Ďalší dlhodobý test : Fiat Grande Punto – záchranca s naftovým motorom

Talianska automobilka donedávna visela nad priepasťou, odkázaná na nový model, ktorý by ju mal z nepríjemnej situácie dostať. Záchranca vyvinutý v spolupráci s koncernom GM dostal meno Grande Punto a zatiaľ sa celkom úspešne predáva aj v západnej Eu

Talianska automobilka donedávna visela nad priepasťou, odkázaná na nový model, ktorý by ju mal z nepríjemnej situácie dostať. Záchranca vyvinutý v spolupráci s koncernom GM dostal meno Grande Punto a zatiaľ sa celkom úspešne predáva aj v západnej Európe. Strategický model sme sa rozhodli podrobiť dlhodobému testu na 50 000 km.

Prečo Grande Punto
Grande Punto odštartovalo tretí dlhodobý test v spolupráci redakcií denníka SME, motoristického magazínu Autožurnál a Fun Rádia. Nový Fiat tak nasleduje dvoch predchodcov, Daciu Logan a novinku Kia Rio. Zámerom dlhodobých testov je sledovať nové modely počas dlhšieho obdobia (50 000 km) , ktoré zodpovedá približne trojročnému užívaniu automobilu v súkromných podmienkach. Zaujímajú nás automobily dostupné pre širšie spektrum motoristov a s výraznými technickými zmenami oproti predchádzajúcim modelom. Podobný veľký skok ako Dacia Logan a Kia Rio sľubuje aj Fiat Grande Punto. Zámerom dlhodobého testu je zistiť, či je nový Fiat Grande Punto taký dobrý, aký je pekný.

Malý diesel je vraj budúcnosť
Podobne ako Kia Rio 1,5 CRDi aj Fiat Grande Punto 1,3 Multijet má pod kapotou malý naftový motor, ktorý by sa mal stať predajným hitom. Samotné Grande Punto je totiž postavené na ponuke naftových motorov a tento agregát dostal cenu roka vo svojej objemovej kategórii. Bude veľmi zaujímavé sledovať spotrebu paliva a prevádzkové náklady obidvoch najmodernejších motorov vo svojej kategórii

Pohľad do cenníka
Fiat Grande Punto s trojdverovou karosériou už nepatrí do kategórie malých lacných automobilov s minimálnou výbavou. V rámci štandardu všetkých nových konkurentov je základná cena pomerne vysoká a prispôsobená bezpečnostnému štandardu a výbave auta. Najlacnejšie Grande Punto 1,2 Active stojí 364 900 Sk. Testovaná verzia 1,3 Multijet s výkonom 66 kW (90 k) a výbavou Dynamic vyjde na 509 900 Sk. Keď sa k tejto cene pripočíta metalická farba karosérie Merenque (9.900 Sk), manuálna klimatizácia (42 000 Sk) a parkovací senzor v zadnom nárazníku (9.900 Sk), cena sa vyšplhá na 572 600 Sk. K ideálu rýchleho a luxusného malého auta vhodného aj na dlhšie cesty chýba jedine stabilizačný program, za ktorý si treba tiež priplatiť. V štandarde testovanej verzie je ABS, šesť airbagov (čelné, bočné, hlavové), duálny posilňovač riadenia, hmlové svetlá, elektricky ovládané okná aj zrkadlá a diaľkové centrálne zamykanie. Ide o ďalší zo série dôkazov, že kategória malých automobilov narástla nielen rozmermi ale aj cenou.

