SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Ďalší dlhodobý test : Fiat Grande Punto – záchranca s naftovým motorom

Talianska automobilka donedávna visela nad priepasťou, odkázaná na nový model, ktorý by ju mal z nepríjemnej situácie dostať. Záchranca vyvinutý v spolupráci s koncernom GM dostal meno Grande Punto a zatiaľ sa celkom úspešne predáva aj v západnej Eu

Talianska automobilka donedávna visela nad priepasťou, odkázaná na nový model, ktorý by ju mal z nepríjemnej situácie dostať. Záchranca vyvinutý v spolupráci s koncernom GM dostal meno Grande Punto a zatiaľ sa celkom úspešne predáva aj v západnej Európe. Strategický model sme sa rozhodli podrobiť dlhodobému testu na 50 000 km.

Prečo Grande Punto
Grande Punto odštartovalo tretí dlhodobý test v spolupráci redakcií denníka SME, motoristického magazínu Autožurnál a Fun Rádia. Nový Fiat tak nasleduje dvoch predchodcov, Daciu Logan a novinku Kia Rio. Zámerom dlhodobých testov je sledovať nové modely počas dlhšieho obdobia (50 000 km) , ktoré zodpovedá približne trojročnému užívaniu automobilu v súkromných podmienkach. Zaujímajú nás automobily dostupné pre širšie spektrum motoristov a s výraznými technickými zmenami oproti predchádzajúcim modelom. Podobný veľký skok ako Dacia Logan a Kia Rio sľubuje aj Fiat Grande Punto. Zámerom dlhodobého testu je zistiť, či je nový Fiat Grande Punto taký dobrý, aký je pekný.

Malý diesel je vraj budúcnosť
Podobne ako Kia Rio 1,5 CRDi aj Fiat Grande Punto 1,3 Multijet má pod kapotou malý naftový motor, ktorý by sa mal stať predajným hitom. Samotné Grande Punto je totiž postavené na ponuke naftových motorov a tento agregát dostal cenu roka vo svojej objemovej kategórii. Bude veľmi zaujímavé sledovať spotrebu paliva a prevádzkové náklady obidvoch najmodernejších motorov vo svojej kategórii

Pohľad do cenníka
Fiat Grande Punto s trojdverovou karosériou už nepatrí do kategórie malých lacných automobilov s minimálnou výbavou. V rámci štandardu všetkých nových konkurentov je základná cena pomerne vysoká a prispôsobená bezpečnostnému štandardu a výbave auta. Najlacnejšie Grande Punto 1,2 Active stojí 364 900 Sk. Testovaná verzia 1,3 Multijet s výkonom 66 kW (90 k) a výbavou Dynamic vyjde na 509 900 Sk. Keď sa k tejto cene pripočíta metalická farba karosérie Merenque (9.900 Sk), manuálna klimatizácia (42 000 Sk) a parkovací senzor v zadnom nárazníku (9.900 Sk), cena sa vyšplhá na 572 600 Sk. K ideálu rýchleho a luxusného malého auta vhodného aj na dlhšie cesty chýba jedine stabilizačný program, za ktorý si treba tiež priplatiť. V štandarde testovanej verzie je ABS, šesť airbagov (čelné, bočné, hlavové), duálny posilňovač riadenia, hmlové svetlá, elektricky ovládané okná aj zrkadlá a diaľkové centrálne zamykanie. Ide o ďalší zo série dôkazov, že kategória malých automobilov narástla nielen rozmermi ale aj cenou.

Pokračovanie v štafete
Na rozdiel od iných dlhodobých testov, tento začíname s mierne ojazdeným autom, ktoré absolvovalo sériu novinárskych testov a v čase prebratia malo najazdených už 12 648 km. Na konci testu by sa malo na tachometri objaviť 62 648 km, čo je už smerodajný údaj pri sledovaní priemernej spotreby, stavu bŕzd, tlmičov a celkovej spoľahlivosti auta. Do rúk sa nám dostalo auto s dobre zabehnutým motorom a mierne ojazdenými pneumatikami. Prvá veľká testovacia jazda s Grande Puntom smerovala do Chorvátska spoločne s druhým dlhodobo testovaným modelom Kia Rio 1,5 CRDi. Obe vozidlá rovnakej kategórie s približne rovnakým vybavením a konkurenčnými motormi môžeme sledovať súbežne. Cestou do Chorvátska viezlo Grande Punto dve osoby a batožinu aj na zadných sedadlách. Kia mala päťčlennú posádku a plný kufor. Pri jazde rovnakým tempom bol úspornejší Fiat (5,5 l/100 km) ako Kia (6,2 l/100 km).

Prvé dotyky
Grande Punto zatiaľ ukrajuje prvé kilometre testu a teda rozhodne nie je čas na rozsiahle hodnotenie, skôr zhrnutie prvých dojmov. Je v podstate jedno, v akom prostredí sa Grande Punto objaví , všade vyzerá pekne, je mimoriadne fotogenické, skrátka pekné auto. Dizajn bol natoľko dôležitý, že piate dvere nemajú rušivé madlo ani zámok na otváranie. Všetko rieši tlačidlo na prístrojovej doske alebo kľúč diaľkového ovládania. Bez nich kufor neotvoríte ani keď je auto odomknuté. Praktická nevýhoda má však aj svoju svetlú stránku, nikto vám neželane neotvorí kufor, ak je auto odomknuté. V interiéri nás doposiaľ zaujal prehľadný prístrojový panel, výborné sedadlá a mimoriadne dobre odhlučnený motor. Dozadu sa vmestia dve autosedačky a jeden „podsedák“ pre staršie dieťa. Mierne sklamanie spôsobili odkladacie priestory, ktorých nie je veľa a nie sú dvakrát dobre využiteľné. Na pohľad dobre tvarovaný volant má plastový veniec s hrozným povrchom. V tejto cenovej hladine sa patrí volant potiahnuť kožou. Dobré pocity z jazdy umocňuje rýchly motor so šesťstupňovou prevodovkou, kvalitný podvozok a dobrý posed za volantom. Šikmý predný stĺpik trochu prekáža vo výhľade šikmo dopredu. Spotreba zatiaľ zodpovedá nadšeniu z temperamentného auta, pevne veríme, že časom klesne a potvrdí očakávanie. Pri pokojnej jazde klesla na 5,2 l/100 km avšak v prevažnej miere išlo o jazdu mimo mesta. Prvá servisná prehliadka je na pláne až po najazdení 30 000 km. Dovtedy máme na pláne kontrolu podvozka, bŕzd a tlmičov a podrobnú prehliadku interiéru.

Priemerná spotreba v dlhodobom teste

Stav tachometra na začiatku testu 12 648 km
Súčasný stav tachometra 18 854 km
Ubehnuté kilometre 6170 km
Spotrebované palivo 394 l
Priemerná spotreba 6,3 l/ 100 km


Naše hodnotenie po 6200 km


vzhľad Taliani robia auto srdcom a v dizajne sú skutoční majstri
interiér športovo ladený, prehľadný prístrojový panel, menej odkladacích priestorov, plastový veniec volantu
motor z objemu 1,25 l vysoký výkon, kultivovaný chod, nízky hluk
jazdné vlastnosti výborný podvozok na diaľnici aj v zákrutách, ostré brzdy, slabšie odhlučnenie podvozka na nekvalitnej ceste
technika vysoký bezpečnostný štandard, dobrý motor
úžitok trojdverová karoséria vhodná pre dvoch, dosť miesta vzadu, objemný ale horšie prístupný kufor
celkový dojem zatiaľ sa Grande Punto prezentuje ako pekné , moderné a rýchle auto s výborným podvozkom, ale slabšou ponukou odkladacích priestorov a plastovým vencom volantu


Prvá cesta s Puntom smerovala do Chorvátska. Za desať dní pribudlo takmer tritisíc kilometrov a prvé poznatky.




