SME

Ako chutí jazda na okruhu Formuly 1 ?

Stačí si na skutočnom pretekárskom okruhu Formuly 1 zajazdiť pár kôl a pohľad na preteky známe iba z televízie sa radikálne zmení.

Stačí si na skutočnom pretekárskom okruhu Formuly 1 zajazdiť pár kôl a pohľad na preteky známe iba z televízie sa radikálne zmení.

Navštíviť veľkú cenu, znamená zažiť atmosféru, piecť sa na slnku, tlačiť sa v dave ľudí a hľadať miesto na parkovanie. Prísť však na okruh Hungaroring uprostred týždňa je niečo úplne odlišné. Pri vstupnej bráne drží stráž osamelý strážnik, ktorému stačí povedať heslo „Nissan“ a závora sa zdvihne. V záveternej strane boxov, kde obyčajne stoja tímové kamióny je teraz obrovská prázdna plocha. Z takmer troch desiatok garáží je otvorená iba jedna, ktorá slúži ako brána k okruhu. Kolegovia uviazli v centre Budapešti, kde práve vrcholia zápchy a štart testovacej jazdy sa prekladá na neskôr. Tým pádom vznikol čas na prechádzku po depách, tribúnach a hlavnej veži, kde v čase pretekov sedia tí najdôležitejší ľudia celého kolotoča Formuly 1. To ráno, kedy si môžete v tichu domyslieť atmosféru, vnímať stopy po pneumatikách, čítať poznámky mechanikov zapísané kriedou na stene garáže, stojí za to. Rozjímanie nad Veľkou cenou preruší až rachot šesťvalcových motorov, lebo mechanici práve privážajú testovacie autá. O chvíľu to všetko vypukne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pribudlo dvadsať koní
Nissan pred dvomi rokmi uviedol na trh športový model 350 Z, ktorý je pokračovateľom známych modelov „Z“ a za krátky čas získal prívlastok japonské Porsche. V priebehu dvoch rokov sa predalo až 12 500 modelov 350 Z Coupé a 2500 kusov 350 Z Roadster. Za tak krátky čas Nissan 350 Z vyrovnal jedenásťročné predaje predchádzajúceho modelu 300 ZX. V snahe udržať sa na vrchole predajnosti došlo k ľahkej modernizácii zovňajšku , interiéru a techniky. Výkon motora vzrástol z 280 na 300;k, zvýšili sa aj maximálne otáčky až na 7000 a zrýchlenie (0 -100 km/h) konečne pokorí hranicu šiestich sekúnd (5,8s).
Drobné kozmetické zmeny, nové doplnky vybavenia a väčší úložný priestor sú v tomto prípade vedľajšie. Podstatné je, že zadné kolesá poháňa vpredu uložený šesťvalec spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Rachot , s akým sa motor ozýva vo výfukovom potrubí , je na dnešnú dobu obdivuhodný.

SkryťVypnúť reklamu

Sklamanie alebo realita
Prvé kolo na okruhu Hungaroring absolvujeme na sedadle spolujazdca  vedľa pilota, ktorý už okruh pozná a ukazuje, kde treba brzdiť a kadiaľ vedie cesta. Okruh je oveľa užší než sa zdá v televízii a zákruty ostrejšie. Úseky známe z počítačovej hry sa javia úplne inak a do mnohých zákrut cez horizont nevidieť. Nastáva striedanie za volantom. V boxoch neprekračujeme šesťdesiatku, ale po výjazde na okruh sa tristokoňové auto predvádza v plnej paráde. Prvá zákruta býva najhoršia, preto brzdíme s rezervou. Aj napriek skúsenostiam s pretekárskym autom, o ktorých nemá spolujazdec – inštruktor ani poňatia, sa druhá zákruta nepodarila, lebo ideálna línia je niekde úplne inde. Nevadí, teraz nasleduje nádherné klesanie, krátka pravá, dlhý výjazd do kopca a asi najzložitejšia kombinácia zákrut na okruhu. Vozidlá formuly jeden pred ňou dosahujú rýchlosť okolo 270 km/h. My si musíme vystačiť s rýchlosťou o sto kilometrov nižšou. Aj to však stačí na to, aby sa inštruktor pomrvil v sedadle a čosi zašomral. V prilbe to znelo ako „Slowly“. Spoznávanie okruhu v aute s pohonom zadnej nápravy ostrým radením a nádherným zvukom má svoje čaro. Jeden okruh ubieha za druhým, ale inštruktor stále nepovolil vypnúť ESP, ktoré výrazne obmedzuje športovú jazdu.

SkryťVypnúť reklamu

Last lap
Až v druhej sérii jázd máme šťastie na kopilota, ktorému vypnuté ESP nevadí a chápe našu potrebu dostať auto do jemného šmyku. Pohľad na pretekársky okruh spoza volantu je úplne niečo iné, než sa dalo čakať, a stále nechápeme, kde sa dá na úzkom okruhu predbiehať. V druhej časti cieľovej rovinky stojí umelý retardér z kužeľov, aby si ťažké novinárske nohy na plyne dali pohov. Takto sme na najrýchlejšom úseku trate dosiahli ledva 180 km/h. Bez spomaľovača by to bolo možno vytúžených 200. Necelé štyri kilometre dlhé okruhy sa rýchlo míňajú, až je na rade posledné kolo. V tom sa pred nami objaví pomalšie auto, musíme spomaliť a vo voľnom tempe dokončiť práve najlepšie rozbehnuté dobrodružstvo. Nissan 350 Z sa ukázal v dobrom svetle. Zaujal najmä tvrdým športovým charakterom, ktorý je v dnešnej dobe tak vzácny. Porovnávať ho s Porsche nebude správne, ale za polovičné peniaze zahrá naozaj slušne. Obdivuhodná je jeho ovládateľnosť v ľahkom šmyku a presné reakcie. Horšie sú na tom sedadlá a priestor nad hlavou.

Nissan 350 Z - základné údaje

Motor 3,5 V6
Objem 3498 cm3
Výkon 221 kW / 300 k
Kilogramový výkon 5,1 kg/k
Litrový výkon 85,7 k/l
Zrýchlenie 0 - 100 km/h 5,8 s
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Priemerná spotreba 11,7 l
Brzdy kotúčové - Brembo
Cena od 1 435 000 Sk


Autá tejto kategórie treba občas vyvetrať na okruhu, bez stresu z porušovania predpisov a nepredvídateľných okolností premávky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri skutočných pretekoch býva na „pit lane“ podstatne rušnejšie.







Cieľ. Pretekármi vytúžená méta nám ukrajovala z dobrodružstva.


 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 768
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 763
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 404
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 304
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 816
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 586
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 422
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  2. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  3. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  4. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  5. Štefan Šturdzík: Rakovina
  6. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  7. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 910
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 542
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 202
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 918
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 499
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 850
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 531
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 313
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu