SME

Mitsubishi Evo IX – rozlúčka s legendou

Na svete je niekoľko sériovo vyrábaných automobilov, ktoré nadchnú viac ako Ferrari, sú krajšie než Porsche, stoja podstatne menej a zvýšia tep ešte aj pri písaní redakčného testu. Mitsubishi Evolution IX je jedno z nich.

Na svete je niekoľko sériovo vyrábaných automobilov, ktoré nadchnú viac ako Ferrari, sú krajšie než Porsche, stoja podstatne menej a zvýšia tep ešte aj pri písaní redakčného testu. Mitsubishi Evolution IX je jedno z nich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Evolúcia evolúcie

Éra kultového auta začala v roku 1992, kedy Mitsubishi postavilo prvý Lancer EVO I. Trhač asfaltu vlastne vznikol iba kvôli automobilovým rely súťažiam. Schváleniu pretekárskeho vozidla totiž predchádza sériová výroba stanoveného počtu automobilov, z ktorých je súťažné auto odvodené. Zakladateľ  tradície mal motor s výkonom 244 k a pohon všetkých kolies prevzatý z modelu Galant VR-4.

SkryťVypnúť reklamu

Základom každej evolúcie bol pohon všetkých kolies, štvordverová karoséria a prepĺňaný dvojlitrový motor. V priebehu štrnásť rokov vznikali jednotlivé Evolúcie v jedno a dvojročnom intervale so stále vyšším výkonom. O súčasnej deviatej generácii môžeme prehlásiť, že je na technickom vrchole. S nástupom novej, desiatej generácie a s iným typom karosérie sa mnohé radikálne zmení, pre klasické Evo teda znie labutia pieseň. Na rozšírenie „Evotéky“ zberateľov skvostov nastala posledná príležitosť, tak prečo ju nevyužiť?

Kvalitnejší ale nezmenený

Melancholická nálada zo zlomovej deviatej generácie opadne okamžite po usadení za volant. Evo IX privíta vodiča interiérom s rukopisom deväťdesiatych rokov, teda maximálne s klimatizáciou, autorádiom a elektrickými oknami. Na rozdiel od „osmičky“ má „deviatka“ kvalitnejšie materiály a lepšie vypracovanie. Kto opovrhne týmto interiérom, nezaslúži si ohmatať pretekársky volant Momo s integrovaným airbagom a otočiť klasickým kľúčom v normálnej spínacej skrinke. Novodobé generátory porúch ako štartovanie pomocou karty, digitálne ovládaná klimatizácia a dotykové displeje tu nemajú svoje miesto.

SkryťVypnúť reklamu

Kozmetické detaily

Sedadlá Recaro s trochu mäkkým sedákom ale výbornou oporou chrbta hovoria jasnou rečou – s týmto autom treba vedieť zaobchádzať. Skôr ako spotenou dlaňou nahmatáme radiacu páku, ešte krátky povzdych nad červenými a neprehľadnými stupnicami tachometra a otáčkomera. Auto, ktoré sa má precítiť telom, náhle bodne do chrbta, pretože vzadu zahrmel výfuk s koncovou rúrou priemeru húfnice. Na pohľad nenápadný sedan dostal vo finálnej deviatej verzii nový predný nárazník a vzadu aerodynamický difúzor. Zlepšilo sa tak prúdenie vzduchu pod autom a temperamentnejšie pôsobia aj zadné koncové svetlá.

Teraz to príde

Športový Lancer EVO IX dokáže byť na svoje pomery až nevídane komfortný a prívetivý. V uliciach mesta a pri pokojnej jazde sa však vyslovene trápi, trochu šklbe a keď nie iné, chce aspoň neškodný šprint zo svetelnej križovatky. Druhú tvár ukáže na kľukatom horskom priechode v strede Slovenska. Turbodúchadlo zlovestne syčí a z motora sa stal dynamit, ktorý opakovane exploduje po každom stlačení plynového pedálu. Evo IX jazdí vo svojom jazdnom pruhu s dokonalou presnosťou. Na prvý dotyk jemné a strmé riadenie sa teraz javí ako úplne ideálne a presné. Niet na svete sériového auta, ktoré by sa ľahšie a presnejšie ovládalo. Pretekárska minulosť vodiča náhle ožíva v spomienkach avšak bez obavy z nevydareného prejazdu. Toto auto samo vyhľadáva správnu stopu. Zrýchliť z 0 na 100 za 5,7 s dokážu aj iné autá, ale Evo IX je to schopné urobiť v slede prudkých zákrut. Pochopil to aj zdatný jazdec na motorke s podstatne lepším zrýchlením na rovine, než má testované Evo IX. V zákrutách zaostal.

