Francúzsko reagovalo na myšlienku aliancie Renaultu s GM opatrne

Paríž 4. júla (TASR) - Francúzsko reagovalo opatrne na myšlienku aliancie automobiliek Renault a Nissan s najväčším výrobcom áut na svete, General Motors ...

Paríž 4. júla (TASR) - Francúzsko reagovalo opatrne na myšlienku aliancie automobiliek Renault a Nissan s najväčším výrobcom áut na svete, General Motors (GM). Tieto úvahy tiež spôsobili pokles kurzu akcie Renaultu.

Francúzsky minister priemyslu Fran‡ois Loos v televíznom interview privítal snahu Renaultu sledovať globálnu stratégiu, ale upozornil tiež na problémy, s ktorými zápasí americká automobilka, ako je napríklad dôchodkový deficit. Cena akcie Renault v skorom obchodovaní padla o 2,55 % na 82,05 EUR, čo je v prepočte 3 152 SKK. Akcia automobilky je titulom, ktorý na francúzskom indexe CAC-40 dnes najviac stratil. Na tokijskej burze akcia Nissanu dnes uzavrela s miernym plusom.

"K tejto záležitosti je treba pristupovať veľmi opatrne. Trh v USA je obrovský a komplikovaný a General Motors je v ťažkej situácii pre problémy, ktoré nemajú nič spoločné s autami," uviedol Loos. Francúzska vláda na konci roku 2005 vlastnila v Renaulte 15,33 % a mala 18,78 % hlasovacích práv.

Renault aj Nissan v pondelok uviedli, že sú pripravení začať rokovania o aliancii s GM za predpokladu, že ich k tomu americká automobilka vyzve. Tieto tri spoločnosti by vytvorili globálny automobilový gigant. Predstavenstvo GM sa stretne v piatok, aby celú záležitosť prerokovalo. Dnes o tom na svojej internetovej stránke informoval americký denník New York Times. Americký koncern sa k týmto informáciám nijako nevyjadril.

V piatok minulý týždeň jeden z najväčších investorov GM vyzval koncern, aby zvážil trojité partnerstvo s automobilkami Nissan Motor a Renault SA. Investičná spoločnosť Tracinda, ktorá patrí miliardárovi Kirkovi Kerkorianovi, zaslala list výkonnému riaditeľovi GM Rickovi Wagonerovi. V tomto liste vyzýva najväčšiu svetovú automobilku, aby zostavila komisiu, ktorá okamžite a pozorne preskúma možnosť partnerstva s Nissanom a Renaultom. Podľa návrhu by obe automobilky mali kúpiť menšinový podiel v GM. Kirk Kerkorian, ktorý je najväčším jednotlivým akcionárom GM, vlastní 9,9 % GM.

Výkonný riaditeľ Renaultu Carlos Ghosn uviedol, že predstavenstvo a manažment GM musia plne podporiť tento projekt, ak sa ním má francúzska automobilka zaoberať. Analytici sú však skeptickí, čo sa týka prínosu transakcie pre Renault, ktorý kontroluje 44-% podiel v Nissane. Francúzskej automobilke by totiž v prípade aliancie s GM mohli poškodiť problémy amerického koncernu. GM vlani zaznamenal stratu 10,6 miliardy USD, v prepočte 318,4 miliardy SKK. Koncern musí bojovať s vysokými nákladmi na prácu, nízkym predajom v ziskovom segmente úžitkových vozidiel a poklesom podielu na americkom trhu. Automobilka práve realizuje reštrukturalizačný plán, ktorého súčasťou je aj zrušenie vyše 30 000 pracovných miest a zatvorenie 12 tovární.

Napriek tomu však francúzsky hospodársky denník La Tribune vidí v tomto partnerstve potenciálne výhody pre Renault. "V prípade GM je jeho burzová hodnota dnes nižšia ako hodnota Renaultu, ktorý je iba 10 najväčším svetovým výrobcom áut," uvádzajú francúzske noviny. Renault by mohol pomerne lacno získať podiel v GM a otvoriť si tak bránu na severoamerický trh, čo je podľa denníka na prvý pohľad dobrý obchod.

Automobilový priemysel má skúsenosť s niekoľkými nefunkčnými alianciami, ktoré nenaplnili očakávania, vrátane BMW a Roveru, partnerstva DaimlerChrysler a Mitsubishi Motors a niekdajšieho prepojenia GM a Fiatu.

Informovala o tom agentúra Reuters.

(1 EUR = 38,418 SKK; 1 USD = 30,041 SKK)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 318
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 366
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 7 508
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 902
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 209
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 584
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 379
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 336
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 221
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 713

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo všetko sa stalo, aby zo Sagana bola superstar

Začínal na sestrinom bicykli.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.