Talianska automobilka donedávna visela nad priepasťou, odkázaná na nový model, ktorý by ju mal z nepríjemnej situácie dostať. Záchranca vyvinutý v spolupráci s koncernom GM dostal meno Grande Punto a zatiaľ sa celkom úspešne predáva aj v západnej Európe. Strategický model sme sa rozhodli podrobiť dlhodobému testu na 50 000 km.
Prečo Grande Punto
Grande Punto odštartovalo tretí dlhodobý test v spolupráci redakcií denníka SME, motoristického magazínu Autožurnál a Fun Rádia. Nový Fiat tak nasleduje dvoch predchodcov, Daciu Logan a novinku Kia Rio. Zámerom dlhodobých testov je sledovať nové modely počas dlhšieho obdobia (50 000 km) , ktoré zodpovedá približne trojročnému užívaniu automobilu v súkromných podmienkach. Zaujímajú nás automobily dostupné pre širšie spektrum motoristov a s výraznými technickými zmenami oproti predchádzajúcim modelom. Podobný veľký skok ako Dacia Logan a Kia Rio sľubuje aj Fiat Grande Punto. Zámerom dlhodobého testu je zistiť, či je nový Fiat Grande Punto taký dobrý, aký je pekný.
Malý diesel je vraj budúcnosť
Podobne ako Kia Rio 1,5 CRDi aj Fiat Grande Punto 1,3 Multijet má pod kapotou malý naftový motor, ktorý by sa mal stať predajným hitom. Samotné Grande Punto je totiž postavené na ponuke naftových motorov a tento agregát dostal cenu roka vo svojej objemovej kategórii. Bude veľmi zaujímavé sledovať spotrebu paliva a prevádzkové náklady obidvoch najmodernejších motorov vo svojej kategórii
Pohľad do cenníka
Fiat Grande Punto s trojdverovou karosériou už nepatrí do kategórie malých lacných automobilov s minimálnou výbavou. V rámci štandardu všetkých nových konkurentov je základná cena pomerne vysoká a prispôsobená bezpečnostnému štandardu a výbave auta. Najlacnejšie Grande Punto 1,2 Active stojí 364 900 Sk. Testovaná verzia 1,3 Multijet s výkonom 66 kW (90 k) a výbavou Dynamic vyjde na 509 900 Sk. Keď sa k tejto cene pripočíta metalická farba karosérie Merenque (9.900 Sk), manuálna klimatizácia (42 000 Sk) a parkovací senzor v zadnom nárazníku (9.900 Sk), cena sa vyšplhá na 572 600 Sk. K ideálu rýchleho a luxusného malého auta vhodného aj na dlhšie cesty chýba jedine stabilizačný program, za ktorý si treba tiež priplatiť. V štandarde testovanej verzie je ABS, šesť airbagov (čelné, bočné, hlavové), duálny posilňovač riadenia, hmlové svetlá, elektricky ovládané okná aj zrkadlá a diaľkové centrálne zamykanie. Ide o ďalší zo série dôkazov, že kategória malých automobilov narástla nielen rozmermi ale aj cenou.
Pokračovanie v štafete
Na rozdiel od iných dlhodobých testov, tento začíname s mierne ojazdeným autom, ktoré absolvovalo sériu novinárskych testov a v čase prebratia malo najazdených už 12 648 km. Na konci testu by sa malo na tachometri objaviť 62 648 km, čo je už smerodajný údaj pri sledovaní priemernej spotreby, stavu bŕzd, tlmičov a celkovej spoľahlivosti auta. Do rúk sa nám dostalo auto s dobre zabehnutým motorom a mierne ojazdenými pneumatikami. Prvá veľká testovacia jazda s Grande Puntom smerovala do Chorvátska spoločne s druhým dlhodobo testovaným modelom Kia Rio 1,5 CRDi. Obe vozidlá rovnakej kategórie s približne rovnakým vybavením a konkurenčnými motormi môžeme sledovať súbežne. Cestou do Chorvátska viezlo Grande Punto dve osoby a batožinu aj na zadných sedadlách. Kia mala päťčlennú posádku a plný kufor. Pri jazde rovnakým tempom bol úspornejší Fiat (5,5 l/100 km) ako Kia (6,2 l/100 km).
