DOBRÁ RADA:

Ako chrániť zrak počas dlhej jazdy v noci

Každoročný scenár odchodu na dovolenku autom začíta vypätím v práci, vysedávaním pri monitore počítača, nakupovaním a balením. Až na vrchole únavy prichádza zlatý klinec programu – nočná jazda za oddychom.

Pálenie, a rezanie očí je potom otázkou pár hodín strávených za volantom, nehovoriac o únave a mikrospánku. Udržať si zrak vo forme aby nesklamal za volantom si vyžaduje dodržať niekoľko zásad. Na otázky o špecifikách nočnej jazdy a zraku odpovedá oftalmológ a očný chirurg Prof. Milan Izák.

Čomu je vystavený zrak pri jazde v noci?
Normálnemu videniu cez deň hovoríme videnie fotopické. Podvečer, keď sa začína zmrákať, sa presúvame do videnia mezopického, kedy sa každé oko začína stávať trochu krátkozrakým. Konkrétne oko, ktoré má normálne 0 dioptrie, začína mať – ¼ až –0,5 dioptrie. Je treba vedieť, že za večerného a nočného videnia klesá v dôsledku uvedenej myopizácie oka centrálna zraková ostrosť a nevidíme tak dobre na diaľku, tiež nemáme takú rozlišovaciu schopnosť ako za dňa. S týmto by mal každý počítať a už aj tie drobné chyby je treba odhaliť a hlavne večer okuliare používať (hoci si niekto myslí, že nepotrebuje okuliare) Platí to najmä pre krátkozrakých ľudí.

Aké opatrenia by sme mali urobiť pri jazde v noci a s čím treba rátať?
V prvom rade odporúčam spomaliť. Vodiči by si mali uvedomiť, na akú vzdialenosť jasne vidia značku auta pred sebou a ako sa táto vzdialenosť skracuje vo večerných hodinách. Prvým predpokladom bezpečnej jazdy v noci je odpočinok, teda sadať za volant oddýchnutý.
Známe je, že anglickí letci užívali pred nočnými letmi vývar z čučoriedkových listov produkujúcich látku, ktorá podporuje syntézu spomínaného rodopsínu a zlepšuje nočné videnie. Takže čučoriedky sú veľmi dobrým stimulujúcim faktorom, a preto sú využívané vo farmaceutickom priemysle na výrobu niektorých prípravkov. Vodičom môžem odporučiť preparát Ostrovidky.

Určite má veľký význam aj krátka pauza na parkovisku.
Odporúčam zavreť oči, keď je človek unavený a hlavne keď sa vodičovi robia „mžiky“ pred očami z množstva oproti idúcich automobilov. Krátky spánok má veľkú cenu.

Prečo mnohé ženy-vodičky nechcú šoférovať v noci, je fyziologický rozdiel medzi zrakom muža a ženy ?
Neexistuje rozdiel medzi zrakom muža a ženy. V podstate ide o psychologický problém, kedy ženy potrebujú mať vo vedení auta väčšiu istotu, ktorú v tme strácajú.

Rady odborníka
• jazdu v noci by mali vynechať vodiči s poruchami zraku a so zníženou zrakovou ostrosťou
• unavené oči nechať odpočinúť
• v noci stúpa krátkozrakosť, preto treba používať okuliare
• znížiť rýchlosť
• vyskúšať čučoriedkový čaj alebo očné kvapky

Náš TIP: Pred nočnou jazdou je mimoriadne dôležitý odpočinok, ak nie spánok tak aspoň oddych so zavretými očami. Zrak sa potrebuje pred obrovskou záťažou zregenerovať.

Profesor Milan Izák okrem hodín odpracovaných na operačných sálach očných kliník prežije veľa času v aute. Problematike a potrebám života za volantom rozumie veľmi dobre, pretože ročne najazdí vyše 30 000 km.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  5. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  6. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  7. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  8. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  9. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  10. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  1. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  2. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  4. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  5. Noerr advised on WebSupport deal
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  7. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  8. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  9. eKasa prichádza na Slovensko
  10. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 14 449
  2. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 13 823
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 12 799
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 564
  5. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 5 025
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 939
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 329
  8. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 3 750
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 694
  10. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 2 835

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Zuzany Kepplovej

Čo sa pýtať Šefčoviča

Vo volebnom štábe sa zrejme spoľahli, že veľká časť Slovenska vôbec nepochopila, o čom boli kuciakovské protesty.

DOMOV

Lubyová prežila hlasovanie o dôvere, zostáva ministerkou

Za jej odvolanie hlasovalo iba 43 poslancov zo 105 prítomných.

Píše Marek Maďarič

Poslanci ukázali neúctu, inak sa to vysvetliť nedá (píše Marek Maďarič)

Je drzosť hovoriť, že toto je normálne.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Takto končí politika identity

Krach izraelského summitu V4 je príznačný.

Neprehliadnite tiež

Aj Porsche čelí možnej pokute v súvislosti s emisným škandálom

Vyšetrovatelia majú podozrenie, že spoločnosť spáchala administratívny priestupok.

Ilustračné foto.

Rodina výkonných BMW M sa rozrástla o X3 a X4, majú vyše 500 koní

Pod kapotou sa nachádza zatiaľ najsilnejší radový šesťvalec značky.

Ford Focus ST je ešte drsnejší, dostal motor z Mustangu

Pôjde o jedinú verziu s benzínovým štvorvalcom.

Ford Focus ST
Bratislavské cesty počas rannej špičky.