Dlhodobý test na 50 000 km: Lietajúca KIA Rio

Prvá etapa dlhodobého testu skončí už o pár dní predpísanou servisnou prehliadkou po 15 000 kilometroch. Pri tejto príležitosti necháme okrem nutných úkonov skontrolovať geometriu prednej nápravy, pretože po tohtoročnej zime dostala poriadne zabrať.

Prvá etapa dlhodobého testu skončí už o pár dní predpísanou servisnou prehliadkou po 15 000 kilometroch. Pri tejto príležitosti necháme okrem nutných úkonov skontrolovať geometriu prednej nápravy, pretože po tohtoročnej zime dostala poriadne zabrať. V pamäti nám ostalo niekoľko výtlkov, ktoré sa nepodarilo obísť. Nedávnu prvú zastávku v servise mal na svedomí kameň a následná prasklina na čelnom skle. Samotná výmena prebehla veľmi rýchlo, ale na čelné sklo nového modelu sme museli chvíľu počkať. Kia má za sebou rušné dva mesiace a okrem poriadnej dávky kilometrov zvládla aj novinársku automobilovú súťaž, Pressrally 2006. Rio s motorom 1,5 CRDi a výkonom 85 kW (110 k) patrí k výkonným malým autám, preto nás v prvej tretine testu zaujímali hlavne jazdné vlastnosti a schopnosť podvozka vyrovnať sa s vysokým výkonom a dosahovanými rýchlosťami, pretože podvozok bol slabinou predchádzajúceho modelu Rio.

Kia má najazdených už
15 000 kilometrov, absolvovala cestu k moru a dosiahla úspech na novinárskej automobilovej súťaži.

Prítomnosť stabilizačného systému ESP nás vo výbave testovaného auta prekvapila, pretože pri kórejských značkách sme na túto vymoženosť neboli zvyknutí. Navyše Rio je vozidlo v segmente B kde je používanie systému ESP skôr výnimkou než pravidlom. Na druhej strane rýchlemu malému autu už systém ESP prináleží. Počas prvých testov sa nám zdalo ESP nečinné, dokonca sme si mysleli, že je neaktívne. V losom teste totiž nebol cítiť jeho zásah tak, ako u iných značiek. O funkčnosti stabilizačného systému však presvedčil príliš rýchly vjazd do prachom pokrytej zákruty. Vtedy ESP citeľne zasiahlo a zrovnalo auto. Ak zoberieme do úvahy stabilizačný systém, riadenie a podvozok, tak jedinou slabinou rýchleho Ria sú pneumatiky a tie nás sklamali aj pri novinárskej automobilovej súťaži.

Pressrally, pekné druhé miesto
Novinárske automobilové súťaže zamerané na zručnosť za volantom patria k pravidelnému spestreniu práce motoristických novinárov i zdokonaľovaniu sa. V jazdách zručnosti, slalomoch a jazde na motokárovom okruhu býva úspešný ten, kto jazdí na malom a výkonom aute. Preto sme si na 17. ročník OTP Leasing Pressrally vybrali testovacie Rio. Druhé miesto v hlavnej novinárskej kategórii iba potvrdzuje správnosť voľby a danosti auta. Špeciálne skúšky v súťaži nám odhalili mnohé a v bežnej premávke ťažko spozorovateľné detaily. Pre ilustráciu  ponúkame VIDEO z dvoch skúšok na novinárskej Pressrallye.


Silný naftový motor dáva autu krídla, podvozok je našťastie tomu prispôsobený a zvláda nápor výkonu.

Motor potrebuje otáčky
Pokiaľ ide o podvozok, tak pneumatiky Hankook dodávané priamo z továrne sklamali, pretože ich bočnica je mäkká a auto sa veľmi rýchlo šmýka. Najmarkantnejšie sa to prejavilo na motokárovom okruhu v Dunajskej strede kde dosiahnutý čas nezodpovedal výkonu auta. Naopak motor si na rýchlejších skúškach počínal veľmi dobre. Nevoňali mu akurát hustejšie jazdy zručnosti, kde sa často cúva a rozbieha. Turbodúchadlo totiž reaguje trochu oneskorene a malý diesel potrebuje mať cez 2000 ot/min aby podal výkon a to si treba uvedomiť aj v bežnej premávke. Inak si motor zaslúži iba slová uznania.

Obratnosť
Silný motor a účinná ručná brzda pomohli v jazdách zručnosti kde sa Kia Rio ukázala ako obratné malé auto s dobrým výhľadom a ľahkým ovládaním v šmyku na nekvalitnom povrchu. Obavy z dlhšieho slalomu spôsobil tuhnúci posilňovač riadenia. Pre východné typy automobilov je to celkom bežné ale v slalome nepríjemné. Jediné pozitívum stuhnutého servoriadenia je, že vychováva vodiča. Ten musí v slalome čo najmenej točiť držať čistú líniu a plynulo točiť volantom. Na pocit pomalá jazda vyniesla tretie miesto v danej skúške. K pozitívam zisteným v súťaži patrí dobrý výhľad smerom von, prehľadné spätné zrkadlá a prijateľná funkcia ABS na štrku. Rozhodne by sme vymenili pneumatiky. Spotreba počas Pressrally nepresiahla 8,2 l/100 km.

Spotreba
Priemerná spotreba zatiaľ zaostáva za výrobcom deklarovaným priemerom (4,6 l/100 km), hoci medzičasom klesla zo 6,9 na 6,6 l/100 km. Pri čiastkovom meraní sme zaznamenali aj nižší priemer 5,4 l/100 km. Podmienkou priaznivej spotreby je výrazne pokojnejšia jazda, než k akej nás výkonné Rio strháva, navyše v horúcom letnom počasí funguje automatická klimatizácia nepretržite. Dodržiavanie povolených rýchlostí mimo mesta a triezve narábanie s plynovým pedálom dokáže udržať spotrebu na hranici 4,5 l/100 km. Náš doterajší celkový priemer 6,6 litra je fajn vzhľadom na dosahované rýchlosti a dynamiku auta. Dali sme si však záväzok dostať sa v dlhodobom teste pod hranicu päť litrov.


Celkové náklady na prevádzku Kia Rio 1,5 CRDi po 14 559 km

Prihlásenie vozidla 2000 Sk
Ročná diaľničná známka pre SR 1000 Sk
Povinné zmluvné poistenie 3588 Sk
Ročné havarijné poistenie 10 500 Sk
Pohonné hmoty 39 442 Sk
Náklady celkom 56 530 Sk

Spotreba paliva

Celková priemerná spotreba 6,6 l/100km
Spotrebované pohonné homoty 962 litrov
Počet kilometrov 14 559 km
Priemerná spotreba 6,6 l/100km

 






Pri športovej jazde sa občas stane, že vodič rukou nechtiac prepne nastavenie klimatizácie.


 






Malý naftový motor 1,5 CRDi s najmodernejšou technikou patrí vo svojej objemovej triede ku špičke. Vzhľadom na nízky objem potrebuje k výraznejším výkonom vyššie otáčky. S pribúdajúcimi kilometrami očakávame znižovanie priemernej spotreby.


 


 

 





Športové pedály sú presne tam, kde ich chce pilot mať - v optimálnej vzájomnej polohe. Vodičom s krátkymi nohami môže prekážať odkladacia polička pod volantom.



 





Pekné disky z ľahkej zliatiny by si zaslúžili iné pneumatiky než Hankook Optimo K400 rozmeru 195/55 R15. Jedinou ich prednosťou je nízky hluk a zrejme cena.


 

 

 

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 406
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 9 053
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 783
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 797
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 954
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 809
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 689
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 682
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 420
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 390

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.