Všestrannosť sa dnes nosí. Vidieť to predovšetkým v segmente SUV, kde s ponukou 7 sedadiel začínajú niektoré značky fušovať dokonca aj do kategórie MPV. To však nie je náš prípad. My sme proti sebe postavili 4 porovnateľné kompaktné modely SUV, z ktorých každý má čosi nové. BMW X3 2.0d má novú výzvu, lebo chce obhájiť vlaňajší triumf. Úplne nová Toyoty RAV4 so slabšou verziou ultra čistého naftového motora 2.2 D-4D urobí všetko, aby mu v tom zabránila. Ako nikdy doposiaľ si verí aj Hyundai Tucson povzbudený výkonnejším turbodieselom 2.0 CRDi a novou prevodovkou. A napokon je tu ďalšia generácia Suzuki Grand Vitara, ktorá kvalitatívne poskočila o hodný kus dopredu a nedávno dostala pod kapotu naftový motor 1.9 DDiS. Test sme realizovali ešte na jar, dúfame však, že náplasťou na oneskorenú publikáciu a momentálne horúčavy budú fotky na poslednom jarnom snehu.
Stručne o účastníkoch
Niekedy sa nám zdá, že od svojich automobilov vyžadujú viac výrobcovia než samotní zákazníci. Musia to byť univerzálne vozidlá pre všetky štyri ročné obdobia , s reprezentatívnym vonkajším vzhľadom, na ceste porovnateľné s osobnými autami a mimoriadne schopné aj v teréne... Ktorý z našich 4 kandidátov spĺňa tieto požiadavky najlepšie? Na konci testu sa to určite dozviete.
Služobne najstarším z kvarteta bolo BMW, ale v jeho prípade to určite nie je na škodu. Vyzerá stále dobre, perfektne jazdí a vďaka motoru 2.0d, ktorý vyniká najlepšími parametrami vo svojej objemovej triede, sa cenou od 1.349.730 Sk konečne priblížil ku konkurencii. Takže obrazne povedané - teraz si ho môže dovoliť viac podnikateľov. Ale skutočne len obrazne, lebo keď si dajú na papier zoznam všetkých príplatkových prvkov, ktoré by si chceli ešte doobjednať, narastajúca suma im prekrúti zrak.
Hyundai v modeli Tucson venoval svetu SUV za prijateľnú sumu a čo je cenovo dostupné, dobre vyzerá, má veľa miesta a navyše aj odpočet DPH, to na Slovákov zaberá. Potom sa niet čo diviť, že vlani sa práve Tucson stal najpredávanejším SUV na Slovensku. Je to rozumné auto za rozumné peniaze, čo mnohí pochopili a dodnes sa tešia, ako dobre kúpili. Veľkou výhodou Hyundaia je aj fakt, že sesterská značka Kia má všeobecne vyššie ceny, čo napríklad v prípade jeho dvojčaťa Kia Sportage s rovnakým motorom robí rozdiel až niekoľko 10.000 Sk. Tucson prešiel nedávno ľahkou úpravou fazóny, ktorej význam a rozsah môžeme prirovnať maximálne k vyhladeniu vrások na tvári. Oveľa podstatnejšie zmeny sa udiali pod prednou kapotou, kde pôvodný prepĺňaný naftový dvojliter nahradil motor rovnakého objemu, ale s vyšším výkonom a k nemu dostal aj novú 6-stupňovú prevodovku.
Grand Vitara je po Swifte druhým modelom v novej ozdravovacej ére značky, vďaka ktorej automobilka Suzuki z roka na rok silnie a skupovaním svojich podielov od GM sa pomaly opäť začína osamostatňovať. Tretia generácia Grand Vitary je v porovnaní s predchádzajúcou doslova revolučná. Aby ju zbavili lesníckej minulosti, pôvodný rebrinový rám vystriedala samonosná karoséria s vovareným rámom. Tým konštruktéri zvýšili jej suverenitu na ceste a zároveň zachovali schopnosť zdolávať aj náročnejší terén. Väčší dojem na zákazníkov však Grand Vitara urobila svojím novým vzhľadom, pekne riešeným a solídne vypracovaným interiérom a samozrejme cenou. Suzuki je na našom trhu známa tým, že v rámci každej kategórie, kde má zastúpenie, ponúka vozidlá s najlepším pomerom ceny a výbavy a inak tomu nie je ani u Grand Vitary. Za sumu 1.020.000 Sk už dostanete všetko, na čo si spomeniete vrátane kožou čalúneného interiéru, xenónových reflektorov, navigačného systému, vyhrievania predných sedadiel, špičkovej audiosústavy atď.
Toyota RAV4 položila v roku 1994 základný kameň segmentu SUV, o ktorom vtedy ani samotní Japonci netušili, že v priebehu 10 rokov vzrastie v Európe o viac ako 300%. Hoci nie vždy býva pravidlom, že kto je prvý, musí byť aj najúspešnejší, z Toyoty RAV4 sa do konca roku 2004 predalo po celom svete viac ako 1,8 milióna kusov a stala s najpredávanejším SUV, aké bolo kedy vyrobené. Nová generácie je preto len akousi miernou evolúciou vzorca, ktorý už v minulosti preukázal svoju funkčnosť. Najväčšou zmenou v porovnaní s predchodcom je, že tentokrát chýba 3-dverový model. Z predošlej generácie sa predalo sotva 20% 3-dverových modelov, preto sa Toyota rozhodla túto verziu prestať vyrábať. Veľkým prínosom pre tretiu generáciu bude nový ultra čistý turbodiesel 2.2 D-4D v dvoch výkonových verziách, ktorý RAV-ke doposiaľ veľmi chýbal, a preto si od neho výrobca najmä v Európe veľa sľubuje. V kombinácii s výkonovo slabším variantom (100 kW/135 k) začína na sume 949.900 Sk, testovaný model vyšiel na 1.129.900 Sk.
Celok tvoria detaily
Po dizajnérskej stránke sa nám najviac pozdávala Grand Vitara a RAV4. Nová vlajková loď Suzuki zaujme športovo-elegantným strihom karosérie, pod ktorý sa podpísali vytiahnuté lemy blatníkov a dynamická predná časť s kapotou po bokoch zasahujúcou do blatníkov. RAV4 si zachovala jemnosť, ktorou je aj naďalej schopná osloviť šoférky, ale o vyslovene ženskom automobile už hovoriť nemožno. Karoséria je širšia, robustnejšia a hoci bez nasávacieho otvoru na kapote už nepôsobí tak dobrodružne, tvári sa oveľa sebavedomejšie a dospelejšie než predošlá generácia.
Najdlhší z testovaného kvarteta je BMW, ktorý má aj najväčší rázvor. Jeho konštruktéri ale z týchto hodnôt nevyťažili maximum, pretože najlepšie je priestorovo vybavená Toyota RAV4 s najkratším rázvorom. V priemere ponúka najviac miesta vpredu aj vzadu na šírku i výšku. Okrem toho má tiež najväčší (586 l) a najširší batožinový priestor s najnižšou nakladacou hranou. Hanbiť sa nemusí ani za priestor pre nohy zadných pasažierov, kde s priemerne vysokým vodičom za volantom ostane dostatok miesta aj pre troch dospelých. Ďalšou silnou stránkou novej RAV-ky je bezkonkurenčná variabilita zadnej časti. Na tom, že zadné sedadlá sú delené v pomere 60/40, sklápateľné, posúvateľné a majú nastaviteľný sklon operadiel nie je v dnešnej dobe už nič zvláštne. Krokom dopredu je jednoduchosť s akou sa obe zadné sedadlá obsluhujú. K dispozícii sú dve sady ovládačov, ktorými sa dá s nimi manipulovať zvnútra i z batožinového priestoru. Najefektnejšie je sklápanie zadných sedadiel z batožinového priestoru, kde stačí často propagovaný jediný pohyb (zatiahnuť za páčku) a zadné sedadlá ľahnú do jednej roviny s dnom batožinového priestoru ako kocky z domina.
Mínusové body od nás Toyota dostáva za krídlové zadné dvere, ktoré si hlavne v podzemných garážach a na preplnených parkoviskách vyžadujú viac priestoru na manipuláciu. Pri stvárnení interiéru dizajnéri Toyoty prejavili trochu viac odvahy ako obvykle. Občas sa však zariskovať oplatí a vertikálne rozdelená palubná doska je dobrým príkladom. Vyzerá moderne až futuristicky, čím síce nenadchne každého, ale ani nikoho neurazí. Navyše opticky rozbíja priestor a svojimi kompaktnými rozmermi šetrí miesto pre pasažierov. Ako sa na Toyotu patrí, všetky materiály pôsobia solídne a očividne boli vybrané s cieľom dosiahnuť dojem čo najvyššej kvality. Aj z toho vidieť, že s útokom na prémiové nemecké značky Mercedes a BMW to myslí Toyota tentoraz naozaj vážne. Malý trojramenný volant sadne veľmi dobre do ruky, všetky ovládacie prvky sú rozmiestnené prehľadne a vysoké bodové hodnotenie si interiér zaslúži aj za najväčší počet odkladacích priestorov.
Hneď za Toyotou sa umiestnilo BMW X3, ktorý vnútorným priestorom za ostatnými trochu zaostáva (tie rozdiely nie sú výrazné), ale má druhý najväčší batožinový priestor (480 l) s vyklápateľnými dverami smerom hore a jeho tradične silnou stránkou sú výborné sedadlá s pomerne nízkym posedom. Ten k športovému charakteru bavorskej značky neodmysliteľne patrí. V porovnaní s ostatnými poskytuje za volantom najvyššiu úroveň pohodlia, dobrý kontakt s vozovkou a sedadlá najlepšie podopierajú telo v zákrutách. (Veľmi príjemne sme sa cítili aj v sedadlách Grand Vitary, ktoré nás okrem tvaru oslovili dĺžkou sedáku i operadla. RAV-ke chýba lepšie bočné vedenie a rovnaký problém má aj Huyndai.). Ďalšou silnou stránkou vozidiel BMW je nízka úroveň vnútorného hluku. Pri všetkých meraných rýchlostiach – s výnimkou 60 km/h - bol model X3 najtichší, čo potvrdzuje výborné aerodynamické vlastnosti jeho karosérie a príkladné odhlučnenie motora aj podvozka. Druhá skončila RAV4 a tretia Grand Vitara. Hyundai sme nehodnotili, lebo ako jediný bol už obutý na letných pneumatikách. Zásluhou mimoriadne tichého a kultivovaného motora by ale podľa nás zabodoval určite vysoko. K negatívam BMW patrí slabá variabilita zadných sedadiel, s ktorými sa navyše dosť komplikovane manipuluje.
Za volantom Suzuki vodiča opantá pocit veľkého, u tejto značky doposiaľ nepoznaného luxusu - japonská dravá šťuka už vie, čo sa za dané peniaze patrí zákazníkovi poskytnúť. Až na niektoré drobnosti hodnotíme interiér Suzuki ako zlatý stred - funkčný, športový a bez výstrelkov. Vitara poteší tých, čo chcú svojmu SUV hovoriť off-road a rozhodne nezaprie svoj niekdajší pôvod (široká stredová konzola, dlhá radiaca páka). Dobrý dojem z interiéru kazí len hluk prichádzajúci od motora, ktorý je dôsledkom slabej kultúry chodu starej pohonnej jednotky a absencie šiesteho rýchlostného stupňa. Ponukou vnútorného priestoru je Grand Vitara druhá najlepšia a pozornosť si tiež zaslúži variabilita zadnej časti. Kufor má objem priemerných 398 l, ale dvere sa podobne ako u Toyoty otvárajú neprakticky doprava.
Tucson s najlacnejším a na pohľad trochu smutným interiérom ťahá za kratší koniec iba pri prvom nasadnutí. Keď príde na rad praktická stránka, karta sa obracia v jeho prospech. Použité plasty sú tvrdé, ale nedá sa povedať, že by vyzerali priveľmi lacno a ani ich dielenské spracovanie nepokrivkáva. Kórejské SUV poteší intuitívnym ovládaním a dobrým výhľadom z miesta vodiča. S komplikovaným nastavovaním výšky sedadla to však autori trochu prehnali a prinajmenšom dvojsečne pôsobí priestranná odkladacia polička pod volantom. Ostatné veci vôkol pilota i na iných miestach sú podriadené čo najväčšej účelnosti, za zmienku stojí bohatá ponuka odkladacích priestorov. Vo vnútri poskytuje Hyundai približne rovnaký priestor ako Suzuki, vzadu dokonca ešte viac. Škoda len, že miesto pre kolená zadných pasažierov natiahol Tucson na konto batožinového priestoru. Základných 332 l na batožine je totiž pre bežnú rodinu žalostne málo a priestoru pre nohy vzadu zase zbytočne priveľa. Zadné dvere sa vyklápajú dohora a v prípade potreby sa dá samostatne odklopiť iba zadné okno.
Sedenie vpredu
Parameter BMW Hyundai Suzuki Toyota
Šírka v ramenách (mm) 1420 1430 1430 1455
Šírka v lakťoch (mm) 1460 1465 1490 1490
Sedenie vzadu
Parameter BMW Hyundai Suzuki Toyota
Šírka v ramenách (mm) 1390 1430 1390 1410
Šírka v lakťoch (mm) 1450 1450 1460 1495
Výška nad sedákom (mm) 930 965 980 970
Batožinový priestor
Parameter BMW Hyundai Suzuki Toyota
Nakladacia hrana - výška nad zemou (mm) 680 715 700 600
Nakladacia hrana vnútro (mm) 0 0 60 0
Vstupný otvor batožinového priestoru
Šírka (mm) 1120 1165 1100 1125
Výška (mm) 1000 870 1000 985
Dno batožinového priestoru
Max. šírka (mm) 1220 1210 1290 1365
Min. šíka (mm) 960 1010 1020 1100
Max. dĺžka (mm) 1120 1475 1240 1490
Min. dĺžka (mm) 910 745 730 775 - 945
Motory
Papierovým favoritom tejto disciplíny je BMW, ktorý svojim výkonom 110 kW/150 k jasne dominuje nad ostatnými. V našom teste sa ale o prvé miesto v tejto disciplíne musí podeliť s Toyotou RAV4 (100 kW/135 k), pretože zatiaľ čo on dosiahol najlepšie časy v dynamike na 3, 4 a 5 prevodovom stupni, v zrýchlení z 0 na 100 aj 120 km/h a v spotrebe (BMW 7,8 l/100 km, Toyota 7,6 l/100 km) bola úspešnejšia síce o 15 k slabšia ale o 160 kg ľahšia RAV4. Tretie miesto obsadil veľmi vydarený kórejský agregát Tucsona (103 kW/140 k), ktorý má najkultivovanejší chod, ale v dynamike aj zrýchlení za oboma konkurentmi zaostáva kvôli krátkemu spektru využiteľných otáčok (zaberá vo vyšších otáčkach než obaja konkurenti a ťahať prestáva ihneď po prekročení hranice 4000 ot/min). Rovnaká pozícia mu patrí aj v spotrebe, kde dosiahol priemer 8,3 l/100 km. Grand Vitara vsadila pri výbere naftového motora ako jediná na agregát z produkcie inej značky, čo nepovažujeme za najšťastnejší krok. Turbodiesel objemu 1,9 l s výkonom 95 kW/129 k pochádzajúci od firmy Renault je z testovaného kvarteta ďaleko najstarším (tento istý motor sa kedysi montoval napríklad aj do Mitsubishi Carisma) a papierovo najslabším motorom z testovaného kvarteta. V porovnaní s ostatnými ho znevýhodňuje aj kombinácia s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou (ostatní majú 6 rýchlostí), ktorá je navyše krátko sprevodovaná, čo Grand Vitare na jednej strane pridáva na dynamike ale na druhej zvyšuje spotrebu (8,7 l/100 km) a posádku oberá o akustickú pohodu.
