Hranaté luxusné SUV nezaprie vojenskú minulosť výrobcu a pritom poslanie Commandera je vyslovene mierové. Prepraviť sedem ľudí do cieľa cesty bez ohľadu na jej povrch a nečakané nástrahy.
Yes Sir !
Nádych minulosti stavia Commander do veľmi špecifickej pozície v rámci SUV. Expresívne tvary karosérie a interiéru mu rozhodne dodávajú punc výnimočnosti, tak ako cena 1 649 000 Sk (3,0 CRD) . Stretnutie s „amerikou“ dýcha z každého detailu , pritom Commander je šitý pre Európanov a vyrobený v Európe, konkrétne v rakúskom Grazi. Pre uľahčenie vývoja konštruktéri prevzali systém pohonu všetkých kolies, podvozok i nové motory z modelu Jeep Grand Cherokee. Vojenská strohosť a jednoduchosť dýcha iba z tvarov, pretože Commander dostal modernú techniku, množstvo elektroniky a luxusných prvkov. Vo výbave mu napríklad nechýba ABS, stabilizačný systém ESP, navigačný systém, kontrola tlaku v pneumatikách, šesť airbagov a parkovací asistent. Aj pod tlakom pohodlia a elektroniky sa v človeku objaví zakričať si pred sadnutím za volant „Yes sir !“.
Sedem miest
Výrobcovia vozidiel kategórie SUV sa momentálne pretekajú v počte miest na sedenie a za každú cenu chcú ponúknuť tri rady sedadiel, značku Jeep nevynímajúc. Druhý a tretí rad sedadiel je tiež možné sklopiť dopredu a získať tak úplne rovnú podlahu batožinového priestoru. Objem kufra sa v závislosti na usporiadaní sedadiel pohybuje od 170 do 1030 resp. 1950 litrov.
Pre pasažierov odsúdených sedieť vzadu máme dobrú správu: Druhý rad sedadiel je umiestnený o 124 mm vyššie než prvý a tretí rad je o 128 mm vyšší ako rad druhý. Všetci cestujúci si tak môžu vychutnať výhľad vpred, čomu sa prispôsobil aj členitý tvar strechy. Problémom sedemiestnych vozidiel býva pri plnom obsadení kvalita a teplota vzduchu. Preto môže byť tretí rad sedadiel vybavený modulom HVAC, ktorý nezávisle na prednej časti interiéru umožňuje ohriať alebo ochladiť vzduch v zadnej časti vozidla.
Objem ako sa patrí
Základná munícia pod kapotou pozostáva z motora 3,0 CRD V6 (160 kW/218 k). Objemný naftový motor s filtrom pevných častíc spĺňa ekologickú normu Euro 4 a s dva a pol tonovým monštrom si až nečakane dobre poradí. Spojenie agregátu a päťstupňovej prevodovky považujeme za celkom vydarené. Dokazuje to aj pokorenie stokilometrovej rýchlosti za 9 sekúnd.
Nie každý extravagantný milovník pohodlia v teréne sa uspokojí s klepotom naftového šesťvalca, preto je k dispozícii 5,7-litrový osemvalec HEMI s výkonom 240 kW (326 k) a krútiacim momentom 500 Nm. Systém vypínania valcov MDS občasne vyradí zo záberu štyri valce iba preto, aby sa ušetrilo palivo. Deje sa tak pri ustálenej jazde a miernom zrýchľovaní. Spotreba môže vďaka vypnutiu valcov klesnúť aj o dvadsať percent, nie však pod bežný priemer 16 l/100 km. Diesel je výrazne úspornejší, vraj si postačí s 10,8 l/100 km .
Pevné základy
Jeep Commander používa rovnaký podvozok ako Jeep Grand Cherokee. Rokmi osvedčený pohon všetkých kolies zabezpečuje medzinápravová rozdeľovacia prevodovka Quadra-Trac II a dva aktívne samosvorné diferenciály na prednej a zadnej náprave. Po obchodnej stránke má Commander zaútočiť na ciele v ľahkom teréne, kde sa pohybujú vozidlá SUV. Vzhľadom na technické parametre a robustnú konštrukciu nie je vylúčená ani misia v ťažkom teréne. Aktuálny prírastok značky Jeep ponúka komfort a jazdné vlastnosti pre širokú skupinu priaznivcov SUV. Vonkajší vzhľad, imidž a prevedenie interiéru však zapôsobia na podstatne užší okruh milovníkov značky. Vidina lacného SUV sa rozplynie pri pohľade na cenu základného modelu 3,0 CRDi . Konkurenčné SUV v úprave N1 ako malé úžitkové automobily pôsobia dosť komicky. Commanderu prívlastok malý nákladný automobil celkom pristane.
Prvý pohľad na hranatú karosériu nesmie odradiť a potom sa stane z Commandera spojenec.
V jednoduchosti je vraj krása. Interiér sa podal na historickú predlohu avšak pri zachovaní komfortu dnešnej doby.
Schopnosti auta sú jedna vec a nástrahy terénu i schopnosti vodiča zase vec druhá. Keď zostal Commander v slovenskej Sahare na „bruchu“, prišiel na pomoc starší brat Wrangler aj s navijákom.
Jeep Commander – technické údaje
Motor | 3,0 CRD | 5,7 V8 Hemi | |
Typ | naftový šesťvalec | benzínový osemvalec | |
Uloženie | pozdĺžne | pozdĺžne | |
Zdvihový objem | 2987 | 5654 | cm3 |
Výkon | 160/218 | 240/326 | kw/k |
Pri otáčkach | 4000 | 5000 | ot./min. |
Krútiaci moment | 510 | 500 | Nm |
Pri otáčkach | 1600-2880 | 4000 | ot./min. |
Litrový výkon | 78 | 57,6 | k/l |
Emisná norma | EURO IV | EURO IV | |
Karoséria | |||
Typ | SUV | SUV | |
Počet dverí | 5 | 5 | |
Pneumatiky | P245/65 R17 | P245/65 R17 | |
Prevodovka | |||
Typ | Automatická | Automatická | |
Počet stupňov | 5 | 5 | |
Poháňané kolesá | všetky Quadra Trac II® | všetky Quadra Trac II | |
Podvozok | |||
Svetlosť podvozka | 213,6 | 217,9 | mm |
Priemer otočenia | 11,8 | 11,8 | m |
Brzdy vpredu | kotúčové | kotúčové | |
Brzdy vzadu | kotúčové | kotúčové | |
Rozmery, hmotnosti, objemy | |||
Rázvor náprav | 2781 | 2781 | mm |
Dĺžka | 4787 | 4787 | mm |
Širka | 2261 | 2261 | mm |
Výška | 1825 | 1825 | mm |
Pohotovostná hmot. | 2315 | 2355 | kg |
Užitočná hmotnosť | 585 | 545 | kg |
Batožinový priestor | 170/1030/1950 | 170/1030/1950 | l |
Objem pal. nádrže | 78 | 78 | l |
Prevádzkové hodnoty | |||
Zrýchlenie (0 – 100 km/h) | 9,0 | 7,4 | s |
Maximálna rýchlosť | 191 | 208 | km/h |
Spotreba | |||
mesto | 13,5 | 21 | l/100 km |
mimo mesto | 9,2 | 12,3 | l/100 km |
kombinácia | 10,8 | 15,5 | l/100 km |