Grande Punto je aj bez systému ESP stabilné. Vodič cez riadenie presne cíti, čo sa s autom deje. Brzdy majú možno až príliš ostrý nábeh.






Pri prudkom manévri má tendenciu vybočiť zadná časť auta. Vtedy je najúčinnejšia jemná korekcia volantom. Podvozok patrí medzi silné stránky testovaného auta.


Kia Rio a Fiat Punto – dvaja rivali v dlhodobom teste na 50 000 km. Obe autá majú slušnú výbavu, malý diesel pod kapotou a ambíciu byť úspešní. Punto má krajšiu karosériu a nižšiu spotrebu. Kia zasa vyšší výkon a lepšie vybavenie.





Fiat Grande Punto 1,3 Multijet a konkurencia

Vozidlo Motor Verzia Cena (Sk) Výkon (kW/K) Spotreba (l/100 km) Kufor (l)
Fiat Gr. Punto 1,3 Multijet Dynamic 3D 509 900 66 /90 4,6 275
Kia Rio 1,5 CRDi EX 514 700 81 /110 4,6 270
Peugeot 207 1,6 HDi Sport 3D 572 000 66 / 90 4,5 270
Toyota Yaris 1,4 D-4D SOL 5D 559 900 66 / 90 4,5 272
Renault Clio 1,5 dCi Dynamique 3D 565 000 62 / 85 4,4 288
Škoda Fabia 1,4 TDI Elegance 5D 546 990 59 / 80 4,6 260
Seat Ibiza 1,4 TDI Sport 3D 465 000 59 / 80 4,6 267
Ford Fiesta 1,6 TDCi Sportd 3D 519 000 66 / 90 4,4 261
*výbava vozidiel je odlišná


Fiat Grande Punto 1,3 MultiJet


Motor
Typ naftový štvorvalec
Uloženie priečne
Zdvihový objem 1248 cm3
Výkon 66/90 kW/k
Krútiaci moment 200 Nm
Emisná norma EURO IV
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2510 mm
Dĺžka 4030 mm
Šírka 1685 mm
Výška 1490 mm
Pohotovostná hmotnosť 1130 kg
Užitočná hmotnosť 540 kg
Batožinový priestor 275 l
Objem pal. Nádrže 45 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 11,9 s
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Spotreba podľa výrobcu
mesto 5,9 l/100 km
mimo mesto 3,9 l/100 km
kombinácia 4,6 l/100 km
v teste 6,3 l/100 km
Servisný interval 30 000 km

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  3. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  4. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  10. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  3. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. Employee's age as a new ground for notice of termination
  7. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  8. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  9. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  10. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 132
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 753
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 897
  4. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 897
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 290
  6. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 5 128
  7. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 3 443
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 167
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 062
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 051
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Časť galérie predsedov vlád na Úrade vlády.

Slovensku hrozí, že sa prepadne samo do seba. Vlastne ako teraz.


5. dec
Jakub Filo.

Minister neráta, s kým sedí vo vláde.


12m

Neprehliadnite tiež

Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


5 h
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec

Blogy SME

  1. Ján Rudolf: Zastavme korupciu, ale aj krvavé oči!
  2. Ján Šeďo: Preventívna prehliadka u lekára skončila kolonoskopiou - moje skúsenosti.
  3. Soňa Bulbeck: O umení prepojiť staré a nové...
  4. Jana Hanuliaková: Ku komu sa prihovárate pán Mazurek?
  5. Martin Zachar: Dočkáme sa debutu slovenského brankára v NHL po viac než 14 rokoch?
  6. Andrej Hossa: Fenomén s názvom repasovanie: Prečo si kúpiť repasované produkty?
  7. Barbora Kujundžić: Waldorfská pedagogika a naše nákupné zvyklosti
  8. Peter Slamenik: Zahúlime a uvidíme.
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 224
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 388
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 930
  4. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 866
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 774
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 406
  7. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 744
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 736
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu