SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Honda Legend – technická revolúcia vo vyššej triede

Nástup nových technológií vo vyššej strednej triede pomaly predbieha dobu a byť v niečom výnimočný už nie je také jednoduché. Honda v túžbe vyjsť z tieňa konkurencie vybavila Legend inovatívnym pohonom všetkých kolies, aktívnou kapotou, predkolíznym sy

Nástup nových technológií vo vyššej strednej triede pomaly predbieha dobu a byť v niečom výnimočný už nie je také jednoduché. Honda v túžbe vyjsť z tieňa konkurencie vybavila Legend inovatívnym pohonom všetkých kolies, aktívnou kapotou, predkolíznym systémom CMBS a všetkým , čo sa v tejto spoločnosti nosí.

Všetko možné, ale obvyklé
Na pohľad veľmi pekne zmenená limuzína sa už nejaký čas predáva na japonskom trhu. Nová karoséria vyniká najmä v spojení so zadnými svetlami s LED diód a natáčacími xenónovými reflektormi vpredu. Konštruktéri uznali za vhodné pridať pár centimetrov (4 cm) do šírky a výšky (+ 2 cm). Z celkovej dĺžky ubudli nebadateľné dva centimetre. Podstatné je, že interiér narástol vo všetkých smeroch a pritom batožinový priestor zostal v podstate nezmenený. Aby sa s päťmetrovou limuzínou ľahšie a bezpečnejšie cúvalo, vo výbave pribudla kamera na cúvanie s výstupom na osempalcovom farebnom displeji. Ostatné prvky komfortu ako vnútorné osvetlenie LED diódami, palubný počítač, šesť airbagov, smerovky v spätných zrkadlách, radenie na multifunkčnom volante, dištančný aktívny tempomat a všetko elektricky ovládané patria k štandardu v triede. K tri a pol litrovému motoru by rozhodne viac pristala šesťstupňová prevodovka.

Stoj ! Pozor ! Pohov !
Hlasové ovládanie základných funkcií autorádia a klimatizácie prispieva k bezpečnej jazde, pretože vodič sa nemusí rozptyľovať hľadaním potrebných ovládačov. Systém celkom dobre rozpoznáva hlasové príkazy a spektrum pokynov je vskutku široké. Od naladenia frekvencií autorádia po nastavovanie teploty klimatizácie. Celkom jednoduchá a logická je obsluha palubného systému vrátane audiosústavy Bose Cabin Surround s desiatimi reproduktormi. Ide o celkom vydarený útok na 7 Logic od BMW a súpravu Mark and Levinson v Lexuse. Okrem kvalitnej reprodukcie hudby dokáže autorádio potlačiť hluk v kabíne. Dva mikrofóny v streche snímajú zvuky s nízkou frekvenciou. Autorádio potom vyšle presne načasovanú nízku frekvenciu prostredníctvom reproduktorov, čím zruší všetky pazvuky. Jazda po drsnom asfalte alebo inom povrchu je tak oveľa tichšia.

Taká zvláštna štvorkolka
Mnohé z toho, čo ponúka nový Legend, už automobilový priemysel pozná, ale nad mechanizmom pohonu všetkých štyroch kolies sme stále nechápavo krútili hlavou. Zložitý mechanizmus bez zadného centrálneho diferenciálu ale s dvomi elektromagnetickými spojkami je unikát. Systém SH – AWD (Super Handlig All-Wheel Drive) dokáže variabilne rozdeliť hnací moment medzi prednú a zadnú nápravu, ale tiež cielene presunúť viac krútiaceho momentu na jedno zo zadných kolies. Kým bežný pohon všetkých kolies dokáže pretáčajúce sa koleso pribrzdiť a tak čiastočne pripojiť iné koleso, SH – AWD vie bez pribrzdenia pridať hnací moment na druhom kolese. Zložitý proces sa využíva pre presné zatočenie a stabilitu auta v zákrute. Aby sa ťažká limuzína nehrnula prednou časťou von zo zákruty, zadné koleso na vonkajšom okraji s najlepším prítlakom k ceste prenesie až 70 % výkonu. Pomáha tak autu držať zvolenú stopu.

Budíček za volantom
Ďalšou výraznou novinkou pod kapotou Hondy je systém CMBS (Collision Mitigation Brake system) schopný brzdiť pred prekážkou aj vtedy, ak vodič nereaguje. Radar zabudovaný v čelnej maske monitoruje priestor pred autom a slúži aj aktívnemu tempomatu. Ak je na tempomate nastavená rýchlosť a Honda Legend dobieha pomalšie auto, tempomat zníži rýchlosť, aby bol zachovaný bezpečný odstup. Keď sa priestor uvoľní, tempomat zrýchli na pôvodnú rýchlosť. CMBS však monitoruje priestor pred autom a akonáhle zistí kritickú vzdialenosť pred prekážkou, upozorní vodiča zvukom aj blikaním kontrolky. Ak ten nereaguje a prekážka sa blíži, bezpečnostný pás sa striedavo priťahuje, aby „zobudil“ vodiča a auto začína mierne spomaľovať. Keď je zrážka neodvratná, systém začne prudko brzdiť pritiahne bezpečnostné pásy a pripraví sa na explóziu airbagov. Hlavný prínos ? Zabránenie kolíziám a prípadné zmiernenie ich následkov.

Namiesto kapoty, záchranná plachta
Viac než klimatizácia reagujúca na momentálnu polohu slnka nás zaujala aktívna kapota schopná ochrániť chodcov pri strete s autom. V nárazníku sú tri senzory, ktoré vyhodnotia, či ide o náraz do nôh chodca. V priebehu pár milisekúnd explodujú pyrotechnické závesy kapoty a tá sa zdvihne o 10 cm. Kapota tak potom pôsobí ako plechová trampolína, pretože sa môže prehnúť a stlmiť náraz. Bežná kapota je tesne nad tvrdým motorom a tak neposkytuje žiadnu ochranu.


Prvé dojmy

vzhľad pekný ale japonský
interiér kvalitne spracovaný, priestranný
motor výkonný a tichý, iba 5-stupňový automat
jazdné vlastnosti výborné, zvlášť v zákrutách
technika špičková
výbava skutočne dlhý zoznam
celkový dojem starší a bohatí milovníci techniky si prídu na svoje


Honda Legend – základné charakteristiky
Cena modelu od 1 999 000 Sk
Motor 3,5 V6
Výkon motora 217/295 kW/k
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,3 s
Objem batožinového priestoru 452 l
Spotreba podľa výrobcu 11,9 l/100 km
Bezpečnosť 6 x airbag, aktívna kapota, CMBS – predkolízny systém, ABS , VSA

Legenda sa vracia. Teraz má pohon všetkých kolies, aktívnu kapotu, množstvo novej techniky, silný šesťvalec ale iba päťstupňovú automatickú prevodovku.

V tomto momente sa na pravé zadné koleso presúva sila motora a ťažké vozidlo efektívnejšie zatáča do zákruty, akoby malo o tretinu menšiu hmotnosť.






Bez toho, aby vodič niečo urobil , je rýchlosť v momente nárazu znížená o 60 %. Znižujú sa tak následky nehôd spôsobených nepozornosťou.

Pohon všetkých kolies SH AWD má za úlohu efektívne preniesť silu na cestu a korigovať požadovaný smer ešte pred zásahom stabilizačného systému VSA.



Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 554
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 725
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 464
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 403
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 874
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 925
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 451
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 444
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 265
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 128
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Honda Civic, CR-V, Accord, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Honda
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Rozprávky SME

Najmúdrejšia sestra (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky SME | podcast
Testovanie v Dolnom Kubíne.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N