SME
Sobota, 1. apríl, 2023 | Meniny má Hugo
reklama

VW Golf GT 1.4 TSI

Prekvapilo nás, koľkí okoloidúci sa pri Golfe GT pristavili a pýtali, či je to ten motor s dvojitým prepĺňaním. Zvedavosť neskrývala ani policajná hliadka, ktorá takéto auto jednoducho „musela“ skontrolovať. Všetko nasvedčuje tomu, že koncern VW stojí asi

Čaro dvojitého prepĺňania
Zvonka vyzerá ako klasický Golf, ale ľudia sa za ním obzerajú, akoby videli minimálne Ferrari. Že by kvôli nálepkám? Alebo naša motoristická verejnosť vie, čo znamená záhadná trojica písmen TSI na kapote? Asi z každého trochu. na prahu niečoho veľkého, doposiaľ nevídaného.

Ďalší krok vpred
Po motore 2.0 TFSI, ktorý považujeme za najvydarenejší vo svojej objemovej triede, prichádza Volkswagen s prvým agregátom nového typu, ktorý naznačuje ďalší trend vo vývoji spaľovacích motorov. Kvôli vzrastajúcim cenám palív a prísnejším emisným normám totiž silnie záujem o motory s malým objemom, nízkou spotrebou, nízkymi emisiami a vysokým výkonom. Ako jeden z prvých sa odhodlal vykročiť týmto smerom VW a po prvých skúsenostiach s motorom 1.4 TSI môžeme povedať, že úlohu splnil na sto percent. V našom súkromnom rebríčku nový benzínový zázrak dokonca predbehol svojho koncernového brata 2.0 TFSI, a to je čo povedať.




Dvakrát fúkne, raz vypije . . .
Podstata výnimočnosti spočíva v dvojitom prepĺňaní (kompresorom aj turbodúchadlom), vďaka ktorému dostali konštruktéri z objemu 1.4 l neuveriteľných 125 kW/170 k (122,3 k na liter objemu). V priemere má pritom podľa výrobcu spotrebovať len 7,2 l/100 km. Hovoríte si, to nie je možné? Ale je. V meste sme jazdili za 7 l/100 km a za vyrovnanú jazdu po diaľnici rýchlosťou 130 km/h nás Golf GT odmenil spotrebou 6,4 l/100 km ! Priznávame, že za volantom tohto auta sa nedá vždy ovládať, napriek tomu je priemer 9,0 l/100 km hodný potlesku.

Ako funguje v praxi
Nízka spotreba je však len jednou z príjemných stránok tohto motora. Tou druhou (ešte krajšou) je úžasne lineárny ťah. Nespomínam si na auto so spaľovacím motorom, ktorý by ťahal tak rovnomerne od začiatku až do konca. Žiadne vädnutie, žiadna úzka výkonová špička. Tento motor zaťahuje ako parník prakticky už po prekročení hranice 1.000 ot/min (kde väčšina turbodieselov ešte spí) a plynulo zrýchľuje až po 7.500 ot/min. Pritom už pri 1.250 ot/min dáva k dispozícii 200 Nm krútiaceho momentu a maximálnych 240 Nm poskytne o 250 ot/min neskôr. Reakcia motora na akcelerátor je okamžitá. Mechanický kompresor stláča vzduch od voľnobehu do 2.400 ot/min, turbodúchadlo na výfukové plyny sa k nemu pridá od 1.500 ot/min a odfúkne až pri 7.500 ot/min.

Istý čas teda ťahajú spolu, ale kedy to je a kedy jeden prestane, to vodič nespozoruje. Jediné, čo sa mení, je zvuk motora. V spodných otáčkach znie kultivovane, aj keď kvôli vysokému tlaku a jemnému bzučaniu kompresora je ho trochu viac počuť než klasický 1,4-litrový motor. Vo vyšších otáčkach prichádza to pravé orechové - jemné svišťanie turba a dunivý zvuk výfuku.



Zhrunutie - škoda, že ten týždeň bol taký krátky...

