Dlhodobý test na 50 000 km: Lietajúca KIA Rio

Prvá etapa dlhodobého testu skončí už o pár dní predpísanou servisnou prehliadkou po 15 000 kilometroch. Pri tejto príležitosti necháme okrem nutných úkonov skontrolovať geometriu prednej nápravy, pretože po tohtoročnej zime dostala poriadne zabrať.

Prvá etapa dlhodobého testu skončí už o pár dní predpísanou servisnou prehliadkou po 15 000 kilometroch. Pri tejto príležitosti necháme okrem nutných úkonov skontrolovať geometriu prednej nápravy, pretože po tohtoročnej zime dostala poriadne zabrať. V pamäti nám ostalo niekoľko výtlkov, ktoré sa nepodarilo obísť. Nedávnu prvú zastávku v servise mal na svedomí kameň a následná prasklina na čelnom skle. Samotná výmena prebehla veľmi rýchlo, ale na čelné sklo nového modelu sme museli chvíľu počkať. Kia má za sebou rušné dva mesiace a okrem poriadnej dávky kilometrov zvládla aj novinársku automobilovú súťaž, Pressrally 2006. Rio s motorom 1,5 CRDi a výkonom 85 kW (110 k) patrí k výkonným malým autám, preto nás v prvej tretine testu zaujímali hlavne jazdné vlastnosti a schopnosť podvozka vyrovnať sa s vysokým výkonom a dosahovanými rýchlosťami, pretože podvozok bol slabinou predchádzajúceho modelu Rio.

Kia má najazdených už
15 000 kilometrov, absolvovala cestu k moru a dosiahla úspech na novinárskej automobilovej súťaži.

Prítomnosť stabilizačného systému ESP nás vo výbave testovaného auta prekvapila, pretože pri kórejských značkách sme na túto vymoženosť neboli zvyknutí. Navyše Rio je vozidlo v segmente B kde je používanie systému ESP skôr výnimkou než pravidlom. Na druhej strane rýchlemu malému autu už systém ESP prináleží. Počas prvých testov sa nám zdalo ESP nečinné, dokonca sme si mysleli, že je neaktívne. V losom teste totiž nebol cítiť jeho zásah tak, ako u iných značiek. O funkčnosti stabilizačného systému však presvedčil príliš rýchly vjazd do prachom pokrytej zákruty. Vtedy ESP citeľne zasiahlo a zrovnalo auto. Ak zoberieme do úvahy stabilizačný systém, riadenie a podvozok, tak jedinou slabinou rýchleho Ria sú pneumatiky a tie nás sklamali aj pri novinárskej automobilovej súťaži.

Pressrally, pekné druhé miesto
Novinárske automobilové súťaže zamerané na zručnosť za volantom patria k pravidelnému spestreniu práce motoristických novinárov i zdokonaľovaniu sa. V jazdách zručnosti, slalomoch a jazde na motokárovom okruhu býva úspešný ten, kto jazdí na malom a výkonom aute. Preto sme si na 17. ročník OTP Leasing Pressrally vybrali testovacie Rio. Druhé miesto v hlavnej novinárskej kategórii iba potvrdzuje správnosť voľby a danosti auta. Špeciálne skúšky v súťaži nám odhalili mnohé a v bežnej premávke ťažko spozorovateľné detaily. Pre ilustráciu  ponúkame VIDEO z dvoch skúšok na novinárskej Pressrallye.


Silný naftový motor dáva autu krídla, podvozok je našťastie tomu prispôsobený a zvláda nápor výkonu.

Motor potrebuje otáčky
Pokiaľ ide o podvozok, tak pneumatiky Hankook dodávané priamo z továrne sklamali, pretože ich bočnica je mäkká a auto sa veľmi rýchlo šmýka. Najmarkantnejšie sa to prejavilo na motokárovom okruhu v Dunajskej strede kde dosiahnutý čas nezodpovedal výkonu auta. Naopak motor si na rýchlejších skúškach počínal veľmi dobre. Nevoňali mu akurát hustejšie jazdy zručnosti, kde sa často cúva a rozbieha. Turbodúchadlo totiž reaguje trochu oneskorene a malý diesel potrebuje mať cez 2000 ot/min aby podal výkon a to si treba uvedomiť aj v bežnej premávke. Inak si motor zaslúži iba slová uznania.

Obratnosť
Silný motor a účinná ručná brzda pomohli v jazdách zručnosti kde sa Kia Rio ukázala ako obratné malé auto s dobrým výhľadom a ľahkým ovládaním v šmyku na nekvalitnom povrchu. Obavy z dlhšieho slalomu spôsobil tuhnúci posilňovač riadenia. Pre východné typy automobilov je to celkom bežné ale v slalome nepríjemné. Jediné pozitívum stuhnutého servoriadenia je, že vychováva vodiča. Ten musí v slalome čo najmenej točiť držať čistú líniu a plynulo točiť volantom. Na pocit pomalá jazda vyniesla tretie miesto v danej skúške. K pozitívam zisteným v súťaži patrí dobrý výhľad smerom von, prehľadné spätné zrkadlá a prijateľná funkcia ABS na štrku. Rozhodne by sme vymenili pneumatiky. Spotreba počas Pressrally nepresiahla 8,2 l/100 km.

Spotreba
Priemerná spotreba zatiaľ zaostáva za výrobcom deklarovaným priemerom (4,6 l/100 km), hoci medzičasom klesla zo 6,9 na 6,6 l/100 km. Pri čiastkovom meraní sme zaznamenali aj nižší priemer 5,4 l/100 km. Podmienkou priaznivej spotreby je výrazne pokojnejšia jazda, než k akej nás výkonné Rio strháva, navyše v horúcom letnom počasí funguje automatická klimatizácia nepretržite. Dodržiavanie povolených rýchlostí mimo mesta a triezve narábanie s plynovým pedálom dokáže udržať spotrebu na hranici 4,5 l/100 km. Náš doterajší celkový priemer 6,6 litra je fajn vzhľadom na dosahované rýchlosti a dynamiku auta. Dali sme si však záväzok dostať sa v dlhodobom teste pod hranicu päť litrov.


Celkové náklady na prevádzku Kia Rio 1,5 CRDi po 14 559 km

Prihlásenie vozidla 2000 Sk
Ročná diaľničná známka pre SR 1000 Sk
Povinné zmluvné poistenie 3588 Sk
Ročné havarijné poistenie 10 500 Sk
Pohonné hmoty 39 442 Sk
Náklady celkom 56 530 Sk

Spotreba paliva

Celková priemerná spotreba 6,6 l/100km
Spotrebované pohonné homoty 962 litrov
Počet kilometrov 14 559 km
Priemerná spotreba 6,6 l/100km

 






Pri športovej jazde sa občas stane, že vodič rukou nechtiac prepne nastavenie klimatizácie.


 






Malý naftový motor 1,5 CRDi s najmodernejšou technikou patrí vo svojej objemovej triede ku špičke. Vzhľadom na nízky objem potrebuje k výraznejším výkonom vyššie otáčky. S pribúdajúcimi kilometrami očakávame znižovanie priemernej spotreby.


 


 

 





Športové pedály sú presne tam, kde ich chce pilot mať - v optimálnej vzájomnej polohe. Vodičom s krátkymi nohami môže prekážať odkladacia polička pod volantom.



 





Pekné disky z ľahkej zliatiny by si zaslúžili iné pneumatiky než Hankook Optimo K400 rozmeru 195/55 R15. Jedinou ich prednosťou je nízky hluk a zrejme cena.


 

 

 

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 426
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 123
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 519
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 406
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 756
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 653
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 989
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 735
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 511
  10. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 442

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Po Špitálskej ulici po štyroch mesiacoch opäť prešli električky

Električková doprava by sa mohla do centra mesta vrátiť ešte pred Vianocami.

Hybridný MINI Countryman je demoverzia športového elektromobilu (test)

Výdržou batérie príliš neohúri, športovou jazdou už áno.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu?

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu? (riešenie)

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Revolúcia v autách? Tesla skôr pripomína pyramídový podvod

Autá by mohli v budúcnosti vyzerať úplne inak.