Na svete je niekoľko sériovo vyrábaných automobilov, ktoré nadchnú viac ako Ferrari, sú krajšie než Porsche, stoja podstatne menej a zvýšia tep ešte aj pri písaní redakčného testu. Mitsubishi Evolution IX je jedno z nich.
Evolúcia evolúcie
Éra kultového auta začala v roku 1992, kedy Mitsubishi postavilo prvý Lancer EVO I. Trhač asfaltu vlastne vznikol iba kvôli automobilovým rely súťažiam. Schváleniu pretekárskeho vozidla totiž predchádza sériová výroba stanoveného počtu automobilov, z ktorých je súťažné auto odvodené. Zakladateľ tradície mal motor s výkonom 244 k a pohon všetkých kolies prevzatý z modelu Galant VR-4.
Základom každej evolúcie bol pohon všetkých kolies, štvordverová karoséria a prepĺňaný dvojlitrový motor. V priebehu štrnásť rokov vznikali jednotlivé Evolúcie v jedno a dvojročnom intervale so stále vyšším výkonom. O súčasnej deviatej generácii môžeme prehlásiť, že je na technickom vrchole. S nástupom novej, desiatej generácie a s iným typom karosérie sa mnohé radikálne zmení, pre klasické Evo teda znie labutia pieseň. Na rozšírenie „Evotéky“ zberateľov skvostov nastala posledná príležitosť, tak prečo ju nevyužiť?
Kvalitnejší ale nezmenený
Melancholická nálada zo zlomovej deviatej generácie opadne okamžite po usadení za volant. Evo IX privíta vodiča interiérom s rukopisom deväťdesiatych rokov, teda maximálne s klimatizáciou, autorádiom a elektrickými oknami. Na rozdiel od „osmičky“ má „deviatka“ kvalitnejšie materiály a lepšie vypracovanie. Kto opovrhne týmto interiérom, nezaslúži si ohmatať pretekársky volant Momo s integrovaným airbagom a otočiť klasickým kľúčom v normálnej spínacej skrinke. Novodobé generátory porúch ako štartovanie pomocou karty, digitálne ovládaná klimatizácia a dotykové displeje tu nemajú svoje miesto.
Kozmetické detaily
Sedadlá Recaro s trochu mäkkým sedákom ale výbornou oporou chrbta hovoria jasnou rečou – s týmto autom treba vedieť zaobchádzať. Skôr ako spotenou dlaňou nahmatáme radiacu páku, ešte krátky povzdych nad červenými a neprehľadnými stupnicami tachometra a otáčkomera. Auto, ktoré sa má precítiť telom, náhle bodne do chrbta, pretože vzadu zahrmel výfuk s koncovou rúrou priemeru húfnice. Na pohľad nenápadný sedan dostal vo finálnej deviatej verzii nový predný nárazník a vzadu aerodynamický difúzor. Zlepšilo sa tak prúdenie vzduchu pod autom a temperamentnejšie pôsobia aj zadné koncové svetlá.
Teraz to príde
Športový Lancer EVO IX dokáže byť na svoje pomery až nevídane komfortný a prívetivý. V uliciach mesta a pri pokojnej jazde sa však vyslovene trápi, trochu šklbe a keď nie iné, chce aspoň neškodný šprint zo svetelnej križovatky. Druhú tvár ukáže na kľukatom horskom priechode v strede Slovenska. Turbodúchadlo zlovestne syčí a z motora sa stal dynamit, ktorý opakovane exploduje po každom stlačení plynového pedálu. Evo IX jazdí vo svojom jazdnom pruhu s dokonalou presnosťou. Na prvý dotyk jemné a strmé riadenie sa teraz javí ako úplne ideálne a presné. Niet na svete sériového auta, ktoré by sa ľahšie a presnejšie ovládalo. Pretekárska minulosť vodiča náhle ožíva v spomienkach avšak bez obavy z nevydareného prejazdu. Toto auto samo vyhľadáva správnu stopu. Zrýchliť z 0 na 100 za 5,7 s dokážu aj iné autá, ale Evo IX je to schopné urobiť v slede prudkých zákrut. Pochopil to aj zdatný jazdec na motorke s podstatne lepším zrýchlením na rovine, než má testované Evo IX. V zákrutách zaostal.
