SME

Vieme poskytnúť prvú pomoc pri autonehode?

Až štyridsať percent ľudí, ktorí zomreli pri autonehodách, mohlo žiť, keby do piatich minút dostali zodpovedajúcu prvú pomoc

FOTO


Profesionálni záchrancovia sa dostavia na miesto nešťastia za 3 až 20 minút, v odľahlých miestach a sťažených podmienkach to môže byť podstatne neskôr. Život a zdravie zranených dovtedy závisí na laikoch, ktorí sú na mieste nehody prví. Dopravno-bezpečnostné akcie Červeného kríža ukázali, že slovenskí vodiči pomoc dať nevedia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V drvivej väčšine autoškôl sa kladie dôraz na vedomosti o technike automobilu, pritom dnešné autá už na ceste svojpomocne neopravíme, ale ľudský život by sa dal často zachrániť. Prvá pomoc však zostáva na okraji záujmu učiteľov autoškôl i učebných osnov.

SkryťVypnúť reklamu

Bezpečnosť záchranára

je prvoradá

Dopravná nehoda je otázkou zlomku sekundy, ktorá zmení život, ale aj okolnosti na ceste. Svedkovia nehody alebo prví záchrancovia musia dbať na to, aby sa nestali ďalšou možnou prekážkou. Hoci na každého doľahne stres alebo šok z nehody, treba zachovať pokoj a rozvahu už pri odstavovaní vozidla.

Najlepšie je zaparkovať na krajnici a v prehľadnom úseku. Pri menej vážnej nehode treba čo najskôr umiestniť výstražný trojuholník, prípadne tým niekoho poveriť, nech sa nestane ďalšie nešťastie.

Pri obhliadke miesta nehody by nemal záchranca prehliadnuť polohu havarovaných automobilov a ich stav. Vozidlá po nehode mávajú labilnú polohu a môžu sa zosunúť dole svahom, prevrátiť alebo začať horieť. Predísť požiaru možno odpojením batérie v zdemolovanom aute.

SkryťVypnúť reklamu

Po rýchlom zabezpečení miesta je na rade rozhliadnutie sa po zranených.

Kto potrebuje pomoc

najskôr

Podľa nepísaného pravidla postihnutí, ktorí kričia, nie sú v priamom ohrození života, respektíve ich zranenia nie sú také závažné ako u ľudí v bezvedomí a ťažkom šoku. Zraneným v bezvedomí patrí prvá pomoc prednostne, ešte pred telefonovaním na číslo 112. Často sa zabúda na obhliadku okolia, kde môžu ležať zranení z auta.

Čím presnejšie informácie poskytneme dispečingu integrovaného záchranného systému, tým lepšia bude práca profesionálnych záchranárov.

Okamžité opatrenia pri ťažkej autonehodew premiestnenie zranených z nebezpečnej zóny, ak by hrozil výbuch auta, unikanie chemickej látky, požiar

w najskôr treba zachrániť osoby v bezvedomí - zistiť pulz, skontrolovať dych, keď nemajú zachované životné funkcie začíname s resuscitáciou

SkryťVypnúť reklamu

w ak osoba dýcha a má pulz, stačí ju uložiť do stabilizovanej polohy

w na vytiahnutie čiastočne zakliesnených osôb používame Rautekov hmat

w u vodiča a spolujazdca je pri čelnom náraze vysoko pravdepodobné poranenie krčnej chrbtice, preto je dobré z trojrohej šatky alebo novín urobiť improvizovaný krčný golier a až potom vyprosťovať

w k prvým dôležitým úkonom patrí zastavenie silného krvácania

Dobrá radaAko telefonovať na tiesňovú linku 112

Komplikované a ťažké nehody sprevádza zmätok, šok, chaotické konanie nielen na strane postihnutých, ale aj svedkov nehody, teda prvých možných záchrancov. Na pohľad jednoduché privolanie pomoci na tiesňovej linke 112 má svoje špecifiká a iba minimum motoristov vie, ako viesť rozhovor s dispečerom. Namiesto chaotického chrlenia myšlienok treba počkať na fundované otázky a stručne odpovedať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hlavné zásady telefonovania na

tiesňovú linku pri autonehode

w povedať svoje meno

w charakterizovať miesto nehody

w oznámiť, či je to ťažká autonehoda

w či sú zranené alebo usmrtené osoby

w povedať, o aké autá ide ( nákladné, osobné alebo cisternové)

w napokon si operátor zapíše okrem vášho mena, čísla telefónu aj miesto, odkiaľ telefonujete

Náš tip: Ak neviete presne identifikovať miesto nehody, operátorovi dispečingu povedzte, z akého mesta ste odišli, ktorým smerom, ako dlho a prípadne akou rýchlosťou, tiež môžete popísať, čo okolo seba vidíte - záchytný bod.

Zistenie dýchania. Či postihnutý dýcha, najjednoduchšie zistíme podľa pravidla vidím-cítim-počujem.


FOTO - AUTOR


Na tomto mieste stláčame hrudník do hĺbky 3 až 5 cm frekvenciou 100/min. Pomer medzi vdychmi a masážou srdca je 2/15, bez ohľadu na to, či je to jeden záchranca alebo 2 záchrancovia. FOTO - AUTOR


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 21 672
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 749
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 082
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 977
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 453
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 253
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 966
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 857
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Hrubý: Zkusil jsi to vypnout a znovu zapnout?
  2. Daniel Bíro: Adrián Ferenčík ako rušňovodič viedol viaceré typy vlakov. Čím sa vyznačuje práca rušňovodiča z jeho pohľadu?
  3. Vladimír Bačišin: Neografia, a.s. Martin opäť so zväčšujúcou sa čiernou dierou
  4. Marek Strapko: Prezident mieru sa ide hrať na vojačikov
  5. Iveta Grootová: Darček
  6. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club.
  7. Iveta Grootová: Na stanici
  8. Dušan Piršel: Ako vnímať dôchodkový systém – ako štandard, či luxus?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 888
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 456
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 945
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 514
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 775
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 385
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 4 807
  8. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 155
  1. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  2. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  3. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  4. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  5. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  6. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  7. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  8. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
SkryťZatvoriť reklamu