Paríž 4. júla (TASR) - Francúzsko reagovalo opatrne na myšlienku aliancie automobiliek Renault a Nissan s najväčším výrobcom áut na svete, General Motors (GM). Tieto úvahy tiež spôsobili pokles kurzu akcie Renaultu.
Francúzsky minister priemyslu Fran‡ois Loos v televíznom interview privítal snahu Renaultu sledovať globálnu stratégiu, ale upozornil tiež na problémy, s ktorými zápasí americká automobilka, ako je napríklad dôchodkový deficit. Cena akcie Renault v skorom obchodovaní padla o 2,55 % na 82,05 EUR, čo je v prepočte 3 152 SKK. Akcia automobilky je titulom, ktorý na francúzskom indexe CAC-40 dnes najviac stratil. Na tokijskej burze akcia Nissanu dnes uzavrela s miernym plusom.
"K tejto záležitosti je treba pristupovať veľmi opatrne. Trh v USA je obrovský a komplikovaný a General Motors je v ťažkej situácii pre problémy, ktoré nemajú nič spoločné s autami," uviedol Loos. Francúzska vláda na konci roku 2005 vlastnila v Renaulte 15,33 % a mala 18,78 % hlasovacích práv.
Renault aj Nissan v pondelok uviedli, že sú pripravení začať rokovania o aliancii s GM za predpokladu, že ich k tomu americká automobilka vyzve. Tieto tri spoločnosti by vytvorili globálny automobilový gigant. Predstavenstvo GM sa stretne v piatok, aby celú záležitosť prerokovalo. Dnes o tom na svojej internetovej stránke informoval americký denník New York Times. Americký koncern sa k týmto informáciám nijako nevyjadril.
V piatok minulý týždeň jeden z najväčších investorov GM vyzval koncern, aby zvážil trojité partnerstvo s automobilkami Nissan Motor a Renault SA. Investičná spoločnosť Tracinda, ktorá patrí miliardárovi Kirkovi Kerkorianovi, zaslala list výkonnému riaditeľovi GM Rickovi Wagonerovi. V tomto liste vyzýva najväčšiu svetovú automobilku, aby zostavila komisiu, ktorá okamžite a pozorne preskúma možnosť partnerstva s Nissanom a Renaultom. Podľa návrhu by obe automobilky mali kúpiť menšinový podiel v GM. Kirk Kerkorian, ktorý je najväčším jednotlivým akcionárom GM, vlastní 9,9 % GM.
Výkonný riaditeľ Renaultu Carlos Ghosn uviedol, že predstavenstvo a manažment GM musia plne podporiť tento projekt, ak sa ním má francúzska automobilka zaoberať. Analytici sú však skeptickí, čo sa týka prínosu transakcie pre Renault, ktorý kontroluje 44-% podiel v Nissane. Francúzskej automobilke by totiž v prípade aliancie s GM mohli poškodiť problémy amerického koncernu. GM vlani zaznamenal stratu 10,6 miliardy USD, v prepočte 318,4 miliardy SKK. Koncern musí bojovať s vysokými nákladmi na prácu, nízkym predajom v ziskovom segmente úžitkových vozidiel a poklesom podielu na americkom trhu. Automobilka práve realizuje reštrukturalizačný plán, ktorého súčasťou je aj zrušenie vyše 30 000 pracovných miest a zatvorenie 12 tovární.
Napriek tomu však francúzsky hospodársky denník La Tribune vidí v tomto partnerstve potenciálne výhody pre Renault. "V prípade GM je jeho burzová hodnota dnes nižšia ako hodnota Renaultu, ktorý je iba 10 najväčším svetovým výrobcom áut," uvádzajú francúzske noviny. Renault by mohol pomerne lacno získať podiel v GM a otvoriť si tak bránu na severoamerický trh, čo je podľa denníka na prvý pohľad dobrý obchod.
Automobilový priemysel má skúsenosť s niekoľkými nefunkčnými alianciami, ktoré nenaplnili očakávania, vrátane BMW a Roveru, partnerstva DaimlerChrysler a Mitsubishi Motors a niekdajšieho prepojenia GM a Fiatu.
Informovala o tom agentúra Reuters.
(1 EUR = 38,418 SKK; 1 USD = 30,041 SKK)