SkryťVypnúť reklamu

Fyzika v náš prospech - VIDEO

Pri nájazde do ostrej zákruty sa znížená zadná náprava s novým pružením nebadane zavlní, pneumatiky uhryznú asfalt a EVO pod plným plynom, bez zaváhania a zbytočných korekcií volantu vychádza von zo zákruty. Opojný pocit by chcel človek zažívať znova a znova. Neustále podceňovanie auta zo strany vodiča je vlastne nevyhnutné, lebo ťažko povedať, čo je za magickou hranicou priľnavosti. V každom prípade fyzika hrá v jeho prospech na asfalte , štrku a zrejme aj na snehu. Na uzavretej štrkovej ceste sme na vlastnej koži pocítili ako blízko má produkčný model k pretekárskemu stroju. Brilantné zrýchlenie, bezpečný prejazd šmykom a prvotriedne brzdy (vypnuté ABS) dávajú vodičovi mimoriadnu istotu aj na štrku. Podľa zvoleného režimu (asfalt, štrk, sneh) elektronika rozdeľuje silu tak, aby auto išlo tam, kde vodič chce. Žiadne trápne extrémne pretáčavé šmyky alebo jazda nosom von zo zákruty. Na prašnej ceste by mu sedela viac päťstupňová prevodovka, o ktorej sme si pri ôsmej evolúcii mysleli, že je staromódna.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď dostane poriadne napiť

Na prstoch jednej ruky by sa dali spočítať kompaktné športové autá, ktorých podvozok by zniesol aj o sto koní vyšší výkon motora. Podvozok Mitsubishi nemá problém zvládnuť nový motor MIVEC s premenlivým časovaním ventilov a výkonom 280 koní. Nový agregát ohúri zvukom a ťahom, pretože krútiaci moment 355 Nm kulminuje už pri 3500 otáčkach. Pomalšia reakcia na plyn by si zaslúžila miernu softvérovú úpravu. Výrobca udáva teoretickú spotrebu 10,6 l/100 km, v praxi dosiahnuteľnú pri dodržiavaní predpísaných rýchlostí a vyslovenom šetrení. Bežné láskanie s Evom vyjde na 16 l /100 km a pri plnom výkone na uzavretej trati stiahne aj dvakrát viac. Zážitky sú neopísateľné a ovládateľnosť auta široko ďaleko najlepšia.

Broken heart

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Posledný stupeň evolúcie pred očakávanou radikálnou zmenou dozrel k dokonalosti. Jazda s neobyčajne ovládateľným autom sa dokáže zapísať hlboko do srdca. Túžba mať EVO IX vo svojej garáži tak stále rastie, hoci to má niekoľko praktických prekážok. Napríklad kŕmenie zvera 98 oktánovým benzínom, častejšia výmena pneumatík, opotrebovaných častí a nákupná cena 1 574 900 Sk. V porovnaní s tým, ako sa dokáže Evo pohrávať s niekoľkonásobne drahšími kvázi športovými autami, je cena priaznivá.

Auto zrodené pre rýchlosť bez ohľadu na povrch, po ktorom sa pohybuje. Na štrkovej ceste ponúkne zážitok a istotu.

Na asfalte dokáže byť EVO neutrálne a veľmi rýchle, je doslova stvorené pre rýchle prejazdy na závodnej trati.

Pretáčavý šmyk mu vôbec nevadí, lebo aktívny pohon všetkých kolies vyrieši situáciu k s pokojnosti. V tejto fáze sa auto šoféruje plynom a nie volantom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Brutalita v červenom. Evo IX má nový zadný difúzor, potrebne veľký priemer výfuku a nevyhnutné prítlačné krídlo.

Základom športového sedanu je tuhá štvordverová karoséria, pohon všetkých kolies a dvojlitrový prepĺňaný motor MIVEC výkonu 280 k.

Interiér sa veľkých zmien nedočkal, lebo priority sú úplne inde, hoci pohodlne sa dá cestovať aj v poslednej generácii Lancera EVO IX.

Bez zbytočností. Vo výbave sú iba potrebné veci ako klimatizácia, vyhrievanie spätných zrkadiel alebo prepínač činnosti aktívneho pohonu všetkých kolies (asfalt, štrk, sneh).

Naše hodnotenie

vzhľad celkovo nenápadný, silu prezrádzajú detaily

interiér účelný, trochu staromódny ale kvalitne urobený

motor asi najlepší v triede, plynulý ťah, neskoršia odozva

SkryťVypnúť reklamu
reklama

jazdné vlastnosti neobyčajne ovládateľné športové auto, vhodné na preteky

technika špičkovo naladená mechanika, inteligentný pohon všetkých kolies

výbava vzhľadom k cene minimálna

úžitok vyššie prevádzkové náklady, vysoká spotreba, veľký kufor, radosť z jazdy

celkový dojem treba zažiť

Mitsubishi Lancer Evolution IX

Cena modelu od 1 574 900 Sk

Cena testovanej verzie 1 574 900 Sk

Motor 2,0i TURBO MIVEC

Výkon motora 206 /280 kW/k

Krútiaci moment 355 Nm

Zrýchlenie 0-100 km/h 5,7 s

Spotreba podľa výrobcu 10,6 l/100 km

Spotreba v teste 15,6 l/100 km

Jediným konkurentom Mitsubishi Lancer EVO IX je Subaru Impreza STi DCCD. Subaru má dva a pol litrový prepĺňaný motor rovnakého výkonu 206 kW ale s vyšším krútiacim momentom 392 Nm. Impreza pokorí stovku za 5,4 s a stojí 1579 990 Sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 383
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 398
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 041
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 790
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 622
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 566
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 035
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  2. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  3. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  4. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  5. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  6. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  7. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  8. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 39 737
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 685
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 366
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 805
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 315
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 075
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 464
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 500
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu