Akurát na Slovensku nepribúda čerpacích staníc na CNG (Compressed Natural Gas, ako by sa žiadalo a zatiaľ sú iba na štyroch miestach. Napriek riedkej sieti čerpacích staníc CNG sa na našom trhu objavil nový model s motorom upraveným na spaľovanie plynu, Opel Combo CNG. Mimochodom Opel má v segmente CNG vozidiel veľmi silnú pozíciu - napríklad v Nemecku je Opel prvý na trhu CNG vozidiel s podielom takmer 60 %.
Prečo CNG ?
Pohon na stlačený zemný plyn ponúka o 30 až 50 % nižšie prevádzkové náklady v porovnaní s modelmi poháňanými naftovými, resp. benzínovými motormi a tiež o 20 % nižšie emisie CO2, ktoré sú hlavnou príčinou tzv. skleníkového efektu.
Combo CNG
Opel Combo 1.6 CNG poháňa špeciálne upravený motor s objemom 1,6 l a výkonom 69 kW/94 k. Tieto parametre stačia na dosiahnutie rýchlosti 165 km/h. Priemerná spotreba pri prevádzke na zemný plyn je 4,9 kg/100 km. V zásobníkoch auta je uložených asi 19 kg (resp. 110 l) zemného plynu, čo predstavuje spolu s rezervnou nádržou na 14 l benzínu dojazd do vzdialenosti 540 km. Prepínanie medzi pohonom na plyn a benzín môže vodič ovládať tlačidlom na prístrojovom paneli, z režimu „plyn“ na „benzín“ prejde motor automaticky tiež v prípade vyčerpania zásoby stlačeného plynu.
Bez nároku na priestor
Vďaka kompaktnej a jednoduchej zadnej náprave modelu vznikol dostatok miesta pre umiestnenie troch zásobníkov plynu aj rezervnej benzínovej nádrže. Plyn je v nich uložený pod tlakom 200 barov, hoci nádrže sú dimenzované na tlak 300 barov. Pre prípad požiaru sú zásobníky plynu vybavené ochrannou poistkou, ktorá zaručí kontrolované uvoľňovanie expandujúceho plynu. V momente, kedy teplota presiahne povolenú hranicu, začne uvoľňovanie plynu do okolia. Pretože zemný plyn je ľahší ako vzduch, nemôže sa hromadiť pri povrchu vozovky ani pri eventuálnom prerazení nádrže v dôsledku extrémne ťažkej havárie.