeného vozidla s európskou homologáciou (po roku výroby 1996)

Ojazdené vozidlá

DPH platí sa v krajine, odkiaľ sa auto dováža (19 až 25 %)
Clo 0 Sk ( v rámci EU)
Certifikát COC 3 000 Sk - 6000 Sk
STK 600 Sk
Emisná kontrola 220 Sk (benzínový motor)
350 Sk (naftový motor, alternatívny pohon, LPG...)
Overenie pôvodu do 2 000 cm3 2 800 Sk
od 2 000 do 3 000 cm3 3 600 Sk
nad 3 000 cm3 5 000 Sk
Poplatok za schválenie jednotlivo dovezeného vozidla, vydanie osvedčenia o evidencii 2 000 Sk
Recyklačný fond 3 000 Sk
Pridelenie EČ 1 150 Sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Sodastream sa mení
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  5. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  6. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  7. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  8. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 334
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 4 666
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 4 311
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 183
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 909
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 3 813
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 689
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 558
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nabíjanie na odpočívadle Čaradice. Ilustračné foto.

Cena stúpla najmä na verejných nabíjačkách.


23. mar
Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020.

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.


Oliver Varchol 23. mar
Ford Explorer

Čoskoro sa vydá na cestu okolo sveta.


21. mar
Kia Niro HEV

Okrem dizajnu je už zaujímavejšia aj spotreba.


21. mar
reklama

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy
  2. Michaela Jónová: (v)žitie
  3. Anna Miľanová: Svetový deň vody - nech je radšej každý deň...
  4. Štefan Vidlár: Manky doba
  5. Ján Škerko: Richard Sulík nie je len povalač vlád, ale najnovšie aj podrazák
  6. Rastislav Puchala: Táto republika je v háji
  7. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien
  8. Anton Kovalčík: Kde bolo tam bolelo, alebo ako Voloďa kariéru robil. 3 - Petrohrad a Moskva.
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 995
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 665
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 137
  4. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 615
  5. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 492
  6. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 115
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 076
  8. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 2 433
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu