Vieme poskytnúť prvú pomoc pri autonehode?

Až štyridsať percent ľudí, ktorí zomreli pri autonehodách, mohlo žiť, keby do piatich minút dostali zodpovedajúcu prvú pomoc

FOTO

Profesionálni záchrancovia sa dostavia na miesto nešťastia za 3 až 20 minút, v odľahlých miestach a sťažených podmienkach to môže byť podstatne neskôr. Život a zdravie zranených dovtedy závisí na laikoch, ktorí sú na mieste nehody prví. Dopravno-bezpečnostné akcie Červeného kríža ukázali, že slovenskí vodiči pomoc dať nevedia.

V drvivej väčšine autoškôl sa kladie dôraz na vedomosti o technike automobilu, pritom dnešné autá už na ceste svojpomocne neopravíme, ale ľudský život by sa dal často zachrániť. Prvá pomoc však zostáva na okraji záujmu učiteľov autoškôl i učebných osnov.

Bezpečnosť záchranára

je prvoradá

Dopravná nehoda je otázkou zlomku sekundy, ktorá zmení život, ale aj okolnosti na ceste. Svedkovia nehody alebo prví záchrancovia musia dbať na to, aby sa nestali ďalšou možnou prekážkou. Hoci na každého doľahne stres alebo šok z nehody, treba zachovať pokoj a rozvahu už pri odstavovaní vozidla.

Najlepšie je zaparkovať na krajnici a v prehľadnom úseku. Pri menej vážnej nehode treba čo najskôr umiestniť výstražný trojuholník, prípadne tým niekoho poveriť, nech sa nestane ďalšie nešťastie.

Pri obhliadke miesta nehody by nemal záchranca prehliadnuť polohu havarovaných automobilov a ich stav. Vozidlá po nehode mávajú labilnú polohu a môžu sa zosunúť dole svahom, prevrátiť alebo začať horieť. Predísť požiaru možno odpojením batérie v zdemolovanom aute.

Po rýchlom zabezpečení miesta je na rade rozhliadnutie sa po zranených.

Kto potrebuje pomoc

najskôr

Podľa nepísaného pravidla postihnutí, ktorí kričia, nie sú v priamom ohrození života, respektíve ich zranenia nie sú také závažné ako u ľudí v bezvedomí a ťažkom šoku. Zraneným v bezvedomí patrí prvá pomoc prednostne, ešte pred telefonovaním na číslo 112. Často sa zabúda na obhliadku okolia, kde môžu ležať zranení z auta.

Čím presnejšie informácie poskytneme dispečingu integrovaného záchranného systému, tým lepšia bude práca profesionálnych záchranárov.

Okamžité opatrenia pri ťažkej autonehodew premiestnenie zranených z nebezpečnej zóny, ak by hrozil výbuch auta, unikanie chemickej látky, požiar

w najskôr treba zachrániť osoby v bezvedomí - zistiť pulz, skontrolovať dych, keď nemajú zachované životné funkcie začíname s resuscitáciou

w ak osoba dýcha a má pulz, stačí ju uložiť do stabilizovanej polohy

w na vytiahnutie čiastočne zakliesnených osôb používame Rautekov hmat

w u vodiča a spolujazdca je pri čelnom náraze vysoko pravdepodobné poranenie krčnej chrbtice, preto je dobré z trojrohej šatky alebo novín urobiť improvizovaný krčný golier a až potom vyprosťovať

w k prvým dôležitým úkonom patrí zastavenie silného krvácania

Dobrá radaAko telefonovať na tiesňovú linku 112

Komplikované a ťažké nehody sprevádza zmätok, šok, chaotické konanie nielen na strane postihnutých, ale aj svedkov nehody, teda prvých možných záchrancov. Na pohľad jednoduché privolanie pomoci na tiesňovej linke 112 má svoje špecifiká a iba minimum motoristov vie, ako viesť rozhovor s dispečerom. Namiesto chaotického chrlenia myšlienok treba počkať na fundované otázky a stručne odpovedať.

Hlavné zásady telefonovania na

tiesňovú linku pri autonehode

w povedať svoje meno

w charakterizovať miesto nehody

w oznámiť, či je to ťažká autonehoda

w či sú zranené alebo usmrtené osoby

w povedať, o aké autá ide ( nákladné, osobné alebo cisternové)

w napokon si operátor zapíše okrem vášho mena, čísla telefónu aj miesto, odkiaľ telefonujete

Náš tip: Ak neviete presne identifikovať miesto nehody, operátorovi dispečingu povedzte, z akého mesta ste odišli, ktorým smerom, ako dlho a prípadne akou rýchlosťou, tiež môžete popísať, čo okolo seba vidíte - záchytný bod.

Zistenie dýchania. Či postihnutý dýcha, najjednoduchšie zistíme podľa pravidla vidím-cítim-počujem.

FOTO - AUTOR

Na tomto mieste stláčame hrudník do hĺbky 3 až 5 cm frekvenciou 100/min. Pomer medzi vdychmi a masážou srdca je 2/15, bez ohľadu na to, či je to jeden záchranca alebo 2 záchrancovia. FOTO - AUTOR

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 30 863
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 22 380
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 20 881
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 677
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 353
  6. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 5 843
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 332
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 698
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 839
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 089

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.

Kia začala v Žiline vyrábať prvé elektrifikované auto

Nový je motor, dizajn, volant aj výbava