HISTÓRIA :

Toyota oslavuje 70 rokov

O súčasnosti japonskej automobilovej jednotky Toyota toho každý z nás vie pomerne dosť. Málo kto však vie, že pôvodný názov automobilky bol Toyoda a prvý sériový Toyoda AA automobil zišiel z výrobnej linky pred sedemdesiatimi rokmi.

O súčasnosti japonskej automobilovej jednotky Toyota toho každý z nás vie pomerne dosť. Poznáme jej modely, výrobné aktivity v Čechách, hybridné automobily a mnohé ďalšie nové technológie. Málo kto však vie, že pôvodný názov automobilky bol Toyoda a prvý sériový Toyoda AA automobil zišiel z výrobnej linky pred sedemdesiatimi rokmi.

Produkcia automobilov bola zahájená v apríli 1936. Málokto by vtedy uveril, že chudobný tesárov syn Sakichi Toyoda vytvorí priemyselné impérium, ktoré dnes súperí o pozíciu najväčšej svetovej automobilky. Jeho najslávnejším vynálezom z roku 1897 bol drevený automatizovaný tkací stroj, ktorý nevyžadoval nepretržitú obsluhu, takže jeden robotník mohol ovládať viac strojov súčasne.
Zakladateľov syn Kiichiro Toyoda však prejavil väčší zájuem o automobily, ktoré sa do Japonska väčšinou dovážali. Rozhodol sa, že vyrobí vozidlo vlastnej konštrukcie, ktoré bude spĺňať parametre moderného auta tej doby. Prvý prototyp A1 bol dokončený v máji 1935, teda pred viac ako sedemdesiatimi rokmi a Toyota vtedy využila pri vývoji najlepšie svetové vzory.
Model AA vychádzal z koncepčného automobilu A1 (existovali 3 exempláre), ktorý jeho autor Kiichiro Toyoda spolu so svojim tímom vyvíjal 5 rokov. Prvú Toyotu poháňal benzínový kvapalinou chladený radový šesťvalec s objemom 3.389 cm3 a výkonom 48 kW (65 k). Slabinou prevej Toyoty bola kvalita použitých materiálov, spoľahlivosť a taktiež výkon, ktorý nedosahoval hodnôt originálu Chevrolet. Model Toyoda AA zostal vo výrobe až do roku 1942 a celkovo z neho vzniklo 1.404 exemplárov.
Názov „Toyoda“ bol neskôr zmenený na „Toyota“ nielen pre lepšiu výslovnosť, ale pri jeho písaní bolo treba len 8 namiesto 10 ťahov štetcom. Po druhej svetovej vojne obrátila Toyota pozornosť k malým automobilom a následne svoju ponuku rozšírila snáď do všetkých segmentov automobilového trhu, čím sa stala jedným z hlavných strojcov japonského hospodárskeho zázraku. V roku 1957 vyviezla prvé vozidlá do USA, o desať rokov neskôr už Japonsko predbehlo vo výrobe automobilov všetky európske krajiny, keď vyrobilo tri milióny vozidiel a zaradilo sa na druhú priečku za USA. Ďalší vývoj priniesol posun Japonska na prvé miesto vo výrobe motorových vozidiel pred USA. Toyota Motor Corporation sa stala najväčším japonským výrobcom automobilov.
(mk)

Článok pokračuje pod video reklamou

Prvý sériovo vyrábaný automobil značky Toyota sa volal Toyoda AA. Jediný známy zachovaný kus sa nachádza v muzeu automobilky v Nagakute-cho.

Kiichiro Toyoda - autor prvého osobného vozidla Toyota, ktorý dal základ najväčšej japonskej a onedlho aj svetovej automobilke.





Prvá fabrika Toyota.











Kostra prvého prototypu A1.


Tento tkáčsky stroj pomohol rodine Toyoda zarobiť dostatok peňazí, aby mohli otvoriť automobilovú divíziu a začať so sériovou produkciou vozidiel značky Toyota.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 109
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 654
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 650
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 056
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 248
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 980
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 722
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 579
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 357
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 737

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cinkota: Čím viac mi bolo dovolené, tým viac som hranice prekračoval

Verím, že som oveľa múdrejší, hovorí prepustený herec Dušan Cinkota.

Komentár Ondreja Podstupku

Pri pustenej klimatizácii by ste sa mali cítiť zle

Klíma nevyrába chlad, len robí z tepla problém niekoho iného.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.