SME
Sobota, 23. november, 2019 | Meniny má Klement

Vieme správne sedieť za volantom?

Štatistík, ktoré si všímajú spôsoby vedenia motorového vozidla v súvislosti s nehodami, je veľa. Málokto sa však zamýšľa nad tým, ako nesprávne sedenie za volantom ovplyvňuje zdravie, bezpečnosť a následky pri nehode. Na Slovensku pribúda stále viac ...

Ležanie za volantom je dnes v móde najmä u mladých vodičov. Takáto poloha ničí chrbticu a je absolútne neprijateľná z hľadiska bezpečnej jazdy.

Štatistík, ktoré si všímajú spôsoby vedenia motorového vozidla v súvislosti s nehodami, je veľa. Málokto sa však zamýšľa nad tým, ako nesprávne sedenie za volantom ovplyvňuje zdravie, bezpečnosť a následky pri nehode. Na Slovensku pribúda stále viac vodičov, ktorí za volantom skôr ležia než sedia. Riskujú najmä svoju bezpečnosť, o niekoľko rokov však prídu aj ďalšie následky na chrbtici. Napokon samotné šoférovanie v ideálnej polohe zaťažuje chrbticu a príliš jej neprospieva. Lekári sa zhodujú: treba dbať na to, ako sedíme za volantom a hodiny strávené v aute kompenzovať športom. Najlepšie cvičením, plávaním rýchlou chôdzou alebo bicyklovaním.


Nastaviteľná bedrová opierka
Niektoré sedadlá automobilu majú nastaviteľnú bedrovú opierku, ktorá umožňuje lepšie prispôsobenie operadla postave vodiča. Chrbát by nemal byť prehnutý, ale poriadne podopretý aj v oblasti krížov. Chrbtica je najmenej zaťažená vtedy, keď si zachová svoje prirodzené krivky. V obličkovej časti má byť prehĺbená, nie vybočená. Ideálny posed za volantom je taký, pri ktorom máme opreté aj ramená, nevykláňame sa do strany, hlavu držíme vo zvislej polohe a noha je pri stlačení spojkového pedálu mierne pokrčená.

Opierky hlavy chránia, nie však v každej polohe

Stále väčší počet reťazových a naoko neškodných havárií v mestách a na diaľniciách prinútil konštruktérov, aby postupne všetky miesta na sedenie v aute vybavili hlavovými opierkami. Tie pri náraze zozadu chránia hlavu a krčnú chrbticu. Pri náraze zozadu sa totiž telo spolu so sedadlom pohybuje prudko vpred. Neopretá hlava má snahu zotrvať v pokoji alebo v rovnomernom priamočiarom pohybe. Rozdiel v zrýchlení znášajú krčné stavce a svaly, ktoré sa môžu vážne poškodiť. V extrémnych prípadoch sa môže poškodiť aj miecha. Niektoré vozidlá sú vybavené aktívnymi opierkami hlavy. Tie majú špeciálny pákový mechanizmus v sedadle. Pri náraze zozadu sa chrbát zotrvačnou silou vnára do operadla, čím hlavovú opierku zatlačí k hlave.

Náš TIP: Aj dokonalé opierky hlavy sú v automobile zbytočné, ak ich nevieme používať. Správne nastavená opierka sa má stredom svojej plochy dotýkať temena hlavy.

Niekoľko prípadov správneho a nesprávneho sedenia za volantom

Na nevhodné nastavenie hlavovej opierky by si mali dávať pozor osoby vyššieho vzrastu. Akonáhle je opierka iba vo výške krku, môže pri náraze zozadu zlomiť väzy.

Správne nastavená opierka hlavy sa má stredom svojej plochy dotýkať temena hlavy.

Chrbtica sa pri šoférovaní extrémne namáha, zvlášť ak sa vodič neoprie celou plochou o operadlo a krúti sa ako "paragraf". Lakťová opierka slúži na opretie ruky a nie celého tela.

Zadok má byť čo najviac vzadu a chrbát celou plochou opretý aj pri otáčaní volantom.

Meradlom správnej vzdialenosti od sedadla je stlačený spojkový pedál. Vystretá noha pri jeho stlačení zvyšuje riziko poranenia kĺbu pri nehode. Tesne pred nárazom sa vodič maximálne zaprie nohami do pedálov a náraz sa cez vystretú nohu prenesie priamo do kĺbu. Tiež nie je správne sedieť až tak blízko volantu, že nohy sa pri prestupovaní po pedáloch kolenami dotýkajú jeho venca alebo prístrojovej dosky.

Ideálnu vzdialenosť sedadla od pedálov charakterizuje mierne pokrčená ľavá noha pri stlačenom spojkovom pedáli. Stehná majú byť podopreté na celej dĺžke sedáka.

Pokusy na pretekárskom okruhu ukázali, že naklonená hlava v zákrute zhoršuje odhad vzdialenosti a zaťažuje krčnú chrbticu. Overenie v praxi vchádzajte do úzkej garáže so vzpriamenou hlavou a s vyklonenou. Okamžite pocítite rozdiel.

Keď je hlava vo zvislej polohe, svaly, ktoré zabezpečujú jej pohyb, sa zbytočne nedeformujú.

Aby bezpečnostný pás plnil svoju funkciu, nesmie byť nízko ani vysoko.

Výška pásu má byť nastavená tak, aby prechádzal cez stred ramena, ale neškrtil.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  2. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  3. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  4. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  5. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  8. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  9. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  10. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  1. COOP Jednota oslavovala 150. výročie spotrebného družstevníctva
  2. Viac ako vzdelanie
  3. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  4. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  5. Študuj umenie. Študuj na VŠMU.
  6. Trnavská univerzita v Trnave je výskumná a kvalitná
  7. CUPRA si podmanila parížske nebo
  8. Radšej škola ako metla
  9. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  10. Zažite svoj vlastný úspech
  1. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 8 752
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 8 427
  3. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 8 285
  4. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 7 520
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 7 008
  6. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 760
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 940
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 4 479
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí... 4 348
  10. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv 4 271

Hlavné správy zo Sme.sk

Zdanie ohrozenia a žiadne odpovede. Čo ukázalo obvinenie Naďa z OĽaNO

Budúci týždeň sa prípad dostane aj pred parlamentný výbor.

Jaroslav Naď a Igor Matovič.
Stĺpček Petra Schutza

Na vazalstve polície sa nič nezmenilo

Stíhanie Naďa z OĽaNO je zneužitím štátnej moci.

Peter Schutz.

V Bratislave zmizol študent z Prešova

Bez stopy sa stratil počas behu s kamarátmi.

Nezvestný Michal Stach.
Apartmán na Donovaloch vedľa Jána Počiatka daroval Ladislav Bašternák tiež rodine.

Neprehliadnite tiež

PSA plánuje podpísať ešte v tomto roku dohodu o fúzii s FCA

Stali by sa štvrtým najväčším výrobcom automobilov.

Ilustračné foto.

Natural 95 končí. Nový benzín je vhodný pre väčšinu áut

Vyšší podiel biozložky šetrí životné prostredie.

Ilustračná foto.
Mitsubishi Space Star po facelifte