Francúzsko reagovalo na myšlienku aliancie Renaultu s GM opatrne

Paríž 4. júla (TASR) - Francúzsko reagovalo opatrne na myšlienku aliancie automobiliek Renault a Nissan s najväčším výrobcom áut na svete, General Motors ...

Paríž 4. júla (TASR) - Francúzsko reagovalo opatrne na myšlienku aliancie automobiliek Renault a Nissan s najväčším výrobcom áut na svete, General Motors (GM). Tieto úvahy tiež spôsobili pokles kurzu akcie Renaultu.

Francúzsky minister priemyslu Fran‡ois Loos v televíznom interview privítal snahu Renaultu sledovať globálnu stratégiu, ale upozornil tiež na problémy, s ktorými zápasí americká automobilka, ako je napríklad dôchodkový deficit. Cena akcie Renault v skorom obchodovaní padla o 2,55 % na 82,05 EUR, čo je v prepočte 3 152 SKK. Akcia automobilky je titulom, ktorý na francúzskom indexe CAC-40 dnes najviac stratil. Na tokijskej burze akcia Nissanu dnes uzavrela s miernym plusom.

"K tejto záležitosti je treba pristupovať veľmi opatrne. Trh v USA je obrovský a komplikovaný a General Motors je v ťažkej situácii pre problémy, ktoré nemajú nič spoločné s autami," uviedol Loos. Francúzska vláda na konci roku 2005 vlastnila v Renaulte 15,33 % a mala 18,78 % hlasovacích práv.

Renault aj Nissan v pondelok uviedli, že sú pripravení začať rokovania o aliancii s GM za predpokladu, že ich k tomu americká automobilka vyzve. Tieto tri spoločnosti by vytvorili globálny automobilový gigant. Predstavenstvo GM sa stretne v piatok, aby celú záležitosť prerokovalo. Dnes o tom na svojej internetovej stránke informoval americký denník New York Times. Americký koncern sa k týmto informáciám nijako nevyjadril.

V piatok minulý týždeň jeden z najväčších investorov GM vyzval koncern, aby zvážil trojité partnerstvo s automobilkami Nissan Motor a Renault SA. Investičná spoločnosť Tracinda, ktorá patrí miliardárovi Kirkovi Kerkorianovi, zaslala list výkonnému riaditeľovi GM Rickovi Wagonerovi. V tomto liste vyzýva najväčšiu svetovú automobilku, aby zostavila komisiu, ktorá okamžite a pozorne preskúma možnosť partnerstva s Nissanom a Renaultom. Podľa návrhu by obe automobilky mali kúpiť menšinový podiel v GM. Kirk Kerkorian, ktorý je najväčším jednotlivým akcionárom GM, vlastní 9,9 % GM.

Výkonný riaditeľ Renaultu Carlos Ghosn uviedol, že predstavenstvo a manažment GM musia plne podporiť tento projekt, ak sa ním má francúzska automobilka zaoberať. Analytici sú však skeptickí, čo sa týka prínosu transakcie pre Renault, ktorý kontroluje 44-% podiel v Nissane. Francúzskej automobilke by totiž v prípade aliancie s GM mohli poškodiť problémy amerického koncernu. GM vlani zaznamenal stratu 10,6 miliardy USD, v prepočte 318,4 miliardy SKK. Koncern musí bojovať s vysokými nákladmi na prácu, nízkym predajom v ziskovom segmente úžitkových vozidiel a poklesom podielu na americkom trhu. Automobilka práve realizuje reštrukturalizačný plán, ktorého súčasťou je aj zrušenie vyše 30 000 pracovných miest a zatvorenie 12 tovární.

Napriek tomu však francúzsky hospodársky denník La Tribune vidí v tomto partnerstve potenciálne výhody pre Renault. "V prípade GM je jeho burzová hodnota dnes nižšia ako hodnota Renaultu, ktorý je iba 10 najväčším svetovým výrobcom áut," uvádzajú francúzske noviny. Renault by mohol pomerne lacno získať podiel v GM a otvoriť si tak bránu na severoamerický trh, čo je podľa denníka na prvý pohľad dobrý obchod.

Automobilový priemysel má skúsenosť s niekoľkými nefunkčnými alianciami, ktoré nenaplnili očakávania, vrátane BMW a Roveru, partnerstva DaimlerChrysler a Mitsubishi Motors a niekdajšieho prepojenia GM a Fiatu.

Informovala o tom agentúra Reuters.

(1 EUR = 38,418 SKK; 1 USD = 30,041 SKK)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 16 353
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 432
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 319
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 168
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 380
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 935
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 875
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 736
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 656
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 486

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.