![]() FOTO |
Profesionálni záchrancovia sa dostavia na miesto nešťastia za 3 až 20 minút, v odľahlých miestach a sťažených podmienkach to môže byť podstatne neskôr. Život a zdravie zranených dovtedy závisí na laikoch, ktorí sú na mieste nehody prví. Dopravno-bezpečnostné akcie Červeného kríža ukázali, že slovenskí vodiči pomoc dať nevedia.
V drvivej väčšine autoškôl sa kladie dôraz na vedomosti o technike automobilu, pritom dnešné autá už na ceste svojpomocne neopravíme, ale ľudský život by sa dal často zachrániť. Prvá pomoc však zostáva na okraji záujmu učiteľov autoškôl i učebných osnov.
Bezpečnosť záchranára
je prvoradá
Dopravná nehoda je otázkou zlomku sekundy, ktorá zmení život, ale aj okolnosti na ceste. Svedkovia nehody alebo prví záchrancovia musia dbať na to, aby sa nestali ďalšou možnou prekážkou. Hoci na každého doľahne stres alebo šok z nehody, treba zachovať pokoj a rozvahu už pri odstavovaní vozidla.
Najlepšie je zaparkovať na krajnici a v prehľadnom úseku. Pri menej vážnej nehode treba čo najskôr umiestniť výstražný trojuholník, prípadne tým niekoho poveriť, nech sa nestane ďalšie nešťastie.
Pri obhliadke miesta nehody by nemal záchranca prehliadnuť polohu havarovaných automobilov a ich stav. Vozidlá po nehode mávajú labilnú polohu a môžu sa zosunúť dole svahom, prevrátiť alebo začať horieť. Predísť požiaru možno odpojením batérie v zdemolovanom aute.
Po rýchlom zabezpečení miesta je na rade rozhliadnutie sa po zranených.
Kto potrebuje pomoc
najskôr
Podľa nepísaného pravidla postihnutí, ktorí kričia, nie sú v priamom ohrození života, respektíve ich zranenia nie sú také závažné ako u ľudí v bezvedomí a ťažkom šoku. Zraneným v bezvedomí patrí prvá pomoc prednostne, ešte pred telefonovaním na číslo 112. Často sa zabúda na obhliadku okolia, kde môžu ležať zranení z auta.
Čím presnejšie informácie poskytneme dispečingu integrovaného záchranného systému, tým lepšia bude práca profesionálnych záchranárov.
Okamžité opatrenia pri ťažkej autonehodew premiestnenie zranených z nebezpečnej zóny, ak by hrozil výbuch auta, unikanie chemickej látky, požiar
w najskôr treba zachrániť osoby v bezvedomí - zistiť pulz, skontrolovať dych, keď nemajú zachované životné funkcie začíname s resuscitáciou
w ak osoba dýcha a má pulz, stačí ju uložiť do stabilizovanej polohy
w na vytiahnutie čiastočne zakliesnených osôb používame Rautekov hmat
w u vodiča a spolujazdca je pri čelnom náraze vysoko pravdepodobné poranenie krčnej chrbtice, preto je dobré z trojrohej šatky alebo novín urobiť improvizovaný krčný golier a až potom vyprosťovať
w k prvým dôležitým úkonom patrí zastavenie silného krvácania
Dobrá radaAko telefonovať na tiesňovú linku 112
Komplikované a ťažké nehody sprevádza zmätok, šok, chaotické konanie nielen na strane postihnutých, ale aj svedkov nehody, teda prvých možných záchrancov. Na pohľad jednoduché privolanie pomoci na tiesňovej linke 112 má svoje špecifiká a iba minimum motoristov vie, ako viesť rozhovor s dispečerom. Namiesto chaotického chrlenia myšlienok treba počkať na fundované otázky a stručne odpovedať.
Hlavné zásady telefonovania na
tiesňovú linku pri autonehode
w povedať svoje meno
w charakterizovať miesto nehody
w oznámiť, či je to ťažká autonehoda
w či sú zranené alebo usmrtené osoby
w povedať, o aké autá ide ( nákladné, osobné alebo cisternové)
w napokon si operátor zapíše okrem vášho mena, čísla telefónu aj miesto, odkiaľ telefonujete
Náš tip: Ak neviete presne identifikovať miesto nehody, operátorovi dispečingu povedzte, z akého mesta ste odišli, ktorým smerom, ako dlho a prípadne akou rýchlosťou, tiež môžete popísať, čo okolo seba vidíte - záchytný bod.
![]() Zistenie dýchania. Či postihnutý dýcha, najjednoduchšie zistíme podľa pravidla vidím-cítim-počujem. FOTO - AUTOR |
![]() Na tomto mieste stláčame hrudník do hĺbky 3 až 5 cm frekvenciou 100/min. Pomer medzi vdychmi a masážou srdca je 2/15, bez ohľadu na to, či je to jeden záchranca alebo 2 záchrancovia. FOTO - AUTOR |