HISTÓRIA :

Toyota oslavuje 70 rokov

O súčasnosti japonskej automobilovej jednotky Toyota toho každý z nás vie pomerne dosť. Málo kto však vie, že pôvodný názov automobilky bol Toyoda a prvý sériový Toyoda AA automobil zišiel z výrobnej linky pred sedemdesiatimi rokmi.

O súčasnosti japonskej automobilovej jednotky Toyota toho každý z nás vie pomerne dosť. Poznáme jej modely, výrobné aktivity v Čechách, hybridné automobily a mnohé ďalšie nové technológie. Málo kto však vie, že pôvodný názov automobilky bol Toyoda a prvý sériový Toyoda AA automobil zišiel z výrobnej linky pred sedemdesiatimi rokmi.

Produkcia automobilov bola zahájená v apríli 1936. Málokto by vtedy uveril, že chudobný tesárov syn Sakichi Toyoda vytvorí priemyselné impérium, ktoré dnes súperí o pozíciu najväčšej svetovej automobilky. Jeho najslávnejším vynálezom z roku 1897 bol drevený automatizovaný tkací stroj, ktorý nevyžadoval nepretržitú obsluhu, takže jeden robotník mohol ovládať viac strojov súčasne.
Zakladateľov syn Kiichiro Toyoda však prejavil väčší zájuem o automobily, ktoré sa do Japonska väčšinou dovážali. Rozhodol sa, že vyrobí vozidlo vlastnej konštrukcie, ktoré bude spĺňať parametre moderného auta tej doby. Prvý prototyp A1 bol dokončený v máji 1935, teda pred viac ako sedemdesiatimi rokmi a Toyota vtedy využila pri vývoji najlepšie svetové vzory.
Model AA vychádzal z koncepčného automobilu A1 (existovali 3 exempláre), ktorý jeho autor Kiichiro Toyoda spolu so svojim tímom vyvíjal 5 rokov. Prvú Toyotu poháňal benzínový kvapalinou chladený radový šesťvalec s objemom 3.389 cm3 a výkonom 48 kW (65 k). Slabinou prevej Toyoty bola kvalita použitých materiálov, spoľahlivosť a taktiež výkon, ktorý nedosahoval hodnôt originálu Chevrolet. Model Toyoda AA zostal vo výrobe až do roku 1942 a celkovo z neho vzniklo 1.404 exemplárov.
Názov „Toyoda“ bol neskôr zmenený na „Toyota“ nielen pre lepšiu výslovnosť, ale pri jeho písaní bolo treba len 8 namiesto 10 ťahov štetcom. Po druhej svetovej vojne obrátila Toyota pozornosť k malým automobilom a následne svoju ponuku rozšírila snáď do všetkých segmentov automobilového trhu, čím sa stala jedným z hlavných strojcov japonského hospodárskeho zázraku. V roku 1957 vyviezla prvé vozidlá do USA, o desať rokov neskôr už Japonsko predbehlo vo výrobe automobilov všetky európske krajiny, keď vyrobilo tri milióny vozidiel a zaradilo sa na druhú priečku za USA. Ďalší vývoj priniesol posun Japonska na prvé miesto vo výrobe motorových vozidiel pred USA. Toyota Motor Corporation sa stala najväčším japonským výrobcom automobilov.
(mk)

Prvý sériovo vyrábaný automobil značky Toyota sa volal Toyoda AA. Jediný známy zachovaný kus sa nachádza v muzeu automobilky v Nagakute-cho.

Kiichiro Toyoda - autor prvého osobného vozidla Toyota, ktorý dal základ najväčšej japonskej a onedlho aj svetovej automobilke.





Prvá fabrika Toyota.











Kostra prvého prototypu A1.


Tento tkáčsky stroj pomohol rodine Toyoda zarobiť dostatok peňazí, aby mohli otvoriť automobilovú divíziu a začať so sériovou produkciou vozidiel značky Toyota.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 810
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 117
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 902
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 451
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 386
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 283
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 247
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 128
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 116

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.