SME
Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Ján Packa: „Mám jeden a pol milióna kilometrov bez nehody“

Za volantom: Do povedomia verejnosti vstúpil ako dlhoročný šéf ochranky ústavných činiteľov. Úrad sa pod jeho vedením dostal medzi špičku. Tvrdí, že policajti musia byť dobre pripravení a rýchle autá sú potrebné, napokon na vrchole kariéry v ochranke

Za volantom: Do povedomia verejnosti vstúpil ako dlhoročný šéf ochranky ústavných činiteľov. Úrad sa pod jeho vedením dostal medzi špičku. Tvrdí, že policajti musia byť dobre pripravení a rýchle autá sú potrebné, napokon na vrchole kariéry v ochranke používal automobilový skvost - BMW M5. Má slabosť pre svoje povolanie, autá a zbrane. Krátko po našom stretnutí na pretekoch do vrchu ho vymenovali do funkcie prezidenta policajného zboru Slovenskej republiky. Generál JUDr. Ján Packa.

Ako vnímate motoristické preteky a dianie okolo nich?
Celkom pozitívne, preteky sú mi blízke, chodieval som na ne, mám tam množstvo kamarátov. Napokon celá ochrana politikov je o autách, zbraniach a vysielačkách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ako hodnotíte výkony pána Prezidenta za volantom?
Dosť dobre, hoci ho stále presviedčam , že tam nie je na to, aby preteky vyhral, ale aby na ten kopec bezpečne vyšiel. Vzhľadom na to, že v poslednom čase nešoféruje vôbec, tak sa s pretekárskym autom zžil vcelku slušne. Na vyhrávanie sú tam podstatne mladší pretekári, ktorí sú naozaj profesionáli.

Nemali ste chuť so služobným BMW M5 vyjsť na uzavretú trať kopca? Určite je to jedno z najrýchlejších áut.
Ale áno, Čierny Balog aj iné kopce som si prešiel a vyskúšal, už len preto, ak by bolo treba zasiahnuť. S týmto autom sa na miesto vieme dostať veľmi rýchlo.

BMW M5 je asi to najlepšie, čo ste v rukách mali, môžete ho teda porovnať s tými ostatnými, čo má M5 naviac okrem výkonu ?
Ak hovoríme , že M5 je auto, tak potom čo sú tie ostatné vozidlá (smiech). Radšej zostaňme pritom, že toto je M5 a tie ostatné sú autá. Podľa mňa má úžasné vlastnosti, podvozková časť je perfektná a potom má vynikajúcu elektroniku, ktorá koriguje výkon, lebo zbytočne máte veľký výkon, keď ho neviete udržať na ceste. Skrátka je to technicky dokonalý klenot. Elektronika sa dá vypnúť a dá sa aj prestaviť na športovú jazdu, čiže vždy vodiča púšťa do začiatočného šmyku, ale podrží ho. Konštruktéri sa snažili vyladiť elektroniku tak, že keď ju máte zapnutú, cítite, že jazdíte športovo.

SkryťVypnúť reklamu

Čo si myslíte o sedemstupňovej sekvenčnej prevodovke?
Radenie pod volantom je skvelé. SMG prevodovka je veľmi príbuzná klasickému sekvenčnému radeniu, používanému v F1. Navyše M5 má ešte head-up displej, ktorý na čelné sklo premieta otáčky, ukazuje zaradený rýchlostný stupeň a rýchlosť auta. Vodič nemusí dať preč ruku z volantu ani sklopiť oči z cesty a môže naplno využiť výkon motora a venovať pozornosť jazde.

Máte pred týmto autom rešpekt ?
To má asi každý, kto si sadne do 507 koňovej mašiny. Ja mám najazdených jeden a pol milióna kilometrov bez nehody, jazdím 35 rokov a mám rešpekt. Na toto auto treba mať zbrojný pas. Rozbehnúť ho totiž vie každý, veď stovku dosiahne za 4,7 sekundy ale stále platia fyzikálne zákony.

Máte 1,5 mil. km bez nehody, v čom je podľa vás tento úspech ?
Myslím, že to spočíva na troch pilieroch. Po prvé, mal som dobrého učiteľa Mariána Rajnohu, automobilového pretekára a majstra športu. Po druhé, sledujem cestnú premávku a po tretie mám aj kúsok šťastia.

SkryťVypnúť reklamu

Čím BMW M5 prekvapilo, čo ste nečakali?
Má jednu veľmi zlú vlastnosť. Naše cesty majú vyjazdené koľaje, auto sa snaží za každú cenu udržať stopu, keď prší v koľajach je voda a vzhľadom na šírku pneumatík auto nedokáže pohltiť také množstvo vody, takže môže odstreliť z cesty. Je to predovšetkým vina našich ciest.

Občania určite nie sú nadšení, že sa vozíte v takom drahom aute. Bola vôbec kúpa BMW M5 adekvátna ?
To auto nie je naše, my sme ho nekúpili ani nezaplatili. Je zapožičané od firmy BMW zdarma, takže daňových poplatníkov nič nestojí, my si platíme len benzín, všetko ostatné sú náklady firmy BMW. Je to cena značky a reklamy, teda my sme dobrá reklama.

Môžete s týmto autom zasiahnuť aj proti „pirátom“ na cestách ?
Už som počul hlasy, že načo je policajtom takéto auto, kto im to vlastne kúpil. No máme ho na to, aby sme chytali grázlov, ktorí si myslia, že si kúpili najsilnejšie autá a môžu všetko. Ja som dokonca za to, aby bežná dopravná polícia mala takéto výkonné autá.

SkryťVypnúť reklamu

Ako s ním jazdíte bežne, keď sa neponáhľate ?
Platí, že s ním nesmiem ohrozovať ostatných účastníkov cestnej premávky a keďže je to auto policajné, má zo zákona výnimky a má výnimku aj na rýchlosť. Teda nie je problém jazdiť s ním rýchlejšie a dodržiavať dopravné predpisy.

V úlohe prezidenta Policajného zboru

Krátko po stretnutí s BMW M5 vymenoval Minister vnútra generála Jána Packu do funkcie Prezidenta Policajného zboru SR, preto sme mu položili niekoľko doplňujúcich otázok.

V Českej republike nedávno prebehla doslova dopravná revolúcia. Plánujete zorganizovať niečo podobné aj na Slovensku?
Uvažujeme to riešiť aj na Slovensku, ale trochu iným spôsobom.

Organizovaný zločin patrí k neduhom spoločnosti, ktoré treba rozhodne riešiť. Oveľa nebezpečnejšie sú však cesty, kde vlani zahynulo 560 ľudí. Čo bude vašou prioritou?
Takisto aj doprava bude prioritou.

SkryťVypnúť reklamu

Aká bude budúcnosť akcie Jastrab ponechá si svoj názov , charakter a periodicitu?
Akcie Jastrab budú zachované.

V súvislosti s rozvojom automobilového priemyslu a priemyslu ako takého vzrastá hustota a spoločenské nebezpečie kamiónovej dopravy. Vodiči kamiónov sú arogantní, blokujú premávku na diaľnici, rizikovo predbiehajú a spôsobujú stále viac nehôd. Čo s tým ?
Uvažujeme o zákaze predbiehania sa kamiónov na diaľnici.

Sú podľa vás dobre navrhnuté rýchlostné limity v SR ? V ČR sa uvažuje o zvýšení max. povolenej rýchlosti na diaľnici ? 
Zatiaľ neuvažujeme o zvýšení rýchlosti, to môže prísť až po vyriešení súčasných dopravných problémov.


Nový policajný prezident Ján Packa bol doposiaľ každý deň za volantom, pozná realitu našich ciest a najazdil jeden a pol milióna kilometrov bez nehody, pritom nejazdil vždy pomaly. Pomôže vodičom v ich neľahkej situácii ?

SkryťVypnúť reklamu

„Také autá by mala mať dopravná polícia. Pre automobilové značky sme dobrou reklamou , preto nám zapožičali aj BMW M5“ – tvrdí generál Ján Packa

BMW M5, jedna z najrýchlejších sériovo vyrábaných limuzín na svete. Desaťvalcový motor dosahuje výkon 507 koní, auto má sedem stupňovú sekvenčnú prevodovku a dvestokilometrovú rýchlosť dosiahne za 14,8 s.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  8. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 12 142
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 926
  3. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 670
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 188
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 6 570
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 651
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 733
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 950
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW M440i Gran Coupe pred centrálou značky v Mníchove.

Na konci 50. rokov značke hrozil zánik.


11 h
Volkswagen Phaeton druhej generácie a koncept Porsche Cayenne Convertible.

Do výroby sa nedostali, skončia v múzeu.


8. aug
Seat Leon

Pri drahších modeloch majú Slováci slabosť na SUV.


5. aug
Nissan Qashqai a Škoda Karoq

Karoq je stále dobrým autom, Qashqai sa vrátil vo veľkom štýle.


5. aug

Blogy SME

  1. Petronela Čellárová: Stále neverím
  2. Anton Kaiser: Ráno pod Hrušovom
  3. Maťo Chudík: Ticho
  4. Jano Kováčik: Ako vyhlásenie Pralesov skomplikovalo situáciu turistom
  5. Ján Škerko: Ranený ruský medveď najprv mrmlal, potom fučal a teraz už reve
  6. Ingrid Tkáčiková: Keď sa premiér Heger možno raz konečne odcyklí, bude už pre všetkých neskoro
  7. Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR: Keď hlava funguje, ale telo odchádza
  8. Miroslav Sopko: List učiteľovi od "toho dieťaťa"
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 566
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 21 324
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 513
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 589
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 255
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 4 167
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 767
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 317
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu