SME

Jeep Commander – stretnutie s americkým dôstojníkom

Hranaté luxusné SUV nezaprie vojenskú minulosť výrobcu a pritom poslanie Commandera je vyslovene mierové. Prepraviť sedem ľudí do cieľa cesty bez ohľadu na jej povrch a nečakané nástrahy.

Hranaté luxusné SUV nezaprie vojenskú minulosť výrobcu a pritom poslanie Commandera je vyslovene mierové. Prepraviť sedem ľudí do cieľa cesty bez ohľadu na jej povrch a nečakané nástrahy.

Yes Sir !
Nádych minulosti stavia Commander do veľmi špecifickej pozície v rámci SUV. Expresívne tvary karosérie a interiéru mu rozhodne dodávajú punc výnimočnosti, tak ako cena 1 649 000 Sk (3,0 CRD) . Stretnutie s „amerikou“ dýcha z každého detailu , pritom Commander je šitý pre Európanov a vyrobený v Európe, konkrétne v rakúskom Grazi. Pre uľahčenie vývoja konštruktéri prevzali systém pohonu všetkých kolies, podvozok i nové motory z modelu Jeep Grand Cherokee. Vojenská strohosť a jednoduchosť dýcha iba z tvarov, pretože Commander dostal modernú techniku, množstvo elektroniky a luxusných prvkov. Vo výbave mu napríklad nechýba ABS, stabilizačný systém ESP, navigačný systém, kontrola tlaku v pneumatikách, šesť airbagov a parkovací asistent. Aj pod tlakom pohodlia a elektroniky sa v človeku objaví zakričať si pred sadnutím za volant „Yes sir !“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Sedem miest
Výrobcovia vozidiel kategórie SUV sa momentálne pretekajú v počte miest na sedenie a za každú cenu chcú ponúknuť tri rady sedadiel, značku Jeep nevynímajúc. Druhý a tretí rad sedadiel je tiež možné sklopiť dopredu a získať tak úplne rovnú podlahu batožinového priestoru. Objem kufra sa v závislosti na usporiadaní sedadiel pohybuje od 170 do 1030 resp. 1950 litrov.
Pre pasažierov odsúdených sedieť vzadu máme dobrú správu: Druhý rad sedadiel je umiestnený o 124 mm vyššie než prvý a tretí rad je o 128 mm vyšší ako rad druhý. Všetci cestujúci si tak môžu vychutnať výhľad vpred, čomu sa prispôsobil aj členitý tvar strechy. Problémom sedemiestnych vozidiel býva pri plnom obsadení kvalita a teplota vzduchu. Preto môže byť tretí rad sedadiel vybavený modulom HVAC, ktorý nezávisle na prednej časti interiéru umožňuje ohriať alebo ochladiť vzduch v zadnej časti vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

Objem ako sa patrí
Základná munícia pod kapotou pozostáva z motora 3,0 CRD V6 (160 kW/218 k). Objemný naftový motor s filtrom pevných častíc spĺňa ekologickú normu Euro 4 a s dva a pol tonovým monštrom si až nečakane dobre poradí. Spojenie agregátu a päťstupňovej prevodovky považujeme za celkom vydarené. Dokazuje to aj pokorenie stokilometrovej rýchlosti za 9 sekúnd.
Nie každý extravagantný milovník pohodlia v teréne sa uspokojí s klepotom naftového šesťvalca, preto je k dispozícii 5,7-litrový osemvalec HEMI s výkonom 240 kW (326 k) a krútiacim momentom 500 Nm. Systém vypínania valcov MDS občasne vyradí zo záberu štyri valce iba preto, aby sa ušetrilo palivo. Deje sa tak pri ustálenej jazde a miernom zrýchľovaní. Spotreba môže vďaka vypnutiu valcov klesnúť aj o dvadsať percent, nie však pod bežný priemer 16 l/100 km. Diesel je výrazne úspornejší, vraj si postačí s 10,8 l/100 km .

SkryťVypnúť reklamu

Pevné základy
Jeep Commander používa rovnaký podvozok ako Jeep Grand Cherokee. Rokmi osvedčený pohon všetkých kolies zabezpečuje medzinápravová rozdeľovacia prevodovka Quadra-Trac II a dva aktívne samosvorné diferenciály na prednej a zadnej náprave. Po obchodnej stránke má Commander zaútočiť na ciele v ľahkom teréne, kde sa pohybujú vozidlá SUV. Vzhľadom na technické parametre a robustnú konštrukciu nie je vylúčená ani misia v ťažkom teréne. Aktuálny prírastok značky Jeep ponúka komfort a jazdné vlastnosti pre širokú skupinu priaznivcov SUV. Vonkajší vzhľad, imidž a prevedenie interiéru však zapôsobia na podstatne užší okruh milovníkov značky. Vidina lacného SUV sa rozplynie pri pohľade na cenu základného modelu 3,0 CRDi . Konkurenčné SUV v úprave N1 ako malé úžitkové automobily pôsobia dosť komicky. Commanderu prívlastok malý nákladný automobil celkom pristane.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvý pohľad na hranatú karosériu nesmie odradiť a potom sa stane z Commandera spojenec.





V jednoduchosti je vraj krása. Interiér sa podal na historickú predlohu avšak pri zachovaní komfortu dnešnej doby.




Schopnosti auta sú jedna vec a nástrahy terénu i schopnosti vodiča zase vec druhá. Keď zostal Commander v slovenskej Sahare na „bruchu“, prišiel na pomoc starší brat Wrangler aj s navijákom.











Jeep Commander – technické údaje

Motor 3,0 CRD 5,7 V8 Hemi
Typ naftový šesťvalec benzínový osemvalec
Uloženie pozdĺžne pozdĺžne
Zdvihový objem 2987 5654 cm3
Výkon 160/218 240/326 kw/k
Pri otáčkach 4000 5000 ot./min.
Krútiaci moment 510 500 Nm
Pri otáčkach 1600-2880 4000 ot./min.
Litrový výkon 78 57,6 k/l
Emisná norma EURO IV EURO IV
Karoséria
Typ SUV SUV
Počet dverí 5 5
Pneumatiky P245/65 R17 P245/65 R17
Prevodovka
Typ Automatická Automatická
Počet stupňov 5 5
Poháňané kolesá všetky Quadra Trac II® všetky Quadra Trac II
Podvozok
Svetlosť podvozka 213,6 217,9 mm
Priemer otočenia 11,8 11,8 m
Brzdy vpredu kotúčové kotúčové
Brzdy vzadu kotúčové kotúčové
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2781 2781 mm
Dĺžka 4787 4787 mm
Širka 2261 2261 mm
Výška 1825 1825 mm
Pohotovostná hmot. 2315 2355 kg
Užitočná hmotnosť 585 545 kg
Batožinový priestor 170/1030/1950 170/1030/1950 l
Objem pal. nádrže 78 78 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie (0 – 100 km/h) 9,0 7,4 s
Maximálna rýchlosť 191 208 km/h
Spotreba
mesto 13,5 21 l/100 km
mimo mesto 9,2 12,3 l/100 km
kombinácia 10,8 15,5 l/100 km

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 465
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 115
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 682
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 019
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 196
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 742
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 554
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  2. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  4. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  5. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  6. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  7. Pavol Burda: Whataboutizmus po slovensky
  8. Branko Štefanatný: Ste výsledkom svojho tréningu
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 374
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 600
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 007
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 667
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 8 465
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 527
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 852
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 645
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu