SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Jeep Commander – stretnutie s americkým dôstojníkom

Hranaté luxusné SUV nezaprie vojenskú minulosť výrobcu a pritom poslanie Commandera je vyslovene mierové. Prepraviť sedem ľudí do cieľa cesty bez ohľadu na jej povrch a nečakané nástrahy.

Hranaté luxusné SUV nezaprie vojenskú minulosť výrobcu a pritom poslanie Commandera je vyslovene mierové. Prepraviť sedem ľudí do cieľa cesty bez ohľadu na jej povrch a nečakané nástrahy.

Yes Sir !
Nádych minulosti stavia Commander do veľmi špecifickej pozície v rámci SUV. Expresívne tvary karosérie a interiéru mu rozhodne dodávajú punc výnimočnosti, tak ako cena 1 649 000 Sk (3,0 CRD) . Stretnutie s „amerikou“ dýcha z každého detailu , pritom Commander je šitý pre Európanov a vyrobený v Európe, konkrétne v rakúskom Grazi. Pre uľahčenie vývoja konštruktéri prevzali systém pohonu všetkých kolies, podvozok i nové motory z modelu Jeep Grand Cherokee. Vojenská strohosť a jednoduchosť dýcha iba z tvarov, pretože Commander dostal modernú techniku, množstvo elektroniky a luxusných prvkov. Vo výbave mu napríklad nechýba ABS, stabilizačný systém ESP, navigačný systém, kontrola tlaku v pneumatikách, šesť airbagov a parkovací asistent. Aj pod tlakom pohodlia a elektroniky sa v človeku objaví zakričať si pred sadnutím za volant „Yes sir !“.

Sedem miest
Výrobcovia vozidiel kategórie SUV sa momentálne pretekajú v počte miest na sedenie a za každú cenu chcú ponúknuť tri rady sedadiel, značku Jeep nevynímajúc. Druhý a tretí rad sedadiel je tiež možné sklopiť dopredu a získať tak úplne rovnú podlahu batožinového priestoru. Objem kufra sa v závislosti na usporiadaní sedadiel pohybuje od 170 do 1030 resp. 1950 litrov.
Pre pasažierov odsúdených sedieť vzadu máme dobrú správu: Druhý rad sedadiel je umiestnený o 124 mm vyššie než prvý a tretí rad je o 128 mm vyšší ako rad druhý. Všetci cestujúci si tak môžu vychutnať výhľad vpred, čomu sa prispôsobil aj členitý tvar strechy. Problémom sedemiestnych vozidiel býva pri plnom obsadení kvalita a teplota vzduchu. Preto môže byť tretí rad sedadiel vybavený modulom HVAC, ktorý nezávisle na prednej časti interiéru umožňuje ohriať alebo ochladiť vzduch v zadnej časti vozidla.

Objem ako sa patrí
Základná munícia pod kapotou pozostáva z motora 3,0 CRD V6 (160 kW/218 k). Objemný naftový motor s filtrom pevných častíc spĺňa ekologickú normu Euro 4 a s dva a pol tonovým monštrom si až nečakane dobre poradí. Spojenie agregátu a päťstupňovej prevodovky považujeme za celkom vydarené. Dokazuje to aj pokorenie stokilometrovej rýchlosti za 9 sekúnd.
Nie každý extravagantný milovník pohodlia v teréne sa uspokojí s klepotom naftového šesťvalca, preto je k dispozícii 5,7-litrový osemvalec HEMI s výkonom 240 kW (326 k) a krútiacim momentom 500 Nm. Systém vypínania valcov MDS občasne vyradí zo záberu štyri valce iba preto, aby sa ušetrilo palivo. Deje sa tak pri ustálenej jazde a miernom zrýchľovaní. Spotreba môže vďaka vypnutiu valcov klesnúť aj o dvadsať percent, nie však pod bežný priemer 16 l/100 km. Diesel je výrazne úspornejší, vraj si postačí s 10,8 l/100 km .

Pevné základy
Jeep Commander používa rovnaký podvozok ako Jeep Grand Cherokee. Rokmi osvedčený pohon všetkých kolies zabezpečuje medzinápravová rozdeľovacia prevodovka Quadra-Trac II a dva aktívne samosvorné diferenciály na prednej a zadnej náprave. Po obchodnej stránke má Commander zaútočiť na ciele v ľahkom teréne, kde sa pohybujú vozidlá SUV. Vzhľadom na technické parametre a robustnú konštrukciu nie je vylúčená ani misia v ťažkom teréne. Aktuálny prírastok značky Jeep ponúka komfort a jazdné vlastnosti pre širokú skupinu priaznivcov SUV. Vonkajší vzhľad, imidž a prevedenie interiéru však zapôsobia na podstatne užší okruh milovníkov značky. Vidina lacného SUV sa rozplynie pri pohľade na cenu základného modelu 3,0 CRDi . Konkurenčné SUV v úprave N1 ako malé úžitkové automobily pôsobia dosť komicky. Commanderu prívlastok malý nákladný automobil celkom pristane.

Prvý pohľad na hranatú karosériu nesmie odradiť a potom sa stane z Commandera spojenec.





V jednoduchosti je vraj krása. Interiér sa podal na historickú predlohu avšak pri zachovaní komfortu dnešnej doby.




Schopnosti auta sú jedna vec a nástrahy terénu i schopnosti vodiča zase vec druhá. Keď zostal Commander v slovenskej Sahare na „bruchu“, prišiel na pomoc starší brat Wrangler aj s navijákom.











Jeep Commander – technické údaje

Motor 3,0 CRD 5,7 V8 Hemi
Typ naftový šesťvalec benzínový osemvalec
Uloženie pozdĺžne pozdĺžne
Zdvihový objem 2987 5654 cm3
Výkon 160/218 240/326 kw/k
Pri otáčkach 4000 5000 ot./min.
Krútiaci moment 510 500 Nm
Pri otáčkach 1600-2880 4000 ot./min.
Litrový výkon 78 57,6 k/l
Emisná norma EURO IV EURO IV
Karoséria
Typ SUV SUV
Počet dverí 5 5
Pneumatiky P245/65 R17 P245/65 R17
Prevodovka
Typ Automatická Automatická
Počet stupňov 5 5
Poháňané kolesá všetky Quadra Trac II® všetky Quadra Trac II
Podvozok
Svetlosť podvozka 213,6 217,9 mm
Priemer otočenia 11,8 11,8 m
Brzdy vpredu kotúčové kotúčové
Brzdy vzadu kotúčové kotúčové
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2781 2781 mm
Dĺžka 4787 4787 mm
Širka 2261 2261 mm
Výška 1825 1825 mm
Pohotovostná hmot. 2315 2355 kg
Užitočná hmotnosť 585 545 kg
Batožinový priestor 170/1030/1950 170/1030/1950 l
Objem pal. nádrže 78 78 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie (0 – 100 km/h) 9,0 7,4 s
Maximálna rýchlosť 191 208 km/h
Spotreba
mesto 13,5 21 l/100 km
mimo mesto 9,2 12,3 l/100 km
kombinácia 10,8 15,5 l/100 km

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 120
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 22 264
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 447
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 629
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 634
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 143
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 978
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 598
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 422
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 704
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Palác pri Čiernom mori má podľa Navaľného patriť Putinovi.
Ilustračné foto.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.