Na ceste
Správanie na ceste ostáva naďalej dominantou BMW X3, ktorý je vyslovene cestným vozidlom s mierne zvýšeným podvozkom. Je najprecíznejší vo vedení stopy, vďaka dlhému rázvoru a nízkej svetlej výške veľmi rozvážne zvláda všetky kritické situácie a má najpresnejšie riadenie. Každý z nás pri prvom prejazde losím testom s BMW zhodil kužel, pretože nečakal, že aj na zimných pneumatikách X3 zahne tak rýchlo a presne. Kvalitné jazdné vlastnosti má aj Toyota, ktorá sa v mnohom začína doťahovať na BMW. Má ľahké a veľmi presné riadenie. Veľmi sa nám páčil aj jej nový elektronický stabilizačný systém, ktorý nevstupuje do riadenia auta trhaným spôsobom ako napríklad v prípade Hyundaia, ale pracuje jemne a plynulo. Ďalšou dobrou vlastnosťou ESP v RAV-ke je, že každý problém so stabilitou sa snaží riešiť nedotáčavo, čo je dosť dôležité pre bezpečné zvládnutie napríklad vyhýbacieho manévru. U vozidiel tejto kategórie býva totiž zvykom, že pri náhlej zmene smeru sa zadok utrhne a auto ide okamžite do hodín. Nový systém ESP v RAV-ke podobnej situácii účinne zabraňuje a podporuje auto v nedotáčavom správaní. Hyundai je v ovládaní na ceste priemerný. Riadenie pracuje presnejšie ako sme čakali a príjemne nás prekvapilo, že pri prudkých zmenách smeru posilňovač netuhne. Zlepšila sa aj efektivita ESP, ktoré síce pracuje necitlivo, ale svoju úlohu plní dobre a dá sa naň spoľahnúť. Správaním v kritických situáciách nás najmenej uspokojila Grand Vitara. Nepáčilo sa nám, že pri rýchlom točení volantom riadenie strácalo posilňovací účinok. Vo vyhýbacom manévri jej citeľne chýbal elektronický stabilizačný systém ESP, ktorý sa zatiaľ nedodáva ani za príplatok a bude sa dať objednať až od budúceho roka. To však hovoríme o extrémných situáciách. Za normálnych okolností sú jazdné vlastnosti Grand Vitary uspokojivé a bezpečné.
Komfort jazdy je najsilnejšou stránkou Toyoty a Hyundaia. Najviac posádku vytrasie športovo tvrdý BMW. Ten zase na oplátku exceluje v brzdách. Aj napriek najvyššej pohotovostnej hmotnosti dosahuje najkratšie brzdné dráhy, z rýchlosti 100 km/h dokonca o 6 až 8 metrov. Najslabšie spomaľuje Grand Vitara, ktorá má jediná vzadu bubny. Tento zdanlivý nedostatok na ceste je na druhej strane výhodou v teréne, do ktorého je Grand Vitara najvhodnejšie stavaná zo všetkých účastníkov testu, pretože brzdný účinok v blate sa v prípade bubnov nestráca tak rýchlo a nehrozí vám, že po krátkom výlete po prašnej ceste budete mať zadné brzdy plné pískajúcich kamienkov.
