SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Vieme správne sedieť za volantom?

Štatistík, ktoré si všímajú spôsoby vedenia motorového vozidla v súvislosti s nehodami, je veľa. Málokto sa však zamýšľa nad tým, ako nesprávne sedenie za volantom ovplyvňuje zdravie, bezpečnosť a následky pri nehode. Na Slovensku pribúda stále viac ...

Ležanie za volantom je dnes v móde najmä u mladých vodičov. Takáto poloha ničí chrbticu a je absolútne neprijateľná z hľadiska bezpečnej jazdy.

Štatistík, ktoré si všímajú spôsoby vedenia motorového vozidla v súvislosti s nehodami, je veľa. Málokto sa však zamýšľa nad tým, ako nesprávne sedenie za volantom ovplyvňuje zdravie, bezpečnosť a následky pri nehode. Na Slovensku pribúda stále viac vodičov, ktorí za volantom skôr ležia než sedia. Riskujú najmä svoju bezpečnosť, o niekoľko rokov však prídu aj ďalšie následky na chrbtici. Napokon samotné šoférovanie v ideálnej polohe zaťažuje chrbticu a príliš jej neprospieva. Lekári sa zhodujú: treba dbať na to, ako sedíme za volantom a hodiny strávené v aute kompenzovať športom. Najlepšie cvičením, plávaním rýchlou chôdzou alebo bicyklovaním.


Nastaviteľná bedrová opierka
Niektoré sedadlá automobilu majú nastaviteľnú bedrovú opierku, ktorá umožňuje lepšie prispôsobenie operadla postave vodiča. Chrbát by nemal byť prehnutý, ale poriadne podopretý aj v oblasti krížov. Chrbtica je najmenej zaťažená vtedy, keď si zachová svoje prirodzené krivky. V obličkovej časti má byť prehĺbená, nie vybočená. Ideálny posed za volantom je taký, pri ktorom máme opreté aj ramená, nevykláňame sa do strany, hlavu držíme vo zvislej polohe a noha je pri stlačení spojkového pedálu mierne pokrčená.

Opierky hlavy chránia, nie však v každej polohe

Stále väčší počet reťazových a naoko neškodných havárií v mestách a na diaľniciách prinútil konštruktérov, aby postupne všetky miesta na sedenie v aute vybavili hlavovými opierkami. Tie pri náraze zozadu chránia hlavu a krčnú chrbticu. Pri náraze zozadu sa totiž telo spolu so sedadlom pohybuje prudko vpred. Neopretá hlava má snahu zotrvať v pokoji alebo v rovnomernom priamočiarom pohybe. Rozdiel v zrýchlení znášajú krčné stavce a svaly, ktoré sa môžu vážne poškodiť. V extrémnych prípadoch sa môže poškodiť aj miecha. Niektoré vozidlá sú vybavené aktívnymi opierkami hlavy. Tie majú špeciálny pákový mechanizmus v sedadle. Pri náraze zozadu sa chrbát zotrvačnou silou vnára do operadla, čím hlavovú opierku zatlačí k hlave.

Náš TIP: Aj dokonalé opierky hlavy sú v automobile zbytočné, ak ich nevieme používať. Správne nastavená opierka sa má stredom svojej plochy dotýkať temena hlavy.

Niekoľko prípadov správneho a nesprávneho sedenia za volantom

Na nevhodné nastavenie hlavovej opierky by si mali dávať pozor osoby vyššieho vzrastu. Akonáhle je opierka iba vo výške krku, môže pri náraze zozadu zlomiť väzy.

Správne nastavená opierka hlavy sa má stredom svojej plochy dotýkať temena hlavy.

Chrbtica sa pri šoférovaní extrémne namáha, zvlášť ak sa vodič neoprie celou plochou o operadlo a krúti sa ako "paragraf". Lakťová opierka slúži na opretie ruky a nie celého tela.

Zadok má byť čo najviac vzadu a chrbát celou plochou opretý aj pri otáčaní volantom.

Meradlom správnej vzdialenosti od sedadla je stlačený spojkový pedál. Vystretá noha pri jeho stlačení zvyšuje riziko poranenia kĺbu pri nehode. Tesne pred nárazom sa vodič maximálne zaprie nohami do pedálov a náraz sa cez vystretú nohu prenesie priamo do kĺbu. Tiež nie je správne sedieť až tak blízko volantu, že nohy sa pri prestupovaní po pedáloch kolenami dotýkajú jeho venca alebo prístrojovej dosky.

Ideálnu vzdialenosť sedadla od pedálov charakterizuje mierne pokrčená ľavá noha pri stlačenom spojkovom pedáli. Stehná majú byť podopreté na celej dĺžke sedáka.

Pokusy na pretekárskom okruhu ukázali, že naklonená hlava v zákrute zhoršuje odhad vzdialenosti a zaťažuje krčnú chrbticu. Overenie v praxi vchádzajte do úzkej garáže so vzpriamenou hlavou a s vyklonenou. Okamžite pocítite rozdiel.

Keď je hlava vo zvislej polohe, svaly, ktoré zabezpečujú jej pohyb, sa zbytočne nedeformujú.

Aby bezpečnostný pás plnil svoju funkciu, nesmie byť nízko ani vysoko.

Výška pásu má byť nastavená tak, aby prechádzal cez stred ramena, ale neškrtil.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  6. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  2. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  3. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  4. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  5. Novinka medzi prefabrikátmi
  6. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  7. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  8. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  9. The future of M&A in Europe
  10. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 436
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 489
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 151
  4. Aká je chémia vôní 10 901
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 480
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 868
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 832
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 230
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 823
  10. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 6 481
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Samuela Marca

Správa o stave republiky: Vládnu nám Fekišovce (píše Samo Marec)

Mali plné ústa rečí o boji proti papalášom, ale pri prvej príležitosti sa sami papalášmi stali.

Predseda Národnej rady SR Boris Kollár a premiér SR Igor Matovič počas brífingu po spoločných raňajkách s prezidentkou SR Zuzanou Čaputovou v Prezidentskom paláci.
Petra Vlhová.

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili ďalších 1 254 infikovaných (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už takmer 106-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 868 obetí.

George Clooney vo filme The Midnight Sky, ktorý aj sám režíroval.

Neprehliadnite tiež

Dacia Lodgy Stepway budúci rok dostane terénnejšie sa tváriacu náhradu.
Skokanom v predajoch za október je Fiat Panda, ktorá prišla v roku 2011.

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.