SME
Utorok, 2. marec, 2021 | Meniny má AnežkaKrížovkyKrížovky

Oplatí sa doviezť si ojazdené auto zo zahraničia?

Slovensko je jediná krajina v Európskej únii, ktorá požaduje pri prihlásení individuálne dovezeného automobilu certifikát konformityOd prvého marca minulého roka je možné doviezť zo zahraničia staré či nové auto za jednotný poplatok 2 000 korún. Nie ...

FOTO

Slovensko je jediná krajina v Európskej únii, ktorá požaduje pri prihlásení individuálne dovezeného automobilu certifikát konformityOd prvého marca minulého roka je možné doviezť zo zahraničia staré či nové auto za jednotný poplatok 2 000 korún. Nie je to však jediný poplatok a podmienka potrebná k prihláseniu auta do evidencie. Kritériá dovozu nových a ojazdených automobilov sa síce výrazne zjednodušili, ale ešte stále to nie je lacná a bezproblémová záležitosť.

K úspešnému prihláseniu vozidla treba získať certifikát konformity COC, teda potvrdenie o zhodnosti typu a homologizácii v rámci krajín Európskej únie. Certifikát sa dá získať na automobily od roku výroby 1996 a mladšie. Sú však značky automobilov a krajiny únie, z ktorých je dovoz auta komplikovaný aj vtedy, ak je vyrobený po roku 1996.

Najčastejšie otázky motoristov sa týkajú práve neraz komplikovaného vybavovania certifikátu a poplatkov za jeho vybavenie.

Čo sa stalo pred rokom

Až nenormálne komplikovaný a drahý dovoz vozidiel bolo potrebné po vstupe Slovenska do Európskej únie zjednodušiť a hlavne cenovo upraviť. Ministerstvo dopravy vypracovalo novelu zákona a tá vstúpila do platnosti 1. marca 2005.

Dovtedajšie vysoké poplatky za dovoz ojazdeného automobilu (od 10 000 do 50 000 Sk) a schválenie jeho technickej spôsobilosti sa zmenili na jednotný poplatok 2000 Sk. Pribudol však nový poplatok - do recyklačného fondu vo výške 2 000 Sk. Okrem toho si musí motorista vybaviť certifikát COC (3000 - 10 000 Sk) a úradný preklad dokumentov.

Oplatí sa vôbec doviezť auto

Zrušenie reštrikčných poplatkov konečne otvorilo trh s ojazdenými automobilmi. Dôkazom je rok 2005, kedy sa na Slovensko doviezlo najviac ojazdených automobilov v histórii.

Novej sféry v podnikaní sa chytili takmer všetky veľké spoločnosti, ktoré sa zaoberajú predajom ojazdených automobilov. V západných krajinách sa totiž stále dajú nájsť kvalitné ojazdeniny za výhodné ceny a v dobrom technickom stave.

Zjednodušený dovoz s vidinou dobrej ceny aj po prirátaní dovozných položiek inšpiroval mnohých motoristov k individuálnej kúpe v zahraničí. Príliš lacné, dobre vybavené a nie staré automobily často pochádzajú z autopožičovní a firiem s veľkým vozidlovým parkom. Ich nevýhodou je vysoký počet kilometrov a značné opotrebovanie. Celkovo však vozidlá predávané v Nemecku, Francúzsku alebo Belgicku majú rozsiahle vybavenie, zachovalý interiér i podvozok. Ich cena je zvyčajne nižšia ako porovnateľných modelov predávaných na Slovensku.

Dovoz ojazdených áut sa zjednodušil, ale stále ide o pomerne zložitý administratívny proces. Najmä záujemcovia o dovoz starších vozidiel by sa mali radšej pred ich kúpou a dovozom najprv informovať na obvodnom úrade, či je možné zamýšľané vozidlo na Slovensku vôbec prihlásiť.

Koľko stojí a ako dlho trvá vybavenie certifikátu

na Slovensku

Peugeot 3500,-Sk 2-3 týždne
Citroen (nevystavuje 2-3 týždne

importér ale sieť predajcov)

4000,-Sk

Škoda 5000,-Sk 7 pracovných dní
Mercedes Benz 5000,-Sk 6 - 10 pracovných dní
Jeep 5000,-Sk 5 pracovných dní
Chrysler 5000,-Sk 5 pracovných dní
Hyundai 5000,-Sk 7 pracovných dní
Volkswagen 5000,-Sk 10 pracovných dní
Audi 5000,-Sk 10 pracovných dní
Porsche 5000,-Sk 10 pracovných dní
Toyota 4000,-Sk 2 pracovné dni
Seat 5000,-Sk 7 pracovných dní
Opel 5000,-Sk 7 pracovných dní

Suzuki (nevystavuje

COC ale ES, EHK - globálnu

homologizáciu)

Fiat (nevystavuje COC ale

ES, EHK - globálnu

homologizáciu)

Mitsubishi (od mája 2006 sa v COC

v SR nevybavuje)

Ford (vystavuje iba výnimočne,

COC treba žiadať v krajine

prvého prihlásenia)

Zoznam poplatkov pri prihlasovaní individuálne dovezeného

vozidla s európskou homologizáciou (po roku výroby 1996)

Ojazdené vozidlá

DPH - platí sa v krajine,

odkiaľ sa auto dováža(19 až 25 %)

Clo - 0 Sk (v rámci EÚ)

Certifikát COC - 3 000 Sk - 6000 Sk

STK - 600 Sk

Emisná kontrola - 220 Sk (benzínový motor)

- 350 Sk (naftový motor,

alternatívny pohon, LPG...)

Overenie pôvodu - do 2 000 cm3 - 2 800 Sk

- od 2 000 do 3 000 cm3 - 3 600 Sk

- nad 3 000 cm3 - 5 000 Sk

Poplatok za schválenie - 2 000 Sk

jednotlivo dovezeného

vozidla, vydanie osvedčenia

o evidencii

Recyklačný fond - 3 000 Sk

Pridelenie EČ - 1 150 Sk

Prečo áno

+ veľký výber

+ ponuka špecifických modelov

+ rozsiahla výbava vozidiel nižších tried

+ dobre podchytená história vozidla

+ lepší technický stav, vozidlá sú lepšie ošetrované, jazdili po lepších cestách

+ automobily na západe majú kvalitný a pravidelný servis

Prečo nie

- vysoký počet najazdených kilometrov vzhľadom na vek, na západe je vyšší ročný priemer

- pri individuálnom dovoze treba vycestovať do zahraničia

- nutnosť získať potrebné doklady (certifikát konformity, úradné preklady potrebných dokladov, poplatky, technická a emisná kontrola)

- prepravné náklady na Slovensko - prevozné značky, poistenie

- komplikácie v prípade reklamácie zatajených technických chýb

- isté riziko dovozu vozidla nelegálneho pôvodu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  2. Štúdium práva moderne, prakticky aj po anglicky!
  3. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  4. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  5. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  10. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  1. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  2. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  3. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  4. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  5. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  6. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  7. 26 years of providing you with essential information
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  9. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  10. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 25 480
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 13 992
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 182
  4. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 073
  5. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 7 071
  6. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 7 067
  7. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 6 633
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 863
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 5 779
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 5 093
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Pätnásť otázok a odpovedí.

1 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Odteraz môže Matovič všetko

Peter Tkačenko

Videli sme výsmech partnerom v priamom prenose.

2 h
Tomáš Valášek

Aká je situácia v strane Za ľudí?

2 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

60m
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

6 h

Volvo končí produkciu áut so spaľovacím motorom, vrátane hybridov.

7 h
Toyota Yaris vo výkonnej verzii GR.

Víťaza vyhlásili v prázdnej hale ženevského výstaviska.

24 h