VW Golf GT 1.4 TSI

Prekvapilo nás, koľkí okoloidúci sa pri Golfe GT pristavili a pýtali, či je to ten motor s dvojitým prepĺňaním. Zvedavosť neskrývala ani policajná hliadka, ktorá takéto auto jednoducho „musela“ skontrolovať. Všetko nasvedčuje tomu, že koncern VW stojí asi

Čaro dvojitého prepĺňania
Zvonka vyzerá ako klasický Golf, ale ľudia sa za ním obzerajú, akoby videli minimálne Ferrari. Že by kvôli nálepkám? Alebo naša motoristická verejnosť vie, čo znamená záhadná trojica písmen TSI na kapote? Asi z každého trochu. na prahu niečoho veľkého, doposiaľ nevídaného.

Ďalší krok vpred
Po motore 2.0 TFSI, ktorý považujeme za najvydarenejší vo svojej objemovej triede, prichádza Volkswagen s prvým agregátom nového typu, ktorý naznačuje ďalší trend vo vývoji spaľovacích motorov. Kvôli vzrastajúcim cenám palív a prísnejším emisným normám totiž silnie záujem o motory s malým objemom, nízkou spotrebou, nízkymi emisiami a vysokým výkonom. Ako jeden z prvých sa odhodlal vykročiť týmto smerom VW a po prvých skúsenostiach s motorom 1.4 TSI môžeme povedať, že úlohu splnil na sto percent. V našom súkromnom rebríčku nový benzínový zázrak dokonca predbehol svojho koncernového brata 2.0 TFSI, a to je čo povedať.




Dvakrát fúkne, raz vypije . . .
Podstata výnimočnosti spočíva v dvojitom prepĺňaní (kompresorom aj turbodúchadlom), vďaka ktorému dostali konštruktéri z objemu 1.4 l neuveriteľných 125 kW/170 k (122,3 k na liter objemu). V priemere má pritom podľa výrobcu spotrebovať len 7,2 l/100 km. Hovoríte si, to nie je možné? Ale je. V meste sme jazdili za 7 l/100 km a za vyrovnanú jazdu po diaľnici rýchlosťou 130 km/h nás Golf GT odmenil spotrebou 6,4 l/100 km ! Priznávame, že za volantom tohto auta sa nedá vždy ovládať, napriek tomu je priemer 9,0 l/100 km hodný potlesku.

Ako funguje v praxi
Nízka spotreba je však len jednou z príjemných stránok tohto motora. Tou druhou (ešte krajšou) je úžasne lineárny ťah. Nespomínam si na auto so spaľovacím motorom, ktorý by ťahal tak rovnomerne od začiatku až do konca. Žiadne vädnutie, žiadna úzka výkonová špička. Tento motor zaťahuje ako parník prakticky už po prekročení hranice 1.000 ot/min (kde väčšina turbodieselov ešte spí) a plynulo zrýchľuje až po 7.500 ot/min. Pritom už pri 1.250 ot/min dáva k dispozícii 200 Nm krútiaceho momentu a maximálnych 240 Nm poskytne o 250 ot/min neskôr. Reakcia motora na akcelerátor je okamžitá. Mechanický kompresor stláča vzduch od voľnobehu do 2.400 ot/min, turbodúchadlo na výfukové plyny sa k nemu pridá od 1.500 ot/min a odfúkne až pri 7.500 ot/min.

Istý čas teda ťahajú spolu, ale kedy to je a kedy jeden prestane, to vodič nespozoruje. Jediné, čo sa mení, je zvuk motora. V spodných otáčkach znie kultivovane, aj keď kvôli vysokému tlaku a jemnému bzučaniu kompresora je ho trochu viac počuť než klasický 1,4-litrový motor. Vo vyšších otáčkach prichádza to pravé orechové - jemné svišťanie turba a dunivý zvuk výfuku.



Zhrunutie - škoda, že ten týždeň bol taký krátky...

Rýchly Golf GT s anatomickými sedadlami, športovým volantom, veľkými kolesami a hliníkovými pedálmi poháňa zázračný motor 1,4 TSI. Vďaka použitiu kompresora, turbodúchadla a priameho vstrekovania benzínu vyvinie malý motor vysoký výkon - až neuveriteľných 125 kW (170k). V režime nízkych otáčok sa cez magnetickú spojku pripojí do činnosti kompresor. Akonáhle otáčky presiahnu hranicu 2200, kompresor sa vypína a nastupuje turbodúchadlo. V praxi to znamená asi toľko, že motor ťahá kedykoľvek si vodič zmyslí. Pri športovej jazde spotrebuje okolo 9,5 l/100 km. V bežnom režime jazdí aj za 7,4 l/100 km, a to je vzhľadom na výkon fantastické. Výrobca udáva priemernú spotrebu 7,2 l/100 km a vôbec si nevymýšľa. Malý ale silný motor so šesťstupňovou mechanickou prevodovkou rozbehne Golf GT na 220 km/h a stovku pokorí za 7,9 s. Praktický dôkaz o budúcnosti prepĺňaných benzínových motorov je na svete. Jediným nedostatkom je vysoká cena auta a potreba kŕmiť ho 98 oktánovým benzínom, hoci jazdí aj na 95. K ideálu mu chýba už len sekvenčná prevodovka DSG a potom v pohode zatieni aj silnejší Golf GTI.

Naše hodnotenie

+

-

malý objem drahá technológia
vysoký výkon fádny interiér športovej verzie GT
ťah v celom spektre otáčok zvuk výfuku
nízka spotreba
zvuk motora


Golf GT má 17-palcové disky kolies, zníženú svetlú výšku o 15 mm, dvojitú koncovku výfuku a pozmenený nárazník. Športovo pritvrdený podvozok a rýchla reakcia plynu napomáhajú motoru v zákrutách k rovnako skvelej zábave akú sme zažili s Golfom GTI.




Kokpit sa od bežného Golfa líši len ukazovateľom plniaceho tlaku na prístrojovom paneli.


Víťaz novinárskej ankety motor roka v kategórii novinka vďaka svojej nízkej hmotnosti nezaťažuje zbytočne prednú nápravu, čím prispieva k neutrálnemu správaniu a výbornej ovládateľnosti auta v zákrutách.
V meste sa s ním dá jazdiť za 7 l/100 km, mimo dokonca za 6,4 l/100 km.




Volkswagen Golf GT

Motor 1.4 TSI
Zdvihový objem 1.390 cm³
Výkon 125 kW/170 k pri 6.000 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 1.500 – 4.750 ot/min
Maximálna rýchlosť 220 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 7,9 s
Nameraná spotreba 8,7 l/100 km
Základná cena (1.4 TSI) 871.600 Sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  2. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  3. Leto nekončí!
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  7. Už aj seniori presadajú do SUV
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  10. Bratislava gets a new public space and park
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 501
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 095
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 165
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 699
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 511
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 343
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 065
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 048
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 654
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 558

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu. Matečná potvrdila, že nepríde.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

KOMENTÁRE

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To je výsmech

Pričasto sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje.

EKONOMIKA

Penta bude v Petit Presse slabšia

Akcionári spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME, sa dohodli na novom usporiadaní vzťahov.

Neprehliadnite tiež

Múdre autá z nás robia hlúpych vodičov

Asistenčné systémy nefungujú poriadne, ale už sa na ne spoliehame.

Volkswagen Arteon sa už zaobíde aj bez vodiča (test)

Za obalom športového kupé sa skrýva reprezentatívna limuzína.