Individuálny dovoz automobilov zo zahraničia

Slovensko je jediná krajina, ktorá požaduje pri prihlásení individuálne dovezeného automobilu certifikát konformity, teda COC.

Slovensko je jediná krajina, ktorá požaduje pri prihlásení individuálne dovezeného automobilu certifikát konformity, teda COC.

Od prvého marca minulého roka je možné doviezť zo zahraničia staré či nové auto za jednotný poplatok 2 000 Sk. Nie je to však jediný poplatok a podmienka potrebná k prihláseniu auta do evidencie. Kritériá dovozu nových a ojazdených automobilov sa síce výrazne zjednodušili, ale ešte stále individuálny dovoz stojí nemalé prostriedky. K úspešnému prihláseniu vozidla treba získať certifikát konformity COC, teda potvrdenie o zhodnosti typu a homologizácii v rámci krajín Európskej únie. Certifikát sa dá získať na automobily od roku výroby 1996 a mladšie. Sú však značky automobilov a krajiny Únie, z ktorých je dovoz automobilu komplikovaný aj vtedy, ak je vyrobený po roku 1996. Najčastejšie otázky motoristov sa týkajú práve neraz komplikovaného vybavovania certifikátu COC a poplatkov za jeho vybavenie.

Čo sa stalo pred rokom
Až nenormálne komplikovaný a drahý dovoz vozidiel bolo potrebné po vstupe Slovenska do Európskej únie zjednodušiť a hlavne cenovo upraviť. Ministerstvo dopravy SR vypracovalo novelu zákona a tá vstúpila do platnosti 1. marca 2005. Dovtedajšie vysoké poplatky za dovoz ojazdeného automobilu (od 10 000 do 50 000 Sk) a schválenie jeho technickej spôsobilosti sa zmenili na jednotný poplatok 2000 Sk. Pribudol však nový poplatok – do recyklačného fondu vo výške 2 000 Sk. Okrem toho si musí motorista vybaviť certifikát COC (3000 – 10 000 Sk) a úradný preklad dokumentov.




Oplatí sa vôbec doviezť auto
Zrušenie reštrikčných poplatkov konečne otvorilo trh s ojazdenými automobilmi. Dôkazom je rok 2005, kedy sa na Slovensko doviezlo najviac ojazdených automobilov v histórii. Novej sféry v podnikaní sa chytili takmer všetky veľké spoločnosti, ktoré sa zaoberajú predajom ojazdených automobilov. V západných krajinách sa totiž stále dajú nájsť kvalitné ojazdeniny za výhodné ceny a v dobrom technickom stave. Zjednodušený dovoz s vidinou dobrej ceny aj po prirátaní dovozných položiek inšpiroval mnohých motoristov k individuálnej kúpe v zahraničí. Príliš lacné, dobre vybavené a nie staré automobily často pochádzajú z autopožičovní a firiem s veľkým vozidlovým parkom. Ich nevýhodou je vysoký počet kilometrov a značné opotrebovanie. Celkovo však vozidlá predávané v Nemecku, Francúzsku alebo Belgicku majú rozsiahle vybavenie, zachovalý interiér i podvozok. Ich cena je zvyčajne nižšia ako porovnateľných modelov predávaných na Slovensku. Dovoz ojazdených áut sa zjednodušil, ale stále ide o pomerne zložitý administratívny proces. Najmä záujemcovia o dovoz starších vozidiel by sa mali radšej pred ich kúpou a dovozom najprv informovať na obvodnom úrade, či je možné zamýšľané vozidlo na Slovensku vôbec prihlásiť.

Prečo áno
• veľký výber
• ponuka špecifických modelov
• rozsiahla výbava vozidiel nižších tried
• dobre podchytená história vozidla
• lepší technický stav, vozidlá sú lepšie ošetrované, jazdili po lepších cestách
• automobily na západe majú kvalitný a pravidelný servis

Prečo nie
• vysoký počet najazdených kilometrov vzhľadom na vek, na západe je vyšší ročný priemer
• pri individuálnom dovoze treba vycestovať do zahraničia
• nutnosť získať potrebné doklady (certifikát konformity, úradné preklady potrebných dokladov, poplatky, technická a emisná kontrola)
• prepravné náklady na Slovensko – prevozné značky, poistenie
• komplikácie v prípade reklamácie zatajených technických chýb
• isté riziko dovozu vozidla nelegálneho pôvodu


Pozor na dovoz niektorých značiek a typov z Českej republiky

Dnes je možné oveľa jednoduchšie doviezť ojazdené autá a potom ich bezproblémovo prihlásiť na Slovensku. Nie všetko je také jednoduché, ako sa zdá, pretože stále ide o byrokratický proces. Navyše nie na všetky automobily mladšie ako desať rokov je možné vybaviť certifikát COC. O skúsenostiach s dovozom automobilov a vybavovaním potrebných dokumentov sme sa rozprávali s Michalom Valachovičom, zástupcom spoločnosti COC.sk.

Ktoré základné dokumenty sú potrebné k prihláseniu individuálne dovezeného automobilu s rokom výroby mladším ako 1996 ?
Väčšina obvodných úradov vyžaduje tri dokumenty, ktoré musia byť úradne preložené. Ide hlavne o odhlásený technický preukaz, faktúru a certifikát konformity COC.

Ktoré doklady získame priamo na mieste, kde auto kupujeme ?
Faktúru vystavuje predajca vozidla, odhlásenie z evidencie je treba urobiť v krajine, kde sa auto kupuje. Odhlásenie sa robí ešte predtým, ako auto privezieme, na miestnom úrade v Nemecku alebo v Rakúsku. Certifikát COC je možné vybaviť aj v krajine , v ktorej auto kupujeme, ale je to možné bez problémov vybaviť aj tu na Slovensku po jeho dovoze.

Kto vystavuje certifikát COC v zahraničí?
Certifikáty v zahraničí vystavujú importéri značiek do danej krajiny. To znamená, že Renault kúpený v Nemecku je francúzske auto avšak certifikát vystaví automobilka Renault importérovi značky Renault v Nemecku.

Keby sme auto kúpili za tú istú sumu v Čechách alebo v Rakúsku , môže nás dovoz vyjsť rozdielne sumy?
Áno, môže nás vyjsť na rozdielne sumy, problém je hlavne v tom, že každý importér v danej krajine si účtuje rôzne administratívne poplatky. Niekedy sú tie poplatky nižšie a vyskytujú sa okolo 20 – 30 eur ale môžu byť aj 130 eur.

Je možné povedať , koľko vybavenie takýchto dokumentov stojí?
Vybavenie certifikátov COC stojí väčšinou od 2000 po 10 000 Sk, pre väčšinu bežných áut sa poplatok pohybuje okolo päťtisíc korún. Úradný preklad dokumentov stojí približne dvetisíc korún, pokiaľ je to bežný jazyk ako angličtina, nemčina, francúzština a taliančina. Potom to môže byť holandčina a tam je preklad o niečo drahší.

Uvediem príklad dovozu automobilu prvýkrát predaného v Nemecku, prevezeného do Čiech, kde ho slovenský motorista kúpi. Ako treba postupovať ?
Certifikát COC treba žiadať vždy v krajine prvého prihlásenia, teda tam, kde bolo auto predané ako nové, a pre ktorý trh bolo prispôsobené. V tomto prípade v Nemecku.

Ako je to s Amerikou, prípadne s Áziou ?
Tam je problém, certifikáty o zhode pre tieto autá nie je možné vystavovať, lebo sú schvaľované podľa amerických alebo národných noriem, ktoré patria pod nejaké krajiny v Ázii, takže v Európe sa dajú prihlásiť iba cez veľkú technickú kontrolu, čo je pomerne nákladný proces.

Je Slovensko jediná krajina, kde sa certifikát konformity v rámci EU vyžaduje ?
Jediná nám známa.

Ako je to s okolitými krajinami ?
Tam sa dá prihlásiť auto aj bez certifikátu konformity. Na základe odhláseného technického preukazu a faktúry.

S akými problémami sa môžeme stretnúť pri prihlasovaní vozidla ?
Problém môže nastať pri dovoze automobilu z nových členských krajín Európskej únie, kde ešte dlho platili národné normy homologizácie a nie európske normy homologizácie a kde je auto schválené podľa národných noriem a nie európskych. Vtedy sa nedá vystaviť certifikát COC. Môže sa stať, že doveziete Opel, ročník 2003, ktorý bol prvýkrát predaný v Čechách a na Slovensku certifikát COC nedostanete, teda ho nebudete môcť prihlásiť.

Ako sa problémom vyhnúť nekúpiť auto, ktoré sa nedá prihlásiť ?
Podmienkou vystavenia certifikátu COC je, aby sa na homologizačnom štítku nachádzalo číslo európskej homologizácie, ktoré má tvar „Ex*x/**xxx - je to výrazné desaťmiestne číslo, ktoré sa nachádza na karosérii. Číslo v spomenutom formáte je podmienkou na vystavenie COC, nie však zárukou. V Čechách na autá, ktoré toto éčko nemajú, certifikát vystaviť nepôjde. Na niektoré značky však nie je problém vystaviť COC aj na ročníky 98, 99 , ktoré boli prvýkrát predané v Čechách.

Akú možnosť má ten kto dovezie auto a nemôže získať COC?
Ostáva mu alebo ísť na veľkú technickú kontrolu , čo nie je stopercentné riešenie, alebo auto predá v krajinách okolitých ako je Maďarsko, Poľsko, Česko.

Môžem si doviesť auto a prihlásiť ho bez certifikátu COC, ak pracujem v zahraničí a tam auto kúpim?
Áno, človek, ktorý je majiteľom vozidla dlhšie ako jeden rok, má právo doviezť auto na Slovensko a prihlásiť na slovenské značky bez toho, aby potreboval certifikát COC, lebo to spadá pod ochranu osobného vlastníctva.


Koľko stojí a ako dlho trvá vybavenie COC na Slovensku

Peugeot 3500,-Sk 2-3 týždne
Citroen (nevystavuje importér ale sieť predajcov) 4000,-Sk 2-3 týždne
Škoda 5000,-Sk 7 pracovných dní
Mercedes Benz 5000,-Sk 6 – 10 pracovných dní
Jeep 5000,-Sk 5 pracovných dní
Chrysler 5000,-Sk 5 pracovných dní
Hyundai 5000,-Sk 7 pracovných dní
Volkswagen 5000,-Sk 10 pracovných dní
Audi 5000,-Sk 10 pracovných dní
Porsche 5000,-Sk 10 pracovných dní
Toyota 4000,-Sk 2 pracovné dni
Seat 5000,-Sk 7 pracovných dní
Suzuki (nevystavuje COC ale ES, EHK – globálnu homologáciu)
Fiat (nevystavuje COC ale ES, EHK – globálnu homologáciu)
Mitsubishi (od mája 2006 sa v COC v SR nevybavuje)
Ford (vystavuje iba výnimočne, COC treba žiadať v krajine prvého prihlásenia)

Zoznam poplatkov pri prihlasovaní individuálne dovezeného vozidla s európskou homologáciou (po roku výroby 1996)

Ojazdené vozidlá

DPH platí sa v krajine, odkiaľ sa auto dováža (19 až 25 %)
Clo 0 Sk ( v rámci EU)
Certifikát COC 3 000 Sk - 6000 Sk
STK 600 Sk
Emisná kontrola 220 Sk (benzínový motor)
350 Sk (naftový motor, alternatívny pohon, LPG...)
Overenie pôvodu do 2 000 cm3 2 800 Sk
od 2 000 do 3 000 cm3 3 600 Sk
nad 3 000 cm3 5 000 Sk
Poplatok za schválenie jednotlivo dovezeného vozidla, vydanie osvedčenia o evidencii 2 000 Sk
Recyklačný fond 3 000 Sk
Pridelenie EČ 1 150 Sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 984
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 415
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 146
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 417
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 306
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 230
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 189
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 144
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 1 997
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 530

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok 1995: Únos zostal nepotrestaný. Spis otvárajú po rokoch

Bola to najväčšia kauza expremiéra Vladimíra Mečiara. Objasneniu bránili Mečiarove amnestie, ktoré parlament zrušil až teraz.

ŠPORT

Kuzminová potvrdila skvelú formu a vyhrala šprint v Annecy

Slovenská biatlonistka triumfovala druhý raz v prebiehajúcej sezóne.

DOMOV

Rok 1995: Mečiar uniesol demokraciu

Vladimír Mečiar neuniesol kritiku.

DOMOV

Kiska ukončil dlhoročný spor, vymenoval ústavných sudcov

Ústavný súd bude po takmer troch rokoch opäť v kompletnom zložení.

Neprehliadnite tiež

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.

Nová Dacia Duster už nie je len z núdze cnosť (prvá jazda)

Lacné SUV je krajšie a má kvalitnejší interiér.