Fyzika v náš prospech - VIDEO
Pri nájazde do ostrej zákruty sa znížená zadná náprava s novým pružením nebadane zavlní, pneumatiky uhryznú asfalt a EVO pod plným plynom, bez zaváhania a zbytočných korekcií volantu vychádza von zo zákruty. Opojný pocit by chcel človek zažívať znova a znova. Neustále podceňovanie auta zo strany vodiča je vlastne nevyhnutné, lebo ťažko povedať, čo je za magickou hranicou priľnavosti. V každom prípade fyzika hrá v jeho prospech na asfalte , štrku a zrejme aj na snehu. Na uzavretej štrkovej ceste sme na vlastnej koži pocítili ako blízko má produkčný model k pretekárskemu stroju. Brilantné zrýchlenie, bezpečný prejazd šmykom a prvotriedne brzdy (vypnuté ABS) dávajú vodičovi mimoriadnu istotu aj na štrku. Podľa zvoleného režimu (asfalt, štrk, sneh) elektronika rozdeľuje silu tak, aby auto išlo tam, kde vodič chce. Žiadne trápne extrémne pretáčavé šmyky alebo jazda nosom von zo zákruty. Na prašnej ceste by mu sedela viac päťstupňová prevodovka, o ktorej sme si pri ôsmej evolúcii mysleli, že je staromódna.
Keď dostane poriadne napiť
Na prstoch jednej ruky by sa dali spočítať kompaktné športové autá, ktorých podvozok by zniesol aj o sto koní vyšší výkon motora. Podvozok Mitsubishi nemá problém zvládnuť nový motor MIVEC s premenlivým časovaním ventilov a výkonom 280 koní. Nový agregát ohúri zvukom a ťahom, pretože krútiaci moment 355 Nm kulminuje už pri 3500 otáčkach. Pomalšia reakcia na plyn by si zaslúžila miernu softvérovú úpravu. Výrobca udáva teoretickú spotrebu 10,6 l/100 km, v praxi dosiahnuteľnú pri dodržiavaní predpísaných rýchlostí a vyslovenom šetrení. Bežné láskanie s Evom vyjde na 16 l /100 km a pri plnom výkone na uzavretej trati stiahne aj dvakrát viac. Zážitky sú neopísateľné a ovládateľnosť auta široko ďaleko najlepšia.
Broken heart
Posledný stupeň evolúcie pred očakávanou radikálnou zmenou dozrel k dokonalosti. Jazda s neobyčajne ovládateľným autom sa dokáže zapísať hlboko do srdca. Túžba mať EVO IX vo svojej garáži tak stále rastie, hoci to má niekoľko praktických prekážok. Napríklad kŕmenie zvera 98 oktánovým benzínom, častejšia výmena pneumatík, opotrebovaných častí a nákupná cena 1 574 900 Sk. V porovnaní s tým, ako sa dokáže Evo pohrávať s niekoľkonásobne drahšími kvázi športovými autami, je cena priaznivá.
Auto zrodené pre rýchlosť bez ohľadu na povrch, po ktorom sa pohybuje. Na štrkovej ceste ponúkne zážitok a istotu.
Na asfalte dokáže byť EVO neutrálne a veľmi rýchle, je doslova stvorené pre rýchle prejazdy na závodnej trati.
Pretáčavý šmyk mu vôbec nevadí, lebo aktívny pohon všetkých kolies vyrieši situáciu k s pokojnosti. V tejto fáze sa auto šoféruje plynom a nie volantom.
Brutalita v červenom. Evo IX má nový zadný difúzor, potrebne veľký priemer výfuku a nevyhnutné prítlačné krídlo.
Základom športového sedanu je tuhá štvordverová karoséria, pohon všetkých kolies a dvojlitrový prepĺňaný motor MIVEC výkonu 280 k.
Interiér sa veľkých zmien nedočkal, lebo priority sú úplne inde, hoci pohodlne sa dá cestovať aj v poslednej generácii Lancera EVO IX.
Bez zbytočností. Vo výbave sú iba potrebné veci ako klimatizácia, vyhrievanie spätných zrkadiel alebo prepínač činnosti aktívneho pohonu všetkých kolies (asfalt, štrk, sneh).
Naše hodnotenie
vzhľad celkovo nenápadný, silu prezrádzajú detaily
interiér účelný, trochu staromódny ale kvalitne urobený
motor asi najlepší v triede, plynulý ťah, neskoršia odozva
jazdné vlastnosti neobyčajne ovládateľné športové auto, vhodné na preteky
technika špičkovo naladená mechanika, inteligentný pohon všetkých kolies
výbava vzhľadom k cene minimálna
úžitok vyššie prevádzkové náklady, vysoká spotreba, veľký kufor, radosť z jazdy
celkový dojem treba zažiť
Mitsubishi Lancer Evolution IX
Cena modelu od 1 574 900 Sk
Cena testovanej verzie 1 574 900 Sk
Motor 2,0i TURBO MIVEC
Výkon motora 206 /280 kW/k
Krútiaci moment 355 Nm
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,7 s
Spotreba podľa výrobcu 10,6 l/100 km
Spotreba v teste 15,6 l/100 km
Jediným konkurentom Mitsubishi Lancer EVO IX je Subaru Impreza STi DCCD. Subaru má dva a pol litrový prepĺňaný motor rovnakého výkonu 206 kW ale s vyšším krútiacim momentom 392 Nm. Impreza pokorí stovku za 5,4 s a stojí 1579 990 Sk.