Škoda na Slovensku hrá a zrejme aj bude hrať prvé husle, preto každý jej model vzbudí nevídanú pozornosť. Úprimne povedané, nový Roomster prišiel v hodine dvanástej, pretože v ponuke českej automobilky chýbal ako soľ a konkurencia začala byť nemilosrdná.
Stavebnica ?
Roomster poriadne rozčeril hladinu medzi motoristami a dokonca zmobilizoval skupinu ľudí, ktorá je z princípu proti všetkému, čo česká automobilka vymyslí a vyrobí. Dokonca Roomster dostal prívlastok „zlepenec“. Pravdou je, že ide prvé auto značky Škoda vytvorené zo štúdie a poskladané modulárnym systémom, teda pospájaním jednotlivých modulov už existujúcich vozidiel Fabia a Octavia. Moduly sú však veľmi dobre zladené do jedného celku a snáď každému je jasné, že za dané peniaze by sa nedalo urobiť všetko kompletne nové. Samozrejme karoséria kráča svojou vlastnou cestou, čím otvára novú cestu dizajnu. V priebehu testu sme nepocítili výrazné negatíva modulárneho systému, dokonca si myslíme, že pri návrhu karosérie mala automobilka voľnejšie ruky než pri spoločnom využívaní kompletných podvozkov.
Rázvor, priestor, Roomster
Použitím modifikovanej prednej nápravy z Fabie a zadnej z Octavie bolo možné natiahnuť vzdialenosť medzi prednou a zadnou nápravou na 261,7 cm (o 4 cm viac ako Octavia II) a vytvoriť veľký vnútorný priestor. Základnou devízou karosérie je výška, s ktorou mali dizajnéri nemalé starosti. Nás však zaujal dobre zvládnutý interiér s novou palubnou doskou, dobre prístupnými sedadlami, kvalitným vypracovaním a veľkým počtom odkladacích priestorov. Do boxov vo dverách sa vmestí stredná plastová fľaša, pred spolujazdcom sú dokonca dve otváracie skrinky menších rozmerov a pod stredovou konzolou dobre využiteľné miesto na drobnosti. Ovládanie príplatkovej a elektronicky riadenej klimatizácia na vrchu strednej konzoly si zaslúži uznanie. Autorádio „Dance“ má tiež prehľadné ovládanie a prekvapujúco aj slušný zvuk. Vzhľadom na vysoké prahy Roomster ponúka pohodlné nastupovanie a manipuláciu so sedadlami. Vážnu výhradu máme k pozdĺžnemu nastavovaniu predných sedadiel. Páka výrazne zasahuje do oblasti nôh. Vodič má z vysokej karosérie výborný výhľad dozadu, dopredu a dokonca aj šikmo dopredu. Oveľa horší je výhľad do boku cez umelo rozšírený stredný stĺpik. Do luxusnej verzie komfort sa oplatí zainvestovať v prípade, že bude Roomster slúžiť na dlhé cesty. Svoje základné praktické danosti totiž ponúkne aj v základnej verzii.
Náklaďák
Pohľad cez kufor otvára ďalšiu dimenziu auta, vyvinutého pre praktický život vo viacerých oblastiach. Základný objem sa pri posúvateľných sedadlách pohybuje od 450 do 530 l. V zálohe je ešte vysoká strecha a priestor nad zadným plató. Postupným sklápaním a vyberaním samostatných troch zadných sedadiel vznikne nákladný priestor až 1555 l resp. 1700 l. Manipulácia so sedadlami sa radí k lepším v triede, nakoľko aj opätovné nakladanie sedadiel je po fyzickej stránke prijateľné. K ideálu nám chýbalo zasúvanie sedadiel do podlahy, zároveň to ponúkame ako inšpiráciu do ďalších rokov. Tiež by sme si vedeli predstaviť nakladaciu hranu v jednej rovine s dnom kufra a nie tak ako to je teraz.
Roomster - jazda
Motor 1,9 TDI s výkonom 77 kW a technológiou čerpadlo tryska netreba zvlášť predstavovať, pretože aj pod kapotou Škody Roomster je úsporný , hlučný a ochotný ťahať od 1800 otáčok. Napriek chýbajúcemu šiestemu prevodovému stupňu sme v teste dosiahli spotrebu 6,2 l/100 km. Napokon hluk motora vynikol vďaka slušnej aerodynamike a nízkemu súčiniteľu odporu vzduchu (Cx 0,33). Motor by zrejme utiahol viac, než deklarované užitočné zaťaženie 515 kg. Jazdné vlastnosti a držanie stopy v zákrutách predčilo očakávania, Roomster si poradí aj s vyššou rýchlosťou a podvozok neprivedie do úzkych ani vyššia karoséria. Zásluhu na tom má veľký rázvor náprav, nízko položené ťažisko rozhodujúcich komponentov a široká zadná náprava. Obavy z prenášania hluku od cesty do karosérie tvaru ozvučnice boli neopodstatnené. Disciplínu s názvom dynamika českí konštruktéri zvládli. Menej úspešní boli dizajnéri.
Harakiri
Vzhľad sme si zámerne nechali na koniec, pretože na praktické rodinné auto sa treba zboku pozerať dosť dlho, aby sa tvary začali páčiť. Je to vec vkusu, z praktického hľadiska si mohli odpustiť najmä ostrý roh na predných dverách, ktorý po otvorení ohrozuje oblasť tváre. Náročnú úlohu, vytvoriť auto, ktoré doposiaľ vo výrobnom programe nebolo, zvládla Škoda veľmi dobre a napokon si zato nechá aj zaplatiť. Nič však nebráni tomu, aby sa Roomster stal dravcom vo svojom segmente.
Kamarát do dažďa
Roomster bude v spomienkach auto spojené s dažďom, pretože počas testu sme kvapiek na čelnom skle užili viac ako dosť. Aspoň, že testovací model mal dažďový senzor stieračov. Jediný problém bol však s fotením a točením videa. Napokon počasie sa zlepšilo až v posledný večer testu, kedy sme za súmraku fotili a točili video pomocou fotoaparátu. Aj keď pri nižšej kvalite ale aspoň čiastočne sme tak chceli podchytiť podstatu auta s veľkým priestorom , variabilným interiérom a dobrým podvozkom. Tu je krátky zostrih
Naše hodnotenie
vzhľad | treba si zvyknúť, pekné auto spredu a zozadu, zboku prinajmenšom zvláštne |
interiér | priestranný, praktický, prehľadný a ergonomický prístrojový panel, ideálne rodinné auto svojej kategórie |
motor | úsporný, primerane výkonný, drsný a hlasitý prejav |
jazdné vlastnosti | napriek vysokej karosérii stabilita v zákrutách, dobré pohltenie kmitov karosérie, výborné brzdy |
technika | koncernové komponenty, dobre zladené |
úžitok | veľký kufor, posúvateľné a vyberateľné zadné sedadlá, množstvo odkladacích priestorov |
celkový dojem | na vzhľad si treba zvyknúť, inak celkom vyvážené a praktické rodinné auto |
Škoda Roomster 1,9 TDI Comfort
Cena modelu od | 399 990,- Sk |
Cena modelu Roomster 1,9 TDI od | 609 990,- Sk |
Cena testovanej verzie Comfort | 659 990,- Sk |
Motor | 1,9 TDI PD |
Výkon motora | 77 / 105 kW/k |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,5 s |
Objem batožinového priestoru | 450 - 530 l |
Spotreba podľa výrobcu | 5,5 l/100 km |
Spotreba v teste | 6,2 l/100 km |
Bezpečnosť modelu | 4 airbagy, ABS, ESP |
Škoda Roomster 1,9 TDI Comfort a konkurencia
Vozidlo | Motor | Verzia | Cena (Sk) | Výkon (kW/K) | Spotreba (l/100 km) | Kufor (l) |
Škoda Roomster | 1,9 TDI | Comfort | 659 990,- | 77 / 105 | 5,5 | 450-530 |
Opel Meriva | 1,7 CDTI | Cosmo | 705 500,- | 74 / 100 | 5,3 | 360 |
Nissan Note | 1,5 dCi | Tekna | 648 900,- | 63 / 86 | 5,1 | 280 - 437 |
Ford Fusion | 1,6 TDCi | Plus | 609 000,- | 66 / 90 | 4,5 | 337 |
Stabilita na ceste patrí k silným stránkam rodinného auta.
Kvalitné spracovanie, dobrá ergonómia a množstvo odkladacích priestorov.
Vyskúšali sme všetko, aj prepravu nadrozmerných nákladov. Vysoká strecha má svoje výhody. Pre tieto prípady treba nechať dve sedadlá doma.
Nakladacia hrana by mala byť v jednej rovine s dnom kufra.
Nohe vodiča citeľne prekáža páka na pozdĺžne posúvanie sedadla. Dlháňom to nevadí, nízke postavy budú infarktovať.
Ostrý roh dverí je súčasťou nového dizajnu, z praktickej stránky nie príliš vydarený detail.
Posuvné a vyberateľné sedadlá. Živnostníci a otcovia rodín ich určite ocenia. Manipulácia s nimi je v celku príjemná.
Po vybratí zadných sedadiel von z auta vznikne celkom slušný nákladný priestor objemu 1,7 m3. Sedadlá treba z auta fyzicky vybrať ale manipulácia nie je nijako zvlášť obtiažna.
Stupnice tachometra a otáčkomera neohúria ani nepobúria. V podstate sú prehľadné a v súlade s momentálnou vlnou dizajnu v Škodovke. Ovládaniu autorédia Dance a automatickej klimatizácie iba ťažko niečo vytknúť. Za takto navrhnutú strednú konzolu sa nebude musieť hanbiť ani nová Fabia.
Materiáloví inžinieri sa snažia. Plasty sú omnoho príjemnejšie ako v súčasnej Fabii. Rad praktických výhod dopĺňajú dve skrinky pred spolujazdcom. Ich objem nie je veľký ale sú dobre využiteľné.
Testovacia verzia mala tempomat s ovládaním v páčke smerových svetiel. Palubný počítač sa zasa ovláda na druhej páčke, podobne ako u iných modelov koncernu VW.
Technické údaje
Motor | ||
Typ | naftový štvorvalec | |
Uloženie | priečne | |
Zdvihový objem | 1896 | cm3 |
Výkon | 77/105 | kw/k |
Pri otáčkach | 4000 | ot./min. |
Krútiaci moment | 240 | Nm |
Pri otáčkach | 1800 | ot./min. |
Kilogramový výkon | 12,2 | kg/k |
Litrový výkon | 57,3 | k/l |
Emisná norma | EURO IV | |
Karoséria | ||
Typ | dvojpriestorová | |
Počet dverí | 5 | |
Odpor vzduchu Cx | 0,33 | |
Prevodovka | ||
Typ | Manuálna | |
Počet stupňov | 5 | |
Poháňané kolesá | predné | |
Podvozok | ||
Predná náprava | McPherson, spodné trojuhol. ramená | |
Zadná náprava | kľuková s vlečenými ramenami | |
Svetlosť podvozka | 140 | mm |
Priemer otočenia | 10,5 | m |
Brzdy vpredu | kotúčové s vnútorným chladením | |
Brzdy vzadu | bubnové | |
Rozmery, hmotnosti, objemy | ![]() | |
Rázvor náprav | 2617 | mm |
Dĺžka | 4205 | mm |
Širka | 1684 | mm |
Výška | 1607 | mm |
Pohotovostná hmot. | 1255 | kg |
Užitočná hmotnosť | 515 | kg |
Batožinový priestor | 450-530/1555 | l |
Objem pal. nádrže | 55 | l |
Prevádzkové hodnoty | ||
Zrýchlenie | 11,5 | s |
Maximálna rýchlosť | 182 | km/h |
Spotreba | ||
mesto | 6,7 | l/100 km |
mimo mesto | 4,7 | l/100 km |
kombinácia | 5,5 | l/100 km |
v teste | 6,2 | l/100 km |