Pozor na dovoz niektorých značiek a typov z Českej republiky

Dnes je možné oveľa jednoduchšie doviezť ojazdené autá a potom ich bezproblémovo prihlásiť na Slovensku.

Nie všetko je také jednoduché, ako sa zdá, pretože stále ide

o byrokratický proces. Navyše nie na všetky automobily mladšie ako desať rokov je možné vybaviť certifikát COC. O skúsenostiach s dovozom automobilov

a vybavovaním potrebných dokumentov sme sa rozprávali

s MICHALOM VALACHOVIČOM, zástupcom spoločnosti COC.sk.

Ktoré základné dokumenty sú potrebné na prihlásenie individuálne dovezeného automobilu s rokom výroby mladším ako 1996?

"Väčšina obvodných úradov vyžaduje tri dokumenty, ktoré musia byť úradne preložené. Ide hlavne o odhlásený technický preukaz, faktúru a certifikát konformity COC."

Ktoré doklady získa kupujúci priamo na mieste, kde auto kupuje?

"Faktúru vystavuje predajca vozidla, odhlásenie z evidencie je treba urobiť v krajine, kde sa auto kupuje. Odhlásenie sa robí ešte predtým, ako auto priveziete, na miestnom úrade v Nemecku alebo v Rakúsku. Certifikát COC je možné vybaviť aj v krajine, v ktorej auto kupujete, ale je to možné bez problémov vybaviť aj tu na Slovensku po jeho dovoze."

Kto vystavuje certifikát COC v zahraničí?

"Certifikáty v zahraničí vystavujú importéri značiek do danej krajiny. To znamená, že Renault kúpený v Nemecku je francúzske auto avšak certifikát vystaví automobilka Renault importérovi značky Renault v Nemecku."

Keby ste auto kúpili za tú istú sumu v Čechách alebo v Rakúsku, môže dovoz spôsobiť rozdielne sumy?

"Áno, môžu vyjsť rozdielne sumy. Problém je hlavne v tom, že každý importér v danej krajine si účtuje rôzne administratívne poplatky. Niekedy sú tie poplatky nižšie - okolo 20 - 30 eur, ale môžu byť aj 130 eur."

Je možné povedať, koľko vybavenie takýchto dokumentov stojí?

"Vybavenie certifikátov COC stojí väčšinou od 2000 po 10 000 Sk, pre väčšinu bežných áut sa poplatok pohybuje okolo päťtisíc korún. Úradný preklad dokumentov stojí približne dvetisíc korún, pokiaľ je to bežný jazyk ako angličtina, nemčina, francúzština a taliančina. Potom to môže byť holandčina a tam je preklad o niečo drahší."

Čo v prípade, že Slovák kupuje auto v Česku, ktoré ale už predtým niekto doviezol z Nemecka?

"Certifikát COC treba žiadať vždy v krajine prvého prihlásenia, teda tam, kde bolo auto predané ako nové, a pre ktorý trh bolo prispôsobené. V tomto prípade v Nemecku."

Ako je to s Amerikou, prípadne s Áziou?

"Tam je problém. Certifikáty o zhode pre tieto autá nie je možné vystavovať, lebo sú schvaľované podľa amerických alebo národných noriem, ktoré patria pod nejaké krajiny v Ázii, takže v Európe sa dajú prihlásiť iba cez veľkú technickú kontrolu, čo je pomerne nákladný proces."

Je Slovensko jediná krajina, kde sa certifikát konformity v rámci EÚ vyžaduje?

"Jediná nám známa."

Ako je to s okolitými krajinami?

"Tam sa dá prihlásiť auto aj bez certifikátu konformity. Na základe odhláseného technického preukazu a faktúry."

S akými problémami sa môžeme stretnúť pri prihlasovaní vozidla?

"Problém môže nastať pri dovoze automobilu z nových členských krajín Európskej únie, kde ešte dlho platili národné normy homologizácie a nie európske normy homologizácie a kde je auto schválené podľa národných noriem a nie európskych. Vtedy sa nedá vystaviť certifikát COC. Môže sa stať, že doveziete Opel, ročník 2003, ktorý bol prvýkrát predaný v Čechách a na Slovensku certifikát COC nedostanete, teda ho nebudete môcť prihlásiť."

Ako sa problémom vyhnúť? Ako nekúpiť auto, ktoré sa nedá prihlásiť ?

"Podmienkou vystavenia certifikátu COC je, aby sa na homologizačnom štítku nachádzalo číslo európskej homologizácie, ktoré má tvar "Ex*x/**xxx - je to výrazné desaťmiestne číslo, ktoré sa nachádza na karosérii. Číslo v spomenutom formáte je podmienkou na vystavenie COC, nie však zárukou. V Čechách na autá, ktoré toto éčko nemajú, certifikát vystaviť nepôjde. Na niektoré značky však nie je problém vystaviť COC aj na ročníky 98, 99, ktoré boli prvýkrát predané v Čechách."

Akú možnosť má ten kto dovezie auto a nemôže získať COC?

"Ostáva mu alebo ísť na veľkú technickú kontrolu, čo nie je stopercentné riešenie, alebo auto predá v krajinách okolitých ako je Maďarsko, Poľsko, Česko."

Môžem si doviezť auto a prihlásiť ho bez certifikátu COC, ak pracujem v zahraničí a tam auto kúpim?

"Áno, človek, ktorý je majiteľom vozidla dlhšie ako jeden rok, má právo doviezť auto na Slovensko a prihlásiť na slovenské značky bez toho, aby potreboval certifikát COC, lebo to spadá pod ochranu osobného vlastníctva."

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 136
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 378
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 077
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 334
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 6 206
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 933
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 610
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 184
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 038
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 835

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Matúša Krčmárika

Mlčme, ak veríme, že práva diktátora sú viac ako obyčajných ľudí

Keď diktátor zrazil krajinu na kolená, frázy neplatia.

KULTÚRA

Anjel aj démon. Bruno Ganz nemal talent z tohto sveta

Pomáhal osamelým, šepkal aj vrahovi.

Neprehliadnite tiež

Čo prinesie ženevský autosalón a kto sa ho nezúčastní?

Neúčasť viacerých značiek kompenzuje množstvo noviniek.

Dacia Logan MCV je splnený sen o dostupnom novom aute (test)

Časy, keď sa ľudia za Daciu hanbili sú už minulosťou.

Dacia Logan MCV Stepway
Ilustračné foto
Podcast Za volantom

Za volantom: Môže sa cestovanie vlakmi zlepšiť?

Za posledné mesiace došlo k viacerým nehodám vlakov.

Podcast Za volantom o autách a doprave.
Matúš Vallo

Blogy SME

  1. Milan Zaťko: Ficoizmus s ľudskou tvárou.
  2. Pavel Pospíšil: (Proti)Ústavný „PUČ“ ?
  3. Tibor Paulen: Kto otáča klimatickým termostatom ? - 4.časť: oceány
  4. Helena Smihulova Laucikova: Nehrám sa
  5. Viera Polakovičová: Jun Märkl výborne dirigoval francúzsku hudbu
  6. Marek Strapko: Posilka v byte - pozor na susedov!
  7. Miro Jankes: Dnešná inverzia
  8. Miroslav Makyta: Odstavte Fica !
  1. Paula Kentošová: Skončila som na psychiatrii 11 743
  2. Monika Nagyova: Bratislavská reality show v MHD 8 103
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Zsuzsovú môže spájať s Pentou Lexov človek 6 459
  4. Jana Žilková: Dievča s biliónmi na účte 6 313
  5. Rudolf Pado: Ďakujem, pani Čaputová 5 970
  6. Miroslav Žiak: Raw koláče sú síce zdravšie, ale... 4 986
  7. Martin Balušík: Spoznávanie Ukrajiny - zážitky z cesty 3 471
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kto pomáhal Zsuzsovej? 3 429