Prvé dotyky
Grande Punto zatiaľ ukrajuje prvé kilometre testu a teda rozhodne nie je čas na rozsiahle hodnotenie, skôr zhrnutie prvých dojmov. Je v podstate jedno, v akom prostredí sa Grande Punto objaví , všade vyzerá pekne, je mimoriadne fotogenické, skrátka pekné auto. Dizajn bol natoľko dôležitý, že piate dvere nemajú rušivé madlo ani zámok na otváranie. Všetko rieši tlačidlo na prístrojovej doske alebo kľúč diaľkového ovládania. Bez nich kufor neotvoríte ani keď je auto odomknuté. Praktická nevýhoda má však aj svoju svetlú stránku, nikto vám neželane neotvorí kufor, ak je auto odomknuté. V interiéri nás doposiaľ zaujal prehľadný prístrojový panel, výborné sedadlá a mimoriadne dobre odhlučnený motor. Dozadu sa vmestia dve autosedačky a jeden „podsedák“ pre staršie dieťa. Mierne sklamanie spôsobili odkladacie priestory, ktorých nie je veľa a nie sú dvakrát dobre využiteľné. Na pohľad dobre tvarovaný volant má plastový veniec s hrozným povrchom. V tejto cenovej hladine sa patrí volant potiahnuť kožou. Dobré pocity z jazdy umocňuje rýchly motor so šesťstupňovou prevodovkou, kvalitný podvozok a dobrý posed za volantom. Šikmý predný stĺpik trochu prekáža vo výhľade šikmo dopredu. Spotreba zatiaľ zodpovedá nadšeniu z temperamentného auta, pevne veríme, že časom klesne a potvrdí očakávanie. Pri pokojnej jazde klesla na 5,2 l/100 km avšak v prevažnej miere išlo o jazdu mimo mesta. Prvá servisná prehliadka je na pláne až po najazdení 30 000 km. Dovtedy máme na pláne kontrolu podvozka, bŕzd a tlmičov a podrobnú prehliadku interiéru.
Priemerná spotreba v dlhodobom teste
Stav tachometra na začiatku testu | 12 648 km |
Súčasný stav tachometra | 18 854 km |
Ubehnuté kilometre | 6170 km |
Spotrebované palivo | 394 l |
Priemerná spotreba | 6,3 l/ 100 km |
Naše hodnotenie po 6200 km
vzhľad | Taliani robia auto srdcom a v dizajne sú skutoční majstri |
interiér | športovo ladený, prehľadný prístrojový panel, menej odkladacích priestorov, plastový veniec volantu |
motor | z objemu 1,25 l vysoký výkon, kultivovaný chod, nízky hluk |
jazdné vlastnosti | výborný podvozok na diaľnici aj v zákrutách, ostré brzdy, slabšie odhlučnenie podvozka na nekvalitnej ceste |
technika | vysoký bezpečnostný štandard, dobrý motor |
úžitok | trojdverová karoséria vhodná pre dvoch, dosť miesta vzadu, objemný ale horšie prístupný kufor |
celkový dojem | zatiaľ sa Grande Punto prezentuje ako pekné , moderné a rýchle auto s výborným podvozkom, ale slabšou ponukou odkladacích priestorov a plastovým vencom volantu |
Fiat Grande Punto 1,3 Multijet a konkurencia
Vozidlo | Motor | Verzia | Cena (Sk) | Výkon (kW/K) | Spotreba (l/100 km) | Kufor (l) | |
Fiat Gr. Punto | 1,3 Multijet | Dynamic 3D | 509 900 | 66 /90 | 4,6 | 275 | |
Kia Rio | 1,5 CRDi | EX | 514 700 | 81 /110 | 4,6 | 270 | |
Peugeot 207 | 1,6 HDi | Sport 3D | 572 000 | 66 / 90 | 4,5 | 270 | |
Toyota Yaris | 1,4 D-4D | SOL 5D | 559 900 | 66 / 90 | 4,5 | 272 | |
Renault Clio | 1,5 dCi | Dynamique 3D | 565 000 | 62 / 85 | 4,4 | 288 | |
Škoda Fabia | 1,4 TDI | Elegance 5D | 546 990 | 59 / 80 | 4,6 | 260 | |
Seat Ibiza | 1,4 TDI | Sport 3D | 465 000 | 59 / 80 | 4,6 | 267 | |
Ford Fiesta | 1,6 TDCi | Sportd 3D | 519 000 | 66 / 90 | 4,4 | 261 |
Fiat Grande Punto 1,3 MultiJet
Motor | ||
Typ | naftový štvorvalec | |
Uloženie | priečne | |
Zdvihový objem | 1248 | cm3 |
Výkon | 66/90 | kW/k |
Krútiaci moment | 200 | Nm |
Emisná norma | EURO IV | |
Rozmery, hmotnosti, objemy | ||
Rázvor náprav | 2510 | mm |
Dĺžka | 4030 | mm |
Šírka | 1685 | mm |
Výška | 1490 | mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1130 | kg |
Užitočná hmotnosť | 540 | kg |
Batožinový priestor | 275 | l |
Objem pal. Nádrže | 45 | l |
Prevádzkové hodnoty | ||
Zrýchlenie | 11,9 | s |
Maximálna rýchlosť | 175 | km/h |
Spotreba podľa výrobcu | ||
mesto | 5,9 | l/100 km |
mimo mesto | 3,9 | l/100 km |
kombinácia | 4,6 | l/100 km |
v teste | 6,3 | l/100 km |
Servisný interval | 30 000 | km |