Do ktorého sa viac oplatí investovať a s ktorým z nich je väčšia zábava?
Zhodou okolností sa nám jeden týždeň stretli na redakčnom parkovisku dve automobilové lahôdky. Podobný výkon, pohon všetkých kolies... a tak sme si povedali, prečo ich spoločne nepopreháňať a neporovnať? Aj keď majú odlišný spoločenský status. Lebo ona vznikla plánovane ako luxusné kupé s cieľom konkurovať nemeckej a britskej elite, zatiaľ čo on pochádza z rodiny kompaktov a jeho hlavným cieľom je dostať na lopatky všetkých svojich „nadupaných“ rovesníkov BMW 130i, Ford Focus ST, Opel Astra OPC a ďalších. Preto aj ceny sú dosť rozdielne, hoci ani jeden nestojí pod milión korún.
Lekcia z výtvarného umenia
Dizajn pri porovnávacích testoch väčšinou nehodnotíme, ale tentokrát sa musíme pristaviť predovšetkým pri Brere a pohladiť ju aspoň niekoľkými vetami. A kde inde začať, ak nie pri vonkajších krivkách?
Keby o víťazovi každého porovnávacieho testu s Brerou rozhodovala len príťažlivosť, ostatní by to mohli už dopredu zabaliť. Našťastie v skutočnosti to tak nie je a ani Brera nevyzerá z každého uhla dokonale. Predná časť je doslova majstrovské dielo. Kritikom sa však nepáči jej bočný profil. Pri porovnávaní dizajnu vyznieva Golf ako chudobný príbuzný, ktorý svoj výkon a nesporný športový talent tají viac ako by sa žiadalo. Najvýraznejšie sa od klasického Golfu odlišuje predná časť s chrómovou maskou chladiča a hlbokým nárazníkom s tromi mohutnými nasávacími otvormi.
Za volantom
Príjemné pocity z Brery nás neopustili ani po otvorení dverí. Zo všetkých strán dýcha kvalita a dokonalá automobilová architektúra. Ak by sa niečo dalo zmeniť, privítali by sme menší volant. Ďalšou chybou krásy extravagantnej Talianky je výškové nastavenie sedadla, ktoré sa nedá spustiť dostatočne nízko a vo verzii s panoramatickou strechou uberá vysokých pasažierov o miesto nad hlavou. Inak sú sedadlá pohodlné a dobre držia telo.
Golf R32 je na tom z pohľadu priestorového komfortu a ergonómie podstatne lepšie. Všetko sadne presne do ruky, pozíciu za volantom si môžete nastaviť v širokom rozsahu a predné sedadlá poskytujú oporu na potrebných miestach ako sa patrí. Pritom testované auto nemalo ani príplatkové „korýtka“ Recaro, ktoré každý obdivoval na fabrických snímkach, ale iba „štandardné“ sedadlá z modelu GTI. Miesta vzadu je v porovnaní s Alfou na rozdávanie. Na adresu zarytých golfistov však treba poznamenať, že kvôli zadným polosiam má batožinový priestor o niečo vyššie dno a preto sa jeho objem zmenšil z 350 na 275 l. Takže nakoniec Brera má papierovo väčší kufor než Golf R32... Lenže podstatnejší je tvar a využiteľnosť batožinového priestoru a v tejto disciplíne zasa vedie Volkswagen. Všetko je relatívne.
Zelená!
Obe vozidlá poháňali 3,2 l benzínové šesťvalce a dodávané iba s pohonom všetkých kolies a 6-stupňovými prevodovkami. Zatiaľ čo motor Golfa je evolúciou agregátu zo starého R32, ktorý vďaka prepracovanému nasávaciemu potrubiu dosahuje o 10 k viac (184 kW/250 k), motor Brery je od základu nový. Stále používa systém priameho vstrekovania JTS, ale dáva výkon 191 kW/260 k. V skutočnosti však krajšie a hlavne plynulejšie zaberá motor Golfu, najmä v nižších otáčkach..
Brera potrebuje na rozhýbanie viac sily. Talianka totiž dosť výrazne dopláca na svoju nadváhu (v porovnaní s Golfom +120 kg) a to ju oberá o určitú dávku mršnosti a dynamiky. Vidieť to aj na údajoch zrýchlenia. Brera akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,8 s. Golf R32 zvládne stovku s pevným štartom za 6,5 s (testovaná verzia s prevodovkou DSG dokonca za 6,2 s). Rozdiel je tiež v maximálnej rýchlosti. Brera končí pri 240 km/h, Golf má maximálku elektronicky obmedzenú na 250 km/h.
Ďalší podstatný rozdiel bol v spotrebe. Pri razantnej športovej jazde sa VW uspokojil s 13,2 l/100 km, no Alfa si zapýtala o tretinu viac (takmer 20 l/100 km). Približne rovnaký rozdiel nám potvrdila aj jazda po diaľnici.
Motor Alfy nepochválime ani v oblasti, ktorá bola kedysi jasnou doménou Talianov a tou je zvuk motora. V Golfe je to naopak. Intenzita zvuku dvojice „lešenárskych rúr“ závisí od toho ako tlačíte na plyn. Čím razantnejšie, tým mohutnejšia je odozva.
V serpentínach
Autá sme najprv vyskúšali na diaľnici i „okreskách“ a potom spolu s pretekárom Stanislavom Koišom sme ich prehnali zákrutami na Jankovom vŕšku. Pri jazde diaľničnou rýchlosťou cítiť, že oba modely sú dobre odhlučnené. Subjektívne tichší sa nám javil Golf.
Čo sa týka jazdných vlastností, obe autá upútajú veľmi dobrou ovládateľnosťou a veľkou mierou priľnavosti. Podvozky sú pevné, dôveryhodné, i keď sú naladené trochu odlišne. Golf R32 má citeľne tvrdší podvozok než Brera. Tvrdšie sú pružiny i tlmiče, má silnejšie stabilizátory a o 20 mm menšiu svetlú výšku. Pri jazde pomalým tempom, zvlášť po meste komfortom neohúri ale na vidieckych cestách sa zdá pruženie primerane tvrdé. V serpentínach bude stále viac vo svojom živle a na rozdiel od Alfy je veľmi dobre naladený aj na rýchlu jazdu po nekvalitnom povrchu.
Brera je oveľa komfortnejšia. V porovnaní s Golfom jazdí po bratislavských cestách ako vo vatičke, pričom vynikajúco zvládne i kontrolu nakláňania karosérie v zákrutách. Problémom je iba nadváha karosérie, kvôli ktorej na súvislom nerovnom povrchu auto začne poskakovať.
4x4
V Golfe rozdeľuje krútiaci moment na predné a zadné kolesá viaclamelová spojka Haldex umiestnená pri zadnej náprave. Keď predné kolesá začnú prekĺzavať a podržíte nohu na plyne, časť výkonu sa prenesie na zadnú nápravu a auto sa udrží v stope. V porovnaní s Golfom GTI je to veľká výhoda, ktorá však nič nemení na fakte, že R32 ostáva naďalej dosť nedotáčavý. Ak vodič pochopí ako systém pracuje, dokáže ho občas prekabátiť a poslať do šmyku.
Oveľa ľahšie to ide s Alfou. Tá prenáša krútiaci moment cez diferenciál Torsen (prvýkrát leží vpredu), ktorý preferuje zadnú nápravu (43:57), čo jej pri športovej jazde dodáva pretáčavejší charakter. Alfa tiež krajšie zatáča, suverénnejšie vedie stopu a má priamejšie riadenie, ktoré navodzuje pocit úžasného kontaktu s cestou.
Remíza
Golf boduje motorom, Brera ukázala viac talentu v správaní sa na ceste. Ostatné je vecou priorít a vkusu. Ak sa chcete s autom občas vyblázniť, no potrebujete voziť aj rodinu, ideálnou voľbou je Golf R32. Na každodenné používanie, dlhé a rýchle trasy sa zase lepšie hodí Brera. Aj s ňou zažijete zábavu, hoci nie až takú, ako v Golfe R32. A môžete byť najviac dvaja.
