SME
reklama

Náklad na streche - vyššia spotreba aj hluk

Plne naložené auto sa správa inak ako zvyčajne. Rastie spotreba, hluk ale menia sa aj niektoré jeho vlastnosti. Ako sa správa auto, keď nám nestačí kufor a pridávame batožinu na strechu ?

Plne naložené auto sa správa inak ako zvyčajne. Rastie spotreba, hluk ale menia sa aj niektoré jeho vlastnosti. Ako sa správa auto, keď nám nestačí kufor a pridávame batožinu na strechu?

Zásluhou strešného boxu sa z bežného auta stane kombi, lebo okrem športového náradia sa na strechu zmestí aj ľahšia batožina. Napokon strešné boxy majú zo všetkých prídavných zariadení najmenší, i keď stále citeľný vplyv na spotrebu a aerodynamický hluk. Fenoménom posledných rokov sú nosiče na bicykle upevnené na streche alebo na ťažnom zariadení auta. S nárastom prepravnej kapacity osobného auta sa mení ekonomika prevádzky a tiež jazdné vlastnosti. V prvom rade treba počítať s vyššou spotrebou než je bežný štandard a tiež pomalším tempom na diaľnici. Preprava dvoch bicyklov k moru stojí vo zvýšenej spotrebe približne tisícdvesto korún.

Obľúbená rakva
Boxy, ľudovo nazývané aj truhly alebo rakvy, sú najdrahšie, ale najlepšie nadstavby na strechu. V princípe ich možno rozdeliť na krátke a dlhé, prípadne vysoké (na batožinu) a nízke (lyže a dlhé štíhle predmety). S narastajúcou cenou boxu stúpa komfort obsluhy, zlepšuje sa povrchová úprava a zjednodušuje montáž. Kým najlacnejší box treba upevniť na nosič ôsmimi skrutkami, tie drahšie majú rýchloupínací systém. Na jednu cestu v roku si možno strešný box aj požičať (okolo 150 Sk/deň) vo vybraných predajniach autopríslušenstva.

Lacnejšia alternatíva?
Krátke strešné boxy nemajú takú dobrú aerodynamiku ako dlhé boxy a sú horšie využiteľné, navyše medzi dlhým a krátkym boxom je zanedbateľný cenový rozdiel, preto odporúčame dlhé prevedenie. Snáď jedinou nevýhodou boxu ako takého je potrebný priestor na skladovanie mimo sezóny, keď sa box nepoužíva. Pri výbere boxu je dôležitý spôsob montáže (najlepšie bez náradia), odolnosť plastu voči klimatickým vplyvom (slnko a mráz) a systém zamykania (minimálne s viacbodovým centrálnym zámkom). Nezabudnite, že k strešnému boxu potrebujete základný priečny nosič.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vyššia spotreba a hluk
Každý predmet pripevnený na karosériu automobilu na streche alebo na ťažnom zariadení zvyšuje aerodynamický odpor, čím priamo ovplyvňuje spotrebu. Podľa meraní uskutočnených Skúšobňou cestných vozidiel v Bratislave a spoločnosťou MaG Autopríslušenstvo, spotrebu najmenej ovplyvňujú "truhly". Naopak klasický strešný nosič na lyže alebo bicykle zvyšuje spotrebu najviac. Spotreba paliva rastie v závislosti na tvare nadstavby a rýchlosti. Vozidlo so strešným boxom pri rýchlosti 90 km/h spotrebuje o 0,9 l/100 km a pri 130 km/h o 1,7 l/100 km paliva viac ako ten istý automobil bez nadstavby. Ešte horšie je na tom strešný nosič s bicyklami, ktorý dokáže v porovnaní so strešným boxom zvýšiť spotrebu o ďalší liter, celkovo aj o dva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri stále populárnejšej dovolenke s bicyklami treba počítať s vyššou spotrebou paliva a nižším rýchlostným priemerom na diaľnici.


Prvoradá bezpečnosť
Každý výrobok určený na prevoz predmetov na streche, musí byť vybavený návodom s náležitými pokynmi pre bezpečnú prevádzku. Prvoradým kritériom bezpečnej jazdy so zaťaženou strechou je dôsledné uchytenie nosiča o automobil a zodpovedajúce pripnutie nákladu. Strešné boxy sú komfortné, bezpečné a v princípe neobmedzujú vodiča v rámci u nás povolených rýchlostí. Väčšina výrobcov uvádza maximálnu rýchlosť jazdy s nosičom okolo 120 km/h aj napriek tomu, že nosič testovali v oveľa vyšších rýchlostiach.


Koľko naložiť
Pre maximálnu hmotnosť nákladu na streche je smerodajný údaj výrobcu automobilu o zaťažení strechy. Maximálne zaťaženie nosiča treba dodržiavať v tom prípade, ak je nižšie ako dovolené zaťaženie strechy automobilu. Každé bremeno pripevnené na strechu vozidla zvyšuje jeho ťažisko a teda zhoršuje jazdné vlastnosti pri prejazdoch zákrut alebo prudkom brzdení. Okrem toho vozidlo so strešným boxom je oveľa vyššie a nemusí sa vmestiť do každej podzemnej garáže.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bicykle na streche
Počas tohto leta sme absolvovali cestu k moru s dvomi bicyklami na streche upevnenými v značkovom strešnom nosiči. Kým v minulosti cestu do Chorvátska zvládla Škoda Octavia TDI so spotrebou 6,2 l, tohto roku spotreba vzrástla na 7,6 l/100 km. Na pohľad neveľký rozdiel v spotrebe (1,4 l/100 km) predstavuje na celej dovolenkovej trase až 35 litrov paliva. Pri dnešných cenách nafty je to 1470 korún. Aerodynamický hluk citeľne vzrástol pri rýchlosti nad 100 km/h. Na hluk sa dá zvyknúť a dobré stojany na bicykle dovoľujú na diaľnici udržiavať rýchlosť 120 až 130 km/h. Nepríjemná situácia nastane pri silnom bočnom vetre, keď je stabilita auta v priamom smere podstatne horšia. Pre prevoz bicyklov je najdôležitejšie správne upevnenie a občasná kontrola stability.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako prepravovať veci na streche auta

- dbať na správne upevnenie nosiča

- skontrolovať upevnenie prevážaného predmetu

- zamknúť uchytenie na kľúč, ak je nosič zámkom vybavený

- neprekračovať rýchlosť stanovenú výrobcom nosiča

- výrazne spomaliť pri silnom bočnom vetre

- priebežne kontrolovať uchytenie nákladu

- počítať s vyšším ťažiskom auta, najmä v zákrutách

- sledovať maximálnu povolenú výšku v podzemnej garáži

- neprekračovať hmotnostný limit strechy určený výrobcom auta


Dobrá radaAko správne uložiť batožinu do auta

Mnohí vodiči sa ešte viac ako cesty na dovolenku, boja nakladania batožiny do auta. Najťažšie kusy batožiny patria na dno kufra. Na vrchu má byť oblečenie, plážové ležadlá, príručné tašky, prípadne jedlo na cestu. Ťažké predmety uložené na vrchu zbytočne zvyšujú ťažisko auta a v karosérii typu kombi ohrozujú posádku pri nehode. Pokiaľ je to možné, oplatí sa použiť deliacu sieť medzi batožinovým priestorom a interiérom auta. Cenné veci po opustení auta berieme so sebou, preto by mali byť na dostupnom mieste. Elektroniku a krehké veci nenechávame na miestach, z ktorých by mohli pri prudkom brzdení spadnúť. Medzi veľkými kusmi batožiny sa nájde miesto na drobnosti, ktoré by inde zaberali priestor.

Vysoká teplota na vrchu batožinového priestoru môže uškodiť jemným plastovým veciam a samozrejme potravinám. Autochladničky, či termonádoby sú dnes lacné a oplatí sa do nich zbaliť všetky na teplo háklivé potraviny.Pre bezproblémovú dlhú jazdu s deťmi treba na dostupné miesto pripraviť tašku s teplejším oblečením, plienkami, vreckovkami, utierkou, nápojmi a liekmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Náš tip: Autolekárnička s výstražným trojuholníkom a povinnou výbavou zostáva zvyčajne na dne kufra. Vykladať celý náklad vtedy, keď ide o cenné sekundy je rozhodne nepraktické a nebezpečné. Lekárnička a výstražný trojuholník patria na dobre prístupné miesto.



SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 683
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 538
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 825
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 014
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 010
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 663
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 192
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 796
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 543
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 388
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 927
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 380
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 154
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 429
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu