Francúzsko reagovalo na myšlienku aliancie Renaultu s GM opatrne

Paríž 4. júla (TASR) - Francúzsko reagovalo opatrne na myšlienku aliancie automobiliek Renault a Nissan s najväčším výrobcom áut na svete, General Motors ...

Paríž 4. júla (TASR) - Francúzsko reagovalo opatrne na myšlienku aliancie automobiliek Renault a Nissan s najväčším výrobcom áut na svete, General Motors (GM). Tieto úvahy tiež spôsobili pokles kurzu akcie Renaultu.

Francúzsky minister priemyslu Fran‡ois Loos v televíznom interview privítal snahu Renaultu sledovať globálnu stratégiu, ale upozornil tiež na problémy, s ktorými zápasí americká automobilka, ako je napríklad dôchodkový deficit. Cena akcie Renault v skorom obchodovaní padla o 2,55 % na 82,05 EUR, čo je v prepočte 3 152 SKK. Akcia automobilky je titulom, ktorý na francúzskom indexe CAC-40 dnes najviac stratil. Na tokijskej burze akcia Nissanu dnes uzavrela s miernym plusom.

"K tejto záležitosti je treba pristupovať veľmi opatrne. Trh v USA je obrovský a komplikovaný a General Motors je v ťažkej situácii pre problémy, ktoré nemajú nič spoločné s autami," uviedol Loos. Francúzska vláda na konci roku 2005 vlastnila v Renaulte 15,33 % a mala 18,78 % hlasovacích práv.

Renault aj Nissan v pondelok uviedli, že sú pripravení začať rokovania o aliancii s GM za predpokladu, že ich k tomu americká automobilka vyzve. Tieto tri spoločnosti by vytvorili globálny automobilový gigant. Predstavenstvo GM sa stretne v piatok, aby celú záležitosť prerokovalo. Dnes o tom na svojej internetovej stránke informoval americký denník New York Times. Americký koncern sa k týmto informáciám nijako nevyjadril.

V piatok minulý týždeň jeden z najväčších investorov GM vyzval koncern, aby zvážil trojité partnerstvo s automobilkami Nissan Motor a Renault SA. Investičná spoločnosť Tracinda, ktorá patrí miliardárovi Kirkovi Kerkorianovi, zaslala list výkonnému riaditeľovi GM Rickovi Wagonerovi. V tomto liste vyzýva najväčšiu svetovú automobilku, aby zostavila komisiu, ktorá okamžite a pozorne preskúma možnosť partnerstva s Nissanom a Renaultom. Podľa návrhu by obe automobilky mali kúpiť menšinový podiel v GM. Kirk Kerkorian, ktorý je najväčším jednotlivým akcionárom GM, vlastní 9,9 % GM.

Výkonný riaditeľ Renaultu Carlos Ghosn uviedol, že predstavenstvo a manažment GM musia plne podporiť tento projekt, ak sa ním má francúzska automobilka zaoberať. Analytici sú však skeptickí, čo sa týka prínosu transakcie pre Renault, ktorý kontroluje 44-% podiel v Nissane. Francúzskej automobilke by totiž v prípade aliancie s GM mohli poškodiť problémy amerického koncernu. GM vlani zaznamenal stratu 10,6 miliardy USD, v prepočte 318,4 miliardy SKK. Koncern musí bojovať s vysokými nákladmi na prácu, nízkym predajom v ziskovom segmente úžitkových vozidiel a poklesom podielu na americkom trhu. Automobilka práve realizuje reštrukturalizačný plán, ktorého súčasťou je aj zrušenie vyše 30 000 pracovných miest a zatvorenie 12 tovární.

Napriek tomu však francúzsky hospodársky denník La Tribune vidí v tomto partnerstve potenciálne výhody pre Renault. "V prípade GM je jeho burzová hodnota dnes nižšia ako hodnota Renaultu, ktorý je iba 10 najväčším svetovým výrobcom áut," uvádzajú francúzske noviny. Renault by mohol pomerne lacno získať podiel v GM a otvoriť si tak bránu na severoamerický trh, čo je podľa denníka na prvý pohľad dobrý obchod.

Automobilový priemysel má skúsenosť s niekoľkými nefunkčnými alianciami, ktoré nenaplnili očakávania, vrátane BMW a Roveru, partnerstva DaimlerChrysler a Mitsubishi Motors a niekdajšieho prepojenia GM a Fiatu.

Informovala o tom agentúra Reuters.

(1 EUR = 38,418 SKK; 1 USD = 30,041 SKK)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 410
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 145
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 233
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 11 573
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 283
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 869
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 910
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 598
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 753
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 333

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Na Krym nejdú nič zisťovať. Odpoveď si nesú v kufri

Marček a spol. sa idú podpísať pod Putinovu verziu udalostí.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.