SME
Streda, 24. apríl , 2019

Oplatí sa doviezť si ojazdené auto zo zahraničia?

Slovensko je jediná krajina v Európskej únii, ktorá požaduje pri prihlásení individuálne dovezeného automobilu certifikát konformityOd prvého marca minulého roka je možné doviezť zo zahraničia staré či nové auto za jednotný poplatok 2 000 korún. Nie ...

FOTO

Slovensko je jediná krajina v Európskej únii, ktorá požaduje pri prihlásení individuálne dovezeného automobilu certifikát konformityOd prvého marca minulého roka je možné doviezť zo zahraničia staré či nové auto za jednotný poplatok 2 000 korún. Nie je to však jediný poplatok a podmienka potrebná k prihláseniu auta do evidencie. Kritériá dovozu nových a ojazdených automobilov sa síce výrazne zjednodušili, ale ešte stále to nie je lacná a bezproblémová záležitosť.

K úspešnému prihláseniu vozidla treba získať certifikát konformity COC, teda potvrdenie o zhodnosti typu a homologizácii v rámci krajín Európskej únie. Certifikát sa dá získať na automobily od roku výroby 1996 a mladšie. Sú však značky automobilov a krajiny únie, z ktorých je dovoz auta komplikovaný aj vtedy, ak je vyrobený po roku 1996.

Najčastejšie otázky motoristov sa týkajú práve neraz komplikovaného vybavovania certifikátu a poplatkov za jeho vybavenie.

Čo sa stalo pred rokom

Až nenormálne komplikovaný a drahý dovoz vozidiel bolo potrebné po vstupe Slovenska do Európskej únie zjednodušiť a hlavne cenovo upraviť. Ministerstvo dopravy vypracovalo novelu zákona a tá vstúpila do platnosti 1. marca 2005.

Dovtedajšie vysoké poplatky za dovoz ojazdeného automobilu (od 10 000 do 50 000 Sk) a schválenie jeho technickej spôsobilosti sa zmenili na jednotný poplatok 2000 Sk. Pribudol však nový poplatok - do recyklačného fondu vo výške 2 000 Sk. Okrem toho si musí motorista vybaviť certifikát COC (3000 - 10 000 Sk) a úradný preklad dokumentov.

Oplatí sa vôbec doviezť auto

Zrušenie reštrikčných poplatkov konečne otvorilo trh s ojazdenými automobilmi. Dôkazom je rok 2005, kedy sa na Slovensko doviezlo najviac ojazdených automobilov v histórii.

Novej sféry v podnikaní sa chytili takmer všetky veľké spoločnosti, ktoré sa zaoberajú predajom ojazdených automobilov. V západných krajinách sa totiž stále dajú nájsť kvalitné ojazdeniny za výhodné ceny a v dobrom technickom stave.

Zjednodušený dovoz s vidinou dobrej ceny aj po prirátaní dovozných položiek inšpiroval mnohých motoristov k individuálnej kúpe v zahraničí. Príliš lacné, dobre vybavené a nie staré automobily často pochádzajú z autopožičovní a firiem s veľkým vozidlovým parkom. Ich nevýhodou je vysoký počet kilometrov a značné opotrebovanie. Celkovo však vozidlá predávané v Nemecku, Francúzsku alebo Belgicku majú rozsiahle vybavenie, zachovalý interiér i podvozok. Ich cena je zvyčajne nižšia ako porovnateľných modelov predávaných na Slovensku.

Dovoz ojazdených áut sa zjednodušil, ale stále ide o pomerne zložitý administratívny proces. Najmä záujemcovia o dovoz starších vozidiel by sa mali radšej pred ich kúpou a dovozom najprv informovať na obvodnom úrade, či je možné zamýšľané vozidlo na Slovensku vôbec prihlásiť.

Koľko stojí a ako dlho trvá vybavenie certifikátu

na Slovensku

Peugeot 3500,-Sk 2-3 týždne
Citroen (nevystavuje 2-3 týždne

importér ale sieť predajcov)

4000,-Sk

Škoda 5000,-Sk 7 pracovných dní
Mercedes Benz 5000,-Sk 6 - 10 pracovných dní
Jeep 5000,-Sk 5 pracovných dní
Chrysler 5000,-Sk 5 pracovných dní
Hyundai 5000,-Sk 7 pracovných dní
Volkswagen 5000,-Sk 10 pracovných dní
Audi 5000,-Sk 10 pracovných dní
Porsche 5000,-Sk 10 pracovných dní
Toyota 4000,-Sk 2 pracovné dni
Seat 5000,-Sk 7 pracovných dní
Opel 5000,-Sk 7 pracovných dní

Suzuki (nevystavuje

COC ale ES, EHK - globálnu

homologizáciu)

Fiat (nevystavuje COC ale

ES, EHK - globálnu

homologizáciu)

Mitsubishi (od mája 2006 sa v COC

v SR nevybavuje)

Ford (vystavuje iba výnimočne,

COC treba žiadať v krajine

prvého prihlásenia)

Zoznam poplatkov pri prihlasovaní individuálne dovezeného

vozidla s európskou homologizáciou (po roku výroby 1996)

Ojazdené vozidlá

DPH - platí sa v krajine,

odkiaľ sa auto dováža(19 až 25 %)

Clo - 0 Sk (v rámci EÚ)

Certifikát COC - 3 000 Sk - 6000 Sk

STK - 600 Sk

Emisná kontrola - 220 Sk (benzínový motor)

- 350 Sk (naftový motor,

alternatívny pohon, LPG...)

Overenie pôvodu - do 2 000 cm3 - 2 800 Sk

- od 2 000 do 3 000 cm3 - 3 600 Sk

- nad 3 000 cm3 - 5 000 Sk

Poplatok za schválenie - 2 000 Sk

jednotlivo dovezeného

vozidla, vydanie osvedčenia

o evidencii

Recyklačný fond - 3 000 Sk

Pridelenie EČ - 1 150 Sk

Prečo áno

+ veľký výber

+ ponuka špecifických modelov

+ rozsiahla výbava vozidiel nižších tried

+ dobre podchytená história vozidla

+ lepší technický stav, vozidlá sú lepšie ošetrované, jazdili po lepších cestách

+ automobily na západe majú kvalitný a pravidelný servis

Prečo nie

- vysoký počet najazdených kilometrov vzhľadom na vek, na západe je vyšší ročný priemer

- pri individuálnom dovoze treba vycestovať do zahraničia

- nutnosť získať potrebné doklady (certifikát konformity, úradné preklady potrebných dokladov, poplatky, technická a emisná kontrola)

- prepravné náklady na Slovensko - prevozné značky, poistenie

- komplikácie v prípade reklamácie zatajených technických chýb

- isté riziko dovozu vozidla nelegálneho pôvodu

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od mája sa mení definícia kilogramu
  2. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  3. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  5. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  6. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  7. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  9. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  1. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu
  3. Spready a poplatky pri obchodovaní
  4. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  5. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  6. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  7. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody
  8. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  9. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  10. Women in business
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 23 388
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 9 497
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 245
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 6 278
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 4 907
  6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 471
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 219
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 4 163
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 790
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 524

Hlavné správy zo Sme.sk

Café Európa: Ako sa zmení Ukrajina a čo čakať od Zelenského (video)

Diskusia o ukrajinských prezidentských voľbách.

Volodymyr Zelenskyj.

Fotografie boli detailné. Novinári hovoria o tom, ako ich sledovali

Možno skúšali odsledovať, kto by bol najľahšia obeť, hovorí Zuzana Petková.

Zuzana Petková
Peter Tóth
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Uvedomuje si štát, aká bola hlboká Kočnerova nora?

Nevieme, či sledovanie novinárov bol ojedinelý prípad.

Šéfredaktorka SME Beata Balogová.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Swift Sport je hot hatch zo starej školy (test)

Nízka hmotnosť a vyšší výkon sú zaručeným receptom na zábavu.

Toyota Proace City

Volkswagen T-Cross je viac ako len zdvihnuté Polo (test)

Okrem dizajnu boduje konečne aj cenou.

Volkswagen T-Cross

Elektrické dodávky Renault EZ-FLEX vyrazia skúšobne do ulíc

Koncept využíva diely zo starších modelov.

Na niektorých cestách sa tvoria kolóny, vodiči hlásia zdržanie do štyridsať minút

Nehoda je hlasená za odbočkou na Medzibrod smerom do Podbrezovej.

Ilustračné foto