V teréne
Mimo asfaltovej cesty sa poradie zmenilo. Najmenší talent na jazdu v teréne preukázal BMW, ktorý má najnižšiu svetlú výšku a najmenšie nájazdové i prejazdové uhly. Ideálny do terénu nie je ani dlhý prvý rýchlostný stupeň, v dôsledku ktorého pri častom hýbaní sa do kopca veľmi trpí spojka. Všetky tieto nedostatky sa snaží prekryť pohon všetkých kolies X-Drive, ktorý vozidlu zabezpečuje perfektnú trakciu na akomkoľvek povrchu. Najpríjemnejšie prekvapenie nám v teréne pripravil Hyundai Tucson. Ako jediný prešiel všetky nástrahy trate na letných pneumatikách. Tu sa tiež prejavil prínos novej 6-stupňovej prevodovky, ktorá je vďaka krátkemu prvému rýchlostnému stupňu šetriacemu spojku do terénu vhodnejšia než predošlá 5-stupňová. Druhé miesto patrí Toyote RAV4. S pomocou novej elektroniky je oveľa schopnejšia než jej predchodkyňa. Tajomstvo jej úspechu ukrýva systém Active Torque Control 4WD, ktorý rozdeľuje krútiaci moment na prednú a zadnú nápravu podľa aktuálnych podmienok, ktorý dokáže byť v trakcii rovnako efektívny ako systém X-Drive od BMW. V prípade potreby dokáže teda zabrať všetkými kolesami naraz. Suverénne najlepšie sa cez všetky nástrahy prehrabala a prebrodila Grand Vitara. Vďaka pomocnému rámu v samonosnej karosérii a robustným zaveseniam kolies najľahšie zniesla tvrdé zaobchádzanie. Ako jediná z kvarteta je vybavená aj redukciou, ktorá sa dá v teréne pekne využiť a ušetrí od námahy veľa vecí.
Záruky a náhradné diely
Model BMW X3 2.0d Hyundai Tucson 2.0 CRDi Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS Toyota RAV4 2.2 D-4D
Záruky na mechanické časti/karosériu (roky) 2/12 3/6 3/12 3/12
Ceny vybraných náhradných dielov vrátane DPH
filter olejový 696 375 358 501
palivový 1.567 1.280 1.322 1.059
vzduchový 1.627 904 922 942
predné svetlo 12.336 8.901 17.065 9.162
zadné svetlo 3.332 7.199 3.724 4.093
predný nárazník 24.771 9.561 18.070 11.579
zadný nárazník 16.415 9.255 18.356 11.033
predný blatník 9.948 8.246 9.465 9.032
predná kapota 18.255 16.071 20.938 15.508
čelné sklo 15.100 8.380 17.495 10.518
predné brzdové kotúče (sada) 7.960 2.831 11.416 5.628
predné brzdové doštičky (sada) 4.477 3.225 4.775 2.919
interval výmeny oleja (km/roky) premenlivý/2 15.000/1 15.000/1 premenlivý/2
výmena rozvodov (km/roky) reťaz 120.000/8 75.000/5 reťaz
priemerná cena serv.prác (Sk/hod) 1.284 690 600 500-744
Cena testovaného modelu 1.727.200 Sk 969.900
Sk
1.020.000
Sk 1.129.900
Sk
Namerané hodnoty
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)
1. Toyota 11,2
2. BMW 11,8
3. Suzuki 13,2
4. Hyundai 13,4
Elasticita
40 – 80 km/h 3. stupeň (s)
1.BMW 5,2
2. Toyota 5,5
3. Suzuki 5,6
4.Hyundai 6,4
60 – 100 km/h 4. stupeň (s)
1. Suzuki 7,7
2. BMW 8,0
3. Toyota 8,1
4. Hyundai 8,6
80 – 120 km/h (s)
1. BMW 11,4
2. Suzuki 11,5
3. Toyota 12,4
4. Hyundai 12,9
Brzdné dráhy
100 – 0 km/h (m)
1. BMW 40
2. Toyota 46,5
3. Suzuki 48,5
Vnútorná hlučnosť vozidla
60 km/h 3.stupeň (dB)
1. Hyundai 61,6
2. BMW 63,8
3. Toyota 65,3
4. Suzuki 66
80 km/h 4.stupeň (dB)
1. BMW 64,1
2. Hyundai 65,6
3. Toyota 66,5
4. Suzuki 67
100 km/h 5. stupeň (dB)
1. BMW 65,4
2. Hyundai 68,4
Toyota 68,4
4. Suzuki 70,1
Technické údaje
Technické parametre BMW X3 2.0d Hyundai Tucson 2.0 CRDi Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS Toyota RAV4 2.2 D-4D
Motor prepĺň. vznet. štvorvalec prepĺň. vznet. štvorvalec prepĺň. vznet. štvorvalec prepĺň. vznet. štvorvalec
Zdvihový objem (cm³) 1.995 1.991 1.870 2.231
Výkon kW(k)ot/min 110(150)4.000 103(140)4.000 95(129)3.750 100(136)3.600
Krút. moment Nm/ot/min 330/2.000 305/1.800-2.500 300/2.000 310/2.000-2.800
Prevodovka 6M 6M 5M 6M
Objem pal. nádrže (l) 67 58 66 60
Rázvor náprav (mm) 2.795 2.630 2.640 2.560
Vonkajšie rozmery (mm) 4.565x1.853x1.674 4.325x1.795x1.680 4.470x1.810x1.695 4.395x1.815x1.720
Batožinový priestor (l) 480/1.560 325/1.375 398/1.386 586/1.469
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1.745 1.670 1.665 1.585
Maximálna rýchlosť (km/h) 198 177 170 180
Nameraná spotreba (l/100 km) 7.8 8.3 8.7 7.6
Toyota vsádza na systém Active Torque Control 4WD s lamelovou spojkou, ktorá neustále rozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu podľa aktuálnych adhéznych podmienok. Tlačidlom sa dá prenos výkonu na prednú a zadnú nápravu napevno uzavrieť v pomere 55:45.
Stály pohon X-Drive pozostáva z elektronicky riadenej viaclamelovej spojky, ktorá v závislosti na adhéznych podmienkach rozdeľuje krútiaci moment na obe nápravy. Pri zjazde dolu kopcom na šmykľavom povrchu sme ocenili systém Hill Descent Control, kontrolujúci zjazd auta pribrzďovaním jednotlivých kolies.
Hyundai poháňa za normálnych okolností iba predné kolesá. Až keď začnú prekĺzavať pripoja sa zadné. Tlačidlom na palubnej doske vedľa volantu sa dá napevno uzamknúť rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50.
Suzuki využíva stály pohon všetkých kolies s krútiacim momentom deleným v pomere 47:53, ktorý prenáša cez medzinápravový diferenciál s možnosťou uzávierky. Ako jediná ponúka tri režimy pohonu vrátane redukčnej prevodovky. Aktivujú sa otočným ovládačom na stredovom panely.
Toyota:
Najväčší batožinový priestor (586 l) s najširším a najhlbším dnom a najnižšou nakladacou hranou.
Vertikálne rozdelená palubná doska geniálne opticky rozdeľuje vnútorný priestor. Malý trojramenný volant výborne sadne do ruky.
Hyundai:
Daňou za priveľa miesta vzadu je malý kufor (325 l) s vysokou nakladacou hranou.
Hyundai má najlacnejšie materiály, ale ich spojeniu niet čo vyčítať. Volant má priveľký veniec, imitácia strieborného obloženia stredového panelu nevyzerá dobre.
