Vieme správne sedieť za volantom?

Štatistík, ktoré si všímajú spôsoby vedenia motorového vozidla v súvislosti s nehodami, je veľa. Málokto sa však zamýšľa nad tým, ako nesprávne sedenie za volantom ovplyvňuje zdravie, bezpečnosť a následky pri nehode. Na Slovensku pribúda stále viac ...

Ležanie za volantom je dnes v móde najmä u mladých vodičov. Takáto poloha ničí chrbticu a je absolútne neprijateľná z hľadiska bezpečnej jazdy.

Štatistík, ktoré si všímajú spôsoby vedenia motorového vozidla v súvislosti s nehodami, je veľa. Málokto sa však zamýšľa nad tým, ako nesprávne sedenie za volantom ovplyvňuje zdravie, bezpečnosť a následky pri nehode. Na Slovensku pribúda stále viac vodičov, ktorí za volantom skôr ležia než sedia. Riskujú najmä svoju bezpečnosť, o niekoľko rokov však prídu aj ďalšie následky na chrbtici. Napokon samotné šoférovanie v ideálnej polohe zaťažuje chrbticu a príliš jej neprospieva. Lekári sa zhodujú: treba dbať na to, ako sedíme za volantom a hodiny strávené v aute kompenzovať športom. Najlepšie cvičením, plávaním rýchlou chôdzou alebo bicyklovaním.


Nastaviteľná bedrová opierka
Niektoré sedadlá automobilu majú nastaviteľnú bedrovú opierku, ktorá umožňuje lepšie prispôsobenie operadla postave vodiča. Chrbát by nemal byť prehnutý, ale poriadne podopretý aj v oblasti krížov. Chrbtica je najmenej zaťažená vtedy, keď si zachová svoje prirodzené krivky. V obličkovej časti má byť prehĺbená, nie vybočená. Ideálny posed za volantom je taký, pri ktorom máme opreté aj ramená, nevykláňame sa do strany, hlavu držíme vo zvislej polohe a noha je pri stlačení spojkového pedálu mierne pokrčená.

Opierky hlavy chránia, nie však v každej polohe

Stále väčší počet reťazových a naoko neškodných havárií v mestách a na diaľniciách prinútil konštruktérov, aby postupne všetky miesta na sedenie v aute vybavili hlavovými opierkami. Tie pri náraze zozadu chránia hlavu a krčnú chrbticu. Pri náraze zozadu sa totiž telo spolu so sedadlom pohybuje prudko vpred. Neopretá hlava má snahu zotrvať v pokoji alebo v rovnomernom priamočiarom pohybe. Rozdiel v zrýchlení znášajú krčné stavce a svaly, ktoré sa môžu vážne poškodiť. V extrémnych prípadoch sa môže poškodiť aj miecha. Niektoré vozidlá sú vybavené aktívnymi opierkami hlavy. Tie majú špeciálny pákový mechanizmus v sedadle. Pri náraze zozadu sa chrbát zotrvačnou silou vnára do operadla, čím hlavovú opierku zatlačí k hlave.

Náš TIP: Aj dokonalé opierky hlavy sú v automobile zbytočné, ak ich nevieme používať. Správne nastavená opierka sa má stredom svojej plochy dotýkať temena hlavy.

Niekoľko prípadov správneho a nesprávneho sedenia za volantom

Na nevhodné nastavenie hlavovej opierky by si mali dávať pozor osoby vyššieho vzrastu. Akonáhle je opierka iba vo výške krku, môže pri náraze zozadu zlomiť väzy.

Správne nastavená opierka hlavy sa má stredom svojej plochy dotýkať temena hlavy.

Chrbtica sa pri šoférovaní extrémne namáha, zvlášť ak sa vodič neoprie celou plochou o operadlo a krúti sa ako "paragraf". Lakťová opierka slúži na opretie ruky a nie celého tela.

Zadok má byť čo najviac vzadu a chrbát celou plochou opretý aj pri otáčaní volantom.

Meradlom správnej vzdialenosti od sedadla je stlačený spojkový pedál. Vystretá noha pri jeho stlačení zvyšuje riziko poranenia kĺbu pri nehode. Tesne pred nárazom sa vodič maximálne zaprie nohami do pedálov a náraz sa cez vystretú nohu prenesie priamo do kĺbu. Tiež nie je správne sedieť až tak blízko volantu, že nohy sa pri prestupovaní po pedáloch kolenami dotýkajú jeho venca alebo prístrojovej dosky.

Ideálnu vzdialenosť sedadla od pedálov charakterizuje mierne pokrčená ľavá noha pri stlačenom spojkovom pedáli. Stehná majú byť podopreté na celej dĺžke sedáka.

Pokusy na pretekárskom okruhu ukázali, že naklonená hlava v zákrute zhoršuje odhad vzdialenosti a zaťažuje krčnú chrbticu. Overenie v praxi vchádzajte do úzkej garáže so vzpriamenou hlavou a s vyklonenou. Okamžite pocítite rozdiel.

Keď je hlava vo zvislej polohe, svaly, ktoré zabezpečujú jej pohyb, sa zbytočne nedeformujú.

Aby bezpečnostný pás plnil svoju funkciu, nesmie byť nízko ani vysoko.

Výška pásu má byť nastavená tak, aby prechádzal cez stred ramena, ale neškrtil.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  4. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 136
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 378
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 077
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 334
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 6 206
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 933
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 610
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 184
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 038
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 835

Blogy SME

  1. Milan Zaťko: Ficoizmus s ľudskou tvárou.
  2. Pavel Pospíšil: (Proti)Ústavný „PUČ“ ?
  3. Tibor Paulen: Kto otáča klimatickým termostatom ? - 4.časť: oceány
  4. Helena Smihulova Laucikova: Nehrám sa
  5. Viera Polakovičová: Jun Märkl výborne dirigoval francúzsku hudbu
  6. Marek Strapko: Posilka v byte - pozor na susedov!
  7. Miro Jankes: Dnešná inverzia
  8. Miroslav Makyta: Odstavte Fica !
  1. Paula Kentošová: Skončila som na psychiatrii 11 743
  2. Monika Nagyova: Bratislavská reality show v MHD 8 103
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Zsuzsovú môže spájať s Pentou Lexov človek 6 459
  4. Jana Žilková: Dievča s biliónmi na účte 6 313
  5. Rudolf Pado: Ďakujem, pani Čaputová 5 970
  6. Miroslav Žiak: Raw koláče sú síce zdravšie, ale... 4 986
  7. Martin Balušík: Spoznávanie Ukrajiny - zážitky z cesty 3 471
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kto pomáhal Zsuzsovej? 3 429