Čo hovorí profesionál ?
Stano Koiš začal s motoristickým športom už v roku 1982. Z automobilových súťaží rely prešiel neskôr k pretekom do vrchu kde získal päť majstrovských titulov. Pred dvomi rokmi s pretekaním skončil a naplno sa venuje príprave syna Martina, s ktorým postavili súťažný špeciál Ford Focus RS určený na preteky dovrchu.
Volkswagen Golf R32
Podľa mňa veľmi dobré auto, trochu nervózne ako pretekársky „kitcar“. Zaujímavý pomer hmotnosti a výkonu, dobré jazdné vlastnosti a výborné brzdy. Je však výrazne nedotáčavý, najmä v ostrých zákrutách. Golf mal prevodovku DSG so sekvenčným radením. S niečím podobným som sa stretol prvý krát a zaujalo ma to. V zákrutách ej radenie na volante ťažko použiteľné.
Alfa Romeo Brera
Dobrý kompromis medzi pohodlným športovým autom a zverom ako je GOLF R32. Brera je pretáčavá jej predná náprava lepšie drží stopu. alfa je na pocit lenivejšia ako golf a má slabšie brzdy, ktoré sa skôr prehriali. dá sa to vyriešiť inou kvapalinou alebo platničkami. Páčil sa mi interiér, v ktorom sa človek fakt dobre cíti.
Technické údaje
Model Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Volkswagen Golf R32
Motor zážihový šesťvalec DOHC zážihový šesťvalec DOHC
Zdvihový objem (cm³) 3.195 3.189
Výkon kW(k) pri ot/min 191(260)6.200 184(250)6.300
Krútiaci moment Nm/pri ot/min 322/4.500 320/2.500
Prevodovka 6 M 6 DSG
Pneumatiky 225/50 R17 225/50 R17
Palivová nádrž (l) 70 60
Batožinový priestor (l) 300/610 275/1.230
Rázvor náprav (mm) 2.525 2.578
Vonkajšie rozmery (mm) 4.410x1.830x1.341 4.246x1.759x1.465
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1.630 1.510
Najvyššia rýchlosť (km/h) 240 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6.8 6.2
Spotreba paliva (l/100 km) 11.5 10.7
Nameraná spotreba (l/100 km) 14.6 10.2
Základná cena (Sk) 1.540.000 1.220.400
Cena testovaného vozidla (Sk) 1.742.200 1.294.100
Alfa Romeo Brera 3,2 V6
+ nádherný dizajn
+ jazdne vlastnosti
+ kvalita spracovania
- smädný motor
- vysoká hmotnosť
Volkswagen Golf R32
+ silný a úsporný motor
+ skvelý zvuk
+ vnútorný priestor
+ prevodovka DSG
- málo agresívny vzhľad
- fádny interiér
Panoramatická strecha príjemne presvetľuje interiér. V prípade potreby ju možno zatieniť elektricky ovládanou roletou.
Automobilový pretekár Stano Koiš má so stavbou súťažných automobilov s pohonom všetkých kolies bohaté skúsenosti a Jankov Vŕšok kde sme autá testovali pozná naspamäť.
Volant je zbytočne veľký , radenie presné ale dráhy radiacej páky trochu dlhé. Kvalita vypracovania na vysokej úrovni.
Pekný a dobre tvarovaný volant, radenie na volante, množstvo hliníkových doplnkov ale fádny vzhľad
Sedadlá v Alfe Romeo sú pohodlné, dobre tvarované s pevnou oporou tela
Golf R32 má v základnej verzii sedadlá prevzaté z modelu GTI. Ťažko im niečo vyčítať, snáď len poťahovú látku.
Dva spôsoby ako zaujať. výfuky Alfy sú krajšie na pohľad a dobre znejú v nízkych otáčkach. Lešenárske rúry Golfu sa rozozvučia až vo vysokých otáčkach. Zadok Alfy je krajší ale Golf má lepší zvuk.
Autor: Karol Michalovič