SME

Škoda Roomster – vydarená skladačka

Škoda na Slovensku hrá a zrejme aj bude hrať prvé husle, preto každý jej model vzbudí nevídanú pozornosť. Úprimne povedané, nový Roomster prišiel v hodine dvanástej, pretože v ponuke českej automobilky chýbal ako soľ a konkurencia začala byť nemilosrdná.

Škoda na Slovensku hrá a zrejme aj bude hrať prvé husle, preto každý jej model vzbudí nevídanú pozornosť. Úprimne povedané, nový Roomster prišiel v hodine dvanástej, pretože v ponuke českej automobilky chýbal ako soľ a konkurencia začala byť nemilosrdná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stavebnica ?

Roomster poriadne rozčeril hladinu medzi motoristami a dokonca zmobilizoval skupinu ľudí, ktorá je z princípu proti všetkému, čo česká automobilka vymyslí a vyrobí. Dokonca Roomster dostal prívlastok „zlepenec“. Pravdou je, že ide prvé auto značky Škoda vytvorené zo štúdie a poskladané modulárnym systémom, teda pospájaním jednotlivých modulov už existujúcich vozidiel Fabia a Octavia. Moduly sú však veľmi dobre zladené do jedného celku a snáď každému je jasné, že za dané peniaze by sa nedalo urobiť všetko kompletne nové. Samozrejme karoséria kráča svojou vlastnou cestou, čím otvára novú cestu dizajnu. V priebehu testu sme nepocítili výrazné negatíva modulárneho systému, dokonca si myslíme, že pri návrhu karosérie mala automobilka voľnejšie ruky než pri spoločnom využívaní kompletných podvozkov.

SkryťVypnúť reklamu

Rázvor, priestor, Roomster

Použitím modifikovanej prednej nápravy z Fabie a zadnej z Octavie bolo možné natiahnuť vzdialenosť medzi prednou a zadnou nápravou na 261,7 cm (o 4 cm viac ako Octavia II) a vytvoriť veľký vnútorný priestor. Základnou devízou karosérie je výška, s ktorou mali dizajnéri nemalé starosti. Nás však zaujal dobre zvládnutý interiér s novou palubnou doskou, dobre prístupnými sedadlami, kvalitným vypracovaním a veľkým počtom odkladacích priestorov. Do boxov vo dverách sa vmestí stredná plastová fľaša, pred spolujazdcom sú dokonca dve otváracie skrinky menších rozmerov a pod stredovou konzolou dobre využiteľné miesto na drobnosti. Ovládanie príplatkovej a elektronicky riadenej klimatizácia na vrchu strednej konzoly si zaslúži uznanie. Autorádio „Dance“ má tiež prehľadné ovládanie a prekvapujúco aj slušný zvuk. Vzhľadom na vysoké prahy Roomster ponúka pohodlné nastupovanie a manipuláciu so sedadlami. Vážnu výhradu máme k pozdĺžnemu nastavovaniu predných sedadiel. Páka výrazne zasahuje do oblasti nôh. Vodič má z vysokej karosérie výborný výhľad dozadu, dopredu a dokonca aj šikmo dopredu. Oveľa horší je výhľad do boku cez umelo rozšírený stredný stĺpik. Do luxusnej verzie komfort sa oplatí zainvestovať v prípade, že bude Roomster slúžiť na dlhé cesty. Svoje základné praktické danosti totiž ponúkne aj v základnej verzii.

SkryťVypnúť reklamu

Náklaďák

Pohľad cez kufor otvára ďalšiu dimenziu auta, vyvinutého pre praktický život vo viacerých oblastiach. Základný objem sa pri posúvateľných sedadlách pohybuje od 450 do 530 l. V zálohe je ešte vysoká strecha a priestor nad zadným plató. Postupným sklápaním a vyberaním samostatných troch zadných sedadiel vznikne nákladný priestor až 1555 l resp. 1700 l. Manipulácia so sedadlami sa radí k lepším v triede, nakoľko aj opätovné nakladanie sedadiel je po fyzickej stránke prijateľné. K ideálu nám chýbalo zasúvanie sedadiel do podlahy, zároveň to ponúkame ako inšpiráciu do ďalších rokov. Tiež by sme si vedeli predstaviť nakladaciu hranu v jednej rovine s dnom kufra a nie tak ako to je teraz.

Roomster - jazda

Motor 1,9 TDI s výkonom 77 kW a technológiou čerpadlo tryska netreba zvlášť predstavovať, pretože aj pod kapotou Škody Roomster je úsporný , hlučný a ochotný ťahať od 1800 otáčok. Napriek chýbajúcemu šiestemu prevodovému stupňu sme v teste dosiahli spotrebu 6,2 l/100 km. Napokon hluk motora vynikol vďaka slušnej aerodynamike a nízkemu súčiniteľu odporu vzduchu (Cx 0,33). Motor by zrejme utiahol viac, než deklarované užitočné zaťaženie 515 kg. Jazdné vlastnosti a držanie stopy v zákrutách predčilo očakávania, Roomster si poradí aj s vyššou rýchlosťou a podvozok neprivedie do úzkych ani vyššia karoséria. Zásluhu na tom má veľký rázvor náprav, nízko položené ťažisko rozhodujúcich komponentov a široká zadná náprava. Obavy z prenášania hluku od cesty do karosérie tvaru ozvučnice boli neopodstatnené. Disciplínu s názvom dynamika českí konštruktéri zvládli. Menej úspešní boli dizajnéri.

SkryťVypnúť reklamu

Harakiri

Vzhľad sme si zámerne nechali na koniec, pretože na praktické rodinné auto sa treba zboku pozerať dosť dlho, aby sa tvary začali páčiť. Je to vec vkusu, z praktického hľadiska si mohli odpustiť najmä ostrý roh na predných dverách, ktorý po otvorení ohrozuje oblasť tváre. Náročnú úlohu, vytvoriť auto, ktoré doposiaľ vo výrobnom programe nebolo, zvládla Škoda veľmi dobre a napokon si zato nechá aj zaplatiť. Nič však nebráni tomu, aby sa Roomster stal dravcom vo svojom segmente.

Kamarát do dažďa

Roomster bude v spomienkach auto spojené s dažďom, pretože počas testu sme kvapiek na čelnom skle užili viac ako dosť. Aspoň, že testovací model mal dažďový senzor stieračov. Jediný problém bol však s fotením a točením videa. Napokon počasie sa zlepšilo až v posledný večer testu, kedy sme za súmraku fotili a točili video pomocou fotoaparátu. Aj keď pri nižšej kvalite ale aspoň čiastočne sme tak chceli podchytiť podstatu auta s veľkým priestorom , variabilným interiérom a dobrým podvozkom. Tu je krátky zostrih

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Naše hodnotenie

vzhľad treba si zvyknúť, pekné auto spredu a zozadu, zboku prinajmenšom zvláštne

interiér priestranný, praktický, prehľadný a ergonomický prístrojový panel, ideálne rodinné auto svojej kategórie

motor úsporný, primerane výkonný, drsný a hlasitý prejav

jazdné vlastnosti napriek vysokej karosérii stabilita v zákrutách, dobré pohltenie kmitov karosérie, výborné brzdy

technika koncernové komponenty, dobre zladené

úžitok veľký kufor, posúvateľné a vyberateľné zadné sedadlá, množstvo odkladacích priestorov

celkový dojem na vzhľad si treba zvyknúť, inak celkom vyvážené a praktické rodinné auto

Škoda Roomster 1,9 TDI Comfort

Cena modelu od 399 990,- Sk

Cena modelu Roomster 1,9 TDI od 609 990,- Sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cena testovanej verzie Comfort 659 990,- Sk

Motor 1,9 TDI PD

Výkon motora 77 / 105 kW/k

Zrýchlenie 0-100 km/h 11,5 s

Objem batožinového priestoru 450 - 530 l

Spotreba podľa výrobcu 5,5 l/100 km

Spotreba v teste 6,2 l/100 km

Bezpečnosť modelu 4 airbagy, ABS, ESP

Škoda Roomster 1,9 TDI Comfort a konkurencia

Vozidlo Motor Verzia Cena (Sk) Výkon (kW/K) Spotreba (l/100 km) Kufor (l)

Škoda Roomster 1,9 TDI Comfort 659 990,- 77 / 105 5,5 450-530

Opel Meriva 1,7 CDTI Cosmo 705 500,- 74 / 100 5,3 360

Nissan Note 1,5 dCi Tekna 648 900,- 63 / 86 5,1 280 - 437

Ford Fusion 1,6 TDCi Plus 609 000,- 66 / 90 4,5 337

Škoda ukázala svetu ako vie narábať s priestorom a nie náhodou dala novému modelu meno Roomster. Dizajn je však príliš extravagantný a rozbitý.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stabilita na ceste patrí k silným stránkam rodinného auta.

 Kvalitné spracovanie, dobrá ergonómia a množstvo odkladacích priestorov.

Vyskúšali sme všetko, aj prepravu nadrozmerných nákladov. Vysoká strecha má svoje výhody. Pre tieto prípady treba nechať dve sedadlá doma.

 Nakladacia hrana by mala byť v jednej rovine s dnom kufra.

Nohe vodiča citeľne prekáža páka na pozdĺžne posúvanie sedadla. Dlháňom to nevadí, nízke postavy budú infarktovať.

Ostrý roh dverí je súčasťou nového dizajnu, z praktickej stránky nie príliš vydarený detail.

Posuvné a vyberateľné sedadlá. Živnostníci a otcovia rodín ich určite ocenia. Manipulácia s nimi je v celku príjemná.

Po vybratí zadných sedadiel von z auta vznikne celkom slušný nákladný priestor objemu 1,7 m3. Sedadlá treba z auta fyzicky vybrať ale manipulácia nie je nijako zvlášť obtiažna.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stupnice tachometra a otáčkomera neohúria ani nepobúria. V podstate sú prehľadné a v súlade s momentálnou vlnou dizajnu v Škodovke. Ovládaniu autorédia Dance a automatickej klimatizácie iba ťažko niečo vytknúť. Za takto navrhnutú strednú konzolu sa nebude musieť hanbiť ani nová Fabia.

Materiáloví inžinieri sa snažia. Plasty sú omnoho príjemnejšie ako v súčasnej Fabii. Rad praktických výhod dopĺňajú dve skrinky pred spolujazdcom. Ich objem nie je veľký ale sú dobre využiteľné.

Testovacia verzia mala tempomat s ovládaním v páčke smerových svetiel. Palubný počítač sa zasa ovláda na druhej páčke, podobne ako u iných modelov koncernu VW.

Technické údaje

Motor

Typ naftový štvorvalec

Uloženie priečne

Zdvihový objem 1896 cm3

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výkon 77/105 kw/k

Pri otáčkach 4000 ot./min.

Krútiaci moment 240 Nm

Pri otáčkach 1800 ot./min.

Kilogramový výkon 12,2 kg/k

Litrový výkon 57,3 k/l

Emisná norma EURO IV

Karoséria

Typ dvojpriestorová

Počet dverí 5

Odpor vzduchu Cx 0,33

Prevodovka

Typ Manuálna

Počet stupňov 5

Poháňané kolesá predné

Podvozok

Predná náprava McPherson, spodné trojuhol. ramená

Zadná náprava kľuková s vlečenými ramenami

Svetlosť podvozka 140 mm

Priemer otočenia 10,5 m

Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením

Brzdy vzadu bubnové

Rozmery, hmotnosti, objemy

Rázvor náprav 2617 mm

Dĺžka 4205 mm

Širka 1684 mm

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výška 1607 mm

Pohotovostná hmot. 1255 kg

Užitočná hmotnosť 515 kg

Batožinový priestor 450-530/1555 l

Objem pal. nádrže 55 l

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 11,5 s

Maximálna rýchlosť 182 km/h

Spotreba

mesto 6,7 l/100 km

mimo mesto 4,7 l/100 km

kombinácia 5,5 l/100 km

v teste 6,2 l/100 km

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 998
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 920
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 602
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 460
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 723
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 378
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 259
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 689
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


15
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 6
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


2
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


10
reklama
SkryťZatvoriť reklamu