Najväčšou motoršportovou udalosťou v tomto roku bol tridsiaty ročník Veľkej Ceny Slovenska pretekov automobilov na improvizovanom okruhu letiska v Piešťanoch. Všetky úvahy a plány o stavbe pretekárskeho okruhu , ktorý by slúžil motoristickej verejnosti, sa zatiaľ vždy rozplynuli ako hmla, ktorá sprevádzala sobotné ráno prvého dňa pretekov.
Jubilejný tridsiaty ročník Ceny Slovenska ukázal svoje dve tváre, pretože aj po rokoch pritiahol do Piešťan motoristickú špičku, ktorá však musí stále súťažiť na upravenej pristávacej ploche letiska. „Za tie roky sa tu veľa nezmenilo“, hovorí niekdajší úspešný automobilový pretekár JUDr. Ivan Friedl. Prechádzkou cez boxy tak „lietajúci advokát“ popisuje dnešnej pretekárskej mladi notoricky známu trať vrátanie tiahlej zákruty pri nájazde na „runway“, ktorú v tých časoch chodili na jedno natočenie volantu.
Organizátori postavili spomaľovacie šikany z betónových tvárnic, ktoré spoza volantu vyzerali dosť hrôzostrašne. V technicky zložitých a tvrdých šikanách mnoho pretekárov poškodilo svoje auto, vrátane Prezidenta Slovenskej republiky, ktorý havaroval už v sobotných pretekoch. „Betónové bariéry sú veľmi nepríjemné ale asi aj nutné. Na okruhoch v zahraničí sú bezpečnostné výbehové zóny, ktoré tu veľmi chýbajú, ale aj tak sme radi, že máme aspoň jedno dobre zorganizované podujatie na domácej pôde“ tvrdí jeden z úspešných pretekárov Peter Szilágyi, ktorý pripravoval súťažné auto aj pre redaktora denníka SME.
Okruh na piešťanskom letisku meria 4,5 km, má desať zákrut a niekoľko dlhých rovín. Na mieste tohto letiska by však v budúcnosti mohol stáť pretekársky okruh určený na automobilové súťaže, testovanie, školu bezpečnej jazdy a výcvik motoristickej verejnosti. Mladí talentovaný pretekári ako sobotňajšia víťazka preteku osobných automobilov (do 2000 cm3) Michaela Pešková by nemuseli jazdiť a testovať iba v zahraničí. Mimochodom slovenské pohárové súťaže Fiat Abarth Cup a Škoda Fabia Cup sa jazdia najmä v zahraničí.
Pretekársky Fiat Panda upravený v tíme Autosport Szilágyi má 1,2 litrový motor s výkonom 110 koní, upravenú prevodovku a pretekársky podvozok. V pláne je ešte zvýšenie výkonu motora a odľahčenie karosérie, pretože Panda váži o 200 kg viac ako konkurencia.
Kompletnú fotogalériu z pretekov nájdete TU...
Autor: mk