Rýchly Golf GT s anatomickými sedadlami, športovým volantom, veľkými kolesami a hliníkovými pedálmi poháňa zázračný motor 1,4 TSI. Vďaka použitiu kompresora, turbodúchadla a priameho vstrekovania benzínu vyvinie malý motor vysoký výkon - až neuveriteľných 125 kW (170k). V režime nízkych otáčok sa cez magnetickú spojku pripojí do činnosti kompresor. Akonáhle otáčky presiahnu hranicu 2200, kompresor sa vypína a nastupuje turbodúchadlo. V praxi to znamená asi toľko, že motor ťahá kedykoľvek si vodič zmyslí. Pri športovej jazde spotrebuje okolo 9,5 l/100 km. V bežnom režime jazdí aj za 7,4 l/100 km, a to je vzhľadom na výkon fantastické. Výrobca udáva priemernú spotrebu 7,2 l/100 km a vôbec si nevymýšľa. Malý ale silný motor so šesťstupňovou mechanickou prevodovkou rozbehne Golf GT na 220 km/h a stovku pokorí za 7,9 s. Praktický dôkaz o budúcnosti prepĺňaných benzínových motorov je na svete. Jediným nedostatkom je vysoká cena auta a potreba kŕmiť ho 98 oktánovým benzínom, hoci jazdí aj na 95. K ideálu mu chýba už len sekvenčná prevodovka DSG a potom v pohode zatieni aj silnejší Golf GTI.

Naše hodnotenie

+

-

malý objem drahá technológia
vysoký výkon fádny interiér športovej verzie GT
ťah v celom spektre otáčok zvuk výfuku
nízka spotreba
zvuk motora


Golf GT má 17-palcové disky kolies, zníženú svetlú výšku o 15 mm, dvojitú koncovku výfuku a pozmenený nárazník. Športovo pritvrdený podvozok a rýchla reakcia plynu napomáhajú motoru v zákrutách k rovnako skvelej zábave akú sme zažili s Golfom GTI.




Kokpit sa od bežného Golfa líši len ukazovateľom plniaceho tlaku na prístrojovom paneli.


Víťaz novinárskej ankety motor roka v kategórii novinka vďaka svojej nízkej hmotnosti nezaťažuje zbytočne prednú nápravu, čím prispieva k neutrálnemu správaniu a výbornej ovládateľnosti auta v zákrutách.
V meste sa s ním dá jazdiť za 7 l/100 km, mimo dokonca za 6,4 l/100 km.




Volkswagen Golf GT

Motor 1.4 TSI
Zdvihový objem 1.390 cm³
Výkon 125 kW/170 k pri 6.000 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 1.500 – 4.750 ot/min
Maximálna rýchlosť 220 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 7,9 s
Nameraná spotreba 8,7 l/100 km
Základná cena (1.4 TSI) 871.600 Sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deti v letných táboroch budú pomáhať strážiť roboty
  2. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  3. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  4. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  5. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  6. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  7. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  8. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  1. Deti v letných táboroch budú pomáhať strážiť roboty
  2. MetLife prináša novinky v skupinovom poistení pre zamestnancov
  3. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  4. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  5. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  6. Unilabs Slovensko otvára v Boroch najmodernejšie laboratórium
  7. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  8. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  1. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 32 083
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 22 267
  3. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur. 14 499
  4. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 11 336
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 6 091
  6. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať? 4 266
  7. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 4 261
  8. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 3 539
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Medard Slovík: Metallica a ich 72 sezón
  2. Ján Valchár: Nemôžem sa prestať smiať (ako si pripomenúť deň bláznov jedným ultrabláznom)
  3. Radko Mačuha: Ulica bez duše (cyklus Bratislavská krutosť)
  4. Jozef Drahovský: Verejná doprava zadarmo
  5. Štefan Vidlár: Bílý tíň
  6. Rudolfa Vallová: Prvý apríl v turizme
  7. Jozef Ďanovský: Umenie Žiť
  8. Anton Kovalčík: Čím je dláždená cesta do Kremľa? 1 - Zopár výbuchov.
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 46 142
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 24 995
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 815
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 9 195
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 834
  6. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne ! 4 637
  7. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 4 130
  8. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 3 719
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťZatvoriť reklamu