Ján Packa: „Mám jeden a pol milióna kilometrov bez nehody“

Za volantom: Do povedomia verejnosti vstúpil ako dlhoročný šéf ochranky ústavných činiteľov. Úrad sa pod jeho vedením dostal medzi špičku. Tvrdí, že policajti musia byť dobre pripravení a rýchle autá sú potrebné, napokon na vrchole kariéry v ochranke

Za volantom: Do povedomia verejnosti vstúpil ako dlhoročný šéf ochranky ústavných činiteľov. Úrad sa pod jeho vedením dostal medzi špičku. Tvrdí, že policajti musia byť dobre pripravení a rýchle autá sú potrebné, napokon na vrchole kariéry v ochranke používal automobilový skvost - BMW M5. Má slabosť pre svoje povolanie, autá a zbrane. Krátko po našom stretnutí na pretekoch do vrchu ho vymenovali do funkcie prezidenta policajného zboru Slovenskej republiky. Generál JUDr. Ján Packa.

Ako vnímate motoristické preteky a dianie okolo nich?
Celkom pozitívne, preteky sú mi blízke, chodieval som na ne, mám tam množstvo kamarátov. Napokon celá ochrana politikov je o autách, zbraniach a vysielačkách.

Ako hodnotíte výkony pána Prezidenta za volantom?
Dosť dobre, hoci ho stále presviedčam , že tam nie je na to, aby preteky vyhral, ale aby na ten kopec bezpečne vyšiel. Vzhľadom na to, že v poslednom čase nešoféruje vôbec, tak sa s pretekárskym autom zžil vcelku slušne. Na vyhrávanie sú tam podstatne mladší pretekári, ktorí sú naozaj profesionáli.

Nemali ste chuť so služobným BMW M5 vyjsť na uzavretú trať kopca? Určite je to jedno z najrýchlejších áut.
Ale áno, Čierny Balog aj iné kopce som si prešiel a vyskúšal, už len preto, ak by bolo treba zasiahnuť. S týmto autom sa na miesto vieme dostať veľmi rýchlo.

BMW M5 je asi to najlepšie, čo ste v rukách mali, môžete ho teda porovnať s tými ostatnými, čo má M5 naviac okrem výkonu ?
Ak hovoríme , že M5 je auto, tak potom čo sú tie ostatné vozidlá (smiech). Radšej zostaňme pritom, že toto je M5 a tie ostatné sú autá. Podľa mňa má úžasné vlastnosti, podvozková časť je perfektná a potom má vynikajúcu elektroniku, ktorá koriguje výkon, lebo zbytočne máte veľký výkon, keď ho neviete udržať na ceste. Skrátka je to technicky dokonalý klenot. Elektronika sa dá vypnúť a dá sa aj prestaviť na športovú jazdu, čiže vždy vodiča púšťa do začiatočného šmyku, ale podrží ho. Konštruktéri sa snažili vyladiť elektroniku tak, že keď ju máte zapnutú, cítite, že jazdíte športovo.

Čo si myslíte o sedemstupňovej sekvenčnej prevodovke?
Radenie pod volantom je skvelé. SMG prevodovka je veľmi príbuzná klasickému sekvenčnému radeniu, používanému v F1. Navyše M5 má ešte head-up displej, ktorý na čelné sklo premieta otáčky, ukazuje zaradený rýchlostný stupeň a rýchlosť auta. Vodič nemusí dať preč ruku z volantu ani sklopiť oči z cesty a môže naplno využiť výkon motora a venovať pozornosť jazde.

Máte pred týmto autom rešpekt ?
To má asi každý, kto si sadne do 507 koňovej mašiny. Ja mám najazdených jeden a pol milióna kilometrov bez nehody, jazdím 35 rokov a mám rešpekt. Na toto auto treba mať zbrojný pas. Rozbehnúť ho totiž vie každý, veď stovku dosiahne za 4,7 sekundy ale stále platia fyzikálne zákony.

Máte 1,5 mil. km bez nehody, v čom je podľa vás tento úspech ?
Myslím, že to spočíva na troch pilieroch. Po prvé, mal som dobrého učiteľa Mariána Rajnohu, automobilového pretekára a majstra športu. Po druhé, sledujem cestnú premávku a po tretie mám aj kúsok šťastia.

Čím BMW M5 prekvapilo, čo ste nečakali?
Má jednu veľmi zlú vlastnosť. Naše cesty majú vyjazdené koľaje, auto sa snaží za každú cenu udržať stopu, keď prší v koľajach je voda a vzhľadom na šírku pneumatík auto nedokáže pohltiť také množstvo vody, takže môže odstreliť z cesty. Je to predovšetkým vina našich ciest.

Občania určite nie sú nadšení, že sa vozíte v takom drahom aute. Bola vôbec kúpa BMW M5 adekvátna ?
To auto nie je naše, my sme ho nekúpili ani nezaplatili. Je zapožičané od firmy BMW zdarma, takže daňových poplatníkov nič nestojí, my si platíme len benzín, všetko ostatné sú náklady firmy BMW. Je to cena značky a reklamy, teda my sme dobrá reklama.

Môžete s týmto autom zasiahnuť aj proti „pirátom“ na cestách ?
Už som počul hlasy, že načo je policajtom takéto auto, kto im to vlastne kúpil. No máme ho na to, aby sme chytali grázlov, ktorí si myslia, že si kúpili najsilnejšie autá a môžu všetko. Ja som dokonca za to, aby bežná dopravná polícia mala takéto výkonné autá.

Ako s ním jazdíte bežne, keď sa neponáhľate ?
Platí, že s ním nesmiem ohrozovať ostatných účastníkov cestnej premávky a keďže je to auto policajné, má zo zákona výnimky a má výnimku aj na rýchlosť. Teda nie je problém jazdiť s ním rýchlejšie a dodržiavať dopravné predpisy.

V úlohe prezidenta Policajného zboru

Krátko po stretnutí s BMW M5 vymenoval Minister vnútra generála Jána Packu do funkcie Prezidenta Policajného zboru SR, preto sme mu položili niekoľko doplňujúcich otázok.

V Českej republike nedávno prebehla doslova dopravná revolúcia. Plánujete zorganizovať niečo podobné aj na Slovensku?
Uvažujeme to riešiť aj na Slovensku, ale trochu iným spôsobom.

Organizovaný zločin patrí k neduhom spoločnosti, ktoré treba rozhodne riešiť. Oveľa nebezpečnejšie sú však cesty, kde vlani zahynulo 560 ľudí. Čo bude vašou prioritou?
Takisto aj doprava bude prioritou.

Aká bude budúcnosť akcie Jastrab ponechá si svoj názov , charakter a periodicitu?
Akcie Jastrab budú zachované.

V súvislosti s rozvojom automobilového priemyslu a priemyslu ako takého vzrastá hustota a spoločenské nebezpečie kamiónovej dopravy. Vodiči kamiónov sú arogantní, blokujú premávku na diaľnici, rizikovo predbiehajú a spôsobujú stále viac nehôd. Čo s tým ?
Uvažujeme o zákaze predbiehania sa kamiónov na diaľnici.

Sú podľa vás dobre navrhnuté rýchlostné limity v SR ? V ČR sa uvažuje o zvýšení max. povolenej rýchlosti na diaľnici ? 
Zatiaľ neuvažujeme o zvýšení rýchlosti, to môže prísť až po vyriešení súčasných dopravných problémov.


Nový policajný prezident Ján Packa bol doposiaľ každý deň za volantom, pozná realitu našich ciest a najazdil jeden a pol milióna kilometrov bez nehody, pritom nejazdil vždy pomaly. Pomôže vodičom v ich neľahkej situácii ?

„Také autá by mala mať dopravná polícia. Pre automobilové značky sme dobrou reklamou , preto nám zapožičali aj BMW M5“ – tvrdí generál Ján Packa

BMW M5, jedna z najrýchlejších sériovo vyrábaných limuzín na svete. Desaťvalcový motor dosahuje výkon 507 koní, auto má sedem stupňovú sekvenčnú prevodovku a dvestokilometrovú rýchlosť dosiahne za 14,8 s.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 25 652
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 786
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 645
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 565
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 295
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 115
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 983
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 896
  9. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 853
  10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 837

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

DOMOV

Politológ Kusý: Danko je veľmi labilný človek

Politológ hodnotí Dankovo vystupovanie na verejnosti.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.