SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Dlhodobý test na 50 000 km: Lietajúca KIA Rio

Prvá etapa dlhodobého testu skončí už o pár dní predpísanou servisnou prehliadkou po 15 000 kilometroch. Pri tejto príležitosti necháme okrem nutných úkonov skontrolovať geometriu prednej nápravy, pretože po tohtoročnej zime dostala poriadne zabrať.

Prvá etapa dlhodobého testu skončí už o pár dní predpísanou servisnou prehliadkou po 15 000 kilometroch. Pri tejto príležitosti necháme okrem nutných úkonov skontrolovať geometriu prednej nápravy, pretože po tohtoročnej zime dostala poriadne zabrať. V pamäti nám ostalo niekoľko výtlkov, ktoré sa nepodarilo obísť. Nedávnu prvú zastávku v servise mal na svedomí kameň a následná prasklina na čelnom skle. Samotná výmena prebehla veľmi rýchlo, ale na čelné sklo nového modelu sme museli chvíľu počkať. Kia má za sebou rušné dva mesiace a okrem poriadnej dávky kilometrov zvládla aj novinársku automobilovú súťaž, Pressrally 2006. Rio s motorom 1,5 CRDi a výkonom 85 kW (110 k) patrí k výkonným malým autám, preto nás v prvej tretine testu zaujímali hlavne jazdné vlastnosti a schopnosť podvozka vyrovnať sa s vysokým výkonom a dosahovanými rýchlosťami, pretože podvozok bol slabinou predchádzajúceho modelu Rio.

Kia má najazdených už
15 000 kilometrov, absolvovala cestu k moru a dosiahla úspech na novinárskej automobilovej súťaži.

Prítomnosť stabilizačného systému ESP nás vo výbave testovaného auta prekvapila, pretože pri kórejských značkách sme na túto vymoženosť neboli zvyknutí. Navyše Rio je vozidlo v segmente B kde je používanie systému ESP skôr výnimkou než pravidlom. Na druhej strane rýchlemu malému autu už systém ESP prináleží. Počas prvých testov sa nám zdalo ESP nečinné, dokonca sme si mysleli, že je neaktívne. V losom teste totiž nebol cítiť jeho zásah tak, ako u iných značiek. O funkčnosti stabilizačného systému však presvedčil príliš rýchly vjazd do prachom pokrytej zákruty. Vtedy ESP citeľne zasiahlo a zrovnalo auto. Ak zoberieme do úvahy stabilizačný systém, riadenie a podvozok, tak jedinou slabinou rýchleho Ria sú pneumatiky a tie nás sklamali aj pri novinárskej automobilovej súťaži.

Pressrally, pekné druhé miesto
Novinárske automobilové súťaže zamerané na zručnosť za volantom patria k pravidelnému spestreniu práce motoristických novinárov i zdokonaľovaniu sa. V jazdách zručnosti, slalomoch a jazde na motokárovom okruhu býva úspešný ten, kto jazdí na malom a výkonom aute. Preto sme si na 17. ročník OTP Leasing Pressrally vybrali testovacie Rio. Druhé miesto v hlavnej novinárskej kategórii iba potvrdzuje správnosť voľby a danosti auta. Špeciálne skúšky v súťaži nám odhalili mnohé a v bežnej premávke ťažko spozorovateľné detaily. Pre ilustráciu  ponúkame VIDEO z dvoch skúšok na novinárskej Pressrallye.


Silný naftový motor dáva autu krídla, podvozok je našťastie tomu prispôsobený a zvláda nápor výkonu.

Motor potrebuje otáčky
Pokiaľ ide o podvozok, tak pneumatiky Hankook dodávané priamo z továrne sklamali, pretože ich bočnica je mäkká a auto sa veľmi rýchlo šmýka. Najmarkantnejšie sa to prejavilo na motokárovom okruhu v Dunajskej strede kde dosiahnutý čas nezodpovedal výkonu auta. Naopak motor si na rýchlejších skúškach počínal veľmi dobre. Nevoňali mu akurát hustejšie jazdy zručnosti, kde sa často cúva a rozbieha. Turbodúchadlo totiž reaguje trochu oneskorene a malý diesel potrebuje mať cez 2000 ot/min aby podal výkon a to si treba uvedomiť aj v bežnej premávke. Inak si motor zaslúži iba slová uznania.

Obratnosť
Silný motor a účinná ručná brzda pomohli v jazdách zručnosti kde sa Kia Rio ukázala ako obratné malé auto s dobrým výhľadom a ľahkým ovládaním v šmyku na nekvalitnom povrchu. Obavy z dlhšieho slalomu spôsobil tuhnúci posilňovač riadenia. Pre východné typy automobilov je to celkom bežné ale v slalome nepríjemné. Jediné pozitívum stuhnutého servoriadenia je, že vychováva vodiča. Ten musí v slalome čo najmenej točiť držať čistú líniu a plynulo točiť volantom. Na pocit pomalá jazda vyniesla tretie miesto v danej skúške. K pozitívam zisteným v súťaži patrí dobrý výhľad smerom von, prehľadné spätné zrkadlá a prijateľná funkcia ABS na štrku. Rozhodne by sme vymenili pneumatiky. Spotreba počas Pressrally nepresiahla 8,2 l/100 km.

Spotreba
Priemerná spotreba zatiaľ zaostáva za výrobcom deklarovaným priemerom (4,6 l/100 km), hoci medzičasom klesla zo 6,9 na 6,6 l/100 km. Pri čiastkovom meraní sme zaznamenali aj nižší priemer 5,4 l/100 km. Podmienkou priaznivej spotreby je výrazne pokojnejšia jazda, než k akej nás výkonné Rio strháva, navyše v horúcom letnom počasí funguje automatická klimatizácia nepretržite. Dodržiavanie povolených rýchlostí mimo mesta a triezve narábanie s plynovým pedálom dokáže udržať spotrebu na hranici 4,5 l/100 km. Náš doterajší celkový priemer 6,6 litra je fajn vzhľadom na dosahované rýchlosti a dynamiku auta. Dali sme si však záväzok dostať sa v dlhodobom teste pod hranicu päť litrov.


Celkové náklady na prevádzku Kia Rio 1,5 CRDi po 14 559 km

Prihlásenie vozidla 2000 Sk
Ročná diaľničná známka pre SR 1000 Sk
Povinné zmluvné poistenie 3588 Sk
Ročné havarijné poistenie 10 500 Sk
Pohonné hmoty 39 442 Sk
Náklady celkom 56 530 Sk

Spotreba paliva

Celková priemerná spotreba 6,6 l/100km
Spotrebované pohonné homoty 962 litrov
Počet kilometrov 14 559 km
Priemerná spotreba 6,6 l/100km

 






Pri športovej jazde sa občas stane, že vodič rukou nechtiac prepne nastavenie klimatizácie.


 






Malý naftový motor 1,5 CRDi s najmodernejšou technikou patrí vo svojej objemovej triede ku špičke. Vzhľadom na nízky objem potrebuje k výraznejším výkonom vyššie otáčky. S pribúdajúcimi kilometrami očakávame znižovanie priemernej spotreby.


 


 

 





Športové pedály sú presne tam, kde ich chce pilot mať - v optimálnej vzájomnej polohe. Vodičom s krátkymi nohami môže prekážať odkladacia polička pod volantom.



 





Pekné disky z ľahkej zliatiny by si zaslúžili iné pneumatiky než Hankook Optimo K400 rozmeru 195/55 R15. Jedinou ich prednosťou je nízky hluk a zrejme cena.


 

 

 

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  2. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  6. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  7. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  8. Bezbariérové vozidlo
  9. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 765
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 746
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 095
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 470
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 11 914
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 641
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 573
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 497
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 351
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 126
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Slovensko má nové denné maximum nakazených (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič.
Ilustračné foto.
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

V bubline pritakávačov

Začína byť celkom jasné, koho presne Matovič myslí, keď hovorí o múdrosráčoch.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric