Národný úrad pre bezpečnosť premávky na diaľniciach (NHTSA) vypracoval päťstupňové "hviezdičkové" hodnotenie stability vozidla a odolnosti voči prevráteniu. Najvyšší rating je päť hviezdičiek a najnižší len jedna.
Nízke kompaktné a stredné osobné vozidlá získali dobré hodnotenie, vyššie športovo-úžitkové modely zas predvídateľne mali nižšie ratingy. Päť hviezdičiek ako jediná získala Honda Accord, všetky ostatné osobné vozidlá majú štyri hviezdičky, medzi nimi, napríklad, Chrysler PT Cruiser a Honda Odyssey.
Zo 40 hodnotených modelov najnižšie jednohviezdičkové hodnotenie získali dve vozidlá - obidve športovo-úžitkové z dielne General Motors Corp. (GM): štvordverový Chevrolet Blazer s náhonom na jednu nápravu (4x2) a štvordverové GMC Jimmy/Envoy 4x2. Ani jedno z 20 sledovaných športovo-úžitkových vozidiel nezískalo štyri hviezdičky - deväť modelov malo tri a ďalších deväť malo dve. Ford Explorer, ktorého sa týka aféra s pneumatikami Bridgestone/Firestone, získal dve hviezdičky.
Ako informuje agentúra Reuters, na základe výsledkov v šiestich kategóriách majú vozidlá s nižším hodnotením minimálne štvornásobne väčšiu šancu prevrátenia než vyššie ocenené modely. Ratingy sa týkali modelového ročníka 2001.
Päť hviezdičiek naznačuje, že riziko prevrátenia u vozidla je v prípade zrážky bez účasti iného automobilu maximálne 10%. Ide o situáciu, keď vozidlo vyletí z cesty a dostane sa na nerovný alebo mäkký povrch alebo do priekopy. Štyri hviezdičky sa týkajú rizika v rozsahu 10 až 20%, tri sa prideľujú v rozmedzí 20 až 30%, dve hviezdy medzi 30 až 40% a jedna predstavuje riziko prevrátenia nad 40%.
NHTSA posudzovala stabilitu pomocou určovania ťažiska vozidla a merania rozchodu kolies. Automobilky aj spotrebiteľské združenia však upozorňujú, že táto metóda nepostačuje, keďže neobsahuje skúšky na ceste a nezohľadňuje podmienky reálneho sveta, napríklad, chybu vodiča alebo rýchlosť. Spotrebiteľské skupiny navyše žiadajú prísnejší ratingový systém.
Kongres nariadil úradu, aby do roka 2002 vypracoval nový testovací systém a financuje štúdiu, ktorej úlohou je pri výpočte hodnotenia rizika prevrátenia použiť aj dynamické údaje, čiže informácie z cestných testov.
NHTSA bráni svoje závery výsledkami štúdia zhruba 2
000 nehôd v šiestich štátoch. Podľa jeho údajov sa v USA stane približne rovnaký počet nehôd spojených s prevrátením vozidla, pri ktorých sa zraní 27 000 a zomrie 10 000 ľudí. Vo viac než 60% prípadov sa nehoda týka športovo-úžitkového vozidla.