Pozor na dovoz niektorých značiek a typov z Českej republiky

Dnes je možné oveľa jednoduchšie doviezť ojazdené autá a potom ich bezproblémovo prihlásiť na Slovensku.

Nie všetko je také jednoduché, ako sa zdá, pretože stále ide

o byrokratický proces. Navyše nie na všetky automobily mladšie ako desať rokov je možné vybaviť certifikát COC. O skúsenostiach s dovozom automobilov

a vybavovaním potrebných dokumentov sme sa rozprávali

s MICHALOM VALACHOVIČOM, zástupcom spoločnosti COC.sk.

Ktoré základné dokumenty sú potrebné na prihlásenie individuálne dovezeného automobilu s rokom výroby mladším ako 1996?

"Väčšina obvodných úradov vyžaduje tri dokumenty, ktoré musia byť úradne preložené. Ide hlavne o odhlásený technický preukaz, faktúru a certifikát konformity COC."

Ktoré doklady získa kupujúci priamo na mieste, kde auto kupuje?

"Faktúru vystavuje predajca vozidla, odhlásenie z evidencie je treba urobiť v krajine, kde sa auto kupuje. Odhlásenie sa robí ešte predtým, ako auto priveziete, na miestnom úrade v Nemecku alebo v Rakúsku. Certifikát COC je možné vybaviť aj v krajine, v ktorej auto kupujete, ale je to možné bez problémov vybaviť aj tu na Slovensku po jeho dovoze."

Kto vystavuje certifikát COC v zahraničí?

"Certifikáty v zahraničí vystavujú importéri značiek do danej krajiny. To znamená, že Renault kúpený v Nemecku je francúzske auto avšak certifikát vystaví automobilka Renault importérovi značky Renault v Nemecku."

Keby ste auto kúpili za tú istú sumu v Čechách alebo v Rakúsku, môže dovoz spôsobiť rozdielne sumy?

"Áno, môžu vyjsť rozdielne sumy. Problém je hlavne v tom, že každý importér v danej krajine si účtuje rôzne administratívne poplatky. Niekedy sú tie poplatky nižšie - okolo 20 - 30 eur, ale môžu byť aj 130 eur."

Je možné povedať, koľko vybavenie takýchto dokumentov stojí?

"Vybavenie certifikátov COC stojí väčšinou od 2000 po 10 000 Sk, pre väčšinu bežných áut sa poplatok pohybuje okolo päťtisíc korún. Úradný preklad dokumentov stojí približne dvetisíc korún, pokiaľ je to bežný jazyk ako angličtina, nemčina, francúzština a taliančina. Potom to môže byť holandčina a tam je preklad o niečo drahší."

Čo v prípade, že Slovák kupuje auto v Česku, ktoré ale už predtým niekto doviezol z Nemecka?

"Certifikát COC treba žiadať vždy v krajine prvého prihlásenia, teda tam, kde bolo auto predané ako nové, a pre ktorý trh bolo prispôsobené. V tomto prípade v Nemecku."

Ako je to s Amerikou, prípadne s Áziou?

"Tam je problém. Certifikáty o zhode pre tieto autá nie je možné vystavovať, lebo sú schvaľované podľa amerických alebo národných noriem, ktoré patria pod nejaké krajiny v Ázii, takže v Európe sa dajú prihlásiť iba cez veľkú technickú kontrolu, čo je pomerne nákladný proces."

Je Slovensko jediná krajina, kde sa certifikát konformity v rámci EÚ vyžaduje?

"Jediná nám známa."

Ako je to s okolitými krajinami?

"Tam sa dá prihlásiť auto aj bez certifikátu konformity. Na základe odhláseného technického preukazu a faktúry."

S akými problémami sa môžeme stretnúť pri prihlasovaní vozidla?

"Problém môže nastať pri dovoze automobilu z nových členských krajín Európskej únie, kde ešte dlho platili národné normy homologizácie a nie európske normy homologizácie a kde je auto schválené podľa národných noriem a nie európskych. Vtedy sa nedá vystaviť certifikát COC. Môže sa stať, že doveziete Opel, ročník 2003, ktorý bol prvýkrát predaný v Čechách a na Slovensku certifikát COC nedostanete, teda ho nebudete môcť prihlásiť."

Ako sa problémom vyhnúť? Ako nekúpiť auto, ktoré sa nedá prihlásiť ?

"Podmienkou vystavenia certifikátu COC je, aby sa na homologizačnom štítku nachádzalo číslo európskej homologizácie, ktoré má tvar "Ex*x/**xxx - je to výrazné desaťmiestne číslo, ktoré sa nachádza na karosérii. Číslo v spomenutom formáte je podmienkou na vystavenie COC, nie však zárukou. V Čechách na autá, ktoré toto éčko nemajú, certifikát vystaviť nepôjde. Na niektoré značky však nie je problém vystaviť COC aj na ročníky 98, 99, ktoré boli prvýkrát predané v Čechách."

Akú možnosť má ten kto dovezie auto a nemôže získať COC?

"Ostáva mu alebo ísť na veľkú technickú kontrolu, čo nie je stopercentné riešenie, alebo auto predá v krajinách okolitých ako je Maďarsko, Poľsko, Česko."

Môžem si doviezť auto a prihlásiť ho bez certifikátu COC, ak pracujem v zahraničí a tam auto kúpim?

"Áno, človek, ktorý je majiteľom vozidla dlhšie ako jeden rok, má právo doviezť auto na Slovensko a prihlásiť na slovenské značky bez toho, aby potreboval certifikát COC, lebo to spadá pod ochranu osobného vlastníctva."

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení
  1. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  2. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  3. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  5. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  6. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  9. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 404
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 268
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 083
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 721
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 198
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 550
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 508
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 306
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 287
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 055

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KULTÚRA

Rodičia zlyhávajú a vinia dieťa. Film Nina je drsnejší ako horor

Nový slovenský film sa nechce páčiť.

KOMENTÁRE

Keď je prezident Zeman bojovníkom za pravdu

Najnovšie ocenenie je mnohým Čechom na smiech.

Neprehliadnite tiež

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.