HISTÓRIA :

Toyota oslavuje 70 rokov

O súčasnosti japonskej automobilovej jednotky Toyota toho každý z nás vie pomerne dosť. Málo kto však vie, že pôvodný názov automobilky bol Toyoda a prvý sériový Toyoda AA automobil zišiel z výrobnej linky pred sedemdesiatimi rokmi.

O súčasnosti japonskej automobilovej jednotky Toyota toho každý z nás vie pomerne dosť. Poznáme jej modely, výrobné aktivity v Čechách, hybridné automobily a mnohé ďalšie nové technológie. Málo kto však vie, že pôvodný názov automobilky bol Toyoda a prvý sériový Toyoda AA automobil zišiel z výrobnej linky pred sedemdesiatimi rokmi.

Produkcia automobilov bola zahájená v apríli 1936. Málokto by vtedy uveril, že chudobný tesárov syn Sakichi Toyoda vytvorí priemyselné impérium, ktoré dnes súperí o pozíciu najväčšej svetovej automobilky. Jeho najslávnejším vynálezom z roku 1897 bol drevený automatizovaný tkací stroj, ktorý nevyžadoval nepretržitú obsluhu, takže jeden robotník mohol ovládať viac strojov súčasne.
Zakladateľov syn Kiichiro Toyoda však prejavil väčší zájuem o automobily, ktoré sa do Japonska väčšinou dovážali. Rozhodol sa, že vyrobí vozidlo vlastnej konštrukcie, ktoré bude spĺňať parametre moderného auta tej doby. Prvý prototyp A1 bol dokončený v máji 1935, teda pred viac ako sedemdesiatimi rokmi a Toyota vtedy využila pri vývoji najlepšie svetové vzory.
Model AA vychádzal z koncepčného automobilu A1 (existovali 3 exempláre), ktorý jeho autor Kiichiro Toyoda spolu so svojim tímom vyvíjal 5 rokov. Prvú Toyotu poháňal benzínový kvapalinou chladený radový šesťvalec s objemom 3.389 cm3 a výkonom 48 kW (65 k). Slabinou prevej Toyoty bola kvalita použitých materiálov, spoľahlivosť a taktiež výkon, ktorý nedosahoval hodnôt originálu Chevrolet. Model Toyoda AA zostal vo výrobe až do roku 1942 a celkovo z neho vzniklo 1.404 exemplárov.
Názov „Toyoda“ bol neskôr zmenený na „Toyota“ nielen pre lepšiu výslovnosť, ale pri jeho písaní bolo treba len 8 namiesto 10 ťahov štetcom. Po druhej svetovej vojne obrátila Toyota pozornosť k malým automobilom a následne svoju ponuku rozšírila snáď do všetkých segmentov automobilového trhu, čím sa stala jedným z hlavných strojcov japonského hospodárskeho zázraku. V roku 1957 vyviezla prvé vozidlá do USA, o desať rokov neskôr už Japonsko predbehlo vo výrobe automobilov všetky európske krajiny, keď vyrobilo tri milióny vozidiel a zaradilo sa na druhú priečku za USA. Ďalší vývoj priniesol posun Japonska na prvé miesto vo výrobe motorových vozidiel pred USA. Toyota Motor Corporation sa stala najväčším japonským výrobcom automobilov.
(mk)

Prvý sériovo vyrábaný automobil značky Toyota sa volal Toyoda AA. Jediný známy zachovaný kus sa nachádza v muzeu automobilky v Nagakute-cho.

Kiichiro Toyoda - autor prvého osobného vozidla Toyota, ktorý dal základ najväčšej japonskej a onedlho aj svetovej automobilke.





Prvá fabrika Toyota.











Kostra prvého prototypu A1.


Tento tkáčsky stroj pomohol rodine Toyoda zarobiť dostatok peňazí, aby mohli otvoriť automobilovú divíziu a začať so sériovou produkciou vozidiel značky Toyota.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. Bratislava gets a new public space and park
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  10. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 323
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 809
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 113
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 983
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 809
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 543
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 496
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 481
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 409
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 257

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Andrej Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala. Myslí si to jej bývalý člen Rudolf Pučík, ktorý Danka do politiky dostal.

DOMOV

Horúčavy končia, príde ochladenie aj dážď

Meteorologická jeseň sa začína už prvého septembra.

SVET

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

Pásy s výbušninami zastrelených mužov boli atrapami.

ŠPORT

Číňanom už len hráči nestačia. Doplatil na to aj Kucka

Čínske spoločnosti míňajú stovky miliónov.

Neprehliadnite tiež

BMW predstavilo roadster Z4 v takmer sériovej podobe

Oproti predchodcovi bude výkonnejší a luxusnejší.

Britský záhradník sa vydal v šope na 1 400 kilometrov dlhú cestu

Jeho šopa je najrýchlejšou na svete, na cesty ju pomohol dostať britský expremiér David Cameron.

Blíži sa najväčšia dražba áut roka. Aké kúsky sú na predaj?

Očakáva sa predaj za takmer 250 miliónov eur.

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.