SME
Streda, 24. apríl , 2019

Vieme správne sedieť za volantom?

Štatistík, ktoré si všímajú spôsoby vedenia motorového vozidla v súvislosti s nehodami, je veľa. Málokto sa však zamýšľa nad tým, ako nesprávne sedenie za volantom ovplyvňuje zdravie, bezpečnosť a následky pri nehode. Na Slovensku pribúda stále viac ...

Ležanie za volantom je dnes v móde najmä u mladých vodičov. Takáto poloha ničí chrbticu a je absolútne neprijateľná z hľadiska bezpečnej jazdy.

Štatistík, ktoré si všímajú spôsoby vedenia motorového vozidla v súvislosti s nehodami, je veľa. Málokto sa však zamýšľa nad tým, ako nesprávne sedenie za volantom ovplyvňuje zdravie, bezpečnosť a následky pri nehode. Na Slovensku pribúda stále viac vodičov, ktorí za volantom skôr ležia než sedia. Riskujú najmä svoju bezpečnosť, o niekoľko rokov však prídu aj ďalšie následky na chrbtici. Napokon samotné šoférovanie v ideálnej polohe zaťažuje chrbticu a príliš jej neprospieva. Lekári sa zhodujú: treba dbať na to, ako sedíme za volantom a hodiny strávené v aute kompenzovať športom. Najlepšie cvičením, plávaním rýchlou chôdzou alebo bicyklovaním.


Nastaviteľná bedrová opierka
Niektoré sedadlá automobilu majú nastaviteľnú bedrovú opierku, ktorá umožňuje lepšie prispôsobenie operadla postave vodiča. Chrbát by nemal byť prehnutý, ale poriadne podopretý aj v oblasti krížov. Chrbtica je najmenej zaťažená vtedy, keď si zachová svoje prirodzené krivky. V obličkovej časti má byť prehĺbená, nie vybočená. Ideálny posed za volantom je taký, pri ktorom máme opreté aj ramená, nevykláňame sa do strany, hlavu držíme vo zvislej polohe a noha je pri stlačení spojkového pedálu mierne pokrčená.

Opierky hlavy chránia, nie však v každej polohe

Stále väčší počet reťazových a naoko neškodných havárií v mestách a na diaľniciách prinútil konštruktérov, aby postupne všetky miesta na sedenie v aute vybavili hlavovými opierkami. Tie pri náraze zozadu chránia hlavu a krčnú chrbticu. Pri náraze zozadu sa totiž telo spolu so sedadlom pohybuje prudko vpred. Neopretá hlava má snahu zotrvať v pokoji alebo v rovnomernom priamočiarom pohybe. Rozdiel v zrýchlení znášajú krčné stavce a svaly, ktoré sa môžu vážne poškodiť. V extrémnych prípadoch sa môže poškodiť aj miecha. Niektoré vozidlá sú vybavené aktívnymi opierkami hlavy. Tie majú špeciálny pákový mechanizmus v sedadle. Pri náraze zozadu sa chrbát zotrvačnou silou vnára do operadla, čím hlavovú opierku zatlačí k hlave.

Náš TIP: Aj dokonalé opierky hlavy sú v automobile zbytočné, ak ich nevieme používať. Správne nastavená opierka sa má stredom svojej plochy dotýkať temena hlavy.

Niekoľko prípadov správneho a nesprávneho sedenia za volantom

Na nevhodné nastavenie hlavovej opierky by si mali dávať pozor osoby vyššieho vzrastu. Akonáhle je opierka iba vo výške krku, môže pri náraze zozadu zlomiť väzy.

Správne nastavená opierka hlavy sa má stredom svojej plochy dotýkať temena hlavy.

Chrbtica sa pri šoférovaní extrémne namáha, zvlášť ak sa vodič neoprie celou plochou o operadlo a krúti sa ako "paragraf". Lakťová opierka slúži na opretie ruky a nie celého tela.

Zadok má byť čo najviac vzadu a chrbát celou plochou opretý aj pri otáčaní volantom.

Meradlom správnej vzdialenosti od sedadla je stlačený spojkový pedál. Vystretá noha pri jeho stlačení zvyšuje riziko poranenia kĺbu pri nehode. Tesne pred nárazom sa vodič maximálne zaprie nohami do pedálov a náraz sa cez vystretú nohu prenesie priamo do kĺbu. Tiež nie je správne sedieť až tak blízko volantu, že nohy sa pri prestupovaní po pedáloch kolenami dotýkajú jeho venca alebo prístrojovej dosky.

Ideálnu vzdialenosť sedadla od pedálov charakterizuje mierne pokrčená ľavá noha pri stlačenom spojkovom pedáli. Stehná majú byť podopreté na celej dĺžke sedáka.

Pokusy na pretekárskom okruhu ukázali, že naklonená hlava v zákrute zhoršuje odhad vzdialenosti a zaťažuje krčnú chrbticu. Overenie v praxi vchádzajte do úzkej garáže so vzpriamenou hlavou a s vyklonenou. Okamžite pocítite rozdiel.

Keď je hlava vo zvislej polohe, svaly, ktoré zabezpečujú jej pohyb, sa zbytočne nedeformujú.

Aby bezpečnostný pás plnil svoju funkciu, nesmie byť nízko ani vysoko.

Výška pásu má byť nastavená tak, aby prechádzal cez stred ramena, ale neškrtil.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od mája sa mení definícia kilogramu
  2. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  3. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  5. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  6. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  7. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  9. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  1. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  3. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  4. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  5. Od mája sa mení definícia kilogramu
  6. Spready a poplatky pri obchodovaní
  7. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  8. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  9. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  10. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 23 861
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 234
  3. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 8 896
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 755
  5. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 4 789
  6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 546
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 216
  8. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 3 663
  9. Od mája sa mení definícia kilogramu 3 088
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 635

Hlavné správy zo Sme.sk

Súd zverejnil, prečo sa v kauze Infra Services postavil Kmotríkovcom

Vyšetrovanie, kto naozaj profituje z podnikania vodárenskej firmy Infra Services, pokračuje.

Ivan Kmotrík
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Penta nám tú nemocnicu aspoň postaví

V budovaní verejnej infraštruktúry zlyhali všetci.

Peter Tkačenko

Vodohospodári ukázali pokazené vnútornosti vzácneho jazera

Zistili sme, prečo zostal tajch pod Štiavnicou bez vody.

Dolnohodrušské jazero musia pre poškodené potrubia úplne vypustiť.

Žena sa prebudila z kómy 27 rokov po vážnej autonehode

Vtedy 32-ročná žena pri náraze utrpela vážne poranenie mozgu.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský autosalón prinesie lietajúce auto aj unikátny koncept

Stredoeurópsku premiéru bude mať Mazda 3 Sedan.

Ilustračné foto

Suzuki Swift Sport je víťaz hot hatchov v mušej váhe

Nízka hmotnosť a vyšší výkon sú zaručeným receptom na zábavu.

Toyota Proace City

Volkswagen T-Cross je viac ako len zdvihnuté Polo (test)

Okrem dizajnu boduje konečne aj cenou.

Volkswagen T-Cross

Elektrické dodávky Renault EZ-FLEX vyrazia skúšobne do ulíc

Koncept využíva diely zo starších modelov.