HISTÓRIA :

Toyota oslavuje 70 rokov

O súčasnosti japonskej automobilovej jednotky Toyota toho každý z nás vie pomerne dosť. Málo kto však vie, že pôvodný názov automobilky bol Toyoda a prvý sériový Toyoda AA automobil zišiel z výrobnej linky pred sedemdesiatimi rokmi.

O súčasnosti japonskej automobilovej jednotky Toyota toho každý z nás vie pomerne dosť. Poznáme jej modely, výrobné aktivity v Čechách, hybridné automobily a mnohé ďalšie nové technológie. Málo kto však vie, že pôvodný názov automobilky bol Toyoda a prvý sériový Toyoda AA automobil zišiel z výrobnej linky pred sedemdesiatimi rokmi.

Produkcia automobilov bola zahájená v apríli 1936. Málokto by vtedy uveril, že chudobný tesárov syn Sakichi Toyoda vytvorí priemyselné impérium, ktoré dnes súperí o pozíciu najväčšej svetovej automobilky. Jeho najslávnejším vynálezom z roku 1897 bol drevený automatizovaný tkací stroj, ktorý nevyžadoval nepretržitú obsluhu, takže jeden robotník mohol ovládať viac strojov súčasne.
Zakladateľov syn Kiichiro Toyoda však prejavil väčší zájuem o automobily, ktoré sa do Japonska väčšinou dovážali. Rozhodol sa, že vyrobí vozidlo vlastnej konštrukcie, ktoré bude spĺňať parametre moderného auta tej doby. Prvý prototyp A1 bol dokončený v máji 1935, teda pred viac ako sedemdesiatimi rokmi a Toyota vtedy využila pri vývoji najlepšie svetové vzory.
Model AA vychádzal z koncepčného automobilu A1 (existovali 3 exempláre), ktorý jeho autor Kiichiro Toyoda spolu so svojim tímom vyvíjal 5 rokov. Prvú Toyotu poháňal benzínový kvapalinou chladený radový šesťvalec s objemom 3.389 cm3 a výkonom 48 kW (65 k). Slabinou prevej Toyoty bola kvalita použitých materiálov, spoľahlivosť a taktiež výkon, ktorý nedosahoval hodnôt originálu Chevrolet. Model Toyoda AA zostal vo výrobe až do roku 1942 a celkovo z neho vzniklo 1.404 exemplárov.
Názov „Toyoda“ bol neskôr zmenený na „Toyota“ nielen pre lepšiu výslovnosť, ale pri jeho písaní bolo treba len 8 namiesto 10 ťahov štetcom. Po druhej svetovej vojne obrátila Toyota pozornosť k malým automobilom a následne svoju ponuku rozšírila snáď do všetkých segmentov automobilového trhu, čím sa stala jedným z hlavných strojcov japonského hospodárskeho zázraku. V roku 1957 vyviezla prvé vozidlá do USA, o desať rokov neskôr už Japonsko predbehlo vo výrobe automobilov všetky európske krajiny, keď vyrobilo tri milióny vozidiel a zaradilo sa na druhú priečku za USA. Ďalší vývoj priniesol posun Japonska na prvé miesto vo výrobe motorových vozidiel pred USA. Toyota Motor Corporation sa stala najväčším japonským výrobcom automobilov.
(mk)

Prvý sériovo vyrábaný automobil značky Toyota sa volal Toyoda AA. Jediný známy zachovaný kus sa nachádza v muzeu automobilky v Nagakute-cho.

Kiichiro Toyoda - autor prvého osobného vozidla Toyota, ktorý dal základ najväčšej japonskej a onedlho aj svetovej automobilke.





Prvá fabrika Toyota.











Kostra prvého prototypu A1.


Tento tkáčsky stroj pomohol rodine Toyoda zarobiť dostatok peňazí, aby mohli otvoriť automobilovú divíziu a začať so sériovou produkciou vozidiel značky Toyota.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 165
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 857
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 295
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 084
  5. Kam do tepla v januári? 1 749
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 411
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 403
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 118
  9. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 023
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 903

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

DOMOV

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

DOMOV

Manžela jej zatkli komunisti, pracovala pod cudzími menami

Marte Ličkovej udelil prezident Andrej Kiska Rad Ľudovíta Štúra II. triedy.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.