Ako chutí jazda na okruhu Formuly 1 ?

Stačí si na skutočnom pretekárskom okruhu Formuly 1 zajazdiť pár kôl a pohľad na preteky známe iba z televízie sa radikálne zmení.

Stačí si na skutočnom pretekárskom okruhu Formuly 1 zajazdiť pár kôl a pohľad na preteky známe iba z televízie sa radikálne zmení.

Navštíviť veľkú cenu, znamená zažiť atmosféru, piecť sa na slnku, tlačiť sa v dave ľudí a hľadať miesto na parkovanie. Prísť však na okruh Hungaroring uprostred týždňa je niečo úplne odlišné. Pri vstupnej bráne drží stráž osamelý strážnik, ktorému stačí povedať heslo „Nissan“ a závora sa zdvihne. V záveternej strane boxov, kde obyčajne stoja tímové kamióny je teraz obrovská prázdna plocha. Z takmer troch desiatok garáží je otvorená iba jedna, ktorá slúži ako brána k okruhu. Kolegovia uviazli v centre Budapešti, kde práve vrcholia zápchy a štart testovacej jazdy sa prekladá na neskôr. Tým pádom vznikol čas na prechádzku po depách, tribúnach a hlavnej veži, kde v čase pretekov sedia tí najdôležitejší ľudia celého kolotoča Formuly 1. To ráno, kedy si môžete v tichu domyslieť atmosféru, vnímať stopy po pneumatikách, čítať poznámky mechanikov zapísané kriedou na stene garáže, stojí za to. Rozjímanie nad Veľkou cenou preruší až rachot šesťvalcových motorov, lebo mechanici práve privážajú testovacie autá. O chvíľu to všetko vypukne.

Pribudlo dvadsať koní
Nissan pred dvomi rokmi uviedol na trh športový model 350 Z, ktorý je pokračovateľom známych modelov „Z“ a za krátky čas získal prívlastok japonské Porsche. V priebehu dvoch rokov sa predalo až 12 500 modelov 350 Z Coupé a 2500 kusov 350 Z Roadster. Za tak krátky čas Nissan 350 Z vyrovnal jedenásťročné predaje predchádzajúceho modelu 300 ZX. V snahe udržať sa na vrchole predajnosti došlo k ľahkej modernizácii zovňajšku , interiéru a techniky. Výkon motora vzrástol z 280 na 300;k, zvýšili sa aj maximálne otáčky až na 7000 a zrýchlenie (0 -100 km/h) konečne pokorí hranicu šiestich sekúnd (5,8s).
Drobné kozmetické zmeny, nové doplnky vybavenia a väčší úložný priestor sú v tomto prípade vedľajšie. Podstatné je, že zadné kolesá poháňa vpredu uložený šesťvalec spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Rachot , s akým sa motor ozýva vo výfukovom potrubí , je na dnešnú dobu obdivuhodný.

Sklamanie alebo realita
Prvé kolo na okruhu Hungaroring absolvujeme na sedadle spolujazdca  vedľa pilota, ktorý už okruh pozná a ukazuje, kde treba brzdiť a kadiaľ vedie cesta. Okruh je oveľa užší než sa zdá v televízii a zákruty ostrejšie. Úseky známe z počítačovej hry sa javia úplne inak a do mnohých zákrut cez horizont nevidieť. Nastáva striedanie za volantom. V boxoch neprekračujeme šesťdesiatku, ale po výjazde na okruh sa tristokoňové auto predvádza v plnej paráde. Prvá zákruta býva najhoršia, preto brzdíme s rezervou. Aj napriek skúsenostiam s pretekárskym autom, o ktorých nemá spolujazdec – inštruktor ani poňatia, sa druhá zákruta nepodarila, lebo ideálna línia je niekde úplne inde. Nevadí, teraz nasleduje nádherné klesanie, krátka pravá, dlhý výjazd do kopca a asi najzložitejšia kombinácia zákrut na okruhu. Vozidlá formuly jeden pred ňou dosahujú rýchlosť okolo 270 km/h. My si musíme vystačiť s rýchlosťou o sto kilometrov nižšou. Aj to však stačí na to, aby sa inštruktor pomrvil v sedadle a čosi zašomral. V prilbe to znelo ako „Slowly“. Spoznávanie okruhu v aute s pohonom zadnej nápravy ostrým radením a nádherným zvukom má svoje čaro. Jeden okruh ubieha za druhým, ale inštruktor stále nepovolil vypnúť ESP, ktoré výrazne obmedzuje športovú jazdu.

Last lap
Až v druhej sérii jázd máme šťastie na kopilota, ktorému vypnuté ESP nevadí a chápe našu potrebu dostať auto do jemného šmyku. Pohľad na pretekársky okruh spoza volantu je úplne niečo iné, než sa dalo čakať, a stále nechápeme, kde sa dá na úzkom okruhu predbiehať. V druhej časti cieľovej rovinky stojí umelý retardér z kužeľov, aby si ťažké novinárske nohy na plyne dali pohov. Takto sme na najrýchlejšom úseku trate dosiahli ledva 180 km/h. Bez spomaľovača by to bolo možno vytúžených 200. Necelé štyri kilometre dlhé okruhy sa rýchlo míňajú, až je na rade posledné kolo. V tom sa pred nami objaví pomalšie auto, musíme spomaliť a vo voľnom tempe dokončiť práve najlepšie rozbehnuté dobrodružstvo. Nissan 350 Z sa ukázal v dobrom svetle. Zaujal najmä tvrdým športovým charakterom, ktorý je v dnešnej dobe tak vzácny. Porovnávať ho s Porsche nebude správne, ale za polovičné peniaze zahrá naozaj slušne. Obdivuhodná je jeho ovládateľnosť v ľahkom šmyku a presné reakcie. Horšie sú na tom sedadlá a priestor nad hlavou.

Nissan 350 Z - základné údaje

Motor 3,5 V6
Objem 3498 cm3
Výkon 221 kW / 300 k
Kilogramový výkon 5,1 kg/k
Litrový výkon 85,7 k/l
Zrýchlenie 0 - 100 km/h 5,8 s
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Priemerná spotreba 11,7 l
Brzdy kotúčové - Brembo
Cena od 1 435 000 Sk


Autá tejto kategórie treba občas vyvetrať na okruhu, bez stresu z porušovania predpisov a nepredvídateľných okolností premávky.

Pri skutočných pretekoch býva na „pit lane“ podstatne rušnejšie.







Cieľ. Pretekármi vytúžená méta nám ukrajovala z dobrodružstva.


 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 270
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 11 547
  3. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 8 608
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 337
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 6 251
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 897
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 495
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 175
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 034
  10. Sedem mýtov o stavebnom sporení 3 797

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Petra Schutza

Pellegrini plakal nad rozliatym mliekom

Zdá sa, že v jazde za funkciou sudcu má Fico širokú základňu, o ktorú sa podopiera.

Neprehliadnite tiež

Čo prinesie ženevský autosalón a kto sa ho nezúčastní?

Neúčasť viacerých značiek kompenzuje množstvo noviniek.

Dacia Logan MCV je splnený sen o dostupnom novom aute (test)

Časy, keď sa ľudia za Daciu hanbili sú už minulosťou.

Dacia Logan MCV Stepway
Ilustračné foto
Podcast Za volantom

Za volantom: Môže sa cestovanie vlakmi zlepšiť?

Za posledné mesiace došlo k viacerým nehodám vlakov.

Podcast Za volantom o autách a doprave.
Matúš Vallo