SME

Oplatí sa doviezť si ojazdené auto zo zahraničia?

Slovensko je jediná krajina v Európskej únii, ktorá požaduje pri prihlásení individuálne dovezeného automobilu certifikát konformityOd prvého marca minulého roka je možné doviezť zo zahraničia staré či nové auto za jednotný poplatok 2 000 korún. Nie ...

FOTO


Slovensko je jediná krajina v Európskej únii, ktorá požaduje pri prihlásení individuálne dovezeného automobilu certifikát konformityOd prvého marca minulého roka je možné doviezť zo zahraničia staré či nové auto za jednotný poplatok 2 000 korún. Nie je to však jediný poplatok a podmienka potrebná k prihláseniu auta do evidencie. Kritériá dovozu nových a ojazdených automobilov sa síce výrazne zjednodušili, ale ešte stále to nie je lacná a bezproblémová záležitosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K úspešnému prihláseniu vozidla treba získať certifikát konformity COC, teda potvrdenie o zhodnosti typu a homologizácii v rámci krajín Európskej únie. Certifikát sa dá získať na automobily od roku výroby 1996 a mladšie. Sú však značky automobilov a krajiny únie, z ktorých je dovoz auta komplikovaný aj vtedy, ak je vyrobený po roku 1996.

SkryťVypnúť reklamu

Najčastejšie otázky motoristov sa týkajú práve neraz komplikovaného vybavovania certifikátu a poplatkov za jeho vybavenie.

Čo sa stalo pred rokom

Až nenormálne komplikovaný a drahý dovoz vozidiel bolo potrebné po vstupe Slovenska do Európskej únie zjednodušiť a hlavne cenovo upraviť. Ministerstvo dopravy vypracovalo novelu zákona a tá vstúpila do platnosti 1. marca 2005.

Dovtedajšie vysoké poplatky za dovoz ojazdeného automobilu (od 10 000 do 50 000 Sk) a schválenie jeho technickej spôsobilosti sa zmenili na jednotný poplatok 2000 Sk. Pribudol však nový poplatok - do recyklačného fondu vo výške 2 000 Sk. Okrem toho si musí motorista vybaviť certifikát COC (3000 - 10 000 Sk) a úradný preklad dokumentov.

Oplatí sa vôbec doviezť auto

Zrušenie reštrikčných poplatkov konečne otvorilo trh s ojazdenými automobilmi. Dôkazom je rok 2005, kedy sa na Slovensko doviezlo najviac ojazdených automobilov v histórii.

SkryťVypnúť reklamu

Novej sféry v podnikaní sa chytili takmer všetky veľké spoločnosti, ktoré sa zaoberajú predajom ojazdených automobilov. V západných krajinách sa totiž stále dajú nájsť kvalitné ojazdeniny za výhodné ceny a v dobrom technickom stave.

Zjednodušený dovoz s vidinou dobrej ceny aj po prirátaní dovozných položiek inšpiroval mnohých motoristov k individuálnej kúpe v zahraničí. Príliš lacné, dobre vybavené a nie staré automobily často pochádzajú z autopožičovní a firiem s veľkým vozidlovým parkom. Ich nevýhodou je vysoký počet kilometrov a značné opotrebovanie. Celkovo však vozidlá predávané v Nemecku, Francúzsku alebo Belgicku majú rozsiahle vybavenie, zachovalý interiér i podvozok. Ich cena je zvyčajne nižšia ako porovnateľných modelov predávaných na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Dovoz ojazdených áut sa zjednodušil, ale stále ide o pomerne zložitý administratívny proces. Najmä záujemcovia o dovoz starších vozidiel by sa mali radšej pred ich kúpou a dovozom najprv informovať na obvodnom úrade, či je možné zamýšľané vozidlo na Slovensku vôbec prihlásiť.

Koľko stojí a ako dlho trvá vybavenie certifikátu

na Slovensku

Peugeot 3500,-Sk 2-3 týždne
Citroen (nevystavuje 2-3 týždne

importér ale sieť predajcov)

4000,-Sk

Škoda 5000,-Sk 7 pracovných dní
Mercedes Benz 5000,-Sk 6 - 10 pracovných dní
Jeep 5000,-Sk 5 pracovných dní
Chrysler 5000,-Sk 5 pracovných dní
Hyundai 5000,-Sk 7 pracovných dní
Volkswagen 5000,-Sk 10 pracovných dní
Audi 5000,-Sk 10 pracovných dní
Porsche 5000,-Sk 10 pracovných dní
Toyota 4000,-Sk 2 pracovné dni
Seat 5000,-Sk 7 pracovných dní
Opel 5000,-Sk 7 pracovných dní

Suzuki (nevystavuje

COC ale ES, EHK - globálnu

homologizáciu)

Fiat (nevystavuje COC ale

ES, EHK - globálnu

homologizáciu)

Mitsubishi (od mája 2006 sa v COC

v SR nevybavuje)

Ford (vystavuje iba výnimočne,

COC treba žiadať v krajine

prvého prihlásenia)

Zoznam poplatkov pri prihlasovaní individuálne dovezeného

vozidla s európskou homologizáciou (po roku výroby 1996)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ojazdené vozidlá

DPH - platí sa v krajine,

odkiaľ sa auto dováža(19 až 25 %)

Clo - 0 Sk (v rámci EÚ)

Certifikát COC - 3 000 Sk - 6000 Sk

STK - 600 Sk

Emisná kontrola - 220 Sk (benzínový motor)

- 350 Sk (naftový motor,

alternatívny pohon, LPG...)

Overenie pôvodu - do 2 000 cm3 - 2 800 Sk

- od 2 000 do 3 000 cm3 - 3 600 Sk

- nad 3 000 cm3 - 5 000 Sk

Poplatok za schválenie - 2 000 Sk

jednotlivo dovezeného

vozidla, vydanie osvedčenia

o evidencii

Recyklačný fond - 3 000 Sk

Pridelenie EČ - 1 150 Sk

Prečo áno

+ veľký výber

+ ponuka špecifických modelov

+ rozsiahla výbava vozidiel nižších tried

+ dobre podchytená história vozidla

+ lepší technický stav, vozidlá sú lepšie ošetrované, jazdili po lepších cestách

+ automobily na západe majú kvalitný a pravidelný servis

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo nie

- vysoký počet najazdených kilometrov vzhľadom na vek, na západe je vyšší ročný priemer

- pri individuálnom dovoze treba vycestovať do zahraničia

- nutnosť získať potrebné doklady (certifikát konformity, úradné preklady potrebných dokladov, poplatky, technická a emisná kontrola)

- prepravné náklady na Slovensko - prevozné značky, poistenie

- komplikácie v prípade reklamácie zatajených technických chýb

- isté riziko dovozu vozidla nelegálneho pôvodu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 549
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 246
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 010
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 087
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 936
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 828
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 440
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  3. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  4. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  5. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  6. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  7. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  8. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 302
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 722
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 918
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 926
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 569
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 646
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 940
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 870
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu