HISTÓRIA :

Toyota oslavuje 70 rokov

O súčasnosti japonskej automobilovej jednotky Toyota toho každý z nás vie pomerne dosť. Málo kto však vie, že pôvodný názov automobilky bol Toyoda a prvý sériový Toyoda AA automobil zišiel z výrobnej linky pred sedemdesiatimi rokmi.

O súčasnosti japonskej automobilovej jednotky Toyota toho každý z nás vie pomerne dosť. Poznáme jej modely, výrobné aktivity v Čechách, hybridné automobily a mnohé ďalšie nové technológie. Málo kto však vie, že pôvodný názov automobilky bol Toyoda a prvý sériový Toyoda AA automobil zišiel z výrobnej linky pred sedemdesiatimi rokmi.

Produkcia automobilov bola zahájená v apríli 1936. Málokto by vtedy uveril, že chudobný tesárov syn Sakichi Toyoda vytvorí priemyselné impérium, ktoré dnes súperí o pozíciu najväčšej svetovej automobilky. Jeho najslávnejším vynálezom z roku 1897 bol drevený automatizovaný tkací stroj, ktorý nevyžadoval nepretržitú obsluhu, takže jeden robotník mohol ovládať viac strojov súčasne.
Zakladateľov syn Kiichiro Toyoda však prejavil väčší zájuem o automobily, ktoré sa do Japonska väčšinou dovážali. Rozhodol sa, že vyrobí vozidlo vlastnej konštrukcie, ktoré bude spĺňať parametre moderného auta tej doby. Prvý prototyp A1 bol dokončený v máji 1935, teda pred viac ako sedemdesiatimi rokmi a Toyota vtedy využila pri vývoji najlepšie svetové vzory.
Model AA vychádzal z koncepčného automobilu A1 (existovali 3 exempláre), ktorý jeho autor Kiichiro Toyoda spolu so svojim tímom vyvíjal 5 rokov. Prvú Toyotu poháňal benzínový kvapalinou chladený radový šesťvalec s objemom 3.389 cm3 a výkonom 48 kW (65 k). Slabinou prevej Toyoty bola kvalita použitých materiálov, spoľahlivosť a taktiež výkon, ktorý nedosahoval hodnôt originálu Chevrolet. Model Toyoda AA zostal vo výrobe až do roku 1942 a celkovo z neho vzniklo 1.404 exemplárov.
Názov „Toyoda“ bol neskôr zmenený na „Toyota“ nielen pre lepšiu výslovnosť, ale pri jeho písaní bolo treba len 8 namiesto 10 ťahov štetcom. Po druhej svetovej vojne obrátila Toyota pozornosť k malým automobilom a následne svoju ponuku rozšírila snáď do všetkých segmentov automobilového trhu, čím sa stala jedným z hlavných strojcov japonského hospodárskeho zázraku. V roku 1957 vyviezla prvé vozidlá do USA, o desať rokov neskôr už Japonsko predbehlo vo výrobe automobilov všetky európske krajiny, keď vyrobilo tri milióny vozidiel a zaradilo sa na druhú priečku za USA. Ďalší vývoj priniesol posun Japonska na prvé miesto vo výrobe motorových vozidiel pred USA. Toyota Motor Corporation sa stala najväčším japonským výrobcom automobilov.
(mk)

Prvý sériovo vyrábaný automobil značky Toyota sa volal Toyoda AA. Jediný známy zachovaný kus sa nachádza v muzeu automobilky v Nagakute-cho.

Kiichiro Toyoda - autor prvého osobného vozidla Toyota, ktorý dal základ najväčšej japonskej a onedlho aj svetovej automobilke.





Prvá fabrika Toyota.











Kostra prvého prototypu A1.


Tento tkáčsky stroj pomohol rodine Toyoda zarobiť dostatok peňazí, aby mohli otvoriť automobilovú divíziu a začať so sériovou produkciou vozidiel značky Toyota.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 007
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 925
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 740
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 346
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 259
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 141
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 702
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 633
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 510
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 222

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Blogy SME


  1. Karolína Olšavská: V nemocnici
  2. Jozef Drahovský: Mesto Košice začalo používať taktiku šmejdov
  3. Miroslav Makyta: Skorumpovaný Smer
  4. Silvia Zeumerová: Ako sme písali ikony (1/2)
  5. Andrej Šverha: Čergov na sklonku leta
  6. Tatiana Repková: Prečo sme single?
  7. Andrea Legényová: rozchodové dilema
  8. Iniciatíva slovenských učiteľov: Spoločne proti korupcii
  1. Stanislav Martinčko: Aj ty Brutus, Kiska aj ty? 12 222
  2. Miroslav Žiak: Neuveríte, koľko peňazí získalo Slovensko z poľnohospodárskych dotácií 11 265
  3. INEKO: Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech 11 104
  4. Čo je nové na sme.sk: SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana 10 403
  5. Orsolya Véghová: Maďarka 8 858
  6. Stanislav Martinčko: Hlavné mesto Slovenska Palermo?? 7 012
  7. Saša Grodecká: Bipolárna 6 800
  8. Jaroslav Hoško: Prečo sa (ne)zabaviť v klube? 6 746