Ján Packa: „Mám jeden a pol milióna kilometrov bez nehody“

Za volantom: Do povedomia verejnosti vstúpil ako dlhoročný šéf ochranky ústavných činiteľov. Úrad sa pod jeho vedením dostal medzi špičku. Tvrdí, že policajti musia byť dobre pripravení a rýchle autá sú potrebné, napokon na vrchole kariéry v ochranke

Za volantom: Do povedomia verejnosti vstúpil ako dlhoročný šéf ochranky ústavných činiteľov. Úrad sa pod jeho vedením dostal medzi špičku. Tvrdí, že policajti musia byť dobre pripravení a rýchle autá sú potrebné, napokon na vrchole kariéry v ochranke používal automobilový skvost - BMW M5. Má slabosť pre svoje povolanie, autá a zbrane. Krátko po našom stretnutí na pretekoch do vrchu ho vymenovali do funkcie prezidenta policajného zboru Slovenskej republiky. Generál JUDr. Ján Packa.

Ako vnímate motoristické preteky a dianie okolo nich?
Celkom pozitívne, preteky sú mi blízke, chodieval som na ne, mám tam množstvo kamarátov. Napokon celá ochrana politikov je o autách, zbraniach a vysielačkách.

Ako hodnotíte výkony pána Prezidenta za volantom?
Dosť dobre, hoci ho stále presviedčam , že tam nie je na to, aby preteky vyhral, ale aby na ten kopec bezpečne vyšiel. Vzhľadom na to, že v poslednom čase nešoféruje vôbec, tak sa s pretekárskym autom zžil vcelku slušne. Na vyhrávanie sú tam podstatne mladší pretekári, ktorí sú naozaj profesionáli.

Nemali ste chuť so služobným BMW M5 vyjsť na uzavretú trať kopca? Určite je to jedno z najrýchlejších áut.
Ale áno, Čierny Balog aj iné kopce som si prešiel a vyskúšal, už len preto, ak by bolo treba zasiahnuť. S týmto autom sa na miesto vieme dostať veľmi rýchlo.

BMW M5 je asi to najlepšie, čo ste v rukách mali, môžete ho teda porovnať s tými ostatnými, čo má M5 naviac okrem výkonu ?
Ak hovoríme , že M5 je auto, tak potom čo sú tie ostatné vozidlá (smiech). Radšej zostaňme pritom, že toto je M5 a tie ostatné sú autá. Podľa mňa má úžasné vlastnosti, podvozková časť je perfektná a potom má vynikajúcu elektroniku, ktorá koriguje výkon, lebo zbytočne máte veľký výkon, keď ho neviete udržať na ceste. Skrátka je to technicky dokonalý klenot. Elektronika sa dá vypnúť a dá sa aj prestaviť na športovú jazdu, čiže vždy vodiča púšťa do začiatočného šmyku, ale podrží ho. Konštruktéri sa snažili vyladiť elektroniku tak, že keď ju máte zapnutú, cítite, že jazdíte športovo.

Čo si myslíte o sedemstupňovej sekvenčnej prevodovke?
Radenie pod volantom je skvelé. SMG prevodovka je veľmi príbuzná klasickému sekvenčnému radeniu, používanému v F1. Navyše M5 má ešte head-up displej, ktorý na čelné sklo premieta otáčky, ukazuje zaradený rýchlostný stupeň a rýchlosť auta. Vodič nemusí dať preč ruku z volantu ani sklopiť oči z cesty a môže naplno využiť výkon motora a venovať pozornosť jazde.

Máte pred týmto autom rešpekt ?
To má asi každý, kto si sadne do 507 koňovej mašiny. Ja mám najazdených jeden a pol milióna kilometrov bez nehody, jazdím 35 rokov a mám rešpekt. Na toto auto treba mať zbrojný pas. Rozbehnúť ho totiž vie každý, veď stovku dosiahne za 4,7 sekundy ale stále platia fyzikálne zákony.

Máte 1,5 mil. km bez nehody, v čom je podľa vás tento úspech ?
Myslím, že to spočíva na troch pilieroch. Po prvé, mal som dobrého učiteľa Mariána Rajnohu, automobilového pretekára a majstra športu. Po druhé, sledujem cestnú premávku a po tretie mám aj kúsok šťastia.

Čím BMW M5 prekvapilo, čo ste nečakali?
Má jednu veľmi zlú vlastnosť. Naše cesty majú vyjazdené koľaje, auto sa snaží za každú cenu udržať stopu, keď prší v koľajach je voda a vzhľadom na šírku pneumatík auto nedokáže pohltiť také množstvo vody, takže môže odstreliť z cesty. Je to predovšetkým vina našich ciest.

Občania určite nie sú nadšení, že sa vozíte v takom drahom aute. Bola vôbec kúpa BMW M5 adekvátna ?
To auto nie je naše, my sme ho nekúpili ani nezaplatili. Je zapožičané od firmy BMW zdarma, takže daňových poplatníkov nič nestojí, my si platíme len benzín, všetko ostatné sú náklady firmy BMW. Je to cena značky a reklamy, teda my sme dobrá reklama.

Môžete s týmto autom zasiahnuť aj proti „pirátom“ na cestách ?
Už som počul hlasy, že načo je policajtom takéto auto, kto im to vlastne kúpil. No máme ho na to, aby sme chytali grázlov, ktorí si myslia, že si kúpili najsilnejšie autá a môžu všetko. Ja som dokonca za to, aby bežná dopravná polícia mala takéto výkonné autá.

Ako s ním jazdíte bežne, keď sa neponáhľate ?
Platí, že s ním nesmiem ohrozovať ostatných účastníkov cestnej premávky a keďže je to auto policajné, má zo zákona výnimky a má výnimku aj na rýchlosť. Teda nie je problém jazdiť s ním rýchlejšie a dodržiavať dopravné predpisy.

V úlohe prezidenta Policajného zboru

Krátko po stretnutí s BMW M5 vymenoval Minister vnútra generála Jána Packu do funkcie Prezidenta Policajného zboru SR, preto sme mu položili niekoľko doplňujúcich otázok.

V Českej republike nedávno prebehla doslova dopravná revolúcia. Plánujete zorganizovať niečo podobné aj na Slovensku?
Uvažujeme to riešiť aj na Slovensku, ale trochu iným spôsobom.

Organizovaný zločin patrí k neduhom spoločnosti, ktoré treba rozhodne riešiť. Oveľa nebezpečnejšie sú však cesty, kde vlani zahynulo 560 ľudí. Čo bude vašou prioritou?
Takisto aj doprava bude prioritou.

Aká bude budúcnosť akcie Jastrab ponechá si svoj názov , charakter a periodicitu?
Akcie Jastrab budú zachované.

V súvislosti s rozvojom automobilového priemyslu a priemyslu ako takého vzrastá hustota a spoločenské nebezpečie kamiónovej dopravy. Vodiči kamiónov sú arogantní, blokujú premávku na diaľnici, rizikovo predbiehajú a spôsobujú stále viac nehôd. Čo s tým ?
Uvažujeme o zákaze predbiehania sa kamiónov na diaľnici.

Sú podľa vás dobre navrhnuté rýchlostné limity v SR ? V ČR sa uvažuje o zvýšení max. povolenej rýchlosti na diaľnici ? 
Zatiaľ neuvažujeme o zvýšení rýchlosti, to môže prísť až po vyriešení súčasných dopravných problémov.


Nový policajný prezident Ján Packa bol doposiaľ každý deň za volantom, pozná realitu našich ciest a najazdil jeden a pol milióna kilometrov bez nehody, pritom nejazdil vždy pomaly. Pomôže vodičom v ich neľahkej situácii ?

„Také autá by mala mať dopravná polícia. Pre automobilové značky sme dobrou reklamou , preto nám zapožičali aj BMW M5“ – tvrdí generál Ján Packa

BMW M5, jedna z najrýchlejších sériovo vyrábaných limuzín na svete. Desaťvalcový motor dosahuje výkon 507 koní, auto má sedem stupňovú sekvenčnú prevodovku a dvestokilometrovú rýchlosť dosiahne za 14,8 s.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 977
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 902
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 635
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 245
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 779
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 683
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 452
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 867
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 864
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 852

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.