Pokračovanie v štafete
Na rozdiel od iných dlhodobých testov, tento začíname s mierne ojazdeným autom, ktoré absolvovalo sériu novinárskych testov a v čase prebratia malo najazdených už 12 648 km. Na konci testu by sa malo na tachometri objaviť 62 648 km, čo je už smerodajný údaj pri sledovaní priemernej spotreby, stavu bŕzd, tlmičov a celkovej spoľahlivosti auta. Do rúk sa nám dostalo auto s dobre zabehnutým motorom a mierne ojazdenými pneumatikami. Prvá veľká testovacia jazda s Grande Puntom smerovala do Chorvátska spoločne s druhým dlhodobo testovaným modelom Kia Rio 1,5 CRDi. Obe vozidlá rovnakej kategórie s približne rovnakým vybavením a konkurenčnými motormi môžeme sledovať súbežne. Cestou do Chorvátska viezlo Grande Punto dve osoby a batožinu aj na zadných sedadlách. Kia mala päťčlennú posádku a plný kufor. Pri jazde rovnakým tempom bol úspornejší Fiat (5,5 l/100 km) ako Kia (6,2 l/100 km).

Prvé dotyky
Grande Punto zatiaľ ukrajuje prvé kilometre testu a teda rozhodne nie je čas na rozsiahle hodnotenie, skôr zhrnutie prvých dojmov. Je v podstate jedno, v akom prostredí sa Grande Punto objaví , všade vyzerá pekne, je mimoriadne fotogenické, skrátka pekné auto. Dizajn bol natoľko dôležitý, že piate dvere nemajú rušivé madlo ani zámok na otváranie. Všetko rieši tlačidlo na prístrojovej doske alebo kľúč diaľkového ovládania. Bez nich kufor neotvoríte ani keď je auto odomknuté. Praktická nevýhoda má však aj svoju svetlú stránku, nikto vám neželane neotvorí kufor, ak je auto odomknuté. V interiéri nás doposiaľ zaujal prehľadný prístrojový panel, výborné sedadlá a mimoriadne dobre odhlučnený motor. Dozadu sa vmestia dve autosedačky a jeden „podsedák“ pre staršie dieťa. Mierne sklamanie spôsobili odkladacie priestory, ktorých nie je veľa a nie sú dvakrát dobre využiteľné. Na pohľad dobre tvarovaný volant má plastový veniec s hrozným povrchom. V tejto cenovej hladine sa patrí volant potiahnuť kožou. Dobré pocity z jazdy umocňuje rýchly motor so šesťstupňovou prevodovkou, kvalitný podvozok a dobrý posed za volantom. Šikmý predný stĺpik trochu prekáža vo výhľade šikmo dopredu. Spotreba zatiaľ zodpovedá nadšeniu z temperamentného auta, pevne veríme, že časom klesne a potvrdí očakávanie. Pri pokojnej jazde klesla na 5,2 l/100 km avšak v prevažnej miere išlo o jazdu mimo mesta. Prvá servisná prehliadka je na pláne až po najazdení 30 000 km. Dovtedy máme na pláne kontrolu podvozka, bŕzd a tlmičov a podrobnú prehliadku interiéru.

Priemerná spotreba v dlhodobom teste

Stav tachometra na začiatku testu 12 648 km
Súčasný stav tachometra 18 854 km
Ubehnuté kilometre 6170 km
Spotrebované palivo 394 l
Priemerná spotreba 6,3 l/ 100 km


Naše hodnotenie po 6200 km


vzhľad Taliani robia auto srdcom a v dizajne sú skutoční majstri
interiér športovo ladený, prehľadný prístrojový panel, menej odkladacích priestorov, plastový veniec volantu
motor z objemu 1,25 l vysoký výkon, kultivovaný chod, nízky hluk
jazdné vlastnosti výborný podvozok na diaľnici aj v zákrutách, ostré brzdy, slabšie odhlučnenie podvozka na nekvalitnej ceste
technika vysoký bezpečnostný štandard, dobrý motor
úžitok trojdverová karoséria vhodná pre dvoch, dosť miesta vzadu, objemný ale horšie prístupný kufor
celkový dojem zatiaľ sa Grande Punto prezentuje ako pekné , moderné a rýchle auto s výborným podvozkom, ale slabšou ponukou odkladacích priestorov a plastovým vencom volantu


Prvá cesta s Puntom smerovala do Chorvátska. Za desať dní pribudlo takmer tritisíc kilometrov a prvé poznatky.




Grande Punto je aj bez systému ESP stabilné. Vodič cez riadenie presne cíti, čo sa s autom deje. Brzdy majú možno až príliš ostrý nábeh.






Pri prudkom manévri má tendenciu vybočiť zadná časť auta. Vtedy je najúčinnejšia jemná korekcia volantom. Podvozok patrí medzi silné stránky testovaného auta.


Kia Rio a Fiat Punto – dvaja rivali v dlhodobom teste na 50 000 km. Obe autá majú slušnú výbavu, malý diesel pod kapotou a ambíciu byť úspešní. Punto má krajšiu karosériu a nižšiu spotrebu. Kia zasa vyšší výkon a lepšie vybavenie.





Fiat Grande Punto 1,3 Multijet a konkurencia

Vozidlo Motor Verzia Cena (Sk) Výkon (kW/K) Spotreba (l/100 km) Kufor (l)
Fiat Gr. Punto 1,3 Multijet Dynamic 3D 509 900 66 /90 4,6 275
Kia Rio 1,5 CRDi EX 514 700 81 /110 4,6 270
Peugeot 207 1,6 HDi Sport 3D 572 000 66 / 90 4,5 270
Toyota Yaris 1,4 D-4D SOL 5D 559 900 66 / 90 4,5 272
Renault Clio 1,5 dCi Dynamique 3D 565 000 62 / 85 4,4 288
Škoda Fabia 1,4 TDI Elegance 5D 546 990 59 / 80 4,6 260
Seat Ibiza 1,4 TDI Sport 3D 465 000 59 / 80 4,6 267
Ford Fiesta 1,6 TDCi Sportd 3D 519 000 66 / 90 4,4 261
*výbava vozidiel je odlišná


Fiat Grande Punto 1,3 MultiJet


Motor
Typ naftový štvorvalec
Uloženie priečne
Zdvihový objem 1248 cm3
Výkon 66/90 kW/k
Krútiaci moment 200 Nm
Emisná norma EURO IV
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2510 mm
Dĺžka 4030 mm
Šírka 1685 mm
Výška 1490 mm
Pohotovostná hmotnosť 1130 kg
Užitočná hmotnosť 540 kg
Batožinový priestor 275 l
Objem pal. Nádrže 45 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 11,9 s
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Spotreba podľa výrobcu
mesto 5,9 l/100 km
mimo mesto 3,9 l/100 km
kombinácia 4,6 l/100 km
v teste 6,3 l/100 km
Servisný interval 30 000 km

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Používate make-up? Potom spozornite
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Mečiarovské spôsoby nového bratislavského župana?
  2. Študenti Stavebnej fakulty STU na exkurzii v Brne
  3. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  4. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  5. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  7. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  8. Používate make-up? Potom spozornite
  9. Legendárna Transsibírska magistrála
  10. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 28 369
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 180
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 141
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 023
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 019
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 984
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 978
  8. Používate make-up? Potom spozornite 969
  9. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov 965
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 899

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Róbert Bezák: Za pápežmi som bol trikrát, chodil som aj za kardinálmi

Diskusia SME NAŽIVO s Róbertom Bezákom a Marie Vrabcovou.

PLUS

Fico dal opäť prednosť sebe, a kto je užitočný idiot politiky

Robert Fico si už musí poslušnosť vynucovať krajnými prostriedkami

KOMENTÁRE

Rok 1998: Maďarka prah môjho domu neprekročí

Čože?! Ty nebudeš voliť Mečiara?

Neprehliadnite tiež

V počítači nasimulovali, ako vyzerá optimálna križovatka

Kruhové objazdy premávku spomaľujú, inteligentné semafory zrýchľujú.

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.