Škoda na Slovensku hrá a zrejme aj bude hrať prvé husle, preto každý jej model vzbudí nevídanú pozornosť. Úprimne povedané, nový Roomster prišiel v hodine dvanástej, pretože v ponuke českej automobilky chýbal ako soľ a konkurencia začala byť nemilosrdná.
Stavebnica ?
Roomster poriadne rozčeril hladinu medzi motoristami a dokonca zmobilizoval skupinu ľudí, ktorá je z princípu proti všetkému, čo česká automobilka vymyslí a vyrobí. Dokonca Roomster dostal prívlastok „zlepenec“. Pravdou je, že ide prvé auto značky Škoda vytvorené zo štúdie a poskladané modulárnym systémom, teda pospájaním jednotlivých modulov už existujúcich vozidiel Fabia a Octavia. Moduly sú však veľmi dobre zladené do jedného celku a snáď každému je jasné, že za dané peniaze by sa nedalo urobiť všetko kompletne nové. Samozrejme karoséria kráča svojou vlastnou cestou, čím otvára novú cestu dizajnu. V priebehu testu sme nepocítili výrazné negatíva modulárneho systému, dokonca si myslíme, že pri návrhu karosérie mala automobilka voľnejšie ruky než pri spoločnom využívaní kompletných podvozkov.
Rázvor, priestor, Roomster
Použitím modifikovanej prednej nápravy z Fabie a zadnej z Octavie bolo možné natiahnuť vzdialenosť medzi prednou a zadnou nápravou na 261,7 cm (o 4 cm viac ako Octavia II) a vytvoriť veľký vnútorný priestor. Základnou devízou karosérie je výška, s ktorou mali dizajnéri nemalé starosti. Nás však zaujal dobre zvládnutý interiér s novou palubnou doskou, dobre prístupnými sedadlami, kvalitným vypracovaním a veľkým počtom odkladacích priestorov. Do boxov vo dverách sa vmestí stredná plastová fľaša, pred spolujazdcom sú dokonca dve otváracie skrinky menších rozmerov a pod stredovou konzolou dobre využiteľné miesto na drobnosti. Ovládanie príplatkovej a elektronicky riadenej klimatizácia na vrchu strednej konzoly si zaslúži uznanie. Autorádio „Dance“ má tiež prehľadné ovládanie a prekvapujúco aj slušný zvuk. Vzhľadom na vysoké prahy Roomster ponúka pohodlné nastupovanie a manipuláciu so sedadlami. Vážnu výhradu máme k pozdĺžnemu nastavovaniu predných sedadiel. Páka výrazne zasahuje do oblasti nôh. Vodič má z vysokej karosérie výborný výhľad dozadu, dopredu a dokonca aj šikmo dopredu. Oveľa horší je výhľad do boku cez umelo rozšírený stredný stĺpik. Do luxusnej verzie komfort sa oplatí zainvestovať v prípade, že bude Roomster slúžiť na dlhé cesty. Svoje základné praktické danosti totiž ponúkne aj v základnej verzii.
Náklaďák
Pohľad cez kufor otvára ďalšiu dimenziu auta, vyvinutého pre praktický život vo viacerých oblastiach. Základný objem sa pri posúvateľných sedadlách pohybuje od 450 do 530 l. V zálohe je ešte vysoká strecha a priestor nad zadným plató. Postupným sklápaním a vyberaním samostatných troch zadných sedadiel vznikne nákladný priestor až 1555 l resp. 1700 l. Manipulácia so sedadlami sa radí k lepším v triede, nakoľko aj opätovné nakladanie sedadiel je po fyzickej stránke prijateľné. K ideálu nám chýbalo zasúvanie sedadiel do podlahy, zároveň to ponúkame ako inšpiráciu do ďalších rokov. Tiež by sme si vedeli predstaviť nakladaciu hranu v jednej rovine s dnom kufra a nie tak ako to je teraz.
Roomster - jazda
Motor 1,9 TDI s výkonom 77 kW a technológiou čerpadlo tryska netreba zvlášť predstavovať, pretože aj pod kapotou Škody Roomster je úsporný , hlučný a ochotný ťahať od 1800 otáčok. Napriek chýbajúcemu šiestemu prevodovému stupňu sme v teste dosiahli spotrebu 6,2 l/100 km. Napokon hluk motora vynikol vďaka slušnej aerodynamike a nízkemu súčiniteľu odporu vzduchu (Cx 0,33). Motor by zrejme utiahol viac, než deklarované užitočné zaťaženie 515 kg. Jazdné vlastnosti a držanie stopy v zákrutách predčilo očakávania, Roomster si poradí aj s vyššou rýchlosťou a podvozok neprivedie do úzkych ani vyššia karoséria. Zásluhu na tom má veľký rázvor náprav, nízko položené ťažisko rozhodujúcich komponentov a široká zadná náprava. Obavy z prenášania hluku od cesty do karosérie tvaru ozvučnice boli neopodstatnené. Disciplínu s názvom dynamika českí konštruktéri zvládli. Menej úspešní boli dizajnéri.
Harakiri
Vzhľad sme si zámerne nechali na koniec, pretože na praktické rodinné auto sa treba zboku pozerať dosť dlho, aby sa tvary začali páčiť. Je to vec vkusu, z praktického hľadiska si mohli odpustiť najmä ostrý roh na predných dverách, ktorý po otvorení ohrozuje oblasť tváre. Náročnú úlohu, vytvoriť auto, ktoré doposiaľ vo výrobnom programe nebolo, zvládla Škoda veľmi dobre a napokon si zato nechá aj zaplatiť. Nič však nebráni tomu, aby sa Roomster stal dravcom vo svojom segmente.
Kamarát do dažďa
Roomster bude v spomienkach auto spojené s dažďom, pretože počas testu sme kvapiek na čelnom skle užili viac ako dosť. Aspoň, že testovací model mal dažďový senzor stieračov. Jediný problém bol však s fotením a točením videa. Napokon počasie sa zlepšilo až v posledný večer testu, kedy sme za súmraku fotili a točili video pomocou fotoaparátu. Aj keď pri nižšej kvalite ale aspoň čiastočne sme tak chceli podchytiť podstatu auta s veľkým priestorom , variabilným interiérom a dobrým podvozkom. Tu je krátky zostrih
Naše hodnotenie
vzhľad treba si zvyknúť, pekné auto spredu a zozadu, zboku prinajmenšom zvláštne
interiér priestranný, praktický, prehľadný a ergonomický prístrojový panel, ideálne rodinné auto svojej kategórie
motor úsporný, primerane výkonný, drsný a hlasitý prejav
jazdné vlastnosti napriek vysokej karosérii stabilita v zákrutách, dobré pohltenie kmitov karosérie, výborné brzdy
technika koncernové komponenty, dobre zladené
úžitok veľký kufor, posúvateľné a vyberateľné zadné sedadlá, množstvo odkladacích priestorov
celkový dojem na vzhľad si treba zvyknúť, inak celkom vyvážené a praktické rodinné auto
Škoda Roomster 1,9 TDI Comfort
Cena modelu od 399 990,- Sk
Cena modelu Roomster 1,9 TDI od 609 990,- Sk
Cena testovanej verzie Comfort 659 990,- Sk
Motor 1,9 TDI PD
Výkon motora 77 / 105 kW/k
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,5 s
Objem batožinového priestoru 450 - 530 l
Spotreba podľa výrobcu 5,5 l/100 km
Spotreba v teste 6,2 l/100 km
Bezpečnosť modelu 4 airbagy, ABS, ESP
Škoda Roomster 1,9 TDI Comfort a konkurencia
Vozidlo Motor Verzia Cena (Sk) Výkon (kW/K) Spotreba (l/100 km) Kufor (l)
Škoda Roomster 1,9 TDI Comfort 659 990,- 77 / 105 5,5 450-530
Opel Meriva 1,7 CDTI Cosmo 705 500,- 74 / 100 5,3 360
Nissan Note 1,5 dCi Tekna 648 900,- 63 / 86 5,1 280 - 437
Ford Fusion 1,6 TDCi Plus 609 000,- 66 / 90 4,5 337
Škoda ukázala svetu ako vie narábať s priestorom a nie náhodou dala novému modelu meno Roomster. Dizajn je však príliš extravagantný a rozbitý.
Stabilita na ceste patrí k silným stránkam rodinného auta.
Kvalitné spracovanie, dobrá ergonómia a množstvo odkladacích priestorov.
Vyskúšali sme všetko, aj prepravu nadrozmerných nákladov. Vysoká strecha má svoje výhody. Pre tieto prípady treba nechať dve sedadlá doma.
Nakladacia hrana by mala byť v jednej rovine s dnom kufra.
Nohe vodiča citeľne prekáža páka na pozdĺžne posúvanie sedadla. Dlháňom to nevadí, nízke postavy budú infarktovať.
Ostrý roh dverí je súčasťou nového dizajnu, z praktickej stránky nie príliš vydarený detail.
Posuvné a vyberateľné sedadlá. Živnostníci a otcovia rodín ich určite ocenia. Manipulácia s nimi je v celku príjemná.
Po vybratí zadných sedadiel von z auta vznikne celkom slušný nákladný priestor objemu 1,7 m3. Sedadlá treba z auta fyzicky vybrať ale manipulácia nie je nijako zvlášť obtiažna.
Stupnice tachometra a otáčkomera neohúria ani nepobúria. V podstate sú prehľadné a v súlade s momentálnou vlnou dizajnu v Škodovke. Ovládaniu autorédia Dance a automatickej klimatizácie iba ťažko niečo vytknúť. Za takto navrhnutú strednú konzolu sa nebude musieť hanbiť ani nová Fabia.
Materiáloví inžinieri sa snažia. Plasty sú omnoho príjemnejšie ako v súčasnej Fabii. Rad praktických výhod dopĺňajú dve skrinky pred spolujazdcom. Ich objem nie je veľký ale sú dobre využiteľné.
Testovacia verzia mala tempomat s ovládaním v páčke smerových svetiel. Palubný počítač sa zasa ovláda na druhej páčke, podobne ako u iných modelov koncernu VW.
Technické údaje
Motor
Typ naftový štvorvalec
Uloženie priečne
Zdvihový objem 1896 cm3
Výkon 77/105 kw/k
Pri otáčkach 4000 ot./min.
Krútiaci moment 240 Nm
Pri otáčkach 1800 ot./min.
Kilogramový výkon 12,2 kg/k
Litrový výkon 57,3 k/l
Emisná norma EURO IV
Karoséria
Typ dvojpriestorová
Počet dverí 5
Odpor vzduchu Cx 0,33
Prevodovka
Typ Manuálna
Počet stupňov 5
Poháňané kolesá predné
Podvozok
Predná náprava McPherson, spodné trojuhol. ramená
Zadná náprava kľuková s vlečenými ramenami
Svetlosť podvozka 140 mm
Priemer otočenia 10,5 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu bubnové
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2617 mm
Dĺžka 4205 mm
Širka 1684 mm
Výška 1607 mm
Pohotovostná hmot. 1255 kg
Užitočná hmotnosť 515 kg
Batožinový priestor 450-530/1555 l
Objem pal. nádrže 55 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 11,5 s
Maximálna rýchlosť 182 km/h
Spotreba
mesto 6,7 l/100 km
mimo mesto 4,7 l/100 km
kombinácia 5,5 l/100 km
v teste 6,2 l/100 km