SME
reklama

Vieme poskytnúť prvú pomoc pri autonehode?

Až štyridsať percent ľudí, ktorí zomreli pri autonehodách, mohlo žiť, keby do piatich minút dostali zodpovedajúcu prvú pomoc

FOTO

Profesionálni záchrancovia sa dostavia na miesto nešťastia za 3 až 20 minút, v odľahlých miestach a sťažených podmienkach to môže byť podstatne neskôr. Život a zdravie zranených dovtedy závisí na laikoch, ktorí sú na mieste nehody prví. Dopravno-bezpečnostné akcie Červeného kríža ukázali, že slovenskí vodiči pomoc dať nevedia.

V drvivej väčšine autoškôl sa kladie dôraz na vedomosti o technike automobilu, pritom dnešné autá už na ceste svojpomocne neopravíme, ale ľudský život by sa dal často zachrániť. Prvá pomoc však zostáva na okraji záujmu učiteľov autoškôl i učebných osnov.

Bezpečnosť záchranára

je prvoradá

Dopravná nehoda je otázkou zlomku sekundy, ktorá zmení život, ale aj okolnosti na ceste. Svedkovia nehody alebo prví záchrancovia musia dbať na to, aby sa nestali ďalšou možnou prekážkou. Hoci na každého doľahne stres alebo šok z nehody, treba zachovať pokoj a rozvahu už pri odstavovaní vozidla.

Najlepšie je zaparkovať na krajnici a v prehľadnom úseku. Pri menej vážnej nehode treba čo najskôr umiestniť výstražný trojuholník, prípadne tým niekoho poveriť, nech sa nestane ďalšie nešťastie.

Pri obhliadke miesta nehody by nemal záchranca prehliadnuť polohu havarovaných automobilov a ich stav. Vozidlá po nehode mávajú labilnú polohu a môžu sa zosunúť dole svahom, prevrátiť alebo začať horieť. Predísť požiaru možno odpojením batérie v zdemolovanom aute.

Po rýchlom zabezpečení miesta je na rade rozhliadnutie sa po zranených.

Kto potrebuje pomoc

najskôr

Podľa nepísaného pravidla postihnutí, ktorí kričia, nie sú v priamom ohrození života, respektíve ich zranenia nie sú také závažné ako u ľudí v bezvedomí a ťažkom šoku. Zraneným v bezvedomí patrí prvá pomoc prednostne, ešte pred telefonovaním na číslo 112. Často sa zabúda na obhliadku okolia, kde môžu ležať zranení z auta.

Čím presnejšie informácie poskytneme dispečingu integrovaného záchranného systému, tým lepšia bude práca profesionálnych záchranárov.

Okamžité opatrenia pri ťažkej autonehodew premiestnenie zranených z nebezpečnej zóny, ak by hrozil výbuch auta, unikanie chemickej látky, požiar

w najskôr treba zachrániť osoby v bezvedomí - zistiť pulz, skontrolovať dych, keď nemajú zachované životné funkcie začíname s resuscitáciou

w ak osoba dýcha a má pulz, stačí ju uložiť do stabilizovanej polohy

w na vytiahnutie čiastočne zakliesnených osôb používame Rautekov hmat

w u vodiča a spolujazdca je pri čelnom náraze vysoko pravdepodobné poranenie krčnej chrbtice, preto je dobré z trojrohej šatky alebo novín urobiť improvizovaný krčný golier a až potom vyprosťovať

w k prvým dôležitým úkonom patrí zastavenie silného krvácania

Dobrá radaAko telefonovať na tiesňovú linku 112

Komplikované a ťažké nehody sprevádza zmätok, šok, chaotické konanie nielen na strane postihnutých, ale aj svedkov nehody, teda prvých možných záchrancov. Na pohľad jednoduché privolanie pomoci na tiesňovej linke 112 má svoje špecifiká a iba minimum motoristov vie, ako viesť rozhovor s dispečerom. Namiesto chaotického chrlenia myšlienok treba počkať na fundované otázky a stručne odpovedať.

Hlavné zásady telefonovania na

tiesňovú linku pri autonehode

w povedať svoje meno

w charakterizovať miesto nehody

w oznámiť, či je to ťažká autonehoda

w či sú zranené alebo usmrtené osoby

w povedať, o aké autá ide ( nákladné, osobné alebo cisternové)

w napokon si operátor zapíše okrem vášho mena, čísla telefónu aj miesto, odkiaľ telefonujete

Náš tip: Ak neviete presne identifikovať miesto nehody, operátorovi dispečingu povedzte, z akého mesta ste odišli, ktorým smerom, ako dlho a prípadne akou rýchlosťou, tiež môžete popísať, čo okolo seba vidíte - záchytný bod.

Zistenie dýchania. Či postihnutý dýcha, najjednoduchšie zistíme podľa pravidla vidím-cítim-počujem.

FOTO - AUTOR

Na tomto mieste stláčame hrudník do hĺbky 3 až 5 cm frekvenciou 100/min. Pomer medzi vdychmi a masážou srdca je 2/15, bez ohľadu na to, či je to jeden záchranca alebo 2 záchrancovia. FOTO - AUTOR

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 22 239
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 768
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 371
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 328
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 899
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 613
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 195
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 284
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 375
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 313
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu