SME
Štvrtok, 25. apríl , 2019

Ako chutí jazda na okruhu Formuly 1 ?

Stačí si na skutočnom pretekárskom okruhu Formuly 1 zajazdiť pár kôl a pohľad na preteky známe iba z televízie sa radikálne zmení.

Stačí si na skutočnom pretekárskom okruhu Formuly 1 zajazdiť pár kôl a pohľad na preteky známe iba z televízie sa radikálne zmení.

Navštíviť veľkú cenu, znamená zažiť atmosféru, piecť sa na slnku, tlačiť sa v dave ľudí a hľadať miesto na parkovanie. Prísť však na okruh Hungaroring uprostred týždňa je niečo úplne odlišné. Pri vstupnej bráne drží stráž osamelý strážnik, ktorému stačí povedať heslo „Nissan“ a závora sa zdvihne. V záveternej strane boxov, kde obyčajne stoja tímové kamióny je teraz obrovská prázdna plocha. Z takmer troch desiatok garáží je otvorená iba jedna, ktorá slúži ako brána k okruhu. Kolegovia uviazli v centre Budapešti, kde práve vrcholia zápchy a štart testovacej jazdy sa prekladá na neskôr. Tým pádom vznikol čas na prechádzku po depách, tribúnach a hlavnej veži, kde v čase pretekov sedia tí najdôležitejší ľudia celého kolotoča Formuly 1. To ráno, kedy si môžete v tichu domyslieť atmosféru, vnímať stopy po pneumatikách, čítať poznámky mechanikov zapísané kriedou na stene garáže, stojí za to. Rozjímanie nad Veľkou cenou preruší až rachot šesťvalcových motorov, lebo mechanici práve privážajú testovacie autá. O chvíľu to všetko vypukne.

Pribudlo dvadsať koní
Nissan pred dvomi rokmi uviedol na trh športový model 350 Z, ktorý je pokračovateľom známych modelov „Z“ a za krátky čas získal prívlastok japonské Porsche. V priebehu dvoch rokov sa predalo až 12 500 modelov 350 Z Coupé a 2500 kusov 350 Z Roadster. Za tak krátky čas Nissan 350 Z vyrovnal jedenásťročné predaje predchádzajúceho modelu 300 ZX. V snahe udržať sa na vrchole predajnosti došlo k ľahkej modernizácii zovňajšku , interiéru a techniky. Výkon motora vzrástol z 280 na 300;k, zvýšili sa aj maximálne otáčky až na 7000 a zrýchlenie (0 -100 km/h) konečne pokorí hranicu šiestich sekúnd (5,8s).
Drobné kozmetické zmeny, nové doplnky vybavenia a väčší úložný priestor sú v tomto prípade vedľajšie. Podstatné je, že zadné kolesá poháňa vpredu uložený šesťvalec spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Rachot , s akým sa motor ozýva vo výfukovom potrubí , je na dnešnú dobu obdivuhodný.

Sklamanie alebo realita
Prvé kolo na okruhu Hungaroring absolvujeme na sedadle spolujazdca  vedľa pilota, ktorý už okruh pozná a ukazuje, kde treba brzdiť a kadiaľ vedie cesta. Okruh je oveľa užší než sa zdá v televízii a zákruty ostrejšie. Úseky známe z počítačovej hry sa javia úplne inak a do mnohých zákrut cez horizont nevidieť. Nastáva striedanie za volantom. V boxoch neprekračujeme šesťdesiatku, ale po výjazde na okruh sa tristokoňové auto predvádza v plnej paráde. Prvá zákruta býva najhoršia, preto brzdíme s rezervou. Aj napriek skúsenostiam s pretekárskym autom, o ktorých nemá spolujazdec – inštruktor ani poňatia, sa druhá zákruta nepodarila, lebo ideálna línia je niekde úplne inde. Nevadí, teraz nasleduje nádherné klesanie, krátka pravá, dlhý výjazd do kopca a asi najzložitejšia kombinácia zákrut na okruhu. Vozidlá formuly jeden pred ňou dosahujú rýchlosť okolo 270 km/h. My si musíme vystačiť s rýchlosťou o sto kilometrov nižšou. Aj to však stačí na to, aby sa inštruktor pomrvil v sedadle a čosi zašomral. V prilbe to znelo ako „Slowly“. Spoznávanie okruhu v aute s pohonom zadnej nápravy ostrým radením a nádherným zvukom má svoje čaro. Jeden okruh ubieha za druhým, ale inštruktor stále nepovolil vypnúť ESP, ktoré výrazne obmedzuje športovú jazdu.

Last lap
Až v druhej sérii jázd máme šťastie na kopilota, ktorému vypnuté ESP nevadí a chápe našu potrebu dostať auto do jemného šmyku. Pohľad na pretekársky okruh spoza volantu je úplne niečo iné, než sa dalo čakať, a stále nechápeme, kde sa dá na úzkom okruhu predbiehať. V druhej časti cieľovej rovinky stojí umelý retardér z kužeľov, aby si ťažké novinárske nohy na plyne dali pohov. Takto sme na najrýchlejšom úseku trate dosiahli ledva 180 km/h. Bez spomaľovača by to bolo možno vytúžených 200. Necelé štyri kilometre dlhé okruhy sa rýchlo míňajú, až je na rade posledné kolo. V tom sa pred nami objaví pomalšie auto, musíme spomaliť a vo voľnom tempe dokončiť práve najlepšie rozbehnuté dobrodružstvo. Nissan 350 Z sa ukázal v dobrom svetle. Zaujal najmä tvrdým športovým charakterom, ktorý je v dnešnej dobe tak vzácny. Porovnávať ho s Porsche nebude správne, ale za polovičné peniaze zahrá naozaj slušne. Obdivuhodná je jeho ovládateľnosť v ľahkom šmyku a presné reakcie. Horšie sú na tom sedadlá a priestor nad hlavou.

Nissan 350 Z - základné údaje

Motor 3,5 V6
Objem 3498 cm3
Výkon 221 kW / 300 k
Kilogramový výkon 5,1 kg/k
Litrový výkon 85,7 k/l
Zrýchlenie 0 - 100 km/h 5,8 s
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Priemerná spotreba 11,7 l
Brzdy kotúčové - Brembo
Cena od 1 435 000 Sk


Autá tejto kategórie treba občas vyvetrať na okruhu, bez stresu z porušovania predpisov a nepredvídateľných okolností premávky.

Pri skutočných pretekoch býva na „pit lane“ podstatne rušnejšie.







Cieľ. Pretekármi vytúžená méta nám ukrajovala z dobrodružstva.


 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  2. Spready a poplatky pri obchodovaní
  3. Od mája sa mení definícia kilogramu
  4. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  5. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  6. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  7. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  8. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  9. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  1. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  2. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  3. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  5. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  6. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  7. Od mája sa mení definícia kilogramu
  8. Spready a poplatky pri obchodovaní
  9. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  10. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 24 734
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 7 884
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 518
  4. Od mája sa mení definícia kilogramu 5 870
  5. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 5 718
  6. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 337
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 397
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 071
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 393
  10. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 1 891

Hlavné správy zo Sme.sk

Kmotrík už vyberá nájomcu pre štadión. Predkupné právo stále ostáva štátu

Národný futbalový štadión sa môže predražiť o milióny eur.

Národný futbalový štadión v Bratislave vlastní Ivan Kmotrík.
Dnes píše Matúš Ritomský

A fašiangy nie sú cez čiaru?

Čo ukázala kauza „Gender swap“.

Publicista Matúš Ritomský.
Prezident Československej socialistickej republiky Gustáv Husák.

Penta ohrdla ponuku štátu, že kúpi jej nemocnicu

Vyberá si len hrozienka z koláča, vraví o finančnej skupine premiér Pellegrini.

Vizualizácia priestorov novej nemocnice Penty na bratislavských Boroch.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský autosalón prinesie lietajúce auto aj unikátny koncept

Stredoeurópsku premiéru bude mať Mazda 3 Sedan.

Ilustračné foto

Suzuki Swift Sport je víťaz hot hatchov v mušej váhe

Nízka hmotnosť a vyšší výkon sú zaručeným receptom na zábavu.

Toyota Proace City

Volkswagen T-Cross je viac ako len zdvihnuté Polo (test)

Okrem dizajnu boduje konečne aj cenou.

Volkswagen T-Cross

Elektrické dodávky Renault EZ-FLEX vyrazia skúšobne do ulíc

Koncept využíva diely zo starších modelov.