Oplatí sa doviezť si ojazdené auto zo zahraničia?

Slovensko je jediná krajina v Európskej únii, ktorá požaduje pri prihlásení individuálne dovezeného automobilu certifikát konformityOd prvého marca minulého roka je možné doviezť zo zahraničia staré či nové auto za jednotný poplatok 2 000 korún. Nie ...

FOTO

Slovensko je jediná krajina v Európskej únii, ktorá požaduje pri prihlásení individuálne dovezeného automobilu certifikát konformityOd prvého marca minulého roka je možné doviezť zo zahraničia staré či nové auto za jednotný poplatok 2 000 korún. Nie je to však jediný poplatok a podmienka potrebná k prihláseniu auta do evidencie. Kritériá dovozu nových a ojazdených automobilov sa síce výrazne zjednodušili, ale ešte stále to nie je lacná a bezproblémová záležitosť.

K úspešnému prihláseniu vozidla treba získať certifikát konformity COC, teda potvrdenie o zhodnosti typu a homologizácii v rámci krajín Európskej únie. Certifikát sa dá získať na automobily od roku výroby 1996 a mladšie. Sú však značky automobilov a krajiny únie, z ktorých je dovoz auta komplikovaný aj vtedy, ak je vyrobený po roku 1996.

Najčastejšie otázky motoristov sa týkajú práve neraz komplikovaného vybavovania certifikátu a poplatkov za jeho vybavenie.

Čo sa stalo pred rokom

Až nenormálne komplikovaný a drahý dovoz vozidiel bolo potrebné po vstupe Slovenska do Európskej únie zjednodušiť a hlavne cenovo upraviť. Ministerstvo dopravy vypracovalo novelu zákona a tá vstúpila do platnosti 1. marca 2005.

Dovtedajšie vysoké poplatky za dovoz ojazdeného automobilu (od 10 000 do 50 000 Sk) a schválenie jeho technickej spôsobilosti sa zmenili na jednotný poplatok 2000 Sk. Pribudol však nový poplatok - do recyklačného fondu vo výške 2 000 Sk. Okrem toho si musí motorista vybaviť certifikát COC (3000 - 10 000 Sk) a úradný preklad dokumentov.

Oplatí sa vôbec doviezť auto

Zrušenie reštrikčných poplatkov konečne otvorilo trh s ojazdenými automobilmi. Dôkazom je rok 2005, kedy sa na Slovensko doviezlo najviac ojazdených automobilov v histórii.

Novej sféry v podnikaní sa chytili takmer všetky veľké spoločnosti, ktoré sa zaoberajú predajom ojazdených automobilov. V západných krajinách sa totiž stále dajú nájsť kvalitné ojazdeniny za výhodné ceny a v dobrom technickom stave.

Zjednodušený dovoz s vidinou dobrej ceny aj po prirátaní dovozných položiek inšpiroval mnohých motoristov k individuálnej kúpe v zahraničí. Príliš lacné, dobre vybavené a nie staré automobily často pochádzajú z autopožičovní a firiem s veľkým vozidlovým parkom. Ich nevýhodou je vysoký počet kilometrov a značné opotrebovanie. Celkovo však vozidlá predávané v Nemecku, Francúzsku alebo Belgicku majú rozsiahle vybavenie, zachovalý interiér i podvozok. Ich cena je zvyčajne nižšia ako porovnateľných modelov predávaných na Slovensku.

Dovoz ojazdených áut sa zjednodušil, ale stále ide o pomerne zložitý administratívny proces. Najmä záujemcovia o dovoz starších vozidiel by sa mali radšej pred ich kúpou a dovozom najprv informovať na obvodnom úrade, či je možné zamýšľané vozidlo na Slovensku vôbec prihlásiť.

Koľko stojí a ako dlho trvá vybavenie certifikátu

na Slovensku

Peugeot 3500,-Sk 2-3 týždne
Citroen (nevystavuje 2-3 týždne

importér ale sieť predajcov)

4000,-Sk

Škoda 5000,-Sk 7 pracovných dní
Mercedes Benz 5000,-Sk 6 - 10 pracovných dní
Jeep 5000,-Sk 5 pracovných dní
Chrysler 5000,-Sk 5 pracovných dní
Hyundai 5000,-Sk 7 pracovných dní
Volkswagen 5000,-Sk 10 pracovných dní
Audi 5000,-Sk 10 pracovných dní
Porsche 5000,-Sk 10 pracovných dní
Toyota 4000,-Sk 2 pracovné dni
Seat 5000,-Sk 7 pracovných dní
Opel 5000,-Sk 7 pracovných dní

Suzuki (nevystavuje

COC ale ES, EHK - globálnu

homologizáciu)

Fiat (nevystavuje COC ale

ES, EHK - globálnu

homologizáciu)

Mitsubishi (od mája 2006 sa v COC

v SR nevybavuje)

Ford (vystavuje iba výnimočne,

COC treba žiadať v krajine

prvého prihlásenia)

Zoznam poplatkov pri prihlasovaní individuálne dovezeného

vozidla s európskou homologizáciou (po roku výroby 1996)

Ojazdené vozidlá

DPH - platí sa v krajine,

odkiaľ sa auto dováža(19 až 25 %)

Clo - 0 Sk (v rámci EÚ)

Certifikát COC - 3 000 Sk - 6000 Sk

STK - 600 Sk

Emisná kontrola - 220 Sk (benzínový motor)

- 350 Sk (naftový motor,

alternatívny pohon, LPG...)

Overenie pôvodu - do 2 000 cm3 - 2 800 Sk

- od 2 000 do 3 000 cm3 - 3 600 Sk

- nad 3 000 cm3 - 5 000 Sk

Poplatok za schválenie - 2 000 Sk

jednotlivo dovezeného

vozidla, vydanie osvedčenia

o evidencii

Recyklačný fond - 3 000 Sk

Pridelenie EČ - 1 150 Sk

Prečo áno

+ veľký výber

+ ponuka špecifických modelov

+ rozsiahla výbava vozidiel nižších tried

+ dobre podchytená história vozidla

+ lepší technický stav, vozidlá sú lepšie ošetrované, jazdili po lepších cestách

+ automobily na západe majú kvalitný a pravidelný servis

Prečo nie

- vysoký počet najazdených kilometrov vzhľadom na vek, na západe je vyšší ročný priemer

- pri individuálnom dovoze treba vycestovať do zahraničia

- nutnosť získať potrebné doklady (certifikát konformity, úradné preklady potrebných dokladov, poplatky, technická a emisná kontrola)

- prepravné náklady na Slovensko - prevozné značky, poistenie

- komplikácie v prípade reklamácie zatajených technických chýb

- isté riziko dovozu vozidla nelegálneho pôvodu

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 359
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 537
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 604
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 469
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 8 672
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 384
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 904
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 498
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 830
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 552

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Farmári prišli opäť protestovať do Bratislavy. Čo ich najviac trápi

Premiér dá ministrom domáce úlohy podľa požiadaviek farmárov.

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico nikam neodchádza. Zatiaľ, asi, možno

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

Komentár Zuzany Kepplovej

Prijatie farmárov dáva zmysel

Smer a SNS sa pokúšali protestujúcich poľnohospodárov odsunúť. Nepodarilo sa.

Neprehliadnite tiež

Honda v Európe do troch rokov skončí s výrobou áut

Britské médiá za tým vidia frustráciu z brexitu, automobilka to odmieta.

Honda

Aj Porsche čelí možnej pokute v súvislosti s emisným škandálom

Vyšetrovatelia majú podozrenie, že spoločnosť spáchala administratívny priestupok.

Ilustračné foto.

BMW rozširuje ponuku výkonných SUV o modely X3 M a X4 M

Pod kapotou sa nachádza zatiaľ najsilnejší radový šesťvalec značky.

Ostrý Ford Focus ST dostal motor z Mustangu

Pôjde o jedinú verziu s benzínovým štvorvalcom.

Ford Focus ST