BMW:
Dobre využiteľný pôdorys a druhý najväčší objem (480 l).
Kokpit vodiča aj spolujazdca doslova obopína. Spracovanie materiálov je tradične perfektné a ergonómia bezchybná.
Suzuki :
Batožinový priestor Suzuki má objem 398 l, druhý najširší pôdorys a vysokú nakl. hranu.
Napriek prevažne tvrdým plastom vyzerá interiér Suzuki veľmi dobre. Červené podsvietenie a kruhové meracie prístroje hrajú na športovú nôtu.
Toyota
+ -
Priestranný a variabilný interiér Krídlové zadné dvere
Najrýchlejší a najúspornejší motor Chýba odpočet DPH
BMW
+ -
Jazdné vlastnosti na ceste Najslabší v teréne
Tichý a kvalitný interiér Vysoká cena
Hyundai
+ -
Tichý a kultivovaný motor Malý kufor
6-rýchlostná prevodovka Vysoká nakladacia hrana
Suzuki
+ -
Schopnosti v teréne Motor a prevodovka
Pomer ceny a výbavy Slabé brzdy
Resumé
Víťazom testu sa stáva Toyota RAV4, ktorá podáva najvyrovnanejšie výkony vo všetkých disciplínach. Je to univerzálne a bezkonkurenčne variabilné rodinné auto s veľmi dobrou výbavou a priestranným interiérom. Náš test ukázal, že RAV-ka v mnohých oblastiach dospela. Má výkonný a najúspornejší motor, kvalitne vypracovaný interiér a významne sa zlepšila na ceste aj v teréne. Jej slabým článkom sú snáď len neprakticky nabok sa otvárajúce zadné dvere a slabší účinok protipreklzového systému pri krížení náprav. Druhý skončil vlaňajší víťaz a najstarší člen nášho kvarteta BMW X3. Svojím mimoriadnym talentom pre cestu by sme ho skôr než SUV mohli nazvať športovým kombi so zvýšeným podvozkom. Okrem perfektných jazdných vlastností má najlepší motor, najkratšie brzdné dráhy a najtichší interiér. Toyota ho prekonáva veľkosťou a variabilnosťou vnútorného priestoru, palivovou spotrebou a jazdnými vlastnosťami v teréne. Hyundai Tucson končí síce tretí, ale ovenčený titulom najväčšie prekvapenie testu. Získal si nás správaním na ceste a hlavne schopnosťami v teréne, kde v letnom obutí držal krok s ostatnými. Dobré body mu pridáva aj nový kultivovane a ticho pracujúci motor, ktorý spolu s novou 6-stupňovou prevodovkou robí z neho o stupeň lepšie auto. Za Toyotou a BMW zaostáva dynamikou, palivovou spotrebou, veľkosťou batožinového priestoru a zlepšiť by sa mohol aj v riadení. Suzuki Grand Vitara urobila v porovnaní s predchádzajúcou generáciou veľký kvalitatívny pokrok, čo vidieť hlavne v interiéri. Spomedzi testovanej štvorky je najschopnejšia v teréne a ponúka najlepší pomer medzi cenou a výbavou. Na posledné miesto v porovnaní s ostatnými ju odsúvajú slabé brzdy, chýbajúci systém ESP a predovšetkým motor Renault, ktorému z pohľadu akustiky aj ekonomiky prevádzky citeľne chýba 6-stupňová prevodovka. Podľa nášho názoru tento agregát do Grand Vitary nepatrí a veríme, že čoskoro na to príde aj výrobca a vymení ho. Grand Vitara má totiž podstatne na viac, ale chýba jej konkurencieschopnejší naftový motor.
Porovnávacieho testu sa zúčastnili aj dvaja čitatelia www.auto.sme.sk a po teste sa zhodli na víťazovi : Toyota Rav4.