SME
Sobota, 24. júl, 2021 | Meniny má VladimírKrížovkyKrížovky
MONITORING TLAČE

Technologické trendy v automobilovom priemysle

Európsky automobilový priemysel čelí už niekoľko rokov celému radu problémov, ktorých dosahy sú opatrne pribrzďované a zmierňované príslušnými vládami a fúziou veľkých koncernov na ešte väčšie internacionálne zoskupenia.

V týchto autokonglomerátoch" pokračujú boje o pozície na trhoch, o minimalizáciu rizík spojených s ďalším vývojom technológií.

Príznačná pre danú situáciu je labilita akýchkoľvek prognóz pre vývoj v automobilizme, ale aj reakcia potenciálnych kupcov nových automobilov a vývoj v kurzoch akcií. Pripomína to situáciu v 70. rokoch počas tzv. ropnej krízy v západnej Európe. V Nemecku, v krajine najväčšieho trhu, odbyt áut za prvé dva kvartály roku 2000 klesol o 12 %, pritom na sklade sú nevídané rezervy (nárast o 40 %) použitých áut, často s najnovším vybavením a so špičkovými parametrami. Takto hodnotí situáciu i ZDK (Centrálny zväz nemeckého automobilizmu). ZDK poukazuje na 1,4 milióna vozidiel, ktoré sú vážnou konkurenciou novým vozidlám, navyše keď každý tretí vodič obmedzuje svoje jazdy pre vysoké ceny pohonných látok. Z racionalizačných dôvodov, hlavne v mladých rodinách, sa i v Nemecku rozbieha nový spôsob vlastníctva vozidiel, tzv. Car-shareing (spoločné užívanie áut združených v družstvách), čo tiež redukuje počet potrebných áut.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Terajšia tzv. malá ropná kríza spôsobuje až zdržanlivosť pri rozhodovaní o nákupe nových áut. Potvrdzujú to aj skúsenosti z prvej ropnej krízy, ktorou bola vyvolaná súťaž o najvýkonnejšie auto s polovičnou spotrebou. Dozvuky tejto súťaže prebiehajú ešte teraz na trhu vo forme malých vozidiel s najnižšou spotrebou pohonných látok. Dnes však vývoj techniky predbehol požiadavky politiky a krízy ako posledné ešte urýchlia zmeny v technológiách. V hromadnej doprave niektorých nemeckých miest sa už osvedčili autobusy firmy MAN na pohonnú látku na báze vodíka a dopravujú nimi cestujúcich aj v takom rizikovom objekte, ako je letisko. Priamo na mníchovskom letisku je umiestnená čerpacia stanica na vodíkovú pohonnú látku.

Najnovšie trendy

Automobilka BMW už pripravuje sériovú výrobu vodíkových automobilov a počíta s tým, že o 10 rokov predajú tisíce takých automobilov. Dovtedy má byť vybudovaná sieť čerpacích staníc zabezpečujúcich vodíkový pohon prostredníctvom solárnych staníc alebo variabilného paliva ako napríklad metánu alebo metanolu, ktoré sa bude meniť na vodík v zariadení nazvanom reformer. Tak sa má zabezpečiť plynulý prechod s použitím terajších čerpacích staníc na nové technológie 21. storočia. Prototyp Opelu počíta dokonca s reformerom, v ktorom možno využiť vodík viazaný na uhľovodíkoch v benzíne. Najďalej pokročili v programoch budovania takýchto systémov spoločnosti Exxon a Mobil. Spoločnosť Shell sa zamerala priamo na fotovoltatické riešenie a značne sa podieľala na vybudovanej sériovej výrobe fotovoltaických článkov, už rok prevádzkovanej v Gelsenkirchene (Nemecko). Severné Porýnsko-Vestfálsko vrátane Porúria, jeho najpochmúrnejšej priemyselnej časti, sa stáva centrom rozvoja nových technológií, napodiv vrátane banských miest ako je Herne. Toto mesto má najväčšiu solárnu strechu sveta, pod ktorou sa na ploche 16 000 m2 rozprestiera komplex budov a zariadení, v ktorých počas celej minulej zimy i v priebehu roka vládne klíma ako na riviére. Pre prípad mimoriadnej potreby a v špičke je k dispozícii akumulovaných 1.2 MWh elektrickej energie. I tieto skúsenosti dali impulz celému radu obdobných projektov.

Skryť Vypnúť reklamu

Vlaňajšia konferencia Hydroforum 2000 v Mníchove sa stala ďalším míľnikom na ceste technického rozvoja do 21. storočia. Nielen BMW, ale aj DaimlerChrysler prišli so správou, že v roku 2003 budú mať v predaji sériovo vyrobené vodíkové automobily. Odbytové trhy sú už známe: napríklad štát Kalifornia v USA na rok 2003 určil podiel 10 % trhu pre predaj automobilov bez akýchkoľvek emisií. Mercedes-Benz sa chce na trhoch presadiť technológiou vodíkových palivových článkov, ktoré pracujú na princípe opačne fungujúcej elektrolýzy, už v roku 2004. EÚ chce podporiť technológiu palivových článkov sumou 90 miliárd eur.

Chýbajúce recyklačné technológie

Táto technológia je podporovaná i veľkými priemyselnými spoločnosťami v USA a v Kanade, nielen pre využitie v automobilizme, ale i v energetike. Intenzívne sa pracuje na miniaturizácii" energetických systémov, v ktorých má mať táto technológia optimálne uplatnenie. Po skúsenostiach slovenského strojárstva s jednostrannou orientáciou na zbrojársky priemysel nemožno pripustiť, aby sa situácia v SR opakovala v ešte kratších časových intervaloch jednostranným zameraním na Volkswagen a ich dodávateľov. Ukazuje sa totiž, že vývoj v tomto koncerne stagnuje, že VW premeškal trend v zavádzaní nových recyklačných technológií a uplatňovaní slurry" či práškových lakovacích metód, čiže trendy zaručujúce značné úspory materiálov a spotreby energie. Tieto deficity koncern kompenzuje lacnou pracovnou silou a vymáhaním si úľav v postsocialistických štátoch, kde budujú s minimalizovanými investíciami zariadenia technicky zastarané a rýchlo sa amortizujúce. Prevádzky s takýmto technologickým vybavením možno kedykoľvek zavrieť a bez problémov odpísať investície.

Skryť Vypnúť reklamu

Argumenty dostávajú priamo do rúk od úradov, ktoré povoľujú výstavbu a prevádzku takýchto zariadení. Napríklad keď v Nemecku pri lakovaní karosérií vozidiel musí výrobca dodržať spotrebu rozpúšťadiel 35 g/m2 lakovanej plochy, v SR dostal VW povolenie na 120 g/m2 , rovnako povoľovací orgán odsúhlasil používanie PVC plastov na podvozky, používanie zirkónia hexaflouridu na pasiváciu karosérií atď. Pre nemecké prevádzky VW koncern vyčlenil ďalších 93,5 mld. DM na zvýšenie ekologických štandardov výrobných technológií. Tieto skutočnosti nezodpovedajú platným smerniciam v EÚ. Predísť katastrofálnemu vývinu v priemyselnom hospodárstve znamená diverzifikovať, takže to, čo platí pre energetiku, platí i pre strojársky priemysel na Slovensku.

HN

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  4. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  5. Od Česka až po Jadran
  6. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  7. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 12 725
  2. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 6 449
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 209
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 891
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 5 780
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 788
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 121
  8. Od Česka až po Jadran 3 104
  9. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 953
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 296
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský

Matovič stále nezverejnil, či sa očkovacia lotéria oplatí.


22. júl
Juraj Tužinský.

Sledujte prvý deň letnej olympiády minútu po minúte.


9 h

Ochranári vedia miesto indentifikovať.


13 h
Ronald Blaško,

Predvídať katastrofu? Ťažko, ale môžeme sa pripraviť.


Ronald Blaško 18. júl

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


16 h
Mercedes-Benz C 220 d

Vynovený naftový motor nadchol nízkou spotrebou.


22. júl
Kia Stinger

Predajcovia sa skladových zásob zbavujú so zľavami.


21. júl
Audi RS3

Na stovku zrýchli za 3,8 sekundy.


20. júl