FOTO |
Slovensko je jediná krajina v Európskej únii, ktorá požaduje pri prihlásení individuálne dovezeného automobilu certifikát konformityOd prvého marca minulého roka je možné doviezť zo zahraničia staré či nové auto za jednotný poplatok 2 000 korún. Nie je to však jediný poplatok a podmienka potrebná k prihláseniu auta do evidencie. Kritériá dovozu nových a ojazdených automobilov sa síce výrazne zjednodušili, ale ešte stále to nie je lacná a bezproblémová záležitosť.
K úspešnému prihláseniu vozidla treba získať certifikát konformity COC, teda potvrdenie o zhodnosti typu a homologizácii v rámci krajín Európskej únie. Certifikát sa dá získať na automobily od roku výroby 1996 a mladšie. Sú však značky automobilov a krajiny únie, z ktorých je dovoz auta komplikovaný aj vtedy, ak je vyrobený po roku 1996.
Najčastejšie otázky motoristov sa týkajú práve neraz komplikovaného vybavovania certifikátu a poplatkov za jeho vybavenie.
Čo sa stalo pred rokom
Až nenormálne komplikovaný a drahý dovoz vozidiel bolo potrebné po vstupe Slovenska do Európskej únie zjednodušiť a hlavne cenovo upraviť. Ministerstvo dopravy vypracovalo novelu zákona a tá vstúpila do platnosti 1. marca 2005.
Dovtedajšie vysoké poplatky za dovoz ojazdeného automobilu (od 10 000 do 50 000 Sk) a schválenie jeho technickej spôsobilosti sa zmenili na jednotný poplatok 2000 Sk. Pribudol však nový poplatok - do recyklačného fondu vo výške 2 000 Sk. Okrem toho si musí motorista vybaviť certifikát COC (3000 - 10 000 Sk) a úradný preklad dokumentov.
Oplatí sa vôbec doviezť auto
Zrušenie reštrikčných poplatkov konečne otvorilo trh s ojazdenými automobilmi. Dôkazom je rok 2005, kedy sa na Slovensko doviezlo najviac ojazdených automobilov v histórii.
Novej sféry v podnikaní sa chytili takmer všetky veľké spoločnosti, ktoré sa zaoberajú predajom ojazdených automobilov. V západných krajinách sa totiž stále dajú nájsť kvalitné ojazdeniny za výhodné ceny a v dobrom technickom stave.
Zjednodušený dovoz s vidinou dobrej ceny aj po prirátaní dovozných položiek inšpiroval mnohých motoristov k individuálnej kúpe v zahraničí. Príliš lacné, dobre vybavené a nie staré automobily často pochádzajú z autopožičovní a firiem s veľkým vozidlovým parkom. Ich nevýhodou je vysoký počet kilometrov a značné opotrebovanie. Celkovo však vozidlá predávané v Nemecku, Francúzsku alebo Belgicku majú rozsiahle vybavenie, zachovalý interiér i podvozok. Ich cena je zvyčajne nižšia ako porovnateľných modelov predávaných na Slovensku.
Dovoz ojazdených áut sa zjednodušil, ale stále ide o pomerne zložitý administratívny proces. Najmä záujemcovia o dovoz starších vozidiel by sa mali radšej pred ich kúpou a dovozom najprv informovať na obvodnom úrade, či je možné zamýšľané vozidlo na Slovensku vôbec prihlásiť.
Koľko stojí a ako dlho trvá vybavenie certifikátu
na Slovensku
Peugeot | 3500,-Sk | 2-3 týždne |
Citroen | (nevystavuje | 2-3 týždne |
importér ale sieť predajcov)
4000,-Sk
Škoda | 5000,-Sk | 7 pracovných dní |
Mercedes Benz | 5000,-Sk | 6 - 10 pracovných dní |
Jeep | 5000,-Sk | 5 pracovných dní |
Chrysler | 5000,-Sk | 5 pracovných dní |
Hyundai | 5000,-Sk | 7 pracovných dní |
Volkswagen | 5000,-Sk | 10 pracovných dní |
Audi | 5000,-Sk | 10 pracovných dní |
Porsche | 5000,-Sk | 10 pracovných dní |
Toyota | 4000,-Sk | 2 pracovné dni |
Seat | 5000,-Sk | 7 pracovných dní |
Opel | 5000,-Sk | 7 pracovných dní |
Suzuki (nevystavuje
COC ale ES, EHK - globálnu
homologizáciu)
Fiat (nevystavuje COC ale
ES, EHK - globálnu
homologizáciu)
Mitsubishi (od mája 2006 sa v COC
v SR nevybavuje)
Ford (vystavuje iba výnimočne,
COC treba žiadať v krajine
prvého prihlásenia)
Zoznam poplatkov pri prihlasovaní individuálne dovezeného
vozidla s európskou homologizáciou (po roku výroby 1996)
Ojazdené vozidlá
DPH - platí sa v krajine,
odkiaľ sa auto dováža(19 až 25 %)
Clo - 0 Sk (v rámci EÚ)
Certifikát COC - 3 000 Sk - 6000 Sk
STK - 600 Sk
Emisná kontrola - 220 Sk (benzínový motor)
- 350 Sk (naftový motor,
alternatívny pohon, LPG...)
Overenie pôvodu - do 2 000 cm3 - 2 800 Sk
- od 2 000 do 3 000 cm3 - 3 600 Sk
- nad 3 000 cm3 - 5 000 Sk
Poplatok za schválenie - 2 000 Sk
jednotlivo dovezeného
vozidla, vydanie osvedčenia
o evidencii
Recyklačný fond - 3 000 Sk
Pridelenie EČ - 1 150 Sk
Prečo áno
+ veľký výber
+ ponuka špecifických modelov
+ rozsiahla výbava vozidiel nižších tried
+ dobre podchytená história vozidla
+ lepší technický stav, vozidlá sú lepšie ošetrované, jazdili po lepších cestách
+ automobily na západe majú kvalitný a pravidelný servis
Prečo nie
- vysoký počet najazdených kilometrov vzhľadom na vek, na západe je vyšší ročný priemer
- pri individuálnom dovoze treba vycestovať do zahraničia
- nutnosť získať potrebné doklady (certifikát konformity, úradné preklady potrebných dokladov, poplatky, technická a emisná kontrola)
- prepravné náklady na Slovensko - prevozné značky, poistenie
- komplikácie v prípade reklamácie zatajených technických chýb
- isté riziko dovozu vozidla nelegálneho pôvodu