Úroveň bezpečnosti prudko stúpa. Kým Fiat Seicento dostal za katastrofálny výsledok v roku 2000 iba jednu hviezdičku, jeho nástupca Fiat Panda je na tom s tromi hviezdičkami podstatne lepšie.
Je nepopierateľné, že malé automobily zaznamenali v posledných rokoch mimoriadny nárast bezpečnosti. Majiteľ malého a lacného auta je tak výrazne lepšie chránený ako v minulosti. Netreba však zabúdať, že najlacnejšie verzie malých automobilov nemajú takú bezpečnostnú výbavu, ako tie isté modely testované v skúšobni EuroNCAP.
Medzi vybavením základného modelu na Slovensku a napríklad v Nemecku je diametrálny rozdiel, pretože tam predajcovia značiek rešpektujú nový predpis Európskej únie predávať automobily minimálne s dvomi airbagmi a ABS. U nás si toto nariadenie osvojili iba niektoré značky a ostatné tak budú musieť robiť od budúceho roku.
Na absenciu airbagov v lacných autách môžu podľa testov s figurínami doplatiť najmä spolujazdci. Chýbajúce bočné airbagy zase výrazne zvyšujú riziko ťažkého poranenia pri bočnom náraze.
Nárazové testy nezávislej skúšobne EuroNCAP potvrdzujú, že dnešné malé a lacné autá sú na bezpečnostnej úrovni vozidiel nižšej strednej triedy spred pár rokov. Špičkové novinky v triede dokonca predstihujú omnoho väčšie autá.
Priemernú bezpečnosť v kategórii najdostupnejších automobilov na našom trhu poskytuje väčšina malých automobilov vrátane väčšej Dacie Logan. Podstatne horšie sú na tom minivozidlá do mesta, kde sa z tieňa vymanil akurát Fiat Panda. Automobilka Chevrolet momentálne rieši nápravu zlého výsledku sedanu Aveo, ktorý získal iba jednu hviezdičku. Na Olymp bezpečnosti piatich hviezdičiek vystúpili Peugeot 207, Renault Clio, Toyota Yaris a Fiat Grande Punto.
Akú bezpečnosť a výbavu ponúkajú najlacnejšie autá
Vozidlo | Model | Cena (Sk) | ISOFIX | počet airbagov v SR | počet airbagov v EuroNCAP | hviezdičky |
Citroen C3 | 1,1 Firio | 314 900 | áno | 2 čelné | 2-čelné, 2-bočné | štyri |
Dacia Logan | 1,4 Base | 259 900 | nie | 1 čelný | 2-čelné | tri |
Fiat Punto | 1,2 Classic | 304 900 | nie | 2 čelné | 1-čelný | štyri |
Fiat G. Punto | 1,2 Active | 364 900 | áno | 2 čelné | 2čelné, 2bočné,2hlavové | päť |
Ford Fiesta | 1,25 Ambiente | 339 000 | áno | 1 čelný | 2-čelné | štyri |
Kia Rio II | 1,3 LX | 353 000 | áno | 2 čelný | 2čelné, 2bočné,2hlavové | štyri |
Nissan Micra | 1,2 Visia | 344 900 | áno | 2 čelný | 2-čelné, 2-bočné | štyri |
Opel Corsa | 1,0 Essentia | 348 400 | nie | 1 čelný | 2-čelné, 2-bočné | štyri |
Peugeot 207 | 1,4 Urban | 405 000 | áno | 2 čelné, 2 bočné | 2 čelné, 2 bočné, 2 hlavové | päť |
Renault Clio | 1,2 Authentique | 366 900 | áno | 2 čelné, 2 bočné | 2 čelné, 2 bočné, 2 hlavové | päť |
Seat Ibiza | 1,2 Reference | 341 300 | áno | 2 čelné | 2 čelné | štyri |
Suzki Swift | 1,3 GC | 323 300 | áno | 2 čelné | 2 čelné, 2 bočné, 2 hlavové | štyri |
Škoda Fabia | 1,2 Junior | 294 900 | áno | 1 čelný | 2-čelné | štyri |
Toyota Yaris | 1,0 Base | 349 900 | áno | 2 čelné | 2 čelné, 2 bočné, 2 hlavové | päť |
VW Fox | 1,2 | 288 800 | áno | 2 čelné | 2-čelné, 2-bočné | štyri |
Nastupujúca generácia malých automobilov nastavila latku poriadne vysoko, veď všetky dôležité novinky získali za ochranu posádky plný počet hviezdičiek a vysoký bodový zisk. Netreba však zabudnúť na to, že do testu boli nasadené verzie s kompletnou bezpečnostnou výbavou, teda šiestimi airbagmi, a najlacnejšie verzie na našom trhu majú dva a v prípade Peugeotu 207 štyri airbagy. Deklarovaná bezpečnosť sa teda odvíja aj od ceny automobilu. Nový Opel Corsa a Škoda Fabia druhej generácie majú neľahkú úlohu získať 5 hviezdičiek.

Ochrana dospelých:
Ochrana detí :
Ochrana chodcov :

Ochrana dospelých:
Ochrana detí :
Ochrana chodcov :

Ochrana dospelých:
Ochrana detí :
Ochrana chodcov :
Úroveň bezpečnosti prudko stúpa. Kým Fiat Seicento dostal za katastrofálny výsledok v roku 2000 iba jednu hviezdičku, jeho nástupca Fiat Panda je na tom s tromi hviezdičkami podstatne lepšie.
Najväčší rozdiel medzi najlacnejšími autami u nás a rovnakými modelmi v testoch je v chýbajúcich bočných airbagoch. Bočný náraz nie je tak častý ako čelný ale výrazne nebezpečnejší.
Autor: rch